مهم ترین تفاوت کابینت هایگلاس و پلی‌گلاس در چیست؟

تفاوت کابینت هایگلاس و پلی‌گلاس

کابینت هایگلاس و کابینت پلی‌گلاس ، دو نوع درخشنده و بسیار براق از کابینت مدرن هستند که در ظاهر، ممکن است خیلی شبیه به هم باشند، اما از نظر متریال، کیفیت و دوام و البته قیمت، بسیار با یکدیگر متفاوت هستند. همانطور که اشاره شد، هر دوی این کابینت، در سبک مدرن طراحی می‌شوند و یکی از زیباترین انواع کابینت آشپزخانه در این سبک به حساب می‌آیند. امروزه انواع کابینت مدرن، از پرطرفدارترین نمونه‌های کابینت آشپزخانه به حساب می‌آیند و با ظاهری ساده و آراسته، می‌توانند برای انواع آشپزخانه‌های بزرگ و کوچک و مناسب باشند؛ خصوصا نمونه‌های براق آن، که ظاهری درخشنده و باشکوه به آشپزخانه می‌بخشند. در ادامه قصد داریم به معرفی و تفاوت کابینت هایگلاس و پلی‌گلاس بپردازیم و از خصوصیات بارز این دو کابینت برایتان بگوییم. آکس چوب از شما دعوت می‌کند همراه این محتوا باشید:

هایگلاس چیست

کابینت هایگلاس چیست و از چه متریالی تشکیل شده است؟

کابینت هایگلاس از ام‌دی‌اف خام با روکش پلکسی‌گلاس تشکیل شده است. mdf خام، از خرده‌ها و ضایعات چوب طبیعی به دست می‌آید که توسط دستگاه‌های مخصوص، یکسان‌سازی و متراکم می‌شود و سپس تحت فشار و دمای بالا، به شکل یک تخته‌ فیبر با چگالی متوسط در می‌آید که نام تجاری آن ام‌دی‌اف خام است. ام‌دی‌اف خام، کاربرد گسترده‌ای در کابینت‌سازی دارد و بسته به روکشی که بر روی آن کشیده می‌شود، نام‌های متفاوتی دارد.

چنانچه ام‌دی‌اف خام با روکش پلکسی‌گلاس پوشانده شود، به آن هایگلاس گفته می‌شود. روکش پلکسی‌‌گلاس، از جنس نوعی پلی‌کربنات است که به سطح کابینت، ظاهری شبیه به شیشه، اما با وزنی کمتر و استقامتی بسیار بیشتر می‌دهد. درخشندگی بسیار بالای کابینت‌ هایگلاس باعث می‌شود سطح کابینت‌ها، ظاهری آینه‌مانند داشته باشند و شما بتوانید تصویر خود یا انعکاس نور را درون کابینت‌ها ببینید، همچنین این ویژگی باعث می‌شود آشپزخانه بزرگتر و دلبازتر به نظر برسد؛ به همین دلیل است که کابینت هایگلاس خصوصا در رنگ‌های روشن، یکی از بهترین گزینه‌ها برای آشپزخانه‌های کوچک و کم‌نور است.

تفاوت های اصولی کابینت هایگلاس و پلی‌گلاس

کابینت پلی‌گلاس چیست و از چه متریالی تشکیل شده است؟

ساختار و مغزی پلی‌گلاس، درست همانند هایگلاس، ام‌ دی‌ اف خام است و همانطور که اشاره شد، تفاوت کابینت هایگلاس و پلی‌گلاس تنها در لایه‌ی بیرونی و روکشی است که بر روی ام‌دی‌اف خام کشیده می‌شود. برای ساخت کابینت پلی‌گلاس، دو طرف ام‌ دی‌ اف خام، توسط روکش ملامینه پوشانده می‌شود و سپس،‌ یک روی آن، توسط روکشی از پلی‌استر مجددا پوشش داده می‌شود تا مقاومت آن بالاتر رفته و سطح آن صیقلی و درخشنده شود. عملیات پوشش با پلی‌استر طی سه مرحله صورت می‌گیرد و در هر مرحله، ورق پلی‌گلاس پس از پوشش با پلی‌استر، درون کوره حرارت می‌بیند.

رنگ کابینت پلی‌گلاس، بستگی به رنگ روکش ملامینه‌ای دارد که بر روی ام‌دی‌اف خام کشیده می‌شود و لایه‌ی پلی‌استر، نقشی در تعیین رنگ ورق پلی‌گلاس ندارد. پوشش پلی‌استر باعث می‌شود که پلی‌گلس، سطحی صاف و بسیار درخشنده همانند هایگلاس و بلکه بیشتر از آن داشته باشد و علاوه بر آن، بسیار مقاوم‌تر از کابینت هایگلاس باشد.

کابینت هایگلاس و پلی‌گلاس اگر چه در ظاهر شبیه بهم هستند و هر دو سطحی صیقلی، شفاف و درخشنده دارند، اما ماهیت هر دو با یکدیگر متفاوت است، به همین دلیل، خصوصیات و ویژگی‌های متمایزی نسبت به یکدیگر دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

فرق بین کابینت هایگلاس و پلی‌گلاس

تفاوت کابینت هایگلاس و پلی‌گلاس

  • هر دو کابینت هایگلاس و پلی‌گلاس، سطحی بسیار درخشنده و شفاف دارند، اما کابینت پلی‌گلس درخشندگی بسیار بیشتری نسبت به کابینت هایگلاس دارد و سطح آن، به دلیل پلی‌استر کشیده شده بر روی آن، بسیار مسطح‌تر و صیقلی‌تر است به طوری که یکدست صاف و درخشنده است.
  • هر دو کابینت، نور را به طور کامل بازتاب می‌دهند و مانند یک منبع نوری در آشپزخانه عمل می‌کنند، ازین رو برای آشپزخانه‌های کوچک یا فاقد پنجره، مناسب هستند. رقص نورها در کابینت‌های هایگلاس و پلی‌گلاس به راستی زیبا و خیره‌کننده است، اما ازین حیث نیز، کابینت پلی‌گلاس به دلیل سطح صاف‌تر و درخشنده‌تری که دارد، بازتاب نور بیشتری نسبت به کابینت هایگلاس دارد.
  • بزرگترین ایراد کابینت هایگلاس را می‌توان ضعف آن در برابر خط و خش دانست. کابینت هایگلاس در برابر خط و خش و ضربه، بسیار آسیب‌پذیر است به طوری که ازین متریال نمی‌توان به عنوان کانتر یا پیشخان آشپزخانه استفاده کرد، اما این مشکل در کابینت پلی‌گلاس به طور کامل رفع شده است. روکش پلی‌استر که بر روی این کابینت کشیده می‌شود، مقاومت آن را در برابر هر گونه ضربه و خط و خش‌های احتمالی در آشپزخانه بسیار افزایش می‌دهد.
  • دیگر تفاوت کابینت هایگلاس و پلی‌گلاس در میزان نفوذ‌پذیری آب نهفته است. اگرچه سطح کابینت هایگلاس به دلیل آنکه از پلاستیک تشکیل شده در برابر نفوذ آب مقاوم است، اما این نفوذ ناپذیری تا زمانی قابل اتکا‌ء است که خط و خش یا خراشی بر روی سطح کابینت هایگلاس ایجاد نشده باشد؛ ضمن آن که به دلیل سطح بسیار صاف این کابینت‌، آب به راحتی از روی سطح آن سُر می‌خورد و به درزهای مابین کابینت‌ها نفوذ می‌کند و باعث خراب شدن کابینت و باد کردن لایه‌ی ام‌دی‌اف درونی آن می‌شود؛ بنابراین کابینت هایگلاس را نمی‌توان کابینتی ضد آب به حساب آورد. در مقابل کابینت پلی‌گلاس، اگر چه کابینتی ضد آب نیست، اما همانند کابینت هایگلاس نیز، در مقابل نفوذ آب حساس نبوده و از خود مقاومت بالاتری نشان می‌دهد و تا حد زیادی رطوبت را تاب می‌آورد. بنابراین ازین جهت نیز، پلی‌گلاس نسبت به هایگلاس ارجحیت دارد.

مهمترین تفاوت کابینت هایگلاس و پلی‌گلاس

  • تفاوت کابینت هایگلاس و پلی‌گلاس در انعطاف‌پذیری این دو نیز قابل مشاهده است. به طور کلی، کابینت پلی‌گلاس، از کابینت هایگلاس انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و راحت‌تر برش می‌خورد.
  • کابینت هایگلاس، بسیار زیبا و فریبنده است، اما به مراقبت و نگهداری بیشتری نیاز دارد تا زیبایی خود را حفظ کند. همانطور که می‌دانید کابینت‌ هایگلاس اگر مملو از خط و خش باشد یا رد انگشتان دست بر روی بدنه‌ی آن باقی مانده باشد، زیبایی آن کاهش خواهد یافت. بنابراین اگر بخواهید کابینت‌‌هایتان به راستی زیبا و درخشنده باشد، لازم است از آن مراقبت و نگهداری بیشتری به عمل آورید تا دچار خط و خش نشده و کمتر در معرض کثیفی و اثر انگشت قرار گیرد و یا به طور مرتب، آن‌ها را تمیز کنید. این در حالی است که کابینت پلی‌گلاس به دلیل مقاومت بیشتر در برابر خط و خش و همچین مقاومت بالاتر در برابر بر جا ماندن اثر انگشت، نیاز به تمیز کاری و مراقبت کمتری دارد و باعث می‌شود انرژی کمتری صرف مراقبت از کابینت‌های آشپزخانه کنید.
  • تغییر رنگ در کابینت پلی‌گلاس مشاهده نمی‌شود؛ همانطور که احتمالا شنیده‌اید، بسیاری از انواع کابینت هایگلاس خصوصا در رنگ‌های روشن مانند کابینت هایگلاس سفید، در مقابل حرارت یا تابش نور خورشید، کمی تغییر رنگ داده و زرد رنگ می‌شوند که این مساله، ابدا در کابینت پلی‌گلاس روی نمی‌دهد.
  • جایی که رطوبت و آب نفوذ نکند، خبری هم از قارچ‌ها و کپک‌ها یا حشرات موذی نخواهد بود. روکش پلی‌استر کشیده شده بر روی کابینت پلی‌گلاس باعث شده این کابینت در برابر باکتری‌ها و انواع قارچ‌ها و حشرات موذی مقاوم باشد و اجازه ندهد که مناطق خارج از دسترس کابینت‌های آشپزخانه‌تان، محلی برای رشد قارچ‌ها یا کپک‌ها باشند.
  • هایگلاس، کابینت براقی است زیرا روکش پلکسی‌گلاس، ماهیتی درخشنده و براق دارد ، اما کابینت پلی‌گلاس از ملامینه با روکش پلی‌استر تشکیل شده است؛ بنابراین اگر لایه‌ی ملامینه‌ی کشیده شده بر روی ام‌دی‌اف خام، مات باشد، کابینت پلکسی‌گلاس در عین براق بودن می‌تواند کمی هم مات باشد که این خصوصیت تنها در کابینت پلی‌گلاس قابل مشاهده است؛ یعنی کابینت‌های که در عین حال آنکه مات هستند، براق نیز باشند!

تفاوت اساسی کابینت هایگلاس و پلی‌گلاس

  • مقاومت در برابر عوامل محیطی مانند برخورد سهوی با مواد شیمیایی یا مواد خوراکی رنگی، معضلی است که ممکن است ناخواسته در آشپزخانه رخ دهد و اگر کابینت‌های شما از جنس متریال حساسی باشند، ممکن است آسیب ببنند. این در حالی است که مقاومت کابینت پلی‌گلاس در برابر مواد شیمیایی بسیار بالا است و می‌تواند به مدت بیشتری نسبت به کابینت هایگلاس، عوامل مخرب محیطی را تاب بیاورد.
  • با توجه به آنچه گفته شد، پر واضح است که طول عمر، دوام و ماندگاری کابینت پلی‌گلاس بسیار بیشتر از کابینت هایگلاس است و این مدل از کابینت آشپزخانه، سال‌های طولانی‌تری می‌تواند در آشپزخانه‌ی شما بدون آسیب دیدگی باقی بماند.
  • کابینت هایگلاس قیمت تقریبا متوسطی دارد و در جمله‌ی کابینت‌های گرانقیمت دسته‌بندی نمی‌شود؛ البته کابینت هایگلاس از نظر کیفی، متفاوت بوده و به طور حتم انواع باکیفیت آن، قیمت بالاتری داشته و دوام و ماندگاری بالاتری نیز دارند. قیمت کابینت پلی‌گلاس در مقایسه با کابینت هایگلاس، بسیار گرانقیمت‌تر است و با توجه به مقاومت و طول عمر این کابینت، منطقی است که کابینت پلی‌گلاس در زمره کابینت‌های گران‌قیمت دسته‌بندی شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به طور اجمالی به تفاوت کابینت هایگلاس و پلی‌گلاس بپردازیم و در عین حال، این دو کابینت را به شما معرفی کنیم. با توجه به بودجه‌ای که قصد دارید برای کابینت‌ کردن آشپزخانه‌تان اختصاص دهید، هر دو این کابینت‌ها، زیبا بوده و می‌توانند جلوه‌ای درخشنده و جذاب به آشپزخانه‌ی مدرن شما ببخشند.

ازین که این مقاله را در وب‌سایت آکس چوب مطالعه کرده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب ارائه شده توسط این محتوا برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

۴/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *