اصول طراحی کابینت آشپزخانه ؛ آشپزخانه را بر اساس اصول طراحی کنید.

آشپزخانه را بر اساس اصول طراحی کنید

پر واضح است که هیچ تجهیزاتی بمانند کابینت ها، نقش مهم و اساسی در دکوراسیون و زیبایی آشپزخانه ندارد. کابینت ها اصلی ترین اجزای آشپزخانه شما هستند و چنانچه شیک و زیبا طراحی شوند، می توانند سالیان طولانی زینت بخش آشپزخانه شما باشند. هر انسانی ممکن است در بازه های زمانی مختلف، وسایل  آشپزخانه خود را عوض کند و یا لوازم جدیدی تهیه و جایگزین کند اما معمولا به ندرت کابینت های آشپزخانه زود به زود عوض می شوند.

چنانچه کابینت آشپزخانه از مواد و متریال خوبی ساخته شده باشد و طراحی آن منطبق بر اصول طراحی کابینت آشپزخانه های جدید باشد، شما می توانید سال های سال از زیبایی و کارایی آن ها در آشپزخانه تان لذت ببرید. تیم آکس چوب در این محتوا قصد دارد شما را با اصول طراحی کابینت آشپزخانه آشنا سازد و اطلاعاتی کاربردی در این زمینه به شما ارائه دهد. چنانچه قصد دارید به زودی برای آشپزخانه تان کابینت نصب کنید، این محتوا را بخوانید:

اصول طراحی کابینت آشپزخانه 

طراحی کابینت آشپزخانه دارای اصول و قواعدی است که در جهت کارایی و زیبایی آشپزخانه شما تنظیم شده است. رعایت کامل اصول طراحی کابینت آشپزخانه به شما این اطمینان را می دهد که آشپزخانه شما نهایت زیبایی و جذابیت را داشته باشد تا در مدت زمان کوتاهی از مد نیفتد.

دو سبک رایج در طراحی کابینت آشپزخانه:

قبل از سفارش دادن کابینت ها، باید بدانید با توجه به دکوراسیون داخلی منزل و سبک سلیقه ای که دارید، چه سبکی از کابینت آشپزخانه برای شما مناسب است.

کابینت آشپزخانه در دو سبک مدرن و کلاسیک عرضه می شود که به تفصیل در ادامه راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

  • کابینت کلاسیک:

سبک کلاسیک کابینت آشپزخانه در واقع همان کابینت های کلاسیک قدیمی هستند که در آن ها انواع تزئینات و جزئیات متداول به کار می رود. از کابینت های ساده کلاسیک تا کابینت های پر زرق و برق سلطنتی همه در مجموعه ی کابینت های کلاسیک دسته بندی می شوند. در طراحی کابینت های کلاسیک، انواع تزئینات و جزئیات برای زیباتر شدن کابینت ها به کار می رود که به اضافه شدن شکوه و جذابیت کابینت آشپزخانه کمک می کند.

  • کابینت مدرن:

در مقابل سبک کلاسیک کابینت آشپزخانه، کابینت مدرن وجود دارد که در آن هیچ خبری از تزئینات و پیچیدگی های کابینت کلاسیک نیست. کابینت مدرن در ساده ترین شکل ممکن طراحی می شود و بدون کمترین جزئیاتی در آشپزخانه شما قرار می گیرد. به طور معمول کابینت های مدرن، هیچ گونه برآمدگی یا جزئیاتی ندارند و تنها چیزی که در آن ها دیده می شود خط باریکی است که آن ها را از هم جدا می کند.

مدرن بودن یا کلاسیک بودن کابینت آشپزخانه، کاملا بر اساس سلیقه مشتری و نوع دکوراسیون داخلی منزل تعیین می شود. هر دوی این سبک ها، جدید و متداول هستند و طرفداران مخصوص به خود را دارند.

انتخاب رنگ در طراحی کابینت آشپزخانه:

بعد از آیتم انتخاب سبک کابینت در اصول طراحی کابینت آشپزخانه، به گزینه ی رنگ بندی کابینت می رسیم. در سبک کلاسیک، انتخاب رنگ ها معمولا محدودتر از سبک مدرن است و علت آن این است که سبک کلاسیک نشان دهنده ی دوران باستان گذشته است و همان طورکه می دانید در گذشته استفاده از رنگ های شاد و پر انرژی چندان رایج نبوده است. بنابراین از کابینت های کلاسیک انتظار نمی رود که در رنگ های غیر متداول دیده شوند.

اما کابینت های مدرن در هر رنگ معمول و غیر معمولی طراحی و تولید می شوند و تنها سلیقه مشتری ست که در این زمینه اثر گذار است. با این وجود، باید رنگ کابینت آشپزخانه تان را بر اساس قواعد و اصول طراحی کابینت آشپزخانه انتخاب کنید تا زیبایی آشپزخانه شما بیشتر به چشم آید.

اصول طراحی کابینت آشپزخانه در انتخاب رنگ کابینت می گوید، فارغ از سبک مدرن یا کلاسیک بودن کابینت ها، باید به متراژ و میزان نورگیری فضای عمومی آشپزخانه تان دقت کنید. به عنوان مثال در یک آشپزخانه کوچک که پنجره ای ندارد، بهتر است از کابینت های مشکی یا قهوه ای سوخته استفاده نکنید زیرا آشپزخانه شما را کوچک تر از حد واقعی آن و دلگیر نشان می دهد.

هر چه متراژ آشپزخانه شما کوچکتر است، لزوم استفاده از رنگ های روشن مانند سفید، یخی، طوسی روشن، آبی آسمانی و رنگ هایی ازین قبیل، بیشتر است. از آنجا که رنگ های روشن معمولا سرد هستند، بهتر است در جزئیات و تزئینات آشپزخانه از رنگ های گرم استفاده کنید تا به تعادل مطلوبی در زیبایی برسید.

اگر فضای آشپزخانه شما بزرگ است، شما می توانید از رنگ های تیره تر هم استفاده کنید و تنها آیتمی که باید بدان توجه کنید، نورپردازی است.

نورپردازی در طراحی آشپزخانه:

اصول طراحی کابینت آشپزخانه می گوید، نورپردازی بهتر و بیشتر، فضای عمومی شما را بزرگ تر و دلباز تر نشان می دهد بنابراین سعی کنید آشپزخانه تان پنجره داشته باشد. پنجره را با پرده های ضخیم نپوشانید و اجازه دهید نور طبیعی آفتاب به درون آشپزخانه بتابد.

چنانچه نور طبیعی محیط را به حد کافی دریافت نمی کنید یا اصلا دریافت نمی کنید، باید سیستم نورپردازی قوی تر در آشپزخانه تان تعبیه کنید تا بتواند این نقیصه را جبران کند. نورپردازی خوب و کافی می تواند آشپزخانه شما را بزرگتر از حد معمول و دلباز تر نشان دهد. هر چه کابینت های آشپزخانه شما تیره تر باشند، نیاز به نورپردازی بیشتر است. کابینت های روشن تر به دلیل بازتاب نور بالاتری که دارند، همان نوری که دریافت می کنند را به طور کامل منعکس می کنند و نیازی به نورپردازی قوی ندارند.

اصول طراحی کابینت آشپزخانه و نور پردازی

جنس و متریال کابینت آشپزخانه:

فارغ از نورپردازی و رنگ در اصول طراحی کابینت آشپزخانه ، متریال و جنس کابینت هم از اهمیت بسزایی برخوردار است علی الخصوص که جنس و متریال کابینت، تعیین کننده قیمت و بهای آن نیز هست. طبیعی است هر چه جنس کابینت شما بهتر و از مواد مرغوب تری ساخته شده باشد، علاوه بر اینکه قیمت بیشتری دارد، دوام و ماندگاری بالاتری هم دارد. متریال کابینت آشپزخانه بر اساس میزان بودجه، زیبایی، کارایی، محیطی که قرار است کابینت در آن نصب شود و سبکی که قرار است انتخاب کنید، تعیین می شود. در ادامه به چند متریال رایج که در کابینت آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند، اشاره می کنیم:

  • کابینت MDF:

متریال ام دی اف از خرده های چوب که با چسب بسیار قوی به یکدیگر متصل شده اند تشکیل می شود. کابینت ام دی اف، متداول ترین نوع کابینتی است که در آشپزخانه های ایرانی رایج است و به آن کابینت اقتصادی گفته می شود زیرا قیمت آن متوسط و مناسب است.

  • کابینت هایگلاس:

متریال هایگلاس از ام دی اف خام که به وسیله روکش پلکسی گلس پوشیده شده، تشکیل شده است. بهای کابینت هایگلاس از ام دی اف بیشتر است و به علت بازتاب نور حداکثری که دارد، زیبایی منحصر بفردی را به آشپزخانه شما هدیه می دهد. رنگ های روشن کابینت هایگلاس برای آشپزخانه های کوچک گزینه ی مناسبی هستند.

 

اصول طراحی کابینت آشپزخانه هایگلاس

  • کابینت ممبران:

متریال ممبران که نام دیگر آن وکیوم است، از ام دی اف خام که با دستگاه CNC طراحی شده و به وسلیه ی روکش PVC وکیوم شده است، تشکیل می شود. کابینت ممبران در سبک کلاسیک کابینت آشپزخانه کاربرد بسیاری دارد و به دلیل استفاده از لایه ی PVC ضد آب و رطوبت است. قیمت کابینت ممبران از کابینت ام دی اف، اندکی گران تر است.

  • کابینت PVC:

متریال PVC در واقع پلاستیک فشرده است و به همین علت کاملا ضد آب است. استفاده از کابینت پی وی سی در تمام آشپزخانه، چندان رایج نیست مگر این که توجیه خاصی داشته باشد. معمولا از کابینت PVC در زیر سینک ظرفشویی  یا کابینت های حمامی استفاده می شود. این نوع کابینت از نظر قیمتی، گرانبها ست.

  • کابینت HPL:

متریال HPL، از ام دی اف خام تشکیل شده است که به وسیله ی یک لایه ی بسیار مقاوم پوشانده شده است. کابینت های HPL دوام و ماندگاری فوق العاده ای دارند و از نظر قیمت بسیار گران تر از انواع دیگر هستند.

اصول طراحی کابینت آشپزخانه hpl

  • کابینت فلزی:

امروزه استفاده از فلز در کابینت سازی چندان مرسوم نیست. یکی از مصارف اصلی کابینت های فلزی، استفاده از اسکلت آن ها ست ؛ چرا که بهای کلی کابینت را کاهش می دهد. کابینت های فلزی بر اثر رطوبت زنگ می زنند و زیبایی چندانی ندارند.

  • کابینت چوبی:

چوب گرانبها ترین متریالی ست که در ساخت کابینت استفاده می شود. کابینت های چوبی در سبک کلاسیک کابینت آشپزخانه کاربرد دارند و زیبایی منحصر بفردی دارند. تمام ویژگی هایی که در چوب طبیعی وجود دارد را می توان در کابینت های چوبی مشاهده کرد. ساخت کابینت های چوبی علاوه بر اینکه بسیار گران قیمت و فاخر است، زمان بر نیز هست و احتیاج به مهارت بسیار بالای سازنده دارد. با وجود این، یک کابینت چوبی ارزش آن را دارد که هزینه ی زیادی بابت آن بپردازید و زمان زیادی را به انتظار بنشینید.

سخن پایانی:

رعایت اصول طراحی کابینت آشپزخانه به شما کمک می کند با توجه به موقعیت محیطی آشپزخانه، بتوانید بهترین کابینت را انتخاب کنید. تناسب مهم ترین چیزی ست که در طراحی کابینت آشپزخانه وجود دارد. بنابراین باید با توجه به ویژگی هایی که گفته شد، متناسب ترین نوع کابینت را از نظر جنس ، رنگ ، سبک و میزان نوردهی آشپزخانه انتخاب کنید. ازین که این محتوا را در وب سایت آکس چوب مطالعه کردید سپاسگزاریم.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *