صفحه روی کابینت – چگونه صفحه روکابینتی انتخاب کنیم؟

صفحه روی کابینت

صفحه روی کابینت

صفحه روی کابینت یکی از اصلی‌ترین بخش‌های کابینت آشپزخانه است. در واقع، صفحه کابینت میز کار شما در آشپزخانه است. شما بر روی صفحه کابینت یا کانتر آشپزخانه، غذا سرو می‌کنید، وسایل یا ظروف آشپزی را قرار می‌دهید، گوشت یا سبزیجات خرد می‌کنید و حتی ظروف و بشقاب‌های آشپزخانه را خشک می‌کنید. بنابراین جنس و متریال تشکیل دهنده‌ی صفحه روی کابینت، از نظر مقاومت، دوام و زیبایی بسیار مهم است. خوشبختانه اکنون، انواع مختلفی از صفحه روی کابینت طراحی و ساخته شده است و می‌تواند نیاز شما را برای داشتن یک آشپزخانه ایده‌آل مرتفع سازد. در این محتوا از وب سایت آکس چوب قصد داریم راجع به انواع صفحه روی کابینت و ویژگی‌های آن مطالبی را به شما ارائه کنیم. اگر شما هم در انتخاب صفحه کابینت آشپزخانه مردد هستید، دعوت می‌کنیم این محتوا را مطالعه فرمایید.

کانتر آشپزخانه
صفحه کابینت آشپزخانه، در واقع میز کار شما در آشپزخانه به حساب می‌آید.

صفحه روی کابینت چیست؟

صفحه‌ روی کابینت، بخشی از کابینت آشپزخانه است که پس از نصب اسکلت یا یونیت کابینت‌‌های زمینی، بر روی آن نصب می‌شود. همان طور که در مقدمه اشاره کردیم، صفحه کابینت میز کار شما در آشپزخانه است و باعث می‌شود راحت‌تر بتوانید به کارهای آشپزخانه و فعالیت‌های مرتبط با آشپزی و خانه‌داری بپردازید.

همان طور که انواع کابینت آشپزخانه شکل‌ها و طرح‌های متفاوتی دارند، صفحه‌ی روی کابینت آشپزخانه نیز بسیار متنوع است. انواع صفحه روی کابینت هم از نظر متریال، هم از نظر سایز و دو لبه بودن یا یک لبه‌ بودن، دارای ویژگی‌های مختلفی هستند. همچنین انواع صفحه کابینت از نظر ضد آب بودن و مقاومت در برابر خط و خش و ضربه نیز، دارای انواع گسترده‌ای هستند.

 

انواع صفحه کابینت

گفتیم که صفحه کابینت‌ها دارای انوع مختلفی هستند و با توجه به نقشی که در زیبایی و بهره‌وری آشپزخانه ایفا می‌کنند، لازم است در انتخاب آن‌ها دقت کافی به خرج دهیم. در زیر به معرفی مشهورترین انواع صحفه‌ کابینت که امروزه بیشتر مورد استفاده طراحان است، می‌پردازیم.

صفحه کابینت سنگ مصنوعی کورین

کورین نوعی سنگ مصنوعی است که به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد باعث شده یکی از بیشترین انتخاب‌های طراحان در دهه‌ی گذشته باشد. کورین در برابر آب، رطوبت و حرارت مقاوم است و مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و خط و خش دارد. همچنین زیبایی آن با توجه به آنکه ظاهری شبیه سنگ طبیعی دارد زبانزد است و باعث می‌شود برای انواع کابینت آشپزخانه در همه‌ی سبک‌ها مناسب باشد. یکی از ویژگی‌های جالب سنگ کورین یکپارچه بودن آن است. به این معنی که بر خلاف سایر سنگ‌ها، چه طبیعی و چه مصنوعی، می‌تواند دارای سطحی کاملا یکپارچه و بدون درز یا شکاف در محل اتصال باشد. همچنین می‌تواند در انواع شکل‌های مختلف از جمله منحنی با ابزارخوری‌های متنوع طراحی و ساخته شود.

صفحه کابینت سنگ مصنوعی کوارتز

کوارتز سنگی مصنوعی و آنتی‌باکتریال است. مزیت آن نسبت به کورین مقاومت بیشتر آن در برابر خط و خش و ضربه است و به دلیل آن که ذاتش بدون خلل و فرج است، هیچ میکروب و باکتری نمی‌تواند درون درزهای ریز آن رشد کند.

کوارتز در دو نوع مات و براق وجود دارد و با وجود آن که بسیار سخت و مقاوم است در برابر باقی ماندن رنگ چای و قهوه، کمی آسیب‌پذیر است.

صفحه کابینت سنگ مصنوعی مرمونایت

صفحه کابینت مرمونایت همچون سنگ کوارتز و کورین بوده، ویژگی‌های آن‌ها را داشته و زیبایی خاصی دارد. مرمونایت به آسانی دچار خط و خش نمی‌شود و در برابر مواد شیمایی نیز مقاوم است. نکته قابل توجه این است که مرمونایت، از قیمت کمتری نسبت به دو مورد بالا برخوردار است.

صفحه کابینت آشپزخانه
در کابینت‌های کلاسیک بهتر است از صفحه کابینت‌های سنگی، چه طبیعی و چه مصنوعی، استفاده شود.

صفحه روی کابینت سنگ مرمر یا گرانیت

اگر به متریال طبیعی علاقه داشته باشید صفحه کابینت‌هایی که از جنس سنگ طبیعی هستند، مانند گرانیت و مرمر، بهترین انتخاب برای شما خواهند بود. هر تکه از صفحه کابینت‌هایی از جنس مرمر یا گرانیت، یک اثر منحصربفرد و تک خواهد بود و با نمونه مشابه فرق دارد. این ویژگی‌ را می‌توان در وسایلی که از چوب طبیعی نیز ساخته شده‌اند، مشاهده کرد.

همانطور که می‌دانید سنگ طبیعی متریالی بسیار مقاوم و تقریبا تخریب ناپذیر است به طوری که سال‌ها و قرن‌ها است که سا‌زه‌های سنگی در دل طبیعت، با وجود باد و باران، تاب آورده‌اند و امروزه مایه‌ی فخر و مباهات ملل مختلف هستند. بنابراین با خرید صفحه‌ روی کابینت که از جنس سنگ مرمر یا گرانیت باشد، می‌توانید خیالتان راحت‌ باشد که متریالی مقاوم، شکیل، خاص و منحصربفرد انتخاب کرده‌اید.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که سنگ مرمر به دلیل سختی پایین‌تری که نسبت به سنگ گرانیت دارد، چنانچه با اجسام سخت و سفت برخورد داشته باشد، زودتر خراش می‌افتد.

صفحه کابینت‌هایی که از جنس سنگ هستند، چه طبیعی و چه مصنوعی، برای کابینت‌های کلاسیک گزینه‌ی مناسبی هستند. خصوصا انواع سنگ‌های طبیعی برای کابینت‌های گرانقیمت و فاخر کلاسیک بسیار مورد توجه طراحان هستند.

صفحه کابینت چوبی
صفحات کابینت از جنس چوب طبیعی، اثری منحصربفرد و شکیل هستند که طرفدارن خاص خود را دارند.

صفحه کابینت چوبی

اگر به دنبال صفحه روی کابینت طبیعی با رنگ و رگه‌های خاص هستید، صفحه کابینت چوبی نیز می‌تواند یک انتخاب منحصربفرد و خاص باشد. صفحه کابینت‌های چوبی معمولا برای کابینت‌های چوبی به کار می‌روند و زیبایی خاصی به آشپزخانه‌های کلاسیک و مدرن می‌بخشند.

همانطور که می‌دانید چوب طبیعی، مقاومت کمتری نسبت به متریالی مانند سنگ دارد و در برابر رطوبت، خط و خش و یا ضربه حساس است. البته انواع کانتر و صفحه کابینت چوبی، با روکش‌ها و روغن‌های مناسبی پوشش داده می‌شوند که آن‌ها را در برابر رطوبت محافظت می‌کند و حتی می‌توانید از آن‌ها به عنوان صفحه‌ای که سینک ظرف‌شویی بر روی آن قرار می‌گیرد، استفاده کنید. با این وجود، هر نوع متریالی که طبیعی باشند مانند سنگ و چوب، برای زیبایی بیشتر و دوام بالاتر به نگهداری نیاز دارد و در عین دوامی که دارند باز هم آسیب‌پذیر است.

صفحه روی کابینت طرح چوب

چوب طبیعی متریالی خاص و گرانقیمت است، بنابراین برخی طراحان به دلیل کاهش قیمت تمام شده‌ی کابینت آشپزخانه از متریال طرح چوب استفاده می‌کنند.

کابینت‌های طرح چوب، از متریال‌های مصنوعی مختلفی تشکیل می‌شوند و دارای رگه‌ها و گره‌هایی هستند که در چوب طبیعی نیز مشاهده می‌کنیم و زیبایی خاصی به آشپزخانه شما می‌دهند. اما در هر صورت باید توجه داشته باشید که جنس بدلی هرگز شبیه اصل آن نخواهد بود.

صفحه روی کابینت آشپزخانه
کانتری را مشاهده می‌کنید که محل قرارگیری سینگ ظرف‌شویی بوده و از جنس سنگ مصنوعی است.

صفحه روی کابینت ممبران

ممبران به متریالی از جنس mdf خام با روکش pvc گفته می‌شود. اگر کابینت‌های شما ممبران است صفحه روی کابینت ممبران می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد. از ویژگی‌های کابینت ممبران و صفحه روکابینتی آن، می‌تواند به مقاومت آن در برابر رطوبت و آب اشاره کرد.

صفحه روی کابینت ام‌دی‌اف

برای انواع کابینت ام‌دی‌اف می‌توان از صفحه روی کابینت ام‌دی‌اف استفاده کنید. اگر چه متریال ام‌دی‌اف در برابر آب و رطوبت آسیب‌پذیر است اما صفحات ام‌دی‌اف باکیفیت، دارای لایه‌ی محافظی هستند که از آن‌ها در برابر آب و رطوبت مقاومت می‌کند.

همان طور که کابینت ام‌دی‌اف قمیت اقتصادی و مناسبی دارد، صفحه روی کابینت از جنس ام‌دی‌اف نیز قیمت کمتری نسبت به بسیاری دیگر از انواع صفحه کابینت دارد.

صفحه کابینت چوبی
صفحه کابینت چوبی

صفحه روی کابینت پی‌وی‌سی

صفحه روی کابینت pvc یکی از معروف‌ترین مدل‌های صفحه کابینت است. این صفحه کابینت عموما به رنگ سفید با دانه‌های رنگی ریز است که مهم‌ترین ویژگی آن مقاومت در برابر رطوبت و آب است. با توجه به آن pvc از جنس پلاستیک است، مقاومت کمتری در مواجهه با اجسام داغ دارد.

سایر انواع صفحه‌های روکابینتی

به جز مواردی که گفته شد، انواع مختلف دیگری، چه طبیعی و چه مصنوعی، به عنوان صفحه روی کابینت وجود دارد. صفحه روی کابینت مسی، فلزی، استیل، سرامیک، پلی وود، بتنی، کاشی و ….. نیز وجود دارند که هر کدام با توجه به ویژگی‌های آشپزخانه شما ممکن است گزینه‌ی مناسبی برایتان باشد. ما در این مقاله به دلیل طولانی شدن مطلب، از بازگو کردن نام  ویژگی‌های آن‌ها صرف‌نظر کرده‌ایم.

جدیدترین صفحه روی کابینت

در زیر تصویری از جدیدترین صفحه‌های روی کابینت به تصویر کشیده شده است.

انواع صفحه کابینت آشپزخانه
امروزه از انواع صفحه روکابینتی از جنس سنگ مصنوعی، به عنوان پیشخان و کانتر لگن ظرف‌شویی استفاده می‌شود.
صفحه کابینت
برخی صفحه‌های روکابینتی از جنس سنگ مصنوعی، مانند کورین، کانتری یک‌تکه و بدون درز و شکاف را در محل اتصالات، به شما تحویل می‌دهند.
صفحه روی کابینت کلاسیک
کانتر آشپزخانه در معرض بیشترین آسیب قرار دارد، بنابراین مقاومت و دوام آن حرف اول را در زیبایی و ماندگاری کابینت‌های آشپزخانه می‌زند.
صفحه روی کابینت
همواره از صفحه‌ روی کابینت در برابر اجسام داغ و آسیب‌زا باید محافظت کرد.
صفجه روی کابینت
کانترهای چوبی با رنگ قهوه‌ای، باعث ایجاد حس صمیمی و گرما در محیط خانه و آشپزخانه می‌شوند و از سردی فضا می‌کاهند.
کانتر آشپزخانه
کانترهایی از جنس سنگ مصنوعی یا طبیعی، گزینه‌ی مناسبی برای آشپزخانه‌های طرح کلاسیک و نئوکلاسیک هستند.
صفحه روی کابینت سفید
در این تصویر صفحه روی کابینت pvc با رنگ سفید را مشاهده می‌کنید. pvc در برابر آب مقاوم است اما در برابر حرارت و اجسام داغ، باید محافظت شود.
صفحه کابینت چوبی
صفحه روی کابینت با طرح چوب را مشاهده می‌کنید. ترکیب رنگ سفید و قهوه‌ای روشن، می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای آشپزخانه‌هایی با ابعاد کوچک و میینمال باشد.

قطر و ضخامت صفحه‌ روی کابینت

قطر صفحه‌ روی کابینت بسته به کاربری که دارد و همچنین ارتفاع کابینت‌های زمینی می‌تواند متفاوت باشد. رایج‌تری قطر برای صفحات روی کابینت، ۳ سانتی‌متر، ۵ سانتی‌متر  و ۷ سانتی‌متر هستند، اما صفحاتی با ابعاد بیشتر یا کمتر هم ممکن است وجود داشته باشد. خصوصا در متریال طبیعی، این اختلاف ممکن است وجود داشته باشد.

به عنوان مثال اگر بخواهید یک اسلب چوب را بر روی جزیره قرار دهید ممکن است قطر آن کمی بیشتر از ۵ یا ۷ سانتی‌متر باشد.

صفحه روی کابینت دو لبه یا دو لب چیست؟

صفحه کابینت دارای قوسی است که باعث می‌شود لبه‌ی آن تیز و برنده نباشد. صفحه‌هایی که بر روی یونیت چسبیده به دیوار وصل می‌شوند، یک لب هستند. یعنی از یک طرف صاف بوده و به دیوار یا کاشی آشپزخانه چسبانده می‌شوند و طرف دیگر آن‌ها دارای قوس است که تیز و برنده نباشد.

صفحه کابینت‌های دو لب، صفحه‌هایی هستند که بر روی اپن آشپزخانه یا قسمت‌هایی که دو طرف صفحه به هیچ دیواری متصل نیست، استفاده می‌شود. صفحات دو لبه، در واقع از دو طرف عرض‌شان دارای قوس هستند.

صفحه کابینت
انواع صفحه کابینت با توجه به نیاز مشتری می‌توانند با قطرها و ابعاد مختلف طراحی و ساخته شوند.

قیمت صفحه روی کابینت آشپزخانه

قیمت صفحه روی کابینت تاثیر مهمی در قیمت کل کابینت‌های شما دارد. به این معنی که بخشی از هزینه‌ی کابینت‌های آشپزخانه‌تان، مربوط به صفحه روی کابینت ها‌ است. بنابراین صفحه‌ی تاپ کانتر یا پیشخان بخش مهمی از هزینه‌ی پرداختی شما را تشکیل می‌دهند. با توجه به این موضوع، لازم است از انواع مستحکم و باکیفیت صفحه کابینتی استفاده کنید تا هزینه‌ای که می‌پردازید دور ریخته نشود.

قیمت صفحه کابینت با توجه به جنس آن و ضخامت آن بهای متفاوتی دارد. معمولا صفحه‌های روکابینتی که از متریال طبیعی مانند سنگ‌های طبیعی یا چوب تشکیل شده‌اند، گران‌قیمت‌‌تر هستند. البته ممکن است بسیاری از صفحات روکابینتی با توجه به مواد تشکیل دهنده و دوامشان، قیمت بالاتری نیز داشته باشند.

صفحه روی کابینت
مقاومت صفحه رو کابینتی در برابر موارد خوراکی رنگی و روغن‌ها مساله‌ی مهمی است که باید مورد توجه شما در هنگام خرید قرار بگیرد.

سخن پایانی

صفحه روی کابینت پایان طراحی و نصب کابینت‌ها در آشپزخانه‌تان است. نقش صفحه کابینت در زیبایی دکوراسیون آشپزخانه شما بسیار زیاد است و نباید از طراحی و انتخاب نوع آن سرسری عبور کرد. علاوه بر این، جنس و مقاومت آن در برابر ضربه و خط و خش و یا حتی مقاومت در برابر رنگ مواد غذایی از آیتم‌هایی است که در انتخاب باید بسیار به آن توجه کنید.

صفحه کابینتی که از جنس نامناسب و ناهماهنگ با کابینت‌ها انتخاب شده باشد، می‌تواند زیبایی آشپزخانه شما را بر هم بزند و در نهایت، هزینه‌ی زیادی را به خانواده تحمیل کند. بنابراین آیتم‌های گفته شده در این مقاله را به یاد داشته باشید و در انتخاب صفحه روی کابینت مد نظر قرار دهید.

ازین که تا پایان همراه این مقاله بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم مطالبی که ارائه شده برایتان سودمند واقع شده باشد. چنانچه تمایل دارید مد‌ل‌های کار شده کابینت آشپزخانه را که توسط تیم آکس چوب طراحی و ساخته شده است مشاهده کنید، صفحه‌ی اینستاگرام آکس چوب را دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *