جای مناسب یخچال در آشپزخانه کجاست؟ راجع به مثلث آشپزخانه چه می‌دانید؟

جای مناسب یخچال در آشپزخانه

جای مناسب یخچال در آشپزخانه کجاست؟

این سوالی است که احتمال ذهن شما را هنگام جابجایی و اسباب‌کشی در منزل جدید و یا زمانی که قصد دارید آشپزخانه‌تان را به سبک و مدل دلخواه‌تان طراحی کنید، به خود مشغول می‌کند. البته امروزه طراحان بر حسب سلیقه و نظر تخصصی خود، جای مناسبی را برای یخچال‌ در آشپزخانه در نظر می‌گیرند و با یک نگاه ساده، می‌توانید محل آن را پیدا کنید؛ اما اگر شما فردی اهل اظهار نظر کردن و اعمال سلیقه باشید، شاید نظر دیگری داشته باشید و ترجیح بدهید مطابق میل و سلیقه‌ی خودتان عمل کنید! در هر صورت، خانه و آشپزخانه متعلق به شماست و حق شماست که محل وسایل‌تان را خودتان انتخاب کنید. آکس چوب در این محتوا قصد دارد، به شما کمک کند تا جای مناسب یخچال در آشپزخانه تان را بیابید و بهتر بتوانید فضای آشپزخانه‌تان را مدیریت و ساماندهی کنید. چنانچه دغدغده‌ی این موضوع را دارید از شما دعوت می‌کنیم این محتوا را بخوانید:

چگونه جای مناسب یخچال در آشپزخانه مان را پیدا کنیم؟

آشنایی با مثل کار یا مثلث آشپزخانه

اگر به چیدمان و طراحی آشپزخانه علاقمند باشید، احتمالا با اصطلاح مثلث طلایی، یا مثلث کار و یا مثلث آشپزخانه، آشنا شده‌اید. مثلث کار، به فضایی مابین یخچال، اجاق گاز و سینک ظرف‌شویی گفته می‌شود. در واقع این سه جزء، یک مثلث فرضی را در آشپزخانه تشکیل می‌دهند که به مثلث کار  یا مثلث آشپزخانه معروف است.

طبق استاندارد و تعریف مثلث کار، بهترین محل برای قرارگیری یخچال نزدیک به در ورودی آشپزخانه است. بهترین مکان برای قرار گرفتن گاز، فضایی ایمن و در کنار میز سرو غذا است و پیشنهاد می‌شود که در نزدیکی پنجره باشد تا بخارات ناشی از پخت و پز و ذرات غذا، با سهولت بیشتری از هود یا هواکش خارج شوند.

با تعبیه این دو نقطه که در واقع دو ضلع یک مثلث هستند، محل قرارگیری سینک ظرف‌شویی مشخص می‌شود. سینک ظرف‌شویی بهتر است در نقطه‌ای با چشم‌انداز مناسب باشد تا فردی که در حال ظرف‌ شستن است، صحنه‌ی خوشایندی را در مقابل داشته باشد و از حضور در پای ظرف‌شویی احساس کسالت و خستگی نکند.

  • اگر یخچال‌تان بزرگ و جاگیر است:

یخچال‌های بزرگ مانند سایدبای‌ساید، اگرچه زیبا و شیک هستند، اما اگر جای مناسبی در آشپزخانه نداشته باشند، مانند یک غول بزرگ هستند که نه تنها زیبایی ندارند، بلکه باعث می‌شوند به طور کلی فضای آشپزخانه گرفته شود و نازیبا دیده شود.

به شما پیشنهاد می‌دهیم اگر یخچال سایدبای‌ساید بزرگی دارید، ( مانند انواع یخچال‌های ۳۲ فوت با بزرگتر که بسیار حجیم هستند و یا حتی هر مدل یخچال دیگری ) ‌یخچال را با محیط یکپارچه کنید. برای این کار، یخچال باید درون قابی از جنس کابینت قرار بگیرد. دراین صورت، بالا، کناره‌ها و به طور کلی اسکلت یخچال دیده نمی‌شود و فقط قسمت درب آن دیده می‌شود و در اصل، حجم بیشتر آن پوشیده می‌شود. این روش، علاوه بر زیبایی، بسیار متداول است و باعث می‌شود فضای آشپزخانه شیک و مدرن به نظر برسد.

قرار دادن یخچال درون قابی از جنس کابینت، مزیت دیگری نیز دارد و آن، استفاده‌ی بهینه از فضا استو باعث ایجاد یک آشپزخانه مدرن می شود.. با این کار، می‌توانید قسمت بالای یخچال را نیز کابینت آشپزخانه کنید. این کابینت‌ها که به کابینت یخچالی معروف هستند، می‌توانند انبار کوچکی باشند تا وسایل و لوازم غیرضروری‌تان را درون آن‌ها قرار دهید. البته باید از قرار دادن اشیاء سنگین در درون بالای کابینت یخچال اجتناب کنید، زیرا ممکن است بر اثر فشار زیاد، کابینت خم شده و اصطلاحا شکم بیندازد و به سقف یخچال آسیب برساند.

جای مناسب یخچال بزرگ در آشپزخانه

  • اگر یخچال کوچک و مینی دارید:

ممکن است شما به هر دلیلی، احتیاج به یخچال و یا فریزری به سایز کوچک داشته باشید. اگر چنین است،  جای مناسب یخچال در آشپزخانه‌ تان، درون کابینت‌های ردیف پایینی است. یخچال‌های مینی را می‌توانید همانند ماشین لباس‌شویی یا ماشین ظرف‌شویی نصب کنید و در صورتی که تمایل دارید ظاهر یخچال‌تان دیده نشود، می‌توانید از درب‌های کابینتی استفاده کنید و یخچال را به طور کامل درون کاور و قابی از جنس کابینت قرار دهید.

قرار دادن یخچال درون قاب کابینت باعث می‌شود فضای یکسان و یکنواختی بین کابینت‌های ردیف پایینی وجود داشته باشد و سادگی آشپزخانه بیشتر حفظ شود.

چنانچه به وجود یخچال مینی و کوچک در آشپزخانه‌تان احتیاجی ندارید، می‌توانید آن را درون اتاق خوابتان قرار دهید و میوه‌های تازه و نوشیدنی‌هایتان را درون آن قرار دهید و هنگام مطالعه یا نیمه‌ شب‌ها، هنگامی که تشنه یا گرسنه می‌شوید از خوراکی‌های درون آن استفاده کنید. حضور یخچال کوچک در اتاق خواب، خصوصا اگر نوزاد یا فرزند کوچکی دارید، بسیار برایتان مفید و کارساز خواهد بود.

جای مناسب یخچال کوچک در آشپزخانه

  • یخچال را در جایی قرار دهید که درب آن به راحتی باز شود.

یکی دیگر از نکاتی که در محل و جای مناسب یخچال در آشپزخانه باید رعایت شود، باز و بسته شدن درب یخچال است. یخچال را باید در قسمتی از آشپزخانه قرار دهید که به درب آن به راحتی باز و بسته شود و علاوه بر آن، شخصی که قرار است از درون یخچال چیزی بردارد، به راحتی بتواند این کار را انجام دهد. قرار دادن یخچال در فضایی که محل تردد است، کار شما را با سختی همراه خواهد کرد.

  • محل قرارگیری یخچال باید فضای کافی برای گردش هوا داشته باشد.

موتور یخچال برای خنک کردن، احتیاج به سیستم تهویه‌ی هوا دارد، بنابراین یخچال شما باید در محلی قرار گیرد که امکان تهویه‌ی هوا وجود داشته باشد. در صورتی که یخچال‌تان را درون قاب یا کابینت یخچالی قرار می‌دهید، لازم است در کناره‌ها و پشت یخچال، فضایی برای رد و بدل شدن هوا وجود داشته باشد و یا سیستم تهویه‌ی برقی تعبیه شده باشد.

عدم تهویه‌ی مناسب، باعث عملکرد نامناسب یخچال و اتلاف انرژی برق و در نتیجه‌ی هزینه‌ی بیشتر برق و در نهایت، عمر کوتاه‌تر یخچال خواهد شد.

  • نزدیکی به لوله‌ آب را فراموش نکنید.

اگر یخچال‌تان ساید‌بای‌ساید یا انواع دیگری است که دارای آب سردکن خودکار هستند، لازم است که آن را در نزدیکی لوله‌کشی آب قرار دهید. فاصله‌ی زیاد یخچال از لوله‌کشی آب، باعث خراب شدن پمپ یخچال می‌شود و مکش آب را با مشکل مواجه خواهد کرد.

جای مناسب یخچال در هر آشپزخانه ای

  • نزدیکی یخچال به پریز برق

آشپزخانه محیط خطر‌زایی به حساب می‌آيد، بنابراین باید همه‌ی جوانب احتیاط در آن رعایت شود. قرارگیری یخچال در فضایی که از پریز برق، فاصله‌ی زیادی دارد باعث می‌شود به سیم‌کشی بلندتری نیاز داشته باشید و همین مساله خطراتی را به همراه خواهد داشت، بنابراین تا جای ممکن از سیم‌کشی بلند اجتناب کنید.

یخچال را در چه قسمت‌هایی نباید قرار دهید؟

  • قرار دادن یخچال در کنار اجاق گاز، مایکروفر، فر و یا توستر و هر وسیله‌‌ای که تولید حرارت و گرما در آشپزخانه می‌کند ممنوع است. یخچال برای کارکرد مناسب احتیاج به تهویه‌ی هوا دارد و لازم است در محیطی باشد که بتواند هوای گرم خود را با محیط مبادله کند و چنانچه کنار وسایلی نیز باشد که تولید گرما می‌کنند، تبادل گرما با محیط، به درستی انجام نخواهد گرفت و باعث می‌شود که موتور یخچال شما دچار آسیب شود.

علاوه بر این، وجود حرارت در کنار یخچال، باعث می‌شود که بدنه‌ی یخچال، زرد شود و تغییر رنگ دهد. ضمن آنکه قرارگیری یخچال در کنار وسایل برقی ممکن است خطرات دیگری نیز داشته باشد و از نظر ایمنی، استاندارد نیست.

  • قرارگیری یخچال در کنار پنجره یا هر قسمت دیگری که نور خورشید بر آن می‌تابد نیز ممنوع است و باعث آسیب رسیدن به وسیله‌ی برقی‌تان خواهد شد. یخچال، وسیله‌ی تولید سرما است بنابراین اگر در میحطی قرار بگیرد که نور و گرما به آن می‌تابد، عملکرد آن با دشواری روبرو خواهد شد. علاوه بر این، نور خورشید رنگ یخچال را خراب خواهد کرد، پس همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، جای مناسب یخچال در آشپزخانه در کنار درب ورودی و در محلی است که نور آفتاب به آن نتابد.
  • محلی که یخچال‌تان را آنجا قرار می‌دهید نباید نم‌زده و رطوبت‌زده باشد. همانقدر که گرما و نور خورشید به موتور یخچال آسیب می‌زند، رطوبت هوا و هرگونه شرایط نامساعد مانند حضور گرد و خاک، باعث می‌شود که عملکرد یخچال دچار نقصان شده و عمر آن کوتاه‌تر شود.
  • محل قرارگیری یخچال نباید در کنار سینک ظرف‌شویی باشد، زیرا باعث ایجاد رطوبت و پاشیدن آب به بدنه‌ی یخچال و حتی بروز برق‌گرفتگی می‌شود. بهتر است فاصله‌ی استاندارد سینک ظرف‌شویی از یخچال را رعایت کنید و با این کار، هم از بروز خطر برق‌گرفتگی و اتصال برق جلوگیری کنید و هم از زنگ‌زدگی و ایجاد فضایی مرطوب در پشت یخچال پیشگیری کنید.

بهترین جای یخچال

سخن پایانی :

از بین وسایل و لوازم برقی آشپزخانه، یخچال وسیله‌ای است که توسط همه‌ی اعضای خانواده مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین جای مناسب یخچال در آشپزخانه باعث می‌شود دسترسی و راحتی برای همه‌ی خانواده مهیا شود. همچنین یخچال و فریز، وسیله‌ای بسیار گرانقیمت در آشپزخانه به حساب می‌آيند، بنابراین باید در نگهداری و مراقبت از آن‌ها کوشا باشید. زیرا خرید مجدد آن‌ها هزینه‌بر است و بار اقتصادی زیادی را متحمل خانواده می‌کند.

این محتوا توسط وب‌سایت آکس چوب نگاشته شده است. امیدواریم مطالب بیان شده در آن برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد. ازین که همراه این مقاله بوده‌اید از شما سپاسگزاریم.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comment (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *