دکوراسیون آشپزخانه در‌سبک‌های متنوع

دکوراسیون آشپزخانه

عناوین مهم صفحه

دکوراسیون آشپزخانه

آشپزخانه قلب تپنده یک خانه است؛ روح خانه  در آن جریان دارد و می‌توان گفت اصلی‌ترین فضایی است که همه‌ی خانواده در آن تردد دارند. در گذشته آشپزخانه از فضای عمومی و اتاق نشیمن پنهان بود، اما در دو سه دهه‌ی اخیر با اپن بودن فضای آن، نما و دکوراسیون داخلی آن قابل رویت است. داشتن یک آشپزخانه‌ی زیبا و کاربردی آرزوی هر خانم یا آقایی است که به آَشپزی و طبخ غذا علاقمند است. ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم چگونه و با چه روش‌هایی می‌توانید این فضای محبوب را کاربردی‌تر و زیباتر سازید.

انواع طراحی آشپزخانه 

انواع طراحی آشپزخانه 

طراحی آشپزخانه تابع قوانین مدرن مهندسی است که باید زیبایی، کاربرد آسان‌تر و ایمنی را توامان در خود داشته باشد. خوشبختانه امروزه طراحان دکوراسیون داخلی نقش بسیار پررنگی در زیبایی خانه‌ها ایفا می‌کنند؛ به طوری که یک خانه قدیمی را به بهترین نحو بازسازی می‌کنند. طراحی آشپزخانه نیز اگر درست و اصولی صورت گیرد، می‌تواند بسیار کاربردی و در عین حال زیبا باشد. شاید باورش کمی دشوار باشد که حتی در دل کوچکترین فضاها نیز بشود فضاسازی مناسبی انجام داد به طوری که یک فضای کوچک و نقلی تبدیل به یک فضای مفید و کاربردی شود. البته که برای رسیدن به این هدف، باید کار را به کاردان سپرد.

در طراحی آشپزخانه عوامل مختلفی دخیل است:

  •       پلان و طرح کلی فضا
  •       مدل، متریال و سبک کابینت‌ها
  •       طراحی مثلث آشپزخانه یا مثلث کار
  •       رنگ و نور فضا 

انواع طراحی آشپزخانه

مدل های مختلف آشپزخانه 

آشپزخانه مهم‌ترین بخش هر خانه‌ است و طبیعی است که طرح و مدل آن می‌تواند بر کل خانه تاثیرگذار باشد. طرح‌ها و مدل‌های مختلفی برای زیباسازی هر چه بیشتر آشپزخانه پدید آمده است که اگر هر کدام به درستی استفاده شوند، در نوع خود زیبا و منحصربفرد هستند. با توجه به پلان و مساحت آشپزخانه، مدل و چیدمان کابینت‌ها متفاوت خواهد بود. به طور کلی، ۶ مدل مختلف برای انواع پلان آشپزخانه وجود دارد که در زیر به طور مختصر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. برخی مدل‌ها می‌توانند تلفیقی از موارد نام برده شده باشند.

آشپزخانه U شکل

آشپزخانه U شکل 

در پلان U ، شکل چیدمان کابینت‌ها و اجزای مختلف موجود در آن، به شکل U انگلیسی است. در این مدل، کابینت‌ها کارایی بسیار بالایی دارند و می‌توان حداکثر تعداد کابینت را در فضا تعبیه کرد. در مدل آشپزخانه U شکل، سه دیوار وجود دارد که بنا به شکل ظاهری آن، می‌توان تمام سه دیوار یا قسمت‌هایی از آن را کابینت و چیدمان کرد. در این مدل، چنانچه فضای کافی وجود داشته باشد، می‌توان کابینت جزیره نیز تعبیه نمود. 

آشپزخانه ال شکل

آشپزخانه L شکل 

 در این مدل، با توجه به پلان آشپزخانه، شکل کلی آن به شکل L انگلیسی است. ممکن است یکی از دیوارها بلندتر و دیوار دیگری کوچکتر باشد؛ یا هر دو دیوار یک اندازه باشند. در این مدل، تنها دو دیوار وجود دارد که می‌توان بر روی آن کابینت تعبیه کرد. این مدل نیز به شرط بزرگ بودن فضا می‌توان کانتر جزیره یا کانتر اپن قرار دارد و با این روش، فضای نشیمن و آشپزخانه را از یکدیگر جدا کرد.

آشپزخانه خطی 

آشپزخانه خطی یا طولی 

این مدل در پلان‌هایی طراحی می‌شود که فضای آشپزخانه باریک و بلند هستند. در کشور ما معمولا چنین فضاهایی استفاده نمی‌شود و این سبک بیشتر در خانه‌های اروپایی رواج دارد. در این مدل، دو طرف یا یک طرف کل دیوار را کابینت می‌کنند. ممکن است یک طرف دیوار پنجره باشد که در این صورت، زیر پنجره فقط کابینت‌های زمینی نصب می‌شود. به جهت زیبایی بصری، معمولا یک طرف دارای کابینت‌های زمینی و هوایی، و در سمت دیوار روبرو، تنها کابینت‌های زمینی نصب می‌شود تا آشپزخانه شبیه به یک دالان پر از کابینت به نظر نرسد.

آشپزخانه تک دیواره

آشپزخانه تک دیواره 

 در این مدل، فضای آشپزخانه بخشی از اتاق نشیمن است؛ پلان تک دیواره معمولا در خانه‌هایی که متراژ کمی دارند یا مشتری تمایل دارد فضا از هر سو اپن باشد، استفاده می‌شود. این پلان بسیار جدید و مدرن است و از نظر شکل ظاهری زیبایی خاص خود را دارد. اما همان طور که قابل حدس است، فضای خصوصی در دسترس نیست و فضای آشپزخانه با اتاق نشیمن کاملا مشترک است.

آشپزخانه جزیره‌ 

آشپزخانه جزیره‌ 

 کانتر جزیره محبوب‌ترین کابینت است که می‌تواند زیبایی و کارایی کابینت‌ها را به شدت افزایش دهد. در این طراحی، کابینت‌هایی کاملا مستقل در وسط فضا تعبیه می‌شوند که می‌توانند کاربردهای مختلفی همچون کابینت ظرف‌شویی، محل قرار گیری اجاق گاز، میزغذاخوری و یا حتی یک کابینت و فضای مناسب برای قرارگیری ظروف و لوازم مختلف باشند. آشپزخانه‌ی جزیره‌ای در پلان‌های مختلف قابل اجرا است. پلان مدل U ، L و پلان تک دیوار از بهترین کاندیدها برای تعبیه کاتتر جزیره هستند.

آشپزخانه شبه‌جزیره‌ای

آشپزخانه شبه‌جزیره‌ای، G یا همان اپن 

در این مدل، دیوار یا کابینت‌هایی به عنوان مرز حائل آشپزخانه و فضای نشیمن تعبیه می‌شود که از یک طرف به دیوار اصلی یا کابینت‌ها متصل هستند. این مدل را به وفور در طراحی خانه‌های ایرانی دیده‌ایم و همگی با سبک و طراحی آن آشنایی کامل داریم. به این مدل طراحی، شبه جزیره یا همان پیشخان اپن گفته می‌شود.

اگر چه ما به عنوان مصرف کننده ممکن است نقش چندانی در طراحی آشپزخانه نداشته باشیم اما اگر فضا بزرگ باشد، دست ما برای طراحی آشپزخانه به سبک دلخواه‌مان بازتر است یا اینکه می‌توانیم ترکیبی از مدل‌های بالا را اعمال کنیم.

جداسازی آشپزخانه از پذیرایی 

جداسازی آشپزخانه از پذیرایی 

وجود حریم و مرزبندی مشخص، حتی اگر به صورت دیداری باشد، مساله مهمی است که در دکوراسیون و چیدمان خانه باید رعایت شود. تا پیش از پیدایش آشپزخانه‌های اپن، جداسازی آشپزخانه از فضای نشیمن و پذیرایی به وسیله‌ی دیوار صورت می‌گرفت اما در دکوراسیون جدید، با توجه به تعبیه آشپزخانه‌های اپن، جداسازی به صورت‌های دیگری انجام می‌گیرد. وجود کانتر اپن، وجود جزیره یا قرار دادن میز ناهار خوری از مواردی هستند که به صورت بصری باعث جداسازی آشپزخانه از پذیرایی می‌شوند. در برخی پلان‌ها با قرار دادن یک پله کوچک و اختلاف سطح، دو فضا را از یکدیگر جدا می‌سازند.

استفاده از رنگ‌های مختلف، یکی دیگر از مواردی است که به جداسازی آشپزخانه منجر می‌شود. به عنوان مثال، با اختلاف رنگ دیوار در دو قسمت، می‌توان فضاسازی مناسبی بین دو فضا به وجود آورد.

 یکی دیگر از مواردی که در چیدمان ایرانی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، جداسازی فضاهای مختلف به وسیله‌ی فرش است. ما معمولا فرش‌ها را به صورت قطاری کنار هم در اتاق نشیمن یا پذیرایی پهن می‌کنیم؛ غافل از این که یکی از کارکردهای مهم پهن کردن فرش، جداسازی و تفکیک بصری فضا است. بنابراین اگر با هیچ کدام از موارد بالا، فضاسازی و جداسازی پلان آشپزخانه از پذیرایی صورت نگرفته بود، با پهن کردن فرش‌های مجزا و رعایت اصول چیدمان، می‌توانید به بهترین نحو دو فضا را تفکیک کنید.

آشپزخانه بدون اپن

آشپزخانه بدون اپن 

این روزها مدل آشپزخانه بدون اپن بسیار ترند است و مهم‌ترین دلیل آن، علاوه بر زیبایی، کمبود فضا است. به بیان دیگر، کمبود فضا در آپارتمان‌های امروزی به طراحان اجازه نمی‌دهد تا فضای مجزایی برای آشپزخانه تعبیه کنند. 

آشپزخانه‌های بدون اپن معمولا در پلان‌های کوچک تعبیه می‌شوند، اما به دلیل زیبایی خاصی که دارند، در پلان‌های بزرگ، وسیع و در سبک مینیمال نیز شاهد آشپزخانه‌های بدون اپن هستیم. این شیوه‌ی طراحی، فضای خصوصی کمتری دارد اما در عین حال، ارتباط صمیمانه‌تری با اعضای خانواده ایجاد می‌کند. با قرار دادن میزناهارخوری کوچکی به عنوان حایل، می‌توان فضای آشپزخانه و اتاق نشیمن را تا حدی تفکیک کرد.

آشپزخانه پله دار 

چنین پلان‌هایی معمولا در منازلی که فضای آشپزخانه با اتاق نشیمن یکسان است، تعبیه می‌شود تا فضا تفکیک و جداسازی شود. آشپزخانه‌های پله‌دار، خصوصا اگر به صورت نیمه دوبلکس باشد و دارای چندین پله، بسیار جذاب هستند. چنین طرح‌های زیبایی را بیشتر در ویلاها و خانه‌های ویلایی می‌بینیم. 

شست‌وشو، فضاسازی مناسب و حفظ حریم خصوصی در پلان‌های پله دار بهتر رعایت می‌شود و همان طور که اشاره کردیم، این مدل زیبایی خاصی در دل خود دارد. البته ذکر این نکته ضروری است که وجود پله، به دلیل اختلاف سطح، برای پلان‌های کوچک محدودیت ایجاد می‌کند.

آشپزخانه پنهان

آشپزخانه پنهان

احتمالا نام آشپزخانه پنهان یا مخفی، مطبخ یا آشپزخانه کثیف به گوشتان خورده است؛ به طور خلاصه و در یک کلام، می‌توان گفت چنین طراحی بی‌نظیر و به شدت کاربردی است. آشپزخانه پنهان یا مطبخ به فضایی کوچک و کاربردی گفته می‌شود که معمولا در کنار آشپزخانه اصلی به صورت مخفی و پنهان تعبیه می‌شود. دلیل چنین طراحی و چیدمانی، تمیز بودن همیشگی فضای آشپزخانه اصلی، پخش نشدن بوی غذا در کل خانه و حفظ حریم خصوصی بیشتر است.

 با داشتن آشپزخانه پنهان، آشپزخانه اصلی همیشه تمیز باقی می‌ماند و بوی غذا یا ذرات چربی بر وسایل خانه و اتاق پذیرایی شما نمی‌نشیند. اگر مهمان داشته باشید لازم نیست در حضور مهمان آشپزی کنید و اگر آشپزخانه‌تان احتمالا ریخت و پاش شد، این کثیفی از چشم میهمانان پنهان می‌ماند.

انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه 

انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه 

از طراحی پلان آشپزخانه که بگذریم، انتخاب سبک دکوراسیون آشپزخانه چالش جذاب بعدی است که احتمالا مدت‌ها شما را سرگرم خواهد کرد. در گذشته گزینه‌هایی که برای مدل کابینت‌ها وجود داشت، بسیار محدود بود، اما امروزه به لطف تکنولوژی‌های جدید، می‌توانیم انواع سبک‌های دکوراسیونی را در فض اعمال کنیم و حتی قبل از سفارش کابینت‌ها، به وسیله‌ی نرم‌افزارهای طراحی، رنگ و سبک انتخابی را مشاهده کنیم و با اطمینان بیشتری دست به سفارش و خرید بزنیم.

سبک آشپزخانه معمولا توسط مدل کابینت‌ها انتخاب می‌شود. به دلیل این که کابینت‌ها از نظر بصری بسیار غالب و در مرکز توجه هستند، هر طرح و مدلی که داشته باشند، سبک کلی فضا را تعیین می‌کند. بهتر است سبک آشپزخانه با سبک کلی منزل همخوانی داشته باشد تا فضای یک‌دست و زیباتری داشته باشیم. البته اگر فضای آشپزخانه از فضای منزل به طور کامل مجزا است یا دیدی ندارد، می‌توانید سبک‌های مختلفی را در منزل، اتاق خواب‌ها و آشپزخانه تجربه کنید که البته شاید چندان گزینه‌ی جالبی هم نباشد؛ همیشه هماهنگی، بیشتر باعث جذابیت می‌شود تا تنوع مدل‌ها و سبک‌های مختلف!

دکوراسیون آشپزخانه کلاسیک

دکوراسیون آشپزخانه کلاسیک 

آشپزخانه‌های کلاسیک یادآور شکوه و سنت‌های گذشته هستند؛ خصوصا سنت‌ها و نوع معماری اروپایی و غربی! به همین دلیل طبیعی است که در سبک کلاسیک، انواع المان‌ها و نمادهای باشکوه و پر طمطراق وجود داشته باشد. 

به طور کلی، کلاسیک سبکی پر نقش و نگار با جزئیات فراوان است. در سبک کلاسیک، هر وسیله‌ علاوه بر این که کاربردی دارد، به وجه تزئینی آن نیز توجه شده است. اسباب و اثاثیه کلاسیک معمولا بسیار نفیس هستند و دارای المان‌های تزئینی متعدد می‌باشند. اگر سبک وسایل، یا طراحی دکوراسیون داخلی منزل‌تان کلاسیک است، تعبیه آشپزخانه‌ای کلاسیک زیبایی فضای منزل شما را تکمیل خواهد کرد. 

در دکوراسیون سبک کلاسیک، کابینت‌ها معمولا از جنس چوب یا ممبران هستند. شیرآلات، کلید و پریزها، لگن ظرف‌شویی، لوستر آویز و سایر آیتم‌های ریز و درشت، به این سبک طراحی یا انتخاب می‌شوند. درب کابینت‌های کلاسیک، دارای منبت‌های حکاکی شده هستند و صفحه‌ی روکابینتی در سبک کلاسیک، معمولا از سنگ‌های طبیعی یا چوب انتخاب می‌شود.

وسایل و لوازم مدرن، که به طور معمول در زندگی‌های امروز ما وجود دارد مانند هود آشپزی، در سبک کلاسیک به وسیله‌ی کاور پوشانده می‌شود تا در دیدرس عمومی نباشند. نصب یک یا چند کابینت ویترینی از المان‌های شاخص سبک کلاسیک است که باعث زیبایی بیشتر فضا می‌شود.

برای اجرای سبک کلاسیک، لازم است پلان آشپزخانه به حد کافی بزرگ باشد. زیرا این سبک بسیار پر جزئیات و پر هیبت است و اجرای ریزه‌کاری‌های آن در فضاهای کوچک ناممکن است و باعث شلوغی فضا می‌شود.

دکوراسیون آشپزخانه مدرن

دکوراسیون آشپزخانه مدرن

نقطه‌ی مقابل سبک کلاسیک، آشپزخانه مدرن قرار دارد؛ سبک مدرن، متناسب حال امروز و زندگی‌های پرشتاب و ماشینی امروزمان است. در این سبک، خبری از المان‌های تزئینی نیست و همه چیز در اوج سادگی طراحی می‌شود. سبک مدرن، بسیار ساده است و زیبایی آن نیز در سادگی خلاصه می‌شود.

در این سبک، کابینت‌ها معمولا کشیده و بلند هستند و حکاکی یا کنده‌کاری ندارند. سینک ظرف‌شویی، شیرآلات، لوازم برقی و … در ساده‌ترین حالت ممکن طراحی می‌شوند و برخی آیتم‌ها، مانند کلید و پریزها، ممکن است مخفی طراحی ‌شوند. مدل کابینت بدون دستگیره یا دستگیره مخفی در سبک مدرن جای دارد. معمولا همه‌ی متریالی که در ساخت کابینت به کار می‌روند، در ساخت کابینت مدرن اجرا می‌شوند و شما محدودیتی از نظر انتخاب متریال نخواهید داشت.

سبک آشپزخانه مدرن هم در پلان‌های بزرگ و هم کوچک، پلان‌های های فاقد نور و به طور کلی در هر فضایی قابل اجرا است و دست شما باز است تا رنگ‌ها و طرح‌های متنوع اما ساده‌ای داشته باشید.

دکوراسیون آشپزخانه نئوکلاسیک

دکوراسیون آشپزخانه نئوکلاسیک 

سبک نئوکلاسیک یادگار دوران ملکه ویکتوریا است که در آن، طراحی‌ها از شلوغی‌های سبک کلاسیک فاصله گرفته شدند. سبک نئوکلاسیک بین سبک کلاسیک و سبک مدرن قرار دارد. این سبک نه خیلی پر جزئیات است و نه خیلی ساده و بی آلایش است؛ بلکه در تعادل و میانه‌روی به مسیر خود ادامه می‌دهد. طراحی آشپزخانه به سبک نئوکلاسیک این روزها بسیار ترند شده و بیش از سبک‌های دیگر اجرا می‌شود.

در دکوراسیون نئوکلاسیک، درب کابینت‌ها حکاکی‌های بسیار ساده‌ای دارند. معمولا یک یا دو کابینت ویترینی دیده می‌شود. کاور هود، هود را می‌پوشاند، کابینت‌ها کشیده و بلند هستند و رنگ‌های ملایم و خنثی در فضا به وفور دیده می‌شود. در این سبک، دست ما بازتر است تا از وسایل و لوازم بیشتری هم در سبک مدرن و هم در سبک کلاسیک استفاده کنیم. این سبک هم در پلان‌های بزرگ و هم کوچک قابل اجرا است و از نظر بصری، طرح و سبکی بسیار زیبا به حساب می‌آید.

دکوراسیون آشپزخانه مینیمال

دکوراسیون آشپزخانه مینیمال

مینیمالیست بسیار به سبک مدرن شباهت دارد با این تفاوت که سادگی و استفاده از رنگ‌های خنثی و روشن، جایگاه پررنگ‌تری در آن دارد. در سبک مینیمال، سادگی و خلوت بودن بسیار مهم است؛ بنابراین هر چیز اضافه‌ای حذف می‌شود. سبک مینیمال نیز این روزها بسیار ترند شده و مورد توجه افراد بسیاری، خصوصا هنرمندان و نسل جوان است. از این سبک هم در آشپزخانه‌های کوچک و هم بزرگ می‌توان استفاده کرد. 

تجمل در سبک مینیمال هیچ جایی ندارد و هر چیزی که کاربردی ندارد، باید حذف شود. نظم، پاکیزگی، سادگی، نور زیاد و آرامش از خصوصیات طراحی فضا به سبک مینیمال است. در دکوراسیون مینیمال، چیدن وسایل اضافی بر روی کانتر مجاز نیست و چیدمان باید به نحوی باشد که فقط سادگی، نظم و آرامش به چشم آید.

استفاده از نورهای مخفی و نورپردازی حرفه‌ای یکی از روش‌هایی است که فضاهای مینیمال را روشن‌تر و جذاب‌تر می‌سازد. اگر چه سبک مینیمال با تجمل بیگانه است اما سبک ارزان‌قیمتی محسوب نمی‌شود. کابینت‌های پله‌ای و کابینت‌های بدون دستگیره معمولا در سبک مینیمال به کار می‌روند.

 

دکوراسیون آشپزخانه روستیک دکوراسیون آشپزخانه روستیک 

سبک روستیک یا روستایی، سبکی است که در آن از المان‌های روستایی و ساده بیشتر استفاده می‌شود. طبیعت در سبک روستیک جلوه‌ی بسیار زیادی دارد. علاقمندان این سبک معمولا حالت طبیعی اشیاء را تغییر نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند اشیاء به شکل اصیل و وحشی خود باقی بماند. به عنوان مثال برای ساخت یک میز غذا به سبک روستیک، از یک قطعه چوب اسلب به شکل نامتقارن و دفرمه استفاده می‌شود.

پر واضح است که لوازم چوبی، حصیری، مسی، سنگی و وسایل این چنینی در دکوراسیون روستیک جایگاه ویژه‌ای دارند و بر زیبایی فضا می‌افزایند. کابینت‌های سبک روستیک، معمولا از جنس چوب هستند و المان‌های روستایی، خصوصا نمونه‌های اروپایی در سبک روستیک بسیار دیده می‌شوند.دکوراسیون آشپزخانه سنتی 

 

دکوراسیون آشپزخانه سنتی 

دکوراسیون سنتی شبیه به سبک روستیک است با این تفاوت که در آن المان‌های روستایی و سنتیِ ایرانی بیشتر در آن به چشم می‌آید. معماری و طراحی قاجاری در این سبک بسیار دیده می‌شوند و بر زیبایی و اصالت فضا می‌افزاید. در سبک سنتی نیز، همانند سبک روستیک، بیشتر از کابینت‌های چوبی استفاده می‌شود. می‌توان به جای درب کابینت، بخشی از کابینت‌ها را با پرده‌های زیبای چهارخانه یا گلدار کوچک پوشاند. قابلمه‌های مسی، سفالی و سنگی، حصیر، گلیم و سایر المان‌های ایرانی بر جذابیت و زیبایی آشپزخانه‌های سنتی می‌افزایند.

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی 

در خانه‌های ایرانی معمولا همه‌ی سبک‌هایی که نام برده شد، مشاهده می‌شود. بسته به سلیقه و گرایشی که به هر کدام از سبک‌های دکوراسیون و چیدمان دارید، می‌توانید آشپزخانه ایرانی خود را بر اساس آن طراحی کنید. با توجه به خصوصیات و ویژگی‌های فرهنگی، بدیهی است که در دکوراسیون ایرانی برخی المان‌ها و لوازم حضور پررنگ‌تری داشته باشند. به عنوان مثال، سماور یا نمونه‌ی جدیدتر آن چای‌ساز، حتما در کانتر یک بانوی ایرانی مشاهده می‌شود که به بیانی می‌توان گفت اسباب و تهیه و سرو چای، پای ثابت دکوراسیون ایرانی شده است.

دکوراسیون آشپزخانه لوکس

دکوراسیون آشپزخانه لوکس 

همانطور که سادگی زیبا است و همیشه و در هر زمانی فطرت آدمی را به سوی خود دعوت می‌کند، طراحی فضاها به سبک لوکس و لاکچری هم زیبایی خاص خود را دارد. در واقع، وجود همه‌ی سبک‌ها و رنگ‌ها در کنار هم است که باعث زیبایی می‌شود. دکوراسیون آشپزخانه هم در سبک مدرن می‌تواند لوکس و لاکچری باشد و هم در سبک کلاسیک یا نئوکلاسیک! انتخاب و چیدمان درست وسایل باعث می‌شود فضا به سمت و سویی که تمایل دارید گرایش داشته باشد.

در مدل‌های لوکس، معمولا از رنگ‌ها و طرح‌های براق مانند نقره‌ای و طلایی، بیشتر استفاده می‌شود. اگر دوست دارید لوازم و دکوراسیون خانه و آشپزخانه‌تان لوکس باشد، باید از المان‌هایی استفاده کنید که بیشتر جلب توجه می‌کنند و هیچ چیز مانند نقره‌ای و طلایی، این خصوصیت را به وضوح نشان نمی‌دهد. تعبیه کابینت‌های سیاه و مات با دستگیره‌های طلایی را در ذهنتان تداعی کنید! ساده و لوکس و در عین حال جذاب و زیبا….

دکوراسیون آشپزخانه بزرگ 

دکوراسیون آشپزخانه بزرگ 

بدون شک اگر فضای آشپزخانه بزرگ و پر نور باشد، انتخاب‌های ما برای طراحی و انتخاب سبک آن بسیار زیاد خواهد بود. در واقع، هیچ محدودیتی وجود ندارد تا ما بتوانیم سبک و مدل دلخواه‌مان را اعمال کنیم.

در پلان‌های بزرگ فضا به حد کافی وجود دارد و این موضوع محدودیت‌ها را از سر راه ما بر می‌دارد. استفاده از رنگ‌های تیره، رنگ‌های مات و طراحی‌های حجیم هیچ محدودیتی ندارند. نصب کابینت جزیره یا حضور میز ناهارخوری بلامانع است و می‌توان از المان‌های دکوراتیو بیشتری متناسب با سبک آشپزخانه استفاده کرد. در پلان‌های بزرگ، معمولا از دکوراسیون کلاسیک و پر جزئیات بیشتر استفاده می‌شود؛ البته هیچ اجباری در کار نیست و حتی یک آشپزخانه بسیار بزرگ را هم می‌توان به سبک مینیمال و ساده طراحی کرد.

دکوراسیون آشپزخانه کوچک

دکوراسیون آشپزخانه کوچک

در پلان‌های کوچک ما محدودیت‌هایی داریم. به عنوان مثال، استفاده از رنگ‌های تیره توصیه نمی‌شود زیرا فضا را بسته‌تر نشان می‌دهد. بهتر است از سبک مدرن برای کابینت‌ها استفاده شود. به علت کوچکی فضا شاید نتوان از جزیره استفاده کرد یا فقط بتوان از جزیره متحرک استفاده نمود. همچنین، در چیدمان فضا محدودیت‌هایی اعمال می‌شود که لازم است به آن‌ها توجه کنیم تا بتوانیم با خطای دید فضا را بزرگتر نشان دهیم. استفاده از خطوط افقی و نورپردازی‌های خطی باعث می‌شوند فضا بزرگتر از ابعاد واقعی‌اش به نظر برسد.

دکوراسیون آشپزخانه خیلی کوچک

دکوراسیون آشپزخانه خیلی کوچک 

اگر پلان آشپزخانه‌تان خیلی کوچک است، باید خیلی با احتیاط فضا را طراحی کنید تا فضای کافی برای سازماندهی لوازم مورد نیزاتان داشته باشید. در پلان‌های خیلی کوچک، هیچ فضایی نباید پرت شود. استفاده از رنگ‌های تیره مجاز نیست و بهتر است دکوراسیون آشپزخانه از متریال براق و ترجیحا سفید انتخاب شوند.

نورپردازی نیز مساله مهمی است که در فضاهای کوچک باید با دقت به آن رسیدگی شود. با تعبیه نورهای مخفی باید فضا را دلبازتر نشان دهیم و اجازه ندهیم که کوچکی فضا بر روی دید بصری فضا اثر معکوس و منفی ایجاد کند. دیده شده حتی در یک آپارتمان نقلی به متراژ ۴۰ متر هم ،آشپزخانه‌ای بسیار مفید و کاربردی طراحی شده که از نظر کاربردی بودن، از خیلی مدل‌های دیگر سرآمد بوده است.

آشپزخانه مدرن

آشپزخانه مدرن 

اشاره کردیم که ساده بودن فضای عمومی، حتی در سبک کلاسیک، بسیار مورد توجه است. این مساله در آشپزخانه‌های مدرن، به مراتب بیشتر باید رعایت شود و یک اصل به حساب می‌آید. در سبک مدرن، وسایل تزئینی و زینتی به حداقل ممکن می‌رسند و جزئیات ضروری در ساده‌ترین حالت ممکن طراحی می‌شوند. در آشپزخانه‌های مدرن، از کابینت‌های ساده و بدون حکاکی استفاده می‌شود؛ کاشی‌های بین کابینت عموما ساده‌تر هستند و رنگ‌های خنثی، روشن و براق بیشتر مورد تاکید هستند؛ هر چند رنگ‌های تیره و پرانرژی مانند قرمز یا نارنجی هم در چیدمان و دکور آشپزخانه استفاده می‌شود.

در دکوراسیون‌های مدرن، وسایل و لوازم باید به سبک مدرن انتخاب شوند؛ به عنوان مثال، شیرآلات و سینک ظرف‌شویی، دستگیره‌های کابینت و حتی کلید و پریزها باید به همین سبک باشند تا فضا تم یکنواختی داشته باشد و از شلختگی به دور باشد. سبک چیدمان مدرن، برای پلان‌های کوچک، فاقد نورگیر، افراد علاقمند به سادگی و سبک مینیمالیسم بسیار مناسب است و مدلی است که از تماشای آن کمتر دلزده و خسته خواهید شد. تنوع در سبک مدرن نسبت به سبک کلاسیک بیشتر است و هزینه‌ی آن نیز به مراتب کمتر و اقتصادی‌تر خواهد بود.

مقایسه آشپزخانه سنتی و مدرن 

مقایسه آشپزخانه سنتی و مدرن 

انتخاب این که آشپزخانه شما سنتی باشد یا مدرن، بستگی به سلیقه، روحیات و لوازمی دارد که از آن استفاده می‌کنید. این روزها استفاده از طراحی‌های سنتی بسیار ترند است. گلیم و فرش‌های سنتی، لوازم پخت و پز سنتی و هر چیز دیگری که بویی از سنت و کهنگی داشته باشد،امروزه  بسیار مورد استقبال عمومی افراد قرار دارد. 

در آشپزخانه‌های سنتی لوازمی که بیانگر زندگی سنتی باشند، بیشتر به چشم می‌خورد و برعکس آن، در پلان‌های مدرن المان‌های سنتی حذف می‌‌شوند و از لوازم لوکس با متریال براق بیشتر استفاده می‌شود. این موضوع حتی در المان‌های کوچک هم مشهود است؛ به عنوان مثال، می‌توانید یک سبد سیب‌زمینی پیاز بسیار شیک و مدرن انتخاب کنید یا از یک سبد حصیری ساده استفاده کنید و سیب زمینی و پیاز را در آن بریزید. هر دوی این‌ها بسیار زیبا و خاص هستند و انتخاب آن کاملا بستگی به نظر شما دارد. مادامی که هر چیزی در هماهنگی با محیط اطرافش انتخاب شود، بدون شک زیبا و شیک است و نیاز نیست که هزینه‌های گزافی بابت آن بپردازیم.

در دکوراسیون داخلی آشپزخانه به چه مواردی باید توجه کنیم؟ 

آیتم‌های مختلفی هستند که در زیبایی دکوراسیون آشپزخانه نقش دارند؛ حتی یک سبد نان می‌تواند بر زیبایی دکوراسیون چیزی بیفزاید یا از آن چیزی بستاند! حتما تا اینجای کار متوجه شده‌اید که فرقی نمی‌کند شما چه چیزی را انتخاب می‌کنید! انتخاب طرح‌ها و سبک‌های مختلف کاملا سلیقه‌ای است و ابدا قابل ارزش‌گذاری نیست؛ آنچه یک سبک و مدل را زیبا می‌کند انتخاب شایسته و متناسب آن است. برای درک بهتر موضوع مثالی می‌زنیم. احتمالا خانه‌های بسیاری را دیده‌اید که در نگاه اول خیلی درهم و شلخته به نظر می‌رسند اما هر کدام از لوازم و وسایل‌شان به تنهایی زیبا است. کابینت‌های مدرن و ساده با مبلمان استیل و کلاسیک از بهترین مثال‌ها در زمینه شلختگی دکوراسیون منزل است. هم کابینت مدرن زیبا است و هم مبلمان استیل! اما نه در کنار هم!

هماهنگی و تناسب مهم‌ترین چیزی است که در دکوراسیون داخلی خانه باید به آن توجه کنیم و اصول آن را باید با جدیت دنبال کنیم.

کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه

کابینت‌ها مهم‌ترین اجزای آشپزخانه هستند و حضورشان صد در صد الزامی است. کابینت‌ها اولین اجزایی هستند که در هنگام ورود به آشپزخانه جلب توجه می‌کنند و بار انتخاب سبک و مدل آشپزخانه را بر عهده دارند. با نصب و تعبیه کابینت‌های نادرست، می‌توان فضا را بسته و تنگ نشان داد و برعکس، یک فضای قناص را می‌توان با نصب کابینت‌های مناسب، کاربردی و مفید کرد.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی امروز، کابینت‌ها انواع مختلفی دارند و از متریال بسیار گسترده‌ای تشکیل می‌شوند. با توجه به بودجه‌ای که دارید، می‌توانید مدل و متریال کابینت را انتخاب کنید.

چیدمان کابینت آشپزخانه

روش چیدمان کابینت آشپزخانه

حتی اگر بیشترین تعداد کابینت را داشته باشید، اگر نظم و قوانین چیدمان را رعایت نکنید، باز هم با کمبود فضا مواجه خواهید بود. خوشبختانه امروزه انواع مختلف اکسسوری برای چیدمان بهتر فضای داخلی کابینت‌ها در بازار موجود است که دسترسی به دورترین و عمیق‌ترین بخش‌های کابینت را ممکن می‌سازد.

  •       در چیدمان کابینت‌ها باید به وزن و حجم اشیاء توجه کنید؛ از قرار دادن اشیاء سنگین، مانند قابلمه‌ها در طبقات بالا اجتناب کنید. وسایل سنگین را در طبقاتی بگذارید که اتصالات محکم‌تری با زمین دارند.
  •       اگر فضای کابینت‌ها محدود است، از اکسسوری‌ها و طبقات مخصوص برای نگهداری درب قابله‌ها، تخته برش، کار و چاقوهای آشپزی و … استفاده کنید. این طبقات و اکسسوری‌های چیدمان را می‌توانید از پلاسکوها یا فروشگاه‌های لوازم کابینت تهیه کنید.
  •       از استندهای طبقاتی برای قرارگیری لیوان‌ها و کاسه‌ها استفاده کنید.
  •       فضای بین طبقات کابینت را به وسیله‌ی استندهای مستحکم می‌توانید طبقه بندی کنید تا وسایل بیشتری را بر روی آن چیدمان کنید.
  •       از محفظه‌های مخصوص قاشق و چنگال استفاده کنید.
  •       اگر فضای کابینت‌ها محدود است، از فضای داخلی درب کابینت‌ها به نفع قرارگیری قوطی‌های کوچک و ظروف ادویه، در قابلمه‌ها، قرارگیری دستمال و رول‌های پلاستیک و …. استفاده کنید.
  •     هنگام چینش کابینت‌ها  طبقات کابینت را بیش از اندازه سنگین نکنید.
  •       سعی کنید وسایل را به طور مرتب چیدمان کنید تا مجبور نباشید برای برداشتن یک وسیله، کل کابینت را بیرون بریزید.
  •       اگر کابینت‌های یکسره و بلند دارید، وسایل و لوازمی را که استفاده کمتری دارند، در طبقات بالای کابینت قرار دهید.

کاشی آشپزخانه

کاشی برای آشپزخانه 

انتخاب کاشی یکی دیگر از آیتم‌هایی است که در دکوراسیون آشپزخانه باید به آن توجه کنیم. البته در اینجا منظور ما کاشی‌های کلی آشپزخانه نیست؛ زیرا این کاشی‌ها معمولا کاشی اصلی به حساب نمی‌آیند و با نصب شدن کابینت‌ها پوشانده می‌شوند و فقط قسمت کمی از آن‌ها دیده می‌شود که آن قسمت نیز در نهایت با کاشی بین کابینتی مجددا کاشی می‌شود. 

کاشی بین کابینتی، بین کابینت‌های زمینی و دیواری و در قسمت‌هایی که در دیدرس است نصب می‌شوند و از نظر زیبایی و کیفیت در رنج بالاتری نسبت به کاشی‌های معمولی قرار دارند. با نصب کاشی بین کابینتی زیبا و شیک، می‌توانید فضا و دکوراسیون را تا حد قابل توجهی ویژه و شکیل سازید.

هود آشپزخانه

هود آشپزخانه 

نقش هود در از بین بردن بخارات آشپزی و مکش بو از فضا غیر قابل انکار است. بهتر است برای آشپزخانه از هودهای خوب و باکیفیت استفاده کنید تا بخارات آشپزی را بهتر به سمت بیرون هدایت کند. نکته‌ای که در مورد هود مهم است، زیبایی و ظاهر آن است. در سبک کلاسیک و نئوکلاسیک، هود باید درون کاور پوشانده شود و مدل آن هر چقدر هم شیک و خاص باشد، نباید دیده شود. در پلان‌های کلاسیک بهتر است از هودهای باکیفیت و پرقدرت استفاده کنید و مجذوب ظاهر آن نشوید.

در مورد آشپزخانه‌های مدرن، هود می‌تواند بخشی از دکوراسیون باشد و دیده می‌شود. البته می‌توان باز در سبک مدرن نیز هود را پنهان کرد اما الزامی برای پنهان کردن آن وجود ندارد. در سبک‌های مدرن بهتر است از هودهای ساده و شیک استفاده کنید تا زیبایی و مدرنیته را بیشتر به نمایش بگذارید.

 

فرش آشپزخانهفرش برای آشپزخانه

برخلاف تصور برخی افراد، پهن کردن فرش در هر فضایی یک الزام است. برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند فرش فقط در دکوراسیون سنتی جای دارد و در سبک مدرن نباید فرش پهن کرد. پهن کردن فرش به غیر از این که باعث پوشش و محافظت انسان از سرمای زمین می‌شود، در فضا سازی و زیبایی دکوراسیون نیز به شدت موثر است.

البته در آشپزخانه می‌توانید فرش پهن نکنید اما پهن کردن فرش‌هایی که مناسب این فضا هستند، گزینه‌ی بهتری هستند.

پیشنهاد می‌دهیم فرشی را انتخاب کنید که قابل شست‌وشو باشد. همچنین به دلیل این که آشپزخانه محیطی شلوغ است، از پهن کردن فرش‌هاش شلوغ و پر نقش و نگار اجتناب کنید؛ مگر این که به راستی فضا خلوت و مینیمال باشد. معمولا سبک فرش‌هایی که در آشپزخانه کاربرد دارند با فرش‌های اتاق نشیمن و پذیرایی تفاوت دارند و لازم است این تفاوت را در نظر بگیرید. از پهن کردن فرش‌های نفیس یا کلاسیک در آشپزخانه اجتناب کنید و تنها فرش‌هایی بگسترانید که متناسب با این فضا هستند.

منظور ما از فرش، دقیقا فرش نیست و می‌توانید از انواع کف‌پوش‌های فرش‌مانند، پوشینه، گلیم، گبه، حصیر هم استفاده کنید.

آشپزخانه پنجره دار

آشپزخانه پنجره دار

 حضور پنجره در آشپزخانه یک آپشن مهم و در واقع یک نعمت است! با کوچکتر شدن متراژ خانه‌ها و گسترش آپارتمان نشینی، در برخی پلان‌ها پنجره حذف می‌شود. نبود پنجره باعث می‌شود فضای عمومی خانه چربی بیشتری بگیرد و آشپزخانه نیز نور کمتری داشته باشد. با باز کردن پنجره می‌توانید هوای تازه را به جریان بیندازید و اگر غذایی طبخ می‌کردید که بوی زیادی داشت، این بو را به راحتی از فضا بزدایید.

آشپزخانه پنجره دار، نیاز به نور کمتری دارد و بخشی از روشنایی آن توسط نور طبیعی خورشید تامین می‌شود. این نکته را در ذهن داشته باشید که حتی بهترین نورپردازی‌ها و شیک‌ترین لوسترها نمی‌توانند جای نور طبیعی خورشید را در زیبایی دکوراسیون خانه پر کنند.

بهترین مدل پرده برای دکوراسیون آشپزخانه 

اگر آشپزخانه‌تان دارای پنجره است، باید برای آن پرده‌ی مناسبی انتخاب کنید تا هم حریم خصوصی‌تان تامین شود و هم در زمانی که نیاز به نور خورشید ندارید، بتوانید پرده را بکشید. پرده از نظر زیبایی، نقش مهمی در دکوراسیون دارد و نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد. برای آشپزخانه بهتر است از طرح‌ها و مدل‌های ساده استفاده کنید و از انتخاب طرح‌های پر نقش و نگار اجتناب کنید. طرح‌های ساده، خط دار، راه‌را، چهارخانه و گل‌دارهای ریز و ساده از بهترین انتخاب‌ها برای پرده هستند.

یکی دیگر از آیتم‌هایی که در انتخاب پرده باید به آن دقت کنید، مقاومت پرده در هنگام شست‌وشو است. آشپزخانه مکانی است که به تمیزکاری مداوم و شاید هر روزه، نیاز دارد. جنس پرده باید به نحوی باشد که بتوانید در هنگام کثیف شدن آن را بشویید. انواع پرده‌های چوبی یا پنل‌های نازک شبه چوب هم می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای آشپزخانه باشند.

بهترین رنگ برای آشپزخانه

بهترین رنگ برای آشپزخانه 

انتخاب رنگ برای دکوراسیون قسمت‌های مختلف خانه تا حد زیادی سلیقه‌ای است و نمی‌توان دستورالعمل خاصی برای آن در نظر گرفت. با این وجود از تاثیر رنگ‌های مختلف بر روحیه انسان نباید غافل شد. خصوصا در محیطی مانند آشپزخانه، که از انبوه لوازم ریز و درشت انباشته شده و ما مجبوریم زمان زیادی را در آنجا صرف کنیم. انتخاب رنگ اشتباه یا رنگی که با روحیات ما سازگار نباشد باعث می‌شود انرژی لازم را برای کار و فعالیت نداشته باشیم یا از حضور در فضای آن، احساس دلزدگی و کسالت کنیم. به همین دلیل ضرورت دارد رنگی را انتخاب کنیم که علاوه بر زیبایی، بتوانیم از مزایای آن نیز بهره بگیریم.

آشپزخانه با کابینت سفید 

آشپزخانه با کابینت سفید 

سفید نماد پاکی است و روشن‌ترین رنگ از خانواده رنگ‌ها است. بازتاب نور در رنگ‌های روشن، از جمله سفید کامل است و به همین دلیل نور دریافتی به طور کامل بازتاب داده می‌شود. کابینت‌های سفید رنگ از بهترین انتخاب‌ها برای محیط آشپزخانه هستند زیرا در ذات خود تمیزی و پاکیزگی را به همراه دارند. سفید از جمله رنگ‌های خنثی نیز هست و قدرت انطباق بسیار بالایی با سایر رنگ‌ها دارد؛ هر رنگی را به عنوان رنگ دوم و مکمل می‌توان به کابینت سفید اضافه نمود. 

از مهم‌ترین دلایلی که کابینت سفید را به اولین گزینه انتخاب تبدیل کرده است، انبساط بصری فضا است که سبب می‌شود فضا بزرگتر و دلباز به نظر برسد. اکثر طراحان از کابینت سفید رنگ در پلان‌های کوچک استفاده می‌کنند تا فضا را بزرگتر و وسیع‌تر نشان دهند.

دکوراسیون آشپزخانه دو رنگ

دکوراسیون آشپزخانه دو رنگ

استفاده از دو رنگ در دکور خانه بسیار متداول است و در همه‌ی سبک‌ها نیز رد پای آن دیده می‌شود. آشپزخانه‌های دو رنگ دست ما را باز می‌گذارند تا از دو رنگ مختلف در فضا استفاده کنیم و انتخاب‌های بیشتری برای چیدمان وسایل و لوازم منزل داشته باشیم. وجود دو رنگ در کنار هم، باعث کنتراست می‌شود که این مساله نیز به زیبایی فضا و جلب توجه بیشتر کمک می‌کند.

همچنین اگر شما به رنگ‌های خاصی از جمله طلایی یا مشکی علاقمند هستید، با استفاده از این ترفند می‌توانید آن را به دکور فضا بیفزایید، بدون آن که باعث دلزدگی شوید. همان طور که می‌دانید استفاده از برخی رنگ‌های غالب یا تیره، نمی‌تواند به عنوان رنگ اصلی و تنها رنگ در دکوراسیون کاربرد داشته باشد. استفاده از دو رنگ در دکوراسیون آشپزخانه به شما کمک می‌کند بتوانید حتی از رنگ‌های خاص، مانند مشکی یا طلایی نیز استفاده کنید.

دکوراسیون آشپزخانه طوسی سفید  

دکوراسیون آشپزخانه طوسی سفید  

یکی از بهترین انتخاب‌ها برای آشپزخانه دو رنگ، طوسی و سفید است. طوسی، طیف گسترده‌ای از رنگ‌های تیره و روشن را شامل می‌شود که قرارگیری هر یک در کنار رنگ سفید، اختلاف رنگ و کنتراست ایجاد می‌کند. 

رنگ سفید و طوسی، از جمله رنگ‌های خنثی محسوب می‌شوند و ترکیب رنگ مدرن و جدیدی به حساب می‌آیند. از این ترکیب رنگ، هم در سبک کلاسیک و هم سبک مدرن و سایر سبک‌ها استفاده می‌شود و به همین دلیل با انتخاب این ترکیب، با محدودیتی مواجه نخواهید بود. طوسی در عین حالی که با رنگ سفید تضاد رنگی دارد، باعث تیرگی نمی‌شود و روند انعکاس نور را در فضا به جریان می‌اندازد.

 این ترکیب رنگ، هم در محیط‌های کوچک و بزرگ و هم پلان‌هایی که فاقد پنجره هستند کاربردی است و به دلیل این که رنگی پر طرفدار است، تقریبا با هر نوع کابینتی می‌توان آن را سفارش داد.

دکوراسیون آشپزخانه طوسی مشکی

دکوراسیون آشپزخانه طوسی مشکی 

ترکیب رنگ طوسی و مشکی در فضا کنتراست و تضاد رنگی جالب و بسیار مدرنی می‌سازد که البته اجرای آن مستلزم وجود فضای نورگیر و بزرگ است. اگر فضای آشپزخانه‌تان کوچک است، بهتر است از رنگ‌های طوسی و سفید یا طوسی خیلی روشن در کنار مشکی استفاده کنید. 

طراحی کابینت‌ها با رنگ طوسی و مشکی، باعث می‌شود دست شما برای انتخاب وسایل باز باشد و بتوانید انتخاب‌های متعددی برای چیدمان وسایل خانه داشته باشید. این ترکیب رنگ، گیرایی بسیار بالایی دارد و اگر به درستی انتخاب شود، هر کسی را در وهله‌ی اول مجذوب زیبایی خودش خواهد کرد.

دکوراسیون آشپزخانه طلایی 

استفاده از رنگ طلایی در دکوراسیون آشپزخانه بسیار رایج است؛ خصوصا آن که اکسسوری‌ها و لوازم ضروری مانند شیرآلات، کلید پریز، دستگیره‌های کابینت و … را به راحتی می‌توان با این رنگ ست کرد. طلایی، نماد اشرافیت است و چنانچه درهر فضایی به کار گرفته شود، باعث ایجاد مدل‌های لوکس و لاکچری خواهد شد. البته رنگ طلایی، رنگی بسیار پر انرژی است که باید به طور محدود و در کنار رنگ‌های دیگر به کار گرفته شود. به عنوان مثال، از رنگ طلایی در کنار رنگ سفید، خاکستری، مشکی یا قهوه‌ای به وفور استفاده می‌شود. 

رنگ طلایی، باعث می‌شود دکور و فضای  خانه تمی گرم و گیرا و در عین حال شیک و مد روز داشته باشد که از مزایای آن در همه‌ی سبک‌های دکوراسیون می‌توان بهره برد.

دکوراسیون آشپزخانه چوبی 

دکوراسیون آشپزخانه چوبی 

از هر رنگی که بگذریم، به راستی از زیبایی چوب طبیعی و صمیمی که در ذات آن نهفته است، نمی‌توان به سادگی گذشت. چوب، سال‌ها و بلکه قرن‌ها است که با سلیقه‌ی آدمی هماهنگ است و زیبایی آن در روح آدمی حلول کرده است. دکوراسیون‌های چوبی، زیبایی، صمیمیت و گرمای خاصی دارند که با سلیقه‌ی اکثر افراد جور در می‌آید؛ خصوصا که این روزها، وسایل و لوازم چوبی و همچنین سبک‌های مرتبط با آن به شدت ترند و پر طرفدار شده است.

دکوراسیون آشپزخانه طرح چوب 

چوب زیباترین متریالی است که در ساخت کابینت و دکور آشپزخانه کاربرد دارد؛ اما با توجه به گران بودن این متریال در کشور ما، از متریال جایگزین طرح چوب بیشتر استفاده می‌شود. خصوصا در خانه‌های اقتصادی این مساله به وفور دیده می‌شود.

روکش‌های طرح چوب، دارای بافتی شبیه به چوب طبیعی هستند که معمولا در رنگ‌های متنوعی نیز تولید می‌شوند؛ با این وجود، پرطرفدارترین روکش طرح چوب، همان تم رنگی قهوه‌ای است و حس و حال چوبی طبیعی را بیشتر در فضا تداعی می‌کند. کابینت‌ها، کاشی‌های بین کابینتی، پارکت و کف‌پوش و حتی صفحه روکابینتی را می‌توان با انواع متریال طبیعی یا مصنوعی با طرح چوب سفارش داد و از مزایای و زیبایی آن با صرفه هزینه‌ی بسیار کمتر و اقتصادی بهره برد.

رنگ آشپزخانه

رنگ آشپزخانه از نظر روانشناسی 

همانطور که اشاره کردیم انتخاب رنگ آشپزخانه تاثیر زیادی در روحیه آدمی و بازتاب نور دارد؛ به همین دلیل ضرورت دارد تا رنگ دکوراسیون آشپزخانه را با جدیت بیشتری بررسی و انتخاب کنیم. همه‌ی رنگ‌ها از نظر روانشناسی در روحی و خلقیات ما موثر هستند و می‌توانند تاثیر بسیاری بر فضا داشته باشند. به عنوان مثال، رنگ‌هایی مثل قرمز و نارنجی پر انرژی هستند و در صورتی که در فضای آشپزخانه به کار گرفته شوند، می‌توانند باعث افزایش اشتها شوند. رنگ‌هایی مانند آبی تیره، مشکی یا دودی، فضا را بسته و کوچک نشان می‌دهند و باعث کاهش اشتها می‌شوند. رنگ‌های خنثی، مانند سفید، کرم، خاکستری و بژ، با رنگ‌های دیگر ترکیب می‌شوند و فضا را عمیق‌تر نشان می‌دهند و همه‌ی این موارد، آیتم‌هایی هستند که از نظر روانشناسی در انتخاب رنگ کابینت‌ها و تم کلی آشپزخانه موثر هستند.

رنگ آشپزخانه لازم است بر اساس پلان موجود، میزان نور دریافتی، وجود پنجره یا عدم آن، مدل و سبک کابینت‌ها و روحیه‌ی افراد خانواده انتخاب شود تا بیشترین کارایی و بالاترین بهره‌وری را داشته باشد و فضایی زیبا و آرام‌بخش در منزل ایجاد نماید.

آشپزخانه با پنجره بزرگ

آشپزخانه با پنجره بزرگ

اگر پلان آشپزخانه شما دارای پنجره است، طبیعتا نور طبیعی آفتاب بیشتر به فضا می‌تابد و به بیان دیگر، فضا نورگیر است. بسته به این که پنجره جنوبی یا شمالی باشد، میزان نور دریافتی متغیر است، هرچند وجود پنجره بزرگ به خودی خود، باعث جذب نور فراوان می‌شود. معمولا آشپزخانه‌های ویلایی دارای پنجره‌های بزرگ هستند و فضای دلبازی را ایجاد می‌کنند. 

قرار دادن میز ناهارخوری یا سینک ظرفشویی در جلوی پنجره، یک ایده‌ی ناب و جالب است که می‌تواند در روحیه افراد خانواده بسیار موثر واقع شود. علاوه بر این، وجود پنجره، می‌تواند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند و فضای بسیار روشن و دلبازی را به وجود آورد. اگر آشپزخانه‌های بزرگ با پنجره‌ی بزرگ و نورگیر دارید، در صورت تمایل دستتان باز است تا از کابینت‌ها و تم تیره استفاده کنید.

ذکر این نکته ضروری است که نور فراوان، در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند و باعث افزایش بازدهی می‌شود، اما اگر نور خورشید به طور مستقیم به درون آشپزخانه بتابد، ممکن است به برخی مدل‌های کابینت آسیب برساند. کابینت هایگلاس یا کابینت ممبران از جمله متریالی هستند که در برابر نور مستقیم خورشید آسیب می‌بینند. بهتر است از پرده‌های مناسب برای پنجره‌های بزرگ استفاده کنید تا در ساعاتی که نور مستقیم می‌تابد بتوانید آن را بکشید.

آشپزخانه بدون پنجره

آشپزخانه بدون پنجره 

در پلان‌های فاقد پنجره دست ما کمی بسته است، زیرا نور کمی در محیط دریافت می‌شود. البته، نور تنها از طریق پنجره موجود در آشپزخانه دریافت نمی‌شود؛ در بسیاری از خانه‌ها پنجره‌ی بزرگی در اتاق نشیمن یا هال وجود دارد که همان پنجره نور بسیاری به فضای آشپزخانه می‌تاباند و تا حدی مساله نور را بدون نیاز به نور مصنوعی تامین می‌کند.

علاوه بر مساله نور، یکی از مواردی که در آشپزخانه‌های فاقد پنجره مشکل‌ساز است، پخش شدن بوی غذا و عدم تهویه‌ی مناسب است. در پلان‌هایی که پنجره وجود ندارد، سیستم تهویه و هود باید کارایی بیشتری داشته باشد تا بتواند هوا را به درستی تهویه و بوی غذا را از فضا دور کند.

بازسازی آشپزخانه

بازسازی آشپزخانه

اگر فضای آشپزخانه برایتان تکراری شده یا مدل کابینت‌ها و دکور آن دمده و قدیمی شده، با صرف هزینه‌ی کمتری می‌توانید آن را بازسازی کرد. در بسیاری موارد، لازم است کل آشپزخانه بازسازی شود که در این صورت، هزینه‌ی آن بیشتر خواهد بود.

پیشنهاد می‌دهیم برای خلق دکور جذاب‌تر و ایجاد هماهنگی بیشتر، از طراحان دکوراسیون داخلی برای بازسازی استفاده کنید تا فضایی که ایجاد می‌شود تازه و بدیع باشد و تا چند سال زیبایی خود را حفظ کند.

بازسازی آشپزخانه شامل آیتم‌های متعددی است که اگر درست و اصولی صورت بگیرد، می‌تواند فضایی بسیار جذاب و پر انرژی را برای اهل خانه فراهم آورد. به طور حتم، هزینه‌ی بازسازی نسبت به تخریب کلی آشپزخانه کمتر است و در بسیاری موارد،  حتی با هزینه‌ی اندک، می‌توان تغییرات چشم‌گیری پدید آورد. به عنوان مثال، اگر از مدل کابینت‌هایتان خسته شده‌اید، چنانچه یونیت کابینت‌ها سالم باشد، با تعویض درها و قسمت‌های قابل رویت می‌توانید فضای جدیدی خلق کنید. تعویض یا نصب کاشی بین کابینتی جدید، یکی دیگر از آیتم‌هایی است که در ایجاد تنوع بسیار موثر است. حتی تعویض دستگیره‌های کابینت و کلید پریزها می‌توانند روند موثری را در تغییر روحیه شما ایجاد کنند که نباید از تاثیر آن‌ها غافل شوید.

چیدمان آشپزخانه 

روش چیدمان آشپزخانه 

در بازسازی یا طراحی آشپزخانه، مساله چیدمان اجزای مهم آشپزخانه بسیار مهم است. تعبیه مناسب مثلث کار یا مثلث آشپزخانه، از مهم‌ترین اصولی است که در طراحی و چیدمان مهم است. منظور از مثلث کار، به سه آیتم اجاق گاز، یخچال و سینک ظرف‌شویی گفته می‌شود که تشکیل یک مثلث مهم و کاربردی را می‌دهند. این سه گزینه باید با فاصله‌ی مناسب و رعایت موارد ایمنی به شکلی که بهترین و ساده‌ترین دسترسی برای هر کدام وجود داشته باشد، تعبیه شوند. قرارگیری مناسب مثلث کار اولین اصلی است که در طراحی باید رعایت شود و پس از آن چیدمان کابینت‌ها و سایر آیتم‌ها صورت می‌گیرد.

در چیدمان سبک‌های جدید، خلوت بودن فضای عمومی بسیار مورد توجه است؛ حتی اگر سبک آشپزخانه شما کلاسیک است، فضای کلی آشپزخانه باید خلوت و به دور از هر گونه وسایل برقی اضافی یا ظرف و ظروف‌های غیرضروری باشد. حتی تزئینات باید اصولی و به اندازه کافی باشند تا نظم و آراستگی در فضا رعایت شود. انتخاب رنگ مناسب وسایل برقی و آشپزی که با کابینت‌ها و تم کلی فضا هماهنگ باشد، مساله مهم دیگری است که در چیدمان آشپزخانه موثر است. منظور ما این نیست که حتما از یک رنگ یا یک برند در چیدمان استفاده کنید؛ بلکه لازم است هماهنگی و هارمونی بین وسایل و لوازم برقرار باشد. اگر وسیله‌ای دارید که با سایر آیتم‌ها هماهنگ نیست، بهتر است آن را از دیدرس خارج کنید تا کمتر در جلوی چشم باشد.

تمیز کردن آشپزخانه کثیف 

آشپزخانه فضایی است که باید همیشه تمیز و آراسته بماند و اتفاقا اولین فضایی است که در معرض کثیفی و ریخت و پاش دائم قرار دارد! تمیز کردن آشپزخانه به طور همیشگی و روتین یک الزام است که اگر در انجام آن سهل‌انگاری کنید، ممکن است به آسانی از عهده‌ی آن بر نیایید.

لازم است به طور هفتگی و ماهانه آشپزخانه و کابینت‌ها را تمیز کنید تا از انباشت و سخت شدن ذرات چربی پیشگیری شود. دیوارها و کاشی، هود، فضای بالای کابینت‌ها، همچنین محفظه داخلی کابینت‌ها و حتی پشت یخچال، لباس‌شویی و ماشین ظرف‌شویی باید به طور فصلی تمیز شوند تا ذرات چربی و گرد و خاک در این قسمت‌ها نفوذ نکند.

روش شستن آشپزخانه 

شستن آشپزخانه هر چند مدت یکبار اجتناب ناپذیر است؛ چربی بر روی زمین می‌نشیند و فضای زیر کابینت، اگر پوشانده نشده باشد، مملو از زباله‌های ریز و درشت می‌شود. اگر کابینت‌ها دارای پاخور هستند، قبل از شست‌وشو لازم است پاخورها را خارج کنید تا در صورت برخورد با آب دچار خرابی نشوند. البته برخی پاخورها از متریال ضد آب و قابل شست‌وشو ساخته شده‌اند که در این صورت، می‌توانید آن‌ها را جدا نکنید.

هنگام شست‌وشو لازم است مراقب پاشیدن آب به بدنه و در کابینت‌ها باشید تا بافت و بدنه‌ی کابینت دچار خرابی نشود و در صورت برخورد با آب، آن را با یک دستمال خشک کنید. هنگام شست‌وشو به نوع کف‌پوش توجه کنید؛ اگر نوع کف‌پوش‌ از پارکت‌های چوبی است، شست‌وشو ممکن نیست.

با توجه به نوع کف‌پوش، مواد شوینده و میزان درجه آب را تنظیم کنید تا از آسیب‌های احتمالی پیشگیری شود.

 پس از شست‌وشوی کامل فضا، اجازه دهید کف آشپزخانه به طور خشک شود؛ خصوصا قسمت زیر کابینت‌ها باید کاملا خشک شود تا از ایجاد رطوبت و کپک در فضای زیرین کابینت‌ها پیشگیری شود. پس از خشک شدن کامل، می‌توان پاخورها را مجددا نصب نمایید و از فضا استفاده کنید.

عکس آشپزخانه

عکس آشپزخانه باکلاس 

اگر قصد بازسازی یا طراحی آشپزخانه جدیدتان را دارید، بهتر است از عکس‌های موجود در گوگل استفاده کنید تا بتوانید از تصاویر موجود الهام بگیرید. امروزه به لطف تکنولوژی، عکس‌ها و تصاویر متنوعی از مدل‌های مختلف آشپزخانه در فضای وب موجود است که اگر به درستی و به شکل مناسبی تعبیه شوند، می‌توانند یک فضای ایده‌آل و رویایی را برای شما و خانواده‌تان به وجود آورند.

عکس دکوراسیون آشپزخانه جدید 

در مورد آشپزخانه‌های جدید که طراحی آن باید از ابتدا صورت بگیرد، پیشنهاد می‌دهیم از نرم‌افزارهای طراحی سه بعدی استفاده کنید تا قبل از اجرا و نصب کابینت، بتوانید از نمای کلی آشپزخانه و طرحی که در ذهن دارید، تصویری جامع و فرضی داشته باشید. 

با این روش، چنانچه طراحی مورد نظرتان مناسب نبود، می‌توانید از نصب کابینت‌ها و تجهیزات اشتباه پیشگیری کنید. معمولا شرکت‌ها و برندهای مشهور کابینت‌سازی، نرم‌افزارهای طراحی در اختیار دارند و می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند.

عکس آشپزخانه ژورنالی 

به منظور مشاهده‌ی عکس‌های بیشتر و مدل‌های کار شده، از شما دعوت می‌کنیم صفحه اینستاگرام آکس چوب را دنبال کنید. ما هر روزه، مدل‌های مختلفی از طراحی آشپزخانه به همراه کابینت‌های نصب شده و نکاتی راجع به تمیزکاری و نگهداری کابینت‌ها در اختیار فالورها قرار می‌دهیم که هر کدام، می‌توانند منبع الهام برای شما باشند.

 عکس‌های ژورنالی و عکس‌های گرفته شده از منازل مشتریان، به صورت روزانه در وبسایت آکس چوب و صفحه اینستاگرام مربوطه آپدیت می‌شوند.

عکس آشپزخانه لاکچری 

چنانچه قصد دارید آشپزخانه‌ی جدیدی طراحی کنید، از شما دعوت می‌کنیم سری به آلبوم تصاویر در وبسایت آکس چوب بزنید و از مدل‌های به روز و کارشده، که توسط تیم آکس چوب ساخته و نصب شده‌اند، دیدن کنید. همچنین می‌توانید به منظور دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طراحی آشپزخانه، انواع کابینت، متریال مصرفی و قیمت‌ تمام شده هر آیتم، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *