ویژگی‌های کابینت مدرن و تفاوت بین کابینت مدرن و کابینت کلاسیک چیست؟

ویژگی‌های کابینت مدرن چیست

ویژگی‌های کابینت مدرن

کابینت مدرن همان‌طور که از اسمش پیداست، سبکی مدرن و جدید در دکوراسیون آشپزخانه و صنعت کابینت‌سازی به حساب می‌آید. کابینت مدرن ، نقطه‌ی مقابل تجمل‌گرایی در کابینت کلاسیک محسوب می‌شود؛ به این معنی که برخلاف کابینت کلاسیک، در نهایت سادگی و فارغ از هر پیچیدگی افراط‌گونه، طراحی و ساخته می‌شود. حتما شما هم اسم کابینت مدرن را بسیار شنیده‌اید اما شاید چندان با خصوصیات و ویژگی‌های کابینت مدرن آشنا نباشید و یا ندانید این سبک از کابینت آشپزخانه، بیشتر برای چه فضاهایی مناسب است. در ادامه همراه آکس چوب باشید تا به پاسخ این پرسش‌ها بپردازیم.

کابینت مدرن چیست؟

کابینت مدرن ، سبکی از کابینت آشپزخانه محسوب می‌شود که اگر بخواهیم آن را در یک جمله و خاصه در یک کلمه بیان کنیم، باید بگوییم سادگی و تمام! آنچه بیش از هر چیز دیگری در کابینت مدرن، جلوه‌گری می‌کند، سادگی است.

گاهی کابینت مدرن چنان ساده است، که مانند دیوار آشپزخانه به نظر می‌رسد، یعنی نه تنها از سقف تا کف زمین امتداد دارد، بلکه فاقد دستگیره نیز بوده و تنها مرز باریکی در بین کابینت‌ها دیده می‌شود. این مدل از کابینت‌ها، بیشتر در آشپزخانه‌های کوچک و یا آشپزخانه‌هایی که فضای آن با اتاق نشیمن یکسان است، تعبیه می‌شود و دلیل آن است که حداکثر استفاده از فضای موجود بشود و بتوان کابینت‌های بیشتری را تعبیه نمود.

کابینت مدرن، نقطه‌ی مقابل کابینت کلاسیک است. شاید بتوان گفت، دلزدگی از طرح‌ها و مدل‌های اشراف‌گونه کابینت کلاسیک، افراد را به سادگی بیش از حد کابینت مدرن سوق داده است. طراحان برای مقابله با نمایش افراطی کابینت کلاسیک، کابینتی ساده و بی‌آلایش طراحی کردند که راز زیبایی آن، همان سادگی است.

البته همانطور که می‌دانید صنعت مد، همواره در حال گردش است و چه سبک کلاسیک و چه سبک مدرن، هر دو دارای جنبه‌های متعددی از زیبایی هستند و طرفداران بی‌شمار و مخصوص به خود را دارند و اساسا این دو سبک در کنار هم و در تقابل با یکدیگر، زیبا و چشم‌نواز هستند و نمی‌توان یکی را بر دیگری ارجحیت داد.

خصوصیات و ویژگی‌های کابینت مدرن

خصوصیات و ویژگی‌های کابینت مدرن

کابینت مدرن در واقع با خصوصیات و ویژگی‌های آن تعریف می‌شود که در  ادامه به طور خلاصه هر کدام را معرفی می‌کنیم:

  • کابینت مدرن ، بلند و کشیده یا یکسره است.

همانطور که اشاره شد، سادگی از مهم‌ترین ویژگی‌های کابینت‌‌ مدرن به حساب می‌آید، پس انتظار می‌رود این کابینت‌ها به صورت یکسره باشند و برخلاف، کابینت‌های کلاسیک، دو تکه نباشند. کابینت‌های مدرن، معمولا به صورت یکسره از سقف تا زمین امتداد دارند و یا دست‌کم، بسیار بلندتر از کابینت‌های سبک کلاسیک طراحی می‌شوند. از آنجا که سادگی، مشخصه‌ی بارز کابینت مدرن است، بنابراین همه‌ چیز باید ساده باشد، حتی اگر کابینت‌ها دارای فاصله از زمین یا سقف باشند، از سادگی مورد نظر کاسته می‌شود و به همین دلیل، هر چه کابینت‌ها کشیده‌تر باشند و حتی به شکل، یکسره امتداد داشته باشند، آشپزخانه به سبک مدرن نزدیک‌تر است.

  • کابینت مدرن ، دستگیره ندارد یا دارای دستگیره‌های بلند و ساده است.

نبود دستگیره، یا دستگیره‌های مخفی و یا دستگیره‌هایی که کمتر به چشم می‌آیند، از دیگر خصوصیات و ویژگی‌های کابینت مدرن است. کابینت مدرن معمولا یا بدون دستگیره ساخته می‌شود و یا دستگیره‌های آن به نوعی است که چندان دیده نشود.

کابینت‌های بدون دستگیره، به وسیله‌ی آهن‌رباهای بسیار قوی و باکیفیت که به آن‌ها مگنت نیز گفته می‌شود، باز و بسته می‌شوند. مگنت‌ها در کشوها نیز کاربرد دارند و کار کردن با آن‌ها بسیار ساده و آسان است. درب کابینت یا کشو مگنت‌دار، تنها با یک فشار ساده، باز و بسته می‌شود و نیاز نیست برای کار کردن با آن دچار اشکال شوید.

نکته‌ای که در استفاده از کابینت‌های مگنت‌دار باید استفاده نمایید، جنس خود مگنت است که هر چه باکیفیت‌تر باشد، طبیعتا از قدرت ربایش بیشتری برخوردار بوده و با قدرت بیشتری درب کابینت را نگه‌ می‌دارد و در نهایت، کار کردن با آن، برایتان راحت‌تر خواهد بود. پیشنهاد ما این است، اگر چه کابینت‌های مگنت‌دار کمی گران هستند، اما با این وجود سعی کنید از مگنت‌های باکیفیت و قوی در کابینت‌های خود استفاده کنید.

کابینت های مگنتی مدرن

البته، کابینت‌های مگنتی یک ایراد عمده نیز دارند و آن، لکه پذیری آن‌هاست که باید قبل از خرید آن‌ها، نسبت به آن اطلاع داشته باشید. از آنجا که این کابینت‌ها بر اثر تماس دست باز می‌شوند اگر از متریالی باشند که براق باشند یا جای اثر و لکه دست را به وضوح نشان دهند، نیاز به تمیز کاری و مراقبت را افزایش می‌دهند. در این نوع از کابینت‌ها، شما باید مراقبت بیشتری از کابینت‌ها بکنید و یا از رنگ‌هایی استفاده کنید که اثر انگشت و رد دست را کمتر نشان می‌دهند.

کابینت مدرن به غیر از انواع مگنت‌دار، از انواع دستگیره مخفی نیز ساخته می‌شود. این کابینت‌ها در واقع دارای دستگیره هستند، اما دستگیره‌های آن‌ها به گونه‌ای ست که چندان به چشم نمی‌آید. این دستگیره‌ها معمولا یک شیار افقی در درب کابینت هستند که درب کابینت به وسیله‌ی آن باز می‌شود. تنها اشکال این مدل از کابینت‌ها این است که ممکن است در اثر عدم مراقبت و نگهداری، ذرات غذا و گرد و غبار در این شیارها جا خشک کنند که برای جلوگیری ازین مساله، باید این شیارها را در فواصل کوتاه‌تری تمیز کنید و اجازه ندهید، ذرات گرد و غبار، در این فضا انباشته شود.

به غیر از کابینت‌های مگنت‌دار یا دستگیره مخفی، شما می‌توانید کابینت مدرن دستیگره‌دار نیز داشته باشید، اما مجاز نخواهید بود که از دستیگره‌های طرح‌دار و پر زرق و برق، مانند آنچه در کابینت کلاسیک دیده می‌شود استفاده کنید. دستگیره‌ها در کابینت مدرن نیز، باید در اوج سادگی باشند. این دستگیره‌ها معمولا به صورت افقی یا عمودی، کشیده و بسیار ساده هستند.

  • اگر آشپزخانه شما دارای ارتفاعی کم از سقف است یا به بیانی دیگر، سقف آن کوتاه است، بهتر است از دستگیره‌های عمودی بلند استفاده کنید. وجود این مدل از دستگیره‌ها، نگاه و توجه مخاطب را به سمت بالا هدایت می‌کند و با خطای دیدی که ایجاد می‌کند، آشپزخانه شما را بلند‌تر از اندازه‌ی واقعی خود نشان می‌دهد.
  • چنانچه در آشپزخانه، با محدودیت فضا مواجه هستید یا متراژ کمی دارید، با تعبیه دستگیره‌های افقی، می‌توانید به عریض و پهن نشان دادن آشپزخانه کمک کنید. دستگیره‌های کشیده و افقی، باعث می‌شوند خطوط افقی بیشتری در آشپزخانه ایجاد شود و توجه مخاطب به سمت گوشه‌های کشیده شود. همین روش ساده، با خطای دیدی که ایجاد می‌کند، باعث بزرگتر دیده شدن آشپزخانه شما می‌شود.

  • کابینت‌های سوپری !!!

وجود کابینت‌های سوپری، یکی دیگر از ویژگی‌های کابینت مدرن است. این کابینت‌ها به صورت کاملا یکسره از سقف تا زمین امتداد داشته و معمولا درب آن‌ها شیشه‌ای است؛ البته می‌توان از درب غیر شیشه‌ای و از جنس بدنه‌ی کابینت نیز برای آن‌ها استفاده کرد. کابینت‌ها سوپری، تنها یک درب یکسره دارند و مانند یک کمد دارای طبقه هستند و مخصوص آن هستند که خوراکی‌های سوپری را درون آن‌ها بگذارید. البته وجود کابینت‌ سوپر در کابینت کلاسیک نیز ممکن است دیده شود، اما این مدل از کابینت‌ها بیشتر در سبک کابینت مدرن وجود دارند.

  • کابینت مدرن، کابینتی در همه‌ی رنگ‌ها!

کابینت مدرن می‌تواند دارای هر رنگی باشد. از رنگ‌های تند و آتشین گرفته تا رنگ‌های سرد و روشن! اما مساله‌ای که باعث انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه می‌شود، هارمونی و هماهنگی رنگ آن، با دکوراسیون منزل است که بر این اساسا، رنگ‌های خنثی و روشن، سهم بیشتری از کابینت مدرن را به خود اختصاص می‌دهند.

به طور کلی، استفاده از رنگ‌های خنثی در کابینت مدرن ، یک انتخاب هوشمندانه و بهینه است زیرا رنگ‌های خنثی، با هر سلیقه‌ و هر دکوراسیونی هماهنگ می‌شوند و به راحتی می‌توان وسایل و لوازم منزل را با آن ست کرد، بدون آن که دغدغه‌ی عدم هماهنگی آن را داشته باشیم.

  • وجود قاب و حفاظ برای وسایل برقی آشپزخانه

همانطور که اشاره شد، سادگی مهم‌ترین شاخصه‌ی کابینت مدرن است، بنابراین طراحان دکوراسیون آشپزخانه ترجیح می‌دهند لوازم برقی و تجهیزات آشپزخانه مانند هود، اجاق گاز، لباسشویی، ماشین ظرف‌شویی و حتی یخچال را نیز درون قابی از جنس بدنه‌ی کابینت قرار دهند تا سادگی باز هم بیشتر درون آشپزخانه حکم‌فرما باشد.

  • کابینت مدرن بسیار جادار است.

همانطور که قابل حدس است، کابینت مدرن به دلیل سادگی، بسیار جادار است. این مدل از کابینت‌ها به دلیل این که ارتفاع بلندی دارند، دارای طبقات متعدد و بسیار جادار هستند و و در ساخت آن‌ها، انواع راهکارهای مهندسی بکار گرفته می‌شود تا از فضای موجود، به شکل بهینه و کاربردی استفاده شود. کابینت‌های مدرن ، معمولا دارای چند کشوی عریض و بلند نیز هستند و همه‌ی ما می‌دانیم که این کشو‌ها چه نقش مهمی در سازماندهی لوازم آشپزخانه دارند.

  • کابینت مدرن از هر متریالی ساخته می‌شود.

کابینت مدرن را می‌توانید با هر متریالی که تمایل دارید، سفارش دهید. عمده‌ترین متریالی که در ساخت کابینت مدرن کاربرد دارند عبارتند از کابینت ام‌دی‌اف ، کابینت ممبران ، کابینت هایگلاس  و کابینت پی‌وی‌سی . وقتی پای سادگی در میان باشد، چندان فرقی نمی‌کند که شما از چه متریالی برای کابینت‌های خود استفاده می‌کنید.

ویژگی های کابینت مدرن سرمه ای

سخن پایانی :

کابینت مدرن ، در عین سادگی، کابینتی زیبا و شکیل محسوب می‌شود و یک گزینه‌ی مناسب برای آشپزخانه‌ها و خانه‌های کوچک است. باید گفت، کابینت مدرن یک انتخاب هوشمندانه برای سبک معماری جدید است که در آن با کاهش متراژ کلی خانه و کمبود فضا مواجه‌ایم. این سبک از کابینت به آسانی خود را با دکوراسیون منزل هماهنگ کرده و جلوه‌‌ای بسیار جدید به منزل و دکوراسیون خانه شما می‌بخشد.

وب‌سایت آکس چوب از همراهی شما با این محتوا سپاسگزار است. امیدواریم همراهی با این مقاله برایتان سودمند واقع شده باشد.

۴/۵ - (۴ امتیاز)

Comments (14)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *