همه چیز در مورد انواع و نحوه ساخت یونیت کابینت

یونیت کابینت

کارخانه تولید یونیت و بدنه کابینت آشپزخانه آکس چوب افتتاح شد!

یونیت کابینت

واژه یونیت unit ، که از کلمات پر کاربرد در موضوعات فنی است، به معنای واحد یا یگان به کار برده می‌شود. در صنعت کابینت‌سازی هم، عبارت یونیت کابینت از کلمات بسیار پر کابرد است. البته با وجود کاربرد زیاد این اصطلاح، در موارد بسیاری، مفهومی اشتباه از آن در ذهن مخاطبان وجود دارد. درک درست از ابعاد آن، به خصوص برای تهیه اکسسوری متناسب با آن، برای یک کاربر کابینت لازم است.

یونیت در کابینت سازی چیست؟

اشاره کردیم که یونیت UNIT به معنای واحد است. در واقع هر واحد کابینت را یک یونیت کابینت می‌گوییم که شامل محفظه یا اتاقک یک کابینت، که از دیواره‌های کف، سقف، اطراف و درب می‌شود.
حجم و ظرفیت کابینت وابسته به طول و عرض و ارتفاع است. به همین دلیل، در ساخت یونیت کابینت همه ابعاد مهم هستند. اما معمولا عرض آن نقش مهمتری دارد.
به طور معمول، ارتفاع و عمق کابینت‌ها استاندارد و تیپ هستند. اما عرض یونیت کابینت، بسته به دلخواه مشتری و همین طور فضای موجود ممکن است متفاوت باشد. با توجه به این توضیحات، یونیت کابینت به ساختار یا بدنه، اسکلت و یا همان کمد کابینت گفته می‌شود. ساخت یونیت کابینت می‌تواند با عرض‌های مختلف و به صورت تک درب یا دو درب باشد.

انواع یونیت کابینت آشپزخانه

از لحاظ جنبه ظاهری ساخت یونیت کابینت در شکل‌های مختلفی انجام می‌شود و دارای کاربرد‌های متفاوتی نیز هست. از یک نظر یونیت‌های ساده تک درب و دو درب یا جک‌دار تک درب و دو درب را داریم.
از نظر طراحی می‌توان آن‌ها به انواع یا قاب‌دار شیشه‌ای یا ویترینی و طاقچه‌ای یا قفسه تقسیم کرد
از نظر کاربرد نیز آن را به انواع یونیت کابینت زمینی و یونیت کابینت هوایی (دیواری) یونیت کابینت کنجی و یونیت کابینت یخچال دسته بندی می‌کنند.

یونیت کابینت زمینی

این نوع از کابینت همان یونیت‌هایی هستند که بر روی زمین قرار می‌گیرند و می‌توانند در انواع کشودار، دو در، تک در یا کنجی ظاهر شوند. از آنجا که روی سطح بالایی این کابینت‌ها برای کار کردن استفاده می‌شود، ارتفاع آن‌ها باید استاندارد باشد. ارتفاع استاندارد یونیت کابینت زمینی ۹۰ سانتی‌متر است که از این مقدار می‌تواند تا ۱۴ سانت آن پایه و ۶ سانت ضخامت صفحه باشد.
از نظر عمق نیز کابینت‌های زمینی معمولا عمیق‌تر از کابینت‌های هوایی و حداقل ۵۵ سانتی‌متر در نظر می‌گیرند. اگر عمق آن از این مقدار کمتر باشد در نصب و جای دادن وسایل برقی مثل یخچال، اجاق گاز و ماشین ظرفشویی با مشکل رو به رو خواهیم شد.
کابینت‌های زمینی از کف به زمین محکم می‌شوند.

یونیت زمینی

یونیت کابینت هوایی

وزن یونیت کابینت هوایی باید به گونه‌ای باشد که یراق آلات نصب بتوانند آن را تحمل کنند. خوشبختانه انواع یراق آلات امروزی که بست هوایی نامیده می‌شوند قادرند تا ۵۰ کیلوگرم را نگه دارند. این بست‌ها شامل یک صفحه فلزی با دو پایه پلاستیکی و یک پایه فلزی چنگک دار است. از آنجا که یونیت کابینت هوایی باید به دیوار متصل شود، نصب یا فیتینگ آن مستلزم دقت و تخصص است.

عموما بین کابینت زمینی و هوایی بین ۵۵ تا ۶۰ سانتی‌متر فاصله باید باشد.

یونیت هوایی

یونیت کابینت کنجی

در محل اتصال دو ردیف کابینت از یونیت کابینت کنجی استفاده می‌شود. این یونیت می‌تواند مانند کابینت‌های هوایی و زمینی از نوع دو در یا تک در، شیشه‌ای و دکوری یا قفسه و کشودار یا بدون کشو باشد. حتی در سبک کابینت منحنی می‌توان از کابینت کنجی منحنی استفاده کرد.

به خصوص از آنجا که عموما دسترسی به قسمت‌های انتهایی کابینت‌های کنجی مشکل است، گاهی درون آن‌ها سبدها یا کابینت‌های ریلی نصب می‌کنند.

یونیت کابینت کنجی

یونیت کابینت یخچال

یونیتی که برای قرار گرفتن یخچال طراحی شده یونیت کابینت یخچال نام دارد. برای ساخت یونیت کابینت یخچال باید به عمق استاندارد یخچال‌ها و عرض آن‌ها توجه کرد. به علاوه باید فضایی نیز برای گردش هوا در اطراف یخچال در نظر گرفته شود.

یونیت ذکابینت یخچال

ساخت یونیت کابینت

یک نکته در مورد ساخت یونیت کابینت، نحوه محاسبه ابعاد آن است. خطایی که گاهی در این مورد وجود دارد، محاسبه اشتباه عرض کابینت است. زمانی که از عرض یونیت صحبت می‌کنیم، منظور فاصله‌ پشت تا پشت کابینت است. در حالی که برخی افراد، عرض کابینت را معادل فضای داخلی آن در نظر می‌گیرند که کاملا اشتباه است.

به بیان دیگر عرض یونیت، ابعاد بیرونی کابینت است. اما برای محاسبه حجم داخلی، باید ضخامت ورق دیواره‌های دو طرف کابینت را از عرض یونیت کسر کرد. به عنوان مثال، کابینت‌ ام‌دی‌اف معمولا با ورق ۱۶ میلی‌متری ساخته می‌شود. به همین دلیل، عرض داخلی کابینت ۳۲ میل ـ معادل تقریبی ۳.۵ سانت ـ از عرض یونیت کمتر است. هنگامی که اقدام به خرید اکسسوری و وسایل داخلی کابینت می‌کنید لازم است به این نکته دقت کنید.

سینی، قفسه یا هر اکسسوری دیگر برای یونیت ۸۰ حداکثر باید عرضی در حدود ۷۶.۵ سانتی‌متر داشته باشد. البته اگر نوع و ضخامت ورق متفاوت باشد، این ابعاد تغییر می‌کند.

فرمول محاسبه ابعاد اکسسوری مناسب برای کابینت عبارت است از:

(۲ × ضخامت ورق بدنه)- عرض یونیت – عرض اکسسوری

cabinet built

جنس یونیت کابینت

در ایران برای ساخت یونیت کابینت از متریال مختلفی استفاده می‌شود. انواع فلز، چوب، ام‌دی‌اف، لترون، هایگلاس، pvc و … از جمله این مواد هستند. کابینت‌های قدیمی عمدتا فلزی بودند، اما به دلایل مختلفی استفاده از این نوع متریال در حال حاضر بسیار محدود شده است.
در ساخت یونیت کابینت‌هایی با کلاس متوسط، عمدتا از متریالی مانند MDF استفاده می‌شود. قمیت مناسب mdf در مقایسه با چوب طبیعی، این نوع یونیت را به یک انتخاب عمده بدل کرده است. البته اگر مایلید هزینه بیشتری انجام دهید، توصیه می‌کنیم لذت داشتن کابینت تمام چوب را از دست ندهید.

ابعاد استاندار ساخت یونیت کابینت

از لحاظ ابعاد نیز ساخت یونیت کابینت در ایران استانداردهای مشخصی دارند. به عنوان مثال، معمولا عمق کابینت‌های زمینی یا پایینی، در حدود ۵۵ سانتی‌متر و کابینت‌های بالا حداکثر ۳۲ سانتی‌متر  در نظر گرفته می‌شود.
بدیهی است که این‌ها سایز‌های متداول هستند که قابلیت تغییر نیز ندارد. طراحان کابینت با توجه به فضای در دسترس و یا خواست مشتری ممکن است عمق متفاوتی کار کنند.
ارتفاع یونیت پایین و بالای کابینت همیشه در حدود ۹۰ سانتیمتر است. اما کابینت‌های ردیف پایین به صورت معمول ۷۰ یا ۷۲ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شوند. این ارتفاع به اضافه پایه ۱۴ سانتی‌متری و ارتفاع کانتر، نهایتا  همان ۹۰ سانتی‌متر می‌شود.
اما داستان عرض کابینت‌ها کمی متفاوت است و همان طور که قبلا اشاره شد، با توجه به فضای موجود می‌تواند تغییر کند. طراحان کابینت سعی می‌کنند عرض یونیت تک درب بیش از ۶۰ سانتی‌متر نباشد.
برای کابینت‌های دو درب نیز حداکثر ۱۲۰ در نظر گرفته می‌شود. فاصله کابینت‌های ردیف پایین و ردیف بالا باید حداقل ۴۵ سانتیمتر و حداکثر در حدود ۶۰ سانتیمتر باشد.

ساخت یونیت کابینت

شیوه ساخت یونیت کابینت

تا اینجا با یونیت کابینت و ابعاد و متریال آن آشنا شدیم. حالا اجازه دهید مراحل ساخت یونیت کابینت و نصب  آن را هم مختصرا توضیح دهیم. به طور کلی، مراحل ساخت کابینت تا نصب آن به این ترتیب است:

  • پیش طراحی

پیش طراحی  به معنای ایجاد یک طرح اولیه با توجه به تجربه طراح است. عمدتا این مرحله برای این است که سازنده یک ایده اولیه داشته باشد و ضمنا بتواند با مشتری به نقطه مشترک برسد. بر اساس این پیش طراحی، سازنده می‌تواند نظریات و سلیقه مشتری را دریافت و اعمال کند.
بهتر است برای درک بصری مناسب‌تر، این پیش طراحی به صورت دستی یا کامپیوتری برای مشتری ترسیم شود. انواع مختلفی از مدل‌های کابینت وجود دارد. حالت L، حالت U، چیدمان راهرویی، استفاده از جزیره و سایر چیدمان‌ها را سازنده در این مرحله با مشتری چک می‌کند.

  • اندازه برداری

مرحله اندازه‌ برداری احتمالا حساس‌ترین قسمت در مراحل طراحی، ساخت و نصب کابینت است. این مرحله اولین بخش میدانی کار است.
سازنده کابینت برای اندازه‌گیری‌ها باید در محل آشپزخانه حضور پیدا کند. در این بخش، طراح به یک سری اطلاعات نیاز دارد. محل قرار گیری یخچال،  نوع اجاق ‌گاز، محل قرارگیری لباس‌شویی و ظرف‌شویی از جمله این اطلاعات است.
اینکه یخچال یا هود نیاز به یونیت کابینت دارند یا نه؟ در مرحله اندازه‌گیری بسیار مهم است. با وجود این داده‌ها و همین طور فضای موجود و طرح اولیه، طراح اقدام به اندازه برداری می‌کند.

  • طراحی

با توجه به اندازه‌گیری انجام شده و همین طور پیش طراحی صورت گرفته، به قسمت طراحی می‌رسیم. طرح نهایی در این مرحله انتخاب می‌شود. سازندگان حرفه‌ای با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند کتیا یا تری‌دی‌مکس اقدام به تصویرسازی از طراحی خود می‌کنند.

یونیت کابینت

  • متریال و مواد مصرفی

در بسیاری از مواقع انتخاب متریال ساخت یونیت کابینت اولین قدم برای مشتری و سازنده است. به این معنا که مشتری ابتدای سفارش نوع جنس و رنگ آن را انتخاب می‌کند. اما اصولی‌تر این است که بعد از مشخص شدن طرح نهایی، سازنده بهترین و بهینه‌ترین متریال را به مشتری پیشنهاد کند.

موضوعاتی مانند نور آشپزخانه و حتی فضای موجود، در انتخاب جنس و رنگ موثر هستند. به عنوان مثال، برای آشپزخانه‌های کوچک یا کم ‌نور بهتر است از متریال براق و روشن استفاده کنید. هر چه کابینت‌ها روشن‌تر باشند، انعکاس بهتر نور باعث بزرگتر دیده شدن فضا ‌می‌شود.

  • محاسبات برای برش‌کاری و انجام برش‌کاری

از این قسمت به بعد، وارد کارهای اجرایی ساخت یونیت کابینت می‌شویم. در این مرحله، کابینت‌ساز بر اساس اندازه‌های برداشت شده و ابعاد و شکل یونیت‌ها، اقدام به برش‌کاری می‌کند.

هر سازنده با‌تجربه باید دقت کند که عمق، عرض و ارتفاع مناسب را انتخاب کند. همین طور محاسبات دیواره‌های مشترک را درست انجام دهد. ابعاد پایه‌ها و کانتر را در ارتفاع کل در نظر بگیرد. خلاصه بیشترین دقت تا قبل از برشکاری باید لحاظ شود.
در صورت اشتباه در محاسبات، متریال و ورق مصرفی بدون استفاده خواهد شد.

  • لبه چسبانی

در مورد متریالی مانند ام‌دی‌اف، به منظور محافظت در برابر ضربه، نفوذ آب و رطوبت و همچنین زیباسازی بیشتر، لبه چسبانی انجام می‌شود. در این مرحله لبه‌ای به ضخامت ۱ و ۲ میل برای لبه چسبانی استفاده می‌شود. این مرحله به صورت دستی یا ماشینی انجام می‌شود.

  • شیارکاری و سوراخ زنی

در این مرحله شیارکاری برای قرار دادن فیبر پشت‌بند انجام می‌شود. در ادامه، سوراخ‌های لازم در محل مناسب قرار داده می‌شود. این سوراخ‌ها برای اتصال بدنه، محل نصب ریل کشوها، دستگیره‌ها، سوراخ های زیر طبقه و هر جای دیگری که لازم باشد، زده می‌‌شوند.

  • مونتاژ

پس از انجام مراحل گفته شده، اصلی‌ترین مرحله ساخت یونیت کابینت، یعنی مونتاژ، انجام می‌شود.  در واقع، شکل اصلی یونیت‌ها در این مرحله ساخته می‌شوند.

  • نصب

پایان داستان ساخت یونیت کابینت با نصب آن‌ها در محل طراحی شده، به پایان می‌رسد. در این مرحله یراق‌آلات سوار کار شده و درب‌ها و اکسسوری‌ها نصب می‌شوند و در نهایت، کابینت قابل استفاده می‌شود.

انواع یونیت کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه اصلی‌ترین بخش آشپزخانه است. نظم و سازماندهی فضای موجود در آشپزخانه مرهون وجود کابینت‌هایی جادار، زیبا و با فضای بهینه است. همان طور که اشاره شد، انتخاب متریال مناسب برای ساخت کابینت، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای داشتن یک آشپزخانه‌ دلچسب و لذت‌بخش باید انجام دهید.

ازین که تا پایان همراه این مقاله بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم آنچه بیان شد برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد. در پایان، از شما دعوت می‌کنیم به صفحه‌ی اینستاگرام آکس چوب بپیوندید و از جدیدترین مدل‌های کابینت آشپزخانه دیدن فرمایید.

۴/۵ - (۲ امتیاز)

Comments (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *