آشپزخانه مدرن سنتی ؛ آشنایی با سبک طراحی مدرن سنتی

آشپزخانه مدرن سنتی یا انتقالی

صمیمیت و گرمای نهفته در آشپزخانه‌های سنتی، یک ویژگی با ارزش برای خانه محسوب می‌شود که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت! و در مقابل، المان‌های آشپزخانه‌های امروزی هم، مانند سادگی و کاربردی بودن فضا، برای یک صاحب‌خانه بسیار مهم و حیاتی هستند. سوالی که پیش می‌آید این است که  بین آشپزخانه‌های  مدرن و سنتی، کدام سبک ترجیح بیشتری دارد و یا شما کدام نوع طراحی را برای خانه خود انتخاب می‌کنید؟ در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب می‌خواهیم شما را با نوع سومی از شیوه طراحی و چیدمان در آشپزخانه آشنا کنیم که به آشپزخانه انتقالی Transitional  یا به بیانی دیگر آشپزخانه مدرن سنتی آشنا کنیم. لطفا تا پایان این محتوا، با ما همراه باشید:

آشپزخانه مدرن سنتی یا آشپزخانه انتقالی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

شرکت‌ها و طراحان دکوراسیون داخلی از این سبک بیشتر با عنوان   Transitionalبه معنای انتقالی یا گذار یاد می‌کنند که شاید بهتر باشد ما از واژه مدرن سنتی استفاده کنیم. اما معنای دقیق آشپزخانه مدرن سنتی یا Transitional چیست؟

آشپزخانه مدرن سنتی در واقع با هدف ترکیب و تعادل بین راحتی سبک سنتی، با تمیزی، براق بودن و درخشندگی در آشپزخانه‌های امروزی طراحی می‌شود. در واقع، واژه گذار یا انتقالی به معنی حرکت بین دو سبک مدرن و سنتی است. در این شیوه طراحی، با استفاده از ویژگی‌های هر دو سبک و ترکیب آنها با هم و بدون ایجاد یک تضاد نامطلوب، طراح سعی می‌کند از محاسن هر دو نوعِ طراحی استفاده کند.

برای ترکیب مناسب و پویا از هر دو سبک سنتی و مدرن، باید به برخی نکته‌ها و موارد حائز اهمیت توجه کنید که در ادامه به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم.

آشپزخانه مدرن سنتی با نور منزل

 ویژگی‌های آشپزخانه مدرن سنتی

  • کابینت‌های ساده با ابزارهای براق :

کابینت، بیشترین فضای دید را در آشپزخانه به خود اختصاص می‌دهد. به همین دلیل در هر سبک از دکوراسیون آشپزخانه، کابینت یکی از مهمترین ابزار کار طراح است. برای داشتن یک آشپزخانه انتقالی یا آشپزخانه‌ مدرن سنتی ، باید مطمئن شوید که یک کابینت ساده و بی‌پیرایه دارید.

گرایش کلی در این نوع طراحی، به سمت کابینت‌های کم نما و ساده تمایل دارد. کابینت‌ها را ساده و بدون طرح و حجم‌های پیچیده در نظر بگیرید. در کنار آن، یراق‌آلات کابینت آشپزخانه را هم از نوع مد و ساده و مینیمال انتخاب کنید. در تمام فضای آشپزخانه خط تمیز و منحصربه‌فردی را در نظر بگیرید که حس امروزی بودن را القا می‌کند.

  • درون‌مایه ساده‌گی در طراحی :

آشپزخانه‌های سنتی پر هستند از لوازم تزئینی در حالی که یک آشپزخانه امروزی و مدرن، فاقد این پیچیدگی‌ها است. اما شیوه کار در طراحی گذار یا مدرن  سنتی ، ترکیب ویژگی‌های دو سبک است. پس شما باید از چیزهایی استفاده کنید که سنتی هستند، اما در عین حال مینیمال و سادگی را در خود دارند. اینجاست که باید پیرنگ و درون‌مایه طراحی و سبک کلی آشپزخانه، حفظ سادگی باشد. استفاده کمتر از المان‌های سنتی مثل ابزارهای گچ‌بری، مقرنس، حجم و مانند آن از اصلی‌ترین نکات مورد توجه در آشپزخانه مدرن سنتی یا آشپزخانه‌ انتقالی است.

  • استفاده از رنگ‌‌های خنثی :

یک آشپزخانه مدرن سنتی ، به دلیل نوع رنگ‌بندی، بدون محدودیت زمانی مورد استفاده است. در این سبک آشپزخانه‌ها، بیشتر از رنگ‌های سفید، خاکستری و بژ استفاده می‌شود. از رنگ خنثی و پیچیده بهره بگیرید، البته دست شما برای استفاده از دیگر رنگ‌ها مثلا پیشخوان کابینت‌ها باز است. این کار می‌تواند، ایجاد تضاد و کم کردن پیوستگی فضا را در پی داشته باشد. مثلا کابینت سفید با  رویه یا پیشخوان سیاه و یا کابینت خاکستری را با پیشخوان روشن‌تر ترکیب کنید.

آشپزخانه مدرن سنتی با نورپردازی

  • بافت :

استفاده درست از بافت Textures ، یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌توانید فردیت و سلیقه خود را در طراحی یک آشپزخانه مدرن سنتی  و ایجاد یک فضای مهیج دخیل کنید. با کمی خلاقیت در  انتخاب مواد، از طراحی خود لذت ببرید. مثلا دیوارهای پس‌زمینه در آشپزخانه را می‌توانید با مرمر یا خرده سنگ‌های رنگ‌رنگی تزیین کنید و به آشپزخانه‌تان عمق و بافت بدهید. و یا سنگ گرانیت برای روی پیشخوان کابینت، یک گزینه پیشنهادی دیگر است که زیبایی را میهمان آشپزخانه شما خواهد کرد. و یا این بافت و حجم را می توانید در کفپوش آشپزخانه به کار بگیرید.

  • ترکیب نو و کهنه :

آشپزخانه مدرن سنتی ، یک گزینه مناسب برای افرادی است که در تصمیم‌گیری سخت‌گیرند و ذائقه آن‌ها، به هر دو سبک مدرن و سنتی تمایل دارد. اگر آشپزخانه شما با فضای نشیمن یکسره است و ارتباط دارد، سبک طراحی مدرن سنتی کمک می‌کند که یکپارچگی و پیوستگی، بین فضاهای مختلف خانه بیشتر شود.

همانطور که اشاره شد، سنت و مدرنیته، کهنه و نو در این سبک با هم ممزوج می‌شوند و در کنار هم دیده می‌شوند. جالب توجه‌ترین بخش این سبک و طراحی دکوراسیون این است که شما می‌توانید انتخاب کنید چه بخش هایی از سنتی و چه قسمت هایی از مدرن را برگزینید!

حالا که با مفهوم کلی و برخی معیارها در طراحی یک آشپزخانه مدرن سنتی آشنا شدیم، بد نیست برخی مصداق‌های عملی در این نوع طراحی را مرور کنیم.

تفاوت‌های طراحی  سبک سنتی با  طراحی سبک مدرن سنتی :

  • در کابینت‌های سبک سنتی، پنل و حجم‌های برجسته سنتی با پروفیل دارای طرح و جزئیات بر روی بدنه‌ی کابینت قرار دارد و انواع قالب و ابزار به کار رفته در آن بزرگ است، در حالیکه درهای کابینت مدرن سنتی یا گذار‌ ، دارای پروفیل ساده یا نقاشی شده است.
  • در طراحی سنتی، زیر سقف از ابزار گچبری استفاده می‌شود، در حالیکه در طراحی گذار با مدرن سنتی ، این نوع تاج یا وجود ندارد یا بسیار کم است.
  • استفاده از رنگ‌های کلاسیک در طراحی سنتی بسیار متداول است، اما در طراحی مدرن سنتی ، از پالت رنگ خنثی بهره می‌گیریم.
  • استفاده از جنس و مواد طبیعی، در طراحی سنتی یک اصل است، اما در طراحی مدرن سنتی ، ترکیبی از مواد طبیعی و مصنوعی هر دو استفاده می‌شود.
  • به کارگیری اجناس دست‌ساز و هنرمندانه در سبک سنتی بسیار رایج است، در حالی که در سبک آشپزخانه مدرن سنتی ، بین مواد و لوازم آشپزخانه، تعادلی از لوازم سنتی و طبیعی با ترکیب ابزار مصنوعی وجود دارد.
  • نورپردازی سنتی، یکی دیگر از المان‌های طراحی سنتی است. اما در سبک مدرن سنتی ، ترکیبی از نورپردازی مدرن و سنتی با هم استفاده می‌شود.

آشپزخانه مدرن سنتی دو رنگ

طراحی آشپزخانه مدرن سنتی ، برای چه کسانی مناسب است؟

هارمونی و هماهنگی، اصلی است که در هر نوع طراحی باید به آن توجه نشان داد. بنابراین اولین اصل در استفاده از آشپزخانه مدرن سنتی ، این است که این سبک از آشپزخانه متناسب با سلیقه‌ی شما و در هماهنگی با لوازم و تجهیزات منزل و آشپزخانه‌تان باشد.

چنانچه شما و اعضای خانواده‌تان از افرادی هستید که به سبک سنتی و کلاسیک علاقه دارید، اما  تزئینات و زرق و برق سبک کلاسیک را نمی‌پسندید، طراحی مدرن سنتی ، یک انتخاب پیروزمندانه برایتان خواهد بود. زیرا با یک تیر، دو نشان زده‌اید!

اگر لوازم و وسایل آشپزخانه و همچنین منزل‌تان، ترکیبی از لوازم سنتی و مدرن است، پیشنهاد ما این است که از سبک طراحی آشپزخانه مدرن سنتی استفاده نمایید.

افرادی که دارای فضای آشپزخانه یکپارچه با اتاق نشیمن هستند، می‌توانند با خیالی آسوده از طراحی آشپزخانه مدرن سنتی ، استفاده نمایند. زیرا این سبک از طراحی، به دلیل انعطاف‌پذیری بسیار بالایی که دارد، فضایی زیبا و منحصربفرد را برای منزل شما ایجاد خواهد نمود. همچنین استفاده از رنگ‌های خنثی، یکی از بهترین مواردی است که برای خانه‌هایی با فضای یکسان نشیمن و آشپزخانه، کاربرد دارد. رنگ‌های خنثی به راحتی با سایر رنگ‌ها ترکیب می‌شوند و ترکیب رنگ آن‌ها، توی ذوق بیننده نمی‌زند، بنابراین باید گفت آشپزخانه مدرن سنتی ، یک انتخاب هوشمندانه برای شما خواهد بود.

چنانچه‌ فضای آشپزخانه‌ی شما کوچک است، انتخاب سبک آشپزخانه مدرن سنتی ، می‌تواند یک گزینه‌ی مناسب و ایده‌آل باشد، زیرا این سبک از طراحی، نه چنان ساده است که مورد سلیقه‌ی شما نباشد یا سادگی آن آزاردهنده باشد و نه چنان شلوغ و پر کار است که فضای کوچک آشپزخانه را درهم و شلخته نشان دهد.

آشپزخانه‌هایی که نور دریافتی کمتری دارند و در اصطلاح نورگیر نیستند، می‌توانند از سبک آشپزخانه مدرن سنتی استفاده نمایند. رنگ‌های بکار رفته در این طراحی، به دلیل آنکه بیشتر روشن و خنثی هست، برای فضاهای کم نور انتخاب قابل توجهی محسوب می‌شود و فضای آشپزخانه را کدر و گرفته نشان نمی‌دهد.

آشپزخانه مدرن سنتی ، برای انواع طراحی آشپزخانه، اعم از آشپزخانه U شکل، L مانند، آشپزخانه جزیره و سایر طرح‌ها کاربرد دارد و محدودیتی از نظر انتخاب ندارد.

آشپزخانه مدرن سنتی سفید

نکته پایانی :

طراحی آشپزخانه به سبک مدرن سنتی ، نه به معنای کامل کلمه مدرن است و نه تماما سنتی! در واقع ترکیب و ممزوجی از کابینت‌های سنتی و مدرن را در این سبک می‌بینیم. البته ترکیب المان‌های دو سبک متفاوت، کار آسانی نیست و می‌تواند منجر به سردرگمی طراح شود. بنابراین، انتخاب یک طراح حرفه‌ای، برای اینکه بتواند از ترکیب نامتوازن اجتناب کند، الزامی است. همانطور که می‌دانید، هزینه‌ی تعویض و نصب کابینت‌های جدید، بسیار بالا و گران است، پس بسیار مقرون به صرفه است که از گروه طراحان حرفه‌ای در این امر، بهره بگیرید.

ازین که همراه و هم‌گام با وب‌سایت آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم این محتوا برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comment (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *