ترفندهایی برای دکوراسیون آشپزخانه کوچک

ترفندهایی برای دکوراسیون آشپزخانه کوچک

دکوراسیون آشپزخانه کوچک؛ بدون شک آشپزخانه بخش مهمی از دکوراسیون خانه به حساب می‌آید و به دلیل آن که مملو از وسایل ضروری و ریز و درشت است، طراحی و دیزاین آن وقت بسیاری می‌گیرد. هنگامی که فضای آشپزخانه بزرگ و جادار باشد، ما با خیالی آسوده‌تر و دست بازتر می‌توانیم به طراحی و دیزاین آن بپردازیم. اما هنگامی که فضای آشپزخانه ما محدود و در واقع نقلی است، انتخاب‌های ما محدودتر می‌شود. با وجود این محدودیت، هنوز هم ایده‌ها و ترفندهای بسیاری برای هر چه زیباتر کردن آشپزخانه‌های کوچک و مینیمال وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره بگیرید. در این محتوا از آکس چوب نیز قصد داریم به همین موضوع بپردازیم. اگر به دنبال طراحی و دیزان دکوراسیون آشپزخانه کوچک هستید، از شما دعوت می‌کنیم این محتوا را دنبال کنید تا بدانید چه طرح و رنگی برای آشپزخانه‌های مینمیال مناسب است. با ما همراه باشید:

طراحی دکوراسیون آشپزخانه کوچک دکوراسیون آشپزخانه کوچک

هنگامی که صحبت از دکوراسیون آشپزخانه می‌شود، آیتم‌ها و گزینه‌های زیادی هستند که باید به آن‌ها فکر کنیم و درباره‌ی طراحی آن‌ها تصمیم‌گیری کنیم. تِم و رنگ آشپزخانه، مدل و سبک کابینت‌ها، رنگ کابینت‌ها، جنس و متریالی که در ساخت کابینت‌ها نقش دارد، میزان نور دریافتی آشپزخانه، هم‌خوانی بین اجزای آشپزخانه از جمله دیوار‌ها، کاشی و کف آشپزخانه، متراژ آشپزخانه و بسیاری مسائل دیگر که در داشتن یک آشپزخانه ایده‌آل نقشی اساسی ایفا می‌کنند. همان طور که اشاره کردیم دکوراسیون آشپزخانه کوچک تا حدودی سخت‌تر طراحی می‌شود. زیرا محدودیت می‌تواند بر روی چیدمان آشپزخانه تاثیر منفی بگذارد.

طراحی کابینت در آشپزخانه‌ کوچک

کابینت‌ها اصلی‌ترین اجزایی هستند که در آشپزخانه کاربرد دارند و همین طور، اولین اجزایی هستند که در وهله‌ی اولِ ورود به آشپزخانه، جلب توجه می‌کنند. برای داشتن یک آشپزخانه جادار و ایده‌آل، ابتدا باید کابینت‌های مناسبی را طراحی و انتخاب کنیم. خوشبختانه امروزه تکنولوژی به کمک طراحی آماده است و می‌توان با استفاده از انواع نرم‌افزارهای طراحی، قبل از نصب کابینت آشپزخانه، طراحی اولیه آن را مشاهده کرد و تغیرات و در صورت لزوم، اصلاحات لازم را ایجاد نمود.

سبک کابینت آشپزخانه

سبک کلی آشپزخانه از دو طرح و سبک کلی کابینت مدرن و کابینت کلاسیک پیروی می‌کند. البته انواع سبک‌های دیگری نیز در این بین هستند که از آن جمله به سبک تلفیقی، سنتی و نئوکلاسیک و …. می‌توان اشاره کرد. به دلیل آن که در آشپزخانه‌های کوچک، فضای کافی در اختیار نداریم، بهترین سبک و مدل کابینت آشپزخانه، ساده‌ترین آن است. زیرا سادگی از آشفتگی فضا می‌کاهد و باعث می‌شود فضای شما خلوت‌تر و دلبازتر و در نتیجه بزرگتر دیده شود. هر چه مدل کابینت‌ها، کاشی آشپزخانه، رنگ دیوار و …. شلوغ‌تر باشد، فضای ما کوچکتر و گرفته‌تر دیده می‌شود و این ابدا چیزی نیست که مناسب طراحی و دکوراسیون آشپزخانه کوچک باشد.

 با توجه به این موضوع، بهترین سبک کابینت برای دکوراسیون آشپزخانه کوچک، کابینت سبک مدرن است. اگر به سبک کلاسیک نیز علاقمند هستید، می‌توانید از کابینت‌های نئوکلاسیک ساده و روشن، که شباهت بسیاری به سبک کلاسیک دارند، استفاده کنید.

چنانچه تمایل دارید به طور دقیق‌تری به تفاوت بین کابینت مدرن و کابینت کلاسیک پی ببرید، این مقاله را دنبال کنید.

آَشپزخانه کوچک
استفاده از کابینت‌های ساده و رنگ‌های روشن، بهترین گزینه برای آشپزخانه‌های کوچک و مینمال است. در این تصویر کابینت‌هایی ساده و به سبک نئوکلاسیک را مشاهده می‌کنید.

کابینت مدرن مناسب برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه کوچک

شاخص‌ترین ویژگی کابینت مدرن، سادگی آن است. کابینت‌های مدرن در ساده‌ترین مدل می‌توانند فاقد دستگیره و هر گونه تزئینات اضافه باشند. کابینت‌های مدرن تا حدی می‌توانند به سادگی نزدیک باشند که مانند دیوار آشپزخانه به نظر برسند.

بسته به سلیقه شخصی و هماهنگی با چیدمان منزل‌تان، می‌توانید از مدل‌های متنوع کابینت مدرن انتخاب کنید. کابینت‌های دستگیره نواری، کابینت‌های بدون دستگیره و یا کابینت‌های یکسره که در اصطلاح به کابینت سوپری مشهورند، همه گزینه‌های مناسبی برای دکوراسیون آشپزخانه کوچک هستند.

رنگ در آشپزخانه کوچک

موضوع انتخاب رنگ، یکی از مهم‌ترین مواردی است که در دکوراسیون آشپزخانه کوچک باید به آن توجه شود. استفاده از رنگ‌های تیره باعث می‌شود فضای کدرتر و در نتیجه، کوچک‌تر به نظر برسد و این موضوعی است که اصلا نباید در پلان‌های کوچک رخ دهد.

بهترین انتخاب برای دکوراسیون آشپزخانه کوچک، رنگ‌های روشن و خنثی و در صدر آن‌ها، رنگ سفید است. سفید به دلیل روشنی و پاکی بسیاری که در ذاتش نهفته است، باعث می‌شود فضای آشپزخانه دلباز و روشن به نظر برسد و در نتیجه، بزرگتر از ابعاد واقعی‌اش در چشم بیننده به نظر برسد. به همین دلیل طراحان سعی دارند در دکوراسیون آشپزخانه کوچک از رنگ سفید و المان‌های خنثی بیشتر استفاده کنند.

طراحی پلان آشپزخانه کوچک
استفاده از المان‌هایی به رنگ‌ خنثی باعث بزرگتر دیده شدن آشپزخانه و ایجاد فضای متعادل در فضا می‌شود. به همین دلیل طراحان پیشنهاد می‌دهند در پلان‌های کوچک، از رنگ‌های خنثی مانند سفید، خاکستری، بژ و کرم استفاده کنید.

جنس و متریال کابینت آشپزخانه

کابینت ام‌دی‌اف و کابینت هایگلاس، پر طرفدارترین و بهترین مدل‌ها برای کابینت مدرن هستند. کابینت ام‌دی‌اف، که به کابینت اقتصادی معروف است، یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای دکوراسیون آشپزخانه کوچک است. همچنین شما می‌توانید از کابینت‌های چوبی با رنگ چوب روشن نیز برای پلان‌‌های کوچک نیز استفاده کنید. البته باید حواستان باشد که کابینت‌های چوبی در گروه گران‌ترین کابینت‌های آشپزخانه دسته‌بندی می‌شوند.

و اما انتخاب مناسب‌تر برای دلبازتر نشان دادن آشپزخانه، کابینت هایگلاس سفید رنگ است. کابینت هایگلاس، کابینتی با ظاهری بسیار شفاف و درخشنده است که از ام‌دی‌اف خام با روکش پلکسی‌گلس تشکیل شده است. پلکس‌گلس لایه‌ای از جنس پلاستیک اما به شفافیت شیشه است. به همین دلیل بازتاب نور فوق‌العاده‌ای دارد و حتی رنگ‌های تیره‌ی آن نیز نور را منعکس می‌کنند. بنابراین اگر قصد دارید آشپزخانه‌ای روشن و دلباز داشته باشد، بهتر است از کابینت هایگلاس در رنگ‌های روشن آن استفاده کنید.

در صورتی که تمایل دارید از رنگ‌های تیره نیز استفاده کنید، بهتر است کابینت‌های ردیف پایینی که در بازتاب نور نقشی ندارند به رنگ تیره و کابینت‌های ردیف بالا را روشن‌تر انتخاب کنید.

دکوراسیون آشپزخانه کوچک بدون اپن

یکی از طر‌ح‌هایی که در مورد آشپزخانه‌های کوچک مورد توجه است، آشپزخانه بدون اپن است. وجود کانتر اپن اگر چه فوائدی دارد و باعث افزایش کابینت‌ها و حفظ حریم خصوصی بیشتر می‌شود، اما درکنار فوائد آن، معایبی نیز دارد که از آن جمله، می‌توان به کاهش متراژ آشپزخانه و فضای منزل اشاره کرد. در آپارتمان‌هایی که متراژ کوچکی دارند، می‌توان از کانتر اپن صرفنظر کرد. با این ترفند فضای آشپزخانه و فضای نشیمن به هم متصل می‌شوند و باعث می‌شود، هم خانه و هم آشپزخانه بزرگتر به نظر برسند.

اگر از مدل آشپزخانه بدون اپن استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌دهیم از رنگ‌های خنثی برای دیوار اتاق نشیمن و آشپزخانه و حتی کابینت‌ها استفاده کنید. زیرا رنگ‌های خنثی این قابلیت را دارند که با همه‌ی رنگ‌ها ترکیب شوند و دست شما را باز بگذارند تا بتوانید از رنگ‌های مورد نظرتان به زیبایی هر چه تمام‌تر استفاده کنید.

در صورتی که تمایل دارید بین آشپزخانه و اتاق نشیمن فضای جداگانه‌ای تعریف کنید، می‌توانید رنگ دیوارهای اتاق نشیمن و آشپزخانه را به صورت سایه روشن و با کمی اختلاف رنگ انتخاب کنید.

در زیر چند نمونه از مدل کابینت و آشپزخانه را با رنگ‌های خنثی مشاهده می‌کنید:

پلان آشپزخانه کوچک
آشپزخانه کوچک به سبک نئوکلاسیک که از رنگ‌های خنثی سفید و خاکستری در طراحی آن استفاده شده است. با قرار دادن چند صندلی، از کانتر اپن این آشپزخانه می‌توان به عنوان میز ناهار خوری نیز استفاده کرد.
دکوراسین آشپزخانه کوچک
کابینت نئوکلاسیک در پلان آشپزخانه‌ای که فضای آن با اتاق نشیمن یکسان است. رنگ کابینت‌ها سفید و رنگ دیوارهای آشپزخانه، خنثی انتخاب شده است.
کابینت مدرن در آشپزخانه کوچک
رنگ‌های خنثی دست شما را برای انتخاب رنگ‌های مکمل باز می‌گذارند و می‌توانید انتخاب‌های گسترده‌تری داشته باشید.

اپن آشپزخانه کوچک

در بسیاری از آشپزخانه‌های کوچک، ممکن است مدل کابینت‌ها به شکلی باشد که ما کانتر و پیشخان کافی برای فعالیت و کار در آشپزخانه نداشته باشیم. در این حالت، بهتر است آشپزخانه ما دارای اپن باشید. وجود کانتر اپن به ما کمک می‌کند هم فضای خصوصی‌تری داشته باشیم و هم از کابینت‌های زیر اپن استفاده کنیم و در نهایت بتوانیم از صفحه‌ی پیشخان آن نیز برای خرد کردن و آماده کردن یا سرو غذا بهره بگیریم.

به تصاویر زیر نگاه کنید:

دکوراسیون آشپزخانه کوچک
کانتر اپن در این پلان به عنوان میز غذاخوری در نظر گرفته شده است و از فضای بصری آشپزخانه و اتاق نشیمن نیز نمی‌کاهد.
مدل آشپزخانه کوچک
مدلی از دکوراسیون آشپزخانه کوچک را مشاهده می‌کنید که در آن از کانتر جزیره متحرک استفاده شده است. از خصوصیات کانترهای متحرک این است که در صورت نیاز، می‌توانید به راحتی آن‌ها را جابجا کنید.

زیباترین دکوراسیون آشپزخانه

زیبایی، دارای فرمولی نسبی است. به این معنی که آنچه در یک فضا و دکوراسیون زیبا به نظر می‌رسد، در فضای دیگر ممکن است زیبا نباشد. بنابراین نمی‌توان دستورالعمل یکسانی برای زیباتر شدن آشپزخانه ارائه داد. در واقع، ترکیبی که ما در دکوراسیون منزل چیدمان می‌کنیم باید حتی در کوچکترین جزئیات نیز هماهنگی و هم‌خوانی داشته باشد تا چیدمان ما زیبا به نظر برسد.

 با توجه به آن که در پلان‌های کوچک، چیدمان و هماهنگ کردن اجزای دکوراسیون کمی دشوارتر است، پیشنهاد می‌دهیم برای رسیدن به بهترین نتیجه، از دکوراسیونرها و طراحی داخلی منزل کمک بگیرید تا بهترین دکوراسیون آشپزخانه و خانه را که برای پلان منزل شما مناسب باشند، به شما پیشنهاد دهند.

در زیر چند نمونه از زیباترین دکوراسیون آشپزخانه جهت الهام گرفتن، به تصویر کشیده شده است.

 

کابینت آشپزخانه

آشپزخانه کوچک

دکوراسیون آشپزخانه کوچک قدیمی

اگر مدل آشپزخانه‌تان قدیمی شده است با انجام برخی تغییرات می‌توانید دکوراسیون آشپزخانه‌تان را نونوار کنید و فضای دلچسب‌تر و متنوع‌تری را در آشپزخانه ایجاد کنید.

در صورتی که کابینت‌هایتان پوسیده یا خراب شده‌اند، آن‌ها را تعویض کنید. البته تعویض کابینت‌ها کاری مشکل و هزینه‌بر است و اگر کابینت‌هایتان سالم است، این کار توجیه اقتصادی ندارد. پس بهتر است با اعمال تغییرات جزئی، دستی به سر و گوش آشپزخانه‌تان بکشید. به یاد داشته باشید همیشه وسایل و چیزهای قدیمی، به درد نخور و دور ریختنی نیستند و با اعمال برخی تغییرات ساده، می‌توان آن‌ها را زیباتر و جذاب نمود.

اگر رنگ کابینت‌هایتان قدیمی شده است، می‌توانید رنگ کابینت‌هایتان را روشن‌تر کنید. امروزه با استفاده از انواع رنگ‌های متنوعی که در بازار وجود دارد، خودتان هم قادر خواهید بود کابینت‌های قدیمی‌تان را رنگ کنید. حتی کابینت‌هایی مثل کابینت ام‌دی‌اف نیز قابلیت رنگ‌پذیری را دارند.

علاوه بر رنگ کاببینت‌ها، می‌توانید با نصب کاشی‌های بین کابینتی، فضای آشپزخانه را دگرگون سازید. تعویض سینک ظرف‌شویی یا تعویض شیرآلات کهنه یا کلید و پریزهای قدیمی، همه از راهکاری هستند که دکوراسیون آشپزخانه قدیمی‌تان را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود حس زندگی و طراوت بیشتر در آشپزخانه‌های قدیمی جریان داشته باشد.

سخن پایانی

آشپزخانه قلب خانه است و مهم است که چیدمان و دکوراسیون آن مناسب و جذاب باشد. همه‌ی ما وقت زیادی از روزمرگی‌هایمان را درون آشپزخانه سپری می‌کنیم. بنابراین لازم است به زیبایی آن بیش از هر آیتم دیگری توجه کنیم. در این محتوا ترفندهایی برای زیباتر شدن و چیدمان دکوراسیون آشپزخانه کوچک ارائه دادیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

ازین که تا پایان همراه این مقاله بوده‌اید از شما سپاسگزاریم.

از شما دعوت می‌کنیم جهت ایده‌ گرفتن و مشاهده‌ی مدل‌های جدید دکوراسیون آشپزخانه، به صفحه‌ی اینستاگرام آکس چوب بپوندید و صفحه‌ی ما را دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *