بهترین روش های تمیز کردن کابینت

روش های تمیز کردن کابینت

تمیز کردن کابینت آشپزخانه

هر آشپزخانه ای با هر دکوراسیون و هر نوع کابینتی که در آن تعبیه شده باشد، نیازمند تمیزکاری ست. آشپزخانه ، یکی از محل های پر رفت و آمد در هر خانه ای محسوب می شود و فضایی ست که در آن غذا طبخ می شود. ذرات غذا و چربی ناشی از پخت و پز، به همه ی جای آشپزخانه شما نفوذ می کنند و کابینت ها هم ازین قاعده استثنی نیستند. بعضی کابینت ها، به دلیل جنس یا رنگ خود، نیاز به تمیز کاری بیشتری دارند و در مقابل انواع دیگری نیز هستند که ذرات چربی یا کثیفی را کمتر نشان می دهند و به دلیل جنسشان ذرات چربی به سهولت از آن ها زدوده می شود و نیاز چندانی به تمیز کاری ندارند. در هر صورت تمیز کردن کابینت آشپزخانه یک اصل مهم در هر آشپزخانه ای است و برای حفظ و نگهداری کابینت ها، همچنین زیبایی آن ها، ضروری ست. در ادامه آکس چوب شما را با نحوه تمیز کردن کابینت آشپزخانه چوبی، رنگ شده و فلزی بیشتر آشنا خواهد ساخت. همراه ما تا انتهای مقاله باشید:

تمیز کردن کابینت  آشپزخانه، اجتناب ناپذیر است. آشپزخانه محلی پر رفت و آمد است و جایی ست که  در آن غذا طبخ می شود. طبیعی است چنین فضایی، زود به زود نیاز به تمیز کاری سطحی و عمیق داشته باشد.

هر نوع کابینتی که در آشپزخانه خود تعبیه کنید، از کابینت های گرانقیمت تا ارزان تر، نیاز به تمیز کاری خواهد داشت. ذرات غذا و چربی به همه جای آشپزخانه شما نفوذ خواهند کرد و اگر دیر بجنبید، ممکن است به کابینت شما آسیب بزند و یا اثر آن برای همیشه بر روی کابینت شما باقی بماند.

تمیز کردن کابینت های آشپزخانه چندان هم سخت و دشوار نخواهد بود. با خواندن این محتوا و به کار گیری روشهایی که به شما پیشنهاد می دهیم، خواهید دید چه کار آسانی در پیش دارید. در اینجا ترفندهایی عمومی برای تمیز کردن کابینت و چند ایده برای از بین بردن لکه های خاص را به شما آموزش خواهیم داد. در ادامه همراه آکس چوب باشید:

تمیز کردن کابینت های آشپزخانه
تمیز کردن کابینت های آشپزخانه

شناخت جنس کابینت :

در اولین گام برای تمیز کردن کابینت ، باید جنس کابینت خودرا به صورت دقیق بدانید. هر گونه اشتباه در این زمینه، ممکن است به کابینت های شما آسیب برساند. کابینت های آشپزخانه شما ممکن است فلزی، تمام چوب، ام دی اف، هایگلاس، لمینت، ممبران و یا انواع دیگری باشند که لازم است به طور دقیق از آن اطلاع داشته باشید. کابینت هایی که از MDF خام ساخته می شوند، ممکن است با لایه های مختلفی روکش شده باشند، بنابراین لازم است روکش بکار رفته بر روی آن را بدانید و فقط به اینکه MDF هستن اکتفا نکنید. یا کابینت های چوبی می توانند رنگ شده باشند و یا فقط از براق کننده در آنها استفاده شده باشد و …..

در هر صورت لازم است به طور دقیق از جنس کابینت خود مطلع باشید. بروشور و کاتولوگ های کابینت که در اینترنت موجودند، می توانند راهنمای خوبی برایتان باشند. اگر امکان استفاده از فضای وب برایتان فراهم نبود، می توانید از یک کابینت کار حرفه ای کمک بگیرید.

 

 

تمیز کردن کابینت به صورت هفتگی و ماهانه

تمیز کننده متوسط خانگی
تمیز کننده متوسط خانگی

 

 

چطور لکه های معمولی کابینت را از بین ببریم؟

اگر می خواهید کابینت های آشپزخانه شما دوام زیادی داشته باشند و از تمیزی بدرخشند، لازم است لکه های ایجاد شده بر روی کابینت را، در همان لحظه پاک کنید. مثلا اگر در اثر سرخ کردن ماده ی غذایی، روغن داغ به کابینت های دور گاز پاشید، تا هفته ی بعد صبر نکنید!

بعد از اتمام آشپزی، لکه ی روغن را پاک کنید. در نظر داشته باشید انواع روغن هایی که برای طبخ غذا استفاده می شود، اگر به مدت طولانی بر روی کابینت ها باقی بماند، به سختی از روی آن جدا خواهد شد و ممکن است اثر آن برای همیشه باقی بماند.

  • دستمال های نانو و آب گرم:

 

امروزه انواع دستمال های نخی یا نانو در بازار وجود دارند و به دلیل نرمی و عدم پرز دهی، گزینه ی بسیار خوبی برایت تمیز کردن کابینت آشپزخانه خواهند بود. به شما پیشنهاد می دهیم حتما چند عدد ازین دستمال ها خریداری کنید و در منزل نگهداری کنید و شک نداشته باشید که حتما به کارتان خواهد آمد. دستمال را با آب گرم خیس کنید و به سطح کابینت ها بکشید. اگر به طور مداوم این کار را بکنید، کابینت های شما همیشه تمیز خواهند بود و نیاز به استفاده از مواد شوینده قوی نخواهید داشت.

 

  • محلول تمیز کننده خانگی:

 

از قدیم سرکه و جوش شیرین، یکی از بهترین تمیز کننده های طبیعی چربی زدا به شمار می آمدند. یک لیوان سرکه را با یک قاشق چای خوری جوش شیرین و یک لیوان آب گرم ترکیب کنید. دستمال نخی نرم را به این ترکیب آغشته کنید و به سطح کابینت های خود بکشید. اگرچه این محلول، طبیعی است و به کابینت های شما ضرری نخواهد رساند، اما هر روزه هم نباید ازین محلول استفاده کنید.

  • سایر محلول های تمیز کننده:

 

ترکیب آب گرم و یک تمیز کننده از هر نوعی که باشد، می تواند سطح کابینت شما را تمیز کند و ذرات چربی را از آن بزداید. پودر ماشین لباس شویی، مایع ظرفشویی و یا مقداری صابون، هر کدام را می توانید به عنوان تمیز کننده استفاده کنید. دو لیوان آب گرم را با مقدار کمی ازین مواد مخلوط کنید و دستمال را به آن آغشته کرده و به سطح کابینت ها بکشید. سپس با دستمال خشک دیگری، آن را پاک کنید.

 

به یاد داشته باشید، هرگز نباید از محلول های اسیدی یا مایع سفید کننده استفاده نکنید. این دو ماده به جنس کابینت شما آسیب می زنند و باعث از بین رفتن رنگ کابینت شما خواهند شد.

 

لکه های معمولی کابینت
لکه های معمولی کابینت

زدودن لکه ی اثر انگشت:

اثر انگشت بر روی کابینت های گلاس یا بعضی از رنگ های کابینت های ام دی اف، به راحتی دیده خواهد شد. البته رنگ کابینت و زاویه تابش نور در نشان دادن لکه ی اثر انگشت موثر خواهد بود. در هر صورت پاک کردن لکه ی اثر انگشت، دشوار نیست. کافی است یک دستمال نخی یا میکروفایبر را کمی با آب گرم مرطوب کنید و بر روی سطح کابینت خود بکشید.

 زدودن لکه ی چربی:

کابینت ها در معرض مستقیم لکه های غذا و چربی هستند. باقیماندن ذرات چربی بر روی کابینت، باعث جذب گرد و خاک و ذرات معلق در هوا می شود وعلاوه بر چسبناک شدن، باعث ایجاد اثر شیمیایی بر روی بعضی از کابینت ها شده و ممکن است به رنگ کابینت لطمه وارد آورد.

لکه های چربی اگر به مدت طولانی بر روی کابینت شما باقی بمانند، به راحتی زدوده نخواهند شد و شما ناگزیر از استفاده از مواد شیمیایی قوی خواهید شد که در این صورت هم به بافت کابینت های خود لطمه وارد کرده اید و هم ممکن است اثر لکه ی چربی، هرگز از کابینت شما پاک نشود.

 زدودن لکه ی چربی
زدودن لکه ی چربی

بهترین کار این است که لکه های چربی را به سرعت از روی کابینت های خود پاک کنید. نواحی اطراف اجاق گاز و هود را بیشتر دستمال بکشید واجازه ندهید لکه ها به مدت طولانی بر روی کابینت های شما جا خشک کنند. لکه های چربی به آسانی با یک دستمال آغشته به محلول آب گرم و سرکه پاک خواهند شد.

سرکه به سرعت لکه های چربی را خواهد زدود و شما را از استفاده از هر نوع مواد شیمیایی قوی بی نیاز خواهند کرد. اگر لکه ی چربی بزرگ تر هست، چند بار تمیز کاری را تکرار کنید تا لکه کاملا محو شود.

زدودن لکه های غذا:

چربی ها تنها لکه هایی نیستند که بر روی کابینت های شما خواهند نشست. سس های رنگی، انواع رب یا موادی ازین قبیل ممکن است سهوا بر روی کابینت های شما بریزد. اگر کابینت شما سفید یا کرم رنگ باشد، ممکن است لکه این مواد غذایی بر روی کابینت شما باقی بماند، پس سریعا دست به کار شوید.

ماده ی ریخته شده بر روی کابینت را با دستمالی بردارید و اقدام به تمیز کردن کابینت کنید. سپس خمیری متشکل از جوش شیرین و مقداری آب، تهیه کنید و بر روی لکه بریزید. اجازه دهید چند دقیقه بر روی لکه باقی بماند. سپس با یک دستمال نم دار، خمیر را از روی لکه بردارید و مجددا دستمال کشیده و سپس خشک کنید.

زدودن لکه های آب:

باقی ماندن لکه های آبی که بر روی کابینت می پاشد، بر روی کابینت ها مشکلی ایجاد نخواهند کرد. لکه های قطرات آب، به راحتی با یک دستمال خیس پاک خواهند شد. اگر آب منطقه سکونت شما املاح داشته باشد و شما لکه ی آب را به سرعت پاک نکنید، ممکن است جرم آن بر روی کابینت باقی بماند.

در این صورت می توانید از آب مقطر استفاده کنید. دستمال میکروفایبر را به آب مقطر آغشته کنید و بر روی لکه بکشید. محلول سرکه و آب هم در زدودن جرم قطرات آب باقی مانده بر روی کابینت، موثر خواهد بود.

تمیز کردن کابینت از لکه آب با سرکه
تمیز کردن کابینت از لکه آب با سرکه

 

روش های تخصصی تمیز کردن کابینت آشپزخانه :

 

تمیز کردن کابینت آشپزخانه بستگی مستقیم به جنس کابینت دارد. هر نوع کابینتی بسته به جنسی که از آن تشکیل شده است به یک نوع تمیز کننده بستگی دارد. کابینت های فلزی، کابینت های چوبی و کابینت های رنگ شده، هر کدام به وسیله ی انواع مختلفی از تمیز کنندها ها، قابل تمیز کاری هستند که در ادامه ما به تفصیل روش های رایج هر کدام را بازگو خواهیم کرد:

 

کابینت های چوبی:

 

بهترین مواد تمیز کننده برای برای تمیز کردن کابینت چوبی، پاک کننده های روغنی مخصوص چوب است. این پاک کننده ها، معمولا در فروشگاه وجود دارند و برای پیدا کردن آن ها نیاز نیست به سختی بیفتید. در صورتی که این مواد را نتوانستید پیدا کنید می توانید از روش های زیر نیز استفاده کنید:

 

  • استفاده از مواد شوینده ی سبک مانند مایع ظرفشویی:

 

دو لیوان آب را با یک قاشق مایع ظرفشویی مخلوط کنید و با دستمالی آغشته به آن، کابینت را تمیز کنید و سپس با یک دستمال خشک، آن را پاک کنید. در نظر داشته باشید کابینت های چوبی را خیلی خیس و مرطوب نکنید، چون رطوبت ممکن است لایه ی براق کننده چوب را از بین ببرد.

 

  • استفاده از سرکه:

 

ترکیب دو لیوان آب گرم و یک لیوان سرکه، می تواند باعث زدودن چربی از روی کابینت شما شود. این ترکیب برای کابینت های چوبی مناسب است و آسیبی به آن ها نخواهد زد.

  • استفاده از جوش شیرین:

 

سخت ترین لکه های چربی باقیمانده بر روی کابینت چوبی، باید با جوش شیرین زدوده شوند. خمیری از ترکیب آب و جوش شیرین، تهیه کنید. سپس دستمال را به آن آغشته کنید و به روی لکه بکشید و سپس با دستمال دیگری آن را خشک کنید.

 

به یاد داشته باشید، برای از بین بردن لکه های چربی کابینت های چوبی، مجاز به استفاده از هیچ ماده ی دیگری به غیر از مواردی که در بالا گفته شد، نیستید.

 

 

کابینت های چوبی، جزو گرانترین کابینت های موجود در بازار محسوب می شوند. بنابراین باید جوانب احتیاط را در نظر بگیرید. از هر کدام از روش های بالا که برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه چوبی استفاده می کنید، ابتدا یک گوشه از کابینت که چندان جلوی چشم نیست را  با مواد شوینده تمیز کنید و چند ساعتی صبر کنید. بعد ازینکه مطمئن شدید مشکلی برای رنگ کابینت شما پیش نیامده، می توانید ازین روش برای سایر قسمت های کابینت استفاده کنید. هرگز بدون امتحان کردن اقدام به تمیز کاری کابینت های چوبی نکنید.

 

کابینت های رنگ شده با رنگ روغنی:

 

کابینت های رنگ شده، دوام بیشتری نسبت به کابینت های چوبی دارند و برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه از مواد شوینده ی قوی تری می توان استفاده کرد. همه ی مواردی را که برای تمیز کاری کابینت های چوبی اشاره شد را می توانید برای کابینت های رنگ شده، نیز استفاده نمایید.

 

علاوه بر روش های بالا، می توانید کابینت های رنگ شده را با مواد شوینده چند منظوره که اسیدی نیستند، تمیز کنید و نگران از بین رفتن مایع براق کننده نباشید. این مواد شوینده چند منظوره معمولا در سوپر مارکت ها موجودند و به سهولت خواهید توانست آن ها را تهیه کنید. برای شروع کار، مواد پاک کننده را روی سطوح چربی اسپری نمایید و با اسکاچ یا دستمال، به صورت محکم بر روی ذرات چربی بکشید تا چربی محو شود.

 

در نظر داشته باشید، جوش شیرین یکی از قوی ترین مواد پاک کننده برای ذرات چربی است و البته بهترین ماده تمیز کننده برای کابینت های رنگ شده نیز است.  بنابراین برای این کابینت ها هم مانند کابینت های چوبی، می توانید از جوش شیرین استفاده کنید.

نکات تمیز کردن کابینت آشپزخانه

 

نکته:

 

اگر کابینت های شما با مواد رنگی بر پایه آب، مانند رنگ پلاستیک، رنگ شده اند، نباید آن ها را با آب تمیز کنید، زیرا این رنگ ها در آب حل می شوند. خصوصا در استفاده از جوش شیرین دقت کنید زیرا ممکن است باعث سایش رنگ کابینت های شما شود.  

 

 

تمیز کردن کابینت آشپزخانه فلزی:

 

کابینت های فلزی یکی از آسان ترین کابینت ها برای تمیز کاری هستند. تمام روش های بکار رفته در کابینت های تمام چوب و رنگ شده، به جز جوش شیرین ، مناسب کابینت های فلزی هستند. محلول سرکه و آب، محلول آب و مواد شوینده خانگی مانند صابون و مایع ظرفشویی، پاک کننده های چند منظوره غیر اسیدی، همه اینها مناسب کابینت های فلزی هستند. تنها ماده ای که نباید هرگز از آن در تمیز کردن کابینت های فلزی استفاده کنید، جوش شیرین است.

 

نکته: در تمیز کردن کابینت آشپزخانه فلزی، لازم است از ماندن آب و رطوبت بر روی سطح کابینت جلوگیری کنید زیرا باعث زنگ زدگی کابینت خواهد شد.

در نظر داشته باشید بسیاری از کابینت ها، مانند کابینت های چوبی، ام دی اف، فلزی، های گلاس در برابر نفوذ آب، آسیب پذیرند. بنابراین نباید اجازه دهید رطوبت به مدت طولانی بر روی کابینت شما باقی بماند. اگر به هر دلیلی کابینت شما خیس شد، سریعا کابینت را خشک کنید و اگر آب به داخل آن نفوذ کرده، کابینت را تخلیه کنید و داخل آن را خشک نمایید. اجازه دهید درب کابینت چند ساعت باز بماند تا کاملا درون آن خشک شود.

سخن پایانی:

تمیز کردن کابینت آشپزخانه یک ضرورت است و باعث زیباتر شدن آشپزخانه شما خواهد شد. اگر از کابینت های گران قیمت مانند کابینت های تمام چوب استفاده می کنید، باید به تمیز کاری کابینت خود بیشتر اهتمام بورزید. در هر صورت کابینت شما در هر رنج قیمتی که باشد، باید تمیز باشد و عمر مفید خود را درآشپزخانه شما سپری کند. ازین که این محتوا را در آکس چوب مطالعه کردید از شماسپاسگزاریم. امیدواریم این محتوا برایتان سودمند واقع شده باشد.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

Comments (3)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *