کابینت پولیشی یکی از مقاوم‌ترین و در عین حال زیباترین انواع کابینت آشپزخانه است که می‌تواند تا سال‌ها زینت‌بخش خا نه و آشپزخانه شما باشد. این مدل از کابینت آشپزخانه متریالی جدید در صنعت تولید کابینت محسوب می‌شود که به دلیل مقاومت بسیار بالا و زیبایی چشم‌گیری که دارد، نقطه‌ی عطف تولید کابینت نیز هست. با وجود همه‌ی مزایای کابینت پولیشی، آیا می‌توان این کابینت برای آشپزخانه ما مناسب است؟ کابینت پولیشی برای چه آشپزخانه‌هایی کاربرد دارد؟ آیا نصب آن با توجه به شرایط منزل ما مقرون به صرفه هست؟ در ادامه راجع به این کابینت، مزایا و معایب آن، نحوه‌ی سفارش دادن و پرسش‌هایی که مطرح شد، بیشتر خواهیم گفت. لطفا با آکس چوب همراه باشید.

 

کابینت پولیشی سفید با کف طوسی

کابینت پولیشی چیست؟

مغزی و متریال اصلی که در ساخت کابینت پولیشی به کار می‌رود ام دی اف خام است. ام  دی اف خام معمولی که در ساخت کابینت‌های mdf یا هایگلاس به کار می‌رود، ورق ۱۶ میلیمتری است اما در مدل کابینت پولیشی، از ام دی اف خام ۲۵ میلی‌متری استفاده می‌شود. ام دی اف خام متریال مقرون به صرفه‌تری از چوب طبیعی است و به همین دلیل در ساخت کابینت پولیشی کاربرد دارد. در صورتی که تمایل داشته باشید می‌توانید از متریال چوب هم در ساخت این کابینت استفاده کنید.

متریال پایه که معمولا ام دی اف خام است، با توجه به سلیقه مشتری توسط دستگاه cnc برش و ابزار می‌خورد و سپس رنگ شده و در مرحله‌ی آخر توسط رنگ پولیشی پوشانده می‌شود. رنگ پولیشی توسط دستگاه‌های پاشنده‌ی بسیار تخصصی و حرفه‌‎ای طی چند مرحله بر روی سطح کار زده  می‌شود که هر بار در انتهای کار، توسط دستگاه‌های ساینده، سمباده می‌خورد و مجددا رنگ می‌شود. این عمل باعث می‌شود سطح  نهایی کار پس از چند مرحله پولیش‌کاری، درخشنده، براق و صیقلی باشد. ساخت و تولید کابینت پولیشی نیازمند محیط و کارگاه‌های کاملا ایزوله است.

کابینت پولیشی سفید با دیوار رنگی

مزایای کابینت پولیشی

کابینت پولیشی مزایای بسیاری دارد که استفاده از آن را در آشپزخانه‌های کلاسیک و نئوکلاسیک توجیه می‌کند. مهم‌ترین مزیت این مدل کابینت، مقاومت بسیار بالای آن است که قادر است زیبایی خود را سال‌ها حفظ کند.

  • وجود ظاهر درخشنده و زیبا از دیگر مزایای استفاده از این کابینت است. رنگ پولیش پس از سمباده‌کشی ظاهری براق و جلا شده پیدا می‌کند. ظاهر شفاف و درخشنده این کابینت‌ها، خصوصا در رنگ سفید، باعث می‌شود فضای آشپزخانه بزرگ و دلباز دیده شود.
  • کابینت رنگ پولیشی، به دلیل وجود لایه‌ی محافظتی در برابر خط و خش و ضربه بسیار مقاوم است. این کابینت‌ها در برابر رطوبت هم مقاوم هستند و از این رو از بهترین مدل‌‎های کابینت برای آشپزخانه‌های محیط‌های مرطوب و ساحلی هستند.
  • حکاکی و کنده‌کاری‌های حک شده در سبک کلاسیک و نئوکلاسیک در مدل کابینت پولیشی به بهترین شکل دیده می‌شوند که روی هم رفته، ظاهر اشرافی و مجللی به آشپزخانه می‌بخشند؛ خصوصا اگر با کانتر سنگ طبیعی یا کورین ترکیب شده باشند.

معایب کابینت پولیشی

کابینت پولیشی یکپارچه حٌسن است و نمی‌توان معایب خیلی بزرگ و عمده‌ای را برای آن ذکر کرد. با وجود مقاومت و کیفیت بالا، این کابینت عیب‌‎های جزئی نیز دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‎کنیم:

  • ‌مهم‌ترین و اصلی‌ترین عیب این کابینت، قیمت بالای آن است که توان خرید آن را کاهش می‌دهد. ساخت و تولید این کابینت در محیط کاملا ایزوله و عاری از هر گونه گرد و غبار صورت می‌گیرد، همچنین دستگاه‌های پاشش رنگ این کابینت گرانقیمت هستند و روند تولید آن نیز زمان‌بر است. همه‌ی این عوامل در کنار هم، دست به هم می‌دهند و قیمت این کابینت را افزایش می‌دهند.
  • قیمت بالای کابینت رنگ پولیشی، امکان تعویض آن را در بازه‌های زمانی کوتاه ناممکن می‌کند. بنابراین اگر اهل تعویض دکوراسیون در بازه‌های کوتاه هستید، شاید بهتر باشد به سراغ کابینت ارزانقیمت‌تری بروید.
  • بیشترین رنگی که در تولید کابینت پولیشی کاربرد دارد، رنگ سفید است که علت آن زیبایی و پر طرفدار بودن رنگ سفید است. به طور کلی، بیشتر مجری‎‌های تولید کابینت پولیشی، این کابینت را در رنگ سفید تولید می‌کنند. 
  • کابینت‌های رنگ پولیشی بیشتر در سبک نئوکلاسیک و کلاسیک تولید می‌شوند و کمتر در سبک مدرن به کار می‌روند؛ البته که الزامی برای این کار نیز وجود ندارد.

قیمت کابینت پولیشی

کابینت پولیشی جزو کابینت‌های گرانقیمت دسته‌بندی می‌شود که علت آن پروسه‌ی ساخت دشوار این کابینت و وجود محیط ایزوله برای تولید آن است. به طور کلی فرایند ساخت و تولید این مدل کابینت دشوار و زمان‌بر است و نیاز به مجری حرفه‌ای و تجهیزات خاص گران قیمتی دارد.

قیمت کابینت پولیشی به موارد خاصی بستگی دارد:

  • ضخامت ام دی اف به کار رفته یا چوبی که به عنوان متریال پایه استفاده شده
  • سبک و مدل کابینت که ممکن است دارای تراش‌کاری بیشتر یا کمتر باشد
  • رنگ کابینت؛ معمولا کابینت پولیشی در رنگ سفید تولید می‌شود و چنان چه بخواهید از رنگ دیگری استفاده کنید، هزینه‌ی تولید آن کمی بالاتر خواهد رفت
  • مجری و اجرا کننده کار؛ همانطور که اشاره کردیم کابینت پولیشی نیازمند محیط ایزوله و دستگاه‌های خاصی است. شرکت‌های تولید کننده مختلف ممکن است مدعی تولید کابینت پولیشی باشند، اما کابینت پولیشی اصلی با کیفیت حتما باید در محیط ایزوله و با دستگاه‌های به روز تولید شود که همین مساله نیز قیمت کابینت را افزایش می‌دهد.

نگهداری از کابینت پولیشی

مقاومت بالا، نگهداری از کابینت پولیشی را آسان‌تر می‌کند البته این کابینت نیز همانند سایر تجهیزات و لوازم موجود در آشپزخانه به نگهداری و مراقبت نیاز دارد.

  • همیشه کابینت را تمیز نگه دارید و اجازه ندهید ذرات چربی یا گرد و خاک بر روی بدنه و قسمت‌های دور از دسترس آن جا خشک کنند. کنده‌کاری و حکاکی‌های روی بدنه را به طور مرتب و در بازه‌های زمانی کوتاه تمیز کنید. تمیزکاری به موقع باعث می‌شود زیبایی و درخشندگی کابینت‌های شما بیشتر حفظ شوند و نیاز نباشد که از شوینده‌های شیمیایی قوی برای زدودن لکه‎های چربی استفاده کنید.
  • هرگز از اجسام تیز یا اسکاچ‌‎های زبر برای تمیزکاری کابینت پولیشی استفاده نکنید. اگرچه این کابینت مقاوم است اما نباید با اجسام تیز و زبر لایه‌ی رنگ پولیشی را خراش دهید یا خط بیندازید.
  • وجود هر گونه خراش بر روی این کابینت‌ها در وهله‌ی اول زیبایی کابینت را تحت تاثیر قرار می‎دهد و باعث آسیب رسیدن به بافت درونی کابینت می‌شود. بنابراین اگر خراشی بر روی سطح کابینت ایجاد شد، در اسرع وقت با کابینت‌سازتان تماس بگیرید و آن را ترمیم کنید.
  • از مواد شوینده و شیمیایی برای تمیزکاری کابینت استفاده نکنید. الکل، استون، مواد شوینده چربی‎زدا و …. همگی به بافت پولیش آسیب می‌رسانند و آن را از بین می‌برند.
  • برای تمیزکاری کابینت حتما از ابر و دستمال‎‌های نخی نرم استفاده کنید. اسکاچ‎های زبر، پدهای سیلیکونی، سیم ظرفشویی و هر پارچه‌ی زبری مناسب تمیزکاری این مدل کابینت نیست.
  • چنانچه مواد غذایی بر روی بدنه و سطح کابینت ریخت، آن را تمیز کنید و اجازه ندهید مدت طولانی بر روی سطح کابینت باقی بماند.

کابینت پولیشی سفید نور طبیعی

کابینت پولیشی، یک متریال است!

از آنجا که رنگ پاشیده شده بر روی کابینت‌های پولیشی، بسیار مقاوم و چند لایه است، این مدل از کابینت آشپزخانه ، به عنوان یک متریال و جنس شناخته می‌شود. به این معنی که کابینت پولیشی، در واقع یک متریال است و کابینتی‌ رنگ‌شده، به حساب نمی‌آید.

ازین متریال، علاوه بر کابینت‌های آشپزخانه می‌توانید در انواع کمد، کابینت حمامی، کمد دیواری، دکواتیو و حتی لوازم منزل مانند میز تلویزیون و غیره نیز استفاده کنید و خانه‌ای با دکوراسیون هماهنگ و متناسب داشته باشید.

انواع مواد خامی که در ساخت کابینت  رنگ پولیشی کاربرد دارند:

کابینت پولیشی، در واقع به این علت نام‌گذاری شده است که در ساخت آن از تکنولوژی رنگ پولیشی استفاده می‌شود. بنابراین با استفاده از هر متریالی می‌توان این کابینت را طراحی و تهیه نمود. به عنوان مثال، چوب طبیعی ، ام‌دی‌اف خام، فلزاتی مانند استیل و غیره، همه می‌توانند در ساخت کابینت پولیشی کاربرد داشته باشند.

بدیهی است متریالی که در ساخت کابینت پولیشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، قیمت نهایی کار را تغییر می‌دهد. برای نمونه، پرواضح است که چوب، متریالی گرانقیمت است و کابینت رنگ پولیشی تهیه شده از آن، قیمت بالاتری نسبت به کابینت رنگ پولیشی ساخته شده از ام‌دی‌اف خام دارد.

کابینت رنگ پولیشی نیاز به محیطی ایزوله دارد:

مهم‌ترین دلیلی که کابینت رنگ پولیشی را تبدیل به کابینت گران قیمتی کرده است، محیطی است که این کابینت در آن ساخته می‌شود. فضایی که این کابینت در آن ساخته و رنگ می‌شود، باید کاملا ایزوله باشد و از آلودگی‌ و هر گونه گرد و غبار به دور باشد. ساخت و ایجاد چنین فضایی، نیازمند تخصص و هزینه‌ی نگهداری بالا است.

 

رنگ پولیشی چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

اشاره کردیم که این رنگ، سه جزء اصلی دارد؛ اسید، رزین و تشدید کننده کبالت. این مواد باید طبق اندازه استاندارد و مطابق دستور کارخانه تولیدکننده، با یکدیگر ترکیب شوند. این ماده پس از ترکیب شدن، به واسطه‌ی حرارتی که از ترکیب شیمیایی آن به دست می‌آید، به نوعی پخته می‌شود و پس از آن ، رنگ آماده خواهد بود.

ترکیب شدن مواد اولیه، مرحله‌ی مهمی در رنگ پولیشی است؛ اگر رزین به خوبی مخلوط نشده باشد یا اندازه مواد، نامناسب باشد و یا در درجه حرارت مناسب محیطی ترکیب نشود، رنگ باکیفیتی به دست نخواهد آمد. از این رو، ترکیب کردن مواد و آماده‌سازی اولیه رنگ پولیشی، نیازمند تجربه و وجود درجه‌ هوای استاندارد برای این کار است.

قیمت رنگ پولیشی

مزیت‌های رنگ پولیشی

ایجاد سطح براق و درخشنده اولین ویژگی استفاده از این رنگ است. هر سطحی که با این رنگ پوشانده شود، ظاهری براق و شیشه‌مانند پیدا خواهد کرد که در وهله‌ی اول، زیبایی آن بسیار چشم‌گیر و رخشان است. علاوه بر زیبایی، استفاده از رنگ پولیشی مزیت‌های زیر را به همراه خواهد داشت:

  • این رنگ، دوام بالایی دارد و قدرت پوشش‌دهی آن نیز بالا است.
  • رنگ پولیشی سریع خشک می‌شود و باعث می‌شود سرعت رنگ کردن سطوح افزایش یابد.
  • ضخامتی که رنگ پولیشی بر روی سطح کار ایجاد می‌کند، از ایجاد خط و خش یا خراش بر روی سطح پایه پیشگیری می‌کند.
  • اگر سطح کار، به طور کامل با این رنگ کاور شود، مقاومت بالایی در برابر رطوبت و آب خواهد داشت.
  • استفاده از این رنگ باعث می‌شود مقاومت مغزی در برابر مواد شیمیایی و سایش افزایش یابد.
  • از مزایا و خواص ویژه این رنگ، قابلیت ترمیم‌پذیری آن است. می‌توان هر ساله، آن را ترمیم کرد تا زیبایی و درخشندگی آن بهبود یابد. البته اگر خراش ایجاد شده، عمیق باشد، لازم است سطح کار سمباده شود و مجددا رنگ شود.
  • رنگ پولیشی ام دی اف

    امروزه به لطف ماشین CNC ، که نوعی ماشین‌آلات بسیار مدرن حکاکی است، می‌توان MDF خام را نیز همانند چوب حکاکی و منبت نمود. در این مدل، ام‌ دی‌ اف خام با توجه به مدل کابینت، درب کمد دیواری و … به صورت فرورفته یا برآمده حکاکی می‌شود، سپس به وسیله‌ی رنگ پولیشی در محیط ایزوله، رنگ‌آمیزی و سمباده‌کاری می‌شود.

    معمولا در سبک کابینت کلاسیک یا مبلمان استیل کلاسیک، از ام دی اف خام به عنوان پایه و مغزی استفاده می‌شود که قیمت آن را نسبت به چوب طبیعی، اقتصادی‌تر خواهد کرد.

    رنگ پولیشی روی چوب

    استفاده از این رنگ، بر روی قطعات چوبی بهترین اتفاقی است که می‌تواند برای زیبایی و کیفیت چوب طبیعی رخ دهد. نقوش و گره‌هایی که در بافت طبیعی چوب وجود دارد، با استفاده از پولیش زیبایی بیشتری خواهند داشت و در واقع، بیشتر به چشم می‌آیند.

    مساله دیگر، دوام و ماندگاری قطعات چوبی است که با استفاده از پولیش، کیفیت آن تضمین می‌شود. با توجه به آسیب‌پذیری چوب طبیعی و مقاومت پایین آن در مقابل رطوبت و نفوذ آب، استفاده از چنین رنگ مقاومی باعث می‌شود لوازم چوبی در برابر رطوبت، سایش و خط و خش، تا حد بسیار زیادی مقاوم شوند.

  • کابینت با رنگ پولیشی

    استفاده از رنگ پولیشی برای کابینت آشپزخانه به عنوان یکی از روش‌های تزئینی برای بهبود کابینت‌های چوبی است. با توجه به این که آشپزخانه محیطی پر رفت‌وآمد است و بیشتر در معرض رطوبت، ذرات چربی و سایش قرار دارد، استفاده از این رنگ، باعث زیبایی و ارتقاء کیفیت کابینت‌ها و همچنین پیشگیری از پوسیدگی چوب می‌شود.

    معمولا کابینت‌های آشپزخانه با رنگ پولیشی به رنگ سفید هستند. از نظر سبک و مدل، فرقی نمی‌کند که کابینت شما چه طرح و مدلی داشته باشد؛ در هر صورت، می‌توان با استفاده از این رنگ، کابینت‎‌ها را پوشش داد.

    متریال پایه برای کابینت، می‌تواند چوب طبیعی یا ام‌دی‌اف باشد. قطعات چوب یا ام‌دی‌اف خام با دستگاه حکاکی و ابزارزنی CNC حکاکی و برش‌کاری می‌شوند و پس از تمیزکاری نهایی، رنگ می‌شوند. کابینت‌هایی که با این رنگ هستند، جزو بهترین و گرانقیمت‌ترین کابینت‌های بازار هستند که از نظر کیفیت و زیبایی حرف اول را می‌زنند. قیمت این کابینت‌ها با توجه به متریال پایه، که ممکن است چوب طبیعی یا ام‌دی‌اف خام باشد، و همچنین سبک کابینت، که ممکن است مدرن یا کلاسیک باشد، متفاوت خواهد بود.

  • تفاوت کابینت پولیشی و پلی اورتان

    رنگ پلی اورتان یکی دیگر از رنگ‌هایی که در ساخت مصنوعات چوبی و کابینت آشپزخانه کاربرد دارد. پلی اورتان نیز رنگ باکیفیت و براقی است اما از نظر عمق و شفافیت که ایجاد می‌کند، به رنگ پولیشی نمی‌رسد. کابینت‌هایی که رنگ پولیشی دارند، از نظر مقاومت و کیفیت، به مراتب از کابینت‌های پلی اورتان قوی‌تر هستند. در واقع با زدن این رنگ بر روی کابینت‌ها، یک لایه‌ی عمیق شیشه‌مانند بر روی آن‌ها کشیده می‌شود که باعث می‌شود جلا و زیبایی کابینت‌ها بهبود یابد.

کابینت پولیشی

مراحل ساخت کابینت پولیشی:

قبل از هر چیز، متریالی که در ساخت کابینت رنگ پولیشی باید بکار رود، انتخاب و ساخته می‌شود و سپس به کارگاه مخصوص ایزوله برده می‌شود. ماده‌ی خمیری مانند پولیش، به وسیله‌ی یک حلال که معمولا تینر است، رقیق شده تا به شکل کاملا یکدست و مایع در آید.

سپس رنگ بدست آمده، به وسیله‌ی پیستوله و ابزارآلات کاملا مدرن به صورت یکنواخت بر روی کار پاشیده می‌شود. از آنجا که رنگ پولیشی مانند یک لایه‌ بر روی کار می‌نشیند و قطر آن را افزایش می‌دهد، این مرحله بسیار مهم و حساس است؛ اگر رنگ، به شکل یکنواخت و همگن بر روی کابینت پاشیده نشود، اختلاف سطح ایجاد می‌شود و در پایان کار، کابینت تراز نیست و زیبایی خود را از دست می‌دهد.

دقت داشته باشید که زیبایی و درخشندگی کابینت پولیشی، به صاف و یکدست بودن آن است. بنابراین مرحله‌ی پاشیدن رنگ، نیاز به تخصص و ابزارآلات بسیار تخصصی و مدرن دارد.

Application of polishing paint

 

پس از پاشیدن رنگ به کابینت و خشک شدن رنگ، سطح کار باید به وسیله‌ی سمباده، صاف و صیقلی شود و در اصطلاح، ساب زده شود. این مرحله چهار بار تکرار می‌شود. به این معنی که پس از پاشیدن رنگ بر روی کابینت و خشک شدن آن، ساب زده شده و دوباره و سه باره رنگ می‌شود و به وسیله‌ی سمباده ساب زده می‌شود و در نهایت بار چهارم نیز رنگ زده و سمباده می‌شود.

در مرحله‌ی آخر، سطح کار به وسیله‌ی نوعی پارچه نرم یا نمدی یا پنبه مانند، سمباده زده می‌شود تا کار بیشتر یکنواخت شود و در نهایت روغن‌کاری می‌شود تا درخشندگی آن، بیشتر به چشم بیاید.

در نهایت لایه‌ای در حدود سه میلیمتر بر روی کابینت اضافه شده که درخشندگی و مقاومت بسیار بالایی دارد و کابینت برای نصب به محل مورد نظر ارسال می‌شود.

سبک‌های رایج کابینت پولیشی:

کابینت رنگ پولیشی در سبک کلاسیک و مدرن قابل سفارش و ساخت است. بدیهی است که این کابینت، چنانچه در سبک مدرن باشد، ساده ساخته می‌شود و چنانچه در سبک کلاسیک ساخته شود، دارای نقش و نگارهای سنتی و کلاسیک است.

دستگیره‌ها در کابینت پولیشی:

انتخاب دستگیره کابینت ، تابعی از سبک آن است. اگر کابینت شما به سمت و سوی کابینت مدرن گرایش داشته باشد، لازم است از دستگیره‌های ساده، بلند و کشیده استفاده کنید و یا حتی کابینت خود را بدون دستگیره سفارش دهید.

اما چنانچه سبک کابینت آشپزخانه شما کلاسیک است، لازم است از دستگیره‌های کلاسیک یا آویزان که دارای نقش‌ونگارهای بیشتری هستند، استفاده کنید.

MDF polish color

نقش استادکار و سازنده کابینت پولیشی:

سطح ‌همه‌ی انواع کابینت‌های پولیشی، بسیار درخشنده و شفاف است و تصاویر و محیط اطراف در آن انعکاس داده می‌شود. چنانچه سطح کار به اندازه کافی صاف و یکدست نباشد و یا دارای ناهمواری باشد، انعکاسی که از محیط اطراف در آن دیده می‌شود، ناهمگون و تاب‌دار است و کیفیت کار را پایین می‌آورد.

می‌توان گفت در کنار متریال، طراحی و ابزارآلات پیشرفته‌ای که در ساخت کابینت پولیشی لازم است، یک استادکار ماهر و کار بلد، کار را تکمیل می‌کند.

سخن پایانی

کابینت پولیشی جزو بهترین و بادوام‌ترین کابینت‌های حال حاضر دنیا است. این کابینت بیشتر در سبک کلاسیک و نئوکلاسیک ساخته می‌شود. بیشترین رنگی که در ساخت کابینت پولیشی کاربرد دارد، سفید است و مهم‌ترین علت آن هم بازتابش نور بیشتر و پرطرفدار بودن کابینت‌های سفید است. اگر قصد دارید کابینت‌های بادوام و در عین حال با کیفیتی داشته باشید که سال‌ها از تماشای آن در آشپزخانه لذت ببرید، کابینت‌های پولیشی بهترین گزینه هستند که همه‌ی ویژگی‌های یک کابینت زیبا و ایده‌ال را تومان به آشپزخانه شما می‌‎بخشند.

در پایان از همراهی شما با این محتوا سپاسگزاریم و امیدواریم مطالبی که گفته شد در معرفی هر چه بهتر و کاملتر کابینت آشپزخانه موثر واقع شود. از شما دعوت می‌کنیم اگر تجربه‌ی استفاده از کابینت پولیشی یا موارد مشابه را دارید، نظرات ارزشمند خود را برای ما کامنت کنید. برای شناخت بهتر و مشاهده‌ی تولیدات به روز شرکت آکس چوب، صفحه‌ی اینستاگرام ما را دنبال کنید.

 The difference between polished and polyurethane cabinets

۵/۵ - (۲ امتیاز)

Comments (3)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *