جزیره آشپزخانه

جزیره آشپزخانه

جزیره آشپزخانه چیست

جزیره نوعی کانتر مستقل است که ممکن است در وسط یا قسمتی از آشپزخانه قرار گیرد. مهمترین ویژگی جزیره مستقل بودن آن است؛ به این معنی که نباید هیچ قسمتی از آن به سایر قسمت‌های کابینت‌ها متصل باشد. جزیره کاربردهای بسیاری در آشپزخانه دارد و باعث می‌شود بهره‌وری کابینت‌ها افزایش یابد. 

آشپزخانه جزیره سفید رنگ

انواع آشپزخانه جزیره

جزیره در دو نوع کلی ساخته می‌شود. جزیره ثابت و جزیره متحرک. 

جزیره ثابت، همانطوری که از نامش بر می‌آید، به طور ثابت در آشپزخانه قرار می‌گیرد و قابلیت جابجایی یا تغییر مکان را ندارد. جزیره ثابت زیبایی بیشتری نسبت به مدل متحرک دارد و ممکن است کارایی ‌ آن نیز گسترده‌تر باشد. به عنوان مثال، از این مدل جزیره می‌توان به عنوان محل تعبیه لگن ظرفشویی، اجاق گاز، میز ناهارخوری و … استفاده کرد. جزیره متحرک در واقع یک کانتر است که به وسیله‌ی چرخ جابجا میشود . این مدل جزیره در آشپزخانه‌های کوچک و کم‌جا کاربرد دارد و به وسیله‌ی اهرمی که بر روی چرخ‌ها دارد، می‌توان آن را جابجا یا ثابت کرد. بر روی جزیره متحرک نمی‌توان لگن ظرفشویی یا اجاق گاز یا لوازمی که نیازمند تجهیزات هستند، نصب نمود.

مدل های جزیره آشپزخانه

اگر فضای آشپزخانه‌تان بزرگ است و قصد ندارید در قسمت مرکزی آن میز غذاخوری قرار دهید، تعبیه جزیره باعث می‌شود فضا از سادگی و خلوت بودن در بیاید؛ بنابراین حضور جزیره در بسیاری پلان‌ها یک الزام است و فقط به منظور زیبایی صورت نمی‎گیرد. با توجه به نیاز مشتری می‌توان کاربردهای مختلفی را برای جزیره در نظر گرفت که البته همانطور که اشاره شد، باید برای تجهیزات آن برنامه‌ریزی نمود. در زیر به چند مورد از کاربردی‌ترین انواع جزیره اشاره می‌کنیم:

  • جزیره آشپزخانه هایگلاس

طرح‌های بسیار زیبا و مدرنی از جزیره هایگلاس در سبک مدرن طراحی و ساخته می‌شود؛ کابینت هایگلاس به دلیل درخشندگی خاصی که دارد، زیبایی جزیره را دوچندان می‌کند و باعث می‌شود جزیره بیشتر جلب توجه کند. جزیره هایگلاس هم می‌تواند هم‌رنگ کابینت‌ها و هم به رنگ مخالف کابینت‌های اصلی انتخاب شود که امری کاملا سلیقه‌ای است.

  • جزیره آشپزخانه کلاسیک

در آشپزخانه‌های کلاسیک طراحی جزیره به سبک کلاسیک صورت می‌گیرد؛ ستون، سرستون، پایه جزیره و انواع گل دکوراتیوها از جمله تزئیناتی هستند که بر روی جزیره نصب می‌شود تا نمای آن جذاب و اشرافی به نظر برسد. صفحه روکابینتی در جزیره‌های کلاسیک معمولا از جنس سنگ طبیعی یا مصنوعی است.

  • جزیره آشپزخانه مدرن

جزیره‌های سبک مدرن ساده هستند و از جنس خود کابینت‌ها انتخاب می‌شوند. در سبک مدرن، معمولا رنگ جزیره با رنگ کابینت‌ها کنتراست دارد تا فضای آشپزخانه خیلی یکنواخت و ساده به نظر نرسد. قرار دادن چند اکسسوری جذاب بر روی جزیره در سبک مدرن، بر زیبایی آشپزخانه می‎افزاید.

  • جزیره آشپزخانه ساده

جزیره حتما نباید کارکردی خاص و ویژه داشته باشد؛ جزیره می‌تواند تنها یک کانتر ساده باشد تا از محفظه‌ی زیرین آن برای سازماندهی و قرار دادن ظروف استفاده شود. جزیره‌های ساده که ممکن است به شکل مربع، دایره یا مستطیل باشند، یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های آشپزخانه هستند که به شکل قابل توجهی به تعداد کابینت‌های شما میافزایند.

آشپزخانه جزیره منحنی

مزایای جزیره آشپزخانه

جزیره یک کانتر اضافه است که در وهله‌ی اول باعث می‌شود فضای میانی آشپزخانه پُر شود و خلوت و ساده به نظر نرسد. جزیره سطح کار و فضای ذخیره‌سازی وسایل و لوازم را درون کابینت‌ها افزایش می‌دهد. وجود جزیره زیبایی آشپزخانه را دوچندان می‌کند و در پلان‌هایی که فضای آشپزخانه با اتاق نشیمن یا پذیرایی یکسان است، علاوه بر مزایایی که گفته شد، باعث تفکیک فضا و ایجاد حریم خصوصی نیز می‌شود.

معایب جزیره آشپزخانه

جزیره کانتر محبوبی است و معمولا در آشپزخانه‌هایی که فضای کافی وجود دارد، افراد به نصب آن علاقه نشان می‌دهند. از معایب آن به کوچک کردن فضای میانی آشپزخانه می‌توان اشاره کرد که ممکن است از نظر برخی افراد دست و پاگیر به حساب بیاید. همچنین برای نصب جزیره در آشپزخانه لازم است هزینه‌ی بیشتری تعبیه شود؛ خصوصا اگر تجهیزاتی مثل اجاق گاز یا لگن ظرفشویی بر روی آن قرار گیرد.

زیباترین جزیره آشپزخانه

نصب و تعبیه جزیره با توجه به سبک و مدل آشپزخانه صورت می‌گیرد. جزیره نقطه‌ی کانونی در آشپزخانه محسوب می‌شود و از نظر دیداری، جلب توجه می‌کند؛ بنابراین مهم است که سبک و مدل و همچنین کارایی که برای آن در نظر گرفته می‌شود، به زیباترین شکل ممکن باشد. با توجه به اندازه و مدل پلان آشپزخانه و نیاز مشتری می‌توان زیباترین و کاربردی‌ترین مدل جزیره را در آشپزخانه قرار داد.

چرا جزیره آشپزخانه پر طرفدارترین طرح آشپزخانه است؟

یکی از دلایل اینکه جزیره آشپز خانه تا این حد محبوب است، تنوع در کارایی آن است. جزیره به دلیل کارایی بسیار زیاد و تنوعی که در بهره وری دارد می تواند با هر سلیقه ای سازگار باشد و دقیقا به دلیل همین ویژگی است که طراحان داخلی وجود آشپزخانه جزیره را به مشتریان پیشنهاد می دهند.

جزیره پیشخوانی جدا از سایر کابینت ها ست:

به دلیل اینکه جزیره پیشخوانی کاملا مستقل و جدا از سایر کابینت هاست، می تواند شکل و طرح آن متضاد با همه ی کابینت ها باشد. در آشپزخانه های ترکیبی، می توانید قسمت جزیره را از رنگ مکمل تم اصلی آشپزخانه استفاده کنید و فضایی رویایی و زیبا را برای خودتان ایجاد کنید. در انتخاب جزیره آشپزخانه، الزامی وجود ندارد که مدل، رنگ یا طرح جزیره حتما با سایر کابینت ها یکسان باشد، بلکه دست شما برای انتخاب باز است که چه نوع مدلی را برای جزیره آشپزخانه تان استفاده کنید.

سبک در آشپزخانه جزیره:

برای انتخاب آشپزخانه جزیره، فرقی نمی کند که کابینت ها شما به سبک مدرن طراحی شده باشند یا سبک کلاسیک. سبک و مدل آشپزخانه شما به هر گونه ای باشد، به شرط آن که فضای کافی برای تعبیه یک جزیره در درون آشپزخانه داشته باشید، می توانید از وجود آن در آشپزخانه تان بهره ببرید و شکل زیبایی به آشپزخانه تان ببخشید.

آشپزخانه جزیره کرم رنگ

جزیره ، متمایز ترین ویژگی این سبک آشپزخانه است:

وجود جزیره در میان آشپزخانه بارزترین ویژگی این مدل آشپزخانه است. در آشپزخانه جزیره دار چیدمان کابینت ها می تواند به هر سبک و مدلی باشد اما مهم ترین شاخصه ی آن، وجود جزیره است که به دلیل مرکزیت، بخش اصلی آشپزخانه محسوب می شود. همان طور که گفته شد، جزیره می تواند کارایی های متفاوتی داشته باشد و فضای بسیار گرم و مدرنی را به شما هدیه می دهد.

جزیره آشپزخانه در فضاهای کوچک:

اگر آشپزخانه شما خیلی کوچک باشد، نمی توانید در آن جزیره تعبیه کنید. برای داشتن جزیره، آشپزخانه شما باید به حدی بزرگ باشد که بتوانید در میان آن کابینت های جزیره را قرار دهید. اما اگر متراژ آشپزخانه شما متوسط و بزرگ است، جزیره می تواند فضای آشپزخانه شما را دگرگون سازد.

 اگر سالن غذاخوری مجزا ندارید یا فضای منزل تان به حدی کوچک است که نمی توانید میز ناهار خوری در آن قرار دهید، می توانید از کانتر جزیره به عنوان میز ناهار خوری استفاده کنید و از دکوراسیون داخلی آشپزخانه خود، بهترین استفاده را ببرید.

آشپزخانه جزیره کلاسیک

تنوع رنگ در جزیره آشپزخانه

یکی از امتیازات قابل توجه جزیره در آشپزخانه، تنوع رنگ، طرح و مدل جزیره است. صرفنظر از کاربرد جزیره، می توانید انواع مختلفی از طرح ها و رنگ های مختلف را تجربه کنید و از زیبایی آن لذت ببرید. کانتر ها و کابینت های زیبا با رنگ بندی های متنوع جزیره، می تواند فضای داخلی آشپزخانه شما را به بهترین نحو بیاراید. ترکیب رنگ های روشن و تیره باعث ایجاد حس شادابی و گرمی در آشپزخانه شما می شود. این طرح ها و رنگها همگی در کابینت آشپزخانه ممبران قابل اجرا می باشد.

متریال رایج در ساخت جزیره آشپزخانه

جزیره ای که در آشپزخانه شما تعبیه می شود، می تواند از هر نوع متریالی باشد که برای ساخت کابینت مورد استفاده قرار می گیرد.

کانتر جزیره یا همان رو کابینتی جزیره، فارغ از کاربرد آن می تواند هر نوع متریالی باشد؛ از سنگ و چوب گرفته تا ام دی اف، پی وی سی و یا حتی استیل، می تواند از انواع رو کابینتی مورد نظر شما بر روی جزیره آشپزخانه باشد.

جزیره منحنی یا هلال:

برای تعبیه جزیره در داخل آشپزخانه، می توانید از کابینت منحنی یا هلال استفاده کنید. کابینت های هلال که به صورت گرد یا منحنی وجود دارد، می تواند زینت بخش آشپزخانه جزیره ای شما باشد.

کابینت هلال و منحنی، یکی از مدرن ترین مدل های رایج در صنعت کابینت سازی ست که به دلیل منحنی بودن، کارایی و بهره وری فضای آشپزخانه تان را متحول می کند.

آشپزخانه جزیره با طرح های مختلف

کابینت جزیره متحرک:

شاید برایتان عجیب باشد که جزیره آشپزخانه می تواند متحرک باشد. برای طراحی  جزیره متحرک، در زیر کابینت آشپزخانه، چرخ هایی نصب می شود و باعث می شود که جابجایی آن به سهولت امکان پذیر باشد. جزیره متحرک این امکان را برای شما فراهم می آورد که متناسب با کارکرد و عملکرد آشپزخانه تان، جزیره را جابجا کنید.

یکی دیگر از امتیازات جزیره متحرک، متنوع بودن موقعیت آن است، چرا که به راحتی می توانید آن را تغییر دهید و از وجود آن در مکانی جدید لذت ببرید. ذکر این نکته ضروری است که اگر جزیره شما به عنوان اجاق گاز یا ظرفشویی کاربرد داشته باشد، نمی تواند متحرک باشد و قابل جابجایی نخواهد بود.

سایز جزیره آشپزخانه:

جزیره ای که در میان آشپزخانه تعبیه می کنید، می تواند سایز های متفاوتی داشته باشد و این مساله بستگی به مساحت آشپزخانه و طول و عرض آشپزخانه شما دارد. طبیعی ست هر چه آشپزخانه شما بزرگ تر باشد، جزیره ی بزرگ تری را می توان در آشپزخانه قرار داد و هر چه آشپزخانه ی شما کوچک تر باشد، ناگزیر خواهید بود که جزیره کوچکتری درون آشپزخانه جای دهید. در هر صورت سایز، اصلی ترین دلیل سایز جزیره در آشپزخانه است..

آشپزخانه جزیره رنگی

به جرات می توان گفت کمتر کسی از وجود آشپزخانه جزیره، در طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه، لذت نمی برد. وجود جزیره در آشپزخانه، به حدی خاص و منحصر بفرد است که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند و به همین دلیل از آن به عنوان یکی از طرح های پر طرفدار کابینت سازی نام برده می شود. اگر فضای کافی برای داشتن جزیرهدارید، حتما یک جزیره زیبا و منحصر بفرد را در آشپزخانه تان تجربه کنید. تیم طراحی آکس چوب امیدوار است این مقاله در انتخاب کابینت جزیره مفید واقع شده باشد. ازین که این محتوا را مطالعه کرده اید، از شما سپاسگزاریم.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *