ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه | سایز و اندازه‌ کابینت‌ها تابع چه اصولی است؟

ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه

ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه

بدون شک، کابینت‌ها مهم‌ترین اجزای آشپزخانه هستند و رنگ و مدل‌شان تاثیرگذارترین عنصر در سبک آشپزخانه است. کابینت‌ها باعث نظم و سازماندهی بیشتر در آشپزخانه نیز می‌شوند. ازین رو، مهم است که کابینت آشپزخانه، درست و به اندازه و سبک دلخواه انتخاب شود. سایز و ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه، بنا به سبک و مدل آن، دارای اندازه‌ی معینی است. البته امکان انتخاب ابعاد دلخواه و سفارشی برای کابینت‌ها وجود دارد. اما بیشتر مالکان و طراحان کابینت مایلند از قواعد استاندارد پیروی کنند.

سایز و ابعاد کابینت‌ها، در طول سال‌ها و بر اساس تجربه و اصول مهندسی تعیین شده‌اند. در واقع زیبایی، کاربردی بودن، مصرف بهینه متریال، راحتی استفاده و … موارد مهمی بودند که ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه را شکل دادند. البته همان طور که اشاره شد شما می‌توانید بر اساس نیاز و سلیقه‌ی خود و با توجه به پرتی و محدودیت‌های فضای آشپزخانه، ابعادی دلخواه و سفارشی برای کابینت‌ها در نظر بگیرید.

در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب، قصد داریم راجع به ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه بیشتر بدانیم. لطفا با ما همراه باشید.

ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه

ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه

طراحی و فرم ظاهری کابینت‌های استاندارد به این شکل است که مستقیم بر روی کف آشپزخانه قرار می‌گیرند. بر روی کابینت‌های زمینی، کانتر یا پیشخان می‌نشیند. سینک یا لگن ظرف‌شویی در بین کابینت‌ها قرار دارد. مثلث کار یا مثلث آشپزخانه، که حد فاصل بین اجاق گاز، سینک و یخچال است، باید به طور صحیح در نظر گرفته شود. کابینت‌های ردیف بالایی یا کابینت‌های دیواری، بنا به سبک آشپزخانه می‌توانند بلند و کشیده باشند و حتی در صورت تمایل، تا سقف امتداد داشته باشند.

به طور کلی، کابینت‌ها با توجه به محیط آشپزخانه طراحی می‌شوند و باید اصول مهندسی در چیدمان آن‌ها، خصوصا در مورد مثلث آشپزخانه، رعایت شود.

اما ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه به معنای اندازه‌ی طول، عرض و ارتفاع کابینت‌ها چطور مشخص می‌شود؟

ابعاد استاندارد در کابینت‌های زمینی

ارتفاع استاندارد کابینت‌های زمینی

به صورت استاندارد، ارتفاع کابینت‌های زمینی بین ۳۴.۵ اینچ، یعنی معادل ۸۸ سانتی‌متر، در نظر گرفته می‌شود. زمانی که پیشخان یا کانتر بر روی کابینت قرار می‌گیرد، ارتفاع کابینت‌ها می‌تواند بین ۸۹ تا ۹۲ سانتی‌متر افزایش یابد.‌ این اختلاف ارتفاع، بستگی به متریال پیشخان دارد که باعث می‌شود تا حدودی ارتفاع نهایی افزایش یابد.

عدم دقت کافی در ساخت کابینت با ارتفاع غیر استاندارد باعث می‌شود کاربری کابینت با مشکل مواجه شود. علاوه بر کاربری، ابعاد غیر استاندارد در کاهش نما و زیبایی آشپزخانه نیز موثر هستند. البته ممکن است در بعضی شرایط، نیاز به طراحی کابینت‌هایی با ارتفاع غیر استاندارد نیز باشید.

به عنوان مثال، ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه برای افراد دچار معولیت و کسانی که با  ویلچر حرمت می‌کنند، متفاوت است.

علاوه بر این، ممکن است سقف یا فضای آشپزخانه به گونه‌ای باشد که مجبور شوید ارتفاع کابینت را کمی متفاوت در نظر بگیرید. در این حالت، ارتفاع کابینت می‌تواند بسته به سلیقه و نیاز شما، بین ۸۲ تا ۹۷ سانتی‌متر متغیر باشد.

کابینت‌های زمینی
ابعاد و سایز کابینت‌ها چنانچه به صورت استاندارد تعبیه شوند، فضای کابری راحت‌تری را برای مشتری فراهم می‌آورند.

عمق کابینت زمینی

وقتی صحبت از ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه می‌شود، عمق کابینت‌ها هم یک موضوع مهم است. یکی از دغدغه‌ها و شکایت‌های همیشگی بانوان ایرانی، کمبود فضای کافی در آشپزخانه هاست. به همین دلیل، عمق مناسب و استاندارد از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

عمق کابینت از لبه جلویی تا دیوار پشتی در نظر گرفته می‌شود. عمق استاندارد کابینت ۲۴ اینچ، معادل ۶۰ سانتی‌متر، است. عمق بیش‌تر ازین اندازه، اگر چه فضای انبار را بیشتر می‌کند، اما در عین حال، دسترسی به وسایل را تا حدودی سخت‌تر می‌کند.

در قسمت‌های کنج که دو ردیف کابینت به صورت L به هم‌ متصل می‌شوند، عمق کابینت اگر بیش‌تر از ۶۰ سانتی‌متر باشد، مشکل‌زا خواهد بود. در واقع، یک نقطه کور درست خواهد شد که در انگلیسی به آن، blind corner گفته می‌شود. نقطه‌ی کور کابینت، دسترسی به نقاط انتهای کابینت را بسیار مشکل می‌سازد.

ابعاد استاندارد کانتر یا پیشخان کابینت

به طور معمول، اندازه پیشخان کابینت از عمق کابینت بیشتر است. چرا که لبه کانتر مقداری از کابینت جلوتر قرار می‌گیرد. عرض بیشتر پیشخان برای این است که صفحه‌ی بزرگتری برای کار داشته باشید. البته این مساله از نظر ظاهری نیز مهم است و باعث زیباتر شدن کابینت‌های ردیف پایینی خواهد شد.

اختلاف سایز صفحه روکابینتی با کابینت‌های زمینی، می‌تواند بین ۲.۵ تا ۵ سانتی‌متر باشد. این اختلاف به این معناست که ۲.۵ تا ۵ سانتی‌متر پیشخان لبه دارد که در اصطلاح فنی به overlap معروف است.

البته برای موارد خاص کابینت‌های با عمق کمتر و یا بیش‌تر، بسته به خواست مشتری و طراح ممکن است ساخته شود.

عرض کابینت‌های زمینی

عرض کابینت با توجه به شکل و فضای آشپزخانه تا حدودی متغییر است. عرض استاندارد کابینت آشپزخانه، معمولا بین ۴۵ و ۹۰ سانتی‌متر‌ برای کابینت‌های تک‌در و د‌ودر می‌باشد. البته ابعاد کمتر هم برای قسمت‌های خاص مانند کنج‌ها ساخته می‌شود.

ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه
در این مدل از آشپزخانه، کابینت‌های مدرن تا سقف امتداد دارند.

ابعاد استاندارد در کابینت‌های هوایی

ارتفاع کابینت‌های ردیف بالا

ارتفاع کابینت‌های ردیف بالا، بیشتر به فضای در دسترس و سبک کابینت مربوط است. اولین محدودیت، حدفاصل کانتر زمینی تا زیر کابینت هوایی است. یعنی طراح باید الزاما در این فاصله کابینت را بسازد.

از طرفی سبک دلخواه مشتری هم در این‌جا نقش دارد. این که سفارش‌دهنده مایل باشد کابینت تا زیر سقف ادامه داشته باشد یا این که بین کابینت ردیف بالا و سقف فاصله باشد، مشخص‌کننده ارتفاع خواهد بود.

به طور معمول، در کابینت‌های سبک کلاسیک بین سقف تا کابینت هوایی، فاصله‌ است. در کابینت مدرن، معمولا کابینت‌ها کشیده هستند و فاصله‌ی کمتری بین سقف کابینت و سقف آشپزخانه است. حتی ممکن است فاصله‌ای نباشد تا کارایی کابینت‌ها، به عنوان انبار، بیشتر باشد. در سبک کلاسیک، ما بیشتر درگیر اندازه‌های استاندارد هستیم اما در سبک مدرن، دست ما برای تغییرات، بازتر است.

به طور استاندارد ممکن است ارتفاع کابینت‌های بالا این اعداد باشد:

۳۰، ۴۰، ۴۵، ۶۰، ۷۵، ۹۰ و یا ۱۰۵ سانتی‌متر.

کابینت‌های با ارتفاع ۳۰ و ۴۵ سانتی‌متر بیشتر برای فضاهایی مانند کابینت بالای یخچال کاربرد دارند.

عمق استاندارد کابینت ردیف بالا

حداکثر عمق کابینت ردیف بالا ۶۰ سانتی‌متر است. کابینت‌های بالایی ابدا نباید از کابینت‌های پایینی جلوتر باشند.

ابعاد استاندارد برای عرض کابینت هوایی، معمولا ۳۰ سانت در نظر گرفته می‌شود. این عدد، هم از لحاظ ایجاد فضای چیدمان داخل کابینت مناسب است و هم فضای کاری بالای پیشخان را محدود نمی‌کند. البته عمق کابینت در قسمت‌هایی مانند بالای یخچال و هود یا اجاق گاز، می‌تواند بزرگتر هم در نظر گرفته شود.

عرض کابینت هوایی

عرض کابینت‌های ردیف بالا، مانند‌ کابینت‌های ردیف پایین، با توجه به شکل آشپزخانه متغییر ساخته می‌شود.

البته طراحان سعی می‌کنند تقارن کابینت‌ها بالا و پایین را از لحاظ ابعاد درها رعایت کنند.

ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه
نمونه‌ای از یک آشپزخانه نئوکلاسیک جذاب با ابعاد استاندارد

ابعاد استاندارد کابینت‌ آشپزخانه در مدل‌های مختلف

ابعاد استاندارد کابینت‌ آشپزخانه مدرن

همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، در سبک مدرن دست طراحان باز است تا کابینت‌ها را تا نزدیک به سقف کشیده در نظر بگیرند. معمولا در آشپزخانه‌های مینیمال و کوچک، کابینت‌ها بسیار بلندتر طراحی می‌شود تا فضای بهینه‌ و مناسبی برای انبار کردن وسایل و لوازمی که چندان مورد استفاده نیستند، وجود داشته باشد.

در آشپزخانه‌های مدرن، کابینتی تحت عنوان کابینت سوپری نیز تعبیه می‌شود. کابینت سوپری، به کابینت‌های یکسره‌ای گفته می‌شود که از زمین تا سقف کابینت‌های ردیف بالایی امتداد دارند.

کابینت‌های سوپری، معمولا طبقه‌بندی شده و دارای اکسسوری‌های مختلفی برای چیدمان بهینه و راحت‌تر مواد خوراکی است. همچنین درب این کابینت‌ها نیز ممکن است دارای قفسه باشد تا بتوانید پاکت‌های کوچک‌ را نیز درون آن جاسازی کنید.

ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه  کلاسیک

در سبک کلاسیک، بر خلاف سبک مدرن، ما ابدا نمی‌توانیم در ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه دست ببریم. کابینت‌های کلاسیک، نسبت به کابینت‌های مدرن، عمق بیشتری دارند. همچنین فاصله‌‌ای بین سقف و کابینت‌های هوایی در نظر گرفته می‌شود که معمولا با تاج کابینت و گل‌دکوراتیوهای منبت ‌شده تزئین می‌شود.

در کابینت کلاسیک، ما بیشتر تابع آن چیزی هستیم که در دوران کلاسیک و گذشته، استفاده آن معمول و رایج بوده است.

ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه نئوکلاسیک

به غیر از کابینت مدرن و کابینت کلاسیک، امروزه سبک دیگری از کابینت آشپزخانه نیز بسیار پر طرفدار شده است که به کابینت نئوکلاسیک مشهور است. کابینت نئوکلاسیک، چیزی مابین کابینت مدرن و کلاسیک است. نه به اندازه‌ی کابینت‌های کلاسیک، اشرافی است و نه به اندازه‌ی کابینت‌های مدرن ساده است.

در کابینت نئوکلاسیک، هم می‌توانید از کابینت‌های بلند و کشیده و تا نزدیک به سقف بهره بگیرید و هم می‌توانید بین کابینت‌های ردیف بالا و سقف فاصله‌ای تعبیه کنید. اگر چه معمولا طراحان ترجیح می‌دهند از کابینت‌های بلند‌تر استفاده کنند تا فضای آشپزخانه مفید‌تر و بهینه‌تر باشد.

در کابینت نئوکلاسیک می‌توانید از کابینت‌های سوپری و یکسره نیز استفاده کنید.

کابینت مدرن
نمونه‌ای از کابینت مدرن در یک سبک مدرن

معمولا طراحان و سازندگان کابینت، ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه را می‌دانند و آن را لحاظ می‌کنند. اما ممکن است در پاره‌ای شرایط، بنا به سایز و معایب مساحت آشپزخانه، قدری تغییرات در سایز و ابعاد کابینت‌ها رخ دهد.

هر چه کابینت‌های شما به ابعاد و سایز استاندارد کابینت آشپزخانه نزدیک‌تر باشند، راحتی و رفاه بیشتری در آشپزخانه فراهم خواهد شد. همچنین وجود اندازه‌های استاندارد، به زیباتر شدن فضای آشپزخانه کمک می‌کنند.

در پایان، پیشنهاد می‌دهیم از اکسسوری‌های مختلف و مفید برای افزایش کارایی کابینت‌ آشپزخانه بهره بگیرید.

ازین که تا پایان همراه این مقاله بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم آن چه بیان شد، برایتان مفید و پر فایده واقع شده باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دیدن مدل‌های به‌روز کابینت، از شما دعوت می‌کنیم صفحه‌ اینستاگرام آکس چوب را دنبال کنید.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *