دکور آشپزخانه ؛ چگونه دکور آشپزخانه‌مان را زیبا بچینیم؟

دکور آشپزخانه

دکور آشپزخانه

زیبایی و دکور آشپزخانه ، یکی از مهم‌ترین بخش‌های دکوراسیون منزل است؛ همانطور که می‌دانید آشپزخانه‌های امروزی به طور کامل باز هستند و فضای داخلی آن‌ها، از اتاق نشیمن و پذیرایی قابل رویت است؛ از سویی دیگر، آشپزخانه، فضای مهمی در منزل به حساب می‌آید، زیرا مکانی است، که کار و فعالیت روزانه‌ برای پخت‌وپز و شست‌وشوی ظروف، میوه و سبزیجات در آن انجام می‌شود. در واقع هر کاری که با پخت‌ و پز و خورد و خوراک و سرو غذا، ارتباط داشته باشد، در آشپزخانه انجام می‌شود. در بسیاری از خانه‌های بزرگ که فضای آشپزخانه نسبتا بزرگ است، میز غذاخوری نیز درون آشپزخانه قرار می‌گیرد و افراد به دلیل سهولت کار، غذا و نوشیدنی را نیز درون آشپزخانه صرف می‌کنند. این مقدمه را گفتیم تا لزوم یک دکور زیبا را در آشپزخانه بیان کنیم و بگوییم چرا باید دکور آشپزخانه زیبا و جذاب باشد و از بی‌نظمی و شلختگی به دور باشد. در ادامه همراه آکس چوب باشید تا اطلاعاتی راجع به زیباسازی دکوراسیون آشپزخانه ، در اختیارتان قرار دهیم. از شما دعوت می‌کنیم این مقاله را مطالعه فرمایید:

زیبایی و دکور آشپزخانهآیا دکور آشپزخانه در روحیه‌ی ما موثر است؟

بی‌تردید زمانی که ما در یک مکان فعالیت می‌کنیم و اوقات زیادی را در آنجا صرف می‌کنیم، نقش ‌و نگار و دکور آنجا می‌تواند بر حال‌ و احوال ما اثرگذار باشد. هر چیز ریز و درشتی که در آشپزخانه موجود است، بخشی از دکور آشپزخانه است و تاثیر خود را در زیبایی آن خواهد داشت؛ بنابراین در انتخاب هر وسیله‌ای باید هوشمندانه و با دقت عمل کنید

سبک آشپزخانه شما چیست؟

قبل از آنکه بخواهیم راجع به دکور آشپزخانه صحبت کنیم، لازم است سبک آشپزخانه را تعیین کنیم و از خود بپرسیم به چه سبک آشپزخانه‌ای علاقمند هستیم! سبک آشپزخانه، می‌تواند مدرن یا کلاسیک باشد که هر کدام از آن‌ها، ویژگی‌ها و خصوصیات بارز خود را دارند. اگر به فضای کلاسیک و سنتی تمایل دارید، بهتر است به سمت مدل‌های کلاسیک آشپزخانه بروید! اما اگر به فضای مدرن و امروزی علاقمند هستید، بهتر است از مدل‌های مدرن ولی ساده کابینت آشپزخانه انتخاب کنید تا فضای شما به این سمت بیشتر گرایش داشته باشد.

از خصوصیات آشپزخانه‌ی مدرن، این است که فضای عمومی باید خلوت و ساده باشد و هر یک از اجزای آشپزخانه طبق نظم و قاعده‌ی خود، در جای مناسبی قرار بگیرند و فضا را شلوغ و پر جزئیات ننمایند.

آیا دکور آشپزخانه در روحیه‌ی ما موثر است؟

عوامل موثر بر روی دکور آشپزخانه

  • تاثیر رنگ بر دکور آشپزخانه

همه‌ی ما می‌دانیم که رنگ‌ها، تاثیرات مختلفی بر شادابی و روحیات ما دارند و هر رنگ، بسته به خصوصیات ذاتی خودش، می‌تواند انرژی و تاثیرات روحی مختلفی را از خود ساطع کند و بر خلقیات ما اثرگذار باشد. استفاده از رنگ‌های شاد در دکور آشپزخانه ، می‌تواند باعث سطح انگیزش و شادابی در انسان شود، اما در عین حال ممکن است در دراز‌مدت، باعث خستگی و دلزدگی ما نیز بشوند، زیرا این رنگ‌ها، پر انرژی و شلوغ هستند؛ بنابراین استفاده افراط‌گونه از آن‌ها گزینه‌ی مناسبی نیست!

رنگ‌های تیره، نور را در خود نگه می‌دارند و مانع بروز و انعکاس آن در فضا و محیط اطراف می‌شوند. ازین رو، فضا را تیره و کدر می‌کنند و سبب می‌شوند اتاق یا آشپزخانه، کوچک و تاریک به نظر برسد. در مقابل رنگ‌های تیره، رنگ‌های روشن هستند که باعث انعکاس کامل نور می‌شوند و فضا را روشن‌تر و بزرگتر جلوه می‌دهند.

به همین دلیل است که یکی از بهترین رنگ‌ها برای دکور آشپزخانه های کوچک هستند و کاربرد وسیعی در خانه‌ها و آشپزخانه‌های مینیمال و نقلی دارند.

اگر چه رنگ‌های روشن باعث انبساط دیداری فضا می‌شوند و فضا را دلباز و روشن نشان می‌دهند اما اگر بخواهیم به زبان ساده بیان کنیم، نمی‌شود که تمام فضای خانه را به رنگ روشن طراحی و دکور کرد؛ چرا که باعث تکرار و ابتذال می‌شود. استفاده از رنگ‌های خنثی و یا تیره در کنار رنگ‌ روشن، به عنوان رنگ مکمل، یکی از ایده‌هایی است که به زیباتر شدن آشپزخانه‌ی شما کمک می‌کند و باعث می‌شود فضا از یکنواختی رها شود.

  • تاثیر رنگ بر دکور آشپزخانهتاثیر نور در دکور آشپزخانه

یکی دیگر از عوامل موثر در دکور آشپزخانه ، نور کافی است. در واقع آنچه که باعث دیده شدن اجسام می‌شود، نور است، زیرا بدون نور اجسام دیده نمی‌شوند! اما نور به تنهایی کافی نیست تا همه چیز در آشپزخانه کامل شود؛ بلکه نورپردازی و نور مناسب است که باعث می‌شود فضای آشپزخانه زیبا و جذاب به نظر برسد!

زاویه‌ای که نور به اجسام می‌تابد، نوع نور دریافتی آشپزخانه، میزان نور دریافتی و بسیاری عوامل دیگر، همه در زیرگروه نورپردازی مناسب آشپزخانه دسته‌بندی می‌شوند و باعث می‌شوند که آشپزخانه‌ی شما جذاب و رویایی به نظر برسند.

  • میزان نظم موجود در آشپزخانه

یکی از عواملی که بدون شک در دکور آشپزخانه موثر است، میزان نظم موجود در فضای عمومی آشپزخانه است. هر چه فضای عمومی آشپزخانه، با نظم‌تر و مرتب باشد، در نمای ظاهری آشپزخانه موثر است. امروزه گرایش عمومی و سلیقه‌ی افراد به سمت فضای خلوت و ساده است، از همین رو، ترجیح داده می‌شود که فضای عمومی آشپزخانه خلوت و ساده‌تر باشد.

یکی دیگر از دلایلی که خلوتی و نظم بیشتر درون آشپزخانه را توجیه‌پذیر می‌کند، بزرگتر دیده شدن آشپزخانه در منازل کوچک است. علاوه بر آن، امروزه عمدتا آشپزخانه‌ها اوپن هستند و فضای داخل آشپزخانه به طور کامل در دیدرس است، بنابراین یک آشپزخانه بی‌نظم و نامرتب، جلوه‌ی زشت و نازیبایی را در فضای منزل ایجاد می‌کند.

پیشنهاد می‌شود از گذاشتن وسایل اضافی بر روی کانتر آشپزخانه اجتناب کنید، چرا که باعث شلوغی و بی‌نظمی فضا می‌شود.

  • میزان نظم موجود در دکور آشپزخانه

  • دکور آشپزخانه ، تنها در کابینت‌ها خلاصه نمی‌شود!

اگر چه کابینت‌ها مهم‌ترین بخش در هر آشپزخانه‌ای هستند و بار اصلی دکوراسیون آشپزخانه را بر عهده دارند، اما در واقع، تمام زیبایی یک آشپزخانه نیز در کابینت‌هایش خلاصه نمی‌شود! جزئیات کوچکتر همانند لوستر، هود، لامپ و چراغ‌آویز، اجاق گاز و لوازم برقی، همه و همه، دیگر بخش‌هایی هستند که باعث می‌شوند دکور آشپزخانه زیبا و جذاب به نظر برسد. سعی کنید در انتخاب تمام جزئیات آشپزخانه، حتی کوچکترین آن‌ها مانند کلید و پریزها، هماهنگ عمل کنید و از قرار دادن وسایل و لوازمی که هماهنگی کافی را ندارند، اجتناب کنید زیرا باعث ایجاد عدم توازن و ناهماهنگی در فضا می‌شوند.

  • تناسب میان دکور آشپزخانه و وسایل

هر سبک و مدلی که در خانه و آشپزخانه‌تان به کار می‌گیرید، زمانی زیبا و جذاب است که حداقل تناسب و هماهنگی مابین اجزای آن، رعایت شده باشد. اگر اجزای دکوراسیون منزل شما، خواه در آشپزخانه باشند، خواه در اتاق نشیمن و پذیرایی، با یکدیگر هماهنگی و هارمونی نداشته باشند، حتی اگر بسیار زیبا و نفیس هم باشند، زیبا به نظر نمی‌رسند و توی ذوق بیننده خواهند زد.

سعی کنید حتی در جزئیات وسایل و لوازم آشپزخانه نیز هارمونی و هماهنگی را رعایت کنید. بهتر است هم‌خوانی چه در مبحث رنگ و چه در مبحث سبک و مدل نیز رعایت شود. به عنوان مثال، اگر وسایل و لوازم شما بیشتر به سبک وسایل کلاسیک و سلطنتی است، بهتر است کابینت‌های شما نیز سبک کلاسیک یا نئوکلاسیک باشند.

استفاده از کابینت‌های مدرن با وسایل کلاسیک و سلطنتی، اصلا گزینه‌ی مناسبی است و باعث ایجاد ناهماهنگی در فضا می‌شود. البته برعکس آن نیز صادق است؛ یعنی اگر وسایل و لوازم منزل شما مدرن هستند، نباید از کابینت‌های کلاسیک و سلطنتی استفاده کنید. همانطور که بیان شد، این هماهنگی باید در وسایل کوچک آشپزخانه اعم از شیرآلات، بشقاب‌‌ها و ظروف غذا، میز ناهارخوری، قابلمه‌ و بسیاری لوازم دیگر نیز، تا حد ممکن رعایت شود.

  • تناسب میان دکور آشپزخانه و وسایلقانون مثلث طلایی در آشپزخانه

یکی از مسائل مهم که در زیباسازی و دکور آشپزخانه موثر است، رعایت قانون مثلث کار یا مثلث طلایی آشپزخانه است. طبق این قاعده، سه گوشه‌ی اصلی مثلث که شامل، اجاق گاز، سینک ظرف‌شویی و یخچال می‌باشند، باید هر کدام یک گوشه‌ از مثلث را تشکیل دهند. چنانچه مثلث طلایی به درستی در آشپزخانه رعایت شود، کارایی فضای آشپزخانه، در بهترین حالت ممکن قرار خواهد گرفت و فضا از نظر زیباشناختی بسیار جذاب خواهد بود.

  • انتخاب کاشی بین کابینتی مناسب

می‌توان گفت چند سالی است کاشی‌های بین کابینتی، جای خود را در میان آشپزخانه‌های ما باز کرده‌اند. انواع کاشی بین کابینتی ، باعث زیباتر شدن فضای آشپزخانه می‌شوند و در تمیز نگه‌داشتن دیوار آشپزخانه به ما کمک می‌کنند. این کاشی‌ها از نظر زیبایی و متریالی که از آن تشکیل شده‌اند، بسیار متفاوت از سایر کاشی‌های آشپزخانه هستند، زیرا به دلیل آنکه در معرض کثیفی، ذرات چربی و برخورد بیشتر با اجسام قرار دارند، باید از متریال مقاوم‌تر و مستحکم‌تری تشکیل شوند. به دلیل آنکه هزینه‌ی ساخت این کاشی‌ها زیاد است، نمی‌توان همه‌ی کاشی‌‌های آشپزخانه را ازین متریال استفاده کرده زیرا کاشی‌های آشپزخانه، عمدتا به زیر کابینت‌ها می‌روند و در واقع، این روش، توجیه اقتصادی ندارد و مقرون به صرفه نیست.

استفاده از کاشی بین کابینتی زیبا که متناسب با دکور آشپزخانه شما باشد، علاوه بر اینکه باعث زیبایی بیشتر آشپزخانه شما می‌شود، در تمیزکاری آشپزخانه نیز موثر است و باعث می‌شود کار شما برای نگهداری و مراقبت از کاشی‌های آشپزخانه ساده‌تر باشد.

دکور آشپزخانه با کاشی بین کابینتیسخن پایانی

همانطور که مشاهده شد، دکوراسیون داخلی آشپزخانه، به عوامل مختلفی بستگی دارد که هر کدام، می‌تواند مانند یک پازل، یک کل واحد که همان آشپزخانه را است را زیبا و جذاب نماید. در طراحی و دیزاین دکوراسیون آشپزخانه، باید کوشش نمود تا همه‌ی عوامل را متناسب و هماهنگ با یکدیگر انتخاب نمود، تا آنچه در پایان به دست می‌آید، از نظر کارایی و زیبایی، جذاب و دلپسند باشد.

ازین که این محتوا را در وب‌سایت آکس چوب مطالعه کرده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم آنچه نگاشته شده است برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *