مدل کابینت آشپزخانه، چگونه بهترین مدل و سبک کابینت را انتخاب کنیم؟

چگونه بهترین مدل و سبک کابینت را انتخاب کنیم؟

بدون شک هر کسی دوست دارد، بهترین مدل کابینت را درون آشپزخانه‌ی خود داشته باشد تا آشپزی کردن و طبخ غذا، برایش تبدیل به یک کار لذت‌بخش و شیرین شود. بهترین مدل کابینت ، الزاما شیک‌ترین و زیباترین آن نیست؛ بلکه یک کابینت در کنار زیبایی، باید جادار، بهینه، اقتصادی، مقاوم و به روز باشد. کابینت‌هایی که در کنار ظاهر زیبا و شکیل‌شان، فضای مناسب و بهینه را در اختیار خانم یا آقای خانه‌دار قرار می‌دهند تا آن‌ها بتوانند با نظم و ساماندهی، وسایل و تجهیزات آشپزخانه را در بهترین فضا و دسترسی عالی در جای مناسب‌شان بچیند، از بهترین مدل‌های کابینت آشپزخانه به حساب می‌آیند. کابینت‌های خوب، باید کیفیت و دوام مناسبی نیز داشته باشند و شما مجبور نباشید هر ساله، اقدام به تعویض آن‌ها کنید! بنابراین برای انتخاب و خرید انواع مدل کابینت آشپزخانه ، باید فاکتورهای متعددی را در نظر بگیرید. نگران نباشید؛ ما در این محتوا سعی داریم، به شما بگوییم برای داشتن یک کابینت خوب و ایده‌آل، به چه نکاتی لازم است توجه کنید. در ادامه از شما دعوت می‌شود همراه آکس چوب باشید:

بهترین مدل کابینت

کابینت مدرن یا کابینت کلاسیک ؟

آیا به کابینت‌های ساده و بی‌آلایش علاقمند هستید یا طرفدار سبک سنتی و کلاسیک کابینت آشپزخانه هستید؟ در اولین گام برای انتخاب و خرید کابینت آشپزخانه ، باید سبک و مدل کابینت‌ را انتخاب کنید. کابینت‌های امروزی در دو سبک کلی، مدرن و کلاسیک طراحی و ساخته می‌شوند. انواع کابینت مدرن در ظاهری بسیار ساده و بدون طرح‌ها و کنده‌کاری‌ در بدنه و درب‌ها طراحی می شوند که مشهورترین نمونه‌های آن، کابینت‌های ام‌دی‌اف و کابینت هایگلاس هستند.

نقطه‌ی مقابل آن، کابینت‌ کلاسیک است که ظاهری بسیار پر زرق‌ و برق و آراسته به انواع مدل‌های سنتی و منبت شده دارد. کابینت‌های طرح کلاسیک ، برگرفته از مدل‌های کلاسیک معماری در قرون گذشته هستند و ظاهری بسیار تجملاتی و سلطنتی دارند. کابینت تمام چوب کلاسیک و کابینت ممبران، از رایج‌ترین نمونه‌های کابینت کلاسیک هستند.

برای انتخاب مدل کابینت آشپزخانه ، در ابتدا باید انتخاب کنید که به کدام نوع از کابینت آشپزخانه علاقمند هستید؟ آیا طرح‌های سلطنتی و کلاسیک برای شما جذاب است و یا به مدل‌های ساده و بدون زرق‌ و برق علاقه دارید؟

مدل کابینت طوسی

البته به غیر از علاقه و نظر شخصی، باید به آیتم‌های دیگری چون بزرگی و کوچکی فضای آشپزخانه و منزل، نوع معماری داخلی خانه و همچنین سبک وسایل منزل‌تان نیز توجه کنید. بدیهی است که سبک کلاسیک برای آشپزخانه‌های بزرگ و جادار بیشتر مناسب است، زیرا شکوه و ظاهر اشرافی خود را بیشتر نمایان می‌سازد. همچین اگر به هر کدام ازین دو سبک کابینت علاقمند هستید، باید هماهنگی وسایل و لوازم منزل‌تان را نیز در نظر بگیرید. پر واضح است که چیدمان دکوراسیون و وسایل کلاسیک در خانه‌ای که کابینت‌های آن مدرن است، اصلا زیبا نخواهد بود. برعکس آن نیز همینطور است؛ اگر وسایل و سبک معماری منزل‌تان مدرن است، نباید از کابینت‌های کلاسیک و سلطنتی استفاده کنید.

بزرگی و کوچکی آشپزخانه !

بزرگی و کوچکی آشپزخانه ، در انتخاب مدل کابینت آشپزخانه نقش دارد. فرض کنید آشپزخانه‌ی شما کوچک است و فضای چندانی در اختیارتان نیست؛ بدون شک باید از همین فضای محدود، بیشترین استفاده و بهره را بگیرید و آشپزخانه را طوری طراحی و چیدمان کنید که تمام وسایل و لوازم‌تان را بتوانید درون کابینت‌ها جای دهید. علاوه بر آن، باید شکل ظاهری آشپزخانه را نیز زیبا و منحصربفرد طراحی کنید، به طوری که تا جای امکان، کوچکی آشپزخانه به چشم نیاید و فضا دلگیر و بسته به نظر نرسد.

پیشنهاد می‌دهیم برای آشپزخانه‌های کوچک، از سبک مدرن و برای بهینه‌ بودن فضا، از کابینت‌های کشیده و بلند که تا نزدیک سقف امتداد دارند، استفاده کنید. همچنین چند تا از کابینت‌ها را به شکل یکسره از زمین تا سقف تعبیه کنید تا بتوانید از فضای بین دو کابینت نیز استفاده کنید و وسایل بیشتری را ساماندهی کنید.

از آنجا که در آشپزخانه‌های کوچک، رعایت نظم، اهمیت بیشتری دارد، بنابراین لازم است سعی کنید درون کابینت‌ها را به شکلی منظم و قاعده‌مند بچینید و از ریخت و پاش (حتی در فضاهایی که قابل رویت نیستند)‌ بپرهیزید.

مدل کابینت برای آشپزخانه کوچک

در آشپزخانه‌های کوچک، باید همیشه روی کانتر و پیشخان آشپزخانه مرتب و خلوت باشد؛ زیرا شلوغی و ازدحام وسیله‌ها، باعث می‌شود که آشپزخانه کوچک‌تر و بی‌نظم‌تر جلوه کند. پس آنچه را که لازم نیست را نباید روی کانتر قرار دهید. ساده‌ و خلوت بودن فضا در آشپزخانه‌های کوچک و مینیمال، تا حدی حائز اهمیت است که بسیاری از طراحان در چنین آشپزخانه‌هایی، مدل کابینت‌های بدون دستگیره را پیشنهاد می‌دهند تا حتی در ساده‌ترین جزئیات نیز، سادگی مد نظر قرار گرفته شده باشد و از شلختگی فضا کاسته شود.

رنگ کابینت‌ها و میزان نور آشپزخانه

انتخاب رنگ کابینت‌ها ، تابعی از میزان نور آشپزخانه و بزرگی متراژ آشپزخانه است. رنگ‌های روشن می‌توانند نور را به طور کامل به محیط بازتاب دهند، ازین رو انتخاب مناسب‌تری برای آشپزخانه‌های کم‌نور و کوچک هستند. در مقابل، کابینت‌های رنگ تیره، نور را در خود نگه‌ می‌دارند و به محیط منعکس نمی‌کنند؛ بنابراین در آشپزخانه‌های کوچک و فاقد پنجره یا آشپزخانه‌هایی که کم‌نور هستند، نباید مورد استفاده قرار گیرند.

کابینت‌هایی با متریال براق ( فارغ از تیره یا روشن‌ بودن رنگ‌شان)، نور را بیشتر از کابینت‌های مات منعکس می‌کنند، بنابراین انتخاب یک کابینت ساده و براق روشن (مانند کابینت هایگلاس سفید) برای یک آشپزخانه‌ی کم‌نور و کوچک، بهترین گزینه‌ است.

اگر آشپزخانه‌ی شما بزرگ و پرنور است، در انتخاب رنگ کابینت‌ ، آزادی بیشتری دارید و می‌توانید سلیقه‌ی خود را بیشتر مد نظر قرار دهید. پیشنهاد می‌دهیم در انتخاب رنگ برای آشپزخانه‌هایی با سایز بزرگ، به روانشناسی رنگ‌ها توجه کنید. رنگ‌هایی را انتخاب نکنید که به زودی از آن‌ها خسته می‌شوید و یا تیرگی آن‌ها، پس از مدتی، باعث افسردگی شما شود.

قیمت کابینت ‌آشپزخانه

کابینت، کالای نسبتا گرانقیتمی است. حتی برای ارزان‌ترین نمونه‌های کابینت آشپزخانه نیز باید بهای قابل توجهی بپردازید؛ بنابراین قبل از انتخاب مدل کابینت آشپزخانه ، باید آیتم قیمت را مد نظر قرار دهید. بدیهی است هر مدل کابینت ، بسته به مواد تشکیل دهنده و کیفیت و دوامی که دارد، قیمت متفاوتی خواهد داشت.

به عنوان مثال، کابینت‌های چوبی به دلیل گران بودن چوب طبیعی، همچنین نحوه‌ی ساخت آن و زمان‌بر بودن پروسه‌ی تولید‌شان، گرانقیمت‌ترین کابینت‌های موجود هستند. این کابینت‌ها به تخصص زیادی در زمان ساخت و نصب نیز احتیاج دارند. به بیان دیگر باید گفت، هر کسی نمی‌تواند کابینت‌های تمام چوب بسازد!

قیمت مدل های مختلف کابینت

در مقابل بسیاری از کابینت‌ها، مثل کابینت‌های فلزی و یا کابینت ام‌دی‌اف، متریال ارزان‌تری دارند و به دلیل انعطاف‌پذیری بالا، به آسانی ساخته می‌شوند و به زمان کمتر و به ابزار‌الات کمتری، جهت طراحی و ساخت نیاز دارند، بنابراین قیمت آن‌ها نیز کمتر است.

از نظر قیمت و بهای تمام شده، کابینت‌های فلزی، ارزان‌ترین نوع کابینت‌ آشپزخانه محسوب می‌شوند که البته امروزه به دلیل کیفیت پایینی که دارند، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابینت ام‌دی‌اف ، کابینت دیگری است که با توجه به ویژگی‌ها و امتیازات مثبتی که دارد، قیمت تمام‌شده‌ی نسبتا مناسبی دارد، ازین رو به کابینت اقتصادی مشهور است و در بسیاری از خانه‌های امروزی به کار می رود.

کابینت‌ هایگلاس و کابینت ممبران، کابینت‌هایی دیگری هستند که در رنج بعدی قیمتی قرار دارند و بسته به نوع طراحی‌شان قیمت‌شان نوسان خواهد داشت. کابینت پی‌وی‌سی، کابینت پلی‌وود، کابینت پلی‌گلاس، کابینت روکش چوب و کابینت پولیشی، در گروه کابینت‌های گرانقیمت دسته بندی می‌شوند و در نهایت، کابینت تمام چوب، گران‌قمیت‌ترین نوع کابینت آشپزخانه است که بسته به نوع چوب و نوع طراحی‌ها و حکاکی‌های انجام شده بر روی آن، قیمت تمام شده‌ی آن متفاوت است.

البته انواع دیگری از کابینت‌ آشپزخانه نیز وجود دارد که از نام بردن آن‌ها در اینجا، صرف‌نظر شده است.

انواع مدل کابینت آشپزخانه از نظر متریال

  • کابینت فلزی

امروزه استفاده از کابینت‌های فلزی دیگر مرسوم نیست مگر در آشپزخانه‌هایی که استفاده ازین متریال، توجیه داشته باشد. کابینت‌های فلزی وزن کمی دارند و حتی به صورت آماده و ساخته‌شده نیز موجود هستند. معمولا از کابینت‌های فلزی در خانه‌های روستایی یا آشپزخانه‌هایی که به طور موقت کابینت می‌شوند استفاده می‌شود. کابینت‌های فلزی، در برابر خط و خش و ضربه آسیب‌پذیرند و در بازه‌های زمانی مختلف نیاز به ترمیم و رنگ‌آمیزی مجدد دارند. امروزه مدل‌های بسیار زیبایی از کابینت‌های فلزی تولید می‌شود که شاید بیننده در نگاه اول، متوجه‌ فلزی بودن آن‌ها نشود!

مدل کابینت های تمام فلزی

  • کابینت ام‌دی‌اف

این مدل از کابینت آشپزخانه ، که سهم بزرگی از بازار کابینت ایران را به خود اختصاص داده است، از ضایعات چوب طبیعی با روکش لمینت تشکیل شده است. ام‌دی‌اف، نه تنها در ساخت کابینت، بلکه در ساخت وسایل مختلف منزل مانند انواع میز نیز کاربرد دارد. رنگ‌بندی و تنوع مدل کابینت ام‌دی‌اف بسیار بالاست و در سبک مدرن کاربرد دارد. دوام و ماندگاری کابینت ام‌دی‌اف، به شرط استفاده‌ی مناسب، بالاست و می‌تواند چند سالی میهمان آشپزخانه‌ی شما باشد.

مدل کابینت ام دی اف مدرن

  • کابینت هایگلاس

کابینت هایگلاس ، از ام‌دی‌اف خام با روکش پلکسی‌گلس تشکیل شده است و ظاهری بسیار براق و درخشنده دارد. براق بودن روکش پلکسی‌گلس، باعث شده است این کابینت در سبک مدرن، بسیار زیبا و منحصربفرد باشد و توجه علاقمندان به سبک مدرن را به خود جلب کند. کابینت هایگلاس حساسیت بالایی نسبت به نور دارد و نور را به طور کامل به محیط باز می‌گرداند به طوری که همانند یک منبع نوری آشپزخانه را روشن و درخشان می‌کند. از معایب کابینت هایگلاس ، می‌توان به حساسیت آن به خط و خش و اثر انگشت اشاره کرد.

مدل کابینت هایگلاس

  • کابینت ممبران

کابینت ممبران ، از ام‌دی‌اف خام با روکش pvc تشکیل شده است. به دلیل آنکه روکش پی‌وی‌سی کشیده شده بر روی ام‌دی‌اف خام، ضد آب است و همینطور چون این کابینت به صورت یک‌پارچه، وکیوم می‌شود و هیچ‌گونه درز یا شکافی بر روی آن وجود ندارد، کابینت ممبران، ضد آب است. کابینت ممبران اگر در سبک کلاسیک طراحی شود، به وسیله‌ی دستگاه و ماشین‌الات بسیار پیشرفته‌ای به نام ماشین cnc تراش خوره و طراحی می‌شود و سپس، با روکش پی‌وی‌سی وکیوم می‌شود.

مدل کابینت ممبران رنگ روشن

  • کابینت رنگ پولیشی

کابینت رنگ‌پولیشی ، از مغزی ام‌دی‌اف تشکیل شده است که توسط دستگا  cnc تراش خورده و طراحی شده است. سپس در یک محیط کاملا استریل که کاملا عاری از هیچگونه گرد و غبار است، به وسیله‌ی رنگ پولیشی رنگ شده و پس از خشک شدن سمباده می‌خورد. مرحله‌ی رنگ و سمباده کشی کابینت پولیشی ، چندین بار تکرار می‌شود تا رنگ حاصل، کاملا شفاف، براق، یکدست و زیبا باشد. کابینت پولیشی تنها در رنگ سفید تولید می‌شود و به دلیل شرایط استرلیزه‌ای که در تولید آن باید وجود داشته باشد، قیمت آن گران است. همچنین این کابینت بسیار بادوام است و در برابر عوامل محیطی از جمله رطوبت کاملا مقاوم است.

مدل کابینت دو رنگ پولیشی

  • کابینت پی‌وی‌سی

این کابینت به طور کامل از متریال pvc که نوعی پلاستیک فشرده است تشکیل شده است. این مزیت باعث شده است، کابینت pvc بسیار سبک و کاملا در برابر رطوبت مقاوم باشد؛ ازین رو بهترین متریال برای مناطق مرطوب، از جمله کابینت‌های حمامی و کابینت‌های زیر سینک ظرف‌شویی است.

مدل کابینت آشپزخانه pvc

  • کابینت پلی‌گلاس

این کابینت از مغزی ام‌دی‌اف خام با روکش بسیار مقاومی از جنس پلی‌گلاس تشکیل شده است. روکش پلی‌گلس، باعث شده است که این کابینت همانند کابینت هایگلاس درخشنده و شفاف باشد اما مقاومت آن بسیار بالاتر باشد. کابینت پلی‌گلاس ، کابینتی در سبک مدرن است و در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت، حرارت، سوختگی، نور آفتاب، خط و خش، ضربه و … کاملا مقاوم می‌باشد، به طوری که سال‌های متمادی می‌تواند بدون تغییر رنگ، زیبا، درخشان و ماندگار در آشپزخانه‌‌ی شما باقی بماند.

  • کابینت پلی‌وود

پلی‌وود در واقع نوعی چوب فرآوری شده است که در ساخت کابینت و سایر لوازم چوبی کاربرد دارد. دوام و ماندگاری کابینت پلی‌وود بسیار بالاست و تخمین زده می‌شود، این کابینت‌ها بدون هیچ‌گونه اشکالی دستکم  ۳۰ سال، می‌توانند در آشپزخانه‌‌ی شما ماندگار باشند. کابینت پلی‌وود در طرح کابینت مدرن، کاربرد دارد و کابینتی بسیار مقاوم در برابر ضربه، خط و خش، سوختگی، حشرات موذی، تابش مستقیم نور خورشید، رطوبت و موارد دیگر است.

  • کابینت روکش چوب

کابینت‌های روکش چوب، از مغزی ام‌دی‌اف خام با روکش چوب طبیعی به دست آمده‌اند. کابینت‌های روکش چوب، در سبک کابینت مدرن و کابینت کلاسیک کاربرد دارند و ظاهری شبیه چوب طبیعی دارند. این کابینت‌ها خصوصیات کابینت‌های تمام چوب را دارند اما به دلیل کاهش هزینه، از مغزی ام‌دی‌اف تشکیل شده‌اند.

مدل کابینت روکش چوب

  • کابینت‌های تمام چوب

چوب طبیعی ، ارزشمندترین و گرانبهاترین متریالی است که در مدل کابینت آشپزخانه طراحی و تولید می‌شود. کابینت‌های تمام چوب، در مدل کابینت کلاسیک ، کابینت نئوکلاسیک و مدرن کاربرد دارند و تمام کنده‌کاری و منبت‌های ایجاد شده بر روی آن، توسط هنر دست انسان حکاکی و کنده می‌شود. پروسه‌ی تولید کابینت تمام چوب ، بسیار زمان‌بر و دشوار است و توسط افراد متخصص صورت می‌گیرد. کابینت تمام چوب ، نیاز به مراقبت و نگهداری دارد اما در صورتی که به درستی از آن مراقبت شود، تا سال‌های بسیار طولانی مانند یک اثر هنری در آشپزخانه‌ی شما می‌درخشد و جلوه‌گری می‌کند.

مدل کابینت آشپزخانه چوبی

سخن پایانی

حتما تاکنون متوجه شده‌اید که هر مدل کابینت آشپزخانه بسته به نوعی که دارد، مناسب فضای خاصی است و می‌تواند نیاز گروه خاصی را برطرف کند. آنچه در یک آشپزخانه، زیبا و دلپذیر است، ممکن است در آشپزخانه‌‌ای دیگر، ابدا جذاب و زیبا نباشد و به نوعی، مانند یک تکه‌ی زائد جلوه کند؛ بنابراین برای هر آشپزخانه‌ای با توجه به مختصات فضای آن، باید کابینت‌هایی متناسب و هماهنگ با آن را انتخاب نمود.

در این محتوا از آکس چوب ، سعی کردیم به طور خلاصه اطلاعات کوتاه اما جامعی راجع به انتخاب کابینت آشپزخانه به شما ارائه دهیم که امیدواریم برایتان مفید و کارساز واقع شده باشد. اگر قصد دارید کابینت‌های جدیدی برای آشپزخانه‌تان سفارش دهید، پیشنهاد می‌دهیم قبل از انتخاب، با یک تیم حرفه‌ای در ساخت کابینت آشپزخانه مشورت کنید. از همراهی شما با این مقاله سپاسگزاریم.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (6)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *