طراحی کابینت آشپزخانه مدرن؛ انواع طرح‌های کابینت در سبک و چیدمان مدرن

طراحی کابینت آشپزخانه مدرن

طراحی کابینت آشپزخانه مدرن

طرح و مدل کابینت آشپزخانه، سبک و سیاقِ کلی آشپزخانه را تعیین می‌کند. امروزه به دلیل کم بودن متراژ آپارتمان‌ها، خصوصا در شهرهای بزرگ، فضای آشپزخانه محدود و کوچک شده است. بر همین اساس، استفاده از سبک مدرن و کابینت‌های مدرن، منطقی‌تر به نظر می‌رسد. طراحی آشپزخانه به سبک مدرن، به خوبی با آشپزخانه‌های نقلی و مینیمال هم‌خوانی دارد و فضای بهینه‌تری را در اختیار مشتری و مصرف‌کننده قرار می‌دهد. در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب قصد داریم روش‌ و اسلوب طراحی کابینت در آشپزخانه‌های مدرن را بازگو کنیم. در ادامه، از شما دعوت می‌کنیم همراه ما باشید.

طراحی کابینت آشپزخانه مدرن

مدل کابینت آشپزخانه ایرانی جدید

گفتیم که امروزه به دلیل کاهش متراژ آپارتمان‌ها، معمولا از سبک مدرن برای چیدمان و دکوراسیون داخلی آشپزخانه استفاده می‌شود. بنابراین باید گفت در آشپزخانه‌های ایرانی، سبک مدرن بیش از سبک کلاسیک کاربرد دارد. از طرفی، سبک مدرن به دلیل سادگی نهفته در ذاتش، جذابیت‌ بیشتری برای ایرانیان، خصوصا نسل جدید، به همراه دارد. همین دلایل باعث شده است که کابینت مدرن در خانه‌های ایرانی بسیار پر طرفدار باشد.

طراحی کابینت مدرن

به کابینتی مدرن می‌گوییم که ظاهر آن ساده و بی‌آلایش است. در طراحی کابینت مدرن، هیچ‌گونه جزئیات اضافه، که جنبه‌ی تزئینی و دکوراتیو داشته باشد، دیده نمی‌شود. در واقع، در طراحی کابینت آشپزخانه‌های مدرن، سادگی و پرهیز از جزئیات اصل کلی است. همین ویژگی باعث می‌شود کابینت مدرن، چه برای آشپزخانه‌های کوچک و چه آشپزخانه‌های بزرگ، گزینه‌ی مناسبی باشد و با بسیاری از سبک‌های چیدمان هم‌خوانی داشته باشد.

طراحی آشپزخانه مدرن

کابینت آشپزخانه کوچک

بهترین سبک برای آشپزخانه‌های کوچک، سبک مدرن است. همانطور که اشاره شد، سبک مدرن به دلیل سادگی که دارد، از شلوغی فضا می‌کاهد و فضا را منظم‌تر و مرتب‌تر به نظر می‌رساند. این مساله به بزرگتر دیده شدن فضا، کمک می‌کند.

برای آشپزخانه‌های کوچک، بهتر است از رنگ‌های روشن و ساده و حتی‌الامکان براق استفاده کنید. در آشپزخانه‌های کوچک، استفاده از نورپردازی حرفه‌ای بسیار توصیه می‌شود. سیستم نورپردازی حرفه‌ای، خصوصا در آشپزخانه‌های کوچک باعث انعکاس بیشتر نور و در نتیجه دلبازتر شدن فضا می‌شود.

طراحی کابینت آشپزخانه مدرن

در طراحی کابینت آشپزخانه مدرن، بیشتر از رنگ‌های روشن و براق به جای رنگ‌های تیره استفاده می‌شود. البته همانطور که احتمالا می‌دانید، در سبک مدرن دست ما برای انتخاب هر رنگی باز است. اما به دلیل ویژگی‌های بصری رنگ‌های روشن، مانند سفید و خاکستری، رنگ‌های روشن و براق کاربرد بیشتری در سبک مدرن دارند.

بدنه و ظاهر کابینت مدرن، ساده است و در ظاهرِ درهای آن، خبری از کنده‌کاری‌های یا منبت‌های کوچک و بزرگ نیست. ظاهر کابینت‌های مدرن، در نهایت سادگی طراحی می‌شود. دستگیره‌هایی که بر روی کابینت مدرن متصل می‌شوند، معمولا ظاهری ساده و کشیده دارند و نباید طرح‌ و نقش داشته باشند. حتی بسیاری از طرح‌های کابینت مدرن، فاقد دستگیره هستند و به وسیله‌ی مگنت یا آهن‌ربا باز یا بسته می‌شوند.

کابینت مدرن در آشپزخانه کوچک

کابینت مدرن چیست؟

سایر جزئیات در کابینت‌های مدرن، مانند سینک ظرف‌شویی، کلید و پریزها، اکسسوری‌ها و … همه باید منطبق بر سبک مدرن باشند و اصول سادگی را رعایت کنند.

مساله دیگری که کابینت مدرن را از کابینت‌های کلاسیک متمایز می‌کند، عمق و بلندی کابینت‌ها است. در طراحی کابینت آشپزخانه مدرن، شما مجاز هستید از کابینت‌هایی بلند تا نزدیک به سقف استفاده کنید. حتی در صورتی که متراژ آشپزخانه‌تان کوچک است، می‌توانید عمق کابینت‌ها را کمتر بگیرید تا فضای کمتری اشغال کنند.

کابینت‌های سوپری، یا کابینت‌هایی که به شکل یکسره طراحی می‌شوند و از زمین تا سقف امتداد دارند، گزینه‌ی دیگری از طراحی کابینت آشپزخانه مدرن است. کابینت‌های کشیده‌ و یکسره، بنا به درخواست مشتری و یا سلیقه طراح تعبیه می‌شوند و  فضای کاربردی بیشتری را در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

نرم‌افزار طراحی کابینت آشپزخانه

نرم‌افزار طراحی کابینت آشپزخانه، ابزاری است که به شما کمک می‌کند بتوانید آشپزخانه‌تان را پیش از آن که طراح‌تان شروع به ساخت کند، مشاهده کنید. بدیهی است که این مزیت به شما امکان می‌دهد اگر طرح و مدل انتخابی را نمی‌پسندید بتوانید به راحتی آن را تغییر دهید.

طراحی کابینت آشپزخانه مدرن

جدیدترین مدل کابینت آشپزخانه

در ادامه قصد داریم جدیدترین مدل کابینت آشپزخانه را، که امروزه توسط طراحان مورد پیشنهاد قرار می‌گیرد، به شما معرفی کنیم.

کابینت مدرن با رنگ‌بندی خاص

بدون شک در سبک مدرن، دست شما باز است که از رنگ‌های خاصی استفاده کنید. اگر به رنگ سفید علاقمند هستید، می‌توانید آشپزخانه‌ای کاملا سفید داشته باشید. یا کابینت‌های یک‌دست سیاه، مات یا براق سفارش دهید. حتی آشپزخانه‌ای با رنگ‌های خاص نیز می‌تواند یکی از گزینه‌های انتخابی شما در طراحی کابینت آشپزخانه مدرن باشد.

کابینت مدرن با ترکیب چوب

چوب متریالی است که هم در سبک مدرن و کابینت‌های سبک کلاسیک، جایگاه ویژه‌ای دارد. چوب طبیعی به حدی جذاب است که نمی‌توان آن را از هیچ سبکی جدا کرد. اگر شما هم به چوب طبیعی و گره‌‌ها و خطوط دوست‌داشتنی‌اش علاقمند هستید می‌توانید از کابینت‌های چوبی یا طرح چوب، چه به صورت کاملا چوب و چه به صورت طرح چوب استفاده کنید.

کابینت هایگلاس و کابینت ام‌دی‌اف هر دو با طرح و رنگ چوب طبیعی موجود هستند و جلوه‌ی زیبایی به آشپزخانه شما می‌بخشند.

طراحی کابینت آشپزخانه مدرن با حفظ حریم شخصی

چنانچه فضای آشپزخانه شما با اتاق نشیمن یکسان است، شاید دوست داشته باشید که آشپزخانه‌ای با حفظ حریم شخصی داشته باشید. برای همه‌ی ما قابل درک است که وجود حریم شخصی در آشپزخانه، خصوصا در زمان‌هایی که مهمان داریم و مشغول پخت و سرو غذا هستیم، تا چه حد اهمیت دارد. خبر خوش اینکه می‌توانید با ایجاد پاروان یا دیوارهای متحرک چوبی یا غیرچوب، فضای آشپزخانه را از اتاق نشیمن جدا کنید.

آشپزخانه مدرن

کابینت مدرن با فضای گسترده و یکسان با اتاق نشیمن

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند آشپزخانه‌ای کاملا باز داشته باشند. وجود آشپزخانه‌های کاملا باز، که در آن فضای آشپزخانه با اتاق نشیمن و پذیرایی یکسان است، باعث می‌شود فضا بزرگتر و دلبازتر به نظر برسد.

این طراحی از آشپزخانه، خصوصا در آپارتمان‌های کوچک بسیار توجیه‌پذیر است.

کابینت مدرن با متریال ترکیبی یا رنگ‌های ترکیبی

طراحی آشپزخانه‌هایی با استفاده از دو متریال یا دو رنگ، امروزه بسیار ترند است. این ترکیب رنگی به شما کمک می‌کند، بتوانید از رنگ‌های دلخواه‌تان در آشپزخانه استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر به رنگ‌های تیره علاقمند هستید و فضای آشپزخانه‌تان نیز بسیار کوچک است، می‌توانید بخشی از کابینت‌ها را به رنگ تیره انتخاب کنید.

کابینت‌های رنگ تیره، معمولا در قسمت پایین آشپزخانه به کار می‌روند. کابینت‌های ردیف بالا، معمولا به رنگ روشن و براق انتخاب می‌شوند تا بازتاب نور بیشتری در آشپزخانه پدید آید. همچنین استفاده از دو رنگ یا دو متریال، دست مشتری را باز می‌گذارد تا از ترکیب رنگ‌های متنوع‌تری در خانه و آشپزخانه استفاده کند.

کابینت هایگلاس

همانطور که اشاره شد، در طراحی کابینت‌های سبک مدرن، رنگ‌های براق جایگاه ویژه‌ای دارند. یکی از جذاب‌ترین کابینت‌های سبک مدرن، هایگلاس است. کابینت‌ هایگلاس به دلیل بازتاب نور فوق‌العاده‌ای که دارد، درخشش و زیبایی بیشتری به فضای آشپزخانه می‌بخشد.

درخشش کابینت، خصوصا در رنگ‌های روشن مانند سفید، باعث می‌شود نور بیشتری در آشپزخانه منعکس شود و فضا بزرگتر دیده شود. این آیتم خصوصا در آشپزخانه‌های کوچک و یا آشپزخانه‌هایی که فاقد پنجره هستند، بسیار کاربردی و مفید است.

کابینت آشپزخانه به سبک مدرن

کابینت ام‌دی‌اف

شاید بتوان گفت محبوب‌ترین کابینت سبک مدرن، کابینت ام‌دی‌اف است. کابینت ام‌دی‌اف متریالی اقتصادی با کیفیت و دوام نسبتا بالا است. در باب زیبایی کابینت ام‌دی‌اف، سخن فراوان است و همه‌ی ما تا کنون، انواع مختلفی ازین کابینت را دیده‌ایم. انواع طراحی کابینت آشپزخانه مدرن، با ورق ام‌دی‌اف قابل اجرا است و این مساله، مرهون قابلیت برش‌کاری بسیار بالای ورق ام‌دی‌اف است.

دوام کابینت ام‌دی‌اف، نسبتا بالا است و رنگ‌بندی آن بسیار متنوع و گسترده است. تنها چیزی که کابینت‌های ام‌دی‌افی شما را در آشپزخانه تهدید می‌کند، رطوبت و آب است که باعث پوسیدگی بافت داخلی ام‌دی‌اف می‌شود.

کابینت آشپزخانه بدون دستگیره یا دستگیره مخفی

یکی از جدیدترین طراحی کابینت آشپزخانه مدرن را کابینت‌های بدون دستگیره تشکیل می‌دهند. کابینت‌های بدون دستگیره، باعث سادگی بیشتر کابینت‌های مدرن شده و فضا را لوکس‌تر و مدرن‌تر جلوه می‌دهند. همچنین کابینت‌های بدون دستگیره به بزرگتر دیده شدن فضا نیز کمک می‌کنند. به همین دلیل برای آشپزخانه‌های مینیمال و نقلی بسیار مناسب هستند.

کابینت‌های بدون دستگیره شامل کابینت‌های مگنت‌دار یا کابینت‌های دستگیره مخفی هستند. کابینت‌های مگنت‌دار به وسیله‌ی مگنت‌های قوی باز یا بسته می‌شوند. در کابینت‌های دستگیره مخفی، دستگیره‌های کابینت به شکل شکافی در بدنه و درب کابینت‌ها هستند و طوری طراحی می‌شوند که به چشم نمی‌آیند.

طراحی کابینت آشپزخانه مدرن

کابینت آشپزخانه قیمت

قیمت کابینت آشپزخانه، تابعی از طرح و مدل کابینت‌ها و متریالی است که در ساخت کابینت آشپزخانه به کار رفته است. بدیهی است هر چه متریال اصلی کابینت قیمت بالاتری داشته باشد، قیمت تمام‌شده‌ی کابینت‌ها نیز افزایش می‌یابد. در بین کابینت‌های مدرن، کابینت ام‌دی‌اف جزو ارزان‌ترین و اقتصادی‌ترین کابینت‌ها به حساب می‌آيد. کابینت هایگلاس، کابینت ممبران نیز در رده‌ی بعدی، پس از ام‌دی‌اف قرار دارند. کابینت پلی‌وود، پلی‌گلس، کابینت روکش چوب و کابینت‌های چوبی، در گروه‌ گران‌قیمت‌ترین کابینت‌های سبک مدرن کاربرد دارند.

همانطور که می‌دانید هر کدام از متریالی، که نام برده شد، ممکن است دارای درجه‌ی کیفی متفاوتی باشند. همچنین یراق‌آلات و متعلقات کابینت‌ها نیز در افزایش قمیت کابینت‌ها موثر هستند.

طراحی کابینت آشپزخانه به سبک مدرن

سخن پایانی

کابینت‌های مدرن، در مقابل کابینت‌های کلاسیک قرار دارند و محصول طراحی‌ قرن اخیر هستند. آن چه به عنوان کابینت مدرن می‌شناسیم، در واقع طراحی کابینت به سبک مدرن است. نه آنکه تکنولوژی کابینت‌های مدرن بهتر یا برتر از کابینت‌های کلاسیک است.

به بیانی دیگر، کابینت مدرن در مقابل طراحی کابینت کلاسیک قرار دارد و به سادگی کابینت‌ها در مقابل طرح‌ها و نقش‌های افراط‌گونه‌ی سبک کلاسیک اشاره می‌کند.

امیدواریم آن چه در این محتوا برای طراحی کابینت آشپزخانه مدرن ارائه شد برایتان مفید واقع شده باشد.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم صفحه‌ی اینستاگرام ما را دنبال کنید. جدیدترین طرح‌ها و مدل‌های کار شده‌ی کابینت آشپزخانه در اینستاگرام آکس چوب به نمایش در می‌آیند. شما با دنبال کردن صفحه‌ی ما می‌توانید از مدل‌های آن‌ استفاده کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *