بهترین و ساده ترین روش تمیز کردن کابینت ام دی اف

بهترین روش تمیز کردن ام‌دی‌اف

روش های خانگی تمیز کردن کابینت ام دی اف

همه‌ی انواع کابینت آشپزخانه، از هر متریالی که ساخته شده باشند، به تمیزکاری روزانه، هفتگی، ماهانه و فصلی نیاز دارند. بسته به فاصله‌ی بین تمیزکاری‌ها و لکه‌هایی که بر روی کابینت ایجاد شده است، روش‌های تمیزکاری و محلول‌های مورد استفاده متفاوت است. خوشبختانه کابینت ام دی اف از جمله متریال مقاوم در برابر تمیزکاری است و برخلاف بسیاری از کابینت‌ها، مثل هایگلاس، کثیفی و اثر انگشت را کمتر نشان می‌دهد. محلول‌های خانگی سبک، مانند آب ولرم و سرکه، آب و مایع ظرفشویی، و آب و جوش شیرین از بهترین تمیز کننده‌ها برای انواع کابینت ام دی اف هستند. با اسپری کردن این محلول‌ها و سپس دستمال کشی مجدد با یک دستمال تمیز، می‌‍توانید به تمیز بودن همیشگی کابینت‌ها و حفظ زیبایی مداوم آن امیدوار باشید. 

تمیز کاری روزانه 

لازم است سطح کانتر کابینت را به طور روزانه با یک دستمال نمدار تمیز کنید. کانتر و صفحه کابینت از جمله قسمت‌هایی هستند که معمولا در طی آشپزی یا کار کردن بر روی کانتر کثیف می‌شوند. بنابراین پس از هر بار طبخ غذا، کانتر را تمیز کنید. همچنین اگر مواد رنگی، مانند زردچوبه و سس کچاپ، بر روی سطح کابینت‌ها یا کانتر پاشید، سریعا دست به کار شوید و آن را لکه‌زدایی کنید. نیاز نیست هر روز درب کابینت‌ها و سطوح عمودی را تمیز کنید؛ اما ضرورت دارد پس از هر بار آشپزی سطح کانتر و اطراف اجاق گاز را تمیز کنید تا ذرات پاشیده شده از طبخ غذا پاک شوند.

تمیزکاری هفتگی 

پیشنهاد می‌شود برای بالا رفتن کیفیت کابینت‌ها، هفته‌ای یکبار درب کابینت‌‎ها را به یک دستمال نمدار و به طور سبک تمیز کنید. بدنه و درب کابینت‌های اطراف گاز و هود، همچنین کابینت ظرفشویی معمولا طی یک هفته آشپزی، لکه‌های غذا و گرد و خاک را به خود جذب  می‌کنند. تمیزکاری هفتگی باعث می‌شود این لکه‌ها فرصت برجا ماندن و سخت شدن را نداشته باشند و با یک اشاره و به راحتی تمیز شوند. تمیزکاری هفتگی وقت زیادی از شما می‎گیرد و برای انجام آن نیاز نیست از مواد شوینده استفاده کنید. حتی یک دستمال نخی نرم آغشته به آب گرم هم به حفظ پاکیزگی و زیبایی کابینت‌های ام دی اف کمک می‌کند. 

تمیزکاری ماهانه 

هر ماه و به طور مرتب، درب و بدنه‌ی کابینت‌ها را با استفاده از یک محلول خانگی سبک، مانند محلول دو به یک آب و سرکه یا محلول آب و مایع ظرفشویی رقیق، تمیز کنید. درون درب کابینت‌ها را هم دستمال بکشید. هود را کامل تمیز کنید و در صورت وجود فیلتر، آن را هم بشویید. ماهی یکبار فرصت خوبی است تا کابینت‌ها و تجهیزات وابسته به آن، مانند شیرآلات، دستگیره‌ها، هود و غیره را تمیز و لکه زدایی کنید. تمیزکاری ماهانه با محلول آب و سرکه یا آب و جوش شیرین به خوبی بوی بد را از آشپزخانه می‌زداید، به طوری که حس خوب آن تا ماه بعدی همراه‌تان خواهد بود.

تمیزکاری فصلی

در بازه‌های زمانی سه ماه یکبار، بیرون و درون کابینت‌ها را تمیز کنید. سعی کنید ظروف را از کابینت‌های پرمصرف خارج کنید و سطح درونی آن را با محلول آب و سرکه پاک کنید. کابینت‌هایی که زیاد در دسترس نیستند و خیلی استفاده نمی‌شوند، مانند کابینت‌های نزدیک به سقف، نیاز نیست وسایل و لوازم‌شان کامل خارج شود. (این کابینت‌ها را سالی یکبار یا شش ماه یکبار تمیز کنید.) کابینت ظروف جلو دستی، کابینت ادویه‌ها، کابینت قابلمه‌ها و موارد این چنینی از جمله کابینت‌هایی هستند که بهتر است هر سه ماه یکبار تخلیه و مجددا چیدمان شوند. درب کابینت‌ها و بدنه‌ی اصلی کابینت و به طور کلی تمام قسمت‌های کابینت را تمیز و لکه‌زدایی کنید. 

تمیزکاری فصلی به جز نشر پاکیزگی و ایجاد حس خوب، یک حُسن بزرگ هم دارد و آن، مطلع شدن شما از خرابی یونیت کابینت است. در صورتی که یونیت کابینت به هر دلیلی پوسیده شده باشد، حشرات در آن لانه کرده باشند، بوی بد گرفته باشد و یا آب به بافت آن نفوذ کرده باشد، به راحتی با تخلیه کابینت قابل تشخیص خواهد بود و شما قبل از آن که دیر شود، فرصت دارید برای تعمیر آن اقدام کنید و به دنبال آن، هزینه‌ی کمتری بپردازید.

روش های تمیز کردن کابینت ام دی اف تیره

مرتب کردن کابینت ام دی افهر چه رنگ کابینت‌ها تیره‌تر باشد، لکه‌ها و کثیفی‌ها کمتر نشان داده می‌شوند؛ اما به عنوان فردی که تمیزی و پاکیزگی برایش مهم است، اصلا نباید اجازه دهید لکه‌ها و ذرات چربی به مدت طولانی، حتی بر روی کابینت‌های تیره، جا خشک کنند. برخی رنگ‌های تیره کابینت ام دی اف، مخصوصا مدل‌های براق، لکه و اثر انگشت را با وضوح بیشتری نشان می‌دهند که اتفاقا به تمیزکاری مداوم نیاز دارند؛ بنابراین نباید گول رنگ تیره‌شان را بخورید! برای تمیز کردن کابینت ام دی اف تیره رنگ، پیشنهاد ما استفاده از محلول‌های خانگی تمیز کننده، مانند محلول دو به یک آب و سرکه، محلول آب و صابون، محلول آب و جوش شیرین است. اسکاچ نرم یا دستمال  نخی را به این محلول‌‎ها آغشته کنید ( یا محلول را بر روی سطح اسپری کنید) پس از یکی دو دقیقه با دستمال نرم دیگری کابینت را خشک کنید تا هیچ اثری از مواد شوینده بر روی آن نماند.

روش های تمیز کردن کابینت ام دی اف روشن 

کابینت‌های روشن، خصوصا رنگ سفید و براق،  در نشان دادن لکه‌ها و ذرات چربی واضح‌تر عمل می‌کنند؛ ضمن آن که لکه‌ی غذا، سس یا مواد رنگی مثل زردچوبه و زعفران، ممکن است رد خود را بر روی کابینت‌های رنگ روشن باقی بگذارند. در مورد کابینت ام دی اف روشن، بسیار ضروری است که سریع دست به کار شوید و اجازه ندهید لکه یا ذرات رنگی بر روی کابینت جا خشک کند. محلول دو به یک آب ولرم و سرکه، همچنین محلول رقیق آب و مایع ظرفشویی از بهترین پاک کننده‌ها برای کابینت ام دی اف روشن هستند. در مورد لکه‌ها بهتر است از خمیر جوش شیرین استفاده کنید؛ جوش شیرین را با مقدار کمی آب مخلوط کنید به نحوی که خمیری شکل در آید. سپس این محلول را بر روی لکه قرار دهید و پس از چند دقیقه آن را پاک کنید. در صورت نیاز این کار را دو بار تکرار کنید و سپس دستمال کشی کنید.

نکاتی که درباره تمیز نگهداشتن کابینت ام دی اف باید بدانید

  • کابینت ام‌دی‌اف ضد آب نیست و نباید شسته یا خیس شود!

بدیهی است که ام‌دی‌اف خام در مقابل نفوذ آب آسیب‌پذیر است و پوشش ملامینه‌، اگر چه مقاومتی بسیار جزئی  ایجاد می‌کند، اما نمی‌تواند در مقابل نفوذ آب و رطوبت تاب بیاورد؛ بنابراین نباید کابینت mdf را شست و یا با روش‌هایی که رطوبت زیادی بر روی کابینت بر جای می‌گذارد، تمیز کرد.

آب به راحتی از درزها و کناره‌های کابینت، می‌تواند به داخل بافت آن نفوذ کند و از درون، سبب بادکردگی و پوسیدگی ام‌دی‌اف شود. همچنین نفوذ آب به داخل ام‌دی‌اف و به دنبال آن خرابی و پوسیدگی کابینت، فضا را برای زندگی حشرات موذی مانند سوسک‌های کوچک که به سوسک ام‌دی‌اف مشهورند، مهیا می‌سازد.

برای جلوگیری ازین معضل و هم اینکه عمر کابینت‌های شما طولانی‌تر باشد، باید درزها و محل اتصال کابینت‌ها را به درستی آب‌بندی کنید و آن را با چسب‌هایی که مانع نفوذ آب می‌شوند، ببندید. بیشترین قسمت‌هایی که آب نفوذ می‌کند و باعث پوسیدگی کابینت ام‌دی‌اف می‌شود، محل اتصالات کابینت‌ها در زیر سینک ظرف‌شویی می‌باشد؛ بنابراین این نقاط را با دقت بیشتری، درزگیری کنید.

در گام بعدی باید در نگهداری و تمیز کردن کابینت ام‌دی‌اف ، از حداقل میزان آب و رطوبت استفاده کنید. همانطور که اشاره شد، کابینت ام‌دی‌اف در مقابل آب آسیب ‌پذیر است، اما چنانچه ازین کابینت به درستی مراقبت کنید، عمر کابینت‌های شما طولانی‌ خواهد بود و نیاز نیست در بازه‌ی زمانی کوتاه، کابینت‌هایتان را تعویض کنید.

  • تمیز ماندن کابینتکابینت ام‌دی‌اف در مقابل مواد شوینده اسیدی و سایش آسیب‌پذیر است!

لایه‌ی ملامینه که بر روی ام‌دی‌اف خام کار شده است، با سایش یا مواد شوینده اسیدی، کمرنگ می‌شود و آسیب می‌بیند؛ بنابراین در هنگام تمیزکاری کابینت ام‌دی‌اف ، هرگز نباید ازین مواد استفاده کنید و یا کابینت‌های خود را با ابزار ضخیم و زمخت مانند سیم ظرف‌شویی بسابید. وایتکس و بسیاری از شوینده‌های اسیدی و مواد تمیزکننده‌ای که به گاز‌‌ پاک‌کن‌ها مشهورند، چنانچه اسیدی باشند، رنگ کابینت‌های ام‌دی‌اف را می‌برند و آن را دچار سایش و تخریب می‌کنند.

اما آشپزخانه محل پخت‌وپز است و نفوذ ذرات چربی بر روی کابینت‌ها اجتناب ناپذیر است! پس چه باید کرد؟

در پاسخ باید گفت، بهتر است کابینت‌های خود را به طور هفتگی و ماهانه تمیز کنید و اجازه ندهید، ذرات چربی و ذرات غذا، آنچنان بر روی کابینت‌های شما باقی بمانند و در واقع، ماندگار شوند، که مجبور شوید از سیم ظرف‌شویی یا مواد شوینده‌ی اسیدی برای چربی‌زدایی استفاده کنید!

  • مواد غذایی و لکه‌ها را در اسرع وقت پاک کنید.

هر گاه ماده‌ی غذایی بر روی کابینت‌های شما می‌ریزد، در اسرع وقت برای تمیز کردن آن اقدام کنید و اجازه ندهید بر روی کابینت‌ باقی بماند؛ این مساله خصوصا در مورد کابینت‌های ام‌دی‌اف که رنگ روشن و براق دارند، بسیار مهم و حائز اهمیت است، زیرا ممکن است در این نوع کابینت‌ها، اثر لکه باقی بماند و از بین نرود!

مواد غذایی ریخته شده را به سرعت تمیز کنید و سپس با مقداری محلول سرکه و آب گرم و یک دستمال نرم، محل آن را تمیز کنید. به جای سرکه می‌توانید از دو یا سه قطره مایع ظرف‌شویی در یک لیوان آب گرم نیز استفاده کنید.

اگر ماده‌ای که بر روی کابینت ریخته است، حاوی رنگ است، مانند زردچوبه، زعفران، سس کچاپ و مادی ازین دست، از خمیر جوش شیرین استفاده کنید تا اثر آن را از بین ببرید. برای این کار، مقداری جوش شیرین را در یک کاسه بریزید و بر روی آن، مقدار کمی آب بریزید تا حدی که خمیر نرمی به دست آید. سپس، خمیر بدست آمده را بر روی لکه قرار دهید و چند دقیقه به آن زمان دهید تا لکه بری کند. سپس محل مورد نظر را با یک دستمال نرم نم‌دار و سپس یک دستمال خشک، پاک کنید و این کار را چند بار تکرار کنید.

بایدها و نبایدها در تمیز کردن کابینت ام‌دی‌اف

  • استفاده از هرگونه مواد شوینده‌ی اسیدی و وایتکس در تمیزکاری کابینت ام‌دی‌اف، ممنوع است زیرا باعث کم‌رنگ شدن رنگ کابینت ام‌دی‌اف می‌شود؛ خصوصا اگر رنگ کابینت‌های شما تیره‌ باشد.
  • استفاده از سیم ظرف‌شویی یا اسکاچ‌های ضخیم برای تمیزکاری ممنوع است.
  • به دلیل آنکه پودر‌های لباس‌شویی حاوی مقادیری سفیدکننده و آنزیم هستند، نباید از پودر لباس‌شویی در تمیزکاری کابینت ام‌دی‌اف استفاده کنید؛ مگر برای لکه‌بری و به طور مختصر و برای کابینت‌های سفید رنگ!
  • کابینت‌های ام‌دی‌اف براق، حساسیت بیشتری دارند و نیاز است که در تمیزکاری و نگهداری از آن‌ها دقت و توجه بیشتری کنید، خصوصا آنکه این مدل از کابینت‌ها، چه کثیفی و چه آسیب‌های وارده را با وضوح بیشتری نشان می‌دهند.
  • دستمالی که برای تمیزکاری کابینت ام‌دی‌اف استفاده می‌کنید، باید نرم و لطیف باشد و استفاده از دستمال‌های ضخیم و زمخت توصیه نمی‌شود.
  • دستمال آغشته به مواد شوینده خانگی را به خوبی بچلانید که آب اضافی در آن باقی نماند. رطوبت دستمال باید در حدی باشد که تا حدودی نم‌دار باشد نه اینکه کاملا خیس باشد، زیرا همانطور که اشاره کردیم رطوبت به بافت کابینت ام‌دی‌اف آسیب می‌رساند.
  • اگر قسمتی از کابینت شما دچار آسیب و خرابی شد، در اسرع وقت اقدام به تعمیر آن کنید؛ پیش از آنکه خرابی و پوسیدگی به سایر قسمت‌های کابینت نفوذ کند!

همانطور که اشاره شد، بهترین روش تمیز کردن ام‌دی‌اف ، تمیزکاری مداوم آن با مواد شوینده‌ی سبک و خانگی است؛ پیش از آنکه اثر لکه و گرد و خاک بر روی آن باقی بماند و کار شما را برای تمیزکاری دشوار نماید.

ازین که تا پایان همراه آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم آنچه نگاشته شده است برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *