آشپزخانه مدرن و ویژگی بارز آن ؛ چگونه آشپزخانه خود را به سبک مدرن طراحی کنیم؟

چگونه آشپزخانه خود را به سبک مدرن طراحی کنیم؟

چگونه آشپزخانه خود را به سبک مدرن طراحی کنیم؟

سبک معماری مدرن، از پدیده‌های دنیای مدرن و جدید امروز است. سبک مدرن ، بر خلاف گذشته، بسیار ساده بوده و رنگ‌های روشن و براق، در آن جایگاه ویژه‌ای دارند. این سبک، با نوع معماری امروز و زندگی آپارتمان‌نشینی آن، هماهنگ است و به خوبی توانسته خود را در دل این هیاهو جای دهد. به نظر می‌رسد سبک مدرن، در مقابل زرق و برق و تجملات به ظاهر افراط گونه سبک کلاسیک به وجود آمده باشد، زیرا این سبک، دقیقا برعکس سبک کلاسیک است و تجملات و جزئیاتی که جنبه‌ی تزئینی داشته باشد، در آن دیده نمی‌شود. در ادامه، راجع به طراحی آشپزخانه مدرن و نقش آن در دکوراسیون منزل، بیشتر توضیح خواهیم داد. با آکس چوب همراه باشید:

آشپزخانه مدرن ؛ سبک معماری مدرن

آشپزخانه مدرن

آشپزخانه مدرن همانطور که نامش معرف آن است، به سبکی از آشپزخانه اطلاق می‌شود که مدرنیته و شاخصه‌های یک زندگی مدرن در آن، حرف اول را می‌زند. از طراحی دکوراسیون و نحوه‌ی چیدمان گرفته، تا استفاده از رنگ‌ها، همچنین وسایل و ابزارها، به شکل مدرن طراحی می‌شوند و المان‌های سنتی و کلاسیک، در آن وجود ندارد!

آشپزخانه‌  مدرن ، هم در خانه‌های بزرگ و پر نور که متراژ زیادی برای آشپزخانه تخصیص داده شده و هم در خانه‌های کوچک و نقلی که فضای چندان بزرگی به عنوان آشپزخانه وجود ندارد و یا حتی در خانه‌هایی که فضای آشپزخانه و اتاق نشیمن آن یکسان است، کاربرد دارد.

مهم‌ترین شاخصه‌ی آشپزخانه مدرن ، سادگی است. سبک مدرن، با سادگی شناخته می‌شود و از تزئینات و شلوغ کاری، به دور است.

برای طراحی یک خانه و آشپزخانه به سبک مدرن، لازم است تمام اجزای منزل را به سبک مدرن آراسته کنید و از لوازم و تزئنیاتی استفاده کنید که به این طراحی، نزدیک‌ترند و با آن تناسب و هماهنگی دارند.این مستلزم اجرای سبک کابینت مدرن نیز می باشد.

ویژگی های آشپزخانه مدرن

ویژگی‌های آشپزخانه مدرن

  • ساده‌گرایی و استفاده از المان‌های ساده

همانطور که اشاره شد، ساده‌گرایی و استفاده از لوازم و وسایلی که در اوج کاربردی بودن، ساده و شکیل هستند، از مهم‌ترین ویژگی آشپزخانه مدرن است. هر چه تزئینات و چیدمان آشپزخانه شما ساده‌تر و خلوت‌تر باشد، به سبک مدرن نزدیک‌تر است. برای اینکه موضوع برای‌تان کمی روشن‌تر شود، چند نمونه مثال می‌آوریم.

در آشپزخانه‌های مدرن، بر روی کانتر و پیشخان آشپزخانه، وسایل تزئینی یا لوازم برقی، گذاشته نمی‌شود و اگر مواردی روی پیشخوان گذاشته شود، بر حسب نیاز بوده و محدود است. برای نیل به این منظور، بهتر است وسایل و تجهیزات اضافی‌تان را درون کابینت‌ها جای دهید و سعی کنید چیزی را روی پیشخان نگذارید.

کاشی‌ها و کف‌پوش آشپزخانه، ساده بوده و از انواع طرح‌دار و گل‌دار استفاده نمی‌شود. هر چه کاشی‌ها و دیوارهای آشپزخانه، ساده‌تر باشد، به سبک مدرن نزدیک‌تر است.

در روی دیوارها معمولا وسایل و لوازم تزئینی دیده نمی‌شود و معمولا همه چیز از دید بیننده پنهان است.

  • استفاده از المان‌های ساده در آشپزخانه مدرن
  • کابینت‌ مدرن

در آشپزخانه مدرن لازم است از کابینت‌های ساده و مدرن استفاده کنید. کابینت‌های مدرن، کابینت‌هایی ساده، کشیده و جادار هستند که بر حسب سلیقه‌ی شما، حتی می‌توانند از سقف تا زمین هم، امتداد داشته باشند و انبوهی از لوازم و تجهیزات آشپزخانه‌ی شما را در دل خود جای دهند.

بر روی درب این کابینت‌ها، هیچ‌گونه فرو رفتگی و برآمدگی نیست و این کابینت‌ها صاف و صیقلی هستند. کابینت ام‌دی‌اف، کابینت هایگلاس، کابینت چوبی ساده، همه از انواع کابینت مدرن هستند.

بسیاری از افراد کابینت‌های بدون دستگیره را ترجیح می‌دهند تا فضای آشپزخانه‌ی آن‌ها خلوت‌تر و ساده‌تربه نظر برسد. انواع کابینت‌های بدون دستگیره و مگنت‌دار، یا کابینت‌های دستگیره مخفی، کابینت‌های دستگیره نواری، همگی در سبک کابینت مدرن طراحی می‌شوند. اگر بخواهید از کابینت‌های دستگیره‌دار استفاده کنید، در سبک مدرن معمولا از دستگیره‌های بلند و بسیار ساده استفاده می‌شود؛ دستگیره‌های کشیده که معمولا به شکل افقی تعبیه می‌شوند تا فضای آشپزخانه را عریض‌تر نشان دهند، به وفور در این سبک بکار می‌روند.

کابینت‌های مدرن، معمولا دارای کشوهای بزرگ و عریض نیز هستند و می‌توانید در آن‌ها بسیاری از لوازم از قبیل ادویه‌جات، ظروف کوچک و غیره را جای دهید.

  • استفاده از کابینت‌های پوششی

در آشپزخانه مدرن ، سعی می‌شود تمام اجزا درون کابینت‌ها جای بگیرند، به عنوان مثال از گاز رومیزی استفاده می‌شود، هود درون قاب جای می‌گیرد، مایکروفر و فر درون قاب است و حتی یخچال درون کاور کابینت قرار می‌گیرد و تنها درهای آن قابل دیدن است. بسیاری از افراد، حتی ماشین لباس‌شویی و ماشین ظرف‌شویی را نیز درون حفاظ کابینت آشپزخانه قرار می‌دهند و هنگام استفاده درب کابینت را می‌گشایند تا فضای آشپزخانه هر چه بیشتر ساده و مدرن به نظر بیاید.

استفاده از کابینت‌های پوششی برای آشپزخانه های مدرن

  • استفاده از رنگ‌های روشن و براق

از دیگر شاخصه‌های آشپزخانه مدرن ، استفاده از رنگ‌های روشن و رنگ‌های براق است. البته از رنگ‌های تیره یا مات هم استفاده می‌شود، اما رنگ‌های روشن و براق، جایگاه ویژه‌ای در این سبک دارند، خصوصا آنکه فضای آشپزخانه کوچک و مینیمال باشد، لزوم این انتخاب، بیشتر خواهد بود.

رنگ کاشی‌ها‌، کف‌پوش، کابینت‌ها و سایر اجزا، معمولا به رنگ روشن انتخاب می‌شوند و سعی می‌شود با استفاده از رنگ‌های خنثی، تضاد رنگی ملیح و عمق در آشپزخانه ایجاد شود. تضادهای رنگی، معمولا با چند درجه تفاوت از رنگ اصلی به کار می‌روند تا اختلاف رنگی، چندان زیاد نباشد و در عین حال، ملیح و ساده باشد.

چنانچه فضای آشپزخانه و اتاق نشیمن یکسان است، بهتر است از رنگ‌های خنثی برای کابینت‌ها و آشپزخانه استفاده کنید. استفاده از رنگ‌های خنثی این خاصیت را دارند که به راحتی با سایر اجزای دکوراسیون هماهنگ می‌شوند و کار شما را برای چیدمان منزل راحت و ساده می‌کنند. بنابراین استفاده از خانواده‌ی رنگی خنثی برای چنین فضاهایی، یک انتخاب هوشمندانه و مقرون به صرفه محسوب می‌شود.

استفاده از رنگ‌های روشن و براق در آشپزخانه مدرن

  • استفاده از خطوط صاف و هندسی

سبک مدرن بیشتر با خطوط صاف و زاویه دار، هماهنگی دارد تا با خطوط نرم و هلال! بنابراین چینش فضا و لوازم در آشپزخانه به گونه‌ای است که خطوط، صاف و زاویه‌دار و هندسی به نظر برسند. این مساله، بر خلاف سبک کلاسیک است که در آن از اشکال نرم و دایره‌ای شکل و خمیده بیشتر استفاده می‌شود.

به عنوان نمونه، دستگیره‌های کابینت صاف و بسیار کشیده است و در یک نمای کلی، به شکل خطوط عمودی یا افقی دیده می‌شود. نوع تزئینات سقف نیز صاف و با خطوط زاویه‌دار است و از خطوط نرم استفاده نمی‌شود. این موضوع در شیرآلات آشپزخانه، انتخاب سینک ظرف‌شویی و غیره نیز دیده می‌شود.

اگر ترجیح می‌دهید فرشی درون آشپزخانه پهن کنید، بهتر است انتخاب شما فرش مدرن با اشکال هندسی و ساده باشد و همچنین اگر پرده‌ برای پنجره‌ی آشپزخانه می‌آویزید، آن را با همین مشخصات انتخاب کنید.

استفاده از خطوط صاف و هندسی در آشپزخانه مدرن

  • نورپردازی قوی و حرفه‌ای

روشنایی و نور، بخش مهمی از یک آشپزخانه مدرن است. ممکن است نوع معماری آشپزخانه شما فاقد پنجره باشد، در هر صورت چه آشپزخانه شما دارای پنجره باشد، یا موقعیت آن به نحوی باشد که بدون پنجره باشد، نحوه‌ی نورپردازی شما باید به گونه‌ای باشد که نور در همه جای آشپزخانه شما وجود داشته باشد.

در آشپزخانه‌های مدرن ، معمولا در زیر کابینت‌های ردیف بالایی لامپ‌های مخفی ال‌ای‌دل تعبیه می‌شود و در سقف نیز، به شکل مخفی، نورهای متعددی کار گذاشته می‌شود تا آشپزخانه در حالت روشن و پر نوری دیده شود. حتی بسیاری از طراحان در زیر کابینت‌های ردیف پایینی نیز به شکلی زیبا، لامپ‌های کم‌توانی تعبیه می‌کنند تا نمای آشپزخانه زیباتر به نظر برسد.

استفاده از نورهای خطی و نقطه‌ای باعث می‌شود تا فضایی دلنشین و کاربردی ایجاد شود، خصوصا این فضا در شب، زیبایی منحصر بفردی را ایجاد خواهد کرد.

نگران مصرف زیاد نور نباشید، برای حل این مشکل، می‌توانید از سنسورهای برق استفاده کنید تا زمانی که وارد آشپزخانه می‌شوید، چراغ‌ها روشن شوند و نور اضافی مصرف نشود.

پیشنهاد می‌دهیم برای نورپردازی آشپزخانه‌تان، از طراحان حرفه‌ای نورپردازی در آشپزخانه استفاده کنید تا تمام وسایل آشپزخانه شما نور کافی دریافت کنند.

نورپردازی در آشپزخانه مدرن

  • استفاده از المان‌های طبیعی مانند چوب و سنگ

در دنیای امروز، استفاده از متریال طبیعی مانند چوب، فلز و سنگ، بسیار متدوال است و از دیگر شاخصه‌های آشپزخانه مدرن به حساب می‌آید. استفاده از لگن ظرف‌شویی، کانتر یا پیشخانی که از جنس سنگ طبیعی باشد و یا استفاده از میز غذاخوری چوبی می‌تواند زیبایی آشپزخانه مدرن شما را تکمیل کند.

امروزه بسیاری از لوازم برقی آشپزخانه از جنس استیل هستند که این موضوع، کاربرد فلزات را در آشپزخانه‌های مدرن بیشتر می‌کند. برای تکمیل این مساله، می توانید از لوسترهای استیل، یا حتی پیشخان جزیره‌ی استیل و مسی استفاده کنید و فضایی بسیار شکیل‌تر و مدرن‌تر را در آشپزخانه ایجاد کنید.

کابینت آشپزخانه مدرن

سخن پایانی

سبک آشپزخانه شما می‌تواند از دو سبک اصلی کلاسیک و مدرن، تشکیل شده باشد. سبک کلاسیک، پر از شاخصه‌های تزئینی و اشرافی است و نمایی کلاسیک و اشرافی به فضای خانه و دکوراسیون آشپزخانه شما می‌بخشد. برعکس این مدل، سبک مدرن وجود دارد که در اوج سادگی تعبیه می‌شود و در آن خبری از پیچیدگی‌ها و تزئینات سبک کلاسیک نیست. هر دو این سبک‌ها، زیبا و منحصربفرد هستند و با توجه به نوع معماری منزل و سلیقه‌ی شخصی شما می‌تواند زیبا و جذاب باشد.

سبک مدرن، به خوبی یک زندگی مدرن و جدید را نمایش می‌دهد و با زندگی پرهیاهو و سریع امروز، آمیخته شده است.

ازین که تا پایان، همراه وب‌سایت آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم این محتوا برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (4)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *