راهنمای خرید کابینت آشپزخانه ؛ چگونه برای آشپزخانه کابینت انتخاب کنیم؟

راهنمای خرید کابینت آشپزخانه

تاثیر کابینت‌ها در زیبایی و سازماندهی لوازم آشپزخانه غیرقابل انکار است. آشپزخانه، فضایی مملو از ابزارآلات و وسایل آشپزی ست که بدون وجود کابینت‌هایی مفید و کاربردی، نمی‌توان یک آشپزخانه منظم و مرتب داشت.  علاوه بر این، کابینت‌ها بخش مهمی از دکوراسیون خانه نیز محسوب می‌شوند و نقش زیادی در جلوه بصری خانه ایفا می‌کنند. انتخاب کابینت آشپزخانه، پیرو اصول و قواعدی ست که بکارگیری این قواعد باعث خواهد شد منزل شما چهر‌ه‌ی متناسب‌ و زیباتری به خود بگیرد.

به دلیل آن‌که کابینت‌ها به راحتی و سهولت، قابل تغییر و تعویض نیستند، در انتخاب آن‌ها باید دقت و توجه زیادی داشت. تیم آکس چوب در این محتوا اطلاعات کامل و کاربردی درباره‌ی راهنمای خرید کابینت آشپزخانه در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

کابینت‌ آشپزخانه و تاثیر آن در دکوراسیون خانه و آشپزخانه:

از آنجا که بخش مهمی از دیوارها و فضای آشپزخانه، با کابینت‌ها پوشش داده می‌شود، انتخاب یک کابینت نامناسب می‌تواند چهره‌ی نامتعارفی به منزل شما ببخشد. کابینت‌ها، بخش زیادی از فضای آشپزخانه را به خود اختصاص می‌دهند و از آن‌جا که وسایل و تزئینات آشپزخانه، تابعی از مدل کابینت‌هاست، رنگ و طرح آن‌ها، تاثیر زیادی در تم اصلی آشپزخانه خواهد داشت. رنگ و مدل کابینت‌ها، در روحیه اهالی منزل تاثیر دارد و می‌تواند محیط شاد و لذت‌بخشی را برای آشپزی فراهم آورد.به غیر ازین، کابینت‌ها اولین چیزی هستند که در بدو ورود به آشپزخانه جلب توجه می‌کنند و می‌توانند نواقص و کاستی‌های آشپزخانه را پوشش دهند. وجود کابینت‌هایی که کارایی و بهره‌وری زیادی دارند، نظم بیشتری را برای شما ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند، راحت‌تر بتوانید لوازم و ابزار آشپزی را در میان آن‌ها سازماندهی کنید. راهنمای خرید کابینت آشپزخانه به شما کمک خواهد کرد که انتخاب شایسته و مناسبی در پیش داشته باشید.

  تاثیر انتخاب کابینت درست بر فضای منزل

 

راهنمای خرید کابینت آشپزخانه

انتخاب رنگ کابینت‌ها:

اولین نکته‌ای که در راهنمای خرید کابینت آشپزخانه جلب توجه می‌کند، رنگ کابینت‌ها ست. به دلیل اینکه آشپزخانه‌های امروزی باز هستند، رنگ کابینت آشپزخانه، باید متناسب با دکوراسیون منزل شما انتخاب شود.

در انتخاب رنگ کابینت، به میزان نورگیری آشپزخانه دقت کنید؛ اگر آشپزخانه شما نور کمی دریافت می‌کند، سعی کنید از انتخاب رنگ‌ها تیره اجتناب کنید، زیرا آشپزخانه شما را تاریک و دلگیر نشان می‌دهند.

نکته‌ی دیگری که باید در انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه به آن دقت کنید، متراژ آشپزخانه است. سبک معماری امروز، به ما اجازه‌ی داشتن آشپزخانه‌های بزرگ را نمی‌دهد، بنابراین بهتر است متناسب با فضای آشپزخانه‌تان، رنگ کابینت‌ها را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که رنگ‌های تیره، به دلیل اینکه نور را به خود جذب می‌کنند، فضای آشپزخانه را کوچکتر از حد واقعی آن نشان می‌دهند. پس بهتر است در فضاهای کوچک از رنگ‌های روشن و براق که بازتاب نور بیشتری دارند استفاده کنید.

راهنمای خرید کابینت

دقت داشته باشید، رنگ کابینت آشپزخانه در روحیه‌ی شما و اهالی منزل‌تان تاثیر خواهد گذاشت، پس بهتر است رنگی را انتخاب کنید که تاثیر سوئی بر روح و روان شما نداشته باشد و همچنین شما را به زودی خسته و دلزده نسازد.

در انتخاب بهترین رنگ کابینت آشپزخانه، از رنگ‌های غیرمتعارف و زننده اجتناب کنید زیرا به جلوه و زیبایی‌اش را برایتان از دست خواهد داد.

امروزه استفاده از کابینت‌ با رنگ‌های ترکیبی، بسیار متداول است که اتفاقا باعث عمق بخشیدن به فضای آشپزخانه نیز می‌شود. هرگز بیش از دو رنگ را در کابینت‌ها استفاده نکنید زیرا آشپزخانه شما را بی‌نظم نشان خواهد داد و به زودی شما را خسته خواهد کرد.

انتخاب سبک و مدل کابینت:

علاوه بر آیتم انتخاب رنگ که در راهنمای خرید کابینت آشپزخانه که در بالا به آن اشاره شد، سبک و مدل کابینت هم نقش مهمی در زیبایی و تقویت روحیه شما دارد. امروزه کابینت‌های آشپزخانه در دو سبک اصلی مدرن و کلاسیک طراحی و ساخته ‌می‌شوند.

سبک کلاسیک کابینت آشپزخانه، حالت اشرافی و کلاسیک دارد و برگرفته از  سبک و سیاق معماری باستانی ایرانی یا غربی ست. در این مدل از کابینت، تزیینات و المان‌های اشرافی زیادی بکار می‌رود که چهره‌ای جذاب و کلاسیک به آشپزخانه شما می‌بخشد.کابینت ممبران می تواند گزینه خوبی برای این سبک کلاسیک باشد.

انتخاب سبک کلاسیک هنگام خرید کابینت

سبک مدرن کابینت آشپزخانه، برخلاف سبک کلاسیک، کمترین تزئینات را دارد و هر چه ساده‌تر باشد به این سبک نزدیک‌تر خواهد بود. در این سبک، حتی دسته‌های کابینت‌ها را هم مخفی می‌سازند و یا از مگنت استفاده می‌کنند که کاملا بدون دسته باشد. کابینت‌های سبک مدرن، معمولا تا نزدیک سقف امتداد دارند و در اوج سادگی ساخته می‌شوند.

اگر فضای آشپزخانه‌تان کوچک است، بهتر است از سبک مدرن در انتخاب کابینت استفاده کنید، زیرا این کابینت‌ها اغلب تا سقف امتداد دارند و به دلیل سادگی، باعث شلختگی و شلوغی آشپزخانه شما نمی‌شوند. یکی دیگر از مزیت‌های کابینت مدرن این است، که در صورت تمایل شما می‌تواند یکسره از کف تا سقف آشپزخانه به صورت یکپارچه ادامه داشته باشد و  فضای کافی برای جاسازی لوازم آشپزخانه در اختیارتان قرار دهد.

در مورد این سبک کابینت میتوانید از صفحه کابینت آشپزخانه مدرن اطلاعات بیشتری به دست بیاورید

رهنمای خرید کابینت : مدرن یا کلاسیک

 

به غیر از دو سبک و مدل کابینتی که در بالا اشاره شد، سبک دیگری نیز وجود دارد که به نئوکلاسیک معروف است و ترکیبی از سبک مدرن و سبک کلاسیک است. این مدل، نه سادگی بیش از اندازه کابینت‌های مدرن را دارد و نه شلوغی و جزئیات کابینت‌های کلاسیک را….

نورگیر بودن فضای عمومی آشپزخانه:

یکی دیگر از گزینه‌هایی که در راهنمای خرید کابینت باید به آن اشاره کرد، میزان دریافت نور طبیعی آشپزخانه است. آشپزخانه محل کار شماست و شما در طی روز، زمان زیادی را آنجا صرف کنید، بنابراین لازم است دلباز و روشن‌ باشد. نورگیر بودن آشپزخانه تاثیر زیادی بر جلوه‌ی کابینت‌ها دارد و زیبایی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر آشپزخانه شما نور کافی ندارد، سعی کنید از چراغ‌ یا لوسترهای پرنور استفاده کنید تا این نقیصه را جبران کند. علاوه بر آن، کابینت‌های روشن انتخاب کنید تا همان مقدار نور دریافتی را به محیط منعکس کند.

تعبیه مهتابی‌های کوچک و پنهان در زیر کابینت‌های ردیف بالایی ست که هم جلوه‌ی کابینت را دو چندان می‌کند و هم باعث افزایش نور پیشخوان می‌شود.

انتخاب بهترین جنس برای کابینت آشپزخانه

نکته‌ی دیگری که در راهنمای خرید کابینت آشپزخانه قصد داریم بدان اشاره کنیم، جنس و متریال کابینت هایی ست که قصد دارید برای آشپزخانه‌تان سفارش دهید. انتخاب جنس کابینت، تابعی از قیمت آن است چرا که متریال‌های مختلف کابینت، قیمت‌های متفاوتی دارند. صرف‌نظر از قیمت کابینت که بستگی به بودجه‌ای دارد که شما برای آن اختصاص داده‌اید، به نکات زیر توجه کنید:

  • متریالی را انتخاب کنید که مناسب با شرایط جغرافیایی محل زندگی‌تان باشد. به عنوان مثال اگر در مناطقی که رطوبت هوا زیاد است زندگی می‌کنید، سعی کنید کابینت‌هایی را انتخاب کنید که نسبت به رطوبت هوا مقاوم هستند و آسیب نمی‌بینند. اگر در مناطق بسیار گرم زندگی می‌کنید، از کابینت‌هایی استفاده کنید که نسبت به تغییرات دمایی هوا و گرمای زیاد مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.
  • از آنجا که کابینت‌های زیر سینک ظرفشویی، بیشتر در معرض رطوبت و خیس‌شدگی هستند، سعی کنید از متریال ضد آب، مانند کابینت PVC استفاده کنید که کابینت شما دوام بیشتری داشته باشد.
  • پیشخوان یا کانتر آشپزخانه را از متریال مقاوم انتخاب کنید چرا که این قسمت از کابینت‌ها بیشتر در معرض سایش و خراشیدگی قرار دارند و چنانچه از جنس مقاومی نباشند، به زودی زیبایی خود را از دست خواهند داد. متریالی را به عنوان روکابینتی انتخاب کنید که بتوانید آن را به راحتی تمیز کنید و در برابر استفاده از مواد شوینده مقاومت قابل قبولی از خود نشان دهد.

راهنمای خرید کابینت با انتخاب متریال درست برای کابینت

  • اگر سقف آشپزخانه‌تان کوتاه است، از کابینت‌هایی عمودی که طرح‌های عمودی دارند، استفاده کنید تا به وسیله‌ی خطای دیدی که در ذهن بیننده ایجاد می‌کنند، سقف آشپزخانه را بلندتر نشان دهند. اگر سقف آشپزخانه‌تان بلند است، سعی کنید از کابینت‌هایی با خطوط و طرح‌های افقی استفاده کنید، تا آشپزخانه شما را عریض‌تر نشان دهد.
  • حتما از متریال و جنس باکیفیت برای کابینت‌های آشپزخانه استفاده کنید. شما قرار نیست هر سال کابینت‌هایتان را تعویض‌کنید، بنابراین متریالی را انتخاب کنید که خاطرتان از کیفیت و دوام آن آسوده باشد و به زودی دستخوش فرسودگی نشود.
  • اگر فضای آشپزخانه‌تان کوچک است و یا دارای فضای پرت زیادی ست، سعی کنید کابینت‌ها را طوری طراحی کنید که نقاط ضعف آشپزخانه‌تان را پوشش دهد. به عنوان مثال، کابینت هلال یا منحنی به دلیل قابلیت انعطاف‌پذیری زیادی که دارد، می‌تواند فضاهای پرت آشپزخانه را قابل استفاده نماید.

انتخاب لوازم جانبی کابینت:

نکته‌ی دیگری که در راهنمای خرید کابینت باید بدان اشاره کنیم، توجه به لوازم جانبی کابینت هاست. کابینت‌ها علاوه بر درب و بدنه، به ابزارآلات مختلفی نیاز دارند که کیفیت و استحکام آن‌ها، به عمر و کارایی کابینت آشپزخانه شما می‌افزاید. سعی کنید از ابزارهای جانبی با کیفیت و مستحکم استفاده کنید تا به زودی خراب و فرسوده نشود و کابینت شما را دچار تخریب نکنند.

راهنمای خرید کابینت با توجه به وسایل جانبی مثل دستگیره

انتخاب شکل و نوع دسته کابینت، تاثیر زیادی در دید بیننده خواهد داشت. به عنوان مثال اگر سقف آشپزخانه‌تان کوتاه است، می‌توانید از دسته‌های بلند و عمودی استفاده کنید که با ایجاد خطای دید، آشپزخانه شما را مرتفع‌تر نشان دهد. همچنین استفاده از دسته‌های بلند افقی، آشپزخانه شما را عریض‌تر نشان خواهد داد.

برای کابینت‌های آشپزخانه، دسته‌های زیبا و شکیل انتخاب کنید تا نمای کابینت‌های شما را بیشتر نشان دهد.

انتخاب بهترین طراح و سازنده کابینت:

آخرین نکته‌ای که در راهنمای خرید کابینت باید بدان اشاره کنیم، انتخاب تیم سازنده کابینت آشپزخانه است. به دلیل آن‌که کابینت‌ها نقش مهمی در آشپزخانه شما ایفا می‌کنند، لازم است حتما از افراد متخصص و باتجربه در ساخت و طراحی آشپزخانه بهره بگیرید. دقت داشته باشید ساخت برخی کابینت‌ها مانند کابینت‌های چوبی یا تمام چوب،  به دقت و تخصص زیادی احیتارج دارد و باید توسط تولیدکنندگان با تجربه ساخته و نصب شود.

انتخاب طرح درست برای کابینت یکی از نکات خرید کابینت استبرای انتخاب بهترین طراح و سازنده کابینت، حتما بروشورها و نمونه‌کارهای ساخته شده را ببینید و با بررسی کامل اقدام به انتخاب و سفارش کابینت کنید. بدیهی ست جنس نامناسب کابینت و یا ساخت و نصب آن به صورت غیراصولی، می‌تواند دوام و ماندگاری کابینت شما را تحت تاثیر قرار دهد.

سخن آخر:

انتخاب کابینت آشپزخانه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ای ست که برای ورود به منزل جدید، ذهن شما را مشغول خواهد کرد. با توجه به نکاتی که در این محتوا بدان اشاره شد و همچنین بهره‌گیری از نظر کارشناسان خبره و باتجربه در زمینه ساخت کابینت، خواهید توانست انتخاب مناسبی را در پیش داشته باشید و سال‌های زیادی از زیبایی و کارایی کابینت آشپزخانه‌تان لذت ببرید.آکس چوب از اینکه ما را در این مقاله همراهی کرده اید بسیار خرسند است.

 

۴.۷/۵ - (۹ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *