مدل کابینت آشپزخانه ایرانی جدید ؛ چگونه روح ایرانی را در آشپزخانه‌ به جریان بیندازیم؟

چگونه روح ایرانی را در آشپزخانه‌ به جریان بیندازیم؟

کابینت‌ها انواع مختلفی دارند و تنوع سبک و مدل در آن‌ها فراوان دیده می‌شود. بسیاری از افراد بر حسب سلیقه و نظر شخصی خود، ترجیح می‌دهند از کابینت‌های سبک مدرن و ساده استفاده کنند، عده‌ای سبک کابینت‌های رومی و کلاسیک را می‌پسندند، عده‌ای دیگر، بیشتر به سمت کابینت‌های اروپایی و نئوکلاسیک گرایش دارند و عده‌ای نیز به سمت کابینت‌های سبک ایرانی و سنتی تمایل نشان می‌دهند و ترجیح می‌دهند، قرمه‌سبزی و فسنجان را در یک آشپزخانه‌ی ایرانی تمام‌عیار طبخ و تناول کنند! بی‌تردید هماهنگی دکوراسیون با فرهنگ و سلیقه‌ی ایرانی می‌تواند با خلقیات و روحیات ما سازگارتر باشد و زیبایی منزل ما را بیشتر نمایش دهد. وب‌سایت آکس چوب در این مقاله قصد دارد چند مدل کابینت آشپزخانه ایرانی جدید را به شما معرفی کند و اطلاعاتی نسبی راجع به هر کدام به شما ارائه دهد. امیدواریم در این محتوا همراه ما باشید:

آشپزخانه‌ ایرانی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

بدیهی است با پیشرفت صنعت و از بین رفتن مرزهای تکنولوژی، دکوراسیون منزل در همه‌ی نقاط جهان، میل به سوی یکسان‌سازی داشته است. اما با بکار بردن المان‌هایی که نماد ایران و ایرانی بودن است، می‌توانیم فضای آشپزخانه‌مان را بیشتر به سمت نمادهای بومی و سنتی کشورمان سوق دهیم.

استفاده از نمادها و المان‌های بومی، سازگاری بیشتری با روحیه و سرشت مردمان یک ناحیه جغرافیایی دارد و به نوعی معرف فرهنگ، تمدن و اصالت مردمان آن جغرافیا ست؛ به ویژه آن که در زمان کنونی، گرایش مردم به سمت سنت و لوازم و اشیاء سنتی زیاد است. در هر صورت اگر شما بخواهید کابینت‌ها و به طور کلی دکور آشپزخانه‌تان به سمت تم ایرانی گرایش داشته باشد، باید بیشتر از وسایل و لوازمی که بیانگر فرهنگ و سنت ایران‌زمین است، در کنار کابینت‌های شیک و جدید امروزی‌تان استفاده کنید.

آشپزخانه‌ ایرانی چیست

انواع مدل کابینت آشپزخانه ایرانی جدید

مدل کابینت آشپزخانه ایرانی جدید با کابینت ام‌دی‌اف :

کابینت ام‌دی‌اف، جزء جدایی ناپذیر آشپزخانه‌های ایرانی‌ها شده است. این متریال، با ظاهری شبیه به چوب، مقاومت نسبتا بالا، زیبایی و ساخت آسان، توانسته گوی سبقت را از سایر انواع کابینت در بازار ایران برباید و با انعطاف‌پذیری بالایی که دارد، تنوع بسیار بالایی را در طرح و مدل ایجاد نماید.

یکی دیگر از مزیت‌های کابینت ام‌دی‌اف، قیمت بسیار مناسب آن است. شما با سفارش و خرید این کابینت، قیمت چندان بالایی نسبت به سایر انواع کابینت آشپزخانه نمی‌پردازید و در مقابل، کابینت زیبا و باکیفیتی را در آشپزخانه‌ی خود جای می‌دهید.

کابینت‌ ام‌دی‌اف در مدل ایرانی، می‌تواند دارای چند کابینت طاقچه‌ای زیبا باشد و شما با پهن کردن یک رومیزی ترمه و قرار دادن یک سماور سنتی زیبا بر روی آن، زیبایی آن را تکمیل کنید.

مدل کابینت آشپزخانه ایرانی جدید با کابینت ممبران :

کابینت ممبران، هم در سبک مدرن و هم در سبک کلاسیک کاربرد دارد. طرح‌ها و مدل‌های کلاسیک و سنتی که سابق بر این، تنها بر روی چوب طبیعی و با استفاده از هنر دست امکان ساخت آن وجود داشت، امروزه با استفاده از کابینت ممبران و ماشین cnc قابل تهیه و ساخت است. با کابینت ممبران، نیاز نیست هزینه‌های گران یک کابینت تمام چوب را بپردازید، زیرا این کابینت، قیمت مناسبی دارد و بهای آن کمی گران‌تر از کابینت ام‌دی‌اف است.

سرستون‌ها و گل دکوراتیو و پایه‌های خراطی در کابینت ممبران می‌توان مزین‌ به طرح‌های ایرانی و اسطوره‌ای تخت جمشید باشد و فضای هخامنشی و کلاسیک ایرانی را در آشپزخانه شما ایجاد کند. با قرار دادن چند اشیاء سنتی و کلاسیک ایرانی، فضای آشپزخانه را هر چه بیشتر به سمت یک دکوراسیون ایرانی جدید و جذاب سوق دهید.

مدل کابینت آشپزخانه ایرانی جدید با کابینت هایگلاس :

هایگلاس ظاهری درخشنده و براق دارد و مانند نگینی درخشان در آشپزخانه می‌درخشد. کابینت هایگلاس، بازتاب نور بالایی نیز دارد و باعث بزرگتر دیده شدن آشپزخانه نیز می‌شود. کابینت هایگلاس، ظاهری مدرن و در عین حال شیک به فضای آشپزخانه شما می‌بخشد و قیمت آن نسبت به ام‌دی‌اف کمی گران‌تر است.

با استفاده از کابینت هایگلاس و بکار بردن المان‌های ایرانی و باستانی، می‌توانید فضای سنتی و بومی را در آشپزخانه به جریان بیندازید. به عنوان مثال، یک فرش گبه‌ی سنتی با رنگ‌های شاد روی کف‌پوش‌ها پهن کنید و یک گلدان مینا کاری شده بر روی میز یا پیشخوان قرار دهید!

مدل کابینت آشپزخانه ایرانی جدید با کابینت تمام چوب :

کابینت تمام چوب، عالی‌ترین نمونه‌ی کابینت ایرانی به حساب می‌آید که از دیرباز نیز در خانه‌های ایرانیان کاربرد داشته است. کابینت‌های چوبی، از چوب طبیعی درختان تهیه شده‌اند و نحوه‌ی ساخت آن‌ها به وسیله‌ی هنر دست انسان است. کابینت‌های تمام چوب، در انواع سبک‌های کلاسیک و مدرن و نئوکلاسیک قابل استفاده هستند و در هر مدلی که باشند، جلوه‌ای زیبا و باشکوه به آشپزخانه شما می‌بخشند.

چوب طبیعی، متریالی گران و نسبتا کم‌یاب است و ازین رو قیمت آن گران‌تر از سایر کابینت‌هاست. همچنین ساخت آن زمان‌بر بوده و به دلیل آنکه توسط دستان هنرمندانه‌ی انسان ساخته و طراحی می‌شود، به تخصص بیشتری نیاز دارد، خصوصا طرح‌های منبت و معرق که در مدل‌های کلاسیک کابینت آشپزخانه به کار می‌رود.

در سبک کلاسیک کابینت آشپزخانه، می‌توانید طرح‌ها و مدل‌های باستانی و سنتی ایرانی شامل مدل‌های هخامنشی را به وسیله‌ی کنده‌کاری روی چوب ایجاد کنید و فضایی کاملا ایرانی به آشپزخانه‌ی خود ببخشید.  چنانچه از کابینت‌های چوبی برای آشپزخانه‌تان استفاده کنید و یک موسیقی سنتی ایرانی را نیز در آشپزخانه به جریان بیندازید، دیگر باید آماده شوید تا یک دیزی سنتی را در یک قابلمه‌ی سفالی طبخ کنید!

کابینت تمام چوب در آشپزخانه ایرانی

ایده‌هایی برای سنتی کردن مدل کابینت آشپزخانه ایرانی جدید

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، ما باید با استفاده از المان‌ها و نماد‌های ایرانی، فضای آشپزخانه را به سمت یک آشپزخانه‌ی سنتی ایرانی سوق دهیم. در ادامه به چند نمونه ازین موارد که شما را به این هدف نزدیک‌تر می‌کند، اشاره می‌کنیم :

  • استفاده از شلف و قفسه‌های رو باز :

امروزه استفاده از قفسه‌ها و شلف‌های رو باز که در واقع همان کابینت‌های بدون درب هستند، بسیار متداول هستند. قفسه‌های روباز باعث می‌شوند دیوار آشپزخانه عمیق‌تر نیز به نظر برسد و ازین رو به بزرگ‌تر دیده شدن آشپزخانه کمک می‌کنند. در این شلف‌ها و قفسه‌ها می‌توانید انواع لوازم تزئینی که نمادی از سنت ایرانی است را قرار دهید. به عنوان مثال، لیوان‌های مسی، استکان‌های کمر باریک، ظروف سفالی یا چند ظرف میناکاری شده، می‌تواند مهمان این شلف یا قفسه‌های بدون درب باشد.

  • قرار دادن گلدان بر روی پیشخوان :

وجود گلدان از دیرباز مهمان خانه‌های حیاط‌دار ایرانیان بوده است و چه خوب است که ما با قرار دادن یک گلدان زیبا، این سنت زیبا را در آشپزخانه‌ی خود نیز به وجود آوریم. قرار دادن یک گلدان سفالی یا میناکاری شده که هماهنگ با سنت ایرانی باشد، می‌تواند به آشپزخانه ما روح زندگی را در جریان بیندازد.

  • در دیگ و قابلمه‌ی مسی یا سنگی آشپزی کنید.

غذا پختن در یک قابلمه‌ی مسی یا سفالی و یا حتی سنگی، می‌تواند روح ایرانی را در آشپزخانه مدرن شما، هر چند که شبیه آشپزخانه‌ی ایرانی نباشد، به جریان بیندازد! بوی قرمه‌سبزی از هر آشپزخانه‌ای که برخیزد، بدون شک، هوای ایرانی را به جریان خواهد انداخت و شما باید ابزار کارتان برای پختن چنین خوراک‌هایی تکمیل باشد!

امروزه ثابت شده است که طبخ غذا در قابلمه‌های مسی یا سنگی، مزیت‌های غیر قابل انکاری دارد که می‌تواند سلامتی را میهمان سفره‌ی شما کند و این چیزی است که بدون شک، نیاکان ما از آن اطلاع داشته‌اند.

  • از وسایل حصیری استفاده کنید.

هر متریال، فوائد و خصوصیات منحصر بفرد خود را دارد که می‌تواند برای ما کار ساز باشد. به عنوان مثال، استفاده از سبدهای حصیری علاوه بر اینکه روح ایرانی بودن را در آشپزخانه شما زنده نگاه می‌دارد، از کپک زدن سیب‌زمین و پیاز شما نیز جلوگیری می‌کند. سبد میوه‌ی شما  نیز می‌تواند از جنس حصیر باشد تا هم زیبا باشد، هم سلیقه‌ی صاحب‌خانه را به رخ بکشد!

  • از رومیزی‌های سنتی استفاده کنید.

اگر میز ناهار خوری یا هر پیشخوان دیگری دارید که می‌توانید بر روی آن رومیزی پهن کنید، بهتر است یک رومیزی سنتی مانند ترمه یا چهل تکه پهن کنید تا فضایی سنتی و هنری در آشپزخانه به وجود آید. در نظر داشته باشید آشپزخانه محیطی است که فضای آن، به طور مستقیم بر روحیه‌ی افراد خانواده اثر دارد.

  • گلیم یا گبه پهن کنید.

گلیم یا گبه سنتی یکی از بهترین گزینه‌ها برای آشپزخانه شما خواهد بود و می‌تواند فضایی سنتی و نوستالژیک را برای شما ایجاد کند. اگر امکان پهن کردن یک فرش در آشپزخانه شما وجود دارد، پیشنهاد می‌دهیم از گبه یا گلیم استفاده کنید.

آشپزخانه‌ ایرانی امروزی

سخن پایانی :

همانطور که در نمونه‌های ذکر شده در بالا مشاهده کردید، به راحتی می‌توان فضای آشپزخانه را با المان‌ها و وسایل سنتی و بومی به فضایی کلاسیک و ایرانی تبدیل کرد، کافی است کمی خلاق باشید و از سلیقه‌ی خود بیشتر استفاده کنید.

ما در این مقاله، چند مدل کابینت آشپزخانه ایرانی جدید را به عنوان نمونه معرفی کردیم و شما می‌توانید با توجه به فضای آشپزخانه و سبک چیدمان منزل، انواع مدل‌های زیباتر و جذاب‌تری را ایجاد کنید که خلاقانه‌تر و منحصربفرد باشد.

این محتوا در وب‌سایت آکس چوب نگاشته شده است و امیدواریم برای شما سودمند و مفید واقع شده باشد. امیدواریم از همراهی با این مقاله، بهره‌ی کافی را برده باشید.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *