مزایا و معایب کابینت تمام چوب

کابینت چوبی

کابینت چوبی و آشپزخانه‌های لوکس امروزی

انواع کابینت چوبی را می‌توان در زمره‌ی زیباترین و نفیس‌ترین نوع کابینت آشپزخانه به حساب آورد. اگر چه این مدل از کابینت‌های آشپزخانه، از ابتدای ظهور و پیدایش کابینت‌ در آشپزخانه تا اکنون، در این صنعت وجود داشته‌اند، اما به دلیل ویژگی‌های منحصربفردی که دارند، هیچ‌گاه آشپزخانه‌های ما را ترک نکردند و روز به روز، نیز بر اهمیت آن‌ها افزوده می‌شود. امروزه کابینت‌های چوبی هم در سبک کابینت کلاسیک و هم در سبک کابینت مدرن و … تولید می‌شود و به دلیل آنکه خودِ چوب، متریالی باکیفیت و گران‌قیمت است، این کابینت‌ها در زمره‌ی گران‌قیمت‌ترین انواع کابینت آشپزخانه به حساب می‌آیند. در ادامه بیشتر راجع به کابینت چوبی و فوائد یا معایبی که دارد، توضیح‌ داده خواهد شد.

کابینت چوبی مدرن

چرا استفاده از کابینت چوبی هنوز هم متداول است؟

همانطور که اشاره شد، کابینت‌های چوبی، از اولین‌ترین متریالی هستند که در ساخت کابینت یا انواع طاقچه‌های موجود در آشپزخانه به کار رفته‌اند، اما کماکان هنوز هم می‌توان این کابینت‌ها را نه تنها در آشپزخانه‌ها دید، بلکه این متریال، در زمره‌ی لوکس‌ترین و بهترین کابینت آشپزخانه نیز به حساب می‌آید. در واقع، عالی‌ترین نمونه‌ی کابینت‌ها، کابینت‌های تمام چوب است.
چوب، متریالی طبیعی است و نسبت به سایر موادی که در ساخت مصنوعات چوبی و لوازم منزل کاربرد دارند، خطرات و معایب کمتری دارد و زیبایی آن بیشتر است! چوب با مرور زمان، کهنه و قدیمی نمی‌‌شود و ارزش و اعتبار خود را از دست نمی‌دهد و چنانچه از آن خوب نگهداری شود، سال‌ها و دهه‌های طولانی می‌تواند میهمان خانه و آشپزخانه‌های شما باشد؛ آنچنان که در کلکسیون‌های شخصی و موزه‌ها می‌توان انواع وسایل چوبی مربوط به ۲۰۰ یا ۳۰۰ سال پیش را که هنوز قابل استفاده هستند، مشاهده نمود.

مزایای کابینت چوبی

مزایای کابینت چوبی ؛ کابینت‌های تمام چوب ، چه مزیت‌هایی دارند؟

  • چوب، ذاتا زیباست.

چوب دارای نقش و نگار طبیعی است. بافت چوب، گره‌های طبیعی و چشم‌نوازی دارد که باعث می‌شود زیبایی کابینت‌های چوبی چند برابر شود. معمولا بافت هیچ دو نوع چوبی، شبیه به هم نیستند و هر قطعه چوب، طرح و گره‌ی منحصربفردی دارد؛ همین امر باعث می‌شود که هیچ دو نوع کابینتی شبیه به یکدیگر نباشند و هر کدام تنوع و شکل مجزایی داشته باشند. ازین حیث می‌توان گفت هر کابینت چوبی، با نمونه‌ی دیگر آن از نظر طرح و گره‌ی چوب متفاوت است.

  • چوب دوام و کیفیت بالایی دارد.

چوب متریال باکیفیتی است و چنانچه از آن به درستی نگهداری شود، سال‌های سال می‌تواند دوام و کیفیت خود را حفظ کند. کابینت‌های چوبی با یک رنگ‌آمیزی ساده یا استفاده از واکس براق‌ کننده، مجددا زیبا و نونوار می‌شوند و می‌توانند زیبایی خود را مجددا به دست بیاورند.
هر نوع چوب، بسته به نوع درختی که از آن به دست آمده است، تراکم و کیفیت متفاوتی دارد، بنابراین اگر می‌خواهید کابینت‌‌های چوبی باکیفیت‌تری داشته باشید می‌توانید از چوب‌های باکیفیت‌تر که تراکم بالاتری دارند، استفاده کنید.
به عنوان مثال، چوب‌هایی مانند بلوط، گردو، گیلاس و راش از بهترین چوب‌هایی هستند که می‌توانید برای کابینت آشپزخانه از آن استفاده کنید.

  • کابینت چوبی کلاسیککابینت چوبی ، لوکس و مدرن است.

اگر چه سال‌ها و شاید قرن‌هاست که از چوب‌ به عنوان یکی از متریال در دکوراسیون منزل استفاده می‌شود اما هنوز هم کابینت‌های تمام چوب ، بهترین و زیباترین نوع کابینت آشپزخانه محسوب می‌شود و باید گفت، گذر زمان، هیچ‌ چیز از اعتبار آن کم نکرده است. هنوز هم کابینت چوبی ، کابینتی لوکس و مدرن است و در زمره کابینت‌های لاکچری و بسیار شیک محسوب می‌شود.

  • کابینت چوبی هم در سبک مدرن و هم در سبک کلاسیک، قابل اجراست.

یکی دیگر از مزایا و قابلیت‌های کابینت چوبی این است که هم در سبک مدرن و هم در سبک کلاسیک، قابلیت اجرا دارد. بسیاری از کابینت‌ها مانند کابینت ام‌دی‌اف یا کابینت هایگلاس، تنها در سبک مدرن قابل استفاده هستند، اما چوب به دلیل ماهیتی که دارد، می‌تواند هم به شکل ساده و بدون تزئینات در بدنه و دَر‌ها ساخته شود و هم می‌تواند بسیار پُر کار و به شکل کلاسیک و سنتی ساخته شود که در این صورت، به شکل کابینت کلاسیک در می‌آید.
اگر ترجیح می‌دهید از کابینت‌های چوبی زیبا در آشپزخانه‌تان استفاده کنید، در هر سبکی که تمایل دارید از مدرن گرفته تا کلاسیک، می‌توانید انواع مدل‌های ساده و طرح‌دار آن را در آشپزخانه‌تان داشته باشید.

  • چوب قدرت انطباق بالایی دارد.

چوب علی‌رغم طرح‌ها و خطوطی که دارد و چندان ساده هم نیست، اما قدرت انطباق‌پذیری بسیار بالایی دارد. وسایل مختلف منزل را به راحتی می‌توانید با کابینت‌های چوبی و رنگ چوب، ست و هماهنگ کنید و ازین نظر، دغدغه‌ای نداشته باشید.

کابینت‌های چوبی و رنگ چوب

  • کابینت‌های چوبی، قابل تعمیر و رنگ‌ مجدد هستند.

یکی دیگر از قابلیت‌‌های انواع کابینت چوبی که در کمتر کابینت‌هایی می‌توان آن را مشاهده کرد، قابلیت تعمیر مجدد چوب است. همانطور که می‌دانید چوب طبیعی را می‌توان تعمیر کرد و در صورتی که رنگ آن، خراب یا کهنه شده باشد، می‌توان مجددا آن را رنگ‌آمیزی کرد.
اگر کابینت‌های چوبی شما دچار خرابی شده‌اند، می‌توانید با صرف هزینه‌ی اندک، آن‌ها را تعمیر و بازسازی کنید و البته بهتر است این کار را هر چه زودتر و در اسرع وقت انجام دهید تا نتیجه‌ی کار بهتر باشد و هزینه‌ی تعمیر آن، کمتر در آید.
همچنین بهتر است تعمیر و رنگ کابینت‌های چوبی را به افراد متخصص و حرفه‌ای بسپارید تا نتیجه‌ای که از آن به دست می‌آید، خوب و باکیفیت باشد.

رنگ‌های کابینت چوبی

تنوع در انواع کابینت تمام چوب ، بسیار بالاست و شما می‌توانید انواع مدل‌ها و رنگ‌های کابینت چوبی را سفارش دهید. اما معمولا افرادی که از کابینت چوبی استفاده می‌کنند، ترجیح می‌دهند از رنگ طبیعی چوب استفاده کنند تا بتوانند گره‌ها و بافت طبیعی چوب را به زیبایی هر چه تمام‌تر در آشپزخانه‌شان مشاهده نمایند.
انواع چوب‌هایی که در ساخت کابینت چوبی کاربرد دارند، هر کدام رنگ‌ها و طرح‌های متفاوتی دارند و باعث تنوع در ساخت کابینت می‌شود، به این معنی که رنگ طبیعی کابینت‌هایی که از چوب بلوط ساخته شده است با کابینت‌هایی که از چوب گردو یا چوب افرا ساخته شده است متفاوت است.

رنگ‌های کابینت چوبیبا این وجود، شما می‌توانید کابینت‌های چوبی‌ آشپزخانه‌تان را نیز به رنگ دلخواه رنگ کنید. طیف گسترده‌‌ای از رنگ قهوه‌ای در مقابل شماست که زینت‌بخش کابینت‌های چوبی و جذاب آشپزخانه‌تان باشد. علاوه بر آن، کابینت‌هایی به رنگ مشکی، سفید، آبی، سبز تیره، فیروزه‌ای، آبی نفتی و خاکستری، از سایر رنگ‌هایی هستند که بر روی چوب طبیعی بسیار خوش می‌نشینند و حالت نوستالژیک و سنتی آن را بیشتر نمایان می‌سازند.
استفاده از رنگ‌های خاص مانند قرمز یا نارنجی، معمولا بر روی چوب طبیعی استفاده نمی‌شود، زیرا عمدتا کابینت چوبی را با رنگ‌های سنگین و با وقار رنگ می‌کنند.

دستگیره‌های کابینت

سایر متریالی که در ساخت کابینت آشپزخانه به کار می‌روند، در انواع مدل‌های دستگیره‌دار یا فاقد دستگیره تولید می‌شوند؛ البته خوب است بدانید که اگر کابینت شما در سبک کلاسیک است، حتما باید دستگیره داشته باشد، اما در سبک مدرن، می‌توانید از کابینت‌های بدون دستگیره که به وسیله‌ی مگنت یا آهن‌ربا باز یا بسته می‌شوند نیز استفاده کنید.
بهتر است از دستگیره‌های فاخر و لوکس برای کابینت‌های چوبی استفاده کنید و البته بهتر است دستگیره‌های کابینت، چندان شلوغ و پرکار نباشند که جلوه و تمرکز بیننده را از روی کابینت‌ها به سمت دستگیره‌ها جلب کنند.
به دلیل آن که کابینت‌های چوبی، کابینت‌هایی لوکس و گرانقیت هستند، استفاده از دستگیره‌های ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت که به زودی ممکن است دچار خرابی یا شکستگی شوند، توصیه نمی‌شود.

دستگیره های کابینت چوبیقیمت کابینت تمام چوب

تا اینجای کار از محاسن کابینت چوبی بسیار گفتیم و مزایای این مدل از کابینت را بر شماردیم. در کنار همه‌ی این مزایا، خوب است بدانید که کابینت‌هایی که از متریال چوب تشکیل شده‌اند، قیمت بالایی دارند و نرخ آن‌ها با توجه به چوبی که از آن ساخته شده‌اند، متفاوت است. به عنوان مثال، کابینت‌های چوبی که از درخت بلوط، گردو یا گیلاس ساخته می‌شوند، بسیار گرانقیمت هستند.
از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت کابینت‌های چوبی، طرح و مدل کابینت‌ است. هر چه مدل و طرح کابینت‌های چوبی پرکارتر و شلوغ‌تر باشد، قیمت کابینت‌ها بالاتر می‌رود زیرا این کابینت‌ها عمدتا به صورت دست‌ساز تولید و ساخته می‌شوند و نقوش حک شده بر روی بدنه‌ و درِ کابینت‌ها هر چه پر کارتر باشد، زمان بیشتری را از سازنده می‌گیرد که طبیعتا بر روی قیمت تمام‌ شده‌ی آن‌ نیز موثر است.
از دیگر عوامل گران بودن کابینت‌های چوبی، پروسه ساخت و نصب این کابینت‌ها است که احتیاج به تخصص و تجربه‌ی بالا دارد.
ساخت کابینت‌های چوبی، به تجربه‌ی کافی نیاز دارد و حتی نصب آن نیز کاری تخصصی است.

طرح چوب

کابینت‌های چوبی به دلیل زیبایی خدادای و منحصربفردی که دارند، یکی از بهترین انواع کابینت آشپزخانه هستند که می‌توانند به هر آشپزخانه‌ای روح و حس زندگی ببخشند. البته در کنار تمام این محاسن، بدیهی است که کابینت‌های چوبی، معایبی نیز دارند که از آن جمله می‌توان به آسیب‌پذیر بودن در برابر آب و رطوبت، ضربه‌پذیر بودن و خوردگی توسط حشرات موذی از جمله موریانه اشاره کرد.
اگر از چوب طبیعی به عنوان متریال برای ساخت کابینت آشپزخانه استفاده می‌کنید و با توجه به بهای گرانی که بابت آن می‌پردازید، توصیه می‌کنیم در همان ابتدای کار، راه و روش نگهداری و مراقبت از کابینت‌های چوبی را بیاموزید تا بتوانید از مشکلات احتمالی پیشگیری کنید و همیشه کابینت‌هایی تمیز، زیبا و منحصربفرد داشته باشید.
ازین که تا پایان همراه وب‌سایت آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم آن چه در این محتوا نگاشته شده است، برایتان سودمند و مفید واقع شود.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *