کابینت کلاسیک و نقش مثلث آشپزخانه در طراحی آن

کابینت کلاسیک ممبران

کابینت کلاسیک و نقش مثلث آشپزخانه

آشپزخانه مکانی است که شخص خانه دار بیشترین زمان را در طول روز در آن سپری می کند پس باید طراحی و نقشه آن به طرزی باشد شخص کمتر راه برود و یا بایستد و با دسترسی آسان به نقاط مختلف آشپزخانه در زمان و انرژی صرفه جویی کند.به همین دلیل برای طراحی نقشه کابینت اصول و ضوابطی در نظر گرفته شده است تا هر کدام از اعضای خانواده که از این مکان استفاده می کنند احساس خستگی و کرختی به آنها دست ندهد.ما در این مقاله سعی کرده ایم علاوه بر تعریف کوچکی در مورد کابینت کلاسیک مثلث آشپزخانه را برای شما شرح دهیم و اضافه کرده ایم که اثل مثل آشپزخانه چه تاثیری در طراحی محیط آشپزخانه شما دارد

اصل طراحی مثلث آشپزخانه نیز از این مورد نشات گرفته است. مهمی که برای راحتی کار در طراحی پلان آشپزخانه مطرح شده و البته در گذشته نسبت به امروز کارایی بیشتری داشته است.

کابینت کلاسیک چیست ؟

یکی از با قدمت ترین طراحی ها برای آشپزخانه کابینت کلاسیک است. استفاده از چوب های مستحکم در ساخت این کابینت ها و اجزای طرح های قدیمی و سنتی جذابیت بصری و پوشش دهی بالایی به فضا می بخشد .

از ویژگی ها کابینت کلاسیک می توان به یکپارچه بودن ،قرینه سازی و اجرای هنرهای زیبا و تاریخی می توان اشاره کرد. رنگ های گرم چوب و تناژ چوبی رنگ به آشپزخانه محیطی گرم و صمیمی می بخشد

در طراحی کابینت آشپزخانه کلاسیک از اصول طراحی استفاده زیادی می شود که ما در اینجا به اجرای یکی از اصول به نام مثلث آشپزخانه پرداخته ایم .پس با ما همراه باشید

مثلث کار آشپزخانه چیست ؟

سه فعالیت اصلی که در آشپزخانه رخ می دهد عبارت است از : پخت و پز، شست و شو و نگهداری مواد غذایی و سه قسمت از معمول‌ترین مکان‌های کاری در آشپزخانه که این امور در آنها انجام می گیرد ​​عبارت‌اند از اجاق‌گاز، فر، ظرف‌شویی و یخچال و فریزر می‌باشد نظریه مثلث کار آشپزخانه نشان می‌دهد که با قرار دادن این سه حوزه در مجاورت یکدیگر در طراحی کابینت کلاسیک، آشپزخانه کارآمدتر می‌شود.
هدف از مثلث آشپزخانه ( مهم‌ترین و مرکزی‌ترین بخش از طرح‌های آشپزخانه از  ۱۹۴۰ تا به امروز ) برای ایجاد بهترین تفکیک منطقه‌های کار در آشپزخانه،که شلوغ‌ترین فضای منزل شماست.و البته سهولت در دسترسی به مناطق مختلف آشپزخانه که باعث راحتی کار می شوند

اگر شما ضلع های مثلث کابینت آشپزخانه کلاسیک را خیلی دور از یکدیگر قرار دهید، این نظریه نشان می‌دهد که درحالی‌که پخت‌وپز غذا را انجام می‌دهید، بسیاری از انرژی و وقت خود را در رفت و آمد هدر می دهید. اگر آن‌ها بیش‌ازحد به هم نزدیک باشند، شما با یک آشپزخانه کوچک و بدون فضای مناسب برای تهیه و طبخ غذا روبرو می‌شوید.

اما مفهوم مثلث آشپزخانه در سال‌های اخیر دیگر مانند قدیم خواهان آن‌چنانی ندارد و علت آن‌هم این است که تا حدودی قدیمی شده است. به‌عنوان‌مثال، مثلث آشپزخانه بر اساس این ایده می باشدکه یک فرد کل غذا را تهیه می‌کند، که لزوماً در خانواده‌های قرن ۲۱ این‌گونه نیست.

طرح های مختلف مثلث آشپزخانه در پلان کابینت کلاسیک

در مورد مثلث آشپزخانه قبل از طراحی کابینت کلاسیک آشپزخانه خود را بدانید

مفهوم مثلث کار آشپزخانه در سال ۱۹۴۰ توسط دانشکده معماری دانشگاه ایلینوی توسعه داده شد. این مفهوم به‌عنوان تلاشی برای استانداردسازی خانه‌های قدیمی آغاز شد. هدف این بود که نشان دهد که با طراحی و ایجاد یک آشپزخانه با کابینت کلاسیک با کارایی در ذهن، هزینه‌های ساخت‌وساز به‌طورکلی می‌تواند کاهش چشمگیری داشته باشد.

مبانی مثلث کار آشپزخانه

با توجه به اصول طراحی، مثلث کابینت کلاسیک آشپزخانه برای:

  • هر پای مثلث بین ۱۲۰سانتی متر تا ۲۷۰ سانتی متر  است
  • کل سه طرف مثلث بین ۳.۶ متر تا ۷.۹متر است
  • هیچ مانعی (کابینت‌ها، جزیره، و غیره) نباید یک پای مثلث کار را قطع کند
  • جریان رفت‌وآمد و ترافیک خانگی نباید از میان مثلث کاری باشد

علاوه بر این، بین یخچال و فریزر، ۱.۲متر تا ۱.۸ متر بین قفسه و اجاق‌گاز  ۱.۲متر تا ۲.۷ متر بین اجاق‌گاز و یخچال و فریزر باید ۱.۲ متر تا ۲.۱ متر باشد.

نقش مثلث آشپزخانه در طراحی کابینت کلاسیک ممبران

با مشکلات استفاده از مثلث آشپزخانه قبل از طراحی کابینت آشپزخانه کلاسیک خود آشنا شوید

*عدم کارآمدی در آشپزخانه های کوچک
*نامتناسب با طراحی کابینت های امروزی
*تداخل با اصول چیدمان و فنگ شویی

همه خانه‌ها دارای یک آشپزخانه با کابینت کلاسیک به‌اندازه کافی بزرگ نیستند تا بتوانند یک مثلث را در خود جای دهند. به‌عنوان‌مثال، آشپزخانه سبک کوچک، که لوازم و مناطق آماده کردن غذا را در کنار یک دیوار یا دو دیوار موازی با یکدیگر قرار دارد، زاویه‌های زیادی را ارائه نمی‌دهند. در اغلب خانه های کوچک طرح آشپزخانه تک دیواره است و  به همین دلیل تمامی رئوس مثلث در یک خط قرار میگیرند که این امر نمونه ای از نقض این طرح می باشد.

آشپزخانه‌های باز و مدرن نیز که با ساختار جدیدتری طراحی می‌شوند اغلب چنین طرح یکنواختی را ندارند. در این آشپزخانه‌ها، طراحی متمایل بر این است که کمتر بر روی مثلث کار تمرکز وجود داشته باشد و بیشتر تمرکز بر روی مناطق کار آشپزخانه بوده که ممکن است حتی به سمت ناهارخوری و یا پذیرایی باشد. یک نمونه از یک منطقه کاری، قرار دادن ماشین ظرف‌شویی، ظرف‌شویی، و سطل زباله نزدیک به یکدیگر باشد تا تمیز کردن راحت‌تر شود.

در آشپزخانه با کابینت کلاسیک اما مدرن امروزی فضای ناهارخوری و یا صرف صبحانه به کنار آشپزخانه منتقل شده است و همین باعث از بین رفتن خیلی از اصول طراحی است. حتی وجود یک جزیره نیز می تواند این طرح را برهم بزند.

نقش مثلث آشپزخانه در کابینت کلاسیک
نقش مثلث آشپزخانه در طراحی کابینت کلاسیک

مثلث آشپزخانه و فانگ شویی

یکی دیگر از مشکلات مثلث آشپزخانه ، به‌ویژه در میان طراحان و خالقان معماری داخلی، این است که اغلب اصول طراحی خانه فانگ شویی* را نقض می‌کند. آشپزخانه یکی از سه اتاق مهم در خانه است تا آنجا که فانگ شویی نگران آن است. یکی از مهم‌ترین مشکلات مثلث آشپزخانه قرار دادن اجاق‌گاز است بنابراین پشت آشپز به سمت درب آشپزخانه خواهد بود. آشپز در این سناریو آسیب‌پذیر است، که با فضای هماهنگ فانگ شویی همخوانی ندارد.
* فانگ شویی که به معنای باد و آب است، یک فلسفه و فن باستانی در چین است و برای پیدا کردن دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیا در ساختمانهای مسکونی، تجاری، باغ و غیره استفاده می‌شود.

سخن آخر

اصول و استاندارهای طراحی کابینت همگی بر اساس سهولت و راحتی کاربر پایه گذاری شده  اند.مثلث آشپزخانه در واقع برای ارتباط سه نقطه پر فعالیت آشپزخانه مطرح شده و اصولش چنان است که شما در حین کار وقت و انرژی زیادی را صرف نکنید.امروز با توجه به تقسیم کار بین افراد خانواده و مدرن شدن آشپزخانه این اصل کمتر در نظر گرفته می شود اما به هر حال یک اصل اساسی در طراحی تمامی آشپزخانه ها به شمار می آید.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *