جدیدترین مدل آرک آشپزخانه اپن

جدیدترین مدل آرک آشپزخانه اپن

در آشپزخانه‌های ایرانی، آرک نمادی از سنت و زیبایی به حساب می‌آید؛ خصوصا آن که ایرانیان از دیرباز به زیبایی سقف اماکن، مساجد و حتی خانه‌هایشان اهمیت بسیاری می‌دادند. امروزه آرک آشپزخانه علاوه بر جنبه‌ی زیبایی، باعث فضاسازی نیز می‌شود. به این معنی که فضای آشپزخانه را از فضای اتاق نشیمن در آشپزخانه‌هایی که باز و اپن هستند، جدا می‌کند. قسمت آرک به زیبایی دکوراسیون آشپزخانه‌های اپن کمک بسیاری می‌کند. هر ساله انواع مختلفی از آرک‌ها با متریال مختلف به طراحی ساختمان‌ها اضافه شده است که هر کدام نمای جدیدتر و مدرن‌تری از آرک آشپزخانه را به نمایش گذاشته است. در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب قصد داریم جدیدترین انواع آرک آشپزخانه برای آشپزخانه‌های اپن را به شما معرفی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا تصاویر زیبایی از جدیدترین مدل‌های‌ آرک را به نمایش بگذاریم.

آرک آشپزخانه جنبه‌ی تزئینی دارد و باعث می‌شود دکوراسیون آشپزخانه‌ی شما جذاب‌تر به نظر برسد.

آرک آشپزخانه چیست و چه کاربردی دارد؟

از گذشته تا به امروز، همواره زیبایی سقف یا طاق منازل، از اهمیت بسیاری نزد معماران و دکوراسیون‌های داخلی برخوردار بوده ‌است. خصوصا ایرانی‌ها که در معماری و آرایش بناهای تاریخی، دستی بر آتش دارند و همیشه به زیبایی سقف بناها اهمیت بسیاری می‌دادند.

آرک، که در گذشته به آن طاق نیز می‌گفتند، یکی از عناصر مهم در معماری سنتی یا کلاسیک است. آرک‌ها بخش مهمی از معماری ساختمان بوده‌اند و چه در فضای بیرون و چه در فضای داخل بنا کاربرد داشته‌اند. شاید فکر کنید که حضور آرک‌ها مربوط به قرن اخیر است، اما جالب است که بدانید، تعبیه آرک‌ها قدمتی چند هزار ساله دارند.

ممکن است با شنیدن نام آرک آشپزخانه، به یاد آرک‌های گچی بیفتید که معمولا طراحان در سالیان پیش از آن‌ها برای زیبایی آشپزخانه استفاده می‌کردند. اما ‌امروزه مدل‌های مختلفی از آرک آشپزخانه وجود دارد که زیبایی آن‌ها به‌راستی شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

جدیدترین انواع آرک آشپزخانه برای اپن

همان طوری که پیش‌تر گفتیم، آرک آشپزخانه قسمتی از معماری داخلی ساختمان است که به زیباتر شدن فضای آشپزخانه‌ی شما و کانتر اپن کمک می‌کند. فرقی نمی‌کند که فضای آشپزخانه شما بزرگ یا کوچک باشد. در هر صورت انواع مختلف آرک آشپزخانه متناسب با فضای داخلی خانه شما موجود و در دسترس است.

امروزه انواع مدل‌های مختلفی از آرک آشپزخانه، چه به صورت پیش‌ساخته و چه به صورت غیر پیش ساخته، وجود دارد که متناسب با سبک خانه شما در آشپزخانه تعبیه می‌شود و می‌تواند مکمل فضای مدرن یا کلاسیک و یا حتی سنتی خانه شما باشد.

در ادامه به توضیح هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

مدل آرک آشپزخانه
آرک آشپزخانه علاوه بر جنبه‌ی زیبایی، باعث فضاسازی بین آشپزخانه و فضای نشیمن نیز می‌شود.

انواع مدل آرک آشپزخانه از نظر متریال

به غیر از سبک دکوراسیون داخلی خانه و آشپزخانه که در انتخاب آرک آشپزخانه موثر است، متریال تشکیل دهنده‌ی آرک‌ها به سه گروه عمده تقسیم می‌شود.

·        آرک‌های گچی

·        آرک‌های کنافی

·        آرک‌های چوبی که آرک ام‌دی‌اف هم در این گروه قرار می‌گیرد.

مدل آرک گچی

آرک‌های گچ از گذشته تا به امروز کاربرد داشتند و همواره جزو پر طرف‌دارترین مدل‌های آرک آشپزخانه به حساب آمده‌اند. آرک‌های گچی می‌توانند به صورت گچبری و یا به شکل پیش‌ساخته تعبیه شوند.

انواع آرک گچی آشپزخانه همانند یک دیوار کوتاه به ‌نظر می‌آید و ممکن است در شکل‌های دایره‌ای مستطیلی یا بیضی‌شکل وجود داشته باشد.

 با استفاده از هنر گچبری می‌توان آرک‌های گچی را از سادگی درآورد و به آن طرح‌ها و نقش‌های زیبایی داد.

آرک آشپزخانه کناف

امروز آرک‌های کنافی بسیار ترند هستند و در آشپزخانه‌های مدرن، کاربرد بسیاری دارند. آرک‌های کناف نسبت ب آرک‌هایی که از گچ‌بری درست شده‌اند، پروسه نصب و اجرای آسان‌تری دارند. همان‌طور که گفتیم آرک‌های کنافی در آشپزخانه‌های مدرن بیشتر مورد توجه هستند و به‌همین دلیل، ساده‌تر هستند و بیشتر از خطوط صاف و مستقیم و زاویه‌دار تشکیل می‌شوند.

آرک‌های کنافی حتی در آشپزخانه‌های کوچک و مینی‌مال نیز کاربرد دارند.

آرک‌های کنافی به صورت پیش‌ساخته و با اشکال مختلفی وجود دارند و هنگامی‌که روی سقف آشپزخانه یا کانتر اوپن آشپزخانه نصب می‌شوند، با روکشی از گچ پوشانده و فیکس می‌شوند. همان‌طور که اشاره شد، آرک‌های کنافی بسیار مد و ترند هستند و معمولاً از آن‌ها در خانه‌های لوکس سبک مدرن استفاده می‌شود.

مدل آرک چوبی
آرک‌های چوبی یکی از زیباترین نمونه‌های آرک آشپزخانه هستند که فضای مدرن و نوستالژیکی را در آشپزخانه تداعی می‌کنند.

مزیت استفاده از آرک‌های کنفی

نکته‌ی مهمی که در مورد آرک‌های کنافی باید به آن اشاره کنیم، این است که بر خلاف آرک‌های گچی که دارای وزن هستند، آرک‌های کنافی سبک بوده و بار یا فشار وزن را به ساختمان و سقف خانه تحمیل نمی‌کند.

یکی دیگر از مزیت‌های غیر قابل‌ انکار آرک‌های کنافی تنوع آن‌ها در رنگ و مدل است.  به این معنی که انواع آرک‌های کنفی با شکل‌های مختلف در بازار وجود دارد و دست شما باز است که آرک مورد نظرتان را در آشپزخانه‌ تعبیه کنید.

مدل آرک چوبی

آرک‌های چوبی یکی از زیباترین و مدرن‌ترین مدل‌های آرک آشپزخانه هستند که می‌توانند از چوب طبیعی و یا مواد شبه چوب مانند ام‌دی‌اف ساخته‌ شوند. مدل آرک‌های چوبی از گذشته نیز کاربرد داشته‌اند و شکل امروزی‌تر آن‌ها معمولا از جنس ام‌دی‌اف یا ام‌دی‌اف روکش چوب است که با ظاهری ساده‌تر نسبت به گذشته، در بالای اپن تعبیه می‌شود.

آرک های چوبی، چنانچه دارای منبت و کنده‌کاری‌ باشند، ظاهری بسیار کلاسیک و نفیس به خانه شما می‌بخشد و برای خانه‌هایی که آشپزخانه‌ای با کابینت تمام چوب دارند، بسیار مناسب هستند.

آرک آشپزخانه
انواع مختلف آرک آشپزخانه می‌توانند بسیار پرکار و مجلل و یا بسیار ساده باشند. مدل آرک آشپزخانه، بستگی به سبک چیدمان و دکوراسیون داخلی منزل شما دارد.

تفاوت آرک چوبی با آرک mdf

به غیر از تفاوت متریال آرک چوبی با آرک mdf که واضح است، این دو مدل آرک از نظر قیمت نیز با همدیگر اختلاف فاحشی دارند.

آرک‌های چوبی هزینه‌ی بسیار بالاتری نسبت به نمونه‌های mdf  دارند و علاوه‌بر هزینه، از نظر وزن نیز، سنگین‌تر هستند. اما آرک‌های ام‌دی‌فی هم ‌قیمت پایین‌تر و مناسب‌تری دارند و هم وزن کمتری نسبت ‌به آرک‌های چوبی دارند. بنابراین در آشپزخانه‌هایی که قصد ندارید هزینه‌ی بالایی بابت دیزاین و دکوراسیون منزل پرداخت کنید، می‌توانید از مدل ام‌دی‌اف طرح چوب استفاده کنید.

اگر چه پر واضح است که مدل آرک‌های چوبی، ظاهری بسیار نفیس دارند و از نظر زیبایی و اصالت، ابدا قابل قیاس با نمونه‌های ام‌دی‌اف نیستند.  

نورپردازی آرک آشپزخانه

درون آرک‌های بالای اپن را می‌توان به وسیله‌ی لامپ‌های هالوژنی نورپردازی کرد. خصوصا مدل آرک کنفی با نورپردازی بسیار جذاب و شیک می‌شود. البته مدل‌های دیگر آرک‌ها را نیز می‌توان نورپردازی کرد.

با توجه به این که امروزه بسیاری از آشپزخانه‌ها فاقد پنجره هستند، یا نورگیر کافی ندارند، وجود نورپردازی در سقف آشپزخانه از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین اگر دارای یک آشپزخانه کم‌نور یا فاقد پنجره هستید، می‌توانید به وسیله نورپردازی در آرک آشپزخانه به روشنایی فضا کمک کنید. خصوصا زمانی که بسیاری از این لامپ‌ها به‌صورت مخفی تعبیه می‌شود و باعث زیبایی سقف آشپزخانه و گرایش بیشتر آن به مدرنیته می‌شود.

سبک آرک آشپزخانه
در آشپزخانه‌های مدرن معمولا از آرک کمتر استفاده می‌شود و یا مدل‌های ساده‌ی آن مد نظر قرار دارد. زیرا در سبک مدرن، تاکید طراحان بر سادگی است.

آرک آشپزخانه ساده 

مدل آرک آشپزخانه ساده معمولا در آشپزخانه‌های کوچک و نقلی کاربرد دارد. هر چه تزئینات در آشپزخانه بیشتر باشد، فضای آشپزخانه شلوغ‌تر و در نتیجه کوچک‌تر به ‌نظر می‌رسد. پس لازم است در آشپزخانه‌های کوچک از طراحی‌های ساده استفاده کنیم.

آرک آشپزخانه ساده می‌تواند از جنس گچی، کناف، mdf ، چوب و یا هر مدل دیگری باشد. هر چه مدل آرک آشپزخانه ساده‌تر باشد، به آرامش فضا بیشتر کمک می‌کند. در آشپزخانه‌ و خانه‌هایی که متراژ وسیعی دارند، بهتر است از آرک‌های ساده استفاده نکنید. زیرا ممکن است سادگی، بیش‌ از اندازه به چشم بیاید و توی ذوق بیننده بزند.

هماهنگی مدل آرک آشپزخانه با کانتر اپن

یکی از ترفندهایی که معماران و طراحان دکوراسیون داخلی برای زیباتر شدن و هماهنگی اجزای خانه و آشپزخانه به کار می‌برند، تعبیه متریال هماهنگ بین آرک آشپزخانه و اپن آشپزخانه است. برای کارایی بیشتر و زیباتر شدن آشپزخانه می‌توانید بخش دیوار بین آرک سقف و کانتر اپن را قفسه‌بندی کنید و بر روی آن وسایل و ظروف تزیینی‌ قرار دهید. با این کار یک کابینت ویترینی جذاب و زیبا نیز خواهید داشت که می‌تواند محل مناسبی برای اکسسوری‌های جذاب، مانند شمع‌ها و ظروف کلاسیک یا سنتی باشد.

طاق یا آرک
از دیرباز معماران علاقه داشتند تا طاق‌ها و آرک‌های زیبایی در بناها به وجود بیاورند.

سخن پایانی

وجود آرک در آشپزخانه نقش مهمی در زیبایی چیدمان و دکوراسیون خانه شما خواهد داشت. البته بدان معنا نیست که حتما باید برای زیبایی کانتر اپن، از آرک کمک بگیرید. گاهی در بسیاری از آشپزخانه‌ها عدم تعبیه و نصب آرک، خود به ‌تنهایی باعث زیبایی می‌شود. بنابراین نمی‌توان گفت در هر آشپزخانه‌ای که بالای کانتر اپن، آرکی نصب نشود آشپزخانه نازیبا خواهد بود.

با توجه به آن که آرک آشپزخانه، نقطه‌ی کانونی سقف آشپزخانه است، در دکوراسیون خانه بسیار خودنمایی می‌کند. خصوصا در خانه‌هایی که سقف آن‌ها ساده و فاقد هر گونه گچ‌بری است، آرک‌ها به زیبایی سقف خانه و آشپزخانه‌تان کمک خواهند کرد.

ازین که تا پایان همراه این محتوا در آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب ارائه شده، برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد. جهت مشاهده مدل‌های به روز کابینت آشپزخانه، از شما دعوت می‌کنیم پیج اینستاگرام آکس چوب را دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (1)

  • کاربرد های ام دی اف | Reply

    […] کابینت ام دی اف برای آشپزخانه‌تان استفاده می‌کنید، آرک آشپزخانه MDF می‌تواند زیبایی آشپزخانه را تکمیل کند. نصب و تعبیه […]

    آذر ۲۹, ۱۴۰۱ at ۱۲:۰۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *