کابینت پی وی سی PVC

کابینت آشپزخانه پی وی سی

آشپرخانه قلب خانه محسوب می شود و مهمترین قسمت یک خانه به شمار می رود. برای خانم ها آشپزخانه و دکوراسیونی که در آن بکار رفته است بسیار مهم است. از این رو کابینت آشپرخانه و مواردی که به آن مربوط می شود باید دقت خاصی را در نظر بگیرد. در همین راستا برآن شدیم تا در مورد یکی از جدیدترین و مدرن ترین کابینت های آشپرخانه یعنی کابینت آشپزخانه پی وی سی صحبت کنیم. در زیر در مورد انواع کابینت پی وی سی، مدل های کابینت پی وی سی، قیمت کابینت پی وی سی و دیگر موارد مرتبط با آن  می خوانید.

یکی از مهمترین و استراتژیک ترین مکان‌های یک خانه که خانم ها بیشترین زمان را در روز در آن می گذرانند آشپزخانه آن است. آشپزخانه ‌ای که می‌ تواند بخش مهمی از فعالیت ‌های روزانه بسیاری از  افراد خانواده چه آقا و چه خانم باشد طبق قاعده و قانون خاصی باید ویژگی‌های منحصربه ‌فردی داشته باشد. شاید شما نیز تا قبل از تاهل اهمیت چندانی برای آشپزخانه و کابینت های آن قائل نبودید اما الان درک می کنید که چه اهمیت ویژه ای باید برای آشپزخانه قائل شوید. یکی از ویژگی هایی که آشپزخانه را می تواند مکانی مناسب گرداند دکور آشپزخانه است. اما آیا آشپزخانه شما چیدمان خاصی دارد؟  آیا برای کابینت خود برنامه ریزی ویژه ای دارید؟

پی وی سی نوعی پلاستیک فشرده مقاوم و محکم است که در صنعت کابینت‌سازی کاربرد فراوان دارد. با توجه به آن که PVC از پلیمرهای متخلخل پلاستیکی و مشتقات آن تشکیل شده، به طور کلی  در برابر آب و رطوبت مقاوم است و به همین دلیل یکی از بهترین مدل‌‎های کابینت، خصوصا به عنوان اسکلت کابینت و کابینت ظرفشویی به حساب می‌آید. در مورد قطعاتی که در حمام و سرویس بهداشتی نیز نصب می‌شود، استفاده از PVC ضرورت دارد. کابینت پی وی سی در کنار مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد که از مهم‌ترین آن قیمت بالای آن است به طوری که شاید خیلی مقرون به صرفه نباشد کل کابینت‌ها یا اسکلت کابینت‌ها را تماما از PVC استفاده نمود. در ادامه، راجع به این مدل کابینت، قیمت آن و مزایای آن بیشتر خواهیم گفت. از شما دعوت می‌کنیم با ما همراه باشید:

کابینت پی وی سی چیست؟

کابینت PVC از نوعی پلیمر پلاستیکی فشرده و با کمک دستگاه‌های پیشرفته و تخصصی ساخته شده است که مهم‌ترین مزیت آن، مقاومت در برابر رطوبت است. کابینت PVC از نظر وزنی سبک‌تر از مدل‌های دیگر کابینت، مانند ام دی اف یا هایگلاس است که باعث می‌شود در بسیاری از پلان‌ها جایگزین مناسبی برای یونیت‌های سنگین‌وزن باشد. کابینت‌های حمامی، یونیت ظرف‌شویی و کابینت سرویس بهداشتی، باید حتما از پی وی سی ساخته شده‌ باشند اما در مورد سایر قسمت‌های آشپزخانه، استفاده از آن الزامی ندارد.

در اینجا لازم است ذکر کنیم کابینت پی وی سی، از مغزی PVC تشکیل شده است و با مدل‌هایی که روکش پی وی سی هستند متفاوت است. بنابراین در این محتوا منظور ما از یونیتی است که کاملا از پلاستیک فشرده تشکیل شده است.

 

کابینت آشپزخانه با روکش pvc و جزیره
کابینت آشپزخانه با روکش pvc و جزیره

مزایا و معایب کابینت پی وی سی

استفاده از کابینت پی وی سی مزایای بسیاری دارد که مهم‌ترین آن ضدآب بودن این ورق‌ها و مقاومت در برابر مخاطرات محیطی است. در ادامه به مزایا و معایب کابینت پی وی سی بیشتر اشاره می‌کنیم تا اگر قصد دارید کابینت‌هایتان را از آن سفارش دهید، در مورد این متریال، آگاهی بیشتری داشته باشید.

  • کاملا مقاوم در برابر آب و دارای وزن کم

پلیمرهای PVC صد در صد در برابر نفوذ آب مقاوم و کاملا هستند. این پلیمرها، به دلیل متخلخل بودن از نظر وزنی نیز سبک هستند و بر دیوار فشار کمتری وارد می‌آورند.

  • قابل شست‌وشو هستند

کابینت پی وی سی کاملا قابل شست و شو است و انواع مواد شوینده، شیمیایی و ضدعفونی کننده، به شرط استاندارد بودن این مواد، هیچ اثر منفی بر روی آن ندارد. این کابینت جزو متریال بهداشتی، خصوصا برای سرویس بهداشتی، دستشویی و حمام به حساب می‌آید.

  • مقاوم در برابر حشرات

وجود سوسک و حشرات در کابینت‌های آشپزخانه یک کابوس است که کابینت PVC خیال شما را از بابت آن آسوده می‌کند. حشراتی مانند سوسک معمولا در چوب و مشتقات آن لانه می‌کنند که یونیت پی وی سی این اجازه را به این موجودات کثیف و موذی نمی‌دهد.

  • نصب ساده و حمل آسان

وزن کم کابینت پی وی سی باعث می‌شود، نصب آن آسان و ساده‌تر باشد. در مدت کوتاهی می‌توان یونیت‌های پی وی سی را در آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی نصب نمود. همچنین حمل و نقل این کابینت‌ها به دلیل مقاومت در برابر ضربه و خط و خش و وزن کم ساده‌تر است.

  • قیمت بالا و تنوع رنگ کم

کابینت پی وی سی در کنار مزایای بسیاری که دارد معایبی نیز دارد. پروسه‌ی تولید این کابینت نیاز به دستگاه‌های پیشرفته  و صنعتی دارد؛ به همین دلیل قیمت آن بالاتر از مدل‌های دیگر است. همچنین تنوع رنگ و مدل آن کمتر از سایر متریال است که همین مسئله دست مشتری را در انتخاب تا حدودی بسته نگه می‌دارد.

  • غیر قابل بازیافت و تجزیه

کابینت پی وی سی از پلاستیک فشرده تشکیل شده و با توجه به این که پلاستیک تجزیه ناپذیر است، این دغدغه وجود دارد که محیط زیست و طبیعت در صورت تولید انبوه آن آسیب ببیند. البته شاید در آینده بتوان ورق‌های آن را بازیافت و مجددا تولید و استفاده نمود.

  • عدم همخوانی با کابینت‌های سبک کلاسیک

از مدل‌ها و رنگ‌های مختلف کابینت پی وی سی، تنها در سبک‌های ساده، مدرن و مینیمال می‌توان استفاده نمود. این کابینت‌ به صورت ظاهری و در قسمت‌های قابل رویت کابینت‌های سبک کلاسیک و نئوکلاسیک کاربرد ندارد و تنها در قسمت‌های پنهانی، مانند اسکلت کابینت، قابل استفاده می‌باشد.

 

کابینت pvc سفید با سر ستون منبت
کابینت pvc سفید با سر ستون منبت

کابینت پلاستیک فشرده

در صنعت کابینت‌سازی، ورق‌های PVC با قطر ۱.۵ تا ۲ سانتی‌متر کاربرد دارند. اکثر ورق‌های کابینت پلاستیک فشرده به رنگ سفید تولید می‌شوند. در مدل کابینت‌های حمامی و سرویس بهداشتی، از روکش‌های رنگی پی وی سی در یک طرف ورق آن استفاده می‌شود تا زیبایی کار بیشتر باشد اما روی هم رفته، نباید انتظار مدل‌های مختلف و رنگ‌های متنوع را از کابینت پلاستیک فشرده داشت.

کابینت زیر سینک پی وی سی

بسیار ضروری است که کابینت زیر سینک حتما از PVC تشکیل شده باشد. یونیت PVC از بسیاری مشکلات که حاصل نشت رطوبت به بدنه و اسکلت کابینت است جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود نه تنها کابینت سینک، بلکه کل کابینت‌های آشپزخانه، دوام بیشتری پیدا کنند. (زیرا رطوبت پس از مدتی به سایر قسمت‌ها نفوذ می‌کند و باعث پوسیدگی یونیت کابینت، شکستگی و پیدایش حشراتی مانند سوسک می‌شود.) نه تنها ضرورت دارد که یونیت ظرفشویی از پی وی سی تشکیل شده باشد بکله بهتر است کابینت‌های اطراف هم، از جمله کابینت در بر گیرنده ماشین ظرفشویی و ماشین لباس‌شویی هم از  این ورق ساخته شده باشند.

کابینت پلاستیکی جدید

فرق کابینت pvc و upvc

کابینت PVC از پلیمر نسبتا نرم و قابل انعطاف‌تری نسبت به UPVC تشکیل شده است؛ البته به این معنی نیست که می‌توان آن را خم کرد یا تغییر شکل داد! ورق‌های PVC متخلخل هستند اما ورق‌های UPVC خشک‌تر و سفت‌تر هستند. همین مسئله باعث می‌شود دوام ورق UPVC نسبت به PVC پایین‌تر باشد.( به دلیل عدم انعطاف شکننده‌تر هستند.)

 از ورق‌های UPVC بیشتر برای درب و پنجره، که نیاز به استحکام و خشکی بیشتری است، استفاده می‌شود. هر دوی این متریال کاملا در برابر آب، مواد شیمیایی، اکسیداسیون، نور خورشید و سایر موارد آسیب‌زننده‌ی محیطی مقاومت دارند و تنها تفاوت‌شان در خشکی و عدم انعطاف ورق‌های UPVC است.

 بهترین نوع کابینت چیست؟

اینکه بگوییم بهترین نوع کابینت چیست مانند این سوال است که بپرسیم کدام ماشین بهتر است؟ بنز بهتر است با بی ام و؟ سوالی بدین صورت کلی قطعا پاسخ مناسبی نیز نخواهد داشت. بهترین کار این است که بپرسیم که انواع کابینت برای چه مصارفی بهتر است؟ برای مثال کابینت پی وی سی برای کجا مناسب ترین نوع کابینت است؟

اما اگر بخواهیم در مورد برتری و مزایای کابینت ها و انواع آن ها صحبت کنیم قطعا کابینت های پی وی سی از آن دسته خواهند بود که طرفداران زیادی دارند. در بالاتر به شما درمورد مزیت ها و برتری های کابینت های پی وی سی صحبت کردیم حال می خواهیم بگوییم که کابینت های پی وی سی چه معایبی دارد. این نوع کابینت چون از جنس پلاستیک هستند و مصنوعی بودن آنها و آسیب رسانی آنها به محیط زیست به دلیل تجزیه ناپذیری تنها ایرادی است دارند که البته از نظر ساختاری نمی توان این را عیب عنوان نمود. از مزایای اصلی که پی وی سی نسبت به چوب و ام دی اف دارد نگه داری آسان و ساده تر و کم هزینه است.

کابینت با روکش چوب pvc
کابینت با روکش چوب pvc

مزایای استفاده از کابینت PVC | مزیت و برتری های کابینت پی وی سی

در زیر به مزایای کابینت پی وی سی و نکات مثبت استفاده از این ورق ها در کابینت سازی اشاره می کنیم:

  • دارای رنگ بندی بسیار متنوع
  • به دلیل چگالی پایین وزن سبکی دارد
  • مراقبت از کابینت پی وی سی آسان است
  • در برابر حرارت مقاوم است
  • برای رطوبت و گرما حکم عایق را دارد
  • نصب سریع و آسان
  • عدم پوسته پوسته شدن و مقاوم در برابر رطوبت
  • ضد آب و ضد خش

اگر بخواهیم   پی وی سی pvc و ام دی اف را در نگاهی با یکدیگر مقایسه کنیم باید بگوییم که پی وی سی نسبت به ام دی اف بسیار برتر خواهد بود. پاسخ بسیار ساده است زیرا طول عمر پی وی سی بسیار طولانی بوده و مقاومت بالای آن در برابر حرارت و رطوبت و خط  و خش و بسیاری از مواد غذایی موجود در آشپزخانه که خاصیت اسیدی دارند موجبات آن را فراهم نموده است که مشتریان کابینت پی وی سی نسبت به ام دی اف افزایش پیدا نماید کابینت پی وی سی در دو نوع مات و هایگلاس  در بازار وجود دارند که نوع براق یا همان های گلاس طرفداران بیشتری دارد.

مدل کابینت پی وی سی

کابینت پی وی سی مدل های فوق العاده متنوعی دارند که در ادامه مقاله به انواع مدل های کابینت های پی وی سی و همچنین چد نمونه می پردازیم که برای مصارف مختلف و مکان های گوناگون استفاده شده است.

کابینت و کمد دیواری با روکش pvc
کابینت و کمد دیواری با روکش pvc

قیمت کابینت پی وی سی | قیمت صفحه کابینت پی وی سی

اگر می خواهید یک کابینت خوب و درجه یک داشته باشید باید هزینه بیشتری هم بپردازید. کابینت های پی وی سی قیمت های مختلقی دارند. در ادامه به قیمت کابینت پی وی سی می پردازیم. همانطور که ممکن است شما هم بدانید این است که به طور دقیق و کاملا درست نمی توان قیمت کابینت ها را تعیین نمود.

تغییرات ارزی و همچنین دستمزدها و تغییر در قیمت مواد اولیه در بازار عواملی است که براحتی می تواند هفتگی و یا حتی روزانه قیمت کابینت را تغییر دهد پس در جریان باشید قیمت هایی که در زیر ارائه داده ایم می تواند متغیر باشند. از سوی دیگر علاوه بر قیمت خود متریال کابینت پی وی سی اینکه چه شخصی این کابینت راساخته باشد نیز یک عامل مهم و تعیین کننده برای قیمت کلی کابینت پی وی سی است. قیمت دقیق برای یک کابینت بر اساس طراحی، جزئیات اجرا و دستمزد کابینت ساز حرفه ای، تعیین می کند.

کابینت آشپزخانه پی وی سی
کابینت آشپزخانه پی وی سی

سخن آخر

متریال به کار رفته در ساخت کابینت، نقش مهمی در کارایی، دوام و کیفیت کلی کابینت‌ها دارد. بنابراین بسیار مهم است در قسمت‌هایی که خطر نفوذ رطوبت وجود دارد از یونیت‌های مقاوم در برابر رطوبت، که مهم‌ترین و بهترین نوع آن کابینت PVC است، استفاده نمود. کابینت پی وی سی نه تنها قابل شست‌وشو است بلکه مقاومت بسیار بالایی نیز در برابر لکه، حرارت، خط و خش، ضربه، مواد اسیدی و شوینده نیز دارد. اگر چه قمیت کابینت‌های PVC بالا است اما اگر بتوانید کل یونیت و اسکلت کابینت‌ها را از پی وی سی انتخاب کنید، کابینت‌هایتان عمر طولانی‌تری خواهند داشت. ازین که تا پایان همراه این محتوا بوده‌اید از شما سپاسگزاریم.

Comments (15)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *