فرق کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک ؛ کدام کابینت برای آشپزخانه‌ی ما بهتر است؟

فرق کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک

 کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک

یکی از زیباترین کابینت‌های آشپزخانه ، انواع کابینت آن است که باعث جلوه و شکوه ویژه‌ای در آشپزخانه می‌‌شوند. کابینت‌های سبک کلاسیک ، از گذشته تا به امروز همواره مورد استفاده قرار می‌گرفتند و در واقع مُد بوده‌اند و طرفدارانِ همیشگی خود را داشته‌اند و امروزه نیز، به خیل طرفداران آن‌ها اضافه شده است. اگر به دنبال یک کابینت زیبا و باشکوه، با المان‌های سلطنتی و تجملی هستید، کابینت کلاسیک و در مقیاس ساده‌تر آن، کابینت نئوکلاسیک ، گزینه‌ی مناسبی برای آشپزخانه شما خواهد بود؛ البته به شرط آنکه فضای آشپزخانه و منزل شما، شرایط پذیرش چنین کابینت‌هایی را داشته باشد. در ادامه همراه ما باشید تا راجع به این دو مدل کابینت و تفاوت‌های میان‌شان بیشتر بدانیم. از شما دعوت می‌کنیم مخاطب این محتوا در آکس چوب باشید:

 

مشاهده خلاصه این مقاله به صورت ویدیو پادکست

 

 

 

 

فرق کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک در چیست؟

چنانچه به سبک کلاسیک و المان‌های اشرافی علاقمند هستید، احتمالا نام کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک را شنیده‌‌اید و تا حدودی با سبک کار آن، آشنایی دارید؛ اما این دو سبک، در عین حالی که شباهت‌های بسیاری به هم هستند، تفاوت‌های بسیاری نیز از نظر ظاهری دارند.

کابینت نئوکلاسیک رنگی

برای درک بهتر موضوع باید اشاره کنیم که کابینت آشپزخانه در دو سبک کلی کابینت کلاسیک و کابینت مدرن ، تولید می‌شود. کابینت کلاسیک برگرفته از مدل‌های باستانی و کلاسیک بناهای تاریخی و اشرافی در قرن‌های گذشته است؛ خصوصا ساختمان‌ها و بناهای رومی، در مدل کابینت کلاسیک نقش عمده‌ای دارند و طرح کلی این کابینت‌ها، از آن‌ها الهام می‌گیرد.

بسیاری از انواع کابینت کلاسیک ، برگرفته از مدل‌های ستون‌های تخت ‌جمشید هستند و مدل‌های بومی و سنتی ایرانی دارند. در هر صورت به خواست مشتری، مدل‌ها و سبک‌های مختلفی برای کابینت کلاسیک وجود دارند که می‌تواند زینت‌بخش منزل شما باشد و با دکوراسیون منزل شما هماهنگ بوده و هم‌خوانی داشته باشد.

در مقابل کابینت کلاسیک و المان‌های پر زرق‌ و برق و مدل‌های اشرافی‌اش، کابینت مدرن قرار دارد که سادگی، اصلی‌ترین ویژگی‌ آن است. کابینت مدرن بسیار ساده است و به دلیل همین ویژگی، حتی در آشپزخانه‌های بسیار کوچک و مینیمال، قابلیت اجرا دارد. انواع کابینت‌های بدون دستگیره ، کابینت‌های دستگیره‌ نواری، کابینت ام‌دی‌اف و کابینت هایگلاس ، در زمره‌ی کابینت مدرن قرار دارند و فضایی مدرن و بسیار شیک را در آشپزخانه‌‌های کوچک و بزرگ به وجود می‌آورند.

کابینت کلاسیک ایتالیاییو اما کابینت‌های نئوکلاسیک ؛ دقیقا چیزی مابین این دو سبک کابینت هستند! یعنی نه به سادگی کابینت‌های مدرن هستند و نه به پیچیدگی و طرح‌‌های پر زرق و برق کابینت‌های کلاسیک می‌باشند. کابینت‌های نئوکلاسیک ، طرح‌ها و مدل‌های نسبتا ساده دارند اما به سادگی کابینت‌های مدرن نیز نیستند. این کابینت‌ها در واقع، هم طرح و مدل‌های سنتی و کلاسیک دارند و هم آمیخته با سادگی کابینت‌های مدرن هستند.

با این توضیح، پر واضح است که مهم‌ترین فرق کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک در این است که کابینت‌های نئوکلاسیک بسیار ساده‌تر از کابینت‌های کلاسیک می‌باشند و در واقع، کابینت نئوکلاسیک همان سبک و سیاق کابینت کلاسیک را دنبال می‌کند اما شکل و ظاهر آن به سمت مدرنیته و مدل‌های ساده‌تر گرایش پیدا کرده است.

تاریخچه‌ی پیدایش سبک نئوکلاسیک

سبک نئوکلاسیک ، برگرفته از دوره رنسانس روم و یونان باستان است که زمان پیدایش و تولد آن به قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی که موسوم به دوره ویکتوریایی است، برمی‌گردد. به طور خلاصه، سبک نئوکلاسیک ، آمیخته شده از تمایلات مدرن انسان امروز با ویژگی‌های کلاسیک و سنتی انسان دیروز است. زیبایی، سادگی، تنوع رنگ‌ بیشتر،  استفاده از خطوط منحنی و نرم، بکارگیری نورپردازی مدرن و … از ویژگی‌های بارز سبک نئوکلاسیک است که باعث زیبایی و جذابیت هر چه بیشتر این مدل از طراحی داخلی ساختمان می‌شود.

فرق کابینت کلاسیک با کابینت نئوکلاسیک

با توضیحاتی که در بالا بدان اشاره شد، احتمالا به راحتی می‌توانید فرق‌های اساسی بین کابینت مدرن، کلاسیک و نئوکلاسیک را تشخیص دهید:

  • نمونه ای از کابینت کلاسیک با رنگ روشن همانطور که اشاره شد، کابینت کلاسیک ، سبکی شلوغ و پُر کار است و جزئیات و ریزه‌کاری‌های درشت و کوچک، به وفور در آن یافت می‌شود، اما در کابینت نئوکلاسیک اگر چه بدنه‌ی کابینت‌ها دارای طرح‌ و مدل است، اما طرح و مدل آن، چنان شلوغ و پُر جزئیات نیست که مطابق میل ساده‌پسندان نباشد.
  • کابینت کلاسیک به دلیل آنکه شلوغ و با جزئیات نسبتا زیاد است، مناسب آشپزخانه‌های بزرگ و وسیع است. کابینت کلاسیک در آشپزخانه‌های مینیمال و کوچک، قابل استفاده نیست زیرا این کابینت‌ها، خود به ذاته، شلوغ هستند و نباید در آشپزخانه‌های کوچک نصب شوند. همانطور که می‌دانید، استفاده از دکوراسیونی که باعث شلوغی بیشتر فضای آشپزخانه شوند، فضا را کوچک‌تر و پرازدحام می‌کند.

اگر طرفدار سبک کلاسیک هستید و از نظر متراژ، آشپزخانه‌ای باز و بزرگ ندارید، می‌توانند از کابینت‌های نئوکلاسیک استفاده کنند. این کابینت‌ها به دلیل طرح و مدل ساده‌تری که نسبت به کابینت‌های کلاسیک دارند، برای آشپزخانه‌های متوسط و نسبتا کوچک نیز مناسب هستند و می‌توانند فضایی آرام و دلنشین را ایجاد کنند.

  • نگهداری و تمیز‌کاری کابینت کلاسیک از کابینت نئوکلاسیک دشوارتر است و علت آن نیز، طرح‌ها و منبت‌های شلوغی است که در بدنه‌ و یراق‌های کابینت کلاسیک وجود دارد. آشپزخانه‌، فضایی است که پخت‌وپز در آن انجام می‌شود و ذرات چربی و گردوخاک، باعث چرب شدن کاشی‌ها، دیوارهای آشپزخانه، کابینت‌ها و سایر قسمت‌های آن می‌شود. به دلیل آنکه کابینت‌های کلاسیک دارای طرح‌ها و جزئیات مختلف هستند، لازم است تلاش بیشتری برای تمیز‌کاری آشپزخانه‌های کلاسیک به خرج دهید و این در حالی است که آشپزخانه‌های نئوکلاسیک به دلیل سادگی بیشتر، آسان‌تر تمیز می‌شوند.
  • دیگر فرق کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک ، در قیمت تمام‌شده‌ی کابینت‌های آشپزخانه است. کابینت‌ آشپزخانه ، از هر متریالی که ساخته شده باشد، هر چه پُر کارتر باشد و جزئیات بیشتری بر روی بدنه‌ی‌ خود داشته باشد، پروسه‌ی ساخت و تولید دشوارتر و طولانی‌تری خواهد داشت و این مساله، قیمت تمام شده‌ی کابینت را بالا می‌برد؛ بنابراین طبیعی است که کابینت‌های کلاسیک از کابینت‌های نئوکلاسیک گرانقیمت‌تر باشند هر چند که متریالی که در ساخت آن‌ها بکار رفته شده باشد، یکسان باشد.

کابینت نئوکلاسیک طوسی با جزیرهعمده متریالی که در ساخت این دو مدل کابینت به کار می‌رود، چوب طبیعی ، کابینت ممبران و کابینت پولیشی است. هر سه این کابینت‌ها، هر چه پُر جزئیات‌تر باشند، قیمت بیشتری خواهند داشت؛ خصوصا کابینت چوبی که هر چه دارای ریزه‌کاری‌های بیشتری باشد، زحمت و زمان بیشتری را برای ساخت و تولید می‌طلبد و به همین دلیل نفیس‌تر و از نظر قیمتی، گران‌بهاتر خواهد بود.

  • کابینت کلاسیک از گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گرفته است و به جرات می‌گفت هیچ‌ چیز از اعتبار و زیبایی آن کم نشده است؛ اما کابینت نئوکلاسیک سبک جدیدتری نسبت به کابینت کلاسیک و حتی کابینت مدرن است و به همین دلیل می‌توان گفت بِه‌روزتر و مدلی جدید‌تر محسوب می‌شود.
  • اگر سبک کلاسیک ، مورد پسند و سلیقه‌ی شماست باید در تمام جای‌جای منزل‌تان این سبک را اجرا کنید. به عنوان مثال، اگر مبل‌ها و سرویس چوب منزل‌تان مدرن است، نباید از کابینت‌های کلاسیک برای آشپزخانه استفاده کنید! در واقع، آشپزخانه‌ی کلاسیک با کابینت‌های کلاسیک ، برای خانه‌هایی با مدل و چیدمان کلاسیک مناسب است تا هم‌خوانی و هماهنگی لازم بین اجزای منزل رعایت شود.

اما کابینت نئوکلاسیک این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید با دست بازتری دکوراسیون منزل خود را انتخاب کنید. با انتخاب کابینت‌های نئوکلاسیک ، هم می‌توانید از وسایل کلاسیک و وسایل نسبتا مدرن و هم سنتی استفاده کنید. بنابراین اگر قصد ندارید تنها به یک مدل از دکوراسیون پایبند باشید، کابینت نئوکلاسیک گزینه‌ی خوبی است!

کابینت نئوکلاسیک ؛ بهترین انتخاب برای طرفداران سبک‌های تلفیقی !

اگر در انتخاب کابینت کلاسیک و کابینت مدرن ، مردد مانده‌اید، کابینت نئوکلاسیک که تلفیقی از سبک مدرن و سبک کلاسیک است، بهترین انتخاب برای آشپزخانه‌ی شما خواهد بود. در این سبک، خصوصیات و ویژگی‌های مثبت کابینت‌های مدرن  و کلاسیک با هم تلفیق شده و یک سبک جدید و زیبا را به وجود آورده است که می‌تواند در عین زیبایی و آرامش، یک آشپزخانه مدرن را نیز به شما هدیه دهد.

کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک از چه متریالی تشکیل می‌شود؟

اگر به سبک کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک علاقمند شده‌ باشید، شاید این سوال در ذهن‌تان ایجاد شده باشد که این کابینت‌ها را بهتر است از چه متریالی سفارش دهید؟

  • متریال کابینت نئوکلاسیکبهترین و عالی‌ترین ماده‌ای که در ساخت کابینت‌های کلاسیک و نئوکلاسیک کاربرد دارد، چوب طبیعی است. کنده‌کاری‌ها و منبت‌های حک شده بر روی چوب طبیعی، توسط هنر دست انسان حک می‌شود و به همین دلیل، زیبایی چشم‌نوازی دارد. کابینت چوبی کلاسیک و نئوکلاسیک ، از نظر زیبایی و ارزش، بسیار نفیس و گرانبها بوده و در زمره‌ی گرانقیمت‌ترین انواع کابینت آشپزخانه، دسته‌بندی می‌شوند.

همانطور که اشاره شد، هر چه این کابینت‌ها پُر کارتر باشند، بدین معناست که زمان بیشتر و تخصص بیشتری صرف ساخت آن‌ها شده است، بنابراین قیمت بسیار بیشتری خواهند داشت. همین طور نوع چوب درختی که در ساخت این‌ کابینت‌ها به کار می‌رود، در قیمت آن بسیار موثر است.

  • کابینت ممبران ، نمونه‌ی دیگری است که از ام‌دی‌اف خام با روکش pvc تشکیل شده است. تمام کنده‌کاری‌ها و خطوط رایج بر روی چوب طبیعی، به وسیله‌ی ماشین‌‌های پیشرفته‌ای به نام cnc بر روی ام‌دی‌اف خام زده می‌شود و پس از آن، ام‌دی‌اف خام، توسط لایه‌ی pvc که پوششی ضد آب است، به طور یکپارچه روکش و وکیوم می‌شود.

کابینت ممبران قیمت تمام‌شده‌ی بسیار پایین‌تری نسبت به کابینت چوبی دارد و از نظر قیمتی در رنج متوسط است. همینطور به دلیل آنکه لایه‌ی پی‌وی‌سی، ضد آب است، کابینت‌های pvc ضد رطوبت بوده و برای محیط‌های مرطوب مناسب است.

  • کابینت پولیشی ، نمونه‌ای دیگر است که در ساخت کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک کاربرد دارد. این نوع کابینت تنها در رنگ سفید تولید می‌شود و به دلیل رنگ پولیشی، براقیت و شفافیت خیره‌کننده‌ای دارد. کابینت پولیشی، از ام‌دی‌اف خام تشکیل شده است و توسط دستگاه cnc ، کنده‌کاری و منبت می‌شود، اما پس از آن توسط رنگ پولیشی در محیط استرلیزه و عاری از هر گونه گرد و خاک، در چند مرحله پولیش زده می‌شود و مجددا سمباده می‌خورد. این کار چند بار تکرار می‌شود تا نتیجه‌ی کار یک کابینت زیبا و براق باشد.

کابینت‌های پولیشی، ضد آب بوده و بسیار مقاوم هستند و از نظر قیمت تمام شده، در گروه کابینت‌های گرانبها دسته‌بندی می‌شوند. از معایب کابینت‌های پولیشی این است که تنها در رنگ سفید تولید می‌شوند و ازین نظر، محدودیت دارند.

کابینت کلاسیک قهوه ایسخن پایانی

دنیای امروز، دنیای تنوع و انتخاب‌های گوناگون است؛ هر سبک در کنار مزیت‌ها و معایبی که دارد، طرفداران خود را داشته و گروه خاصی از افراد را به سمت خود جلب می‌کند. زیبا بودن یک سبک از دکوراسیون و به دنبال آن کابینت‌های آشپزخانه ، به معنای زشت بودن یا بد بودن، انواع دیگر کابینت نیست ؛ بلکه بدان معناست که با توجه به شرایط موجود، چه گزینه‌ای می‌تواند مناسب و کارآمد باشد و به بهترین شکل ممکن، زیبایی خود را به تصویر بکشد.

در این محتوا سعی کردیم به طور مختصر فرق کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک را بیان کنیم تا اگر قصد دارید یکی ازین دو کابینت را انتخاب کنید با دید بازتر و نگاه جامع‌تری دست به انتخاب بزنید. امیدواریم آنچه بیان شد، برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

در پایان از همراهی شما با وب‌سایت آکس چوب تولید کننده کابینت سپاسگزاریم.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *