سنگ کابینت کورین ؛ همه‌ی آنچه راجع به سنگ کورین باید بدانید!

سنگ کابینت کورین

سنگ کابینت کورین

اگر چه کابینت‌ها مهم‌ترین بخش یک آشپزخانه هستند، اما برای آن که کابینت‌هایی مفید و کاربردی داشته باشیم لازم است تمام اجزای به کار رفته در کابینت، مناسب و کارآمد باشد. اتصالات، دستگیره‌ها و صفحه‌ی روکابینتی از مهم‌ترین اجزایی هستند که در کارایی کابینت آشپزخانه مهم و تاثیر‌گذار هستند. وجود صفحه‌ی روکابینتی مناسب که هم از نظر زیبایی و هم از نظر دوام و ماندگاری باکیفیت باشد، یکی از ارکان مهمی است که باید مد نظر کابینت‌سازان قرار داشته باشد.

به لطف تکنولوژی، امروزه، متریال مختلفی به عنوان صفحه‌ی روکابینتی معرفی شده‌اند که از آن جمله، می‌توان به سنگ کابینت کورین اشاره کرد. کورین ، نوعی سنگ مصنوعی است که به دلیل کیفیت و زیبایی منحصربفردی که دارد، به عنوان صفحه‌ی روکابینتی کاربرد داشته و می‌تواند یک ایده‌ی جذاب و ایده‌آل برای آشپزخانه شما باشد. در ادامه قصد داریم بیشتر به معرفی این سنگ مصنوعی و خصوصیات و ویژگی‌های بارز آن بپردازیم. از شما دعوت می‌کنیم با آکس چوب در این محتوا همراه باشید:

معرفی سنگ کابینت کورین

معرفی سنگ کابینت کورین

به دلیل محدودیت‌هایی که برای استفاده از سنگ‌های طبیعی در صنعت ساختمان وجود دارد و البته به لطف پیشرفت تکنولوژی، امروزه انبوهی از سنگ‌های مصنوعی متفاوت در دنیا ساخته می‌‌شوند که هر کدام ویژگی‌ها و مزایای مختص به خود را دارند و در بخش‌های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

واقعیت این است به دلیل هزینه بالای سنگ طبیعی، محدود بودن معادن سنگ، مشکلات جابجایی سنگ از معدن تا محل مصرف و نیاز به برخی ویژگی‌های خاص که در همه سنگ‌های طبیعی وجود ندارد، همچنین، تخریب محیط زیست به دلیل استخراج بی‌رویه و افراط‌گونه، تمایل به استفاده از سنگ‌های مصنوعی افزایش پیدا کرده است و روی هم رفته، این مسائل باعث شده فعالان صنعت ساختمان به سمت سنگ‌های مصنوعی گرایش پیدا کنند.

امکان تولید در حجم انبوه، امکان تولید در هر جا و هر مکان، داشتن خواص دلخواه که متناسب با نیاز صنعت ساختمان باشد، تنوع و بسیار مزایای دیگر، از جمله فوائد استفاده از سنگ‌های مصنوعی است.

کورین یک نام تجاری است نه یک نوع سنگ !

سنگ کابینت کورین ، یکی از نمونه‌های عالی سنگ مصنوعی است اما جالب است بدانید که کورین نام این سنگ نیست!

در همین ابتدا برای کسانی که اهل استفاده دقیق‌تر از کلمات هستند، باید بگوییم که اصطلاح سنگ کابینت کورین ، به انگلیسی corian ، نام این سنگ نیست بلکه نام برندی است که این سنگ را تولید می‌کند و این اصطلاح، به صورت یک اشتباه همه‌گیر، در ایران باب شده است.

در واقع، کورین نام تجاری محصول یک تولید کننده امریکایی است که برای اولین بار نوعی سنگ مصنوعی به نام سالید سورفیس solid surface را به بازار ایران عرضه کرده است. به دلیل این که شرکت دوپونت، مبتکر و اولین تولید کننده سنگ مصنوعی سالید سورفیس در دنیا به حساب می‌آید و همین طور نخستین صادر کننده این سنگ به کشور ما بوده است، کورین ،که نام تجاری محصول شرکت دوپونت است، به هر نوع سنگ مصنوعی سالید سورفیس اطلاق شد و بین فعالان صنعت ساخت و ساز به سنگ کورین مشهور شد.

پس با اجازه شما ما نیز در این محتوا، به ناگزیر، همین عبارت اشتباه و همه‌گیر را به کار می‌بریم.سالید سورفیس solid surface

تاریخچه سنگ کورین

سنگ مصنوعی سالید سورفیس ، اولین بار در سال ۱۹۶۷ در شهر بوفالو از ایالت نیویورک، توسط یک شرکت امریکایی به نام دوپونت  DuPont  با نام تجاری کورین ساخته و به بازار عرضه شد.

با توجه به کیفیت مناسب سنگ سالید سورفیس ، بعدها به جز شرکت کورین ، شرکت‌ها و سازندگان دیگر هم اقدام به تولید این نوع سنگ مصنوعی کردند که با نام‌های دیگری شناخته می‌شوند. سنگ کورین از ترکیب موادی مانند اکلریک، رزین، رنگدانه‌های پیگمنت، ATH  یا سنگ معدن بوکیست و برخی مواد دیگر ساخته می‌شود.

معروف‌ترین رقبای شرکت کورین، در بازار ایران عبارتند از :

  •  ال جی ( LG )
  •  سامسونگ
  •  سوپر استون
  •  هانکس
  •  تکسانیت
  •  آتیستون
  •  کومه

به دلیل رایج شدن نام سنگ سالید سورفیس به کورین، ممکن است عبارت سنگ کورین سامسونگ یا سنگ کورین هانکس را از فروشندگان بسیاری بشنوید. چنین عبارتی مانند این است که یک فروشنده تلویزیون به شما پیشنهاد کند تلویزیون ۴۲ اینچ سامسونگ مدل ال‌جی بخرید!!!

کاربرد سنگ کابینت کورین ( سالید سورفیس )

همان طور که از عبارت سنگ کابینت کورین فهمیده می‌شود، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربرد‌های سنگ مصنوعی سالید سورفیس ، استفاده برای کانتر یا سنگ روی کابینت است. به دلیل این که سنگ کابینت کورین یا همان سنگ مصنوعی سالید سورفیس غیر متخلخل و یکدست است، یعنی هیچ گونه سوراخ یا خلل و فرجی ندارد، در مقابل نفوذ آب کاملا مقاوم است.  همین خاصیت باعث می‌شود در قسمت‌هایی که آبریزی وجود دارد این سنگ بسیار پرکاربرد باشد.

کاربرد سنگ کورین در ساختمان‌سازی 

سنگ کورین به جز کانتر کابینت، برای روشویی یا ظرفشویی، صفحه روی جزیره در آشپزخانه، صفحه میزهای آزمایشگاهی یا اداری و بسیاری جاهای مشابه قابل استفاده است.

موارد استفاده سنگ کورین به شرح زیر است:

  • استفاده در کانتر کابینت و جزیره
  • استفاده به عنوان سنگ اوپن
  • استفاده در بین کابینتی سنگی
  • کاربرد به عنوان سینک ظرفشویی و سنگ روشویی
  • قابل استفاده به عنوان کانتر میزهای اداری و آزمایشگاه‌ها
  • استفاده در فضاهای دکوراتیو
  • استفاده به عنوان سنگ میز ناهارخوری خصوصا انواعی که در آشپزخانه نصب می‌شوند.
  • و بسیاری موارد دیگر که کاربرد سنگی مقاوم در برابر رطوبت الزام داشته باشد.ویژگی‌های صفحه پیشخان کورین

ویژگیهای صفحه پیشخان کورین

  • در مقایسه با سنگ‌ها طبیعی، هزینه استفاده از سنگ مصنوعی کورین به مراتب به صرفه‌تر و اقتصادی‌تر است.
  • کورین قابلیت شکل‌پذیری و انعطاف بالایی دارد و برای هر شکل و هر طرح کابینتی، قابل استفاده است.
  • همانطور که اشاره شد سنگ کابینت کورین بسیار یکدست است، یعنی تمام حجم سنگ از جنس یکسانی ساخته شده است.
  • یکی از ویژگی‌های جالب سنگ کورین این است وقتی دو قطعه سنگ کنار هم قرار داده می‌شود، نصاب می‌تواند با استفاده از سنگ‌ساب، درز بین قطعات را محو کند.
  • هر چند شفافیت این سنگ به مرور کاهش پیدا می‌کند اما، کاهش شفافیت و همین طور هر نوع خط و خشی که ممکن است به مرور زمان بر روی سنگ کورین ایجاد شود، به وسیله‌ی سنگ‌ساب از بین می‌رود.
  • سنگ کورین به وسیله‌ی پرداخت و ساب زدن، دوباره نو‌نوار و صیقلی می‌شور.
  • مقاومت در برابر نفوذ آب، یکی دیگر از مزایا و ویژگی‌های سنگ کورین است.
  • سنگ کورین آنتی‌باکتریال بوده و به همین جهت، برای محیط‌های آزمایشگاهی و بیمارستانی، گزینه‌ی مناسبی است.

مزیتهای استفاده از سنگ مصنوعی کورین به عنوان پیشخان آشپزخانه

  1. به‌صرفه بودن از لحاظ قیمت در مقایسه با سنگ‌های طبیعی
  2. دوام بالا و عمر طولانی نسبت به سایر متریالی که به عنوان کانتر و پیشخان کاربرد دارد.
  3. مقاومت در برابر خط و خش
  4. نفوذ ناپذیری در برابر آب و رطوبت
  5. آنتی باکتریال سنگ کورین
  6. قابلیت فرم‌دهی و خم‌پذیری بسیار زیاد که این سنگ را برای هر طراحی مناسب می‌سازد.
  7. قابلیت ترمیم و تعمیر
  8. مقاوم بودن در برابر گرما و حرارات و ضربه و غیرقابل اشتعال بودن
  9. مقاوم در برابر انواع مواد شیمیایی مانند مواد شوینده و مواد اسیدی
  10. زیبایی، تنوع رنگی بالا، شفافیت و قابلیت جلاءچرا برای پیشخان بهتر است از انواع سنگ مصنوعی یا طبیعی استفاده کنیم؟

چرا برای پیشخان بهتر است از انواع سنگ مصنوعی یا طبیعی استفاده کنیم؟

همان طور که اشاره شد، گزینه‌های متعددی به عنوان صفحه‌ی روکابینتی وجود دارد که هر کدام، مزایا و معایب و البته زیبایی‌های خاص خود را دارند. با توجه به آنکه پیشخان و کانتر، سطحی است که بسیار در مقابل ضربه و خط و خش قرار دارد، استفاده از هر نوع صفحه‌ی روکابینتی معقول نیست. به عنوان مثال، هرگز از صفحه‌ی هایگلاس، به عنوان صفحه‌ی روکابینتی استفاده نمی‌شود، زیرا هایگلاس در برابر خط و خش بسیار آسیب‌پذیر است و نمی‌توان از آن به عنوان کانتر استفاده نمود.

مقاوم بودن در برابر ضربه و آسیب‌های احتمالی، یکی از مهم‌ترین امتیازاتی است که صفحه‌ی روکابینتی باید داشته باشد زیرا پیشخان اولین قسمتی در کابینت آشپزخانه است که دچار تخریب و آسیب می‌شود.

ما بر روی پیشخان کابینت‌ها، سبزی و سالاد خرد می‌کنیم، گوشت و مرغ قطعه قطعه می‌کنیم، ظرف و ظروف و بشقاب‌هایمان را قرار می‌دهیم و حتی غذا سرو می‌کنیم؛ بنابراین لازم است از پیشخانی استفاده کنیم که در وهله‌ی اول مقاوم باشد و در وهله‌ی دوم در برابر نفوذ آب و رطوبت آسیب‌پذیر نباشد و از همه مهم‌تر، نحوه‌ی تمیز کردن آن، سهل و آسان باشد.

خوشبختانه سنگ کابینت کورین تمام خصوصیات و ویژگی‌هایی را که برای یک کانتر خوب و کارآمد لازم است دارا است و از نظر قیمت، اقتصادی و مقرون به صرفه نیز هست.

البته به غیر از سنگ کورین ، گزینه‌های کامل و مناسب دیگری نیز وجود دارند که از جمله می‌توان به انواع سنگ‌های طبیعی مانند مرمر و یا انواع سنگ‌های مصنوعی با برندها و مدل‌های مختلف اشاره کرد که آن‌ها نیز در سبک و سیاق خود، می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برایتان باشند.

در انتها لازم است اشاره کنیم نگهداری و مراقبت از سنگ کورین بسیار آسان است. این سنگ قدرت انطباق‌پذیری و شکل‌گیری بسیار بالایی در ساخت دارد. بنابراین انواع مدل‌های کانتر کابینت آشپزخانه را می‌توانید با این سنگ سفارش دهید و حتی در صورتی که دوست دارید می‌توانید سینک ظرف‌شویی را نیز به شکل یکپارچه با کانتر، از همین متریال انتخاب کنید. به این‌ها اضافه کنید تنوع رنگ و طرح سنگ کورین را که در کمتری متریالی می‌توانید نمونه‌های آن را مشاهده کنید.

امیدواریم آنچه بیان شد برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد و از خواندن آن بهره‌ی کافی را برده باشید.

ازین که تا پایان همراه وب سایت آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *