آشپزخانه‌ی جزیره‌ای ؛ چگونه می‌توان در کابینت جزیره در آشپزخانه تعبیه کرد؟

چگونه می‌توان در کابینت جزیره در آشپزخانه تعبیه کرد؟

آشپزخانه‌ی جزیره‌ای به معنی داشتن کابینت جزیره است و یکی از متداول‌ترین و محبوب‌ترین انواع آشپزخانه ایرانی محسوب می‌شود. این تکه از کابینت‌ها، بر خلاف سایر قسمت‌های کابینت، به دیورا متصل نیستند و به صورت یک پیشخوان مجزا توسط محیط آشپزخانه احاطه شده و متناسب با نیاز مشتری، می‌تواند کاربری متفاوتی داشته باشد. در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب قصد داریم شما را بیشتر با خصوصیات آشپزخانه‌ی جزیره‌ای و انواع مدل‌های رایج آن آشنا کنیم. امیدواریم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید:

جزیره آشپزخانه

آشپزخانه‌ای جزیره‌ای :

وجود یک پیشخوان مجزا و بدون اتصال به بدنه‌ی آشپزخانه،  بارزترین ویژگی‌ آشپزخانه‌ی جزیره‌ای است که اتفاقا دلیل محبوبیت این مدل از کابینت‌ها نیز همین است.

وجود کانتر جزیره‌ای باعث می‌شود که تمرکز آشپزخانه بر روی این قسمت بیشتر باشد و قبل از هر چیزی در آشپزخانه جلب نظر نماید. ازین رو لازم است ، جزیره آشپزخانه، همواره منظم و مرتب باشد، زیرا بیش از سایر اجزای آشپزخانه، در نظر بیننده جلب توجه خواهد کرد.

کاربردهای پیشخوان جزیره:

کابینت پیشخوان جزیره، بر حسب نیاز مشتری کاربردها و کاربری متفاوتی می‌تواند داشته باشد:

  • اجاق گاز:

از قسمت پیشخوان جزیره می‌توانید به عنوان اجاق گاز استفاده کنید و عملیات آشپزی و پخت و پز را بر روی آن انجام دهید. برای این منظور لازم است تجهیزات لازم مانند نصب لوله‌های گاز در زیر کانتر انجام گیرد و از قبل، این پیشخوان به این منظور تعبیه شده باشد. همچنین لازم است هود مخصوصی در بالای قسمت گاز نصب شود تا بخارات و هوای ناشی از پخت و پز را به بیرون از ساختمان هدایت کند.

کاربردهای پیشخوان جزیره

  •  

    ظرف‌شویی:

اگر از جزیره به عنوان ظرف‌شویی استفاده می‌شود، لازم است تجهیزات ظرفشویی مانند لوله‌های آب گرم و سرد و همچنین خروجی فاضلاب در زیر پیشخوان تعبیه شود، همچنین سعی کنید سینک و لگن ظرفشویی را از انواع زیبا و شکیل انتخاب کنید زیرا همانطور که اشاره شد، تمرکز بیننده بر روی قسمت جزیره بیش از سایر قسمت‌های کابینت است و ازین رو تمیزی و زیبایی لگن ظرفشویی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

از جزیره به عنوان ظرف‌شویی استفاده می‌شود

  • میز غذاخوری:

از دیگر کارکردهای جزیره آشپزخانه،میز غذاخوری است. بسیاری افراد ترجیح می‌دهند که در همان محیط آشپزخانه غذا یا نوشیدنی را میل کنند و پیشخوان جزیره می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای این منظور باشد.

یک رومیزی یا رانر زیبا می‌تواند جذابیت این پیشخوان را دو چندان کند و محیط فرح بخشی را برای اهالی منزل فراهم آورد تا از صرف و تناول غذا احساس رضایت و شادی بیشتری نمایید. اگر آشپزخانه از جنس کابینت ممبران دارید حتما این گزینه را در طراحی اش انتخاب کنید.

دیگر کارکردهای جزیره آشپزخانه،میز غذاخوری

  • پیشخوان قابل حرکت:

چنانچه با محدودیت جا در آشپزخانه مواجه هستید می‌توانید پیشخوان جزیره را به شکل متحرک سفارش دهید. برای این منظور در قسمت زیرین این کابینت، چرخ تعبیه می‌شود تا بتوان این پیشخوان را به راحتی حرکت داد. دقت داشته باشید اگر از قسمت جزیره کابینت‌ها به عنوان یک پیشخوان قابل حرکت استفاده می‌کنید، نمی‌توانید دیگر از آن به عنوان اجاق گاز یا ظرفشویی استفاده کنید زیرا تجهیزات زیرین آن‌ها قابل انتقال نیست. این مدل از پیشخوان برای فضاهای کوچک که محدودیت جا دارند، مفید است و به دلیل قابلیت جابجایی می‌تواند کاربری متفاوتی داشته باشد و ضمن آنکه تنوع بیشتری را برای آشپزخانه شما فراهم خواهد کرد.

  • پیشخوان ساده جهت نگهداری ظروف یا ویترین:

اگر هیچ کدام از انواع پیشخوان جزیره که پیشنهاد شد، مورد نظر و سلیقه شما نبود، کانتر جزیره‌ای شما می‌تواند محفظه‌ای برای نگهداری ظروف باشد و شما از سطح رویی آن به عنوان میز کار استفاده کنید.

اگر کابینت‌های زیر پیشخوان جزیره، دارای درب شیشه‌ای باشند و یا حتی بدون درب باشند، جزیره می‌تواند به عنوان ویترین مورد استفاده قرار گیرد. برای این منظور لازم است ظروف زیبا و شکیل خود را که هارمونی بیشتری با نمای آشپزخانه‌تان دارد، در این قسمت قرار دهید.

پیشخوان جزیره‌ی ترکیبی:

علاوه بر موارد یاد شده، کاربری قسمت جزیره پیشخوان آشپزخانه، می‌تواند ترکیبی باشد، به این معنی که کارکرد‌های چندگانه داشته باشد. به عنوان مثال، قسمت جزیره آشپزخانه هم می‌تواند محل قرار گیری اجاق گاز باشد و هم در سویی دیگر، محل شست‌وشوی ظروف باشد. و یا به عنوان ظرفشویی مورد استفاده قرار گیرد و در عین حال، میز ناهارخوری باشد. همچنین قسمت‌های زیرین پیشخوان جزیره، می‌تواند محل قرارگیری فر تو کار یا مایکروفر در کنار هم باشد و یا محلی برای قرار گیری ماشین ظرفشویی و لباس‌شویی و غیره….

در هر صورت، این سلیقه و نظر شما ست که می‌تواند آشپزخانه‌ی جزیره‌ای متفاوتی بسازد.

پیشخوان جزیره‌ی ترکیبی

امتیازات آشپزخانه‌ی جزیره‌ای :

آشپزخانه‌ی جزیره‌ای به دلیل ویژگی‌ها و امتیازات قابل توجه‌ای که دارد توانسته به سرعت خود را در دل دکوراسیون و دیزاین آشپزخانه‌های ایرانی باز کند. امتیازات قابل توجه آشپزخانه‌ی جزیره‌ای به شرح زیر است:

  • زیبایی بیشتر:

آشپزخانه‌ی جزیره‌ای زیبایی چشم‌نوازی دارد و توجه بیننده را به خود جلب می‌کند. این سبک از دکوراسیون آشپزخانه بسیار جدید و مدرن هست و ازین رو سبک آشپزخانه را به شکل مدرن و امروزی نشان می‌دهد.

  • کارایی بیشتر:

قسمت میانی آشپزخانه معمولا فضایی غیرقابل استفاده محسوب می‌شود و ازین آشپزخانه‌ی جزیره‌ای کارایی فضای شما را دو چندان خواهد کرد.

  • مناسب برای آشپزخانه‌هایی با تعداد کابینت‌های کم :

چنانچه تعداد کابینت‌های آشپزخانه شما محدود است، آشپزخانه‌ی جزیره‌ای می‌تواند تعداد کابینت‌های شما را افزایش داده و همچنین سطح کار بیشتری را برای شما فراهم آورد.

  • تنوع بیشتر:

بنا به درخواست مشتری می‌توان، قسمت جزیره را از رنگی متفاوت با سایر کابینت‌های آشپزخانه انتخاب کرد تا ازین طریق تنوع بیشتری در آشپزخانه ایجاد شود. وجود تضاد رنگی و حتی مدل در آشپزخانه‌ی جزیره‌ای زیبایی و تنوع بیشتری را به آشپزخانه شما خواهد بخشید.

انواع کانتر در آشپزخانه‌ی جزیره‌ای

انواع کانتر در آشپزخانه‌ی جزیره‌ای :

کانتر قسمت جزیره آشپزخانه می‌تواند از جنس سایر پیشخوان‌ کابینت‌ها باشد و یا جنسی متفاوت داشته باشد. در انتخاب متریال، روکابینتی و رنگ قسمت جزیره، هماهنگی و همخوانی لازم بین جزیره و کابینت‌های دیواری را مد نظر قرار دهید.

کانتر جزیره، متناسب با کاربری آن، انتخاب می‌شود. به عنوان مثال اگر قصد دارید از جزیره به عنوان اجاق گاز استفاده کنید، لازم است جنس پیشخوان به نحوی باشد که در برابر گرما و حرارت ناشی از پخت و پز مقاوم باشد و همچنین قابلیت تمیزکاری بهتری داشته باشد و بتوان به آسانی و سهولت، لکه‌های ناشی از طبخ غذا را از روی آن زدود.

چنانچه از قسمت جزیره، به عنوان ظرفشویی استفاده می‌کنید، بهتر است جنس پیشخوان را از متریال ضد آب و مقاوم در برابر رطوبت انتخاب کنید تا بتواند در برابر رطوبت و پاشیدن آب، مقاومت بیشتری از خود نشان دهد و دچار خرابی و پوسیدگی نشود.

ابعاد آشپزخانه جزیره‌ای :

همان‌طور که قابل حدس است وجود آشپزخانه‌ی جزیره‌ای ، تابع قوانیون و محدودیت‌های خاصی است و بدون در نظر گرفتن استانداردهای لازم، ممکن است جزیره‌ی آشپزخانه، قطعه‌ای غیر معقول و نافرم به نظر برسد.

اگر مساحت آشپزخانه کوچک باشد، نمی‌توان در میان آن جزیره قرار داد و چنانچه خیلی بزرگ باشد، وجود جزیره‌‌ای کوچک در میان آن ممکن است تناسب و ترکیب آشپزخانه را برهم بزند و دست‌وپا گیر به نظر برسد. اگر آشپزخانه شما دارای مساحت بزرگی است لازم است کابینت جزیره هم دارای ابعاد بزرگتری باشد و چنانچه فضای آشپزخانه محدود است، باید از کابینت‌های جزیره کوچکتر استفاده نمود:

  • ارتفاع کابینت جزیره :

ارتفاع کابینت جزیره ، مورد دیگری است که باید به آن توجه ویژه نمود. ارتفاع کانتر جزیره، تابعی از کاربرد آن است، اگر چه میزان ارتفاع در هر آشپزخانه‌ای، می‌تواند نسبی باشد:

اگر قصد دارید از جزیره به عنوان ظرف‌شویی استفاده کنید، بهتر است کانتر شما دارای ارتفاع ۷۵ سانتی‌متری باشد.

اگر جزیره به عنوان گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد، بهتر است کانتر دارای ارتفاع ۹۰ سانتی‌متری باشد.

در صورتی که از جزیره آشپزخانه به عنوان پیشخوان یا میز ناهار خوری استفاده می‌شود، ارتفاع آن بهتر است در حدود ۸۰ سانتی‌متر باشد.

همانطور که اشاره شد، ارتفاع گفته شده، نسبی است و ممکن است طبق نظر طراح کابینت متفاوت باشد.

طول و عرض کابینت جزیره

  • طول و عرض کابینت جزیره :

طول و عرض کابینت جزیره بسته به مساحت آشپزخانه متفاوت است و بهترین حالت آن این است که فاصله‌ی بین جزیره و کابینت‌های دیواری به اندازه‌ای باشد که بتوان به راحتی در آشپزخانه رفت و آمد کرد و وجود کانتر جزیره، مانع انجام حرکات آزاد درون آشپزخانه نباشد.

  • رعایت حریم و فاصله امن:

فاصله‌ی امن در آشپزخانه‌ی جزیره‌ای ، به این معنی است که حریم جزیره نباید مانعی برای استفاده از وسایل برقی باشد. به این معنی که نباید کانتر جزیره در ابعادی ساخته شود که نتوان درب کابینت‌ها، کشو و لوزام برقی که در روبروی هم قرار دارند را باز یا بسته نمود.

یکی دیگر از مواردی که باید در رعایت فاصله امن جزیره با محیط آشپزخانه رعایت کنید، باز شدن هم‌زمان درب دو وسیله‌ای است که درست روبروی هم قرار دارند. به عنوان مثال چنانچه قصد داشته باشید درب فر را باز کنید و هم زمان کشوی کابینت آشپزخانه را باز کنید، باید این دو بدون آنکه به یکدیگر برخورد کنند، به راحتی باز و بسته شوند.

کانتر جزیره آشپزخانه

سخن پایانی:

آشپزخانه‌ی جزیره‌ای یکی از بهترین انواع طراحی آشپزخانه محسوب می‌شود و در کنار زیبایی، می‌تواند تجربه‌ی لذت‌بخشی را نیز برایتان فراهم آورد.

ازین که این محتوا را در وب‌سایت آکس چوب مطالعه کرده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم این مقاله برایتان سودمند واقع شده باشد.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

Comments (4)

  • مدل جزیره آشپزخانه و مدل جزیره آشپزخانه ایرانی | Reply

    […] جزیره جزء جداکننده آشپزخانه است. مدل‌های مختلفی از آشپزخانه جزیره‌ای برای طراحی و چیدمان کابینت وجود دارد. […]

    آذر ۲۶, ۱۴۰۱ at ۳:۰۷ ب٫ظ
  • چیدمان استاندارد آشپزخانه | بهترین طراحی چیدمان آشپزخانه | آکس چوب Reply

    […] آشپزخانه جزیره‌ای یکی از محبوب‌ترین طراحی‌ها در چیدمان آشپزخانه است که امروزه در آشپزخانه‌های بزرگ و جادار مورد استفاده قرار می‌گیرد. جزیره‌ها معمولا در آشپزخانه‌های U شکل که مساحت و فضای کافی دارند، تعبیه می‌شوند. […]

    آذر ۳۰, ۱۴۰۱ at ۳:۳۰ ب٫ظ
  • مدل کابینت جزیره‌ای برای آشپزخانه کوچک ؛ چگونه در فضای کوچک جزیره تعبیه کنیم؟ Reply

    […] از طرح‌های مناسب آشپزخانه جزیره ای کوچک ، کابینت‌های طرح L مانند است که در آن، دو دیوار […]

    خرداد ۸, ۱۴۰۲ at ۱۲:۰۶ ب٫ظ
  • کابینت آشپزخانه ؛ بررسی 8 طرح و مدل محبوب سال 2021 Reply

    […] کابینت آشپزخانه جزیره سال‌هاست که طرفداران خاص خود را دارد. در سال ۲۰۲۱ این کابینت‌ها بزرگ‌تر و باوسعت بیشتری طراحی خواهند شد. با بزرگ‌تر شدن کابینت جزیره، فضای بیشتری برای آماده‌سازی غذاها و همچنین دور هم جمع شدن اعضای خانواده و دوستان در آشپزخانه فراهم خواهد شد. این فضا همچنین می‌تواند به عنوان فضای کار یا تحصیل آنلاین نیز استفاده شود. از طرفی کابینت‌های جزیره فضای ذخیره‌سازی بیشتری نیز برای قرار دادن ظروف و وسایل آشپزخانه در اختیار افراد قرار می‌دهند. […]

    خرداد ۹, ۱۴۰۲ at ۱۲:۴۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *