کابینت آشپزخانه کوچک ایرانی ؛ راهکارهایی برای بهینه سازی کابینت آشپزخانه

راهکارهایی برای بهینه سازی کابینت آشپزخانه

کوچک بودن آشپزخانه و کمبود جا، رویای هر کدبانویی را به کابوس تبدیل خواهد کرد. کمتر کسی را می توان یافت که به داشتن آشپزخانه ای بزرگ و فراخ علاقمند نباشد. پرواضح است که هر چه متراژ آشپزخانه بزرگ تر باشد، کابینت های بیشتری را می توان در آن تعبیه کرد. اما امروزه معماری داخلی ساختمان ها در شهر سازی، این اجازه را به ما نخواهد داد که مطابق میل خود، آشپزخانه ای بزرگ تهیه کنیم. تیم طراحی و ساخت کابینت آکس چوب در این محتوا قصد دارد، درباره ی کابینت آشپزخانه کوچک ایرانی و راهکارهایی برای بهره وری آن، با شما سخن بگوید. با ما همراه باشید:

بهترین کابینت آشپزخانه کوچک ایرانی برای فضاهای کوچک:

اگر فضای آشپزخانه و متراژ آن کوچک است، به این معنی نیست که باید از رویای خود برای داشتن یک آشپزخانه ی کاربردی صرف نظر کنید؛ بلکه وجود آشپزخانه کوچک، به این معنی ست که باید مفید و بهنیه زندگی کنید و این مساله را در چیدمان و دکوراسیون داخلی آشپزخانه تان نیز رعایت کنید.

با چیدمان و طراحی کابینت آشپزخانه کوچک ایرانی می توانید دکوراسیونی ایده آل و مناسب برای آشپزخانه های کوچک بسازید و از کارایی و زیبایی آن لذت ببرید.

کابینت، مهم ترین تجهیزات درون آشپزخانه است. بدون داشتن کابینت های کاربردی و جا دار، کار شما برای فعالیت در آشپزخانه دشوار خواهد بود. در نصب کابینت آشپزخانه ایرانی برای فضاهای کوچک، ما با دو چالش روبرو هستیم. نخستین چالش، جادار بودن و کاربردی بودن خود اجزای کابینت است و دومین چالش، وجود کابینت هایی ست که فضای داخلی آشپزخانه تان را تنگ و دلگیر نشان ندهد.

کابینت های کاربردی و جادار در آشپزخانه های کوچک:

زمانی که فضای اندکی برای کابینت کردن دارید باید با استفاده از روش هایی کارایی فضای کابینت ها را افزایش دهید. برای این منظور لازم است فضای داخلی کابینت ها را گسترش دهید:

  • قفسه بندی داخلی کابینت ها را افزایش دهید:

برای اینکه کابینت های شما بهترین کارایی را داشته باشد و نهایت استفاده را از فضای آن ها ببرید، باید درون کابینت های شما، قفسه های زیادی داشته باشد تا بتوانید تمام ظروف و لوازم آشپزخانه را درون آنها جای دهید. هر چه تعداد قفسه های کابینت آشپزخانه کوچک ایرانی بیشتر باشد، لوازم بیشتری را می توانید درون آن ها جای دهید.

کابینت آشپزخانه کوچک ایرانی و ایده های سامان دهی

  • استفاده از ابزارهای کمکی:

امروزه ابزار های مختلفی آمده اند که باعث می شوند کارایی کابینت آشپزخانه کوچک ایرانی ، بالاتر برود. مانند گیره ها و ابزار های داخل کابینتی که می توانید دستمال ها، حوله ها را روی آن ها آویزان کنید. سطل های زباله ی تو کابینتی، گزینه ی دیگری هستند که می توانید آن ها را از درون درب کابینت های خود آویزان کنید.

  • استفاده از قفسه های فلزی:

با استفاده از قفسه های فلزی که از سطح زیرین قفسه بالایی آویزان می شوند، سطح درونی کابینت به چند قفسه تقسیم می شود و شما می توانید لیوان ها، بشقاب ها و یا سایر لوازم کوچک آشپزخانه را درون آن ها جای دهید و کارایی کابینت آشپزخانه کوچک ایرانی را افزایش دهید.

کابینت آشپزخانه کوچک ایرانی و چیدمان وسایل

  • از قسمت های داخلی درب کابینت استفاده بهینه کنید:

قسمت های داخلی درب کابینت، فضای مناسبی برای استفاده ی بهینه است. می توانید گیره های چسبی که کفگیر و ملاقه ها روی آن نصب می شود را درون درب کابینت بچسبانید و ابزار آشپزی تان را از آن ها آویزان کنید. قفسه های فلزی و پلاستیکی هم که درون درب کابینت می چسبند، گزینه های دیگری هستند که می توانید ظرف های کوچک ادویه را درون آن ها قرار دهید. امروزه انواع و اقسام قفسه های کوچک در بازار وجود دارند که درون درب کابینت قرار می گیرند و به قسمت درونی درب کابینت آشپزخانه کوچک ایرانی چسبیده می شوند و شما می توانید ابزار آشپزی، ظروف ادویه، ترشی یا سس را درون آن سازماندهی کنید.

  • کابینت های یکسره:

کابینت های یکسره که از بالا تا پایین ادامه دارند، کارایی بیشتری نسبت به کابینت های دو تکه دارند. کابینت های یکسره با تعداد زیادی قفسه، می توانند نیاز شما را برای جا سازی لوازم آشپزخانه مرتفع سازند.

  • از دیوار بین کابینت بالا و پایین استفاده کنید:

اکر کابینت آشپزخانه تان، دو تکه است، فضای مابین دو کابینت، فضای مناسبی ست که لوازمی که در آشپزخانه تان پر کاربرد است، مانند جای ادویه ها و بانکه های شکر و چای و قند را روی این قسمت نصب کنید.

کابینت آشپزخانه کوچک ایرانی و استفاده از دیوار بین کابینت ها

  • کابینت هایی که تا سقف ادامه دارند:

به طور معمول کابینت ها از سقف فاصله دارند، اما زمانی که فضای آشپزخانه تان کوچک است، می توانید این قانون را نادیده بگیرید و به جای اینکه کابینت های کوتاه سفارش دهید، کابینت هایی را انتخاب کنید که تا سقف ادامه دارند. این کابینت ها به دلیل ارتفاعی که دارند، تعداد قفسه های بیشتری دارند و لوازم بیشتری را در دل خود جای می دهند. برای دسترسی راحت تر، لوازم و وسایلی را که کاربرد کمتری دارند را در قفسه های بالایی بگذارید. این روش راهکار مناسبی برای افزایش بهره وری کابینت آشپزخانه کوچک ایرانی ست.

  • میز کار درست کنید:

ممکن است به علت کوچک بودن فضای آشپزخانه، نتوانید از کانتر یا پیشخوان روی کابینت به عنوان میز کار استفاده کنید. برای این منظور می توانید، کاور یا یک صفحه ی چوبی یا فلزی که قابل نصب بر روی اجاق گازتان باشد، تهیه کنید و آن را روی قسمتی از گاز که استفاده نمی کنید قرار  داده و تخته خرد کن یا تخته گوشت را روی آن قرار دهید.

تخته گوشت های متحرک که به صورت مخفی در کابینت تعبیه می شوند، راهکار دیگری برای کابینت آشپزخانه کوچک ایرانی ست. این تخته ها، کشویی هستند و در صورت نیاز می توانید آن ها را از کابینت بیرون بکشید و پس از استفاده در جای خود قرار دهید.

  • کابینت سوپر در آشپزخانه تعبیه کنید:

وجود کابینت سوپر در آشپزخانه، باعث می شود فضای بهینه ای برای جاسازی شیشه ها و قوطی ها داشته باشید. از فضا های باریک آشپزخانه که معمولا بدون استفاده هستند، می توانید به عنوان کابینت سوپر استفاده کنید. زیرکابینت را، چرخ تعبیه کنید تا قابل حرکت باشد. درون کابینت را قفسه بندی کنید و شیشه ها، قوطی های کنسرو، آبلیمو و سس ها را درون آن جای دهید.

کابینت آشپزخانه کوچک ایرانی سوپر

آشپزخانه های کوچک و دلباز بودن فضای آشپزخانه:

علاوه بر اینکه باید کارایی کابینت آشپزخانه کوچک ایرانی را بالا ببرید و از آن ها استفاده بهینه کنید، لازم است کابینت های شما به شکلی نباشند که فضای شما را دلگیر تر و کوچک تر از حد معمول نشان دهند. برای این منظور، راهکار های زیر را در دستور کار خود قرار دهید:

  • از کابینت های رنگ روشن استفاده کنید:

هر چه کابینت های شما در رنگ های روشن تری باشند، فضای آشپزخانه شما بزرگتر و دلباز تر نشان داده می شود. کابینت های رنگ روشن مانند، سفید، طوسی، کرم، زرد، قهوه ای روشن و غیره از رنگ هایی هستند که برای فضا های کوچک مناسب اند. رنگ های روشن به دلیل بازتاب نور بیشتری که نسبت به رنگ های تیره دارند، باعث می شوند محیط داخلی آشپزخانه دلباز تر و روشن تر به نظر برسد.

کابینت آشپزخانه کوچک ایرانی سفید رنگ

  • از کابینت های دو رنگ استفاده کنید:

کابینت های دو رنگ به علت تضاد رنگی و ایجاد عمق در آشپزخانه، باعث می شوند فضا، بزرگ تر به نظر برسد، بنابراین راهکار دیگری که باعث بزرگ تر دیده شدن آشپزخانه می شود، استفاده از کابینت های دو رنگ است. برای اینکه آشپزخانه شما دلگیر نباشد، هر دو رنگ را از رنگ های روشن استفاده کنید. مانند سفید و قهوه ای روشن. کرم و طوسی ، کرم و قندقی روشن، طوسی و زرد و رنگ هایی ازین قبیل.

اینکه کدام قسمت کابینت شما رنگ تیره تر را داشته باشد، بستگی به سلیقه ی طراح و نیز محیط آشپزخانه تان دارد. شما با توجه به ویژگی های آشپزخانه، می توانید قسمت های بالایی یا پایینی کابینت ها را تیره تر انتخاب کنید. کابینت های دو رنگ، علاوه بر ایجاد عمق باعث زیباتر شدن و جذاب شدن فضای درونی آشپزخانه نیز می شوند.

  • استفاده از رنگ های براق:

رنگ های براق باعث عمق بخشیدن به فضای آشپزخانه می شوند و همین ایده می تواند فضای شما بزرگ تر از آنچه هست به نظر برسد. یکی از بهترین گزینه ها برای کابینت آشپزخانه کوچک ایرانی ، کابینت هایگلاس است. هایگلاس به دلیل بازتاب نور بسیار زیادی که دارد، مانند یکه لامپ درخشان در آشپزخانه شما عمل می کند و تمام نور دریافتی را به محیط منعکس می کند.

  • استفاده از سیستم نورپردازی قوی:

هر چه آشپزخانه شما پر نور تر باشد، فضای داخلی آشپزخانه بزرگتر و پر نور تر دیده می شود. چنانچه آشپزخانه پنجره دارد، آن را با انداختن پرده های ضخیم و تیره رنگ، تاریک نکنید؛ بلکه اجازه دهید نور آفتاب به درون آشپزخانه بتابد. در صورتی که نور طبیعی آفتاب به اندازه کافی به درون آشپزخانه نمی تابد، سیستم نورپدازی قوی تری در آشپزخانه تان پیاده کنید تا فضای آشپزخانه روشن و دلباز به نظر برسد.

نورپردازی در کابینت آشپزخانه کوچک ایرانی

ما در این محتوا چند راهکار ساده و کاربردی راجع به کابینت آشپزخانه کوچک ایرانی ارائه دادیم که به شما کمک خواهد کرد، از فضای کوچک آشپزخانه، بیشترین استفاده را ببرید. هر چند که فضای کوچکی برای آشپزی داشته باشید، می توانید با استفاده ازین اصول و افزایش بهره وری، از آشپزی کردن لذت ببرید. ازین که این محتوا را در وب سایت آکس چوب مطالعه کرده اید، از شما سپاسگزاریم. امیدواریم این مقاله توانسته باشد در بهینه بودن کابینت آشپزخانه کوچک ایرانی موثر و مفید واقع شده باشد.

 

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *