شیک‌ترین آشپزخانه‌های ایرانی ؛ چگونه آشپزخانه‌ای شیک و ایده‌آل داشته باشیم؟

شیک ترین آشپزخانه های ایرانی

شیک‌ترین آشپزخانه‌های ایرانی

انتخاب کابینت آشپزخانه یک انتخاب دقیق، حساس و چالش برانگیز است. اگر شما تجربه ساخت یک واحد مسکونی برای خودتان یا دیگران را دارید، قطعا با چالش انتخاب کابینت روبه‌رو شده‌اید. این روزها عمدتا سازندگان، واحدهای مسکونی را به صورت خام می‌فروشند. بر همین اساس، خریداران هم ممکن است انتخاب کابینت را تجربه کنند. قطعا منظورمان از چالش، کاری شبیه شرکت در کنکور سراسری نیست. اما به هر حال تایید خواهید کرد که انتخاب متریال، رنگ، طرح، مدل، چیدمان و ابزار و یراق کابینت، کار آسانی هم نیست.

کابینت در آپارتمان‌های امروزی، بخشی از دکوراسیون و چیدمان خانه محسوب می‌شود. این موضوع بیانگر اهمیت انتخاب درست و مناسب تک تک اجزا و المان‌های کابینت آشپزخانه است. در این محتوا قصد داریم راجع به انتخاب شیک‌ترین آشپزخانه‌های ایرانی اطلاعات ارزشمندی را در اختیارتان قرار دهیم. از شما دعوت می‌کنیم با ما همراه باشید:

شیک‌ترین آشپزخانه‌های ایرانی

چرا باید در انتخاب کابینت آشپزخانه دقت کنیم؟

همان طور که در مقدمه اشاره شد، کابینت در ساختمان‌های امروزی یک بخش کانونی از دکور خانه محسوب می‌شود. دلیل اهمیت بالای دکوراتیو کابینت‌ها، از اکسپوز بودن یا باز بودن آشپزخانه‌ها ناشی می‌شود. در گذشته، آشپزخانه یک فضای محصور و اندرونی به حساب می‌آمد. در حالی که امروزه آشپزخانه، بخشی از سالن پذیرایی خانه است.

در واقع، شما نمی‌توانید مبلمان و تزئینات خانه را سبک کلاسیک با رنگ‌های مات و سنگین انتخاب کنید، اما کابینت‌های مدرن داشته باشید. پس هارمونی مبلمان و چیدمان دکوراسیون خانه اولین دلیل برای حساسیت در انتخاب کابینت آشپزخانه است. کابینت آشپزخانه هم باید با سایر لوازم و دکوراسیون منزل هارمونی داشته باشد و هم، اجزا خود کابینت نیز باید هماهنگ باشند. به عنوان مثال، نباید رنگ و مدل مدرن را با دستگیره‌های سنتی و کلاسیک در یک آشپزخانه کنار هم قرار دهید.

هر چه قدر انتخاب درست‌تری به لحاظ یکسانی و هماهنگی دکور خانه و کابینت‌ها داشته باشیم، فضای زیبا‌تری خواهیم داشت. نکته بعدی درباره اهمیت انتخاب کابینت آشپزخانه، تاثیر بصری آن بر فضا است. صرف نظر از موضوع دکوراتیو و مبلمان منزل، کابینت به تنهایی تاثیرات بصری عمیقی بر فضا دارد. بنابراین برای داشتن شیک‌ترین آشپزخانه‌های ایرانی لازم است از این تاثیرات آگاهی داشته باشیم و بر طبق اصول و قواعد پیش برویم.

آشپزخانه ایرانی

شیک‌ترین آشپزخانه‌های ایرانی

نوع مدل و رنگ کابینت می‌تواند در وسعت دید یک ناظر نسبت به فضای آشپزخانه موثر باشد. رنگ‌های روشن و شفاف که انعکاس نور بیشتری دارند فضا را بزرگتر نشان می‌دهند و برای آشپزخانه‌های کوچکتر مناسب هستند. نکته نهایی و مهم بعدی هزینه‌بر بودن کابینت است. شما امکان تعویض مداوم کابینت‌هایتان را نخواهید داشت. پس بهتر است در انتخاب اولتان حداکثر وسواس را به خرج دهید. آخرین نکته در مورد اهمیت یک انتخاب درست و اصولی، کارایی کابینت آشپزخانه است.

مدل کابینت و همین طور چیدمان کابینت در شیک‌ترین آشپزخانه‌های ایرانی در کارایی و جادار بودن فضا بسیار تاثیرگذار است. بیشتر اوقات بانوان از کمبود فضا در آشپزخانه های آپارتمانی گلایه‌مند هستند که با انتخاب مدل مناسب این مشکل کاسته می‌شود.

 مزایای یک انتخاب درست برای کابینت در شیک‌ترین آشپزخانه‌های ایرانی به طور خلاصه عبارتند از:

  • هارمونی با دکوراسیون خانه
  • زیباسازی آشپزخانه و فضای کلی منزل
  • کارایی بیشتر
  • بزرگتر دیده شده فضای آشپزخانه
  • اجتناب از هزینه‌های مجدد

در ادامه به شما خواهیم گفت برای داشتن شیک‌ترین آشپزخانه‌های ایرانی که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کنند، چه آیتم‌هایی را باید مد نظر قرار دهید.

برای داشتن شیک‌ترین آشپزخانه‌های ایرانی چه آیتم‌هایی را باید مد نظر قرار دهیم؟

تا اینجا در مورد اهمیت انتخاب درست کابینت‌ها مطالبی بیان شد. اما ملاک یک انتخاب درست چیست؟ برای این که کابینت‌های زیبا، مناسب، پر داوام و با کارایی بالا داشته باشیم، باید به اصول طراحی کابینت توجه داشته باشیم. به طور کلی این موارد در انتخاب یک کابینت حائز اهمیت هستند:

  • اندازه و نور آشپزخانه را مد نظر قرار دهید.

رنگ و بافت ورق کابینت تاثیر زیادی در انعکاس نور فضای آشپزخانه دارند. رنگ‌های روشن و شفاف بازتاب نور بهتری دارند و باعث می‌شوند که آشپزخانه بزرگتر دیده شوند. به همین دلیل، در واحدهای آپارتمانی کوچک یا متوسط نباید از رنگهای تیره و مات استفاده کنیم. رنگ‌های تیره علی‌رغم زیبایی و جذابیت که با خود به همراه دارند، اما فضای آشپزخانه را بسته‌تر و کوچکتر نشان می‌دهند.

طراح کابینت آشپزخانه و مشتری در انتخاب نوع متریال مورد استفاده باید به میزان نور و وسعت آشپزخانه توجه داشته باشند. اندازه و وسعت آشپزخانه طراح را ملزم و محدود به برخی انتخاب‌های ناگزیر می‌کند. برای مثال، ساخت جزیره یک المان زیبا در سبک کابینت‌های امروزی است، اما همیشه امکان اجرای آن را ندارید.

ارتفاع سقف آشپزخانه، پلان و شکل فضا و … در انتخاب‌های شما موثر هستند. تعداد کابینت‌ها، طرح و چیدمان آنها، ابعاد و اندازه‌های یونیت کابینت، المان‌هایی هستند که با توجه به شکل آشپزخانه ساخته می‌شوند.

  • سبک دکوراسیون خانه در انتخاب کابینت آشپزخانه مهم است.

تقارن، هارمونی و هماهنگی سبک دکوراسیون یکی از المان‌های زیبایی بصری یک خانه محسوب می‌شود. از آنجا که کابینت در آشپزخانه‌‌های اوپن جزئی از تزیینات و دکوراسیون منزل است، این هماهنگی در سبک انتخابی اهمیت زیادی دارد. شما نمی‌توانید مبلمان سبک کلاسیک را با کابینت‌هایی مدرن در یک خانه قرار دهید.

یکی دیگر از ملاک‌های انتخاب رنگ، طرح و حتی متریال کابینت آشپزخانه سبک کلی دکوراسیون و چیدمان یک خانه است. به عنوان مثال، برای سبک کلاسیک بهتر است از یک رنگ سنگین و تیره و متریال طبیعی مانند چوب و کانتر گرانیت استفاده کنیم. در حالی که کابینت استیل و یا هایگلاس در آشپزخانه‌های مدرن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابینت‌های سبک‌های سنتی و کلاسیک عموما پر کار و مملو از جزییات هستند. کابینت‌ها در سبک‌های مدرن مینیمال، ساده و کم حجم هستند. به همین دلیل، کابینت کلاسیک برای فضاهای کوچک و متوسط خیلی متناسب نیستند  و فضا را شلوغ و سر در گم می‌کند.

در آپارتمان‌های متوسط، که آشپزخانه های کوچکی دارند، بهتر است از طرح‌های ساده و مینیمال استفاده کنید. این مدل از کابینت‌ زیبا، جذاب و با کلاس هستند. یکی از نشانه‌های آشپزخانه مدرن استفاده از دستگیره مخفی کابینت است. کابینت دستگیره مخفی فرمی ساده و مینیمال و در عین حال جذاب به آشپزخانه شما می‌دهد.

آشپزخانه ایرانی

  • به بودجه و هزینه‌ای که می‌پردازید توجه کنید.

همیشه بودجه و هزینه‌ای که برای خرید یک وسیله در نظر می‌گیرید، یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر در انتخاب است. کابینت ام‌دی‌اف یک کابینت با قیمت متوسط است، که در عین شیک بودن، تنوع رنگی بالایی هم دارد.

کابینت ام‌دی‌اف کیفیت و دوام قابل قبولی دارد و برای طبقه متوسط یک انتخاب مناسب است.

اگر انتخاب شما کابینت سبک مدرن است و می‌خواهید صاحب یکی از شیک‌ترین آشپزخانه‌های ایرانی باشید، هایگلاس و پلی‌گلاس را انتخاب کنید. اگر اهل نوستالژی و بازگشت به المان‌های کلاسیک هستید، بهتر است از کابینت چوبی در آشپزخانه‌تان استفاده کنید. البته خوب است بدانید که چوب، جز گرانترین انواع متریال مورد استفاده در ساخت کابینت است.

اگر می‌خواهید یک آشپزخانه جذاب، با متریال زیبا و مستحکم داشته باشید چوب یک انتخاب عالی است. البته باید قصد داشته باشید کمی بیشتر از کابینت‌های دیگر هزینه پرداخت کنید. طبیعتا هرچه که متریال مورد نظر شما بهتر و یا دوام‌تر باشد، از صرف هزینه‌های مجدد در آینده جلوگیری می‌کند.

  • به کیفیت و دوام کابینت‌های انتخابی توجه داشته باشید.

کابینت یک کالای گران‌قیمت است و تغییر و جایگزینی آن‌ها خیلی ساده نیست. وقتی می‌خواهید برای آشپزخانه خود کابینت انتخاب کنید، به دوام و کیفیت متریال دقت کنید. با هماهنگی و مشورت یک طراح و سازنده کابینت باتجربه، بهترین و با کیفیت‌ترین متریال ممکن را انتخاب کنید.

به دلیل فعالیت‌هایی مانند پخت‌وپز و شست‌وشو و آبریزی در آشپزخانه، پتانسیل بالایی برای آسیب در کابینت‌ها وجود دارد. استفاده مداوم، ضربه، رطوبت، حرارت، ظروف سنگین و وسایل نوک تیز از عواملی هستند که ممکن است به کابینت‌ها آسیب بزنند.

برای اینکه از کابینت‌های خود سال‌ها استفاده کنید و از آن‌ها لذت ببرید بهتر است کیفیت خوبی داشته باشند. کیفیت ورق کابینت، کیفیت دستگیره و یراق‌آلات و کیفیت ساخت در استحکام کابینت‌ها موثرند. حتی بهترین متریال در دست یک سازنده کم تجربه و ناشی می‌تواند به یک نتیجه ناراضی‌کننده مبدل شود. برای اینکه کابینت شما استحکام لازم را داشته باشد، متریال و ابزار مناسب را در اختیار یک سازنده خلاق و توانمند قرار دهید.

آشپزخانه ایرانی

  • کارایی کابینت عامل مهمی در انتخاب مدل کابینت آشپزخانه است.

بهینه بودن کابینت‌ها یک موضوع بسیار حیاتی برای هر مشتری در انتخاب کابینت در شیک‌ترین آشپزخانه‌های ایرانی است. طراح کابینت باید بهترین و بهینه‌ترین طرح و چیدمان ممکن را با توجه به سلیقه مشتری و محدودیت‌های موجود پیشنهاد کند. وقتی صحبت از کارایی یک کابینت می‌شود، دو موضوع مد نظر هر سازنده کابینت است.

اول اینکه با توجه به شکل و وسعت آشپزخانه، لازما است کابینت‌ بیشترین فضا را در اختیار کاربر قرار دهد. تعداد و نوع چیدمان‌کابینت، ارتفاع و عمق کابینت، استفاده از کنج‌ها، تعداد شلف‌ها، به کارگیری اکسسوری‌های مناسب و … در کارایی کابینت موثر هستند.

موارد اشاره شده همیشه مد نظر یک طراح کابینت قرار دارد و طراح باید آن‌ها را با نظر و خواسته یک مشتری هماهنگ کند، تا طرح نهایی کارایی بیشتری داشته باشد.

علاوه بر فضایی که با شکل و مدل کابینت در دسترس کاربر قرار می‌گیرد، راحتی کار کردن در آشپزخانه نیز مهم است. پیشخان یا کانتر تاپ، در واقع فضای کاری افرادی است که در آشپزخانه کار می‌کنند. ابعاد کانتر و همین طور کیفیت آن، از لحاظ مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر خط‌وخش و راحتی آن در تمیزکاری، جز معیارهای انتخاب هستند.

همچنین چیدمان کابینت‌ها و نحوه قرار دادن مثلث کاری در شیک‌ترین آشپزخانه‌های ایرانی باید مد نظر طراح و سازنده کابینت باشد. مثلث کاری آشپزخانه، یک مثلث فرضی بین یخچال، اجاق گاز و سینک ظرفشویی است که در کارایی آشپزخانه بسیار تاثیر دارد.

  • کاربری آپارتمان مسکونی را مد نظر بگیرید.

یکی دیگر از ملاک‌های انتخاب برای داشن شیک‌ترین آشپزخانه‌های ایرانی کاربری ساختمان است. برای مثال، کابینت‌های فلزی که از جنس ورق گالوانیزه هستند، علاوه بر استحکام بالا، قیمت کمتری نسبت به متریال‌هایی مانند چوب یا ام‌دی‌اف دارند، اما به دلیل شکل ظاهری، ابدا مناسب ساختمان‌های مسکونی نیستند.

کابینت آهنی تنها در آبدارخانه‌ها و ساختمان‌های اداری استفاده می‌شوند که زیبایی یک ملاک مهم برای انتخاب کابینت نیست. برای آشپزخانه‌های صنعتی، بهتر است از کابینت‌ و کانترتاپ‌های استیل ضد زنگ استفاده شود. استیل بسیار ساده تمیز می‌شود،آنتی‌باکتریال، با دوام و ضد حرارت است که این ویژگی‌ها برای یک آشپزخانه صنعتی بسیار ضروری هستند.

پیش از انتخاب کابینت باید کاربری ساختمان را مشخصی کنید و بهترین متریال و مدل را برای کابینت‌ها انتخاب کنید.

بهترین مدل کابینت آشپزخانه

  • سلیقه شخصی را در انتخاب کابینت‌ها مد نظر قرار دهید.

در کنار پارامتر‌هایی که تا اینجا برای شیک‌ترین آشپزخانه‌های ایرانی به آن‌ها اشاره شد، سلیقه شخصی سفارش‌دهنده نیز بسیار مهم است. به هرحال قرار است شما از این کابینت‌ها برای سال‌ها استفاده کنید و بسیار مهم است که از سلیقه ‌خود کمک بگیرید. زیبایی همیشه یک اصل است. رنگ، مدل، طرح، متریال، یراق‌آلات، اکسسوری‌ها  بسیاری موارد دیگر۶غ۷ در زیبایی کابینت موثرند. اگر می‌خواهید آشپزخانه‌ای شیک و ایرانی داشته باشید لازم است از سلیقه شخصی خود، در کنار خلاقیت استفاده کنید.

خوشبختانه اینترنت این روزها مملو از ایده‌های جذاب برای شیک‌ترین آشپزخانه‌های ایرانی است. با یک بررسی کوتاه می‌توانید طرح و مدلی مطابق سلیقه‌ خودتان پیدا و با خلاقیت، اصلاحات لازم را در آن ایجاد کنید.

  • مد و گرایش عمومی عامل مهمی در انتخاب سبک آشپزخانه است.

در صنعت کابینت‌سازی هر چند سال یک طرح و مدل خاص مبدل به گرایش عمومی یا همان مد کلی می‌شود. اگر اهل همراهی با مدهای روز هستید، یکی از ملاک‌های شما برای انتخاب کابینت می‌تواند این موضوع باشد. به عنوان مثال، چند سالی است که مدل صفحات فلت و دستگیره مخفی کابینت، ترند شده و در سبک مدرن بسیار استفاده می‌شوند.

البته باید اشاره کنیم که همراهی با مد معمولا باعث می‌شود شما مجبور شوید خیلی زود دست به نوسازی کابینت‌ها بزنید. از آنجا که تغییر و نوسازی کابینت، هزینه‌بر و پر دردسر است، پیشنهاد  می‌کنیم در انتخاب کابینت کمتر از مد استفاده کنید. طرح‌ها و مدل‌های زیبا و ساده‌ای در سبک‌های مختلف وجود دارند که همیشگی هستند و شما را زود دلزده نمی‌کنند.

شیک‌ترین آشپزخانه‌های ایرانی

سخن پایانی

برای داشتن یکی از شیک‌ترین آشپزخانه‌های ایرانی لازم است، اصول و قواعد مختلفی را مد نظر قرار دهید که در این محتوا، ما به طور خلاصه به آن‌ها پرداختیم. بدون شک برای داشتن یک آشپزخانه‌ی شیک و جذاب، باید به آیتم‌های مختلفی توجه کنید تا نتیجه‌ی کار همانی باشد که انتظارش را دارید.

در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب ارائه شده برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد. از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده‌ی مدل‌های کابینت ۲۰۲۱  به صفحه‌ی اینستاگرام آکس چوب بپیوندید و پیج ما را دنبال کنید تا از جدیدترین طرح‌های کار شده‌ی کابینت آشپزخانه اطلاع یابید.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *