بهترین روش های چیدمان کابینت آشپزخانه

چیدمان کابینت آشپزخانه

وجود نظم و سازماندهی، یکی از مهم‌ترین اصولی است که در هر آشپزخانه‌ای باید رعایت شود؛ چرا که باعث زیبایی و کارایی بیشتر آشپزخانه می‌شود. همانطور که نظم و ساماندهی در فضای کلی آشپزخانه نقش مهمی را ایفا می‌کند و باعث زیبایی بیشتر می‌شود، نحوه‌ی چیدمان داخل کابینت‌ها هم، بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و باعث می‌شود بتوانید با راحتی بیشتری در آشپزخانه به کار و فعالیت بپردازید. آشپزخانه محیطی است که در آن اقلام ریز و درشت، به وفور یافت می‌شود و بدون نظم، عملا کار کردن و فعالیت در آن ممکن نیست؛ وجود نظم یک قاعده‌ی مهم است که هم در آشپزخانه‌های کوچک و کم‌جا و هم در آشپزخانه‌های بزرگ، کار ساز است و سبب می‌شود شما بتوانید به اندازه‌ی کافی برای همه‌ی وسایل و لوازم مورد نیاز‌تان، جا و فضای کافی در اختیار داشته باشید و در مواقع لزوم، به آن‌ها دسترسی داشته باشید، همچنین وجود نظم و چیدمان منظم، از سردرگمی و اتلاف وقت شما جلوگیری می‌کند. در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب قصد داریم نکاتی راجع به اصول چیدمان کابینت و رعایت نظم بیشتر در آشپزخانه به شما ارائه دهیم. در ادامه همراه ما باشید:

اصول چیدمان کابینت آشپزخانه

مرتب کردن کابینت آشپزخانه، یکی از ملزومات یک آشپزخانه بانظم و زیبا، چیدمان منظم کابینت‌ها است. در واقع کار اصلی کابینت‌ها این است که وسایل و ابزارآلات آشپزی را نظم و سامان‌ دهند و از شلختگی و بی‌نظمی وسایل جلوگیری کنند. همان طور که همه‌ی ما می‌دانیم، آشپزخانه محلی شلوغ و انباشته شده از وسایل و لوازم مختلف است. طبیعی است که اگر نظم و ترتیب خاصی در چیدمان وسایل آشپزخانه حکم‌فرما نباشد، فعالیت و کار کردن در این فضا سخت و دشوار خواهد شد.

همچنین آشپزخانه، به طور مرتب و هفتگی و حتی روزانه، نیاز به تمیزکاری دارد. بنابراین برای راحتی کار، لازم است که فضای آن مرتب و منظم باشد تا بتوان آن را تمیز و مرتب نگاه داشت.

چگونه آشپزخانه‌ و کابینت‌های مرتب و منظم داشته باشیم؟

  • چیدمان مرتب کابینت
  • وسایل اضافی را از کابینت‌ها خالی کنید

اولین گام در چیدمان اصولی کابینت‌ها ، خارج کردن وسایل اضافی است که دیگر کاربردی برایتان ندارند و یا با وسایل جدیدتر، جایگزین شده‌اند. وسایل درون کابینت‌ها را خالی کنید و با یک دید موشکافانه‌تر به آن‌ها نگاه‌ کنید. اگر وسیله‌ای دیگر استفاده‌ی چندانی برایتان ندارد، آن را از کابینت‌ها یا کشوی آشپزخانه خارج کنید و فضا را برای وسایل دیگر، باز کنید.

به مرور زمان، بسیاری از وسایل، کاربردشان را از دست می‌دهند و یا ما جایگزین مناسب‌تری برایشان پیدا می‌کنیم؛ حتی بسیاری از وسایل، بر خلاف تصور ما از ابتدا هم کارایی خیلی سودمندی نداشتند و ما مدت‌ها آن‌ها را به امید روزی که به دردمان بخورند، در کابینت‌هایمان انبار کرده‌ایم!  بسیاری از وسایل، خراب شده‌اند یا یک قطعه‌ از آن‌ها گم شده و یا شکسته‌ است و دیگر قابل استفاده نیست؛ همه‌ی این وسایل، بهتر است از چیدمان کابینت ‌های ما خارج شوند و جای خود را به وسایل مفید‌تر و ضروری‌ بدهند.

در نخستین گام، این گونه لوازم را از آشپزخانه‌تان خارج کنید و فضا را برای وسایل بهینه‌تر باز کنید. سعی کنید در بازه‌های زمانی شش ماه یک‌بار، کابینت‌هایتان را وارسی کنید و وسایلی را که بدون دلیل، فضای درون کابینت‌ها اشغال کرد‌ه‌اند، خارج کنید.

بد نیست هنگامی که وسایل درون کابینت‌ها را خالی می‌کنید، درون کابینت‌ها را تمیز کنید و در صورت لزوم، کابینت‌ها را سم‌پاشی کنید.

  • ظروف میهمانی را از ظروف جلو دستی، تفکیک کنید

همه‌ی ما ظروف و وسایلی داریم که مختص به میهمانی‌ها هستند و در مواقع خاص از آن‌ها استفاده می‌کنیم. این وسایل و ظروف را از وسایل و ظروف جلو دستی، تفکیک کنید و بسته به سایز و تعدادششان، یک یا چند کابینت‌ را به آن‌ها اختصاص دهید.

وسایل میهمانی را که تنها در مواقع خاص از آن‌ها استفاده می‌شود، بهتر است در کابینت‌های جلودستی قرار نگیرند. کابینت‌های نزدیک را به وسایلی اختصاص دهید که بیشتر مورد نیاز هستند و روزی چند بار از آن‌ها استفاده می‌کنید.

  • تفکیک ظروف از اصول چیدمان آشپزخانه
  • ظروف و وسایل درون کابینت‌ها را گروه‌بندی کنید.

بعد از آنکه وسایل جلو دستی از وسایل لوکس و مخصوص میهمانی جدا شد، باز هم باید وسایل و لوازم‌تان را گروه‌بندی کنید؛ به این معنی که وسایل مخصوص سرو چای، مانند قندان، فنجان، استکان یا نعلبکی و زیرلیوانی را در یک کشو قرار دهید. قابلمه‌ها را در یک کابینت دیگر قرار دهید. بشقاب‌ها، کاسه‌ها، لیوان، قاشق و چنگال، ظروف پلاستیکی، ادویه‌جات، سرویس چای‌خوری و پاسماوری، سرویس کف‌گیر و ملاقه و چاقوها، دیس‌ها و سینی‌ها، حبوبات، دستمال‌ها، سبد‌ها و آبکش‌ها، انواع مواد شوینده، مواد خوراکی و … همه باید به صورت تفکیک‌شده از یکدیگر دسته‌بندی و گروه‌بندی شوند و دارای نظم و قاعده باشند تا هم خودتان و هم اعضای خانواده‌تان، بتوانید به راحتی محل آن‌ها را پیدا کنید و به سهولت به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

  • گروه بندی ظروف برای چیدمات درست کابینت
  • از ابزارهای نظم‌ دهنده‌ استفاده کنید

امروزه وسایل و ابزارهای مختلفی در بازار وجود دارند که به آن‌ها ارگانیزر یا نظم‌دهنده گفته می‌شود. ارگانیزها در همه‌ی قسمت‌های کابینت‌ها کاربرد دارند و می‌توانند به هر وسیله‌ای نظم و سامان دهند. ارگانیزرهای مختلف با کاربردهای متفاوت برای نظم‌دهی، قاشق و چنگال‌ها، چاقو‌ها، لیوان‌ها و فنجان‌ها، بشقاب‌ها، کاسه‌ها، دستمال‌ها، سرویس ادویه و ظروف ادویه‌پاش و غیره وجود دارند که علاوه بر اینکه نظم را در کشوها و کابینت‌های آشپزخانه ایجاد می‌کنند، باعث ایجاد فضای اضافه و بهینه نیز می‌شوند.

به عنوان مثال، برخی از ارگانیزرها، به سقف طبقه‌ی کابینت‌های ردیف بالایی نصب می‌شوند و باعث می‌شوند که فضای مابین ظروف قرار گرفته بر روی طبقه‌ی پایین کابینت و ردیف بعدی، مورد استفاده قرار بگیرد. به شما پیشنهاد می‌دهیم، بر حسب نیازتان چند عدد ازین نظم‌دهنده‌های درون کابینتی تهیه کنید تا همیشه آشپزخانه‌ای جادار و منظم داشته باشید و به بهترین شکل ممکن از فضای موجود استفاده کنید.این روش یکی از طرح ها آشپزخانه ۲۰۲۰ است .

ساماندهی کشوهای کابینت

  • از فضای پشت درب کابینت‌ها استفاده کنید

باور کردنی نیست اما فضای پشت درب کابینت‌ها، می‌تواند در سازماندهی و چیدمان کابینت‌ها بسیار موثر و مفید باشد. این فضا می‌تواند محلی برای نگهداری درب قابلمه‌ها، آویز کردن کفگیر و ملاقه‌، محل قرارگیری سبدهای کوچک، سطل‌های رو کابینتی، ماهیتابه‌های کوچک و حتی محل نصب سرویس ادویه باشد.

بر حسب نیازتان و بسته به فضایی که در اختیار دارید، از فضای پشت درب کابینت‌ها استفاده کنید.

  • استفاده از درب های کابینت برای چیدمان وسایل
  • از قرار دادن لوازم خوراکی در کنار مواد شوینده خودداری کنید

یکی از نکات مهمی که در چیدمان کابینت آشپزخانه باید رعایت شود، طبقه‌بندی مناسب لوازم خوراکی و جداسازی آن‌ها از مواد شیمیایی و شوینده است. به عنوان مثال، به هیچ عنوان نباید لوازم شوینده مانند پودر لباس‌شویی، مایع ظرف‌شویی، مایع سفید‌کننده، شیشه‌ پاک‌کن و غیره را در کنار مواد خوراکی مانند ماکارونی و برنج، انبار کنید. این کار علاوه بر اینکه ممکن است خطر آفرین باشد باعث فاسد شدن و بو گرفتن مواد خوراکی نیز می‌شود. بهترین محل برای نگهداری مواد شوینده، کابینت زیر سینک ظرف‌شویی است.

مواد شوینده و شیمیایی، دستمال‌ها، دستکش ظرف‌شویی و اسکاچ‌های اضافی و …. را در زیر کابینت ظرف‌شویی جاسازی کنید و برای آنکه دسترسی راحت‌تری به آن‌ها داشته باشید از طبقه‌های پلاستیکی استفاده کنید و آن‌ها را بر حسب نیازتان، بر روی طبقات قرار دهید.

اگر فرزند خردسال یا نوپایی دارید که دائما به کابینت‌های شما سرک می‌کشد، لازم است مواد شیمیایی و شوینده را در محل دیگری که خارج از دسترسی کودک قرار دارد، انبار کنید و یا کابینت زیر ظرف‌شویی را قفل کنید تا کودک‌تان به طور سهوی و اشتباهی به آن‌ها دست نزند. این نکته‌ی بسیار مهم را در چیدمان کابینت هرگز از یاد نبرید!

  • از تقسیم کشو استفاده کنید

از کابینت‌سازتان بخواهید کشوهای کابینت‌ها را بر حسب نیازتان تقسیم‌بندی کند. تقسیم‌بندی مناسب باعث می‌شود، بتوانید وسایل بیشتری را درون کابینت‌ها قرار دهید و در عین حال، کشوهایی منظم و مرتب داشته باشید. به عنوان مثال اگر قرار است از کشوی کابینت‌ها به عنوان جای ادویه‌ استفاده کنید، می‌توانید فضای درون کشور را مناسب این کار، تقسیم‌بندی نمایید و یا در صورتی که قرار است قاشق‌، چنگال و چاقو‌ها را درون آن قرار دهید، کشو را بر این مقیاس، تقسیم‌بندی کنید.

استفاده از تقسیم کشو برای چیدمان کابینت آشپزخانه

 

خودتان نیز می‌توانید با کمی حوصله و خلاقیت، دست به کار شوید و فضای درون کشو‌ها را تقسیم‌بندی کنید. با استفاده از مقواهای محکم یا انواع کارتن‌پلاست‌های رنگی، فضای داخل کابینت را بر حسب نیاز و به اندازه‌ی دلخواه تقسیم‌بندی کنید و هر موقع که نیاز بود، تقسیم‌بندی‌های ایجاد شده را تغییر دهید.

  • محل نگهداری قابلمه‌ها

نگهداری قابلمه‌ها خود معضلی در مبحث نظم‌دهی و چیدمان درون کابینت‌ هاست. قابلمه‌ها کالایی پرمصرف، حجیم و سنگین هستند و به همین دلیل، نباید آن‌ها را در ردیف کابینت‌های بالایی قرار داد. بهترین محل برای انبار کردن و نگهداری قابلمه‌ها، کابینت‌های ردیف پایینی و در کنار اجاق گاز است. اگر فضای کافی دارید، بهتر است هر قابلمه را به صورت جداگانه قرار دهید و در صورتی که فضایتان محدود است، درب قابلمه را به شکل برعکس گذاشته و هر قابلمه را بر روی درب قابلمه‌ی قبلی بگذارید.

چنانچه‌ فضا از آنچه گفته شد کمتر است و یا تعداد قابلمه‌های شما زیادتر است، ناگزیر هستید که قابلمه‌ها را درون یکدیگر گذاشته و فضای درون درب کابینت‌ها را به محل نگهداری درب قابلمه‌ها اختصاص دهید. این کار را با نصب چند گیره‌ی چسبی به درون فضای داخلی درب کابینت‌ها، می‌توانید انجام دهید.

چنانچه دسترسی به ارگانیزر دارید، می‌توانید از ارگانیزرهای مخصوص درب قابلمه نیز استفاده کنید و درب قابلمه‌ها را به صورت ردیفی و مرتب درون آن بچینید.

محل نگهداری قابلمهسخن پایانی :

از مهم‌ترین ویژگی‌های یک آشپزخانه‌ی زیبا و کاربردی آن است که تمام وسایل و لوازم، در جای مناسب‌شان قرار گرفته باشند و همه‌ی افراد خانواده در مواقع لزوم بتوانند، به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشند. نظم و ساماندهی، دو فاکتور مهم است که به ظاهر آشپزخانه شما، جلوه‌ای باشکوه و زیبا می‌بخشد و چنانچه رعایت نشود، هر چند که وسایل لوکس و شیکی در آشپزخانه داشته باشید، باز هم با یک آشپزخانه‌ی نازیبا و بدقواره مواجه خواهید بود.

ازین که تا پایان، همراه آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب بیان شده برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد و از خواندن آن بهره‌ی کافی را برده باشید.

۴.۲/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *