مدل آشپزخانه جدید با دکوراسیون شیک | +۲۰۰ عکس و طرح

21 مدل آشپزخانه جدید با دکوراسیون مدرن

مدل آشپزخانه ۲۰۲۳

وجود یک کابینت زیبا با طراحی شیک و امروزی، نه تنها به آشپزخانه شما جلوه و نمایی خاص می‌بخشد، بلکه در زیبایی کلی دکوراسیون منزل‌تان نیز موثر است. متریال، مدل، طرح و رنگ کابینت‌ آشپزخانه یکی از شاخصه‌های حُسن سلیقه شما محسوب می‌شود؛ چرا که در خانه‌های مدرن و آپارتمانی امروزی‌، آشپزخانه بخشی از فضای عمومی منزل به حساب می‌آید و از اتاق نشیمن و پذیرایی قابل رویت است. ضرورت دارد، همانطور که به زیبایی بخش‌های مختلف منزل و چیدمان اتاق پذیرایی اهمیت می‌دهیم، به سبک و مدل آشپزخانه و لزوم هماهنگی آن با سایر اجزای منزل نیز اهمیت بدهیم. اگر به دنبال مدل‌های جذاب آشپزخانه‌های ترند سال ۲۰۲۳ هستید، این محتوا را با ما دنبال کنید.

انواع مدل آشپزخانه

انواع مدل آشپزخانه

مدل آشپزخانه با توجه به پلان و نقشه آشپزخانه و همین طور سبکی که مشتری می‌پسندد یا منطبق بر تم کلی دکوراسیون منزل است انتخاب می‌شود. با توجه به پلان آشپزخانه، شیوه‌ی چینش کابینت‌ها متفاوت است؛ به بیان دیگر، نمی‌توانیم در هر فضایی، هر چینشی از کابینت که دوست داریم، اعمال کنیم!

در مورد سبک انتخابی کابینت‌ها نیز، با محدودیت‌هایی مواجه هستیم. به عنوان مثال، کابینت‌های سبک کلاسیک مناسب برای پلان‌های کوچک نیستند یا اگر سبک کلی چیدمان منزل‌تان مدرن است، نباید از کابینت‌های کلاسیک استفاده کنید. آنچه دلنشین و دلپسند است، هماهنگی و وجود هارمونی بین اجزای کوچک خانه و آشپزخانه است که چنانچه رعایت نشود، زیبایی خانه را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ همانند بسیاری از خانه‌ها که هر کدام از اجزا به تنهایی زیبا هستند، اما به علت عدم وجود هماهنگی، کلیت فضا را بدقواره و نازیبا جلوه می‌دهند.

آیتم‌های موثر در انتخاب و طراحی مدل آشپزخانه

مساحت و پلان آشپزخانه، سبک مورد علاقه مشتری و بودجه در نظر گرفته شده، همگی محدودیت‌های یک طراح برای انتخاب مدل آشپزخانه هستند. برای مثال، یک سازنده‌ی با دانش و با تجربه، به مشتریِ علاقمند به سبک‌های ستنی، پیشنهاد مدل‌های مدرن را نخواهد داد. در مقابل، آشپزخانه‌های کوچک و کم نور هم برای رنگ‌های تیره و مات و همین طور سبک‌های کلاسیک و پر جزئیات مناسب نیستند.

به بیان دیگر، محیط آشپزخانه، از مساحت و شکل فضا گرفته تا میزان نور و جای‌نمایی، اولین ملاک در طراحی مدل آشپزخانه است.

در گام بعدی ایجاد یک تناسب منطقی بین هزینه موجود و کیفیت بهینه، وظیفه بعدی طراح است. کاربردی بودن، شیک و مدرن بودن، حداکثر استفاده از فضا، دوام و استحکام متریال، ملاک‌های مهم بعدی برای طراحی آشپزخانه هستند. یک طراح با تجربه و خوش سلیقه، باید بتواند ارتباط کاملی بین همه پارامترهای اشاره شده ایجاد کند.

در ادامه، انوع مدل آشپزخانه را معرفی می‌کنیم.

مدل آشپزخانه یو شکل U

مدل آشپزخانه یو شکل U

در این مدل، پلان آشپزخانه دارای حداقل سه دیوار است که می‌توان کابینت‌ها را به شکل U چینش کرد. مدل آشپزخانه U ، بیشترین کارایی را در چینش کابینت‌ها دارد چرا که تقریبا در همه‌ی دیوار‌ها می‌توان کابینت تعبیه کرد. این مدل، برای تعبیه جزیره نیز فوق‌العاده است و اگر فضا اجازه دهد، می‌توان با نصب جزیره، کارایی کابینت‌ها را افزایش داد. این پلان، در مدل آشپزخانه‌های اپن، بیشترین حریم خصوصی را دارد؛ زیرا تقریبا از سه طرف محصور است.

مدل آشپزخانه طرح ال L

مدل آشپزخانه طرح ال L

مدل طرح ال از دو دیوار تشکیل شده است یا طراحی آن به شکلی است که کابینت‌ها را می‌توان به شکل حرف L طراحی کرد. در این مدل، دو دیوار دارای کابینت است و اگر فضا به حد کافی بزرگ باشد، می‌توان جزیره‌ای هم در دل این آشپزخانه جای داد. در مدل آشپزخانه طرح ال، معمولا فضای آشپزخانه با اتاق نشیمن یکسان است که البته با فضاسازی مناسب و کنتراست رنگی می‌توان فضا را از نظر بصری تفکیک نمود. در پلان طرح L ممکن است دو دیوار یک اندازه و یا یکی از دیگری کوچکتر و دقیقا شبیه حرف L باشد.

مدل آشپزخانه خطی باریک و دراز

مدل آشپزخانه خطی باریک و دراز

در این مدل، آشپزخانه به صورت تک دیواره و خطی است. یک سوی دیوار قابلیت نصب کابینت را دارد و اگر بخواهیم کابینت‌های بیشتری در دل آن جای دهیم، باید از مدل کابینت‌های G شکل یا همان اپن استفاده کنیم. مدل آشپزخانه خطی، با فضای نشیمن یکسان است و از نظر حریم خصوصی، در صورتی که فاقد اپن یا جزیره باشد، کاملا باز است. آشپزخانه‌های خطی معمولا در سبک مدرن و مینیمال کاربرد دارند و به همین دلیل، لازم است که سبک کابینت‌ها و تم کلی آشپزخانه با اتاق نشیمن یکسان باشد. با فضاسازی و کنتراست رنگی مناسب، می‌توان از نظر دیداری فضای آشپزخانه را از اتاق نشیمن تفکیک کرد. از معایب این مدل آشپزخانه، می‌توان به نبود حریم خصوصی و پخش شدن بوی غذا در کل خانه اشاره کرد که البته در بسیاری از پلان‌ها هم، کم و بیش دیده می‌شود.

مدل آشپزخانه راهرویی

مدل آشپزخانه راهرویی ‎

در بسیاری از منازل، خصوصا منازل آپارتمانی و کم‌جا، فضای محدودی برای تعبیه آشپزخانه وجود دارد و طراحان ناچار هستند که از مدل راهرویی استفاده کنند. در مدل راهرویی، پلان آشپزخانه کشیده و بلند است و چنانچه فضا خیلی کشیده و باریک باشد، تنها می‌توان بر یک سمت دیوار کابینت تعبیه نمود.

آشپزخانه‌های راهرویی اگر به طور اصولی طراحی شوند، فضای مناسبی برای انبار کردن لوازم در اختیار کاربر قرار می‌دهند. به عنوان مثال، در این پلان‌ها، معمولا از کابینت‌های بلند و کشیده در سبک مدرن استفاده می‌شود تا فضای کابینت‌ها بیشتر و جادارتر باشد.

مدل کابینت آشپزخانه دو طرفه

مدل کابینت آشپزخانه دو طرفه

در این پلان، آشپزخانه کشیده و بلند است و از دو دیوار بلند و احتمالا یک دیوار واسط کم‌عرض تشکیل شده است. اگر یک دیوار این آشپزخانه دارای پنجره نباشد، می‌توان دو دیوار را با کابینت‌های زمینی و دیواری پوشش داد. این مدل فضای کافی برای تعبیه جزیره ندارد و چنانچه چینش کابینت‌ها مناسب باشد، زیبایی و کارایی آن بالا است. مدل آشپزخانه دو دیواره، معمولا بسته است و به شکل اوپن طراحی نمی‌شود.

مدل آشپزخانه جزیره‌

مدل آشپزخانه جزیره‌

در این مدل، همانطوری که از نامش پیدا است، آشپزخانه دارای جزیره است. کانتر جزیره، یک کابینت مستقل است که از هیچ سویی به دیوار یا سایر قسمت‌های آشپزخانه متصل نیست و حتی ممکن است از نظر طرح و رنگ نیز مستقل و متفاوت باشد. جزیره در اکثر پلان‌های آشپزخانه قابل اجرا است و شرط لازم برای تعبیه آن، بزرگ بودن متراژ آشپزخانه است؛ به طوری که بتوان جزیره‌‌ای را با رعایت حد فاصل بین کابینت‌ها در دل آن تعبیه نمود. جزیره ممکن است به صورت ثابت یا متحرک باشد که در مدل متحرک، به دلیل داشتن چرخ‌های بزرگ در زیر جزیره، می‌توان به راحتی آن را جابجا کرد. جزیره متحرک قابلیت نصب تجهیزاتی، مانند لگن ظرفشویی یا اجاق گاز، را ندارد، اما برای پلان‌های کوچک بسیار مناسب است.

مدل آشپزخانه گرد

مدل آشپزخانه گرد، مدلی خاص و منحصربفرد است که جذابیت‌های بصری بسیاری دارد و می‌تواند بر زیبایی دکوراسیون کلی خانه موثر باشد.

برای داشتن آشپزخانه‌ای گرد، باید پلان اولیه گرد طراحی شده باشد. در خانه‌های ویلایی و بسیار بزرگ، پلان گرد بیشتر دیده می‌شود چرا که فضای کافی برای طراحی آشپزخانه به شکل گرد وجود دارد. البته با چینش خاص کابینت‌ها نیز می‌توان تا حدی مدل آشپزخانه را گرد نشان داد. برای داشتن کابینت‌های کاملا گرد یا جزیره گرد، باید از کابینت منحنی، یا همان کابینت هلال، استفاده کنید.

اگر پلان آشپزخانه‌تان گرد نیست، می‌توانید با تعبیه یک جزیره گرد، حال و هوای یک آشپزخانه گرد را تداعی کنید.

مدل آشپزخانه نیم دایره

مدل آشپزخانه نیم دایره

طراحی و ساخت آشپزخانه نیم دایره از مدل گرد کمی آسان‌تر است و در پلان‌های کوچک هم قابل اجرا است. در مدل آشپزخانه نیم دایره، معمولا جزیره به صورت نیم‌دایره یا بیضی طراحی می‌شود. جزیره بیضی به دلیل حالت کشیده‌ای که دارد، باعث بزرگتر دیده شدن آشپزخانه می‌شود. در ساخت این مدل، کابینت هلال که از ام دی اف منحنی ساخته می‌شود، کاربرد دارد.

مدل آشپزخانه با کابینت پلکانی

مدل کابینت پلکانی طرحی جدید و شیک از کابینت است که در طراحی آن، کابینت‌ها دیواری به صورت پلکانی و با عمق کم‌تر و بیشتر در کنار هم تعبیه می‌شوند. کابینت پلکانی از نظر زیبایی، بسیار جذاب است؛ طراحی آن به شکلی است که کابینت‌هایی که عمق کمتری دارند، کمتر جلب توجه می‌کنند و حتی ممکن است به صورت دستگیره مخفی تعبیه شوند.

کابینت‌های با عمق کم‌تر بیشتر برای سازماندهی وسایل و لوازم کوچک، مانند لیوان و کاسه‌های کوچک مناسب هستند و معمولا با رنگ تیره‌تر از کابینت‌ها بالایی و پایینی انتخابی می‌شوند. طراحی آشپزخانه با کابینت پلکانی در سبک مدرن و مینیمال کاربرد دارد و در سبک‌های کلاسیک جایی ندارد.

مدل آشپزخانه باز و نیمه باز

اینکه ترجیح بدهید آشپزخانه‌تان باز، بسته یا نیمه‌باز باشد، بستگی به سبک زندگی و سلیقه‌ی شخصی افراد دارد. هر کدام از مدل‌های آشپزخانه مزایا و معایب خاصی دارند که برای برخی افراد مناسب و برای برخی دیگر نامناسب است.

پیچیدن بوی غذا و نبود حریم خصوصی، از بزرگترین معایب مدل آشپزخانه‌ باز و نیمه باز است؛ در مقابل، این مدل‌ها از نظر بصری، زیباتر و شیک‌تر هستند و به همین دلیل گوی سبقت را از آشپزخانه‌های بسته و در دار ربوده‌اند.

مدل آشپزخانه در دار

مدل آشپزخانه در دار

معمولا آشپزخانه‌های در دار، مدل‌های قدیمی و سنتی هستند؛ اما هنوز هم افرادی هستند که تمایل بیشتری به حریم خصوصی دارند و ترجیح می‌دهند آشپزخانه‌ای در دار به جای پلانی اپن داشته باشند. از بزرگترین محاسن آشپزخانه‌های در دار، این است که بو و بخارات ناشی از پخت و پز به سایر فضاهای منزل سرایت نمی‌‌کند. همچنین، در صورت تمایل می‌توانید سبک آشپزخانه را با سبک سایر نقاط منزل متفاوت انتخاب کنید. این آپشنی است که در مدل آشپزخانه‌های اپن قابل اجرا نیست و در چیدمان دو فضا، لازم است که از سبک‌های هماهنگی تبعیت کنید.

در مدل آشپزخانه در دار، دست شما بازتر است تا کابینت‌های جادارتری تعبیه کنید؛ شما انتخاب‌های بیشتری داشته باشید و لازم نیست بخشی از فضای آشپزخانه را به هماهنگ سازی با دکوراسیون منزل اختصاص دهید.

مدل آشپزخانه اوپن

مدل آشپزخانه اوپن

همه‌ی ما با آشپزخانه‌های اوپن که در واقع آشپزخانه‌هایی باز و بدون در هستند، آشنایی داریم. این مدل، سال‌ها است که جای خود را بین خانه‌های ایرانی باز کرده است. مدل آشپزخانه اپن در اصطلاح فنی و تخصصی، به مدل نیم جزیره یا آشپزخانه مدل G مشهور است.

در این مدل، طراحی کابینت‌ها به همراه کانتر اوپن، شکلی همانند G انگلیسی را به وجود می‌آورند. آشپزخانه‌هایی که دارای کانتر اوپن هستند، حریم خصوصی بیشتری نسبت به آشپزخانه‌های جزیره‌ای یا فاقد اپن دارند. همچنین در صورت لزوم، می‌توان قسمت زیرین کانتر را از سمت داخل، کابینت تعبیه نمود تا محلی برای نگه‌داری ظروف و لوازم ریز و درشت آشپزی باشد.

مدل آشپزخانه بدون اپن

ممکن است آشپزخانه شما باز و اپن باشد، اما دارای کانتر اپن یا همان کانتر نیم‌جزیره نباشد. در چنین آشپزخانه‌ای می‌توان میز ناهارخوری را به عنوان حایل قرار داد. مدل آشپزخانه بدون اپن بیشتر در پلان‌هایی اجرا می‌شود که فضای داخلی آشپزخانه با فضای نشیمن یکسان است؛ البته در پلان مدل U هم می‌توان آشپزخانه‌ای بدون اپن داشت. این مدل زیبایی خاصی دارد و برای افرادی که به سبک مینیمال و مدرن علاقه دارند، گزینه‌ی مناسبی است.

مدل آشپزخانه باز بدون اپن

همانطور که اشاره کردیم، آشپزخانه‌های باز که بدون کانتر اپن طراحی می‌شوند، بیشتر در سبک مینیمال و مدرن کاربرد دراند و باعث می‌شود که فضای داخلی آشپزخانه با اتاق نشیمن به طور کامل باز و بدون حایل باشد. این مدل، هم در پلان‌های کوچک و هم پلان‌های بزرگ طراحی می‌شود و برای افرادی مناسب است که به سادگی بیشتر اهمیت می‌دهند. اگر آشپزخانه شما باز و بدون اپن هست باید در نظر بگیرید که فضای خصوصی کمتری در اختیارتان است.

مدل آشپزخانه نیمه اپن

آشپزخانه نیمه اپن از نظر فضای خصوصی، نسبت به آشپزخانه‌های اپن بسته‌تر است و در صورتی که حریم خصوصی برایتان مهم است، این مدل بیشتر مناسب حالتان خواهد بود. در این مدل، بیشتر آشپزخانه با کابینت‌ها یا دیوار محصور است و تنها قسمت کوچکی باز است که از فضای اتاق نشیمن قابل رویت می‌باشد. برخی از مدل‌های آشپزخانه نیمه اپن، قابلیت بسته شدن کامل را دارند که باعث می‌شود در صورت نیاز بتوانید آشپزخانه را با یک طراحی زیبا، باز یا بسته کنید.

مدل آشپزخانه دو طرف اپن

در مدل آشپزخانه دو طرف اپن، معمولا دو دیوار آشپزخانه با کابینت‌ها پوشانده می‌شود. این مدل بیشتر در پلان‌هایی دیده می‌شود که دو دیواردر پلان آشپزخانه وجود دارد و در مقابل آن، یک اپن L مانند به هم پیوسته قرار می‌گیرد و باعث می‌شود آشپزخانه فضای بسته‌تری نسبت به مدل کاملا باز داشته باشد.

اگر تعداد کابینت‌هایتان محدود است، با تعبیه کابینت دو طرف اپن، می‌توانید کابینت‌های بیشتری در آشپزخانه داشته باشید. همین طور با این طراحی،سطح کار بیشتری نیز در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

مدل آشپزخانه در پذیرایی

مدل آشپزخانه در پذیرایی

آشپزخانه‌هایی که در پذیرایی هستند، معمول در سبک مدرن و مینیمال طراحی می‌شوند و برای افرادی مناسب است که به سبک مدل‌های ساده و مینیمالیسم علاقمند هستند. در مدل‎‌هایی که آشپزخانه‌ در پذیرایی و اتاق نشیمن قرار دارد، لوازم و وسایل آشپزی باید به حداقل برسد تا فضای کلی خانه شلوغ و درهم به نظر نرسد. اگر آشپزخانه‌تان در پذیرایی قرار دارد، لازم است به طور منظم و همیشگی در ایجاد نظم کوشا باشید!

مدل آشپزخانه وسط پذیرایی

در بسیاری از پلان‌ها به علت کمبود جا یا حتی سلیقه‌ی مشتری، ممکن است آشپزخانه در وسط پذیرایی تعبیه شده باشد. این مدل، معمولا تک‌دیواره است و اگر تمایل داشته باشید می‌توانید با میز ناهارخوری یا کانترجزیره، فضای محصورتری را به وجود آورید.

در این مدل، تاکید فراوانی است که تم آشپزخانه با تم پذیرایی از نظر سبک و طراحی کابینت‌ها یکسان باشد زیرا در واقع، این دو فضا یکسان هستند.

مدل آشپزخانه زیر پله

نظرتان راجع به یک آشپزخانه نقلی و کوچک در زیر پله‌ها چیست؟ اگر خیلی اهل آشپزی نیستید، ایده‌ی خوبی است که از فضای زیرپله‌ برای تعبیه آشپزخانه استفاده کنید. برخلاف تصور، کج بودن دیوار زیر پله‌ها نمای زیبایی برای آشپزخانه‌ و کابینت‌ها به وجود می‌آورد. این مدل، خصوصا برای افرادی که طرفدار سبک‌های سنتی، روستیک و روستایی هستند یا در خانه‌های جنگلی و ویلایی سکونت دارند، گزینه‌ی جذابی خواهد بود.

اگر خانه‌ی شما دوبلکس است، تعبیه آشپزخانه زیر پله را به عنوان یک گزینه‌ی جذاب و کار راه بینداز در نظر داشته باشید.

مدل آشپزخانه گوشه

مدل آشپزخانه گوشه

در منازل کوچک و نقلی به علت کمبود جا احتمال دارد که پلان آشپزخانه در گوشه در نظر گرفته شده باشد. حتی اگر آشپزخانه‌تان در گوشه تعبیه شده، جای نگرانی نیست؛ با یک طراحی اصولی و حرفه‌ای می‌توانید فضای کافی در اختیار داشته باشید تا لوازم و وسایل را به بهترین نحو سازماندهی کنید.

گوشه و کنج‌ها معمولا دارای دو دیوار هستند که می‌توان هر دو دیوار را کابینت کرد تا فضای نگهداری ظروف و لوازم آشپزخانه بیشتر باشد. کابینت‌هایی که در گوشه آشپزخانه تعبیه می‌شوند، با نصب و تعبیه اکسسوری‌های مختلف می‌توان کاربردی‌تر و مفیدتر ساخت؛ به نحوی که در دورترین نقاط کابینت هم بتوان لوازم قرار داد.

مدل آشپزخانه پنجره دار

بدون شک داشتن پنجره در آشپزخانه یک آپشن مهم و قابل اتکا است. بخارات ناشی از پخت و پز و آشپزی، همچنین ذرات روغن حاصل از سرخ کردن مواد غذایی، در یک آشپزخانه پنجره‌دار راحت‌تر و بهتر تخلیه می‌شود. یکی دیگر از محاسن آشپزخانه‌های دارای پنجره، بهره‌گیری از نور طبیعی آفتاب و گردش هوای تازه است که برای هر خانه‌ای یک نقطه قوت محسوب می‌شود.

اگر پنجره رو به حیاط باز می‌شود و دارای فضای سبز است، می‌توانید سینک ظرف‌شویی را در جلوی پنجره تعبیه کنید و حین شستن ظرف‌ها از دیدن مناظر روبرو لذت ببرید.

مدل آشپزخانه بدون پنجره

پلان آشپزخانه ممکن است فاقد پنجره باشد که در این صورت، لزوم تهویه قوی‌ بیشتر خواهد بود. چنانچه آشپزخانه‌تان شما فاقد پنجره است، باید در نورپردازی آشپزخانه حرفه‌ای‌تر عمل کنید تا نور کافی برای فعالیت‌ و آشپزی کردن داشته باشید. آشپزخانه‌های بدون پنجره معمولا در پلان‌های آپارتمانی که محدودیت فضا هست، وجود دارند و به همین اساس لازم است در طراحی کابینت‌ها و نورپردازی، دقت و توجه بیشتری توسط طراحان اعمال شود.

مدل آشپزخانه رو به حیاط

مدل آشپزخانه رو به حیاط

با گسترش زندگی شهرنشینی، امروزه کمتر شاهد مدل آشپزخانه رو به حیاط هستیم. اگر هنوز این شانس را دارید که آشپزخانه‌تان رو به حیاط و فضای سبز باز شود، شما فردی خوش‌اقبال هستید! آشپزخانه‌هایی که رو به حیاط باز می‌شوند نورگیر کافی دارند و فضای روشن و ایده‌آلی را برای خانه و آشپزخانه فراهم می‌آورند.

در صورتی که تمایل داشته باشید می‌توانید با قرار دادن میز غذاخوری و باربیکیو در حیاط، یک آشپزخانه صحرایی و ویژه هم در کنار آشپزخانه اصلی به وجود آورید.

مدل آشپزخانه خانه ویلایی

خانه‌های ویلایی معمولا فضای بیشتری برای تعبیه آشپزخانه دارند؛ در نتیجه دست ما بازتر است تا طرح و نقشه دلخواه‌مان را پیاده کنیم. آشپزخانه‌های ویلایی معمولا دارای پنجره‌های گسترده و فراخ هستند که به دلیل دریافت نور طبیعی آفتاب باعث دلباز نشان دادن فضای عمومی خانه می‌شوند. در پلان‌های ویلایی، سبک سنتی و روستیک می‌تواند باعث خلق یک فضای نوستالژیک و جذاب در محیط خانه شود.

مدل آشپزخانه ستون‌دار

اگر چه در وهله‌ی اول، ممکن است وجود ستون یک نقص در طراحی باشد، اما با اعمال ترفندهایی می‌توان از ستون به بهترین نحو استفاده کرد. خواسته یا ناخواسته ممکن است پلان آشپزخانه دارای ستون باشد. در آشپزخانه‌های ستون‌دار، معمولا طراحی کابینت‌ها به نحوی است که ستون کمتر مورد توجه قرار گیرد. اگر به کابینت‌های تزئینی و دکوراتیو علاقه دارید، می‌توانید ستون را طبقه بندی کنید و لوازم تزئینی و المان‌های مرتبط با سبک آشپزخانه‌تان را بر روی آن چیدمان کنید.

مدل آشپزخانه خانه‌های دوبلکس یا نیمه دوبلکس

آشپزخانه‌های دوبلکس و حتی نیمه دوبلکس، به راستی زیبا و شیک هستند. اگر سقف منزل‌تان بلند است یا خانه‌ای ویلایی دارید، پیشنهاد می‌دهیم از مدل آشپزخانه دوبلکس استفاده کنید. دکوراسیون و چینش وسایل در چنین خانه‌هایی بی‌نظیر است و فضاسازی آشپزخانه، به بهترین نحو صورت می‌گیرد. از نظر ظاهری، آشپزخانه‌های دوبلکس به زیبایی خانه می‌افزایند و باعث می‌شوند که خانه شیک‌تر و لوکس‌تر به نظر برسد.

مدل آشپزخانه سکودار

مدل آشپزخانه سکودار

شست‌وشو و فضاسازی در آشپزخانه‌های غیر هم سطح یا سکودار به مراتب آسان‌تر از آشپزخانه‌های هم‌سطح است که فضای مشترکی هم با اتاق نشیمن یا پذیرایی دارند. آشپزخانه غیر هم سطح یا سکودار یکی از بهترین ایده‌های طراحی برای جداسازی آشپزخانه از اتاق نشیمن است.

هر چه سکوی آشپزخانه بلندتر باشد، لازم است سقف خانه نیز بلندتر باشد تا فضای آشپزخانه دلگیر و تاریک به نظر نرسد. البته با تعبیه یک پله کوتاه هم می‌توان آشپزخانه غیر همسطح به وجود آورد و از مزایای آن بهره برد.

مدل آشپزخانه سه در چهار

پلان‌های ۱۲ متری یا همان سه در چهار، ابعاد مناسبی برای داشتن یک آشپزخانه مناسب هستند. پلان ۳ در ۴ ، فضای مستطیل شکلی را به ما می‌دهد که می‌توانیم انواع طرح‌ها زیبای کابینت و حتی جزیره را در آن تعبیه کنیم. در نظر داشته باشید اگر طراحی کابینت‌ها اصولی و حرفه‌ای در نظر گرفته شود، ۱۲ متر ابعاد مناسبی است تا آنچه در سر دارید را به بهترین نحو به مرحله‌ی ظهور و اجرا برسانید.

مدل آشپزخانه صنعتی

طراحی آشپزخانه‌های صنعتی با آشپزخانه‌های خانگی متفاوت است و کارایی آشپزخانه بیش از زیبایی آن حائز اهمیت است. در آشپزخانه‌های صنعتی، بسته به نوع کاربری، ممکن است چندین اجاق گاز یا فر گاز وجود داشته باشد. در این آشپزخانه‌ها به دلیل نیاز به تمیز کاری بیشتر، از کابینت استیل استفاده می‌شود تا تمیزکاری و دوام کابینت‌ها بیشتر باشد.

کابینت استیل، کابینتی بسیار باکیفیت و بادوام است که تا سال‌های سال می‌توانند همانند روز اول، زیبایی و کارایی خود را حفظ کند.

مدل آشپزخانه گرم و سرد

آشپزخانه سرد و گرم، یا آشپزخانه با مطبخ، یک سیستم جالب و منحصر بفرد برای تمیز نگه‌داشتن مداوم آشپزخانه اصلی است. آشپزخانه سرد، همان آشپزخانه‌ای است که معمولا در دیدرس مهمان است و فضای عمومی آن با اتاق نشیمن یکسان است. در کنار این آشپزخانه، یک آشپزخانه گرم، یا مطبخ یا آشپزخانه کثیف، تعبیه می‌شود که کمک می‌کند شلوغ‌کاری‌ها و کثیف‌کاری‌های معمول آشپزی را در آن انجام دهید. با این ترفند همیشه آشپزخانه اصلی که در دیدرس است، تمیز و شیک باقی می‌ماند.

مدل آشپزخانه با مطبخ

این روزها استفاده از آشپزخانه دوم که با نام مطبخ نیز شناخته می‌شود، حسابی مد شده است و باعث می‌شود که آشپزخانه اصلی همیشه تمیز و آراسته باقی بماند. در چنین مدل و طراحی، ما یک آشپزخانه اصلی داریم که در کنار آن، مطبخ کوچکی به طور مخفی تعبیه می‌شود یا از درون آن راه دارد.

مطبخ، همانطوری که از نام آن بر می‌آید، محل پخت و سرو غذا است. مطبخ‌ها برای داشتن تهویه‌ی مطلوب‌تر معمولا دارای پنجره و سیستم تهویه‌ی قوی و حرفه‌ای هستند تا بوی غذا کمتر وارد آشپزخانه اصلی و اتاق نشیمن شود. در طراحی مطبخ بیش از آنکه زیبایی اهمیت داشته باشد، کارایی مهم است!

مدل آشپزخانه کثیف

با شنیدن مدل آشپزخانه کثیف تعجب نکنید! اگر چه این روزها شاهد مد شدن چیزهای عجیب و غریب هستیم، اما خوشبختانه هنوز به مرحله‌ای نرسیدیم که کثیفی مد شود! آشپزخانه کثیف به فضای دوم یا مطبخ گفته می‌شود که کارهای معمول آشپزی و شست‌وشو در آن انجام می‌گیرد.

همانطور که اشاره کردیم، در طراحی‌های مدل‌های جدید، معمولا آشپزخانه‌ی دومی در پشت یا کنار آشپزخانه اصلی تعبیه می‌شود که کمک می‌کند آشپزخانه اصلی همیشه تمیز و مرتب بماند و شما دغدغه‌ی تمیزکاری مداوم و همیشگی را نداشته باشید. با این توضیح، متوجه شدید که آشپزخانه کثیف، اتفاقا ایده جالبی است و باعث می‌شود آشپزخانه اصلی و اتاق نشیمن و پذیرایی‌تان همیشه تمیز و عاری از بوی غذا باقی بماند.

مدل آشپزخانه مخفی

منظور از آشپزخانه مخفی همان مطبخ یا آشپزخانه کثیف است که به دلیل این که در دیدرس نیست، با نام آشپزخانه مخفی نیز شناخته می‌شود. در برخی پلان‌ها که فضای کافی وجود دارد، ممکن است به غیر از مطبخ یک فضای کوچک انباری مانند نیز وجود داشته باشد که با نام آشپزخانه مخفی نیز شناخته می‌شود.

چنین فضایی معمولا قسمت سوپری آشپزخانه است که می‌توان با طراحی‌های مناسب و کاربردی فضای ایده‌آلی را برای ذخیره مواد خوراکی و غذایی در آن به وجود آورد.

مدل آشپزخانه مدرن به روز

مدل آشپزخانه مدرن به طرحی گفته می‌شود که طراحی آن مدرن و مد روز باشد. سبک این آشپزخانه ممکن است کلاسیک، مدرن، نئوکلاسیک یا روستیک و … باشد. وجود اکسسوری‌های مختلف و کاربردی و همچنین طراحی اصولی و منطبق بر جدیدترین دستاوردهای طراحی و دکوراسیون منزل، به شما کمک می‌کند که یک آشپزخانه مدرن و کاربردی داشته باشید. آشپزخانه مدرن و مد روز با آشپزخانه‌ای که سبک آن مدرن است، از نظر معنایی متفاوت است. آشپزخانه سبک مدرن، به مدلی گفته می‌شود که در آن تزئینات و جزئیات به حداقل ممکن برسد، اما آشپزخانه مدرن و مد روز، مدلی است که در آن طراحی‌های جدید و منطبق بر استانداردهای روز دنیا رعایت و اعمال شده باشد.

مدل آشپزخانه‌های کوچک و بزرگ

پلان آشپزخانه شما ممکن است بزرگ و بسیار فراخ باشد و یا به علت محدودیت فضا، کوچک و نقلی باشد. طراحی‌های مدرن امروزی به شما این امکان را می‌دهد تا در کوچکترین پلان‌ها هم بتوانید فضای کافی و مفیدی در اختیار داشته باشید. حتی در یک آپارتمان ۵۰ یا ۳۰ متری هم می‌توان یک آشپزخانه مفید و کاربردی داشت؛ اگر چه در چنین فضایی طبیعتا دست ما برای انتخاب‌های مختلف باز نیست و خواه ناخواه محدودیت‌هایی داریم اما با طراحی هوشمندانه می‌توان در این پلان‌ها هم وسایل را به خوبی چیدمان کرد و از آشپزی و طبخ غذا لذت برد.

سبک‌های مختلف مدل آشپزخانه

سبک‌های مختلف مدل آشپزخانه

از گذشته، سبک‌های متنوعی در طراحی کابینت و مدل آشپزخانه وجود داشته که هنوز هم مورد استفاده طراحان قرار می‌گیرد. سبک‌های سنتی، روستیک، اروپایی، مدرن، کلاسیک، ساده و ترکیبی، بخشی از سبک‌های متنوع آشپزخانه‌های جدید هستند. برای اینکه یک آشپزخانه لاکچری و شیک داشته باشید، باید در انتخاب مدل آشپزخانه و سبک و طرح کابینت‌ها بیشترین وسواس را به خرج دهید. مشخصه اصلی یک آشپزخانه لاکچری، وجود المان‌های ریز و درشت با طراحی‌های خاص است که در نهایتِ هماهنگی با یکدیگر انتخاب شده باشند.

با توجه به آن که کابینت‌ها، اجزای اصلی از دکوراسیون خانه و آشپزخانه هستند و در بازه‌های زمانی کوتاه قابل تعویض نیستند، لازم است دقت و توجه کافی در انتخاب آن‌ها اعمال شود.

مدل آشپزخانه مدرن

مدل آشپزخانه مدرن

به دلیل اینکه آپارتمان‌های امروزی نسبت به خانه‌های قدیمی‌ گذشته، مساحت کمتری دارند، سادگی و پرهیز از جزئیات اضافه، یک ضرورت مهم است که به خوبی در سبک مدرن، دیده می‌شود. سبک آشپزخانه مدرن، به سبکی گفته می‌شود که در آن کابینت‌ها و سایر اجزای آشپزخانه به ساده‌ترین شکل ممکن طراحی شده باشند. کاستن از جزئیات در کابینت مدرن تا حدی پیش می‌رود که در برخی مدل‌ها، حتی دستگیره‌ها نیز حذف می‌شوند و ما کابینت‌های بدون دستگیره خواهیم داشت.

سبک مدرن و مینیمال سبک‌هایی شبیه به هم هستند و در طراحی آن‌ها جزئیات تزئینی مگر به ضرورت دیده نمی‌شود. به دلیل سادگی سبک مدرن، این سبک برای آشپزخانه‌های کوچک و نقلی و حتی آشپزخانه‌های بزرگ مناسب است و به شما امکان می‌دهد فضای بیشتری برای چیدمان وسایل و تعبیه کابینت‌ها در اختیار داشته باشید. در طراحی کابینت مدرن، حداکثر ِسادگی در کنار زیبایی و جذابیت به کار گرفته می‌شود. مینیمالیسم و پرهیز از جزئیات اضافه، ویژگی طراحی مدرن است. ساخت کابینت‌های سبک مدرن علاوه بر اینکه آشپزخانه لاکچری و چشم نوازی را برای شما فراهم می‌کند، بسیار کاربردی نیز هست.

کابینت‌های مدرن عموما شیک و ساده هستند. استفاده از رنگ‌های تند، براق و جیغ در کابینت مدرن متداول است. بر خلاف سبک کلاسیک، کابینت مدرن دقیقا متناسب با زندگی مدرن امروزی و آشپزخانه‌های کوچک آپارتمانی طراحی شده‌اند.

مدل آشپزخانه کلاسیک

مدل آشپزخانه کلاسیک

در آشپزخانه کلاسیک، جزئیات و المان‌های تزئینی به فراوانی دیده می‌شود. برای اجرای سبک کلاسیک، به آشپزخانه بزرگ و جادار نیاز داریم. کابینت‌های کلاسیک عمق بیشتری دارند و مملو از گل دکوراتیوها و منبت‌های کنده‌کاری شده هستند. این سبک برای آشپزخانه‌های کوچک و نقلی مناسب نیست و در پلان‌ها و خانه‌هایی کاربرد دارد که تم کلی خانه و وسایل به سبک کلاسیک انتخاب و چیدمان شده باشد.

مشخصه اصلی سبک کابینت کلاسیک، شکوه و چشم گیر بودن و اصالت طرح‌های آن است. البته سبک کلاسیک، تنها مختص کابینت آشپزخانه نیست و در انواع هنر و برخی صنایع دیگر هم دیده می‌شود. این سبک، نوعی رجوع به شکوه‌مندی و فاخر بودن ادوار گذشته است. استفاده از متریال و المان‌های طبیعی، یکی از مهمترین شاخصه‌های کابینت کلاسیک است. به عنوان مثال، در کابینت کلاسیک استفاده از چوب طبیعی (به عنوان متریال اصلی و بدنه‌ی کابینت) و سنگ مرمر (به عنوان تاپ‌کانتر و صفحه‌ی روکابینتی) بسیار متداول است.

استفاده پر توارد و پر تکرار از انواع هنر، به خصوص هنرهای دستی و کلاسیک، ویژگی بعدی این سبک است. به همین دلیل در این سبک، باید انتظار برخورد با نقش و نگارهای زیبا و کارشده بر روی سطوح مختلف کابینت را داشته باشیم. در سبک کلاسیک، وجود پایه‌های خراطی شده و تاج‌های منبت شده در بالای کابینت متداول است. حجیم بودن، پُر کار بودن و وجود جزئیات بصری زیاد، کابینت کلاسیک را برای فضاهای کوچک نامناسب می‌کند. اگر سبک آشپزخانه‌تان کلاسیک است، لازم است از وسایل و مبلمان کلاسیک برای هماهنگی با این فضا استفاده کنید.

مدل آشپزخانه نئوکلاسیک

مدل آشپزخانه نئوکلاسیک

سبک نئوکلاسیک پس از سبک کلاسیک روی کار آمد و از نظر طراحی ساده‌تر است. البته سادگی آن در حد سبک مینیمال و مدرن نیست. سبک نئوکلاسیک، سبکی تلفیقی است که نه به اندازه‌ی سبک کلاسیک شلوغ است و نه سادگی کابینت‌های مدرن را دارد.

در آشپزخانه‌های نئوکلاسیک ما کماکان شاهد طراحی‌ها و کنده‌کاری‌های ریز و درشت هستیم، اما وجود این المان‌های تزئینی ابدا به شلوغی و گستردگی سبک کلاسیک نیست. اگر به سبک کلاسیک و چیدمان منطبق بر آن علاقه دارید، اما فضای کافی برای تعبیه المان‌های کلاسیک ندارید، سبک نئوکلاسیک یک سبک زیبا، ملایم و ایده‌آل برای شما خواهد بود.

در آشپزخانه مدل نئوکلاسیک، از لوازم سنتی و کلاسیک تا حدی استفاده می‌شود. رنگ‌های سبز، قهوه‌ای، خاکستری و سفید از جذاب‌ترین رنگ‌ها برای آشپزخانه‌های نئوکلاسیک هستند. در فضاهای نئوکلاسیک، زیبایی و آرامش توامان پا برجاست و شیوه‌ی طراحی و المان‌های آن به نحوی است که در پلان‌های متوسط و کوچک هم بتوان آن را اجرا نمود.

آشپزخانه مدل رومی

آشپزخانه مدل رومی

آشپزخانه مدل رومی، نوعی طراحی به سبک کلاسیک است که المان‌ها و فاکتورهای دکوراتیو آن از روم باستان الهام گرفته است. به دلیل پر جزئیات بودن مدل آشپزخانه رومی، این طراحی برای پلان‌های کوچک مناسب نیست و الزاما در پلان‌های بزرگ و وسیع که نورگیر زیادی هم دارند، قابل اجرا است.

مدل آشپزخانه رومی، اگرچه سبکی پرکار و پر زرق و برق است، اما بسیار زیبا است و به بیننده حس آرامش می‌دهد. در انتخاب این سبک باید دقت داشته باشید که تمام جزئیات و لوازمی که در منزل استفاده می‌کنید، به شکل کلاسیک انتخاب شده باشند.

مدل آشپزخانه ساده و خلوت

آشپزخانه ساده و خلوت معمولا در سبک مینیمال بیشتر به چشم می‌خورد. اگر اهل سادگی هستید و هر المان اضافه‌ای با سلیقه و روحیات شما منافات دارد، آشپزخانه‌های ساده و خلوت سبک مینیمال گزینه‌ی مناسبی برای شما خواهد بود.

البته ذکر این نکته ضروری است، حتی اگر سبک آشپزخانه‌تان کلاسیک است، باز هم لازم است فضای کلی آشپزخانه را ساده و خلوت نگه دارید و از چیدمان ظروف و لوازم اضافه بر روی کانتر آشپزخانه اجتناب کنید. این روزها شلوغی به هیچ وجه مد نیست و سلیقه‌ی عمومی بر سادگی و خلوت بودن کلی فضا تاکید دارد.

مدل آشپزخانه روستیک

سبک روستیک، سبکی روستایی است که المان‌های روستایی و غربی در آن دیده می‌شود. در این سبک، لوازم چوبی و دفرمه به وفور دیده می‌شوند که در طراحی آن ظریف‌کاری‌های معمول سبک‌های دیگر وجود ندارد. چوب و سنگ، از اصلی‌ترین متریال برای مدل آشپزخانه روستیک و روستایی است.

اگر به این سبک علاقمند هستید، لازم است از وسایل سنتی و روستایی، مانند جارو، کفگیر و ملاقه‌های چوبی، میز ناهارخوری چوبی که با ابتدایی‌ترین اتصالات به یکدیگر متصل شده‌اند، قابلمه‌های سنگی و سایر تزئینات روستیک بیشتر استفاده کنید.

آشپزخانه مدل روستایی

مدل آشپزخانه روستایی

مدل روستایی تقریبا همان سبک روستیک است با این تفاوت که المان‌های اروپایی در آن کمتر است و المان‌های بومی بیشتر در آن نمود دارد. برای چیدمان آشپزخانه به سبک روستایی می‌توانید از مدل‌های مختلفی الهام بگیرید اما در سبک روستیک، انتخاب‌های شما کمی محدودتر است و الزاما باید از طرح‌ها و مدل‌هایی طبیعی و دفرمه، که در طبیعی‌ترین حالت ممكن تهیه شده‌اند، استفاده کنید.

مدل آشپزخانه روستایی سبک ملایمی است و زیبایی و آرامش خاصی در دل آن نهفته است. خصوصا اگر از سبک روستایی ایرانی پیروی کنید، می‌توان شاهد یک آشپزخانه سنتی ایرانی و دلچسب در منزل باشید که یقینا با روحیات و خصوصیات ما ایرانی‌ها سازگاری بیشتری دارد.

مدل آشپزخانه سنتی

بدون شک آشپزی کردن در یک آشپزخانه سنتی ایرانی، آرامش خاصی دارد و با روحیات ما و سابقه‌ی تاریخی نهفته در ذهنمان سازگاری بیشتری دارد. پهن کردن یک گلیم رنگی یا پخت و پز در قابلمه‌های مسی بیش از هر چیز دیگری ما را به سبک سنتی نزدیک می‌کند. در مدل آشپزخانه سنتی، باید پیرو سنت باشید و اگر چه از تجهیزات و اکسسوری‌های مدرن استفاده می‌کنید اما اجازه ندهید که مدرنیته، روح سنت را در آشپزخانه شما بزداید.

یکی از زیباترین مدل‌های کابینت، که در آشپزخانه سنتی معمولا تعبیه می‌شود، مدل کابینت چوبی با درب‌های مشبک ساده است که برگرفته از معماری خاص ایرانی و عهد قاجاری است. همچنین، استفاده از پارچه‌های گلدار ریز و رنگی بر روی پنجره‌ها یا درب یکی دو تا از کابینت‌ها پیشنهاد می‌شود.

مدل آشپزخانه ویلایی

مدل آشپزخانه ویلایی

فاکتور نور از مهم‌ترین ویژگی‌ خانه‌های ویلایی است؛ مدل آشپزخانه ویلایی حتما باید دارای پنجره‌های بزرگ و نورگیر باشد تا فضا پر نور و بزرگ جلوه دهد. معمولا افرادی که آشپزخانه ویلایی طراحی می‌کنند، سعی دارند از تم مدیترانه‌ای، که سبکی گرم و گیرا است، بیشتر استفاده کنند.

چوب یکی از اصلی‌ترین متریالی است که در آشپزخانه‌های ویلایی حضور پررنگی دارد. در صورتی که فضای کافی در اختیار دارید، حتما از جزیره استفاده کنید و در صورتی که ویلا یک طبقه است، پیشنهاد می‌دهیم سقف آشپزخانه را به صورت نورگیر طراحی کنید تا بیشترین بهره را از نور طبیعی آفتاب بگیرید.

همچنین نیاز به تذکر نیست که استفاده از گل‌های طبیعی در کنار آشپزخانه یا حتی میان آن، بیش از پیش با خانه‌های سبک ویلایی سازگار است و باعث زیبایی بیشتر چنین چیدمان‌هایی می‌شود.

مدل آشپزخانه چوبی

در گذشته، چوب طبیعی از اصلی‌ترین متریالی بوده که در ساخت کابینت کاربرد داشته است؛ اما در چند سال اخیر و به دلیل روی کار آمدن متریال جدیدتری، مانند ام دی اف یا هایگلاس، استفاده از چوب طبیعی کاهش یافته است. البته قیمت بالا و آسیب‌پذیری نسبتا زیاد آن، از مهم‌ترین عوامل کاهش استفاده از چوب طبیعی بوده است که نباید آن را فراموش کنیم. با این وجود، روح و سرشت آدمی با طبیعت سازگاری بیشتری دارد و هنوز هم افراد بیشماری هستند که به مدل آشپزخانه چوبی و جزئیات زیبا و منحصر بفردش علاقه نشان می‌دهند.

تقریبا در همه‌ی سبک‌ها می‌توان از چوب طبیعی برای دکوراسیون آشپزخانه استفاده کرد. آشپزخانه چوبی در عین حالی که زیبایی خاصی دارند، باعث روح بخشیدن به آشپزخانه و ایجاد صمیمیت در فضا می‌شوند. آشپزخانه‌های چوبی معمولا به رنگ طبیعی خود چوب طراحی و ساخته می‌شوند تا زیبایی نهفته در ذات و بافت چوب بهتر و بیشتر به نمایش درآید. در سبک روستیک، می‌توان بخشی از دکوراسیون چوبی را به رنگ سفید یا خاکستری در آورد تا حالت روستایی آن بیشتر نمود داشته باشد.

مدل آشپزخانه عربی

آشپزخانه‌های عربی، سبک و سیاقی بسیار مجلل با المان‌های تزئینی فراوان دارند و مناسب برای کسانی است که این سبک با روحیاتشان سازگاری دارد. در این مدل، استفاده از رنگ‌های تند مانند طلایی و قرمز، جایگاه ویژه‌ای دارند و مورد توجه هستند. سبک عربی بیشتر در مدل‌های سنتی و کلاسیک دیده می‌شوند و معمولا فضای نسبتا بزرگی دارند تا بتوان وسایل ریز و درشت و مجلل را به راحتی در آن جای داد.

استفاده از سنگ طبیعی و تزئینات مجلل سقف در مدل آشپزخانه عربی بسیار پیشنهاد می‌شود.

مدل آشپزخانه خلیجی

آشپزخانه‌های خلیجی، رنگ‌های تندی دارند و تم کلی آن‌ها دریا و حال و هوای شرجی آن را برای بیننده زنده می‌کند. رنگ آبی تیره و به طور کلی خانواده رنگی آبی، یکی از محبوب‌ترین رنگ‌های کابینت برای آشپزخانه‌های خلیجی است.

اگر این مدل را می‌پسندید، سعی کنید از چند المان سنتی که یادآور زندگی در خطه خلیج و مدیترانه است، استفاده کنید تا زیبایی فضا بیشتر به چشم آید.

مدل آشپزخانه خارجی

در آشپزخانه‌های مدل خارجی، برخلاف مدل‌های عربی و خلیجی، سادگی بیشتر به چشم می‌آید. البته ممکن است سبک آشپزخانه و کابینت‌ها کلاسیک و پرکار باشد، اما نباید فضای عمومی آشپزخانه را شلوغ نگه دارید. طراحی‌های ظریف و خطی یکی دیگر از شاخصه‌های مدل آشپزخانه خارجی است. استفاده از رنگ‌های روشن و خنثی در مدل آشپزخانه خارجی بیش از رنگ‌های تند به چشم می‌آید و این شیوه‌ی طراحی بیشتر تم سرد و خنثی دارد.

مدل آشپزخانه ایرانی

در آشپزخانه‌های ایرانی از المان‌های سنتی و بومی بیشتر استفاده می‌شود. رنگ سفید و قهوه‌ای از پر استفاده‌ترین رنگ‌ها برای کابینت‌ها در طراحی ایرانی است. سبک آشپزخانه ایرانی به نحوی چیدمان می‌شود که بتوان انواع خوراکی‌ها و غذاهای ایرانی را در آن طبخ نمود. اگر تمایل دارید روح ایرانی و سنتی در آشپزخانه‌تان جریان داشته باشد، حتما از المان‌های بومی و ایرانی بیشتر در دکور آشپزخانه استفاده کنید و پهن کردن یک گلیم فرش ایرانی را از یاد نبرید.

مدل آشپزخانه فرانسوی

استفاده از خطوط نرم و ملایم یکی از شاخصه‌های اصلی در چیدمان سبک فرانسوی است. اگر به این سبک علاقه دارید، حتما از چند قفسه روباز برای چیدمان ظروف جلو دستی یا تزئینی استفاده کنید. در این سبک، استفاده از رنگ‌های خنثی و مایل به گرم، مانند سبز خنثِی، بژ، سفید، کرم و قهوه‌ای به شدت پیشنهاد می‌شود. کابینت نئوکلاسیک از محبوب‌ترین مدل‌ها برای سبک فرانسوی است.

همانطور که می‌دانید فرانسوی‌ها در مد و جلوه‌های تزئینی سرآمد هستند و بهتر است در آشپزخانه‌های این سبک، از وسایل تزئینی لوکس و شیک، خصوصا در چیدمان قفسه‌های تزئینی و کابینت‌های ویترینی بیشتر استفاده کنید. در یک آشپزخانه فرانسوی، تعداد قفسه‌ها و کابینت‌های درب ویترینی، حتی ممکن است از تعداد کابینت‌های معمولی بیشتر باشد؛ بنابراین خود را برای داشتن یک آشپزخانه لوکس و شیک و البته نسبتا شلوغ و گرم با تابلوهای دکوراتیو و زیبا آماده کنید.

مدل آشپزخانه ترکیه‌ای

مدل آشپزخانه ترکیه‌ای

چیدمان آشپزخانه به سبک ترکیه بیش از سایر کشورها با روحیات ما ایرانی‌ها سازگار است. استفاده از کابینت‌های کشیده و بلند در مدل آشپزخانه ترکیه‌ای توصیه می‌شود.

رنگ‌های خنثی، مانند خاکستری تیره یا روشن، رنگ‌های تند و تیره مانند آبی نفتی و رنگ قهوه‌ای در دکوراسیون ترکیه‌ای نمود بیشتری دارد. برخلاف دکوراسیون خلیجی و عربی، چیدمان سبک ترکی به سادگی و چیدمان مدرن گرایش بیشتری دارد. کابینت‌های براق یک دست سفید، از محبوبترین مدل‌های کابینت در چیدمان ترکیه‌ای هستند.

مدل آشپزخانه عروسکی

مدل‌های فانتزی و عروسکی سن و سال نمی‌شناسند و در هر سنی برای بسیاری از افراد جذاب هستند. اگر به آشپزخانه عروسکی علاقمند هستید، باید در چیدمان وسایل و المان‌های تزئینی و کاربردی آشپزخانه، از وسایل فانتزی با رنگ‌های صورتی، پاستیلی، کرم، سبز فسفری و بنفش بیشتر استفاده کنید. البته لازم نیست همه‌ی این رنگ‌ها را به طور همزمان در دکوراسیون به کار برید؛ بلکه انتخاب یک رنگ عروسکی به همراه یک رنگ خنثی مانند کرم یا سفید کافی است تا دکوراسیون آشپزخانه شما را فانتزی و عروسکی جلوه دهد.

خوشبختانه این روزها وسایل برقی به رنگ‌های خاص، مانند زرد، سبز و قرمز تولید می‌شود و کار شما را برای داشتن آشپزخانه عروسکی مورد نظرتان ساده‌تر می‌سازد.

مدل آشپزخانه عروس

هیچ چیز مانند چیدمان آشپزخانه برای یک عروس خانم جذاب نیست؛ در آشپزخانه‌های عروس، از شلوغ کاری و نمایش افراطی وسایل و لوازم اجتناب کنید و اجازه دهید تم کلی آشپزخانه آرام و ملایم باشد.

استفاده از رنگ‌های شاد و روشن، مانند سفید و کرم، توصیه می‌شود. سعی کنید وسایل و لوازم را با دقت بیشتری بچینید تا جای کافی برای سازماندهی همه‌ی لوازم بدون شلوغ کردن فضای کانتر باشد. سادگی و آرامش کلی فضا، مهم‌ترین چیزی است که آشپزخانه عروس را زیبا و شیک جلوه می‌دهد.

بازسازی مدل آشپزخانه

بازسازی مدل آشپزخانه

مدل آشپزخانه ممکن است پس از چند سال خسته کننده، غیر مفید و یا کهنه شده باشد که در این صورت، نیاز به بازسازی دارد. اگر سبک دکوراسیون منزل را تغییر داده‌اید، بد نیست که آشپزخانه را نیز بازسازی کنید تا همخوانی و هماهنگی بیشتری بین اجزای آن وجود داشته باشد.

بازسازی مدل آشپزخانه نسبت به تغییر کلی آن، هزینه‌ی کمتری دارد اما در تقویت روحیه و ایجاد تنوع بسیار مفید و کارساز است. برای بازسازی مدل آشپزخانه پیشنهاد می‌دهیم از افراد متخصص که در زمینه‌ی دکوراسیون داخلی منزل تجربه دارند، استفاده کنید.

مدل آشپزخانه ام دی اف

ام دی اف، از پر استفاده‌ترین متریال برای ساخت کابینت و طراحی کلی فضای آشپزخانه است. ام دی اف از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و طرح‌ها و مدل‌های بی‌شماری دارد که روی هم رفته باعث می‌شود آشپزخانه در عین حالی که ساده و شیک و مدرن است، اقتصادی نیز باشد.

در آشپزخانه‌های ویلایی و آپارتمانی، کابینت ام دی اف متریالی رایج و پرکاربرد است. به دلیل انعطاف‌پذیری بالای ورق ام دی اف در برش کاری، از این متریال در ساخت انواع مدل‌های کابینت سبک مدرن، از جمله کابینت منحنی یا هلال، می‌توان استفاده کرد. اگر آشپزخانه شما دارای ستون است یا فضای پرتی دارد، با تعبیه قفسه MDF می‌توانید از این فضا به بهترین نحو به عنوان یک صفحه دکوری استفاده کنید.

مدل آشپزخانه هایگلاس

در آشپزخانه‌هایی که کابینت هایگلاس تعبیه شده است، فضای کلی آشپزخانه بسیار پر نور و براق است. انعکاس بالای نور از اصلی‌ترین ویژگی‌ متریال هایگلاس است که حتی در رنگ‌های تیره آن هم به چشم می‌خورد. اگر آشپزخانه‌ای فاقد پنجره و نورگیر کافی دارید یا پلان آشپزخانه‌تان کوچک است، استفاده از هایگلاس رنگ روشن به عنوان اصلی‌ترین متریال ساخت کابینت پیشنهاد می‌شود.

متریال هایگلاس، مانند ام دی اف، تنها در سبک کابینت مدرن کاربرد دارد و از نظر اقتصادی در گروه کابینت‌های مقرون به صرفه و اقتصادی دسته‌بندی می‌شود.

مدل آشپزخانه با کابینت فلزی

از ارزان‌ترین مدل کابینت‌ها می‌توان به کابینت فلزی اشاره کرد. کابینت‌هایی که از ورق گالوانیزه یا فولاد سیاه ساخته شده‌اند و به سلیقه‌ی مشتری طراحی و رنگ می‌شوند. این کابینت‌ها آسیب‌پذیری بسیاری در مقابل رطوبت دارند و به همین دلیل برای آشپزخانه‌های مرطوب مناسب نیستند. استفاده از کابینت فلزی، چندان مرسوم نیست و تنها در آشپزخانه‌هایی که قیمت تمام شده کابینت حائز اهمیت است یا قصد اسکان موقت داریم، کاربرد دارند.

ذکر این نکته ضروری است که کابینت استیل، که از مقاوم‌ترین و گرانقیمت‌ترین نمونه‌های کابینت آشپزخانه است، جزو کابینت‌ها فلزی دسته بندی می‌شود که منظور ما در اینجا، کابینت استیل نیست.

مدلهای کابینت آشپزخانه

قیمت مدلهای کابینت آشپزخانه

بدون شک آیتم قیمت، مساله مهمی است که می‌تواند در انتخاب‌های ما موثر باشد. کابینت‌ها سهم زیادی از دیوار آشپزخانه را به خود اختصاص می‌دهند و برای کاربرد بیشتر، ممکن است دارای اکسسوری‌های کاربردی نیز باشد؛ به همین دلیل، سهم زیادی از قیمت را در چیدمان آشپزخانه به خود اختصاص می‌دهد!

قیمت کابینت، تابعی از متریال مصرفِی، سبک و مدل کابینت‌ها و همین طور تعداد آن‌ها است. برخی انواع کابینت، مانند کابینت‌های چوبی یا کابینت‌های سبک کلاسیک، پر کارتر هستند و پروسه نصب آن‌ها نیز دشوارتر است؛ بنابراین پر بیراه نیست که از مدل‌های دیگر قیمت بیشتری داشته باشند.

کابینت ام دی اف، هایگلاس و ممبران از جمله کابینت‌هایی با قیمت اقتصادی‌تر هستند که مدل MDF ، از بقیه قیمت کمتری دارد. کابینت‌های چوبی، روکش چوب، کابینت‌های رنگ، کابینت PVC و کابینت استیل، از جمله کابینت‌های گرانقیمت و لوکس به حساب می‌آیند.

رنگ‌های مختلف مدل اپن آشپزخانه

اگر آشپزخانه شما اپن و باز است، بهتر است رنگ آن را طوری انتخاب کنید تا با چیدمان داخلی منزل هماهنگ باشد. استفاده از رنگ‌های خنثی و روشن بیشتر توصیه می‌شود زیرا هم نور را بیشتر بازتاب می‌دهد و هم باعث می‌شود که دست شما برای ترکیب رنگ‌های گرم و سرد بازتر باشد. از خصوصیات رنگ‌های خنثی این است که با همه‌ی رنگ‌ها، چه رنگ‌های سرد و چه گرم، تیره یا روشن سازگار هستند و نیاز نیست برای پیدا کردن رنگ مکمل، خود را به دردسر بیندازید.

مدل آشپزخانه دو رنگ

این روزها معمولا از دو رنگ، چه متضاد و چه هم‌خانواده، برای طراحی آشپزخانه استفاده می‌شود. آشپزخانه‌های دو رنگ تنوع بیشتری دارند و در انتخاب چیدمان منزل، اختیار عمل بیشتری به ما می‌دهند. اگر از طراحی‌های دو رنگ استفاده می‌کنید، بهتر است یکی از رنگ‌ها را خنثی انتخاب کنید تا قدرت مانور بیشتری داشته باشید.

ذکر این نکته ضروری است که مدل آشپزخانه دو رنگ، الزاما به معنای انتخاب دو رنگ کابینت نیست؛ برای مثال، ممکن است کابینت‌های شما کاملا سفید باشد و تنها کانتر و صفحه‌ی رو کابینتی به رنگ دیگری مانند قهوه‌ای یا رنگ چوب انتخاب شده باشد. طراحی و سفارش کابینت‌های یک رنگ با یک جزیره به رنگ دیگر، یکی دیگر از مثال‌های آشپزخانه دو رنگ است که از نظر بصری، زیبا و شاخص نیز هست.

مدل آشپزخانه رنگ سفید

مدل آشپزخانه رنگ سفید

سفید را می‌توان محبوب‌ترین رنگ برای آشپزخانه و کابینت‌ها دانست. سفید نماد پاکی و طراوت است و نور را به خوبی بازتاب می‌دهد. رنگ سفید هم برای پلان‌های بزرگ و هم پلان‌های کوچک و کم نور مناسب است و هم قدرت انطباق بیشتری می‌دهد تا رنگ‌های تیره یا روشن را به راحتی در کنار آن دیزاین کنیم. از دیگر ویژگی‌های مدل آشپزخانه رنگ سفید، تازه بودن و عدم خستگی زود هنگام است. هر رنگی که انتخاب شود، پس از مدتی ممکن است دل را بزند؛ خصوصا آن که رنگ انتخابی تیره یا پر انرژی باشد؛ اما در صورت انتخاب رنگ سفید برای کابینت‌ها و تم کلی مدل آشپزخانه می‌توانید به همه‌پسند بودن و دیر خسته شده از آن اطمینان داشته باشید.

مدل آشپزخانه سفید نقره‌ای

رنگ سفید را به راحتی می‌توان با رنگ‌های مکمل دیگری مانند نقره‌ای، قهوه‌ای، مشکی و … ترکیب کرد. مدل آشپزخانه سفید نقره‌ای طراحی زیبا برای کسانی است که ترجیح می‌دهند آشپزخانه‌ای تک رنگ و یکنواخت نداشته باشند و از طرفی هم به سراغ رنگ‌های تند نروند. مدل آشپزخانه سفید نقره‌ای یک انتخاب هوشمندانه برای آشپزخانه‌های کوچک و بزرگ است که در همه‌ی سبک‌ها نیز می‌توان آن را اجرا کرد.

مدل آشپزخانه سفید صورتی

یکی دیگر از رنگ‌های مکمل که با رنگ سفید سازگاری دارد، صورتی است. این ترکیب رنگی، تم گرم دارد و برای افراد جوان که سلیقه‌ی عروسکی و ظریف دارند، مناسب است. البته نیاز نیست خیلی در استفاده از رنگ صورتی افراط کنید؛ بلکه استفاده از چند المان کوچک صورتی در کنار کابینت‌های سفید رنگ می‌تواند آشپزخانه‌ی زیبا و جذاب با تم شاد و انرژی بخش را برایتان به وجود آورد. مدل آشپزخانه سفید صورتی انتخابی جسورانه است که باعث ایجاد روحیه شاد‌تری در محیط خانه خواهد شد.

مدل آشپزخانه طوسی

رنگ طوسی نیز جزو گروه خانواده خنثی است و قدرت تطبیق بالایی با سایر رنگ‌ها دارد. خانواده رنگی طوسی بسیار گسترده هستند و از طوسی بسیار روشن تا خاکستری تیره و دودی را شامل می‌شوند. در صورتی که تمایل داشته باشید، می‌توانید از ترکیب چند رنگ طوسی در کنار هم استفاده کنید و با ایجاد کنتراست مناسب، به فضای آشپزخانه عمق بیشتری ببخشید. استفاده از چند المان ساده به رنگ گرم، مانند قهوه‌ای یا نخودی در کنار کابینت‌های طوسی رنگ، پیشنهاد می‌شود.

مدل آشپزخانه رنگ سبز

مدل آشپزخانه رنگ سبز

سبز رنگ زندگی است و روح زندگی را در هر محیطی که به رنگ سبز باشد، به جریان می‌اندازد. کابینت‌های سبز رنگ، خصوصا رنگ سبز ملایم، یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها برای سبک سنتی، نئوکلاسیک و اروپایی هستند که در وهله‌ی اول، دل هر بیننده‌ای را می‌برند.

برای پیشگیری از زوال تکرار یا خستگی، پیشنهاد می‌دهیم کابینت‌های زمینی را به رنگ سبز و کابینت‌های دیواری را به رنگ سبز روشن یا سفید انتخاب کنید. یک دیگر از گزینه‌های پیش رو برای داشتن مدل آشپزخانه رنگ سبز، استفاده از کابینت‌های اصلی سفید در کنار جزیره سبز تیره است که این مدل نیز به راستی زیبا و چشمگیر است و می‌تواند برای روحیه شما مناسب باشد.

مدل آشپزخانه قهوه‌ای

قهوه‌ای به دلیل ان که رنگ چوب است، سازگاری بسیار زیادی با انسان دارد. کابینت‌های قهوه‌ای رنگ، بلوطی، شکلاتی، گردویی، رنگ چوب و … همگی از انواع طراحی‌ها برای داشتن یک آشپزخانه با تم قهوه‌ای و رنگ چوب هستند. کابینت‌های قهوه‌ای به خوبی با سایر رنگ‌ها مانند مشکی، سفید، قرمز، خاکستری، سبز، کرم و … ترکیب می‌شوند و به شما در خلق یک آشپزخانه زیبا و شیک کمک می‌کنند.

طراحی مدل آشپزخانه با استفاده از نرم‌افزارهای سه‌بعدی

برخلاف گذشته که اهمیت کابینت‌ها، بیشتر به کارایی‌شان وابسته بود، این روزها زیبایی پارامتر اصلی در انتخاب کابینت و به طور کلی، تم آشپزخانه است. در واقع باید گفت که آشپزخانه یک بخش اصلی و بسیار مهم از دکوراسیون خانه به حساب می‌آید.

طراحی کابینت و آشپزخانه بسیار چالش برانگیز و نیازمند تجربه کافی است. برای اینکه کارفرما و طراح به یک ایده و مفهوم مشترک برای تصمیم نهایی برسند، دقت و هماهنگی بالایی نیاز است. خوشبختانه وجود چندین نرم‌افزار طراحی کار دو طرف را بسیار ساده‌تر کرده است. استفاده از نرم افزار طراحی به مشتری کمک می‌کند طرح را پیش از ساخته شدن، به صورت عینی و مجسم ببیند.

تری‌دی‌مکس، سالید وورک و کد سه‌بعدی، نمونه‌هایی از نرم افزار طراحی مدل آشپزخانه هستند. با کمک این نرم‌افزارها یا موارد مشابه می‌توانید برای عینی کردن طرح خود اقدام کنید. امروزه سازندگان و طراحان حرفه‌ای استفاده زیادی از نرم‌افزار طراحی دارند که این کار باعث بهبود روند و نتیجه نهایی کار می‌شود.

عکس بهترین دکوراسیون آشپزخانه جدید

همانطور که تاکنون حتما متوجه شده‌اید، طراحی مدل آشپزخانه یک کار بسیار ظریف و چالش برانگیز است که به تجربه، سلیقه، هنر و دقت کافی نیاز دارد. همچنین این طراحی، نیازمند ارتباط دو سویه و هماهنگ بین کارفرما و طراح یا سازنده کابینت است.

اولین قدم در طراحی آشپزخانه، درک درست از نیاز مشتری و انطباق آن با امکانات موجود از جمله فضای در دسترس است. سازندگان کابینت و طراحان دکور آشپزخانه، باید با استفاده از تجربه و توانمندی شخصی خود، بهترین و بهینه‌ترین مدل و طرح ممکن را به کارفرما ارائه دهند تا هم فضا به بهترین نحو طراحی شود و هم از پرداخته هزینه‌های زیادی و گزاف اجتناب شود.

در ادامه، چند نمونه عکس از بهترین و جدیدترین نمونه‌های مدل‌ آشپزخانه را با همدیگر تماشا می‌کنیم:

 

۵/۵ - (۲ امتیاز)

Comments (3)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *