رنگ کردن ام‌دی‌اف شامل چه مواردی می‌شود؟

رنگ کردن ام‌دی‌اف

رنگ کردن ام‌ دی‌ اف شامل چه مواردی می‌شود؟

رنگ کردن ام‌دی‌اف؛ ورق ام‌دی‌اف برای ساخت بسیاری از لوازم منزل استفاده می‌شود. انواع میزهای اداری، میز کامپیوتر، دراور و انواع کشو، سرویس تخت خواب، کمد و کمد دیواری، کابینت آشپزخانه و … تنها برخی از محصولاتی هستند که با متریال ام‌دی‌اف ساخته می‌شود. قیمت مناسب، تنوع رنگ بالا، قابلیت اجرا و نصب ساده از مهمترین مزیت‌های استفاده از متریال ام‌دی‌اف است.

تقریبا بیش از ۲ دهه است که به طور گسترده در کشور ما از mdf برای ساخت کابینت آشپزخانه و لوازم دیگر استفاده می‌شود. طبیعی است که پس از چند سال استفاده، کابینت‌ها یا لوازم ما، کهنه یا خسته کننده به نظر برسند و مایل باشیم با صرف هزینه مناسب آن‌ها را نونوار کنیم. در این محتوا از وب سایت آکس چوب قصد داریم درباره نکات مهم رنگ کردن ام‌دی‌اف اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. از شما دعوت می‌کنیم همراه ما باشید:

رنگ کردن ام دی اف

متریال ام‌ دی‌ اف چیست؟

ام‌ دی‌ اف نوعی ماده فرآوری شده است که از موادی مانند نئوپان، یا خرده‌های چوب طبیعی به دست می‌آید. اصطلاح mdf به معنای ورق فیبری با چگالی متوسط است.  Medium Density Fiberboard یا همان ام‌دی‌اف، چگالی در حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم در هر متر مکعب دارد.

برای ساخت ام‌دی‌اف، خرده‌های چوب طبیعی، به صورت بسیار ریز (فیبر) در می‌آیند و با ترکیب چسب، رزین  و مواد دیگر تحت فشار و حرارت قرار می‌گیرند. به این صورت ورق MDF خام ساخته می‌شود. معمولا بر روی ام‌دی‌اف خام، روکش‌های محافظت کننده مختلفی کشیده می‌شود. برای مثال، ورق هایگلاس با استفاده از روکش پکسی‌گلس بر روی ام‌دی‌اف خام ساخته می‌شود.

انواع رنگ ورق ام‌ دی‌ اف

همان طور که اشاره شد یکی از مزیت‌های متریال  MDF، تنوع رنگی بسیار بالای این نوع ورق است. به طور معمول، ورق‌های ام‌دی‌اف رنگی به دو صورت وجود دارند. روش اول این که در کارخانه و مبدا تولید ورق ام‌دی‌اف یک روکش رنگی بر روی ورق‌ها کشیده می‌شوند. لترون، ملامینه، هایگلاس و ممبران، انواع متریال مختلفی هستند که بر روی ورق MDF کشیده شده‌اند. در شیوه دوم، ورق ام‌دی‌اف به صورت خام عرضه شده و بعد در کارگاه رنگ آمیزی می‌شوند.

رنگ کردن کابینت ام‌‌دی‌اف

انواع ورق ام‌دی‌اف رنگی روکش‌دار

اشاره کردیم که ورق خام ام‌دی‌اف ممکن است با روکش‌های مختلفی پوشش داده شود. این پوشش‌ها علاوه بر محافظت، باعث زیبایی بیشتر و ایجاد تنوع رنگ دلخواه مشتری می‌شود.

ورق ام‌دی‌اف ملامینه LPM

معمولا وقتی از سازندگان کابینت اصطلاح کابینت ام‌دی‌اف را می‌شنویم، منظور همین ورق ملامینه است. ورق ملامینه به معنای ورق خام mdf است که بر روی آن، یک روکش ملامینه کشیده می‌شود. بیشتر اوقات به این نوع ورق به اختصار ورق ام‌دی‌اف می‌گویند. پرکابردترین نوع روکش رنگی برای ام‌دی‌اف خام، همین روکش است. مقاومت مناسب در برابر رطوبت، استقامت در برابر حرارت و خط و خش و همچنین، تنوع رنگی بالا از ویژگی‌های ورق ام‌دی‌اف ملامینه است. از لحاظ قیمت نیز، ورق ملامینه نسبت به سایر روکش‌ها قیمت مناسب‌تری دارد.

نکته قابل توجه این که بین نئوپان با روکش ملامینه و ام‌دی‌اف خام با روکش ملامینه تفاوت وجود دارد. برخی از افراد به این تفاوت دقت ندارند در حالی که کیفیت این دو نوع ورق با هم یکسان نیست. به عنوان مثال، ورق ام‌دی‌اف وزن سبک‌تری نسبت به ورق نئوپان دارد و نیز، مقاومت ورق ام‌دی‌اف با روکش ملامینه نسبت به ورق نئوپان با همین روکش، بسیار بالاتر است.

ورق هایگلاس

پیش‌تر اشاره شده که به ام‌دی‌اف ‌با روکش پلکسی‌گلاس، ورق هایگلاس گفته می‌شود. این روکش پلاستیکی، وزنی سبک و ظاهری شیشه مانند دارد. ورق هایگلاس، به علت ظاهر براق و درخشنده‌ای که دارد باعث انعکاس بیشتر نور و در نتیجه ایجاد فضای روشن‌تر در آشپزخانه می‌شود. استفاده از ورق هایگلاس در کابینت سبک مدرن بسیار متداول است. از کابینت هایگلاس در آشپزخانه‌های کوچک و کم نور بسیار استفاده می‌شود.

علاوه بر مواردی که گفته شد، تنوع رنگی بالا به همراه بازتاب نور بسیار بالا، به زیبایی این کابینت افزوده است.

رنگ کردن ام‌دی‌اف

ورق ممبران

یکی دیگر از پوشش‌هایی که بر روی ام‌دی‌اف خام کشیده می‌شود، لایه‌ی pvc است. ورق pvc متریالی ضد آب و مقاوم در برابر رطوبت است به همین دلیل، کابینت ممبران، کابینتی مقاوم در برابر رطوبت است.

نحوه‌ی تولید کابینت ممبران به این شکل است که ابتدا ورق ام‌دی‌اف خام متناسب با نیاز و سلیقه‌ی مشتری حکاکی می‌شود. حکاکی توسط ماشین‌آلات بسیار پیشرفته‌ای به نام ماشین cnc صورت می‌گیرد. سپس روکش pvc به صورت یک پارچه بر روی ام‌دی‌اف خام کشیده می‌شود. از آنجا که pvc ، ماده‌ای ضد آب است و به صورت یکپارچه نیز بر روی ورق ام‌دی‌اف کشیده می‌شود، کابینت ممبران یا هر وسیله‌ی دیگری که ازین متریال ساخته شود، در برابر رطوبت مقاوم است.

از مزایا و محاسن کابینت ممبران، می‌توان به هماهنگی آن به همه‌ی سبک‌های کابینت آشپزخانه اشاره کرد. به عنوان مثال، شما می‌توانید کابینت‌ ممبران را در سبک‌های کابینت مدرن، یا کلاسیک و یا نئوکلاسیک سفارش دهید.

رنگ کردن ام‌دی‌اف خام

گاهی به جای روکش‌دار کردن ام‌دی‌اف خام، آن را رنگ‌آمیزی می‌کنند. استفاده از انواع مختلف رنگ مانند رنگ‌های روغنی یا پودری برای رنگ کردن ام‌دی‌اف خام متداول است. رنگ کردن ورق خام ام‌دی‌اف، کاری حرفه‌ای است که در این محتوا به آن نمی‌پردازیم. در ادامه قصد داریم درباره‌ی رنگ‌آمیزی و نوسازی لوازم قدیمی ساخته شده از ام‌دی‌اف اطلاعاتی را به شما ارائه کنیم.

مواردی که درباره نوسازی و رنگ کردن ام‌دی‌اف باید بدانیم.

ام‌دی‌اف متریالی مقاوم و مستحکم است و سال‌های طولانی عمر می‌کند. اما ممکن است بعد از چند سال دلمان بخواهد لوازم ساخته شده از ام‌دی‌اف را بازسازی کنیم. اگر شما هم از طرح و رنگ کابینت یا لوازم دیگر منزل‌تان دلزده شده‌اید، می‌توانید با دوباره رنگ کردن آ‌ن‌ها، دستی به سر روی خانه‌تان بکشید.

رنگ کردن ام‌دی‌اف

رنگ کردن ام‌دی‌اف یا لوازمی که از آن ساخته شده‌اند:

برای رنگ کردن ام‌دی‌اف و لوازمی که از آن ساخته شده است، به این موارد دقت کنید.

در ابتدا، درب‌های کابینت‌ها را باز کنید و کشوها را خارج کنید.

قسمت‌هایی از کابینت را که دارای فرورفتگی هستند به وسیله‌ی بتونه پر و صاف کنید. تمام سطح کار را بررسی کنید که دارای حفره یا فرورفتگی نباشد.

در مرحله بعد، سطح کار را تمیز کنید و سپس آن را سمباده کاری کنید. گوشه‌ها و لبه‌های کابینت را سمباده کاری کنید. سطح درونی کابینت‌ها نیز نیاز به سمباده دارند. هر قسمتی از کابینت که دارای پستی و بلندی است، سمباده بزنید. سمباده کاری باعث می‌شود سطح کار از صافی بیش از حد کاسته شود و رنگ راحت‌تر بر روی سطح ام‌دی‌اف بنشیند. پس از سمباده کاری، سطح کار را با یک دستمال نمناک تمیز کنید تا تمیز و عاری از هر گونه گردوخاک باشد.

پس از سمباده کاری، سطح کابینت را یک دست یا دو دست آستر بزنید. آستر باعث می‌شود، رنگ بهتر و زیباتر بر روی سطح کار بنشیند.

در مرحله‌ی بعد، لازم است از رنگ مولتی سورفیس استفاده کنید. این رنگ را با فرچه یا غلتک بر روی سطح ام‌دی‌اف بزنید. این کار را دو یا چند مرتبه انجام دهید تا سطح کار یکدست و یکنواخت شود. به دلیل آن که رنگ مولتی سورفیس بر پایه آب است، نیاز نیست چیز به رنگ اضافه کنید و فقط در صورتی که غلظت آن زیاد است، کمی آن را با رنگ رقیق کنید.

یکی از خاصیت‌های رنگ مولتی سورفیس خشک شدن سریع آن است. با این وجود، پس از انجام آخرین مرحله‌ی رنگ، زمان کافی دهید تا کابینت‌هایتان به طور کامل خشک شوند.

پس از اینکه کابینت‌ها را به طور کامل رنگ کردید، پیشنهاد می‌دهیم از فیکساتور استفاده کنید تا رنگ به طور کامل بر روی سطح ام‌دی‌اف بنشیند. همچنین استفاده از فیکساتور باعث می‌شود که سطح کار براق‌تر شده و ماندگاری و دوام آن نیز بالاتر رود.

پس از خشک شدن کامل بدنه‌ی کابینت‌ها، اتصالات را به کابینت متصل کنید و از کابینت‌های زیبا و جذاب خود لذت ببرید.

انواع رنگ ام‌دی‌اف

برای رنگ کردن سطوح لوازم چوبی، رنگ‌های مختلفی در بازار وجود دارند. این رنگ‌ها به دو صورت هستند. رنگ‌های واتر بیس (آب پایه) و رنگ‌های بر پایه حلال‌های فوری. رنگ‌های واتر بیس مخصوص چوب برای محیط زیست مناسب‌تر هستند و خطر کمتری برای انسان دارند. البته برخی از رنگ‌های آب پایه را نمی‌توان بر روی رنگ قبلی استفاده کرد. بنابراین قبل از اقدام به رنگ کردن ام‌دی‌اف، درباره‌ی انواع رنگی که مناسب کارتان باشد تحقیق کنید.

رنگ کردن کابینت آشپزخانه

کابینت ام‌دی‌اف یکی از متداول‌ترین انواع کابینت‌هایی است که در آشپزخانه‌های امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدیهی است که پس از چند سال استفاده، ممکن است کابینت‌های ما از نظر ما خسته کننده و تکراری به نظر برسند و نیاز باشد، دستی به سر و گوش آن بکشیم. رنگ کردن ام‌دی‌اف، یکی از روش‌هایی است که با صرف هزینه‌ی اندک باعث تغییر و تحول در آشپزخانه شما می‌شود. چنانچه کابینت‌های شما سالم هستند، می‌توانید با رنگ کردن ام‌دی‌اف، تغییراتی اساسی در آشپزخانه‌تان ایجاد کنید و از ظاهر جدید آن در آشپزخانه لذت ببرید.

ازین که تا پایان همراه این مقاله بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم آن چه در این محتوا ارائه شد، برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده‌ی مدل‌های به روز کابینت آشپزخانه، از شما دعوت می‌کنیم صفحه‌ی اینستاگرام آکس چوب را دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (1)

  • کاربرد های ام دی اف | Reply

    […] ساخت لوازم کودک و نوجوان بسیار مناسب هستند. به علاوه، رنگ کردن ام دی اف می‌تواند به طراحی دکوراسیون دو رنگ کمک کند. برای مثال […]

    آذر ۲۹, ۱۴۰۱ at ۱۲:۱۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *