طراحی آشپزخانه با هفت روش پیشنهادی آکس چوب برای شما

طراحی آشپزخانه

طراحی منزل و دکوراسیون داخلی، نوعی دانش مدرن محسوب می شود و افراد زیادی برای تبحر در این زمینه تحصیلات عالیه انجام می دهند. از آن جا که زندگی های امروز، جلوه و نمایی رنگارنگ به خود گرفته، برای نحوه چیدمان و طراحی داخلی منازل، واقعا نیاز به افراد متخصص و با دانش است.

انبوه لوازمی که ما امروزه در نحوه ی زندگی مان به آن احتیاج داریم سبب شده، ما با دقت و وسواس بیشتری، به طراحی، رنگ بندی و چیدمان وسایلمان حساسیت به خرج بدیم. آشپزخانه، پرکاربردترین و شلوغ ترین مکان هر خانه ای محسوب می شود که اتفاقا نسبت به سایر نقاط منزل، متراژ کمتری نیز دارد و برای چیدمان و طراحی آن قطعا به حضور افراد متخصص نیاز است.

آکس چوب در این محتوا قصد دارد شما را با هفت راهکار علمی و ساده که در طراحی آشپزخانه به کار می رود، آشنا سازد. لطفا تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید چرا که این راهکارها حتما به دردتان خواهد خورد.

طراحی آشپزخانه با راهکار هایی ساده

  • آشپزخانه را با لوازم اضافی شلوغ نکنید:

انواع و اقسام لوازم و مایحتاجات آشپزخانه در بازار موجود است. برای هر فعالیتی که شما در آشپزخانه تان انجام می دهید، لوازم برقی و دستی فراوانی وجود دارد که باعث تسهیل کار شما و در نهایت لذت شما از آشپزی خواهد شد. اما اگر بخواهیم همه ی این وسایل و لوازم را در آشپزخانه خود جا بدهیم، به فضای خیلی بزرگی نیاز است که احتمال وجود آن برای ما مسیر نخواهد بود. اگر بخواهیم واقع بینانه هم به موضوع نگاه کنیم، بسیاری از لوازم آشپزخانه که امروزه تولید می شوند، واقعا کاربرد چندانی ندارد و بیشتر جنبه ی تبلیغاتی دارند تا ضرورت استفاده.

پیشنهاد ما در اولین گام این است از خرید و نگهداری لوازم اضافی در آشپزخانه تان اجتناب کنید. در طراحی دکوراسیون آشپزخانه از جادادن و چیدمان لوازم اضافی، خودداری کنید و آشپزخانه خود را با لوازمی که چندان ضروری نیستند شلوغ نکنید. در نظر داشته باشید که شلوغ بودن بیش از حد آشپزخانه، نه تنها زیبایی را از فضای شما خواهد گرفت، بلکه باعث آزار و سردرگمی شما نیز خواهد شد. بهتر است از لوازم کاربردی تر استفاده کنید و به اندازه نیاز واقعی تان، لوازم و کالا تهیه کنید.

  • سینک ظرفشویی اولین چیزی است که باید چیدمان شود!

ظرفشویی، بیشترین جایی ست که شما با آن سر و کار دارید. شستن ظروف، میوه ها و سبزیجات، پروسه ای وقت گیر و زمان بر است و باعث می شود شما مدت زمان زیادی را پای ظرفشویی باشید، پس انتخاب بهترین مکان برای سینک ظرفشویی ضرورت دارد.

در اولین اقدام برای طراحی آشپزخانه ، بهترین مکان را به سینک ظرفشویی اختصاص دهید و بعد به فکر طراحی و فضاسازی برای بقیه وسایل آشپزخانه باشید. سینک ظرفشویی بهتر است در جای دلباز و پر نوری قرار بگیرد تا شما از بودن در آن نقطه احساس رضایت داشته باشید. بهترین مکان برای قرار گیری سینک ظرفشویی، کنار پنجره ای ست که مشرف به فضای باز بیرون باشد.

می توانید از قسمت جزیره هم برای ظرفشویی استفاده کنید و یا هر جای دیگری که نمای زیبایی در منزلتان را به شما نشان می دهد و شما از دیدن آن لذت می برید. هرگز فضای پرت و دلگیر برای قرار گیری سینک ظرفشویی استفاده نکنید.

 

  • مکان اجاق گاز را دیوار منتهی به فضای آزاد انتخاب کنید.

بهترین مکان برای اجاق گاز، یکی از دیوار هایی ست که به فضای آزاد بیرون آشپزخانه منتهی می شود. به دلیل آن که شما در حین آشپزی، احتیاج به تهویه مناسبی دارید، دیوار های بیرونی به راحتی می توانند هوای آشپزخانه را مکش کنند. بنابراین با انتخاب دیوار بیرونی برای فضای اجاق گازتان، حتی با استفاده از یک هود ساده و یا هواکش های کوچک، می توانید هوای آشپزخانه را تهویه کنید.

اما اگر بر حسب اجبار و ضروریت مجبورید یکی از دیوار های که به فضای داخل منزل تان، منتهی می شود را انتخاب کنید، از سیستم مکش و تهویه بسیار قوی تری استفاده کنید، تا قابلیت بالاتری برای کشش و مکش بوی غذا و تهویه هوای آشپزخانه داشته باشد.

  • لوازم آشپزخانه را جوری چیدمان کنید که کارتان راحت باشد:

در طراحی آشپزخانه و نحوه چیدمان لوازم آن، لازم است به راحتی خود توجه ویژه ای داشته باشید. برای دستیابی به این منظور، لوازم آشپزخانه را با فاصله ی دور و جدا از هم نچینید. خصو صا لوازم و تجهیزات بزرگ مانند یخچال و گاز یا لباس شویی که معمولا یک رنگ نیز هستند، را نزدیک بهم قرار دهید.

این وسایل را به نحوی در طراحی  آشپزخانه کوچک یا بزرگتان چیدمان کنید که راحتی شما در اولیت قرار گیرد و علاوه بر آن زیبایی آشپزخانه تان در نظر گرفته شود.

  • جزیره آشپزخانه را در سایز مناسب انتخاب کنید:

آشپزخانه هایی که کابینت جزیره دارند، بهترین گزینه و البته زیباترین در طراحی آشپزخانه هستند. وجود جزیره در آشپزخانه به زیبایی و فضا سازی آشپزخانه شما کمک بسیاری می کند. البته وجود جزیره در آشپزخانه، ارتباط مستقیمی با متراژ آشپزخانه دارد. اگر فضای آشپزخانه شما بزرگ و فراخ است می توانید از داشتن یک جزیره پر کاربرد و زیبا در دل آشپزخانه تان لذت ببرید.

نکته ی مهمی که در جزیره آشپزخانه باید در نظر بگیرید، انتخاب سایز مناسب است. به طور حتم سایز جزیره بسته به اندازه آشپزخانه تغییر خواهد کرد. لازم است فاصله بین جزیره و کابینت ها را استاندارد در نظر بگیرید. اگر چه این فاصله نباید زیاد باشد، اما از کم بودن فاصله بین جزیره و کابینت هم باید اجتناب کرد.

اگر به هر دلیل جزیره در طراحی آشپزخانه را نمی پسندید و قصد دارید میز ناهار خوری را به جای آن قرار دهید، سایز میز ناهار خوری را مناسب انتخاب کنید و به فاصله بین میز و کابینت ها توجه ویژه ای داشته باشید.

  • از فضاهای عمودی در طراحی آشپزخانه بیشتر استفاده کنید:

امروزه استفاده از فضا های عمودی در طراحی آشپزخانه، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این فضا ها، قابلیت بسیار زیادی برای جا دادن لوازم اضافی دارند. با بروز کمی خلاقیت، می توانید از فضای بین دو کابینت آشپزخانه استفاده های بسیار خوبی کنید، البته در نظر داشته باشید که در استفاده ازین فضا، اسراف نکنید چون ممکن است در شلوغ شدن آشپزخانه شما تاثیر گذار باشد.

پیشنهاد می دهیم بعضی از فضا های بین دو کابینت بالایی و پایینی را با قفسه یا شلف زیبایی پر کنید و لوازم جلو دستی تان را  بر روی آن ها، قرار دهید. فضای بالای سینک ظرف شویی، جای مناسبی برای آویز لیوان ها و قاشق و چنگال هاست که می توانید از آن استفاده کنید. همچنین فضای بین دو کابینت، می تواند جای مناسبی برای آویز کردن سرویس ملاقه یا ماهی تابه های کوچک باشد.

از فضاهای عمودی در طراحی آشپزخانه بیشتر استفاده کنید

در صورتی که تمایل دارید می توانید از کابینت های عمودی در طراحی آشپزخانه تان بهره ببرید. کابینت های عمودی سبک مدرن، علاوه بر اینکه جلوه ی بسیار زیبایی دارند و فضای قابل توجهی را به شما عرضه خواهند کرد، باعث می شوند آشپزخانه شما خلوت تر و مرتب تر نیز به نظر برسد.

  • از نرم افزارهای تصویری سه بعدی استفاده کنید:

نحوه ی چیدمان و طراحی آشپزخانه در ذهن، با آنچه که در واقعیت اتفاق می افتد، بسیار متفاوت است. زمانی که همه ی فضای آشپزخانه تان را طراحی کردید، لازم است از نحوه قرار گیری اجزا در کنار هم، نمایی به صورت تصویری یا ویدئویی داشته باشید. با انجام این کار، خواهید توانست چنانچه طراحی آشپزخانه ، مطابق میل و خواسته تان نبود، قبل از اجرا، تغییراتی در آن اعمال کنید.

نرم افزار های بسیاری در این زمینه وجود دارد که برای افراد حرفه ای و آماتور قابل استفاده می باشد. نرم افزارmax  D3 ، یکی از بهترین و پرکاربردترین آن هاست. استفاده از نرم افزارهای طراحی، در واقع یکی نوع محکم کاری و حرفه ای گری ست. این مساله را دست کم نگیرید و حتما آن را انجام دهید.

از نرم افزارهای تصویری سه بعدی استفاده کنیدسخن آخر:

چیدمان و طراحی آشپزخانه اصول و قواعدی دارد که  با رعایت کردن آن، می توانید مدت مدیدی از زیبایی و کارایی آشپزخانه خود لذت ببرید. چنانچه فضای آشپزخانه خود را خوب طراحی نکنید، به زودی خسته و دلزده خواهید شد. سعی کنید از اصول و قواعد اصلی، در طراحی آشپزخانه پیروی کنید و در جزئیات از روش ها و ایده های خلاقانه استفاده بیشتری کنید. آشپزخانه، فضایی ست که مدت زمان زیادی از روز را در آن می گذرانید، پس ارزش هر گونه صرف وقت و هزینه را برای زیباتر شدن و کارایی بهینه دارد.

برای طراحی آشپزخانه و کابینت ها، با افراد با تجربه ای که در این زمینه تبحر و مهارت کافی دارند، همکاری کنید و قبل از سفارش، نمونه کارهای آن ها را ببینید. همان طور که اشاره شده قبل از اقدام به ساخت کابینت ها و طراحی آشپزخانه ، از طراحان بخواهید که نسخه تصویری کابینت ها و چیدمان آشپزخانه را به شما نشان دهند تا اگر مورد پسندتان نبود، بتوانید در آن تغییراتی ایجاد کنید. ازین که همراه آکس چوب بوده اید از شما کمال تشکر را داریم و امیدواریم از خواندن این مقاله بهره ی لازم را برده باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *