کابینت ایرانی ؛ پرطرفدارترین طرح‌های کابینت ایرانی کدام است؟

پرطرفدارترین طرح‌های کابینت ایرانی

طراحان دکوراسیون داخلی، آشپزخانه را اصلی‌ترین بخش هر خانه نامیده‌اند و از آن به عنوان قلب خانه تعبیر کرده‌اند. خصوصا این مساله در خانه‌های امروزی که به صورت اوپن و باز طراحی می‌شوند بیشتر به چشم می‌آید و اهمیت بالایی دارد، زیرا هر آنچه درون آشپزخانه است از فضای اتاق نشیمن دیده می‌شود. از تمام اجزایی که یک آشپزخانه را جذاب و زیبا می‌کند، کابینت‌ها نقش مهم‌تری دارند، زیرا معمولا تمام یا بخش اعظم دیوار آشپزخانه را می‌پوشانند و سبک و رنگ آن‌ها، تم غالب آشپزخانه را تعیین می‌کند. نمای ظاهری کابینت آشپزخانه اعم از رنگ و سبک آن، بر اساس نوع کاربری که دارند، ممکن است متفاوت باشد و بر اثر ویژگی‌های فرهنگی تغییر نماید. در ادامه، وب‌سایت آکس چوب قصد دارد انواع کابینت ایرانی را که دارای طرح‌های بسیار زیبا و شکیلی بوده و بسیار هم پرطرفدار می‌باشند، به شما معرفی نماید. همراه ما باشید:

کابینت ایرانی

پر طرفدارترین مدل‌های کابینت ایرانی

انواع کابینت جزیره دار :

وجود جزیره در آشپزخانه، یکی از جذاب‌ترین طرح‌های کابینت ایرانی است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. اگر فضا و متراژ آشپزخانه‌تان بزرگ است و به شما امکان داشتن کابینت جزیره را می‌دهد، با داشتن یک جزیره‌ی هم‌رنگ با کابینت آشپزخانه و یا رنگی متضاد با آن، می‌توانید سطح کار بیشتری برای خود فراهم کنید و از فضای درونی قسمت کابینت‌های زیرین آن نیز  استفاده کنید.

پیشخان کابینت جزیره، می‌تواند کاربردهای متفاوتی برای شما داشته باشد. به عنوان نمونه می‌تواند محل قرارگیری لگن ظرف‌شویی باشد و از آن به عنوان محل شست‌وشوی ظروف استفاده کنید و یا می‌تواند محل قرارگیری اجاق گاز رومیزی باشد و در آنجا پخت‌وپز انجام دهید. جزیره می‌تواند محل قرار‌گیری تجهیزات برقی آشپزخانه مانند ماشین لبا‌سشویی و ظرف‌شویی، یا فرگاز نیز باشد؛ البته باید به این نکته توجه کنید که فاصله‌ی ایمن جزیره تا کابینت‌های دیگر رعایت شده باشد، به این معنی که درب تجهیزات برقی بتواند به راحتی باز و بسته شود و کسی هم بتواند به راحتی از آن‌ها استفاده کند.

انواع کابینت جزیره دار

کابینت شبه‌جزیره :

رایج‌ترین مدل کابینت ایرانی را می‌توان کابینت شبه‌جزیره نامید که در اصطلاح عامیانه، به آن کابینت اوپن گفته می‌شود. کابینت اوپن، در قسمت جلوی آشپزخانه قرار می‌گیرد و حد فاصل آشپزخانه و اتاق نشیمن است و به عنوان حایلی، این دو فضا را از یکدیگر جدا می‌کند. کابینت شبه‌جزیره در بیشتر خانه‌ها و دکوراسیون ایرانی استفاده می‌شود و می‌توان گفت همه‌گیر است.

قسمت پیشخان کابینت شبه‌جزیره ، می‌تواند به عنوان میز غذاخوری مورد استفاده قرار گیرد و در عین حال، میز کار شما نیز باشد. همچنین بسیاری افراد ازین قسمت به عنوان محل ظرف‌شویی استفاده می‌کنند. قسمت زیرین این پیشخان، معمولا کابینت تعبیه می‌شود اما اگر فضای زیادی در اختیار دارید، می‌تواند فضایی آزاد باشد.

انواع کابینت ویترینی و دکوری :

در انواع مدل کابینت ایرانی ، کابینت‌هایی تحت عنوان کابینت ویترینی دیده می‌شود. کابینت ویترینی، همانطور که از اسمش پیداست به کابینت‌هایی گفته می‌شود که جنبه‌ی نمایشی و ویترینی دارند و درون آن‌ها، اشیاء تزئینی و زیبا قرار داده می‌شود. در آشپزخانه‌های ایرانی، از این مدل کابینت‌ها، معمولا به تعداد یک یا دو عدد دیده می‌شود، خصوصا آنکه سبک کابینت کلاسیک یا نئوکلاسیک باشد. کابینت‌های ویترینی می‌تواند درب شیشه‌ای داشته باشد و یا بدون شیشه و درب باشد که در آن صورت به آن کابینت طاقچه‌ای گفته می‌شود.

کابینت ویترینی

کابینت کلاسیک با طرح‌های باستانی و هخامنشی :

امروزه استفاده از انواع سبک‌های کابینت سنتی بسیار متداول است. اگر به استفاده کابینت ایرانی در سبک‌های کلاسیک و سنتی علاقمند هستید می‌توانید کابینت‌های خود را با انواع طرح‌های هخامنشی که از مدل‌های تخت‌ جمشید الگوبرداری شده‌اند، سفارش دهید. این طرح‌های باستانی که معمولا در گل‌دکوراتیوها و سرستون‌های کابینت کلاسیک به وفور دیده می‌شوند، باعث می‌شوند فضای آشپزخانه، تمی ایرانی و سنتی به خود بگیرد.

انواع کابینت کلاسیک برای آشپزخانه‌های بزرگ و متوسط گزینه‌ی مناسبی است و می‌تواند فضایی سلطنتی و اشرافی را در آشپزخانه تداعی کند. کابینت‌های کلاسیک، با استفاده از چوب طبیعی و ممبران و دیگر متریال ساخته می‌شوند و بسته به نوعی که دارند، قیمت‌هایی از متوسط به بالا دارند. انواع بسیار نفیس کابینت تمام چوب کلاسیک که به صورت دست‌ساز ساخته می‌شوند، از گران‌قیمت‌ترین کابینت‌های کلاسیک به حساب می‌آیند و نمایی بسیار باشکوه به آشپزخانه شما می‌بخشند.ما ردر صفحه کابینت کلاسیک کامل به این موضوع ومدل ها پرداخته ایم.

کابینت کلاسیک با طرح‌های باستانی

کابینت‌های کاملا ساده و بدون دستگیره :

انواع کابینت‌های بدون دستگیره، خواه مگنتی باشد و یا دستگیره مخفی، می‌تواند برای افرادی که سلیقه‌ای ساده‌پسند دارند و به سبک مدرن علاقمند هستند، گزینه‌ای مناسب باشد. کابینت‌های بدون دستگیره به سادگی و خلوت‌ بودن فضا کمک می‌کند و برای آشپزخانه‌هایی با فضای کوچک گزینه‌ی مناسبی است.

کابینت‌های بدون دستگیره، باعث می‌شوند، فضا آرام و فراخ به نظر بیاید و درعین حال شیک و مدرن نیز باشد. کابینت‌های بدون دستگیره، برای آشپزخانه‌های سبک مدرن استفاده می‌شوند و در آشپزخانه‌های کلاسیک، جایی ندارند.

کابینت چوبی و روستایی ایرانی :

اگر به ایرانی و آریایی بودن خیلی اهمیت می‌دهید و دوست دارید کابینت‌های شما نمایی بسیار سنتی داشته باشند، می‌توانید از کابینت‌های چوبی با طرح‌های منبت و مشبک استفاده کنید. با استفاده از این مدل کابینت ایرانی و سنتی، حال و هوای یک آشپزخانه‌ی سنتی و روستایی را در آشپزخانه ایجاد کنید. در این سبک از آشپزخانه، هر چه از المان‌های سنتی و روستایی بیشتر استفاده کنید، در فضاسازی موفق‌تر خواهید بود. به عنوان مثال، می‌توانید برای پنجره‌ها، از پرده‌های سنتی با طرح‌های ایرانی استفاده کنید و یا مدل پرده‌ها را به شکل پرده‌های سنتی و قاجاری بدوزید. استفاده از ظروف مسی و حصیری، یکی دیگر از پیشنهاد‌های ماست که به شما در طراحی آشپزخانه و کابینت ایرانی کمک خواهد کرد.

به سبک روستایی، سبک کابینت روستیک نیز گفته می‌شود.

کابینت‌هایی با رنگ سفید :

یکی از پرکاربردترین رنگ‌ها در کابینت ایرانی ، رنگ سفید است. فارغ از جنس و متریال کابینت شما، سلیقه‌ی ایرانی به سمت روشنی و استفاده از رنگ‌های روشن مانند سفید گرایش دارد. رنگ سفید، جایگاه ویژه‌ای در آشپزخانه‌های ایرانی دارد و انواع کابینت‌های سفید، استخوانی، شیری، سفید مات، سفید براق و سایر رنگ‌های خانواده‌ی سفید از پرکاربردترین رنگ‌های کابینت به حساب می‌آیند.

کابینت‌های قهوه‌ای و رنگ چوب :

کابینت‌های قهوه‌ای رنگ، یکی دیگر از رایج‌ترین انواع کابینت ایرانی به حساب می‌آید. سلیقه‌ی ایرانی بیش از هر رنگی با رنگ قهوه‌ای همخوانی دارد و کابینت‌های رنگ چوب، با سلیقه و دکوراسیون منازل ایرانی، جور در می‌آید.

کابینت‌های رنگ چوب و قهوه‌ای

رایج‌ترین متریالی که در ساخت کابینت کاربرد دارند:

  • کابینت ام‌دی‌اف :

کابینت ام‌دی‌اف ، رایج‌ترین نوع کابینتی است که در آشپزخانه‌های ایرانی کاربرد دارد. این متریال قیمت بسیار مناسبی دارد و دارای تنوع رنگ و مدل بسیار بالایی است. انواع مدل‌های کابینت مدرن با استفاده از کابینت ام‌دی‌اف، قابل تولید و ساخت می‌باشد. ام‌دی‌اف، انعطاف‌پذیری بالایی دارد و نحوه‌ی ساخت و نصب آن آسان است  و در انواع مات و براق تولید می‌شود.

  • کابینت هایگلاس :

بعد از ام‌دی‌اف، کابینت هایگلاس رایج‌ترین نوع کابینت ایرانی در سبک مدرن است. کابینت هایگلاس ، ظاهری شفاف و شیشه مانند دارد و به دلیل درخشش بالای نور، باعث می‌شود فضای آشپزخانه روشن و دلباز به نظر برسد. ظاهر براق کابینت هایگلاس، باعث شده است این کابینت جلوه‌ی بسیار زیبایی به آشپزخانه ببخشد و با تنوع رنگ بالایی که دارد، فضایی لوکسی را در آشپزخانه ایجاد نماید.

  • کابینت ممبران :

کابینت ممبران که به آن کابینت وکیوم نیز گفته می‌شود، هم در سبک مدرن و هم در سبک کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممبران به دلیل آنکه به صورت یکپارچه با روکش پی‌وی‌سی پوشانده شده، کابینتی ضد آب است. انواع طرح‌های کابینت کلاسیک که سابق بر این، با استفاده از کابینت‌های چوبی امکان ساخت آن وجود داشت، امروزه با کابینت ممبران و با هزینه‌ی بسیار پایین، قابل تهیه می‌باشد، ازین رو ممبران، از رایج‌ترین متریال در ساخت کابینت کلاسیک ایرانی به حساب می‌آید.برای آشنایی بیشتر با این کابینت زیبا می توانید به صفحه کابینت ممبران ما سر بزنید

کابینت آشپزخانه ممبران

  • کابینت تمام چوب :

چوب، گرانقیمت‌ترین ماده‌ای است که در ساخت انواع کابینت مدرن یا کلاسیک و نئوکلاسیک کاربرد دارد. نوع چوب بکار رفته در کابینت، نقش تعیین کننده‌ای در قیمت آن دارد، هر چه بافت چوب متراکم‌تر و سفت‌تر باشد، قیمت آن بالاتر است. کابینت‌های چوبی، کابینت‌هایی به غایت زیبا و جذاب هستند و طرح‌های آن به صورت دست‌ساز ساخته می‌شود. طرح‌های مشبک، منبت و معرق شده بر روی چوب طبیعی که به صورت هنرمندانه در یک آشپزخانه سنتی و کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند فضایی بسیار شیک و در عین حال نفیس و زیبا را برای هنردوستان پدید آورد. پروسه ساخت کابینت چوبی، بسیار زمان‌بر و به تخصص بالایی نیاز دارد و به همین دلیل، قیمت بسیار بالایی دارد.

سخن پایانی :

کابینت ایرانی ، انواع طرح‌ها و مدل‌های مختلفی را شامل می‌شود که با فرهنگ و ساختار زندگی ما آمیخته شده است و شما بر حسب سبک سلیقه و نظر خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. ما در این محتوا سعی کردیم انواع طرح‌ها و مدل‌های پرکاربرد کابینت ایرانی را به شما معرفی کنیم و رایج‌ترین متریالی که در ساخت هریک بکار می‌روند را به شما معرفی کنیم.

امیدواریم همراهی با این محتوا برایتان سودمند واقع شده باشد و از خواندن آن بهره‌ی کافی را برده باشید. این محتوا در وب‌سایت آکس چوب تهیه شده است. از شما دعوت می‌کنیم برای ساخت انواع مدل‌ها و طرح‌های کابینت ایرانی و خارجی به وبسایت آکس چوب مراجعه کنید و یا با همکاران ما تماس بگیرید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

Comments (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *