۱۲ روش برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه‌های جدید

طراحی و دکوراسیون آشپزخانه‌های جدید

آشپزخانه یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در هر خانه‌ای محسوب می‌شود. در آشپزخانه‌ها، عموما وسایل و لوازم آشپزی، ظرف و ظروف، لوازم شست‌وشو، مواد خوراکی و مایحتاج خوردنی نگهداری می‌شود. طبیعی است نگهداری این حجم و لوازم نیاز به برقراری نظم و انضباط بسیار زیادی در آشپزخانه دارد. اگر چه سازماندهی و ایجاد نظم در آشپزخانه، کار دشواری ممکن است به نظر برسد، اما اگر اصول و قواعد آن را رعایت کنید، بسیار سهل و آسان خواهد بود و راحتی بیشتری را در عین زیبایی برایتان به همراه خواهد آورد. در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب قصد داریم مطالب ارزشمندی را در نحوه‌ی طراحی و دکوراسیون آشپزخانه‌های جدید به شما ارائه دهیم. خواهشمندیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید:

طراحی و دکوراسیون آشپزخانه‌های جدید

دوازده روش و ایده برای طراحی و دکوراسیون آشپزخانه‌های جدید

  • فضای آشپزخانه را دلباز و شاد طراحی کنید:

چه شاغل باشید و چه خانه‌دار، آشپزخانه جایی است که زمان زیادی از روزتان را در آن سپری خواهید کرد. فضای آشپزخانه علاوه بر اینکه باید کارآمد و بهینه طراحی شده باشد، لازم است شاد و دلباز نیز باشد. هر چه محیط آشپزخانه دلباز‌تر باشد، شما و اعضای خانواده‌تان آرامش بیشتری در آن خواهید داشت و راحت‌تر می‌توانید به آشپزی و فعالیت‌ها و دورهمی‌های خانوادگی بپردازید.

  • از رنگ‌های هماهنگ در دکوراسیون آشپزخانه استفاده کنید:

برای آنکه محیط شاد و لذت‌بخشی را در آشپزخانه تجربه کنید، لازم است لوازم و تجهیزات آشپزخانه را در رنگ‌های هماهنگ با یکدیگر انتخاب کنید. هر چه هماهنگی و هارمونی بیشتری بین وسایل آشپزخانه از کوچکترین‌ لوازم تا بزرگترین‌ آن‌ها وجود داشته باشد، نظم و آراستگی بیشتری در فضا ایجاد خواهد شد و نهایتا لذت بیشتری از حضور در این محیط خواهید برد.

  • به وسایل آشپزخانه واقع‌بینانه نگاه کنید:

آشپزخانه‌، جایی نیست که وسایل اضافی که هیچ استفاده‌ای برایتان ندارند و یا مدت‌هاست از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را در آن نگهداری کنید. هر وسیله‌ای را که احساس می‌کنید برایتان قابل استفاده نیست و یا دیگر به آن نیاز ندارید را به دیگران ببخشید.

در آشپزخانه‌های همه‌ی ما، لوازم و وسایل هستند که قابلیت استفاده‌ی خود را از دست داده‌اند و یا از ابتدا کارایی چندانی برایمان نداشته‌اند. با بخشیدن این وسایل به افراد دیگر، خواهید دید که فضای بیشتری برایتان ایجاد می‌شود و می‌توانید لوازم آشپزخانه را به شکل منظم‌تری جای‌گیری و سازماندهی کنید.اگ کابینت ام دی اف دارید و یا کابینت کلاسیک و یا مدرن فرق ندارد واسیل را متناسب با سبک آشپزخانه خود انتخاب کنید

آشپزخانه‌ای روشن و پر نور

  • از نورپردازی حرفه‌ای کمک بگیرید:

آشپزخانه‌ای روشن و پر نور در طراحی دکوراسیون آشپزخانه‌های جدید جایگاه ویژه‌ای دارند. نور کافی و به اندازه،  باعث دلبازتر شدن آشپزخانه می‌شود و فضای دلنشین‌تری را برای شما ایجاد می‌کند. همچنین فضای روشن و پر نور، باعث می‌شود که راحت‌تر به فعالیت‌های خود در آشپزخانه رسیدگی کنید و از حضور مداوم در آشپزخانه، خسته و دلزده نشوید.

اگر آشپزخانه‌ای پنجره‌دار دارید، سعی کنید پرده‌ای نازک و روشن برای آن تعبیه کنید که بتوانید روزها به راحتی آن را کنار بزنید و از نور طبیعی خورشید استفاده کنید. اما چنانچه آشپزخانه‌ دارای پنجره نیست و یا پنجره‌ی آن نورگیر نیست، باید از سیستم نورپردازی قوی‌تری استفاده کنید تا نور کم فضا را جبران شود.

یک لوستر پر نور و روشن و نورهای مخفی یا انواع هالوژن‌ها که در سقف آشپزخانه کار گذاشته می‌شوند، به همراه مهتابی‌های کوچک ال‌ای‌دی که در زیر کابینت‌های ردیف بالایی پنهان می‌شوند، همگی به شما کمک می‌کنند که فضای پرنوری را تجربه کنید و از آن لذت ببرید.

نکته‌ی مهمی که در نورپردازی آشپزخانه باید مد نظر قرار دهید، متراژ و مساحت آشپزخانه است! هر چه فضای آشپزخانه شما کوچکتر باشد، شما به سیستم نورپردازی کارآمدتر و قوی‌تری نیاز دارید تا بتواند نور کافی را به تمام جهات و همه‌ی نقاط آشپزخانه منعکس کند. این کار، علاوه بر اینکه باعث دلباز‌تر دیده شدن آشپزخانه‌تان می‌شود، فضای روشن‌تر و واضح‌تری را نیز برای شما فراهم می‌کند. در نظر داشته باشید، حضور و فعالیت داشتن در یک آشپزخانه کوچک و تاریک تا چه حد می‌تواند آزار دهنده باشد.

  • از کابینت‌های متناسب با دیزاین منزل استفاده کنید:

کابینت‌ها نقش مهمی در دکوراسیون آشپزخانه و حتی خانه ایفا می‌کنند و به تنهایی می‌توانند در سبک و مدل دکوراسیون منزل تاثیرگذار باشند. علاوه بر این، پروسه ساخت و نصب یا تعویض کابینت آشپزخانه بسیار زمان‌بر و گران قیمت است، بنابراین باید در انتخاب آن‌ها، نهایت دقت و توجه را به خرج دهید تا انتخاب شما، متناسب با طراحی و دیزان منزل بوده و همچنین به شکلی باشد که مجبور نباشید به زودی و در آینده‌ی نزدیک آن‌ها را تعویض کنید.

از کابینت‌های متناسب با دیزاین منزل استفاده کنید

به عنوان مثال، استفاده از کابینت‌هایی با رنگ‌های خنثی، مانند طوسی یا سبز پسته‌ای یا سفید، به دلیل آنکه رنگ‌های خنثی‌ای هستند، به راحتی با سایر رنگ‌ها ترکیب می‌شوند. همانطور که می‌دانید رنگ‌های خنثی این خاصیت را دارند که می‌توانند در کنار سایر رنگ‌ها قرار بگیرند و ترکیب زیبایی را نیز به وجود آورند. بنابراین انتخاب کابینت‌هایی به رنگ خنثی، یک انتخاب هوشمندانه است که می‌تواند سال‌های سال در نظر شما خوشایند و جذاب نیز باشد.

دوام و ماندگاری کابینت‌ها، مساله‌ی دیگری است که در هنگام خرید کابینت، باید به آن دقت کنید. هر چه متریالی که کابینت آشپزخانه از آن ساخته می‌شود، با کیفیت‌تر و با دوام‌تر باشد، ماندگاری آن در آشپزخانه‌تان طولانی‌تر خواهد بود و نیاز نیست هر دو یا سه سال یکبار، با صرف هزینه‌های گزاف کابینت‌های پوسیده و شکسته شده را تعویض کنید.

  • از خطوط افقی استفاده کنید:

استفاده از خطوط افقی در دکوراسیون آشپزخانه‌های جدید ، باعث بزرگتر دیده شدن آشپزخانه شما خواهد شد. این ترفند یعنی استفاده از خطوط افقی، راه‌ حل مناسبی برای آشپزخانه‌های کوچک و نقلی است تا با استفاده از خطای دیدی که در چشم بیننده ایجاد می‌شود، باعث بزرگتر و پهن‌تر دیده شدن فضا شود.

قفسه‌های دیواری افقی، دستگیره‌های کابینت، شکاف بین کابینت‌ها، استفاده از ظروف و لوازمی که حالت افقی را در چشم بیننده تداعی می‌کنند، همه‌ی اینها راه مناسبی است برای آن‌که آشپزخانه شما عریض‌تر دیده شود.

  • از گلدان‌های طبیعی استفاده کنید:

وجود چند گلدان طبیعی به آشپزخانه شما روح می‌دهد و دیزاین و طراحی دکوراسیون آشپزخانه‌ تان را زیباتر جلوه خواهد داد. می‌توانید گیاهان و سبزی‌های خوردنی مانند جعفری، گشنیز یا ریحان را درون گلدان‌های کوچک فلزی رنگی بکارید و هم از عطر و طعم سبزی تازه در آشپزی‌تان استفاده کنید و هم از زیبایی منحصربفرد طبیعت در آشپزخانه‌تان بهره بگیرید.

  • آشپزخانه را با وسایل اضافی شلوغ نکنید:

کانتر و پیشخوان آشپزخانه را با وسایل برقی اضافی که استفاده چندانی ندارند شلوغ نکنید. وجود وسایل اضافی بر روی کانتر باعث بی‌نظمی و نامنظمی آشپرخانه می‌شود. سعی کنید با چیدمان و سازماندهی مناسب، وسایل بیشتری را درون کابینت‌ها جای دهید تا مجبور نباشید بسیاری از لوازم را بر روی کانتر بچینید.

آشپزخانه را با وسایل اضافی شلوغ نکنید

  • برای وسایل‌تان قابی از جنس کابینت بسازید:

طراحی و دکوراسیون آشپزخانه‌های جدید به شما پیشنهاد می‌دهد که برای لوازم و وسایل برقی آشپزخانه از قبیل ماشین ظرف‌شویی و لباس‌شویی، مایکروفر و توستر و حتی هود یا یخچال، قابی از جنس بدنه کابینت تعبیه کنید. این کار باعث ایجاد نظم و هارمونی بیشتر در آشپزخانه شده و زیبایی دکوراسیون آشپزخانه را بیشتر می‌نماید.

  • از کابینت‌های جادار استفاده کنید:

طراحی و دکوراسیون آشپزخانه‌های جدید باید به نحوی کاربردی و جادار باشد تا ضمن حفظ نظم و انضباط، وسایل بیشتری را در دل خود جای دهند. برای این منظور، انواعی از کابینت‌های جادار و مفید طراحی شده‌اند که دسترسی شما را به دورترین فضای کابینت‌ها هم محیا می‌سازد. استفاده ازین گونه کابینت‌ها باعث خواهد شد فضایی بسیار منظم و سازماندهی داده شده در اختیار داشته باشید و نیاز کمتری به جابجایی اجسام در درون کابنیت‌ها باشد.

  • از قفسه‌های روباز یا شلف‌ مانند استفاده کنید:

استفاده از قفسه‌های باز که مانند شلف هستند، از محبوبیت بسیاری نزد سلیقه‌ی عموم برخوردار هستند و توانسته‌اند جای خود را در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه‌های جدید باز کنند. استفاده ازین قفسه‌های روباز و شلف مانند، فضای زیبا و دلنشینی را در اختیار شما قرار می‌دهد و ازین که همه‌ی دیوارهای آشپزخانه را کابینت‌های سرد و بی‌روح بپوشاند جلوگیری می‌کند.

انواع وسایل و ظروف تزئینی یا حتی مجسمه‌های زیبا یا گلدان‌های طبیعی، می‌‌توانند پیشنهادهای جذابی برای شلف‌ها و قفسه‌های روباز درون آشپزخانه باشند.

 

از قفسه‌های روباز یا شلف‌ مانند استفاده کنید

  • سینک و لگن ظرفشویی بزرگ در آشپزخانه تعبیه کنید:

استفاده از سینک‌های ظرفشویی بزرگ‌تر که لگن‌ آن‌ها عمق و طول بیشتری دارند، باعث می‌شود کار شما برای شست‌وشوی ظروف و میوه‌ و سبزی راحت‌تر باشد. علاوه بر این، سینک‌هایی که لگن‌های عمیق و بزرگتر دارند، از پاشیده شدن آب به لباس و اطراف کابینت‌ها جلوگیری می‌کنند و باعث زیباتر شدن دکوراسیون آشپزخانه نیز می‌شوند.

سخن پایانی:

از زمانی که کابینت‌ها به شکل امروزی در آشپزخانه‌ها تعبیه شدند تا به امروز، نوع طراحی و دیزاین آن‌ها به سمت و سویی رفته که کارایی و زیبایی را توامان با خود به همراه بیاورند. هر ساله، متد و روش‌های جدیدتری برای این منظور ایجاد می‌شود که همه‌ی این راه‌حل‌ها در نهایت باعث خواهد شد، شما احساس بهتری در آشپزخانه و کار کردن در آن داشته باشید و آشپزخانه برای شما و اعضای خانواده‌تان، یک فضای دلنشین‌ و گرم باشد.

ازین که این محتوا را در وب‌سایت آکس چوب مطالعه کرده‌اید سپاسگزاریم. امیدواریم این مقاله برایتان سودمند واقع شده باشد و راهکارهای ارائه شده در آن، مورد پسند شما قرار گرفته باشد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *