نگهداری کابینت هایگلاس و مزایا و معایب آن نسبت به سایر انواع کابینت

مزایا و معایب نگهداری کابینت هایگلاس

همواره در طول تاریخ، زیبایی مورد توجه بشریت بوده است، اما در هیچ دوره ای، مردم برای زیبایی و دکوراسیون منزل مانند عصر حاضر ارزش قائل نبوده اند. همان طور که می دانید یکی از فاکتور های مهم در دکوراسیون داخلی منزل و آشپزخانه، کابینت است. امروزه انواع مدل های کابینت با رنگ های متنوع طراحی و ساخته می شود که هر کدام می توانند مورد انتخاب قشر خاصی از مردم قرار گیرند. یکی از به روزترین این مدل ها، کابینت هایگلاس که در طراحی های کابینت های مدرن امروزی محبوب است. آکس چوب در این محتوا سعی دارد، درباره ی نحوه نگهداری کابینت های گلاس و چگونگی تمیز کاری آن به شما اطلاعات کاربردی، ارائه بدهد. اگر برای آشپزخانه منزل خود، کابینت های گلاس را انتخاب کرده اید، نگران تمیز کاری یا خط و خش ایجاد شده بر روی آن نباشید، کافی است این محتوا را تا انتها بخوانید:

کابینت هایگلاس:

کابینت هایگلاس، در واقع نمونه ای پیشرفته تر از کابینت ام دی اف، با روکش براق است. روکش براق های گلاس، از متریال پلاستیک براق و شیشه ای مانند تشکیل شده است که به آن پلکسی گلاس گفته می شود.

صیقلی بودن و براق بودن کابینت های گلاس باعث می شود، این نوع کابینت در منزل شما درخشش و زیبایی بیشتری داشته باشد.

ورق کابینت هایگلاس، در ایران و خارج تولید می شود. برای ارزیابی کیفیت آن، با انداختن یک چراغ قوه بر روی سطح کابینت آشپزخانه، میزان موج ها و نواقص روی آن را با دقت کنترل کنید. کابینت های گلاس مرغوب باید کاملا صاف، بدون موج،کاملا براق و یکدست باشد.

نگهداری کابینت هایگلاس در رنگ های مختلف
کابینت هایگلاس تیره

مزیت های کابینت هایگلاس:

کابینت های گلاس چند ویژگی قابل توجه دارد که باعث شده طرفداران این نوع کابینت در بازار کم نباشد:

  • کابینت های گلاس به دلیل براق بودن، باعث بازتاب نور بیشتری نسبت به سایر انواع کابینت دارد. در واقع شما با انتخاب کابینت های گلاس، منبع نور دیگری به جز پنجره و چراغ ها خواهید داشت. اگر آشپزخانه کم نوری دارید، به شما پیشنهاد می دهیم از کابینت های گلاس استفاده کنید تا نور آشپزخانه شما دو چندان شود.
  • کابینت هایگلاس تنوع رنگ و طرح نسبتا بالایی دارد و شما می توانید از کابینت های گلاس متناسب با انواع دکوراسیون های منزل استفاده کنید.
  • قیمت کابینت های گلاس مقرون به صرفه است و چندان گران نیست.
  • طرح های کابینت های گلاس معمولا از نوع کابینت مدرن هست.
  • نگهداری کابینت هایگلاس از نظر تمیز کاری، آسان است.
مزیت کابینت هایگلاس روشن
مزیت کابینت هایگلاس روشن

مشکلات کابینت های گلاس:

کابینت های گلاس در عین زیبایی و مدرن بودن، معایبی نیز دارد. باید گفت اصلی ترین عیب آن، آسیب پذیری های گلاس در برابر خط و خش است.

  • کابینت هایگلاس، سطوح حساسی دارد، بنابراین در نگهداری کابینت های گلاس باید دقت بیشتری به خرج دهید.
  • کابینت high gloss به دلیل حساسیت و درخشندگی که دارد، به راحتی توسط یک جسم سخت خط می افتد و خش دار می شود. البته این مساله بستگی به کیفیت ورقی که کابینت از آن تهیه شده است، نیز دارد. هر چه متریال اولیه کابینت های گلاس با کیفیت تر و مرغوب تر باشد، مقاومت کابینت در برابر خط افتادن، بیشتر خواهد بود.
  • های گلاس به دلیل بازتاب نور بسیار زیادی که دارد، خط و خش رو بیشتر نشان خواهد داد.
  • لایه درونی کابینت های گلاس از جنس ام دی اف خام است، بنابراین در برابر رطوبت و آب، مقاوم نیست، البته نسبت به ام دی اف، مقاومت بسیار بیشتری از خود نشان می دهد. اما به طور کلی باید گفت که هایگلاس، در برابر رطوبت آسیب پذیر است.
  • در گوشه ها و کنج های کابینت های گلاس، تیزی وجود دارد.
  • هایگلاس کابینتی یک طرفه است و لایه پلکسی گلاس فقط در یک سمت ورق های گلاس وجود دارد. برای جاهایی که نیاز است پشت و روی کار دیده شود، باید از دو ورق کابینت در کنار هم و به صورت قرینه استفاده کرد.
نگهداری از کابینت هایگلاس رنگ روشن
مشکلات کابینت هایگلاس

نگهداری کابینت هایگلاس :

اگر از خانم خانه درباره ی اصلی ترین مشکل اش با خانه داری را بپرسید، خواهد گفت تمیز کاری!!! تمیز کاری آشپزخانه و کابینت ها هم از این پروسه سخت مستثنی نیست. اما به شما اطمینان می دهیم اگر این کابینت را برای آشپزخانه خود انتخاب کرده اید، کار شما  برای نگهداری کابینت هایگلاس چندان سخت نباشد.

اگر چه کابینت هایگلاس در برابر جای دست آسیب پذیری است اما اثر لکه انگشت به راحتی و سهولت از روی آن پاک خواهد شد. اگر خیلی به جای انگشت بر روی کابینت حساس هستید، از رنگ های روشن های گلاس استفاده کنید.

اکثر کابینت های آشپزخانه به دلیل سطوح برجسته یا فرورفته ای که در سطح خود دارند، باعث جذب گرد و غبار و یا ذرات چربی به سطح خود می شوند. اما کابینت های گلاس به دلیل سطح بسیار صاف و صیقلی خود، دیر تر گرد و خاک و ذرات چربی را به خود می گیرد. بنابراین نگهداری کابینت های گلاس از گرد و خاک و ذرات چربی کار نسبتا آسانی خواهد بود.

اگر کابینت هایگلاس شما کثیف شد و ذرات چربی به بدنه آن نشست، با یک دستمال نم دار میکروفایبر به سهولت تمیز خواهد شد.

سعی کنید هر ماه کابینت های گلاس را با پارچه نخی یا کتانی آغشته به آب گرم، تمیز کنید. اگر این کار را به طور مداوم و ماهی یکبار انجام دهید، به مواد شیمیای قوی برای تمیز کاری احتیاج نخواهید داشت.

تمیز کردن مداوم کابنیت هایگلاس باعث ماندگاری و جلوه بیشتر نمای آن خواهد شد همچنین عمر مفید آن را افزایش خواهد داد.

نگهداری کابینت هایگلاس رنگ روشن
نگهداری کابینت هایگلاس رنگ روشن

تمیز کردن کابینت های گلاس سفید:

کابینت های گلاس سفید، زیبایی خاصی دارد اما زیبایی آن زمانی چشم نواز خواهد بود، که تمیز و درخشان باشد. کابینت های گلاس، دیر کثیف می شود اما به دلیل درخشندگی و بازتاب نور فوق العاده ای که دارد، کثیفی را بیشتر نشان خواهد داد. این ویژگی در کابینت های گلاس سفید، نمود بیشتری دارد.

در لیست نکته نگهداری کابینت هایگلاس می توان به این اشاره کرد که برای جلوگیری از ایجاد لکه چربی بر روی کابینت هایگلاس سفید، حتما موقع آشپزی از هود استفاده کنید تا ذرات چربی را به درون خود مکش کند.

در صورتی که لکه های چربی مقاومی بر روی کابینت های گلاس سفید یا رنگ های روشن ایجاد شد، می توانید این لکه ها را با محلول خانگی سرکه و جوش شیرین، از سطح کابینت بزدایید. برای این کار، کافی است یک فنجان سرکه و یک قاشق جوش شیرین را با دو فنجان آب گرم مخلوط کنید. سپس دستمال نخی را به این محلول آغشته نمایید و به سطوح کابینت بکشید.

استفاده از دستمال آغشته به مایع ظرف شویی هم می تواند برای زدودن لکه های نه چندان سخت چربی، راهگشا باشد.

تمیز کردن کابینت های گلاس سفید
تمیز کردن کابینت های گلاس سفید

استفاده از مواد شیمیایی برای تمیز کردن کابینت های گلاس سفید مانعی ندارد البته به جز مواد سفید کننده.

به طور کلی سعی کنید از مواد شیمیایی، کمتر استفاده کنید. با این کار هم به محیط زیست آسیب نزده اید و هم به سلامتی پوست دست و ریه های خود اهمیت بیشتری داده اید. علاوه بر آن استفاده مداوم از مواد شیمیایی قوی، ممکن است باعث کمرنگ شدن رنگ انواع کابینت شود.

توصیه آکس چوب به شما این است که اجازه ندهید، لکه ی چربی به صورت طولانی بر روی کابینت، خصوصا انواع سفید و روشن تر آن، باقی بماند. باقی ماندن لکه چربی به صورت طولانی مدت، علاوه بر اینکه کار شما را در تمیز کاری، سخت می کند، ممکن باعث آسیب زدن به روکش کابینت نیز  بشود.

جلوگیری از خش افتادن بر کابینت های گلاس

همان طور که در بالا اشاره شد، اصلی ترین عیب کابینت هایگلاس، خش پذیری آن است. البته خش پذیری به این معنی نیست که کابینت شما به زودی خش دار خواهد شد، بلکه به این معنی است که های گلاس در برابر اجسام نوک تیزی مثل چاقو، مقاومت کمتری از خود نشان می دهد و به علت براق بودن و بازتاب نور بسیار بالا، خط و خش با وضوح بیشتری رخ نمایی می کنند.

سعی کنید از کابینت های گلاس به عنوان صفحه کابینت یا کانتر به هیچ عنوان استفاده نکنید! زیرا به علت همین خاصیت براق بودن و مقاومت پایین در برابر ضربه، کابینت شما به زودی از زیبایی خواهد افتاد؛ اما برای بدنه و درب کابینت ها، های گلاس گزینه بسیار خوبی است.

ورقه های هایگلاس مرغوب، مقاومت بیشتری نسبت به خط و خش نشان می دهند، بنابراین از ورقه های با کیفیت در ساخت کابینت استفاده نمایید.

کابینت های روشن تر، خط و خش را کمتر از انواع تیره نشان می دهند. همچنین انواع طرح دار کابینت های گلاس، هم خط و خش را کمتر از انواع ساده نشان خواهند داد.

اگر زاویه نور شما به کابینت های گلاس مناسب باشد، خط و خش روی آن دیده نخواهد شد.

جلوگیری از خش افتادن بر کابینت هایگلاس
راه های جلوگیری از خش افتادن بر کابینت هایگلاس

سخن پایانی:

کابینت های گلاس بسیار زیبا است و می تواند جلوه خاصی به منزل و آشپزخانه شما ببخشد. در مقابل زیبایی و جذابیت کابینت های گلاس، نگهداری کابینت های گلاس چندان سخت نیست. شما به کار بردن اصولی که ما در این محتوا به شما پیشنهاد دادیم می توانید سالیان طولانی از درخشش کابینت های گلاس خود، لذت ببرید.

آکس چوب در این محتوا در ارتباط با نگهداری کابینت های گلاس و ویژگی های آن با شما به گفتگو نشست. امیدواریم اگر کابینت های گلاس را برای منزل خود برگزیده اید، این محتوا برایتان مفید باشد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *