دکوراسیون آشپزخانه ایرانی ؛ چگونه آشپزخانه‌ای با دکور ایرانی و سنتی داشته باشیم؟

چگونه آشپزخانه‌ای با دکور ایرانی و سنتی داشته باشیم؟

دکوراسیون و سبک معماری ایرانی، یکی از پرطرفدارترین سبک معماری در جهان است و همواره از گذشته تا امروز، زبانزد خاص و عام بوده است. سبک معماری ایرانی، به دلیل ظرافت و ترکیب رنگ‌های زیبایی که در آن بکار رفته است، باعث آرامش در بیننده می‌شود و می‌تواند منبع الهام برای دکوراسیون آشپزخانه ایرانی باشد.

 در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب قصد داریم به معرفی دکوراسیون آشپزخانه ایرانی بپردازیم و عواملی را نام ببریم که حضور آن‌ها باعث نمود هر چه بیشتری سبک دکوراسیون ایرانی در آشپزخانه شما خواهد شد.  در ادامه همراه ما باشید:

کابینت ایرانی

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی ؛ سبکی جذاب و چشم‌نواز در طراحی آشپزخانه‌ :

معماری و دکوراسیون داخلی به سبک ایرانی، از جذابیت خاصی برخوردار است و طبیعتا با با روحیه و سلیقه‌ی ما ایرانی‌ها، همخوانی بیشتری دارد. ذوق و هنر، همواره با اسم ایران و ایرانی عجین بوده است و بدون شک، اگر المان‌های معماری ایرانی در آشپزخانه وجود داشته باشد، می‌تواند آشپزخانه را به محیطی گرم و سرشار از آرامش تبدیل کرد، به نحوی که از کار کردن و آشپزی در این محیط سرشار از انرژی و آرامش لذت ببرید.

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی و آشپزخانه‌های باز:

همانطور که می‌دانید در گذشته، آشپزخانه‌ها و مطبخ‌ها، در محلی جدا از اتاق نشیمن، در زیرزمین‌ها و گاهی در آنسوی حیاط خانه تعبیه می‌شدند. اما امروزه خبری از خانه‌های بزرگ و حیاط‌دار با مطبخ‌های دود زده و سیاه نیست‌! بلکه آشپزخانه‌ها، جزئی از دکوراسیون داخلی منزل محسوب می‌شوند. از آنجا که در سبک جدید، آشپزخانه‌ها به شکل باز یا همان اوپن ساخته می‌شوند، نمای کابینت آشپزخانه از اتاق نشمین و پذیرایی قابل رویت است، بنابراین هماهنگی سبک و مدل آشپزخانه با دکوراسیون کلی منزل، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اگر تمایل دارید خانه‌ای به سبک دکوراسیون کهن و سنتی ایرانی داشته باشید، لازم است المان‌ها و نماد‌هایی از دکوراسیون آشپزخانه‌ ایرانی را در فضای آشپزخانه بکار برید تا در عین حال که از امکانات مدرن استفاده می‌کنید، فضایی سنتی و ایرانی را نیز تجربه کنید. در زیر نمونه‌هایی ازین دست را به شما معرفی خواهیم کرد:

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی چوب

استفاده از متریال چوب در دکوراسیون آشپزخانه ایرانی :

در دکوراسیون سنتی و کلاسیک، متریال چوب جایگاه ویژه‌ای دارد زیرا در دوران گذشته، عمده لوازمات از چوب طبیعی ساخته می‌شده است، بنابراین وجود چوب طبیعی، حس نوستالژیک و سنتی را در بیننده ایجاد می‌کند.

استفاده از کابینت‌های چوبی یا طرح چوب، می‌تواند حس و حال یک آشپزخانه ایرانی را بوجود آورد و در عین حال، فضایی شیک و صمیمی را پدید ‌آورد.

طرح‌های اسلیمی و منبت کاری در دکوراسیون آشپزخانه ایرانی :

منبت و کار بر روی چوب، یکی از بهترین نماد‌ها برای نشان دادن دکوراسیون آشپزخانه ایرانی و سنتی است. اگر از متریال چوب برای ساخت کابینت‌ها استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌دهیم از انواع محصولات منبت اصیل ایرانی مانند سرستون‌ها، گل دکوراتیو‌‌های سنتی و سایر طرح‌های منبت‌کاری شده، استفاده نمایید.

رنگ در دکوراسیون آشپزخانه ایرانی :

به طور کلی، در دکوراسیون‌های سنتی و کلاسیک، تمایل افراد بیشتر به سمت سادگی است، بنابراین در طراحی به سبک دکوراسیون ایرانی ، بهتر است از رنگ‌های ساده و معمول استفاده شود. اگر به خانه‌های قدیمی و سنتی ایرانی سر زده باشید، معمولا ترکیب رنگ سفید دیوار‌ها و قهوه‌ای درب‌ها، بیش از سایر رنگ‌ها به چشم می‌خورد. بنابراین در دکوراسیون آشپزخانه ایرانی از رنگ‌هایی در این خانواده رنگی مانند کرم، قهوه‌ای سوخته، سفید، قهوه‌ای روشن، استخوانی استفاده کنید.

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی کلاسیک

استفاده از کاشی‌های سنتی و ایرانی:

با قرار دادن کاشی‌های با طرح‌های سنتی و ایرانی، می‌توانید دکوراسیون آشپزخانه را به سمت ایرانی بودن بیشتر سوق دهید. ازین کاشی‌های می‌توانید در قسمتی از دیوار آشپزخانه و حتی روی کابینت‌ها به عنوان پیشخوان استفاده کنید.

یکی دیگر از فضاهایی که کاشی سنتی ایرانی می‌تواند زینت‌بخش آن باشد، قسمت پیشخوان جزیره یا میز ناهارخوری است که می‌تواند با کاشی‌های سنتی طرح فیروزه‌ای رایج در معماری ایرانی، مزین شده و با دکوراسیون آشپزخانه ایرانی هماهنگ باشد.

نورپردازی در آشپزخانه ایرانی:

امروزه به نورپردازی در آشپزخانه  اهمیت بسیار زیادی داده می‌شود، زیرا نورپردازی درست و به اندازه، می‌تواند فضای آشپزخانه را بزرگتر و دلبازتر نشان دهد. اگر آشپزخانه شما نور طبیعی آفتاب را دریافت می‌کند، بهتر است با پرده‌های روشن تزئین کنید و مانع از تابش نور به فضای آشپزخانه‌تان نشوید.

چنانچه نور طبیعی خورشید به آشپزخانه شما نمی‌تابد، این نقیصه را با لوستر‌های سنتی و پر نور جبران کنید. اگر تمایل دارید آشپزخانه شما به سمت دکوراسیون آشپزخانه ایرانی تمایل داشته باشد، باید از لوسترهایی با طرح‌های ایرانی و اقلیمی استفاده کنید.

استفاده از ظروف مسی:

ظروف رایجی که در آشپزخانه‌های کلاسیک و سنتی ایرانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است، ظروف مسی بوده است. بنابراین حضور آن‌ها در آشپزخانه، می‌تواند شما را به دکوراسیون آشپزخانه ایرانی نزدیک‌تر سازد.

ظروف مسی، علاوه بر زیبایی بسیاری که دارند، خواص درمانی متعددی نیز دارند و باعث خوش‌طعم شدن بیشتر، غذاهای سنتی می‌شوند. مس به دلیل خاصیت رسانا بودن و انتقال یکنواخت حرارت، باعث سریع پخته شدن غذا نیز می‌شود. بنابراین با خرید چند قابلمه مسی، می‌توانید یک تیر و چند نشان را مورد هدف قرار دهید.

علاوه بر قابلمه‌های مسی، ظروف مسی دیگری مانند بشقاب‌ها، سینی، قندان، کاسه، پارچ و لیوان، شیرجوش و بسیاری از لوازم دیگر نیز وجود دارد که می‌تواند زینت بخش آشپزخانه سنتی و ایرانی شما باشد.

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی سفید

استفاده از ظروف سفالی:

ظروف سفالی آبی و فیروزه‌ای، جزء جدایی ناپذیر آشپزخانه‌های قدیمی بوده‌اند و حضور و استفاده از آن‌ها، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی دکوراسیون ایرانی و سنتی باشد. یک دیزی سفالی می‌تواند آبگوشت‌های خوشمزه‌ای را برایتان بپزد. در پارچ سفالی دوغ و شربت سکنجبین تهیه کنید و در کاسه‌های سفالی، ماست و ترشی بریزید و آبگوشت را در کاسه سفالی میل کنید. ظروف سفالی، علاوه بر اینکه بسیار ارزان قیمت هستند، حس و حال یک آشپزخانه ایرانی را برایتان تداعی خواهند کرد.

استفاده از ظروف تزئینی ایرانی:

امروزه بسیاری از آشپزخانه‌ها دارای شلف‌های بدون درب هستند که می‌توان ظروف تزئینی و حتی ظروف ضروری آشپزی را درون آن‌ها قرار داد. اگر آشپزخانه شما دارای شلف یا قفسه‌های بدون درب و یا ویترین‌هایی با درب شیشه‌ای است، بهتر است از ظروف سنتی و ایرانی را در آن‌ها جای دهید. به عنوان مثال، تنگ‌های شراب‌خوری و پیاله‌های کوچک آن می‌تواند یک دکور زیبا برای دکوراسیون آشپزخانه شما باشد. همچنین می‌توانید از انواع ظروف مینا کاری شده و سیاه قلم جهت قرار دادن در این شلف‌ها استفاده کنید.

استفاده از المان‌های سنتی در دکوراسیون آشپزخانه ایرانی :

با قرار دادن المان‌های سنتی ایرانی در آشپزخانه، می‌توانید آن را هر چه بیشتر به سمت و سوی دکوراسیون ایرانی سوق دهید. برای این منظور کافی است کمی با دقت بیشتر به اطراف‌تان نگاه کنید و از اشیاء سنتی، استفاده بهینه کنید.

  • قرار دادن اشیاء حصیری و چوبی در آشپزخانه:

به عنوان مثال، قرار دادن یک سبد حصیری می‌تواند محل مناسبی برای سیب‌زمینی و پیاز باشد. حصیر، یک المان زیبا برای دکوراسیون آشپزخانه ایرانی محسوب می‌شود و همچنین به دلیل سوراخ‌هایی که دارد، اجازه می‌دهد هوا به درون سبد شما جریان داشته باشد و از بروز کپک جلوگیری می‌کند.

همچنین می‌توانید یک سبد حصیری خرید را در قسمتی از دیوار آشپزخانه آویزان کنید. یا از زیرقابلمه‌های حصیری، به جای نمونه‌های دیگر استفاده کنید.

ظروف چوبی سنتی هم، نمونه‌های بسیار زیبایی هستند که تکمیل کننده دکوراسیون آشپزخانه ایرانی خواهند بود. ظروف چوبی، سفالی یا مسی می‌تواند جایگزین مناسبی برای جای ادویه باشد.

  • نصب گلیم‌آویز:

اگر آشپزخانه‌ی شما به گونه‌ای است که می‌توان از درگاه آن چیزی آویزان کرد، بهتر است از گلیم‌آویز‌های پشمی رنگی و سنتی ایرانی استفاده کنید.

  • چراغ سه فیتیله‌ای و دیگ سنگی:

یک عدد چراغ آبی‌رنگ نفتی سه فیتیله‌ای که روی آن یک دیگ سنگی قرار داده شده است، به راستی مکمل دکوراسیون آشپزخانه ایرانی است، حتی اگر به شکل نمادین از آن استفاده شود.

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی سنتی

  • گلیم و زیلو‌های سنتی:

اگر آشپزخانه‌ی شما به گونه‌ای است که باید در کف آن فرش پهن شود، گلیم و زیلوهای سنتی، می‌توانند یکی از بهترین گزینه‌ها برای دکوراسیون آشپزخانه‌ ایرانی باشند.

  • رومیزی سنتی:

چنانچه میز غذاخوری درون آشپزخانه شما قرار دارد، از یک رومیزی و رانر ایرانی یا سنتی استفاده کنید.

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی و چای ایرانی:

چای، اصلی‌ترین نوشیدنی گرم ایرانی‌ها ست. برای اینکه آشپزخانه شما هر چه بیشتر به سمت و سوی دکوراسیون ایرانی و سنتی شبیه باشد، بهتر است از سیستم سنتی تهیه‌ی چای استفاده کنید. به عنوان مثال، از سماور به جای چای‌ساز استفاده کنید. حتی اگر تمایلی به داشتن سماور ندارید، می‌توانید انواع مسی یا برنجی آن را تهیه کنید و به عنوان یک نماد آشپزخانه ایرانی و سنتی از آن استفاده کنید.

وجود قندان‌های چوبی یا مسی، استکان‌های کمر باریک، استکان و نعلبکی، شکرپاش گل سرخی، سینی‌های چوبی با طرح‌های اسلیمی و مواردی ازین دست، می‌تواند یک آشپزخانه‌ ایرانی تمام ‌عیار را برای شما ایجاد کند، بنابراین از آن‌ها غافل نشوید.

سخن پایانی:

امروزه استفاده از دکوراسیون سنتی و ایرانی، بسیار متداول شده است و افراد زیادی به آن تمایل نشان می‌دهند. برای داشتن آشپزخانه‌ای ایرانی، باید از لوازم و ابزارآلات سنتی این مرز و بوم استفاده کنید و یا دست کم، از حضور آن‌ها به عنوان نماد آشپزخانه ایرانی بهره بگیرید.

ازین که این محتوا را در وب‌سایت آکس چوب مطالعه کرده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم این مقاله توانسته باشد در طراحی دکوراسیون آشپزخانه ایرانی مفید و سودمند واقع شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *