کابینت درب ویترینی کلاسیک چیست و در چه سبک دکوراسیون استفاده می‌شود؟

کابینت درب ویترینی کلاسیک

وجود ویترین که در آن لوازم تزئینی و زیبا برای نمایش وجود داشته باشد، یکی از جلوه‌های کابینت‌های سبک کلاسیک است که امروزه همانند گذشته، متداول شده است. کابینت‌های درب ویترینی ، در سال‌های گذشته، جزء لاینفک هر آشپزخانه‌ای بود، اما با روی کار آمدن کابینت‌های سبک مدرن و گرایش به سادگی بیشتر، ویترین‌ها از آشپزخانه‌ها حذف شدند و سادگی، جای تجمل را گرفت! با این وجود، همانطور که می‌دانید، صنعت مد به صورت چرخشی و دوره‌ای تغییر می‌کند و به همین دلیل است که کابینت درب ویترینی کلاسیک ، دوباره پایش را به درون آشپزخانه‌های کلاسیک و نئوکلاسیک نهاده است و اتفاقا بسیار پرطرفدار نیز می‌باشد. با آکس چوب همراه باشید تا بیشتر راجع به این ویترین دوست‌ داشتنی و کلاسیک بدانیم:

پیش از آن بخواهیم راجع به کابینت درب‌ ویترینی کلاسیک سخنی بگوییم، لازم است اطلاعاتی راجع به کابینت کلاسیک بگوییم و این سبک از کابینت را بیشتر به شما معرفی کنیم.

مشخصات کابینت کلاسیک :

کابینت کلاسیک ، سبکی از کابینت آشپزخانه است که طرح و مدل آن، برگرفته از مدل‌های سنتی و کلاسیک معماری است. معماری روم باستان، معماری هخامنشی، معماری اروپایی قرون وسطی و …. همه از طرح‌های رایج کابینت کلاسیک هستند.

همان‌طور که واضح است، کابینت کلاسیک ، کابینتی پر زرق و برق محسوب می‌شود و طرح‌ها و مدل‌های اشرافی و سلطنتی به وفور در آن دیده می‌شود. کابینت کلاسیک با توجه به سلیقه‌ و بودجه‌ای که برای ساخت کابینت در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند از متریال مختلفی ساخته شود که اصلی‌ترین و گران‌ترین آن چوب طبیعی است که توسط هنر دست انسان ساخته می‌شود و بسیار گران‌بها، نفیس و پر ارزش است. نمونه‌ی ارزان‌تر آن که به دلیل قیمت مناسب‌تر، بسیار رایج است، کابینت ممبران است که از ام‌دی‌اف خام تشکیل شده و توسط ماشین طراحی می‌شود.

مشخصات کابینت کلاسیک

همانطور که اشاره شد، از آنجا که کابینت کلاسیک ، کابینتی پر زرق‌وبرق و دارای تزئینات و جزئیات فراوان است، طبیعی است که یک یا چند کابینت درب ویترینی در آن وجود داشته باشد و به نمای اشرافیب آن بیفزاید.

کابینت درب ویترینی در کابینت سبک نئوکلاسیک :

از آنجا که درب ویترینی در کابینت‌های سبک نئوکلاسیک نیز کاربرد دارد و سبک نئوکلاسیک نیز به سبک کلاسیک شبیه است، به توضیح این مدل از کابینت آشپزخانه نیز می‌پردازیم. کابینت نئوکلاسیک ، مدلی ساده‌تر از کابینت کلاسیک است و برگرفته از معماری قرن ۱۹ و ۲۰ اروپایی، موسوم به دوران ویکتوریایی است. کابینت نئوکلاسیک، از متریال مختلفی مانند چوب یا ممبران ساخته می‌شود که سلیقه و بودجه مشتری، تعیین کننده‌ی نوع آن است.

کابینت‌های درب ویترینی ، یکی از شاخصه‌های کابینت‌های نئوکلاسیک هستند و زیبایی آن را دو چندان می‌سازند.

کابینت درب ویترینی

کابینت درب ویترینی کلاسیک :

کابینت درب ویترینی کلاسیک ، در واقع به کابینتی گفته می‌شود که در آن، به جای درب معمولی از جنس بدنه‌ی کابینت، از دربی شیشه‌ای که‌ با حفاظ یا قاب پوشانده شده، استفاده می‌شود. در کابینت‌های سبک کلاسیک و نئوکلاسیک، شیشه را با قاب‌هایی با طرح‌ها و مدل‌های کابینت کلاسیک، مزین می‌کنند تا علاوه بر زیبایی بیشتر، از ورود گرد و غبار به درون کابینت نیز جلوگیری شود.

در کابینت درب ویترینی کلاسیک چه وسیله‌هایی را می‌توان گذاشت؟

در کابینت‌ درب ویترینی کلاسیک ، معمولا ظروف کلاسیک و تزئینی گذاشته می‌شود تا زیبایی و جلوه‌ی بیشتری به آشپزخانه ببخشد. اما در اصل، می‌توان گفت هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

تنها نکته‌ی مهم آن است که لوازمی که در کابینت‌های درب ویترینی می‌چینید، باید مرتب و منظم باشد و با یکدیگر هارمونی داشته باشند زیرا به طور واضح به چشم مخاطب می‌رسند و چنانچه نامرتب و در اصطلاح شلخته باشند، تاثیر ناهمگونی بر زیبایی آشپزخانه می‌گذارند.

کابینت درب ویترینی کلاسیک ؛ مات یا شفاف ؟

کابینت درب ویترینی کلاسیک می‌تواند دارای شیشه‌هایی مات یا شفاف باشد. کابینت‌های ویترینی شفاف، وسایل و تجهیزات درون کابینت را به طور واضح به دید مخاطب می‌رسانند، اما کابینت‌های ویترینی مات، بسته به درجه‌ی ماتی شیشه‌، وضوح کمتری را به چشم مخاطب می‌رسانند، ازین رو دست شما برای چیدمان داخل کابینت بازتر خواهد بود.

کابینت‌ درب ویترینی ، می‌تواند دارای شیشه‌های طرح‌دار نیز باشد که این شیشه‌ها نیز منطبق بر سلیقه‌ی مشتری، می‌تواند زیبایی‌های خاص خود را داشته باشد.

همانطور که اشاره شد، کابینت‌های درب ویترینی، مدتی است که دوباره مرسوم شده‌اند، ازین رو از آن‌ها در انواع مدل‌های کابینت‌ مدرن نیز استفاده می‌شود. در انواع مدرن کابینت درب ویترینی، قابی که به دور شیشه گرفته می‌شود، فاقد هر گونه تزئینی است که در کابینت‌های سبک کلاسیک دیده می‌شود. از کابینت‌های ویترینی در سبک مدرن، بیشتر به عنوان کابینت سوپری استفاده می‌شود که مشخصه‌ی بارز آن، این است که یکسره از بالا تا زمین امتداد دارد و لوازم سوپری را در خود جای می‌دهد. شیشه‌ی این مدل کابینت‌ها، عموما مات و رگه‌دار هستند و اشیاء درون کابینت را نشان نمی‌دهد.

کابینت درب ویترینی کلاسیک

کابینت درب ویترینی در کدام قسمت‌ها استفاده می‌شود؟

کابینت درب ویترینی کلاسیک ، عمدتا در کابینت‌های ردیف بالایی قابل استفاده است. در سبک کلاسیک و نئوکلاسیک، یک یا دو ردیف از کابینت‌های بالایی را به طور قرینه از کابینت‌های ویترینی انتخاب می‌کنند تا جلوه و شکوه یک کابینت اشرافی را بیشتر به نظر بیننده برساند.

استفاده از کابینت ویترینی در کابینت‌های ردیف پایینی معمولا چندان متداول نیست و به ندرت دیده می‌شود، مگر در آشپزخانه‌های بزرگ و جادار و یا در قسمت کابینت جزیره!

کابینت درب ویترینی کلاسیک مشبک :

کابینت‌ درب ویترینی، معمولا ساده نیست و به شکل مشبک طراحی می‌شود. طرح‌های مشبک می‌تواند منطبق بر سلیقه‌ی مشتری انتخاب شود. شما با نگاه کردن به آلبوم‌های فروشگاهی که از آن کابینت‌های خود را سفارش می‌دهید، می‌توانید طرح مورد نظر خود را انتخاب کنید و آن را سفارش دهید.

طرح‌های دست‌ساز یا ماشینی؟

طرح انتخابی شما می‌تواند توسط دست ساخته شود و یا توسط ماشین و این بستگی به سبک و متریال کابینت شما دارد.

کابینت‌ تمام چوب کلاسیک ، توسط هنر دست انسان ساخته می‌شود و بدیهی است که ویترین آن و طرح‌های منبت و مشبک به کار رفته بر روی آن، به وسیله‌ی دست انسان ساخته می‌شود. اصولا آنچه دست‌ساز است و صنایع دستی محسوب می‌شود، پر ارزش و گران‌بها است و به همین دلیل، کابینت‌های تمام چوب قیمت تمام‌شده‌ی بسیار بالاتری نسبت به انواع کابینت آشپزخانه دارند.

نقطه‌ی مقابل کابینت تمام چوب کلاسیک، کابینت ممبران قرار دارد که از ام‌دی‌اف خام تشکیل شده است و طرح‌های آن به وسیله‌ی ماشین ساخته می‌شود. ام‌دی‌اف خام، به وسیله‌ی نوعی ماشین صنعتی بسیار مدرن و پیشرفته به اسم cnc ، مطابق میل و سلیقه‌ی مشتری، طراحی می‌شود و سپس توسط روکش پی‌وی‌سی ، که لایه‌ای ضد رطوبت است، به وسیله‌ی گرما و چسب و تحت فشار، پرس می‌شود. درب‌های ویترینی ممبران به دلیل آن که به وسیله‌ی روکش pvc پوشانده شده‌اند، عایق رطوبت هستند و می‌توانند در برابر نفوذ آب دوام بیاورند.

درب‌های ویترین کابینت کلاسیک چنانچه از چوب طبیعی و توسط دست انسان ساخته شده باشند، می‌توانند دارای طرح‌های منبت و معرق بسیار نفیس و با جزئیات کوچک باشند، اما چنانچه از جنس ممبران باشند و توسط ماشین cnc  ساخته شده باشند، نمی‌توانند دارای پیچیدگی‌های خیلی ظریف باشند، زیرا در این صورت، لایه‌ی پی‌وی‌سی، به درستی بر روی آن وکیوم نمی‌شود.

ویژگی‌های کابینت درب ویترینی کلاسیک

ویژگی‌های کابینت درب ویترینی کلاسیک :

  • کابینت درب ویترینی ، باعث زیباتر نشان دادن آشپزخانه می‌شود و شما با قرار دادن وسایل نفیس و تزئینی می‌توانید به زیباتر شدن آشپزخانه‌ی خود کمک کنید.
  • کابینت درب ویترینی‌، به دلیل اینکه عمق بیشتری در دیوار آشپزخانه ایجاد می‌کنند، باعث خطای دید شده و آشپزخانه را بزرگتر نشان می‌دهند، بنابراین استفاده از کابینت‌های درب ویترینی ، ترفند مناسبی برای بزرگتر نشان دادن آشپزخانه‌های کوچک و نقلی است.
  • کابینت درب ویترینی کلاسیک ، به جلوه‌ی اشرافی و شکوه آشپزخانه‌ی کلاسیک کمک می‌کند.
  • چنانچه دارای چراغ مخفی درون کابینت باشد، می‌تواند وسایل و لوازم تزئینی درون خود را به بهترین وجه، به بیننده نشان دهد.
  • کابینت درب ویترینی می‌تواند دارای طرح‌های شلوغ یا مدل‌های ساده باشد.
  • کابینت درب ویترینی ، یکی از جدیدترین و مدرن‌ترین سبک‌های آشپزخانه محسوب می‌شود و در آشپزخانه‌های کلاسیک و نئوکلاسیک و حتی در آشپزخانه‌های مدرن نیز دیده می‌شود.

سخن پایانی :

کابینت‌ها بخش مهمی از دکوراسیون آشپزخانه را به خود اختصاص می‌دهند و با نمایی که دارند، چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کنند. اگر به دنبال زیبایی آشپزخانه‌ی خود هستید، قبل از هر چیز، باید کابینت‌های خود را متناسب با طراحی و دیزاین مورد علاقه‌تان انتخاب کنید و سبک کلاسیک می‌تواند یک گزینه‌ی ایده‌آل و مناسب برای خانه و آشپزخانه شما باشد.

کابینت‌های کلاسیک با وجود یک یا چند کابینت درب ویترینی ، نمای جذاب‌تر و جلوه‌ی زیباتری به خود می‌گیرند و شکوه خود را بیشتر به رخ بیننده می‌کشانند. پیشنهاد ما این است، اگر آشپزخانه‌ای بزرگ دارید که مملو از کابینت‌های جادار است و محدودیت فضا ندارید، با قرار دادن اشیاء نفیس و زیبا در کابینت‌ درب ویترینی کلاسیک ، فضایی رویایی و منحصر بفرد را در آشپزخانه‌ی خود ایجاد کنید.

در پایان، از همراهی شما سپاسگزاریم و امیدواریم این مقاله در تصمیم‌گیری شما مبنی بر انتخاب کابینت آشپزخانه موثر بوده باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی آشنایی با انواع سبک‌ کابینت آشپزخانه به صفحه‌ی اصلی وب‌سایت آکس چوب مراجع کنید و یا با شرکت آکس چوب تماس بگیرید.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *