ویژگی‌های یک آشپزخانه خوب ؛ یک آشپزخانه خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

ویژگی‌های یک آشپزخانه‌ خوب

آشپزخانه از آن قسمت‌های مهمی است که تنها ملاک طراحی و چیدمانش، صرفا زیبایی نیست؛ بلکه در کنار جنبه‌ی زیبایی، مسئله کاربردی بودن هم، در طراحی یک آشپزخانه برای ما حائز اهمیت است. بدیهی است وقتی برای نقشه‌ی یک آشپزخانه جدید برنامه‌ریزی می‌کنید، طراحی مناسب برای استفاده درست و حداکثری از فضاهای موجود، یکی از نکات کلیدی و ضروری است که نباید نادیده انگاشته شود؛ اما در کنار جادار بودن آشپزخانه، باید به موارد دیگری هم توجه داشته باشید که قرار است در این محتوا راجع به آن‌ با شما صحبت کنیم. لطفا با آکس چوب همراه باشید تا ویژگی‌های یک آشپزخانه خوب و کاربردی را بیان کنیم.

مهم‌ترین ویژگی‌های یک آشپزخانه خوب چیست؟

مهم‌ترین ویژگی‌های یک آشپزخانه خوب چیست؟

یک آشپزخانه خوب قطعا :

  1. دارای فضای کافی و مناسب برای جاگیر کردن وسایل است.

بدون شک در هیچ بخشی از منزل، وسایل ریز و درشت به اندازه‌ی آشپزخانه وجود ندارد. از یک یخچال سایدبای‌ساید بزرگ گرفته، تا قاشق‌های کوچک چای‌خوری، همه چیز برای راحتی شما در آشپزخانه وجود دارد که لازم است در حین کار، در دسترس‌تان باشد.

داشتن فضای مناسب برای انبارکردن و جاگیری همه وسایل به طوری که هم نظم و ترتیب و چیدمان خوبی داشته باشند و هم به راحتی در دسترس شما باشد، یک ویژگی حیاتی برای یک آشپزخانه خوب، به حساب می‌آید. اگر می‌خواهید آشپزخانه شما زیبا به نظر بیاید، ابتدا باید انبارها و قسمت‌های لازم برای قرار دادن خرت و پرت‌ها و وسایل اضافی را تدارک ببینید؛ در این قسمت، مهمترین ابزار کار شما، قطعا کابینت‌ها هستند. باید در طراحی آشپزخانه دنبال کابینت‌هایی باشید که بیشترین فضا را با توجه به نیازتان برای شما ایجاد کنند.

واقع بین باشید ؛ حتما در آشپزخانه‌تان وسایلی بدون استفاده دارید که باید از شرشان خلاص شوید تا کمی دست و پایتان بازتر شود! وقتی مشخص شد کدام وسایل به درد می‌خورد و چه وسایلی خیلی به کارتان نمی‌آید، بهتر می‌توانید کابینت مناسب را از لحاظ طراحی و فضا انتخاب کنید.

پیشنهاد می‌دهیم از قفسه و شلف هم در طراحی خود استفاده کنید.

  1. پیشخوانی مناسب و درست و حسابی دارد.

کانتر و پیشخوان کابینت‌ها و جزیره، باید علاوه بر استحکام و زیبایی، مقاومت بالایی نیز در برابر ضربه و خط و خش و لکه‌ مواد غذایی داشته باشد. لازم است جنس کانتر را با توجه به کاربرد و محل آن و متناسب با دکور آشپزخانه انتخاب کنید. به عنوان مثال، جنس پیشخوان روی کابینت آشپزخانه در کنار سینک ظرف‌شویی، باید ضد آب باشد تا در اثر پاشیدن آب، صدمه نبیند. استفاده از کانتر ام دی اف در کنار شیر ظرف‌شویی، می‌تواند باعث خراب شدن ام‌دی‌اف، در اثر پاشیدن آب شود و بهتر است از موادی مثل سنگ یا پی وی سی استفاده کنید. یا در مثالی دیگر، هایگلاس به دلیل آنکه در برابر خط و خش و ضربه بسیار ضعیف است و نمی‌تواند مقاومت خود را حفظ کند، گزینه‌ی مناسبی برای پیشخوان یا کانتر آشپزخانه نیست زیرا به راحتی دچار خط و خش می‌شود و زیبایی خود را از دست می‌دهد. اگر در انتخاب جنس مناسب برای پیشخوان دقت نکنید، در دراز مدت با خراب شدن کانتر، از جلوه و زیبایی آشپزخانه کاسته می‌شود.

همانطور که اشاره شد استحکام و دوام صفحه‌ی روکابینتی یا پیشخوان، مسئله‌ای بسیار مهم است اما در کنار این مقوله، زیبایی و جلوه‌ای هم که کانتر به آشپزخانه شما می‌دهد را نباید فراموش کنید. اگر قرار است یک آشپزخانه سنتی یا کلاسیک داشته باشید، استفاده از سنگ‌هایی مثل سنگ مرمر، به تقویت سبک و فضای آرکاییک در آشپزخانه کمک می‌کند.

  1. لوازم مناسب و به درد بخور دارد.

لوازمی که در آشپزخانه استفاده می‌کنید، ارتباط مستقیمی با اندازه و طراحی فضای شما دارد. به عنوان مثال در یک آشپزخانه کوچک نمی‌توانید یک ماشین ظرفشویی بزرگ داشته باشید و بهتر است از سایزهای کوچک‌تر آن استفاده کنید.

باید گفت یکی از ملاک‌ها و ویژگی‌های یک آشپزخانه خوب آن است که تناسب بین لوازم و وسایل آن وجود دارد که این مقدار، به فضا و بزرگی آشپزخانه بر می‌گردد.

البته در کنار بحث ابعاد و اندازه آشپزخانه، باید سایر ملاک‌ها را هم در نظر بگیرید. طراحی لوازم از نظر زیبایی، کیفیت آنها و بهینه بودن‌شان از لحاظ مصرف انرژی، باید ملاک‌‌ انتخاب‌تان باشد.

  1. نور پردازی کافی و مناسب داشته باشد.

یکی از شاخصه‌ها و ویژگی‌های یک آشپزخانه خوب داشتن نور کافی و مناسب است. زمانی که دارید برای یک آشپزخانه خوب، برنامه‌ریزی و طراحی می‌کنید، یکی از مهمترین نکاتی که باید مورد توجه شما قرار بگیرد، موضوع نور آشپزخانه است. استفاده از لایه‌ها و منابع متنوع نور، بسیار کاربردی است و باعث می‌شود احساس راحتی و آرامش داشته باشید.

تا جایی که امکان دارد سعی کنید از نور طبیعی خورشید بهره بگیرید. وجود پنجره بزرگ و مناسب البته اگر با پرده‌های ضخیم پوشانده نشود، به شما کمک می‌کند که نور خوبی از بیرون به فضای آشپزخانه بتابد.

در کنار نور طبیعی خورشید، استفاده درست و کافی از نور لامپ هم گزینه بعدی شما است. محل مناسبی برای لامپ‌ها انتخاب کنید که به محیط عمق کافی و روشنایی لازم را بدهد. قرار دادن لوسترهای جذاب و خوش‌طرح در وسط آشپزخانه و بالای جزیره و همینطور نورپردازی مناسب در بالای کابینت‌ها، به آشپزخانه شما جلوه خیره‌کننده‌ای می‌دهد و در عین حال نور کافی را هم برای کار کردن شما فراهم می‌کند. وقتی نورپردازی آشپزخانه مناسب باشد، قطعا سایر لوازم و چیدمان شما هم بهتر به چشم می‌آید.

تصور کنید نور مناسبی در آشپزخانه دارید، اما اصلا جالب نیست که یک لامپ از یک رشته سیم کهنه آویزان باشد! پس بهتر است فکری هم به حال زیبایی سقف آشپزخانه یعنی تعبیه یک لوستر مناسب بکنید!

دارای تجهیزات با کیفیت باشد

  1. دارای تجهیزات با کیفیت باشد.

لازم نیست تاکید کنیم که وجود تجهیزات زیبا و با کیفیت، چقدر در شخصیت آشپزخانه شما موثر است! تصور کنید یک شیر اهرمی باکیفیت و زیبا، چقدر به سبک آشپزخانه زیبایی می‌بخشد و یا دستگیره‌ها و یراق‌الات کابینت‌ها، تا چه حد در سبک آشپزخانه اثر دارد.

یادتان باشد تجهیزات و ابزار داخل آشپزخانه، دائما مورد استفاده شما و دیگرا‌‌ن قرار می‌گیرد و معقول است که روی کیفیت این وسایل، سرمایه‌گذاری کنید تا مطمئن باشید این تجهیزات قوی و با دوام هستند. هیچ چیز بدتر از این نیست که هر روز درگیر تعمیر و تعویض شیر آب و دستگیره‌ در کابینت و مانند این‌ها باشید.

وقتی که وارد آشپزخانه‌ای می‌شویم که لوازم و تجهیزات زیبا و باکیفیتی دارد، می‌توانیم تا حدود زیادی مطمئن شویم که خصوصیات و ویژگی‌های یک آشپزخانه خوب را دارد.

  1. کف پوش با داوم و زیبا دارد.

وقتی از ویژگی‌های یک آشپزخانه خوب صحبت می‌کنیم، قطعا باید به کف آشپزخانه نیز توجه داشته باشیم. هر جنسی که قرار است کف آشپزخانه ما را پوشش دهد، لازم است با دوام باشد؛ زیرا آشپزخانه، از پر رفت‌وآمدترین بخش‌های خانه شماست.

انواع مختلفی از مواد به عنوان کف‌پوش وجود دارند که می‌توانید در طراحی آشپزخانه در نظر داشته باشید؛ از سرامیک‌های معمولی گرفته تا سنگ طبیعی، پارکت و یا حتی سیمان ساده و انداختن موکت و فرش بر روی آن.

اینکه چه جنسی برای کف اشپزخانه انتخاب کنید بستگی به سلیقه شما و البته سبک کلی آشپزخانه دارد. اما به هر حال از کیفیت مناسب جنسی که انتخاب می‌کنید و از آن مهمتر، نحوه اجرای کار باید کاملا مطمئن شوید.

آب‌بند بودن آشپزخانه خیلی مهم است؛ هر چقدر هم که با دقت کار کنید؛ هر چند وقت یک‌بار لازم است آشپزخانه را با آب بشویید و باید مطمئن شوید آب وارد منزل همسایه‌ی طبقه پایین نمی‌شود.

لاز است اشاره کنیم که سایر بخش‌های آشپزخانه، معمولا به دنبال نوع طراحی کف‌پوش آشپزخانه، انتخاب و اجرا می‌شوند و قطعا دلتان نمی‌خواهد در آینده نزدیک، مجبور به تعویض کف‌پوش آشپزخانه شوید؛ پس بهتر است سبک مورد علاقه خودتان را در نظر بگیرید و بر همان مبنا، نوع کف پوش را انتخاب کنید.

  1. کاشی‌های زیبا در پشت سینک و اجاق گاز داشته باشد.

سطوحی که پشت ظرفشویی و اجاق گاز قرار دارند، در راحتی شما حین کار بسیار مهم هستند. علاوه بر اینکه طراحی مناسب این کاشی‌ها جلوه مناسب و خلاقانه‌ای به آشپزخانه می‌دهد، برای تمیز‌کاری هم نقطه قوت طراحی شما محسوب می‌شوند. برای این قسمت‌ها، باید از متریالی استفاده کنید که به راحتی قابل تمیز کردن باشند.

ویژگی‌های یک آشپزخانه خوب

سخن پایانی :

آشپزخانه، از مهم‌ترین قسمت‌های خانه محسوب می‌شود و بی دلیل نیست که به آن قلب خانه می‌گویند. یک آشپزخانه‌ی شیک و کاربردی، می‌تواند انرژی مضاعفی برای فعالیت شما ایجاد کند و انگیزه‌ای باشد تا دست به کار شوید و تدارک یک غذای لذیذ و خوشمزه را ببینید.

یک آشپزخانه‌ی خوب و دوست‌داشتنی باید به گونه‌ای باشد که بتوانید به راحتی در میان آن گام بردارید، داستان صوتی گوش دهید و شعر بخوانید، به موسیقی گوش بسپارید و برقصید، چای بنوشید، فرزندتان را در آغوش بگیرید، روزنامه‌ بخوانید، شاخه‌ گلی روی کانتر قرار دهید، روی دیوار آن دوستت دارم بنویسید و با همسرتان به گفت‌وگو بنشینید.

ازین که همراه این محتوا در وب‌سایت آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *