طراحی کابینت

چگونه بهترین مدل کابینت را انتخاب کنیم؟

طراحی آشپزخانه نقش مهمی در زیبایی خانه دارد. وجود کابینت‌هایی شکیل و زیبا که هماهنگ با سبک دکوراسیون منزل باشند، در جلوه و نمای خانه و آشپزخانه بسیار مهم‌ هستند. پس از آن که آشپزخانه‌های اوپن بخش لاینفک خانه‌های ایرانی شدند، انواع طراحی کابینت آشپزخانه از اهمیت بسیار بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شدند. چرا که آشپزخانه اوپن، فضایی کاملا در دیدرس است و مهم است که هماهنگی بین اجزای آن و فضای اتاق نشیمن وجود داشته باشد.

در این مقاله قصد داریم انواع طراحی‌ کابینت آشپزخانه را به شما معرفی کنیم. اگر به دنبال طرحی جدید برای آشپزخانه خود هستید، این محتوا از آکس چوب از دست ندهید. در این مقاله سعی داریم نگاهی کلی و مختصر به انواع طراحی و مدل‌های کابینت آشپزخانه بیندازیم.

مدل‌های طراحی کابینت آشپزخانه

طراحی انواع کابینت  آشپزخانه عمدتا بر اساس مدل اصلی آشپزخانه چیده می شود. آشپزخانه های امروزی شش طرح کلی دارند که در زیر به طور خلاصه به آن ها اشاره می کنیم:

  • آشپزخانه U شکل

طراحی این آشپزخانه به شکل U انگلیسی است. این مدل، بیشترین کارایی را در بین مدل‌های آشپزخانه دارد و تنها مدلی است که می‌توان تعداد بسیار زیادی کابینت را در آن جاسازی کرد. در آشپزخانه‌های U شکل، اگر به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد، می‌توان به راحتی جزیره تعبیه کرد.

  • کابینت آشپزخانه L شکل

آشپزخانه طرح L  انگلیسی، از دو دیوار، که ممکن است هم اندازه باشند و یا یکی از دو دیوار بلندتر از دیگری باشد، تشکیل شده است.

  • آشپزخانه های تک دیوار

این مدل از آشپزخانه به شکل تک‌دیوار است. به همین دلیل، آشپزخانه بخشی از اتاق نشیمن و فضای هال به حساب می‌آید. معمولا خانه‌هایی دارای این طراحی هستند که از نظر متراژ کوچک و مینیمال باشند.

طراحی چنین آشپزخانه‌ای در سبک مدرن کاربرد دارد. لازم است به وسیله‌ی فضاسازی مناسب، مانند اختلاف رنگ دیوارها یا پهن کردن دو فرش مجزا، دو فضای آشپزخانه و اتاق نشیمن را از یکدیگر تفکیکی نمایید.

  • آشپزخانه نیم جزیره یا دارای کانتر اوپن

آشپزخانه‌های نیم‌جزیره، همان آشپزخانه‌هایی است که ما با نام آشپزخانه اوپن می‌شناسیم. در این مدل، یک سمت کانتر یا پیشخان، به دیوار متصل است و حالتی نیم‌جزیره بین اتاق نشیمن و آشپزخانه ایجاد می‌کند.

  • آشپزخانه جزیره‌دار

اگر مساحت آشپزخانه به اندازه کافی بزرگ باشد، می‌توان از کانتر جزیره برای زیباتر شدن فضا و همچنین بهره‌وری بیشتر استفاده نمود. در مدل آشپزخانه U شکل، L شکل، آشپزخانه‌ی دارای کانتر اوپن و آشپزخانه‌های تک‌دیوار می‌توان جزیره تعبیه نمود.

جزیره کانتری محبوب و دوست‌داشتنی در آشپزخانه است و علاوه بر افزایش کارایی، فضای آشپزخانه را زیباتر می‌کند. همچنین در آشپزخانه‌هایی که فضای نشیمن و آشپزخانه یکسان است، جزیره می‌تواند به عنوان جدا‌کننده دو فضا به کار رود.

  • آشپزخانه طویل و باریک

آشپزخانه‌های طویل و باریک، مدلی از آشپزخانه هستند که به صورت مستطیلی بلند و کشیده تعبیه می‌شوند. در این مدل از آشپزخانه، بسته به اندازه فضا، از دو ردیف کابینت روبه‌روی هم استفاده می‌شود. اگر آشپزخانه چنان باریک باشد که با تعبیه دو ردیف کابینت تردد در آن مشکل شود، تنها از یک ردیف کابینت استفاده می‌شود.

این شش مدل طراحی آشپزخانه نقش مهمی در طراحی کابینت‌ها دارند. در واقع کابینت‌ها بر اساس طراحی و ابعاد آشپزخانه انتخاب می‌شوند. به طور مثال، در مدل آشپزخانه U شکل، کابینت‌ها عمدتا به شکل U تعبیه می‌شوند.

  • طراحی کابینت آشپزخانه کلاسیک

مدل آشپزخانه کلاسیک، مملو از جزئیات و حکاکی‌های ریز و درشت است. دستگیره‌ها، شیرآلات و حتی سینک ظرف‌شویی باید نمایی فاخر و کلاسیک داشته باشند. بدنه و درب کابینت‌های کلاسیک، عمدتا با حکاکی‌ها و گل‌دکوراتیوهای ریز و درشت تزئین می‌شوند.

در سبک کلاسیک، جزئیاتی که نمایانگر سبک مدرن هستند، معمولا پنهان می‌شوند. به عنوان مثال، هود آشپزخانه در کاوری از جنس کابینت مخفی می‌شود.

در کابینت کلاسیک، معمولا چند کابینت ویترینی و تزئینی نیز وجود دارد و فضایی را ایجاد می‌کند تا وسایل و ظروف فاخر و دکوراتیو خود را در آن‌ها قرار دهید. همچنین، به قرینه‌سازی در فضا، توجه ویژه‌ای می‌شود. همگی این خصوصیات باعث می‌شوند که کابینت کلاسیک برای خانه‌ها و آشپزخانه‌های کوچک مناسب نباشد.

این سبک مخصوص خانه‌های بزرگ و اشرافی است تا بتواند زیبایی خود را به  طور کامل به نمایش بگذارد. همچنین، وسایل و لوازم منزل، از جمله فرش‌ها و مبلمان، باید به سبک کلاسیک انتخاب شوند. از مشهورترین نمونه‌های کابینت کلاسیک می‌توان به کابینت تمام چوب، کابینت روکش چوب و کابینت ممبران اشاره کرد.

بهترین طراحی کابینت آشپزخانه

پیشرفت تکنولوژی و ذوق طراحان باعث شده مدل‌های مختلفی از کابینت آشپزخانه به بازار عرضه شود تا بتوان هر فضایی را با آن دیزاین کرد. طراحی‌های جدید از کمترین فضا، بیشتری بهره‌وری را می‌گیرد وحتی پلان‌های کوچک را به یک آشپزخانه مفید و کاربردی تبدیل می‌سازد. آشپزخانه پُر رفت و آمدترین قسمت خانه است و محلی است که نظم، انضباط، پاکیزگی و بهداشت در آن حرف اول را می‌زند؛ بنابراین مهم است که طرح  و مدل آن با میل مشتری و مطابق با جدیدترین سبک‌های طراحی حال حاضر دنیا باشد. طراحی کابینت آشپزخانه با توجه به متراژ و فضاهای پرت موجود، وجود یا عدم وجود پنجره، میزان دریافت نور، سبک دکوراسیون منزل، سلیقه‌ی مشتری و نیاز او انجام می‌شود و بهترین نوع آن، طرحی است که بیشترین همخوانی و هماهنگی را به سبک دکوراسیون منزل داشته باشد.

امروزه بسیاری از طراحان از نرم‌افزارهای طراحی سه بعدی استفاده می‌کنند تا قبل از ساخت کابینت، مشتری را از طرح پیشنهادی آگاه سازند. با این کار، سلیقه‌ی مشتری به بهترین نحو ممکن اعمال می‌شود، کاستی‌ها رفع می‌شود، از دوباره‌کاری پرهیز می‌شود و سازنده کابینت نیز با اطمینان بیشتری کارش را پیش می‌برد.

نواع طراحی کابینت آشپزخانه

دانش دکوراسیون داخلی ساختمان، طرح‌ها و مدل‌های مختلفی از چیدمان و سبک کابینت‌ها را که برای فضاهای مختلف مناسب باشد و در عین حال بتواند سلایق مشتری را به خوبی پوشش دهد، عرضه کرده است. شناخت کامل طرح‌ها و سبک‌های مختلف کابینت باعث می‌شود مشتری با ویژگی‌های هر مدل بهتر آشنا باشد و بتواند کابینت‌های مناسب‌تری را انتخاب کند. قبل از معرفی طرح‎‌های مختلف کابینت لازم است بگوییم، سبک و طرح کابینت کاملا با متریال آن متفاوت است.

در هر سبک کابینت، کابینت‌ها ممکن است با متریال و مواد مختلفی ساخته شوند؛ به عنوان مثال، کابینت ممبران، کابینت ام دی اف و یا کابینت تمام چوب به هیچ وجه نشان دهنده‌ی سبک و مدل کابینت نیستند؛ بلکه این‌ها جنس و متریال کابینت هستند که ممکن است در سبک‌های مختلفی قابلیت اجرا داشته باشند. در ادامه به معرفی بیشتر طراحی کابینت آشپزخانه می‌پردازیم:

 

طراحی کابینت نئوکلاسیک

کابینت نئوکلاسیک سبکی تلفیقی و میانه است که زمان پیدایش آن به قرن ۱۹ میلادی و عصر ویکتوریا بر می‌گردد. این سبک ویژگی‌های کابینت مدرن و کلاسیک را به‌نسبت دارد و قدرت تطبیق بالایی با وسایل منزل دارد. در آشپزخانه‌های نئوکلاسیک، درب‌های کابینت دارای حکاکی هستند، اما دیگر از جزئیات اضافه، مانند گل دکوراتیو یا پایه‌های جزیره خبری نیست. لوستر آویز، کلید و پریز، شیرآلات و دستگیره‌ها باید به سبک کلاسیک یا نئوکلاسیک انتخاب شوند.

در این مدل هم هود به وسیله‌ی کاور هود پوشانده می‌شود و یکی دو کابینت ویترینی در آشپزخانه دیده می‌شود. رنگ رایج کابینت‌های نئوکلاسیک، از خانواده‌ی رنگی خنثی است و استفاده از المان‌های چوبی، مانند شلف‌های بدون دربِ چوبی در این سبک رایج هستند.کابینت تمام چوب، کابینت روکش چوب، کابینت ممبران و مدل‌‎های مختلف کابینت‌های رنگ از رایج‌ترین نمونه‌های این سبک هستند.

طراحی کابینت مدرن مینیمال


امروزه مینیمالیسم جایگاه ویژه‌ای بین دکوراسیونرهای داخلی پیدا کرده است. پرهیز از هر وسیله‌ی اضافه و زندگی کردن با وسایل و لوازم چند منظوره از رایج‌ترین ویژگی‌های این سبک است. در آشپزخانه‌های مینیمال، از اندک جزئیاتی که در سبک مدرن کاربرد دارد نیز پرهیز می‌شود تا آشپزخانه ساده‌تر به نظر برسد. این سبک برای آشپزخانه‌های نقلی و کوچک بسیار مناسب است و به شدت بر وسعت بصری فضا می‌افزاید؛ البته برای آشپزخانه‌های بزرگ هم کاربرد دارد!

در این سبک، بیشتر از کابینت‌های رنگ روشن و براق، استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال کابینت‌ های گلاس سفید از رایج‌ترین نمونه‌های آشپزخانه به سبک مینیمال است. کابینت‌های مینیمال معمولا بدون دستگیره هستند و سعی می‌شود تا حد ممکن از هرگونه جزئیات اضافه در ظاهرشان اجتناب شود.

از مشهورترین نمونه‌های کابینت مدرن می‌توان به کابینت ام‌دی‌اف و کابینت هایگلاس اشاره کرد. مدل‌های کابینت بدون دستگیره، کابینت دستگیره نواری، کابینت دستگیره مخفی و مدل‌های کابینت با دستگیره‌های کشیده و بلند، همگی در گروه کابینت مدرن جای دارند.

طراحی کابینت سبک روستیکیکی

از جذاب‌ترین نمونه‌های طراحی کابینت آشپزخانه، سبک روستیک است. روستیک به معنای روستایی است و برگرفته از المان‌های روستایی ایتالیا است. این سبک به شدت با طبیعت و المان‌های برگرفته از آن همخوانی دارد. هر چیزی که شما را یاد روستا بیندازد می‌تواند بخشی از یک آشپزخانه روستیک باشد؛ سبدهای حصیری، گلیم، وسایل چوبی تراش نخورده، لوازم سنگی و فلزی همگی بخش‌های جذابی از یک آشپزخانه روستیک هستند. چوب طبیعی بیشترین متریالی است که در سبک روستیک کاربرد دارد.

سبک روستیک، سبکی نخراشیده است و المان‌های آن به حالت طبیعی خودشان کاربرد دارند! به عنوان مثال در یک آشپزخانه روستیک از یک میز ناهارخوری که سطح آن یک اسلب چوب با کناره‌های تراش نخورده است استفاده می‌شود. شاید در ظاهر چنین آشپزخانه‌ای قدیمی یا کهنه به نظر برسد اما این سبک این روزها طرفداران خاص خود را دارد و اتفاقا جزو مدل‌های گرانقیمت دکوراسیون به حساب می‌آید.

طراحی کابینت سبک بوهواز

پرطرفدارترین مدل‌هایی که این روزها هم ترند است، سبک بوهو یا بوهمیان است. سبک بوهو نیز سبکی روستایی است اما زمختی سبک روستیک را ندارد. در این سبک از المان‌های روستایی اما ظریف و مینیمال استفاده میشود. لوازم چوبی و خصوصا حصیری جایگاه ویژه‌ای در سبک بوهو دارند. این سبک وابسته به المان‌های محلی است؛ فرقی نمی‌کند در چه منطقه جغرافیایی زندگی می‌کنید؛ هر چیز محلی و سنتی که ریشه در فرهنگ داشته باشد، جایی در آشپزخانه سبک بوهو خواهد داشت.

در این سبک، در پس‌زمینه (کابینت‌ها و کاشی‌های آشپزخانه) از رنگ‌های خنثی و روشن استفاده می‌کنند و در جزئیات از وسایل و لوازم رنگی استفاده می‌شود. به طور کلی، سبک بوهو محدود به قاعده و نظم خاصی نیست و همین گزینه، باعث راحتی و آرامش بیشتر بیننده می‌شود. گل‌ها و درختان طبیعی از اصلی‌ترین لوازم رایج در یک خانه و آشپزخانه با دکوراسیون بوهو هستند.

برای تزیین آشپزخانه بوهو می‌توانید از قفسه‌های روباز، کاشی‌های سنتی، گلیم، گل‌های طبیعی، فنجان‌های چیده شده روی هم، تخته گوشت‌های ایستاده، دستمال‌هایی با طرح‌های چهارخانه با رنگ‌های شاد استفاده کنید.

طراحی کابینت سبک ساحلی

یکی از سبک‌های جذاب امروزی، کابینت‌های مدل ساحلی است. در این سبک از رنگ‌هایی که یک خانه‌ی ساحلی را به یاد شما بیندازند، استفاده می‌شوند. کابینت‌های ساحلی معمولا به رنگ سفید یا آبی روشن هستند و رنگ خاکستری و چوب طبیعی نیز به عنوان عنصر مکمل به کار می‌رود. آشپزخانه‌های سبک ساحلی یا کابینت مدرن دارند یا نئوکلاسیک! چنین آشپزخانه‌هایی معمولا ساده هستند و  قفسه‌های روباز جزء مهمی در دکوراسیون آن است. وجود میز ناهارخوری و یک گلدان با گل‌های طبیعی، زیبایی یک آشپزخانه ساحلی را تکمیل می‌کند. استفاده از رنگ‌های روشن و نورهای زیبا و به طور کلی خلق یک فضای دلباز ساحلی، مهم‌ترین ویژگی آشپزخانه سبک ساحلی است.

طراحی کابینت آشپزخانه کوچک

اگر آشپزخانه‌ی کوچک دارید، بهترین طراحی کابینت آشپزخانه مدرن و ساده است. کابینت‌های مدرن به دلیل سادگی، باعث می‌شوند فضای آشپزخانه مرتب‌تر به نظر برسد. همچنین کابینت‌های مدرن عمدتا بلندتر و کشیده‌تر از کابینت‌های کلاسیک طراحی می‌شوند. این مزیت باعث می‌شود بتوانید به راحتی وسایل و لوازمی که مصرف کمتری برایتان دارند، در قسمت‌های بالای کابینت جای دهید.

نورپردازی در سبک کابینت مدرن، جایگاه خاصی در زیبایی آشپزخانه دارد. زیر و بالای کابینت‌های ردیف بالایی معمولا نورهای مخفی کار گذاشته می‌شود که به جذابیت کابینت‌ها و روشن‌تر شدن فضای آشپزخانه کمک شایانی می‌کند.

کابینت‌های تمام چوب، روکش چوب، کابینت رنگ پولیشی، کابینت hpl و کابینت pvc و همچنین کابینت استیل در گروه کابینت‌های گرانقیمت دسته‌بندی می‌شوند.

 

تعرفه و نحوه سفارش طراحی کابینت آشپزخانه

طراحی و انتخاب مدل کابینت، بیش از هر چیز با متراژ و فضای آشپزخانه در ارتباط است؛ به عنوان مثال، اگر متراژ آشپزخانه شما کوچک است، نمی‌توانید از سبک‌های رومی، کلاسیک یا کابینت‌های فرانسوی استفاده کنید! به طور کلی، هر چه متراژ آشپزخانه بزرگتر باشد، به همان اندازه دست شما باز است تا مانور بیشتری در سبک و رنگ کابینت‌ها داشته باشید.

مسئله نور و همخوانی با چیدمان و دکوراسیون داخلی منزل، آیتم‌ دیگری است که در وهله‌ی بعدی باید مد نظر قرار دهید. وجود هارمونی و هماهنگی با دکوراسیون منزل باعث می‌شود کابینت‌ها زیباتر به نظر برسند. با مد نظر گرفتن این آیتم‌ها و البته مقدار بودجه‌ای که قصد دارید هزینه کنید، می‌توانید کابینت مورد نظرتان را سفارش دهید. قیمت تمام شده‌ی کابینت تابعی از سبک و متریال کابینت است.

برخی متریال مانند چوب طبیعی، قیمت بسیار بالاتری نسبت به نمونه‌های شبه چوب مانند ام دی اف دارند. پیشنهاد ما این است اگر با دانش طراحی دکوراسیون آشنایی ندارید، حتما نظر طراحان را جویا شوید. طراحان کابینت با توجه به امکانات موجود، متراژ آشپزخانه و سلیقه‌ی شما می‌توانند بهترین مدل کابینت را پیشنهاد دهند. 

جهت دریافت مشاوره همین حالا با مشاوران ما تماس بگیرید