کابینت چوبی

کابینت چوبی

کابینت چوبی چیست

به کابینت‌هایی که متریال اصلی آن چوب طبیعی درختان باشد، کابینت چوبی گفته می‌شود. چوب به دلیل قابلیت برش‌کاری و انعطاف‌پذیری که در طرح و مدل دارد، می‌تواند در همه‌ی سبک‌های رایج کابینت آشپزخانه کاربرد داشته باشد. انواع کابینت چوب جزو گران‌ترین و نفیس‌ترین مدل‌های کابینت آشپزخانه هستند که هر چه مدل و طرح آن بیشتر باشد و حکاکی‌ها و منبت‌های بیشتری بر روی آن ایجاد شده باشد،ا افزایش قیمت بیشتری خواهد داشت.

کابینت چوبی مینیمال

ویژگی‌های کابینت چوبی

چوب بافت زیبایی دارد و سال‌ها و قرن‌های بسیاری است که پای ثابت دکوراسیون منزل بوده است. چوب بوی زندگی می‌دهد و در هر نوع چیدمانی که به کار رود، روح طبیعت و زندگی را در فضا جاری می‌سازد. از ویژگی‌های شاخص کابینت‌های چوبی، می‌توان به ایجاد گرما و صمیمیت در محیط آشپزخانه اشاره کرد که باعث می‌شود آشپزخانه در نگاه اول، فضایی جذاب و دعوت کننده به نظر برسد. کابینت‌های چوبی نفیس و گرانبها هم هستند و ارزش خانه و ملک شما را نیز به طور قابل توجهی افزایش می‌دهند.

کابینت تمام چوب

انواع کابینت چوبی

چوب جزو معدود متریالی است که در همه‌ی سبک‌ها و در هر آشپزخانه‌ای کاربرد دارد. فرقی نمی‌کند قصد دارید چه مدل کابینت‌هایی را برای آشپزخانه‌تان تعبیه کنید، یک طراح و کابینت‌ساز حرفه‌ای می‌تواند زیباترین نوع کابینت را در سبک مورد نظرتان از چوب طبیعی طراحی و اجرا کند. اگر به سبک مدرن علاقه دارید، از مدل کابینت‌های چوبی ساده و خود رنگ استفاده کنید. اگر به سبک‌های فاخر و مجلل علاقه دارید، کابینت کلاسیک تمام چوب حکاکی شده، یکی از عالی‌ترین و نفیس‌ترین مدل‌هایی خواهد بود که می‌توانید در آشپزخانه اجرا کنید و اگر به مدل‌های میانه علاقه دارید و طرفدار اعتدال هستید، کابینت‌های نئوکلاسیک چوبی، زیباترین نمونه برایتان خواهند بود.

کابینت چوبی مدرن ساده

مزایای کابینت چوبی

اگر چه چوب متریالی کهنه و سنتی در ساخت وسایل منزل است اما هنوز هم ویژگی‌های منحصربفردی دارد که در هیچ متریال دیگری نمی‌توان پیدا کرد! بهترین و مهم‌ترین ویژگی آن جذابیت و زیبایی طبیعی است که در ذات خود چوب نهفته است. هر قطعه‌ای که از چوب طبیعی ساخته می‌شود یک اثر منحصر بفرد است که ممکن است از نظر بافت و طرح‌ هیچ نمونه‌ی دیگری نداشته باشد. بافت و طرح چوب از تکرار به دور است و در هزاران طرح مشابه، هیچ کدام با دیگری یکسان نیست. کابینت‌های چوبی با همه دکوری هماهنگ می‌شوند و معمولا سلیقه‌ی اکثر افراد را به خود جلب می‌کنند. کابینت‌های چوبی حس گرما در آشپزخانه ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند از حضور و فعالیت در محیط آشپزخانه دلگرم و پر انرژی باشید.

معایب کابینت چوبی

عدم مقاومت در مقابل رطوبت و آب اصلی‌ترین عیب کابینت چوبی است. بافت چوب در مقابل رطوبت آسیب می‌بیند و اگر این آسیب جدی باشد نیاز به ترمیم دارد. یکی دیگر از معایب مهم کابینت چوبی، عدم مقاومت آن در برابر ضربه و خط و خش است؛ کابینت‌های چوبی در عین زیبایی و مقاومت بالایی که دارند، نیاز به مراقبت بسیار هم دارند و لازم است به طور مداوم از آ‌ن‌ها مواظبت کنید تا کیفیت و زیبایی خود را حفظ کنند، خط و خش نبینند و ضربه نخورند. لانه‌ کردن حشرات موذی مانند، سوسک و موریانه، یکی دیگر از معایب آن است که معمولا در بسترهای مرطوب رخ می‌دهد. از دیگر معایب این کابینت، که باعث می‌شود استفاده از آن محدود باشد و در واقع همه نتوانند آن را بخرند، قیمت بسیار بالای کابینت چوبی است که در واقع مهم‌ترین عامل بازدارنده آن است.

کابینت چوبی

رنگ‌های کابینت چوبی

چوب را می‌توان در هر رنگی سفارش داد؛ البته که بیشتر افراد شیفته‌ی همان طرح و رنگ اصلی خود چوب طبیعی هستند. کابینت‌های خودرنگ چوبی یکی از جذاب‌ترین مدل‌های کابینت آشپزخانه هستند که در طیف‌های مختلف قهوه‌ای نیز قابل اجرا هستند. به غیر از خودرنگ و قهوه‌ای می‎توانید کابینت‌ها را به هر رنگ دلخواه دیگری از جمله سفید، شیری، سبز، مشکی، قرمز و … نیز در آورید. ذکر این نکته نیز ضروری است که بافت خود چوب‌ها هم همگی یکرنگ نیستند و طیف رنگی گسترده‌ای را شامل می‌شوند. به عنوان مثال چوب درخت گردو (قهوه‌ای گردویی با رگه‌های زرد) با چوب درخت گیلاس یا بلوط (قرمز و عنابی) متفاوت است.

کابینت چوبی قدیمی

کابینت‌های چوبی قدیمی اگر دچار پوسیدگی بافت در قسمت مغزی نشده باشند، با رنگ آمیزی مجدد قابل استفاده هستند. یکی از ویژگی‌های مثبت و منحصربفرد چوب طبیعی این است که قابلیت ترمیم و رنگ آمیزی مجدد دارد تا مانند روز اولش زیبا و شیک باشد. بنابراین اگر کابینت‌های چوبی قدیمی دارید و از طرح و مدل آن خسته و دلزده شده‌اید، با یک ترمیم مجدد می‌توانید فضایی دگرگون و البته شیک و جذاب‌تر از گذشته را در آشپزخانه پدید آورید. این نکته مهم را هم در نظر بگیرید که هر چیزی که از چوب طبیعی ساخته شود، هرگز قدیمی و دمده نمی‌شود و اتفاقا روز به روز بر قیمت و زیبایی آن افزوده می‌شود.

۵/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *