آشنایی با انواع جک کابینت آشپزخانه

آشنایی با انواع جک کابینت آشپزخانه

آشنایی با انواع جک کابینت آشپزخانه

نصب کابینت آشپزخانه توسط برخی ابزار و یراق‌آلات کابینت انجام می‌گیرد. این ابزار از وسایلی مثل دستگیره، لولا و جک کابینت تشکیل شده است. جک کابینت یکی از ابزارهای مهم و اساسی در استفاده آسان از کابینت‌هاست. آشنایی با انواع جک کابینت آشپزخانه، کارکرد و بهره‌گیری از آنها به شما در استفاده راحت‌تر از کابینت‌ها کمک زیادی می‌کند.

جک کابینت آشپزخانه

جک کابینت

یکی از ابزارهای مهم در نصب کابینت جک است. این ابزار معمولا از جنس فلز یا پلاستیک ساخته می‌شود. درب‌های کابینت آشپزخانه از جمله بخش‌هایی هستند که به طور مداوم و مکرر باز و بسته می‌شوند. سر و صدای باز و بسته شدن درب‌ها یا برخورد ناگهانی درب به باکس کابینت برای افراد آزاردهنده است. نصب جک کابینت در کنار لولا این معضلات را برای همیشه حل می‌کند.

جک کابینت از لنت‌های بزرگ، دستگیره یا اهرم‌های پایدار برای تنظیم کابینت و ارتفاع آن استفاده می‌کند. از یا نوع ابزار معمولا برای کابینت‌های هوایی یا بالایی آشپزخانه استفاده می‌شود.

کارکرد جک کابینت

یکی از مهم‌ترین کارکردها و مزیت‌های جک کابینت آرام‌بند بودن آن است. به این معنی که باعث باز و بسته شدن راحت و آرام درب‌های کابینت می‌شود. این کارکرد به ماندگاری بیشتر و دوام کابینت و اتصالات آن کمک می‌کند. جک‌های کابینت دارای مدل‌های مختلفی هستند. این ابزار کوچک به شکل ساده یا برقی و سیستم لمسی باز و بسته می‌شود. نحوه کارکرد جک کابینت در مدل‌های مختلف متفاوت است. برخی از جک‌ها روی محور و با زاویه و برخی هم روی تاج باز و بسته می‌شوند.

مزیت استفاده از جک در کنار لولا کابینت

همه ما می‌دانیم که وظیفه اصلی باز و بسته کردن درب کابینت به عهده لولا کابینت است. لولا کابینت هم در انواع مدل‌های مختلف و به شکل آرام بند موجود است. اما شاید بخواهید بدانید که چرا از جک هم برای باز و بسته کردن کابینت استفاده می‌کنیم. مزیت استفاده از جک در کنار لولا کابینت در راحتی باز و بسته کردن و ثابت ماندن درب کابینت در هر زاویه یا فاصله‌ای از باکس است. از طرفی برای کابینت‌های بالایی و عریض آشپزخانه که دسترسی به درب آنها و باز و بسته کردن درب دشوار است، جک ابزار کمکی و مناسبی برای حل این مشکل است. این ابزار دارای مقاومت بالایی در برابر ضربه و زنگ‌زدگی است.

مزایای جک کابینت

انواع جک کابینت آشپزخانه

جک کابینت آشپزخانه دارای انواع مدل های مختلفی است. جنس این مدل‌ها، نوع کارکرد، میزان قدرت و شکل ظاهری آنها از هم متفاوت است. هر کدام از مدل‌های مختلف جک برای کابینتی در بخش متفاوتی از آشپزخانه مناسب است. این جک‌ها در انواع مختلف پمپی، ساعتی، لمپ، کمرشکن و جاکفشی وجود دارند. از جمله پرکاربردترین انواع جک کابینت عبارتند از:

  • جک گازی یا پمپی
  • مدل جک اتوبوسی
  • جک اونتوس دو درب یا اچ ال
  • مدل جک اونتوس اتوبوسی یا اچ اف
  • مدل جک اونتوس اچ اس
  • جک آرام بند فانتونی
  • مدل جک بالابر کابینت
  • جک معکوس

در ادامه هر کدام از این مدل‌ها و انواع جک کابینت آشپزخانه را به طور مفصل معرفی می‌کنیم.

جک گازی یا پمپی

یکی از پرکاربردترین جک‌های کابینت آشپزخانه مدل جک گازی یا پمپی است. این مدل از دو قسمت بازو و پمپ ساخته شده است. از جمله مزیت‌های این مدل بازو پمپ قوی آن است. اتصال این جک توسط دو پیچ روی درب کابینت انجام می‌شود و امکان باز شدن درب از پایین به بالا را فراهم می‌کند.

مدل جک اتوبوسی

یکی دیگر از مدل‌های جک کابینت که امکان باز و بسته شدن افقی درب کابینت را فراهم می‌آورد، جک اتوبوسی است. دلیل نامگذاری این مدل جک شباهت ان با جک‌های اتوبوس در نحوه باز و بسته کردن درب است. این مدل دارای کارکرد بسیار روانی است و برای کابینت‌های با درب عریض بسیار مناسب است. این مزیت به دلیل قابلیت تنظیم میله جک است. جک‌های اتوبوسی دارای درجه‌بندی متفاوتی هستند که هر کدام برای تحمل وزن‌های مختلف درب کابینت طراحی شده‌اند.

جک اتوبوسی

مدل جک اونتوس اتوبوسی یا اچ ال

یکی از مدل‌های جک اتوبوسی نوع اونتوس یا HL است. جک‌های اتوبوسی در حالت کلی به دو شکل معمولی و آرام‌بند وجود دارند. جک اتوبوسی معمولی کارکرد ساده و تک‌زمانه دارد. درب‌های کابینت دارای جک معمولی خیلی سریع باز و بسته می‌شوند. از این رو احتمال ضربه و برخورد درب با باکس کابینت زیاد است. اما جک‌های اتوبوسی آرام‌بند که از دو عدد جک کوچک تشکیل می‌شوند، باعث حرکت نرم‌تر درب کابینت در حین باز یا بسته شدن می‌شوند.

جک اونتوس دو درب یا اچ اف

یکی دیگر از مدل‌های جک کابینت که برای درب‌های با ارتفاع زیاد مناسب است، جک اونتوس دو درب یا HF است. این نوع جک دارای عملکرد متفاوتی از سایر مدل‌هاست. دلیل تفاوت آن هم باز کردن همزمان دو درب است. به عبارتی، جک اونتوس دو درب در حین باز شدن درب کابینت، آن را به دلیل ارتفاع و بلندی زیاد درب به دو قسمت تقسیم می‌کند. به این شکل، دو قسمت تقسیم شده درب به شکل تا شده باز می‌شوند.

مدل جک اونتوس اچ اس

این مدل جک اچ‌اس برای کابینت‌های با تاج بسیار بلند مناسب است. معمولا از این نوع جک برای کابینت‌های عریض و تک درب استفاده می‌شود. از آنجایی که چنین کابینت‌هایی داری سقف چندان بلندی نیستند، جک اونتوس اچ اس به شکل زاویه‌دار باز می‌شود نه به صورت عمودی.

جک آرام بند فانتونی

یکی از مدل‌های جک آرام‌بند کابینت جک فانتونی است. این مدل برای درب‌هایی از جنس خاص مثل ام‌دی‌اف امناسب است. این نوع جک هم مثل خیلی دیگر از مدل‌ها برای باز و بسته کردن درب‌های کابینت افقی و عریض و به سمت بالا استفاده می‌شود. این جک با چرخش حول محور بالا عمل می‌کند.

جک پمپی

مدل جک بالابر درب کابینت

این مدل جک کارکرد بسیار ساده و راحتی دارد و برای درب‌های کوچک و سبک کابینت‌ها بسیار مناسب است. در این مدل جک بالابر درب کابینت هیچ‌گونه لولایی به کار نمی‌رود. زیبایی این مدل هم به همین دلیل و عدم دیده شدن اهرام جک است.

جک معکوس

یکی دیگر از انواع مدل‌های جک کابینت آشپزخانه جک معکوس است. این مدل برخلاف نام خود ظاهر و کارکردی مشابه بقیه مدل‌های مختلف جک کابینت دارد. کارایی این جنگ عمدتا برای نگهداشتن درب کابینت یا هر نوع کمد دیگر است. پمپ این مدل به دلیل عدم داشتن روغن یا ماده لغزنده در درون خود دارای قیمت بالاتری نسبت به جک‌های معمولی است. یکی از مزیت‌های دیگر این مدل استحکام بالا و روانی کارکرد آن است.

تناسب سایز جک و ابعاد درب کابینت

یکی از مشخصه‌های اصلی انواع مختلف جک‌های کابینت آشپزخانه درجه‌بندی و توان قدرتی آنهاست. به این معنی که متناسب با ابعاد و اندازه درب کابینت‌ها از جک‌های با توان متفاوت استفاده می‌شود. واحد اندازه‌گیری توان جک نیوتن است. مثلا برای درب‌هایی که اندازه آنها تا ۷۰ سانتی‌متر است از جک ۸۰ نیوتن استفاده می‌شود. برای درب‌هایی با اندازه یا ارتفاع بیشتر از ۷۰ سانتی‌متر تا ۱ متر هم جک ۱۰۰ نیوتن به کار می‌رود. جک ۱۲۰ نیوتن هم معمولا برای درب‌های با اندازه بالاتر از ۱ متر مناسب است. رعایت این اندازه‌ها و درجه‌بندی‌های قدرت و توان تحمل جک تاثیر زیادی در استفاده راحت و همچنین حفظ دوام و مرغوبیت کابینت و اتصالات آن دارد.

تناسب جک با اندازه کابینت

نکاتی برای انتخاب یا خرید مدل مناسب

اگر می‌خواهید به راحتی درب کابینت‌های خود را باز یا بسته کنید بهتر است به نکات مهم انتخاب یا خرید یک مدل مناسب دقت کنید. همان‌طوری که در مطالب فوق مشاهده کردید، انواع مدل‌های مختلفی از جک کابینت برای استفاده وجود دارد. شما در هنگام انتخاب یک مدل جک باید به نوع کارکرد آن و تناسب مشخصات آن با کابینت‌های آشپزخانه خود دقت کنید. برخی از این نکات عبارتند از:

  • حداکثر و حداقل طول جک
  • اندازه لنت های بالا و پایین
  • پیچ تنظیم جک
  • پشتیبانی مناسب از وزن درب کابینت
  • توجه به طول و عرض و ارتفاع درب کابینت
  • مرغوبیت جنس جک به‌خصوص بازو و پمپ آن

نصب جک کابینت

بعد از انتخاب یک جک مناسب برای درب کابینت آشپزخانه خود باید آن را به درستی نصب کنید. نصب جک را جدی بگیرید زیرا عدم نصب درست آن مشکلات زیادی از جمله عدم کارکرد راحت و همچنین خرابی زودهنگام جک را به همراه دارد. نحوه نصب انواع مختلف جک‌های کابینت متفاوت از یکدیگر است. در اینجا برای نمونه نحوه نصب جک پمپی را به طور مختصر بیان می‌کنیم.

نحوه نصب جک پمپی

اگر خودتان می‌خواهید جک کابینت خود را تعویض کنید یا جکی برای آن نصب کنید، بهتر است وسایل لازم را در اختیار داشته باشید. نحوه نصب جک پمپی بسیار ساده است. این کار توسط یک دریل و پیچ‌گوشتی به سادگی انجام می‌گیرد. کافیست بدنه باکس کابینت و درب آن را با دریل سوراخ کنید. این سواخ یا حفره‌های برای اتصال پیچ‌های جک پمپی هستند. البته این نکته را هم باید مدنظر داشته باشید که جای سوراخ‌ها از قبل به شکل دقیق معلوم شده باشد. در پایان کار و بعد از ایجاد حفره‌های مناسب کافیست جک را با فشاری اندک در محل مشخص شده تعبیه کنید.

بهترین جک کابینت و برند معتبر

اگر به دنبال انتخاب یک جک کابینت مرغوب از یک برند معتبر هستید، اول از همه باید به نوع کابینت خود توجه کنید. جک‌های مختلف با مدل‌های متنوع دارای کارکردهای متفاوتی هستند. انواع جک‌های پمپی یا گازی، ساعتی، کمرشکن و غیره کارکردهای مختلفی دارند. با این وجود، مدل جک پمپی یکی از مرغوب‌ترین و بادوام‌ترین مدل‌هاست. شما می‌توانید این نوع جک را از برندهای شناخته‌شده‌ای مثل فانتونی ایتالیایی، بلوم و صام خریداری کنید.

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *