ضدعفونی کردن آشپزخانه در دوران کرونا

ضدعفونی کردن آشپزخانه در دوران کرونا

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی است که امروزه ذهن همه‌ی ما را به خود مشغول کرده است؛ خصوصا اگر فردی از افراد خانواده‌مان به بیماری کرونا مبتلا شده باشد، این دغدغه بیشتر است و می‌تواند به یک وسواس آزاردهنده برای هر کسی تبدیل شود. با این وجود، اگر چه شیوع ویروس کرونا بسیار آزار دهنده است و کار خانه‌داری را سخت‌تر از گذشته کرده است، اما می‌توان گفت تاثیر مثبتی در عادات بهداشتی خانواده‌ها نیز داشته که خوب است همه‌ی ما بعد از ریشه‌کن شدن این ویروس، کماکان این عادات را حفظ کنیم. در این محتوا به شما خواهیم گفت چگونه و با چه موادی می‌توانید آشپزخانه و بخش‌های مختلف آن را ضدعفونی و تمیزکاری کنید و بیش از اندازه وسواس و حساسیت در این موضوع به خرج ندهید. از شما دعوت می‌کنیم با آکس چوب همراه باشید:

چرا ضدعفونی کردن آشپزخانه در دوران کرونا و هر زمان دیگری، یک ضرورت است؟

آشپزخانه از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قسمت‌های خانه است که روزانه بیشترین تردد در آن صورت می‌گیرد، خرید‌ها و مایحتاج منزل، اول به آشپزخانه برده می‌شود و ظروف و میوه‌ و سبزیجات در آنجا شسته و تقسیم‌بندی می‌شود، همچنین، بسیاری از مواد غذایی که قابل شست‌وشو نیستند، مانند سیب‌زمینی و پیاز در آشپزخانه نگهداری می‌شود. از آنجا که آشپزخانه محل پخت و سرو غذا نیز هست، ضدعفونی کردن آن الزام بیشتری دارد و شایسته است که همواره تمیز و عاری از هر گونه آلودگی‌ها باشد تا سلامت خانواده تضمین شود.

ضدعفونی و تمیز کردن آشپزخانه در دوران کرونا

  • ضدعفونی کردن یخچال و فریزر

یخچال و فریزر، در واقع یک انبار خنک نگهداری مواد خوراکی و خوردنی هستند؛ بنابراین هرگز نباید هیچ چیز نشسته‌ای را درون یخچال بگذارید! میوه‌ها و سبزیجات و حتی بسته‌های خوراکی که خریداری می‌کنید را ابتدا بشورید و پس از خشک شدن درون یخچال یا فریزر قرار دهید. بسیاری از خانواده‌ها عادت دارند، بسته‌های خوراکی مانند ماست، پنیر، شیر و یا میوه و سبزیجات را به صورت نشسته درون یخچال می‌گذارند که این کار، بسیار اشتباه بوده و باعث می‌شود میکروب‌ها و باکتری‌ها در یخچال شما زندگی کنند و تکثیر شوند و بر روی مواد خوراکی دیگر مانند آب آشامیدنی، میوه‌های شسته‌ شده و غیره بنشینند و ازین طریق وارد بدن شما شوند.

شست‌وشوی موادی که درون یخچال گذاشته می‌شود، مختص به دوران کنونی نیست و شما همیشه باید مواد و ظروفی را که درون یخچال قرار می‌دهید ابتدا بشورید یا از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید. این قاعده را در مورد فریزر نیز باید رعایت کنید. در نظر داشته باشید که گذاشتن مواد غذایی یا میوه‌های نشسته درون پلاستیک‌های دربسته و سپس گذاشتن آن‌ها در یخچال، کافی نیست و میکروب‌ها باز هم به درون یخچال و فضای فریزر شما نفوذ می‌کنند و تکثیر می‌شوند.

ضدعفونی کردن یخچال و آشپزخانه در دوران کرونا

یکی از نکات پر اهمیت که غالبا نادیده گرفته می‌شود، گذاشتن تخم‌مرغ‌‌های نشسته به درون یخچال است که می‌تواند منجر به آلوده شدن فضای یخچال شود. آیا باید تخم‌مرغ‌ها را بشوریم و سپس درون یخچال بگذاریم؟ در رابطه با این سوال نیز، نمی‌توان پاسخ قاطعی داد زیرا کارشناسان بهداشت و تغذیه، نظرات متفاوتی در این رابطه ارائه می‌دهند و گروهی از آنان معتقدند که شستن تخم‌مرغ‌ها باعث می‌شود که غشای تخم‌مرغ نازک شود و میکروب‌ها به درون آن نفوذ کند. اما آنچه عیان است این است که اگر قصد دارید تخم‌مرغ‌ها را به صورت نشسته نگهدارید، نباید آن‌ها را درون یخچال بگذارید؛ زیرا تخم‌مرغ، منبع آلودگی است و با این کار تمام آلودگی‌های آن را در محیط یخچال پراکنده خواهید کرد.

چنانچه تخم‌مرغ‌های خود را نمی‌شورید، آن‌ها در باکس‌های پلاستیکی مخصوص تخم‌مرغ، که دردار هستند بگذارید و در خارج از یخچال و در یک محیط خنک نگهداری نمایید. همانطوری که می‌دانید تخم‌مرغ، برای نگهداری، نیازی به محیط یخچالی ندارید؛ بنابراین یخچال‌تان را به وسیله‌ی آن آلوده نکنید. فراموش نکنید قبل از مصرف، هر تخم‌مرغ‌ را بشورید و سپس آن را بشکنید.

همچنین می‌توانید جعبه‌های خوراکی که قابل شستن نیستند و لازم است درون یخچال یا حتی توی کابینت‌ها قرار گیرند را به وسیله‌ی انواع دستمال‌ مرطوب ‌الکلی ضدعفونی کنید.

با وجود رعایت نکات بهداشتی و عدم گذاشتن مواد خوراکی نشسته درون یخچال، باز هم لازم است در بازه‌های زمانی مشخص، یخچال‌تان را ضدعفونی و تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از محلول جوش‌شیرین و آب‌ و یا سرکه سفید و آب استفاده کنید.

تمیز کردن طبقه های یخچال

اگر از قصد دارید از محلول سرکه استفاده کنید، یک لیوان سرکه سفید و یک لیوان آب را با یکدیگر مخلوط کنید و چنانچه می‌خواهید از جوش شیرین استفاده کنید، یک لیوان آب ولرم را با یک یا دو قاشق جوش‌شیرین مخلوط کنید. سپس محلول فوق را به یک دستمال میکروفایبر یا یک دستمال نخی تمیز آغشته کنید و تمام سطوح یخچال و فریزر را با آن تمیز و گندزدایی کنید و سپس با دستمال دیگری خشک کنید. این کار باعث می‌شود بوی بد یخچال نیز گرفته شود. بهتر است هر شش ماه یکبار، حداقل یکبار یخچال‌تان را ضدعفونی کنید تا بوی نامطبوع آن از بین برود. قبل از انجام تمیزکاری، فراموش نکنید که یخچال را از برق بکشید.

همچنین برای ضدعفونی کردن آشپزخانه در دوران کرونا ، پیشنهاد می‌دهیم دستگیره‌های یخچال و بدنه‌ی آن را با محلول الکل رقیق شده‌ی ۷۰ درصد ضدعفونی کنید.

  • تمیز کردن کانتر و سطوح آشپزخانه

کانتر و پیشخوان آشپزخانه، یکی از اصلی‌ترین مراکزی است که بیشترین آسیب را در برابر آلودگی‌های محیطی دارد و خصوصا در ایام کرونا، لازم است روزانه چندین بار ضدعفونی شود. در وهله‌ی اول، برای اجتناب از اضافه کاری و تمیزکاری بیش از اندازه که هم باعث خستگی شما و هم آسیب رساندن به کابینت‌هایتان می‌شود، لازم است از آلوده شدن کانتر پیشگیری کنید.

برای نیل به این منظور، از گذاشتن وسایل و لوازمی که احتمال آلودگی به ویروس دارند بر روی کانتر خودداری کنید. پیشنهاد می‌دهیم یک سبد پلاستیکی نسبتا بزرگ، مانند سبدهای خرید و یا سبدهای لباس، مخصوص خریدهای بیرون داشته باشید و خریدهایی که انجام داده‌اید را همان درب منزل درون سبد بگذارید و آن را به یک محیط امن، مانند تراس یا حیاط خلوت منزل‌تان ببرید و سپس یکی یکی آن‌ها را از پلاستیک خارج کرده و ضدعفونی کرده و بشورید. با این روش، کانتر و پیشخوان شما کمتر در معرض آلودگی‌های ناخواسته قرار می‌گیرد و به دنبال آن، کمتر لازم است سطح آن را ضدعفونی کنید. یادتان نرود، پلاستیک‌های خرید را حتما دور بیندازید و اصلا نگهداری نکنید

در هر صورت اگر لازم است کانتر و پیشخون را ضدعفونی کنید، برای تمیزکاری آن، باید مطابق جنس پیشخوان عمل کنید. محلول آب و الکل به اندازه‌ای که غلظت الکل به ۷۰ درصد برسد،  می‌تواند برای ضدعفونی کردن کانتر آشپزخانه‌ی شما کافی باشد. به غیر ازین می‌توانید از یک اسفنج آغشته به آب و کف نیز استفاده کرده و سطوح را با آن کفی کرده و بعد از گذشت حدود ۴۰ ثانیه تا یک دقیقه، با دستمال دیگری، آن را خشک کنید تا رطوبت آن گرفته شود.

تمیز کردن سطوح کابینت و آشپزخانه

 

دقت کنید، برخی از سطوح، مانند سطوح چوبی را نباید با الکل ضدعفونی کنید زیرا رنگشان از بین می‌رود و آسیب می‌بیند؛ بنابراین بهترین راه ممکن است آن است که تا جای ممکن از آلوده شدن آن پیشگیری کنید.

اگر جنس کانتر شما حساس است و ممکن است در اثر استفاده‌ی مکرر از مواد شوینده آسیب ببنید، توصیه می‌کنیم از فیله‌های پلاستیکی مخصوص روی کابینت استفاده کنید و به طور موقت بر روی کانتر کابینت پهن کنید و در صورت لزوم آن را بشورید یا ضدعفونی کنید و بعد از ریشه‌کن شدن بیماری کرونا،‌ آن‌ها را از روی کانتر بردارید.

  • ضدعفونی کردن شیرآلات و سینک ظرف‌شویی

شیرآلات و سینک ظرف‌شویی لازم است به تعداد دفعات استفاده، شسته و ضدعفونی شوند، برای این منظور می‌توانید یک اسپری آب و کف صابون تهیه کنید و بعد از هر بار استفاده از شیرآلات، بر روی آن‌ها بپاشید و بعد از یک دقیقه آن را بشویید و یا با یک دستمال کاغذی یا نخی خشک کنید.

سینک و لگن ظرف‌شویی را می‌توانید با کشیدن اسکاچ آغشته به مایع ظرف‌شویی یا پودر ماشین‌لباس‌شویی تمیز و ضدعفونی کنید. برای ضدعفونی کردن آشپزخانه در دوران کرونا ، لازم نیست از مواد شوینده‌ی قوی که به پوست دست و ریه‌های شما آسیب می‌زنند استفاده کنید. با یک اسکاچ و مقداری کف مایع ظرف‌شویی می‌توانید ظرف‌شویی‌تان را از ویروس کرونا عاری و پاکیزه کنید.

اگر ماشین ظرف‌شویی دارید، سعی کنید ظروف را با ماشین بشورید، زیرا ماشین ظرف‌شویی با دمای بسیار بالایی ظروف را می‌شوید که این دما برای از بین بردن ویروس بسیار مناسب است.

اسفنج یا اسکاچ ظرف‌شویی، یکی از آلوده‌ترین وسایلی است که ما روزانه با آن سرکار داریم و از میزان آلودگی آن غافل هستیم. توصیه می‌کنیم هفته‌ای یکبار اسکاچ ظرف‌شویی را در آب جوش بجوشانید و یا آن را بیست تا سی‌ دقیقه در آب و وایتکس بخیسانید تا ضدعفونی شود.

تمیز کردن سینک و شیر ظرفشویی

  • ضدعفونی کردن کف‌ آشپزخانه و کاشی دیوارها

بهترین روش برای ضدعفونی کردن کف آشپزخانه، شستن آن است. می‌توانید در بازه‌های زمانی مشخص یا هر موقع که احساس کردید کف آشپزخانه نیاز به شست‌وشو و ضدعفونی دارد، کف آن را با آب و پودر لباس‌شویی و یا چند قطره وایتکس غلیظ بشورید و کف آشپزخانه از هر گونه ویروس و آلودگی پاک کنید.

تمیز کردن و ضدعفونی کردن دیوار آشپزخانهسخن پایانی

کرونا اگر چه ویروس بسیار کشنده و خطرناکی است، اما به آسانی می‌توان از شر آن خلاص شد و مواد و لوازم آشپزخانه را ضدعفونی کرد. بسیار دیده شده است، که افراد به دلیل استفاده‌ی بیش از اندازه در مصرف مواد شوینده‌ و مواد شیمیایی قوی، به ریه‌ها و پوست خود آسیب رسانده‌اند. به عنوان مثال، استفاده مکرر از وایتکس یا همان آب‌ژاول، برای ریه‌ها خطرناک است، و می‌تواند ‌آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سلامت شما وارد آورد. بنابراین اگر ضرورتی ندارد، می‌توانید ویروس کرونا را تنها با مقداری آب و صابون از بین ببرید.

مصرف بی‌رویه الکل نیز برای ریه و پوست انسان بسیار مضر است و در زمانی که ضرورت ندارد، نباید از آن استفاده نمود. بنابراین تا جای ممکن سعی کنید از مواد شوینده‌‌ای که آسیب کمتری به سلامتی شما وارد می‌آورند استفاده کنید که بهترین آن‌ها، آب و مقداری کف صابون است. حتی‌الامکان سعی کنید محیط خانه را به نحوی نگهدارید که نیاز به ضدعفونی‌های مکرر نداشته باشد و یادتان نرود که هموارده پیشگیری بهتر از درمان است.

ازین که همراه این محتوا در وب‌سایت آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم همراهی با این مقاله برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *