طرح آشپزخانه مدرن چه ویژگی‌هایی دارد و چه در آشپزخانه‌هایی قابل اجراست؟

طرح آشپزخانه مدرن

طرح آشپزخانه مدرن

آشپزخانه‌های سبک مدرن، امروزه از سوی طراحان و دکوراسیونرها، از اقبال زیادی برخوردار گشته‌اند و به دلیل زیبایی و قدرت انعطاف بیشتری که دارند، بسیار پرطرفدار هستند. طرح آشپزخانه مدرن ، چه در آشپزخانه‌ی بزرگ و چه کوچک، قابل اجراست و فرقی نمی‌کند که متراژ آشپزخانه‌ی شما چه قدر است؛ در هر صورت شما به راحتی می‌توانید از سبک مدرن برای آشپزخانه‌ی خود استفاده کنید و فضایی دلچسب و زیبا را برای خود و اعضای خانواده‌تان ایجاد کنید. آشپزخانه‌های مدرن ، قدرت مانور بیشتری دارند یعنی دست شما را باز می‌گذارند که در فضا، اعمال نظر بیشتری کنید. در ادامه بیشتر به معرفی طرح آشپزخانه مدرن می‌پردازیم. خواهشمندیم همراه این محتوای آکس چوب باشید:

طرح آشپزخانه مدرن ، برای چه فضایی مناسب است؟

سبک مدرن آشپزخانه ، در مقابل سبک کلاسیک آن، قرار دارد و به این معناست که در طراحی و دیزاین داخلی آشپزخانه، خبری از طراحی‌ و مدل‌های تزئینی نیست. آشپزخانه‌ی مدرن در اوج سادگی، دیزاین می‌شود و همه چیز در آن ساده و بی‌آلایش است. در واقع آنچه که مدرن نامیده می‌شود، امکانات و جنبه‌ی بهره‌وری آشپزخانه نیست، که این مساله در آشپزخانه‌های سنتی و کلاسیک نیز یکسان است؛ بلکه جنبه‌ی ظاهری آشپزخانه است.

منظور از آشپزخانه‌های مدرن، مدل‌های زنده و پویا و البته بسیار ساده در دکور آشپزخانه هستند که با زیبایی هر چه تمام‌تر طراحی شده‌اند. چنانچه طراحی آشپزخانه شما مدرن است، دست شما برای انتخاب وسایل و لوازم آشپزخانه و وسایل منزل باز است. در صورتی که در سبک کلاسیک، تنها باید از وسایل و لوازم کلاسیک و سنتی استفاده کنید تا هماهنگی موجود در فضا را رعایت کنید.

آشپزخانه‌ی مدرن ، الزاما باید کابینت مدرن داشته باشد، همچنین باید ساده و بی‌آلایش باشد. البته منظور از ساده و بی‌آلایش، عدم استفاده از وسایل و لوازمی است که جنبه‌ی تزئینی و نمایشی به صورت افراط‌گونه دارند.

خوب است این نکته را بدانید که سبک مدرن ، در مقابل سبک کلاسیک پدید آمده است و می‌توان گفت به نوعی انسان امروزی، تمایل خود را به سادگی و خسته بودن از تجمل افراطی، با ابداع سبک مدرن و گرایش به سادگی، نشان داده است.

در ادامه ویژگی‌های آشپزخانه‌ی مدرن و به طور خاص کابینت‌های این سبک را بر می‌شماریم:

 

  • خطوط در طرح آشپزخانه مدرن

در آشپزخانه‌های کلاسیک ، بیشتر از خطوط نرم و منحنی استفاده می‌شود و خبری از خطوط تیز و صاف نیست. اما در طرح کابینت آشپزخانه مدرن ، خطوط تیز و صاف هستند و خطوط منحنی به ندرت دیده می‌شوند. بنابراین حد فاصل بین کابینت‌ها، معمولا تیز و یک خط صاف است.

اشکال هندسی ساده با خطوط نسبتا تیز، در آشپزخانه‌های مدرن، وجود دارند. شکل پنجره‌ها، کابینت‌ها، هود، لوستر، شیرآلات، میز ناهارخوری، کف‌پوش‌ و دیوار‌پوش‌ و …. همه و همه، در عین سادگی طراحی می‌شوند و معمولا فاقد خطوط منحنی و گرد هستند.

  • رنگ در طرح آشپزخانه مدرن

آشپزخانه‌های مدرن ، بیشتر به رنگ روشن دیده می‌شوند. رنگ‌های روشن و براق، جایگاه ویژه‌ای در طرح آشپزخانه مدرن دارند؛ این مساله بیشتر به دلیل آن است که رنگ‌های روشن، بازتاب فوق‌العاده‌ای در بازتاب نور به محیط دارند و باعث می‌شوند فضای آشپزخانه بزرگتر و روشن‌تر دیده شود. ازین رو، این ترفند، برای آشپزخانه‌های کوچک یا آشپزخانه‌هایی که فاقد پنجره هستند بسیار به کار می‌آيد و باعث می‌شود آشپزخانه دلبازتر به نظر برسد.

برای طراحی آشپزخانه به سبک کلاسیک، باید فضای آشپزخانه متوسط رو به بزرگ باشد و البته نور کافی نیز وجود داشته باشد. استفاده از طرح‌های کلاسیک در آشپزخانه‌های کوچک و فاقد نور، باعث می‌شوند آشپزخانه شلوغ و بی‌نظم جلوه کند و از طرفی زیبایی خود را به درستی نشان ندهد.

اگر فضای آشپزخانه‌ی شما بزرگ است، مانعی در استفاده از رنگ‌های تیره در آشپزخانه‌‌تان وجود ندارد و حتی می‌توانید از رنگ‌های ترکیبی در این آشپزخانه‌ها نیز استفاده کنید.

 

  • کابینت‌های بلند و کشیده در آشپزخانه‌های مدرن

کابینت‌هایی که در طرح آشپزخانه مدرن به کار می‌روند، عمدتا بلند و کشیده هستند و تا سقف امتداد دارند. هر چه آشپزخانه بیشتر به سمت مدرن گرایش داشته باشد، کابینت‌ها کشیده‌تر و بلندتر هستند. حتی در بسیاری از آشپزخانه‌های کوچک برای استفاده‌ی بهینه از فضا، کابینت‌ها به صورت یکسره از زمین تا سقف امتداد دارند تا فضای بیشتری در دسترس مشتری قرار بگیرد.

چنانچه فضای آشپزخانه‌ی شما کوچک است، پیشنهاد می‌شود از کابینت آشپزخانه با قدرت ذخیره‌سازی بیشتری استفاده کنید تا بتوانید وسایل و لوازم بیشتری را درون کابینت‌ها جای دهید. در این مدل کابینت‌ها، سعی می‌شود از فضای موجود، حداکثر استفاده بشود تا فضا مفید‌تر باشد. به عنوان مثال، درون کابینت‌ها از قلاب‌ها و گیره‌های درون کابینتی استفاده می‌شود تا بتوانید وسایل آویزی مانند لیوان‌های دسته‌دار، کف‌گیرها و ابزارهای آشپزی را از آن‌ها آویزان کنید.

اگر وسایلی که قرار است در کابینت بچینید، ارتفاع کمی دارند، از کابینت‌سازتان بخواهید تعداد قفسه‌های بیشتری درون کابینت‌ها قرار داد؛ با این روش می‌توانید لوازم بیشتری درون کابینت‌هایتان بچینید. به عنوان مثال استکان‌ها و لیوان‌ها، بشقاب‌ها، ظروف ادویه و بسیاری از وسایل دیگر، به فضای کوتاه‌تری احتیاج دارند و با قرار دادن دو طبقه، به جای یک طبقه، می‌توانید سطح کابینت را افزایش دهید و وسایل بیشتری را درون کابینت‌ها بچینید.

  • فضای عمومی در آشپزخانه مدرن

در طرح آشپزخانه مدرن ، سادگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، بنابراین نباید سطح کانتر آشپزخانه را با قرار دادن وسایل اضافی شلوغ کنید. هر چه که غیر ضروری است را درون کابینت‌ها بچینید و تنها وسایلی را بر روی کانتر قرار دهید که به صورت روزانه به آن‌ها احتیاج دارید. به عنوان مثال، چای‌ساز یا اسپرسوساز، به عنوان دو وسیله‌ که هر روزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، بهتر است روی کانتر قرار داشته باشند؛ اما ضرورتی ندارد، آبمیوه‌گیری یا چرخ‌گوشت را بر روی کانتر قرار دهید!

چنانچه کانتر یا پیشخان آشپزخانه شما بیش از اندازه خلوت است، سعی کنید با قرار دادن یک یا دو گلدان طبیعی زیبا، آشپزخانه را تزئین کنید و به فضای آشپزخانه، طرح و رنگ و بوی زنده‌ای ببخشید. در آشپزخانه‌های مدرن ، گلدان‌های طبیعی معمولا جایگاه خاصی دارند و چنانچه فضای آشپزخانه‌ی شما رو به آفتاب است، سعی کنید چند گلدان طبیعی که مناسب برای فضای آشپزخانه است را نگهداری کنید.

  • کابینت‌های بدون دستگیره

کابینت‌های دستگیره مخفی یا بدون دستگیره، بخشی جذاب و جدید از کابینت‌های مدرن هستند که شما به انتخاب خودتان می‌توانید آن‌ها را در آشپزخانه‌ی خود داشته باشید.

کابینت‌های بدون دستگیره دو نوع هستند؛

یک مدل آن‌ها، به وسیله‌ی مگنت و آهن‌ربا باز و بسته می‌شوند. در این مدل، مگنتی بسیار قوی و دو سویه بین دو طرف درب کابینت تعبیه می‌شود که باعث می‌شود بتوانید با یک فشار کوچک درب کشو یا کابینت را باز یا بسته کنید. بدون شک، نوع آهن‌ربایی که تعبیه می‌شود، در کیفیت نهایی کار موثر است و هر چه باکیفیت‌تر باشد، دوام و ماندگاری بیشتری خواهد داشت. کار کردن با کابینت‌های مگنت‌دار بسیار سهل و آسان بوده و تنها با یک فشار ساده، کابینت یا کشوهای آن، باز و بسته می‌شود.

نوع دیگر کابینت‌های بدون دستگیره، کابینت‌های دستگیره مخفی هستند؛ این کابینت‌ها در واقع دارای دستگیره هستند اما دستگیره‌ی آن‌ها به شکلی است که دیده نمی‌شود و توی چشم نمی‌زند. به عنوان نمونه، دستگیره‌های آن به صورت یک شیار باریک در بدنه‌ی درب کابینت است و فرد می‌تواند با استفاده ازین شیار، کابینت‌ها را باز یا بسته کند. از نمونه‌های بارز و بسیار زیبای کابینت‌های بدون دستگیره و دستگیره مخفی، می‌توان به کابینت‌های دستگیره نواری اشاره کرد. در این مدل از کابینت‌ها، در تمام سطح عرضی درب کابینت‌، یک شیار به صورت یک نوار دیده می‌شود که به وسیله‌ی  همان درب و کشوی کابینت باز یا بسته می‌شود.

به طور کلی، کابینت‌های بدون دستگیره ، در بزرگتر دیده شدن آشپزخانه کمک می‌رسانند، زیرا از شلوغی اضافه‌ی فضا می‌کاهند. این مدل از کابینت‌ها در آشپزخانه‌های کشیده و باریک و یا آشپزخانه‌هایی که بسیار کوچک هستند، توصیه می‌شود.

  • آشپزخانه‌ی مدرن و کابینت جزیره

آیا در آشپزخانه‌ی مدرن نیز می‌توان جزیره داشت؟ در پاسخ باید گفت: بلی! اگر فضای آشپزخانه‌ی شما به حدی است که می‌توان جزیره‌ای در آن تعبیه کرد و به راحتی نیز از کنار آن عبور و رفت‌وآمد کرد و فضای ایمن ایجاد نمود، وجود جزیره هیچ مانعی ندارد و حتی باعث زیباتر شدن فضای آشپزخانه و بهره‌وری بیشتر نیز می‌شود.

جزیره، پیشخان و کانتری مستقل است که هیچ نقطه‌ی اتصالی به دیوارهای آشپزخانه ندارد و به طور کاملا جدا و مستقل در میان آشپزخانه یا هر قسمت دیگری از آن، قرار دارد. جزیره به هر سایزی که باشد، باید فاصله‌ای ایمن بین آن و کابینت‌های دیواری وجود داشته باشد، به طوری که بتوان به راحتی درب کابینت‌ها را باز و بسته کرد و فردی که در جلوی کابینت‌ها قرار دارد بتواند بدون مزاحمت به کار و فعالیت بپردازد.

سخن پایانی:

طرح آشپزخانه مدرن ، یک طرح ایده‌آل برای آشپزخانه‌های بزرگ و کوچک است. اگر آشپزخانه‌ی شما کوچک است، الزاما باید از کابینت‌ها و طرح آشپزخانه‌های مدرن استفاده کنید، زیرا آشپزخانه‌های کلاسیک، باعث شلوغ‌تر شدن فضای آشپزخانه می‌شوند و برای فضاهای کوچک مناسب نیستند.

در نظر داشته باشید اگر از آشپزخانه‌ی مدرن استفاده می‌کنید، باید وسایل و لوازم منزل شما نیز به سمت مدرن گرایش داشته باشد، تا زیبایی و هماهنگی بین فضای موجود حفظ شود.

ازین که تا پایان همراه وب‌سایت آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم آنچه نگاشته شده است برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *