روش ها ی موثر برای پاک کردن لکه روغن از روی کابینت

پاک کردن لکه روغن از روی کابینت

آشپزخانه‌ مکانی است که در آن طبخ غذا و پخت‌ و پز انجام می‌گیرد و به طور حتم، پاشیدن و به دنبال آن، نشستن لکه‌های‌ روغن بر روی سطوح مختلف، یکی از معضل‌هایی که با آن مواجه هستیم. تمیزکاری و پاک کردن لکه‌ روغن از روی کابینت و کاشی‌ها ( خصوصا اگر سخت شده‌ باشند ) پروسه‌ی دشواری است و به راستی کاری خسته‌کننده است؛ این مشکل، زمانی که غذاهای سرخ‌کردنی و چرب بیشتر مصرف می‌کنید، افزون‌تر است، زیرا باعث پاشیدن بیشتر روغن به سطوح مختلف خصوصا کابینت‌های اطراف گاز و هود آشپزخانه می‌شود.

لکه‌های روغن و چربی، اگر به زودی تمیز نشوند، سخت‌تر شده و چسبناک می‌شوند و محلی مناسبی برای رشد باکتری‌ها و ذرات میکروسکپی به وجود می‌آورند. هر کابینت به فراخور جنس و متریالی که دارد، لازم است با مواد مختلفی تمیز شود تا اثر لکه چربی، بر روی آن باقی نماند و در عین حال، به بدنه‌ی کابینت آشپزخانه آسیب نرسد و رنگ و متریال آن تخریب و ساییده نشود. در ادامه قصد داریم، انواع چربی‌زداهای خانگی و بازاری را به شما معرفی کنیم که هر کدام با توجه به ماهیتی که دارند، ممکن است برای کار شما مناسب باشند. از شما دعوت می‌کنیم همراه آکس چوب باشید:

لوازم پاک کردن لکه روغن از روی کابینت

پاک کردن لکه روغن از روی کابینت

  • لکه‌های روغن را در اولین فرصت پاک کنید

یکی از نکات حائز اهیمت در پاک کردن لکه‌ روغن از روی کابینت ها و سایر سطوح آشپزخانه، پاک کردن سریع آن‌ها در اولین فرصت است. اگر لکه‌ی روغن بر اثر سرخ کردن یا طبخ مواد غذایی بر روی کابینت‌هایتان پاشید، در اولین فرصت آن را با یک دستمال نرم نخی آغشته به آب گرم، پاک کنید و اجازه ندهید لکه‌های روغن بر روی سطوح باقی بمانند تا سخت‌تر شوند و گرد و خاک را به خود جذب کنند و حالت چسبندگی به خود بگیرند.

لکه‌های روغن در ساعات اولیه و زمانی که هنوز داغ هستند، به راحتی تمیز می‌شوند و اثری از خود باقی نمی‌گذارند؛ بنابراین راحت‌ترین کار ممکن آن است، که لکه‌های روغن رو در اولین فرصت تمیز و پاکیزه کنید و مجال سخت‌ شدن را به آن‌ها ندهید!

تمیز کردن لکه روغن از روی کابینت

  • استفاده از محلول آب گرم و مایع ظرف‌شویی

اگر مقدار کمی از مایع ظرف‌شویی را با یک لیوان آب گرم یا داغ مخلوط کنید، محلول چربی‌زدای خانگی و کم‌خطری را برای پاک کردن لکه‌ روغن از روی کابینت تهیه کرده‌اید. از مصرف زیاد مایع ظرف‌شویی خودداری کنید، زیرا کف زیادی تولید می‌شود؛ بهتر است به ازای هر یک لیوان آب داغ، از یک قاشق مایع ظرف‌شویی استفاده کنید.

پس از تهیه‌ی محلول فوق، یک اسفنج یا اسکاچ نرم را به مخلوط آب و مایع ظرف‌شویی آغشته کنید و به بدنه‌ی کابینت‌ها بکشید و سپس بلافاصله آن را با یک دستمال نخی یا حوله‌ی نرم پاک و خشک کنید تا اثری از آن باقی نماند.

  • استفاده از محلول آب و جوش شیرین

یک قاشق جوش‌شیرین را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید و یک محلول چربی‌زدای خانگی بسیار قوی دیگر بسازید و آن را به سطوح چرب و کابینت‌هایتان بکشید؛ سپس آن را با یک حوله‌ی نرم خشک کنید تا رد آن باقی نماند.

جوش‌شیرین، در واقع محلولی بی‌خطر برای چربی‌زدایی است و می‌تواند سخت‌ترین لکه‌ها و ذرات چربی را از روی کابینت‌ها پاک کند. این محول را می‌توانید در یک آب‌پاش بریزید و هود آشپزخانه را نیز با آن چربی‌زدایی کنید.

پاک کردن لکه روغن از روی کابینت با جوش شیرین

  • استفاده از محلول سرکه و آب

سرکه سفید، دیگر چربی‌زدای خانگی است که می‌تواند یار شما در پاک کردن لکه روغن از روی کابینت ها باشد. برای این منظور، به نسبت مساوی سرکه‌ سفید و آب ولرم را با یکدیگر مخلوط کنید و در یک اسپری آب‌پاش بریزید. سپس این محلول را بر روی سطوح بپاشید و با یک دستمال دیگر خشک کنید تا از خیس شدن و باقی ماندن رطوبت بر روی کابینت‌ها پیشگیری شود.

به یاد داشته باشید سرکه محلولی اسیدی است و نباید بر روی کابینت‌های چوبی و سایر سطوحی که به سرکه حساس هستند، استفاده شود.

پاک کردن لکه روغن از روی کابینت با سرکه

  • استفاده از محلول بوراکس و سرکه سفید

پودر بوراکس، ماده‌ای شیمایی است که به راحتی می‌توانید آن را از عطاری‌ها تهیه کنید. بوراکس پودری سفیدرنگ است که حلالیت بالایی در آب داشته و به عنوان یک مواد شوینده‌ی شیمایی شناخته می‌شود. برای تهیه‌ی محلول چربی‌زدای بوراکس و سرکه سفید، لازم است نصف پیمانه از پودر بوراکس را با یک پیمانه سرکه سفید مخلوط کنید و سپس، یک قاشق کوچک مایع ظرف‌شویی به آن اضافه کنید. محلول فوق را به خوبی به هم بزنید تا کاملا مخلوط و یکدست شوند. برای رقیق شدن این محلول، می‌توانید به آن آب بیفزایید.

پس از تهیه‌ی محلول بوراکس و سرکه سفید، یک اسفنج را به این محلول آغشته کنید و سپس بر روی سطوح کابینت، کاشی‌ها و سایر قسمت‌هایی که نیاز به تمیزکاری دارند، بکشید. سپس، با یک دستمال نخی، اثرات به جا مانده از آن را از روی کابینت پاک و خشک کنید تا لکه‌ی آن باقی نماند.

  • استفاده از محلول آمونیاک

مخلوط کردن آمونیاک و آب به مقدار مساوی، چربی‌زدای دیگری در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌تواند ذرات سخت چربی را از بین ببرد و تمیز کند. محلول آمونیاک، برای ریه آسیب‌زا است و بهتر است زمانی از آن استفاده کنید که با دیگر چربی‌زداهای کم‌خطر به نتیجه‌ای نرسیده‌ باشید. هنگام استفاده از محلول آمونیاک، درب‌ها و پنجره‌های آشپزخانه را باز بگذارید و هود را روشن بگذارید تا هوا را تصفیه شود.

  • استفاده از ابر جادویی

ابرهای جادویی که در بازار موجودند، یکی دیگر از همراهان شما در پروسه‌ی تمیزکاری منزل و پاک کردن لکه روغن از روی کابینت ها هستند. اگر یک ابر جادویی دارید، تنها کافی است که آن را به آب آغشته کنید و بر روی سطوح سفید رنگ و کاشی‌ها بمالید. لازم است هنگام استفاده از ابر جادویی دستورالعمل آن را مطالعه کنید و از کشیدن آن بر روی سطوح چوبی یا سطوح تیره‌رنگ و یا هر سطح دیگری که بر روی دستورالعمل آن، منع مصرف دارد، اجتناب کنید.

  • استفاده از شامپو فرش یا پودر لباس‌شویی

پودرهای لباس‌شویی و شامپو فرش، قدرت بالایی در چربی‌زدایی و حل کردن ذرات و لکه‌های روغن دارند، بنابراین می‌توانید از آن‌ها برای چربی‌زدایی سطوح آشپزخانه استفاده کنید. اگر از شامپو فرش استفاده می‌کنید، به طور مساوی شامپو فرش را با آب مخلوط کنید و سپس آن را بر روی سطح کابینت‌ها بکشید.

اگر از پودر لباس‌شویی استفاده می‌کنید، نیم پیمانه از پودر لباس‌شویی را با دو لیوان آب گرم مخلوط کنید و سپس آن را به یک اسفنج یا اسکاچ آغشته کنید و بر روی بدنه‌ی کابینت‌ها بکشید و بعد از آن با یک دستمال نخی یا حوله‌ی نرم خشک کنید.

این دو ماده‌ی شوینده‌، نسبتا قوی هستند و ممکن است به رنگ برخی از کابینت‌ها آسیب برسانند، بنابراین قبل از استفاده، قسمتی از کابینت‌ را که کمتر در معرض دید قرار دارد، با آن تست کنید.

  • پاک کردن لکه روغن از روی کابینت با استفاده از محلول‌های تخصصی چربی‌زدایی شیمیایی

امروزه انواع محلول‌های تخصصی چربی‌زدایی که منحصرا مخصوص کابینت‌ها‌ ساخته شده باشند، در بازار موجودند. شما می‌توانید با توجه به جنس بدنه‌ی کابینت‌ خود، این محصولات را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

هنگام خرید محصولات چربی‌زدا و پاک کننده‌ی کابینت، لازم است توجه کنید محصول مختص به جنس کابینت خود را بخرید و از خرید محصولات اشتباهی پرهیز کنید. حتما قبل از مصرف، بروشور و دستورالعمل آن را مطالعه کنید.

پاک کردن لکه روغن از روی کابینت با تمیزکننده

پاک کردن لکه روغن از روی کابینت ام‌ دی‌ اف

استفاده از محلول‌های پاک‌کننده‌ حاوی وایتکس یا الکل، یا مواد شوینده‌ی شیمیایی و اسیدی قوی، برای کابینت‌های ام‌دی‌اف، بسیار آسیب‌زننده هستند و باعث کم‌رنگ شدن و ساییدگی رنگ آن‌ها می‌شود.

اگر کابینت‌های شما از جنس ام‌دی‌اف است، می‌توانید از محلول سرکه و آب، آب و جوش‌شیرین و یا آب و شامپو فرش استفاده کنید. اسفنجی را به یکی از محلول‌های فوق آغشته کنید و بر روی کابینت‌هایتان بکشید و سپس با یک حوله‌ی نرم خشک کنید.

پاک کردن لکه روغن از روی کابینت  فلزی

اگر کابینت‌های شما فلزی است، به عنوان مثال، کابینت‌های استیل دارید، می‌توانید با مخلوط کردن اندکی شامپو فرش با آب ولرم، یک محلول چربی‌زدای عالی بسازید. اسفنجی نرم را به این محلول آغشته کنید و بر روی سطوح فلزی کابینت‌ها بکشید و سپس با یک حوله‌ی نرم آن را پاک کنید.

کابینت‌هایمان را در چه بازه‌ی زمانی تمیزکاری کنیم؟

همانطور که اشاره شد، تمیزکاری مداوم کابینت‌ها، از کثیف شدن و سرسخت‌ شدن لکه‌ها بر روی بدنه‌ی آن‌ها جلوگیری می‌کند؛ بنابراین شایسته است نسبت به تمیزکاری کابینت‌ها فعال و کوشا باشید:

  • کابینت‌ها در اسرع وقت، پس از کثیف شدن باید با یک دستمال مرطوب پاک شوند. هر ذره‌ی غذایی و خوراکی که بر روی کابینت‌ها ریخته شد، باید سریعا پاک شده تا اثر آن باقی نماند.
  • بدنه‌ی کابینت‌ها به طور هفتگی باید با یک دستمال نم‌دار و یک شوینده‌ی ضعیف، مانند آب و مایع ظرف‌شویی و حتی آب تنها، پاک و گرد‌گیری شوند تا ذرات چربی و گرد و خاک از روی سطح آن‌ها زدوده شود.

پاک کردن لکه ها از روی کابینت

  • بدنه‌ی کابینت‌هایتان را به صورت ماهانه با یک ماده شوینده‌ی خانگی تمیز کنید.
  • کابینت‌ها لازم است به صورت فصلی تخلیه شده و داخل و بیرون آن‌ها، کاملا تمیز و پاکیزه شوند و اگر دچار خرابی و یا تخریب شده‌اند، ترمیم شوند. تمیزکاری فصلی کابینت‌ها بسیار حائز اهمیت است زیرا از پوسیدگی کابینت‌ها جلوگیری می‌کند و همچنین اجازه نمی‌دهد کابینت‌هایتان محلی برای زندگی حشرات موذی مانند سوسک‌های کوچک باشند.
  • هر نوع محلول و ماده‌‌ای که برای پاک کردن لکه‌ روغن از روی کابینت استفاده می‌شود، چه خانگی و کم‌خطر باشد و چه شیمیایی باشد، باید قبل از استفاده در یک منطقه‌ای که کمتر قابل مشاهده است و اصلاحا در دیدرس نباشد، امتحان شود. چنانچه بعد از ۲۴ ساعت، مشاهده کردید کابینت شما دچار آسیب یا رنگ‌پریدگی نشده است، می‌توانید سایر قسمت‌های کابینت را با آن تمیز کنید.
  • هنگام پاک کردن لکه روغن از روی کابینت ها، سعی کنید از محلول‌های کم خطر خانگی استفاده کنید و سپس به سراغ محلول‌های قوی‌تر و شیمیایی بروید تا کابینت‌های شما کمتر دچار آسیب شوند.
  • اگر کابینت‌های شما چوبی است، خوب است کمی بعد از چربی‌زدایی، بدنه‌ی کابینت‌ها را با روغن زیتون، یا سایر روغن‌های مجاز که کابینت‌سازتان به شما پیشنهاد می‌دهد، چرب کنید تا زیبایی و براقیت خود را مجددا به دست بیاورند.

سخن پایانی :

پاک کردن لکه روغن از روی کابینت ها، باعث می‌شود دوام و طول عمر کابینت‌هایتان افزایش یابد و از تجمع باکتری‌ها و آلودگی‌ها و همینطور جذب گرد و خاک، جلوگیری شود؛ بنابراین لازم است همواره نسبت به تمیزی آن کوشا باشید و اجازه ندهید زیبایی و نظافت آشپزخانه‌تان، دستخوش چربی‌های سرسخت و سمج شوند.

و در پایان توصیه می‌کنیم هنگام استفاده از هر محلول پاک کننده و چربی‌زدا، از دستکش آشپزخانه استفاده کنید و اگر دستگاه تنفسی حساسی دارید، حتما از ماسک استفاده کنید. بدون شک، سلامت دستان شما، نسبت به هر چیز دیگری ارجحیت دارد و شایسته است مورد توجه و احترام قرار گیرد.

ازین که همراه وب‌سایت آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم مقاله‌ی نگاشته شده برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *