طرح اپن ام‌دی‌اف | مزایا و معایب پیشخان اوپن و معرفی چند مدل کانتر ام‌دی‌اف

طرح اوپن ام‌دی‌اف

مزایا و معایب پیشخان اوپن و معرفی چند مدل کانتر ام‌ دی‌ اف

کابینت ام‌دی‌اف یکی از محبوب‌ترین نمونه‌های کابینت آشپزخانه است. از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده کابینت ام‌دی‌اف تا این حد، پرطرفدار و همه‌پسند باشد، قیمت اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه‌ی آن است. در کنار این مزیت بسیار مهم، تنوع رنگ و طرح در کابینت ام‌دی‌اف بسیار بالا است. معمولا کسانی که تصمیم دارند از متریال mdf در آشپزخانه استفاده کنند، ترجیح می‌دهند بخش‌های مختلف کابینت را نیز، با همین متریال پوشش دهند. خصوصا متریال ام‌دی‌اف که حتی در نمونه‌های دیگر کابینت آشپزخانه نیز، به عنوان یونیت یا اسکلت کابینت کاربرد دارد. در ادامه قصد داریم راجع به مدل‌ و طرح اوپن ام‌دی‌اف، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. ازین که در ادامه آکس چوب را همراهی می‌کنید، سپاسگزاریم.

طراحی اوپن آشپزخانه ام‌ دی‌ اف

اگر قصد داشته باشید برای اوپن آشپزخانه از متریال ام‌دی‌اف استفاده کنید، باید توجه داشته باشید که دو مدل اوپن برای آشپزخانه‌های ایرانی می‌توان متصور بود.

آشپزخانه شما چنانچه به شکل اوپن و باز طراحی شده باشد، می‌تواند دارای پیشخان اوپن یا فاقد آن باشد. اگر قصد داشته باشید فضای آشپزخانه را از اتاق نشیمن و پذیرایی جدا کنید، باید از کانتر یا پیشخان استفاده کنید. چنین پیشخانی می‌تواند به شکل جزیره باشد و یا از یک سو، به دیواری متصل باشد.

مدل اوپن ام‌دی‌اف

در صورت تمایل، خصوصا در آپارتمان‌هایی که متراژ خانه کوچک است،‌ می‌توانید هیچ حایلی بین فضای آشپزخانه و اتاق نشیمن قرار ندهید. در این صورت، فضای آشپزخانه و اتاق نشیمن، یکی است. در چنین آشپزخانه‌ای، باید هماهنگی بین وسایل منزل و لوازم آشپزخانه را در نظر بگیرید. در غیر این صورت، ناهماهنگی باعث می‌شود که فضای منزل شلوغ و درهم به نظر برسد. در این مدل، می‌توان به وسیله‌ی پهن کردن فرش و یا ایجاد تمایز بین رنگ دیوارها، این دو فضا را از یکدیگر مجزا کرد.

مزایا و معایب پیشخان اوپن

هر کدام از مدل‌ها و نمونه‌هایی که در بالا ذکر شد، بسته به سلیقه‌ی مشتری انتخاب می‌شود. همچنین لازم است بدانید که هر نمونه، زیبایی‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارند که ممکن است برای شما مناسب باشند و یا برای شرایط شما، گزینه‌ی نامناسبی باشد.

به عنوان مثال، هر چه آشپزخانه بازتر باشد و فضای تبادل آن با اتاق نشیمن بیشتر باشد، بو و عطر غذا بیشتر در خانه خواهد پیچید. این موضوع، ممکن است در پاره‌ای اوقات ناخوشایند باشد. همچنین در مدل‌های کاملا  باز، حریم خصوصی چندان رعایت نمی‌شود. این مساله نیز، ممکن است برای برخی افراد حائز اهمیت باشد.

در آشپزخانه‌ای که فضای آن به طور کامل باز است، ممکن است هنگام پخت و سرو غذا با دشواری‌هایی همراه باشیم.

در کنار این معایب، مدل آشپزخانه‌ی کاملا باز و فاقد اوپن، زیبایی‌هایی هم دارد. همانطور که می‌دانید، این مدل آشپزخانه منطبق بر مد روز است. به طوری که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند چنین سبکی از آشپزخانه را تجربه کنند.

انواع رنگ چوب معرق‌کاری

طرح اوپن ام‌دی‌اف

طراحی و انتخاب پیشخان اوپن، همواره یکی از چالش‌های مهمی است که ممکن است در انتخاب کابینت آشپزخانه با آن روبرو شوید. هر چه فضای آشپزخانه و آپارتمان کوچکتر باشد، طراحی مدل پیشخانی که زیبایی و کارایی آن بالا باشد، سخت‌تر خواهد بود.

در ادامه، چند طرح و مدل اوپن ام‌دی‌اف را با همدیگر مرور می‌کنیم:

مدل اوپن با سینک ظرف‌شویی

در گذشته، سینک ظرف‌شویی در نقطه‌ی کوری از آشپزخانه طراحی می‌شد. اما امروزه طراحان عقیده دارند، سینک ظرف‌شویی باید در نقطه‌ای باشد که فرد هنگام شست‌وشوی ظروف به فضای نشیمن اشراف داشته باشد. بنابراین یکی از گزینه‌های پیش‌رو، طرح اوپنی است که در بالای آن سینک و لگن ظرف‌شویی نصب شده باشد.

در این مدل اوپن، معمولا از لگن‌های کوچک و فانتزی بر روی اوپن استفاده می‌شود. نباید انتظار داشته باشید یک سینک ظرف‌شویی چند لگنه و بزرگ بر روی اوپن آشپزخانه‌تان نصب شود. با تعبیه یک ماشین ظرف‌شویی، از حجم ظروف کاسته خواهد شد و تنها بخش کوچکی از شست‌وشو بر عهده‌ی شما خواهد بود.

مدل اوپن میز غذاخوری

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند، کانتر اوپن آشپزخانه‌شان، میز کوچکی برای سرو و صرف غذا و نوشیدنی باشد. این مدل اوپن، خصوصا در خانه‌ها و آپارتمان‌های کوچک بسیار متداول است و باعث می‌شود در فضا، صرفه‌جویی شود. حتی اگر میز غذاخوری بزرگ و جاداری دارید، یک میز کوچک بر روی کانتر اوپن می‌تواند کارایی بسیاری داشته باشد. خصوصا در زمان‌هایی که میهمان ندارید یا همه‌ی اعضای خانواده در کنار هم جمع نیستند، این میز کوچک می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد.

طرح اوپن ویترینی

کانتر اوپن یا پیشخان می‌تواند چه از نمای بیرونی و چه از داخل، دارای ویترین باشد. اگر چنین طراحی مناسب سلیقه‌ی شما است، می‌توانید کتاب‌ها یا ظروف تزئینی و یا وسایل دکوراتیو را در این قسمت قرار دهید. فضای زیر پیشخان اوپن، گزینه‌ی مناسبی برای نمایش کلکسیون‌های اشیاء کوچک نیز می‌تواند باشد.

در هر صورت، این مدل اوپن هم می‌تواند از فضای داخل با نصب چند کابینت کاربرد داشته باشد و هم فضای بیرونی آن، به زیبایی خانه کمک کند.

مدل اوپن ام‌دی‌اف ترکیبی

یکی دیگر از مدل‌های اوپن آشپزخانه، کانتر ترکیبی است. به این معنی که طرح اوپن ام‌دی‌اف، می‌تواند ترکیبی از موارد بالا باشد. به عنوان مثال، هم دارای میز ناهارخوری باشد و هم در قسمت دیگر آن، سینک و لگن ظرف‌شویی نصب شود. معمولا چنین مدل‌ اوپن‌هایی را با اختلاف سطح می‌سازند تا این اختلاف چند سانتی‌متری، به خوبی بتواند دو فضا را یکدیگر جدا سازد.

مدل اوپن ام‌دی‌اف

آشپزخانه‌های اوپن چه محاسنی دارند؟

تا اینجای کار چند نمونه و طرح اوپن را به شما معرفی کردیم. در ادامه، خوب است بدانیم آشپزخانه‌های اوپن چه حُسنی دارند؟ در سنت گذشته ایرانی، فضای داخلی مربوط به خانواده از محیط مربوط به پذیرایی و میهمان‌ها یا افراد غریبه جدا بودند. اما به مرور زمان و با مدرن شدن زندگی شهری و کوچک‌تر شدن مساحت خانه‌ها، تغییرات زیادی در معماری منازل صورت گرفت.

با به وجود آمدن ساختمان‌های مرتفع، معماری آپارتمانی، حذف حیاط اصلی و حیاط خلوت از زندگی ایرانی، نور طبیعی ورودی به خانه‌ها بسیار کمتر از گذشته شد. در خانه‌های جدید، معماران و مهندسان مجبور به تامین نور خانه از طریق نور مصنوعی یا همین مهتابی‌ها و چراغ‌ها شدند.

در واقع طراحی آشپزخانه‌های اوپن، پاسخی به نیاز نور و همین طور کوچک بودن مساحت خانه‌ها است. به صورت سنتی بانوی ایرانی بسیاری از اوقات روزانه خود را در آشپزخانه صرف پخت‌وپز و رتق‌وفتق امور خانواده می‌کند. به همین دلیل، نبود نور طبیعی می‌تواند یکی از معایب دائمی در مورد آشپزخانه‌های قدیمی یا چاردیواری باشد.

با اوپن شدن آشپزخانه و حذف دیوار حائل بین فضای هال و پذیرایی و آشپزخانه، علاوه بر تامین نور بیشتر در فضای کاری آشپزخانه، دید بهتری هم نسبت به فضای خانه ایجاد می‌شود و محیط بزرگتر دیده می‌شود. در آشپزخانه‌های اوپن اولیه، تیغه یا دیوار حائل به صورت نصفه ساخته می‌شدند. به مرور زمان، کم‌کم این دیوار زائد حذف و طرح‌های جایگزینی برای آن توسط معماران پیشنهاد گردید.

محاسن آشپزخانه‌های اوپن

به طور کلی چهار ویژگی مثبت برای یک آشپزخانه اوپن می‌توان نام برد:

  • گردش هوا و نور طبیعی در محیط آشپزخانه جریان دارد.
  • بهینه‌سازی فضا یا به بیان ساده‌تر، بزرگتر دیده شدن محیط داخلی آشپزخانه با طراحی اوپن مهیا می‌شود.
  • یک‌دست شدن چیدمان و هم‌افزایی دکوراسیون آشپزخانه و پذیرایی
  • امکان ارتباط مستقیم فرد با مهمان‌ها و سایر اعضای خانواده در حین کار و فعالیت‌های مربوط به آشپزخانه

مدل اوپن ام‌دی‌اف

سه مورد از معایب مهم آشپزخانه‌های اوپن

هر چند آشپزخانه‌های اوپن بنا بر ضرورت زندگی شهری مدرن به وجود آمدند، اما در عین حال معایبی هم دارند. در ادامه، به اختصار به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کم شدن فضای انبار در آشپزخانه

با توجه به این که در آشپزخانه‌های اوپن یکی از دیوارها حذف می‌شود، امکان نصب کابینت بر روی این دیوار وجود نخواهد داشت. همین موضوع فضای انبار کردن وسایل را در آشپزخانه محدود می‌کند. موضوعی که خصوصا در زندگی ایرانی، بسیار مشکل ساز است.

  • دردسر تمیزی دائمی

آشپزخانه فضای پخت‌وپز و شست‌وشو است. به همین دلیل، بسیار مستعد کثیف شدن و بهم‌ریختگی است. آشپزخانه‌های اوپن دارای این عیب هستند که همه آشفتگی‌ها را مستقیم در مقابل چشم میهمان‌ها می‌گذارد. بنابراین باید سعی کنید همیشه آشپزخانه‌تان را مرتب و تمیز نگه‌ دارید.

  • مهم شدن دکوراسیون داخلی آشپزخانه

با اوپن شدن آشپزخانه، وسایل داخلی آشپزخانه، مانند انواع وسایل برقی، طراحی و رنگ کابینت‌ها و حتی ظرف و ظروف خانه، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. با توجه به قیمت لوازم آشپزخانه، این مساله می‌تواند برای افرادی که وسایل قدیمی‌تری دارند، دردسرساز شود.

برای آپارتمان‌ها و آشپزخانه‌های کوچک، می‌توانید از طرح اوپن ام‌دی‌اف تاشو استفاده کنید. مدل میز تاشو به گونه‌ای است که در زمان‌ صرف غذا، می‌توانید آن را بزرگتر کنید. سپس، مجددا آن را ببندید تا فضای کمتری را اشغال کند.

روکش کابینت HPL

آشپزخانه‌های اوپن از دیگر مدل‌ها و طرح‌های آشپزخانه، بیشتر مورد توجه قرار هستند. در این محتوا سعی کردیم خصوصیات و مزیت‌های آشپزخانه‌های اوپن را به شما معرفی کنیم. اگر متریال ام‌دی‌اف، گزینه‌ی مورد نظرتان برای طراحی کابینت آشپزخانه است، می‌توانید از مدل‌ها و طرح‌هایی که در این محتوا به آن‌ها اشاره شد استفاده کنید. امیدواریم مطالبی که بیان شد، برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

ازین که همراه این مقاله بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. در پایان از شما دعوت می‌کنیم صفحه‌ی اینستاگرام آکس چوب را دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *