انواع کابینت ممبران | معرفی شیک‌ ترین مدل‌های کابینت ممبران برای آشپزخانه شما

انواع کابینت ممبران

انواع کابینت ممبران

اگر باور داشته باشیم که آشپزی یک هنر است، که البته هست، آشپزخانه را باید جایگاه و گالری عرضه این هنرمندی بدانیم. به همین دلیل است که زیبایی و چیدمان خلاقانه در کنار استفاده از جنس و متریال مناسب برای کابینت‌ها در این نمایشگاه هنری مهم است. این روزها، کابینت ممبران یکی از همان نمونه‌هایی است که توانسته هنر و زیبایی را به شایستگی درهم بیامیزد. استفاده از کابینت ممبران در دکوراسیون آشپزخانه، یکی از گزینه‌های همه‌پسند و پر طرفدار طراحان امروزی است. در این محتوا بر آنیم درباره مزیت‌ها و معایب انواع کابینت ممبران بیشتر بدانیم.

کابینت ممبران چیست؟

احتمالا بسیاری از شما، شکل ظاهری کابینت ممبران را از نزدیک دیده‌اید. اولین پرسشی که با دیدن انواع کابینت ممبران به ذهن بیننده خطور می‌کند، چگونگی ساخت و کیفیت کابینت ممبران است. برای پاسخ به این پرسش باید گفت، ورق ممبران نوعی فیبر با تراکم متوسط، مانند نئوپان یا MDF خام، است که با لایه‌ای از PVC یا همان پلی‌ونیل‌کلراید روکش شده است.

کابینت ممبران کلاسیک طرح چوب

از لحاظ قیمت، کلاس و رده‌ی کاری، انواع کابینت ممبران را می‌توان با سایر متریال مورد استفاده در کابینت‌های مدرن، مانند ام‌دی‌اف و کابینت هایگلاس، مقایسه کرد. ممبران به دلیل قابلیت ساخت در سبک‌های مدرن، کلاسیک و نئوکلاسیک، همچنین به دلیل زیبایی و مقاومت بیشتر، محبوبیت بیشتری در بین  طراحان دارد. البته باید اشاره کرد که قیمت کابینت ممبران، تا حدودی بالاتر از کابینت ام‌دی‌اف است.

قابل به ذکر است، کابینت ممبران در واقع همان کابینت وکیوم است. برخی از طراحان و سازندگان، بیشتر از عنوان کابینت وکیوم برای کابینت ممبران استفاده می‌کنند. بنابراین هر جا که نام این دو کابینت را شنیدید، بدانید که ماهیت‌شان یکی است.

مزایا کابینت ممبران

زیبایی و مقاومت مناسب انواع کابینت ممبران، این متریال را به یکی از انتخاب‌های اصلی سازندگان و تولیدکنندگان کابینت و همین طور کاربران بدل کرده است.

شکل ظاهری کابینت ممبران به نحوی است که شما را به یاد متریال طبیعی چوب می‌اندازد. همان طور که می‌دانید در کشور ما، استفاده از چوب طبیعی برای ساخت کابینت تا حدودی گران تمام می‌شود. ازین رو، کابینت ممبران یک جایگزین مناسب برای کسانی است که دکوراسیون سبک کلاسیک را بیشتر می‌پسندند.

زیبایی چشم‌گیر تنها مزیت کابینت ممبران نیست. برخلاف سایر متریال مصنوعی، مانند کابینت ام‌دی‌اف، ممبران در برابر آب مقاوم است. احتمال خراب شدن کابینت‌ها در اثر خیس یا مرطوب شدن و ریختن قطرات آب روی بدنه کابینت بسیار بالا است، اما خوشبختانه روکش pvc کابینت ممبران این دغدغه را مرتفع کرده است. در مناطقی که آب و هوا مرطوب و شرجی است، استفاده از کابینت ممبران یک گزینه بسیار مناسب به حساب می‌آید.

کابینت ممبران سفید
کابینت ممبران سفید و بازتاب پاکی و لطافت در آشپزخانه

از دیگر مزایای کابینت‌ ممبران مقاومت در برابر حرارت است. با توجه به اینکه آشپزخانه فضای پخت‌وپز است، احتمال تماس ظروف داغ با پیشخان کابینت‌ها وجود دارد. در این مواقع، مقاومت در برابر حرارت یک مزیت مناسب برای کابینت‌های آشپزخانه به حساب می‌آید. البته این مقاومت قطعا حد و اندازه‌ای دارد. به طور کلی نباید کابینت‌ها را عمدی در معرض رطوبت یا دمای بالا قرار داد، حتی اگر مقاوم باشند.

مزایای کابینت ممبران در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • طراحی زیبا و چشم نواز مخصوصا برای سبک‌های کلاسیک
  • تنوع رنگی بالا
  • مقاومت بالا در برابر آب
  • مقاومت مناسب در برابر حرارت
  • قیمت مناسب نسبت به سایر متریال کلاسیک مانند کابینت‌های تمام چوب یا کابینت رنگ‌ پولیشی
  • پروسه تمیزکاری آسان و بدون دردسر
  • عمر بالا و هزینه نگهداری و جایگزینی مناسب

معایب کابینت ممبران 

برخورد مستقیم نور خورشید با کابینت‌های ممبران، می‌تواند باعث رنگ پریدگی کابینت‌ها شود. بسیار مهم است که سعی کنیم از مواجهه مستقیم کابینت ممبران با نور مستقیم خورشید جلوگیری کنیم.

پیشخان جزیره‌ای
کابینت ممبران سفید در سبک نئوکلاسیک با بازتاب نور فوق‌العاده

یکی از معایب احتمالی متریال ممبران مربوط به وکیوم ورق‌ها در مرحله تولید است. همان طور که اشاره شد روکش PVC طی عملیات حرارتی خاصی بر روی ورق ام‌دی‌اف کشیده می‌شود. چنانچه این عملیات به خوبی صورت نگرفته باشد، امکان جدا شدن روکش از فیبر داخلی وجود دارد. اگر چه این اتفاق به مرور زمان رخ می‌دهد اما چنانچه پروسه‌ی ساخت کابینت مشکل داشته باشد ممکن است زودتر هم اتفاق بیفتد. به همین دلیل، کیفیت کابینت ممبران وابسته به نحوه تولید آن است. به بیان دیگر، اگر پروسه‌ی ساخت انواع کابینت ممبران چنانچه به خوبی طی نشود، دوام و ماندگاری این کابینت را به شدت کاهش می‌دهد.

کابینت ممبران در برابر خراش و خط‌وخش آسیب‌پذیر است، به نحوی که ممکن است روکش PVC آن زدوده شود. پر واضح است که اگر لایه‌ی PVC کشیده شده بر روی کابینت آسیب ببیند، کابینت‌ها خاصیت مقاومت در برابر آب را از دست می‌دهند.

نحوه ساخت کابینت ممبران

کابینت ممبران به وسیله‌ی دستگاه‌های مدرن و پیشرفته‌ای به نام ماشین  CNC طراحی و حکاکی می‌شود. ابتدا ورق ام‌دی‌اف خام وارد دستگاه می‌شود. سپس، ماشین CNC بر اساس طرح مورد نظر مشتری، ورق فیبر ام‌دی‌اف یا نئوپان را حکاکی و برش می‌دهد.

برای قسمت‌های فرو رفته، کافی است فیبر حکاکی ‌شود. اما برای قسمت‌های برجسته، ابتدا قسمت برجسته جدا ساخته می‌شود و سپس بر روی تخته فیبر چسبانده می‌شود. پس از انجام این مراحل، کابینت ممبران به صورت کاملا یکپارچه و بدون هیچ‌گونه درز یا شکافی با روکش PVC پوشانده و در اصل، وکیوم می‌شود. این پروسه به نحوی است که از ممبران در برابر آب و حرارت مراقبت می‌کند.

البته همان‌طور که اشاره شد، پروسه‌ی ساخت و وکیوم‌سازی کابینت ممبران نقش مهمی در کیفیت و دوام آن دارد. چنانچه این مرحله به درستی انجام نشود، کابینت‌ها به زودی دچار خرابی شده و PVC از تخته فیبر جدا می‌شود.

انواع کابینت ممبران
کابینت ممبران خاکستری روشن و سفید

انواع کابینت ممبران

کابینت ممبران یکی از پر طرفدارترین کابینت‌های مورد استفاده در آشپزخانه‌های ایرانی است. به دلیل نوع متریال و روکش خاص این کابینت، ممبران تنوع طرح و رنگ بالایی دارد. در واقع، برای هر نوع سلیقه‌ای می‌توان از میان انواع کابینت ممبران گزینه‌ای را انتخاب کرد.

  • کابینت ممبران کلاسیک

از آنجا که مشخصه سبک‌های دکوراسیون کلاسیک، وجود جزئیات فراوان، نقش و نگار‌های فاخر و انواع برجستگی یا کنده‌کاری بر روی سطوح است، کابینت ممبران گزینه‌ی مناسب برای این سبک به حساب می‌آید. به دلیل قابلیت ماشین CNC در طراحی انواع طرح‌های کلاسیک و فاخر، می‌توان به راحتی انواع مدل‌های کابینت کلاسیک را با ممبران تولید کرد.

طرح‌های پر کار با جزئیات فراوان، به سهولت و با هزینه‌ی مقرون‌به‌صرفه با ممبران تولید می‌شود و یک آشپزخانه‌ی کلاسیک تمام عیار را برای مشتری به وجود می‌آورد.

  • کابینت ممبران نئوکلاسیک

سبک نئوکلاسیک یکی از محبوب‌ترین مدلِ‌ این روزهای کابینت آشپزخانه است. کابینت نئوکلاسیک، نه زرق‌ و برق کابینت‌های کلاسیک را دارد و نه مانند کابینت مدرن، ساده است. سبک نئوکلاسیک سبکی میانه و با خطوط نرم و ملایم است. این سبک، بیشتر حس آرامش را در آشپزخانه القاء می‌کند.

  • کابینت ممبران مدرن

از کابینت ممبران بیشتر در سبک کلاسیک و نئوکلاسیک استفاده می‌شود، اما هیچ گونه محدودیتی برای استفاده از ممبران در سبک مدرن و مینیمال وجود ندارد. تنها کافی است ورق‌های ام‌دی‌اف بدون طراحی و حکاکی به وسیله‌ی روکش PVC پوشانده شوند و کابینت‌های ساده و مدرن را به وجود آورند.

مدل کابینت ممبران طرح چوب و سفید به صورت ترکیبی

جدیدترین مدل‌های کابینت ممبران

در سال‌های گذشته، دو سبک کابینت کلاسیک و کابینت مدرن، از پر کاربردترین مدل‌های کابینت آشپزخانه بودند. اما چند سالی است که سلیقه‌ی عمومی به سمت کابینت نئوکلاسیک و طرح‌ها و مدل‌های میانه گرایش پیدا کرده است. بنابراین فارغ از سایز آشپزخانه و سلیقه‌ی شخصی، جدیدترین مدل‌های کابینت ممبران را می‌توان در سبک نئوکلاسیک و رنگ‌های جذابش مشاهده کرد.

  • کابینت نئوکلاسیک ممبران سفید

بسیار جالب است که در هر سبکی از کابینت آشپزخانه، رنگ سفید پر طرفدارترین مدل آن است. دلیل این موضوع را می‌توان در انتقال حس تمیزی و پاکی به بیننده و همچنین قابلیت بالای انعکاس نور جست‌وجو کرد.

کابینت نئوکلاسیک سفید ممبران، به صورت یک‌دست سفید با طراحی‌ها و برجستگی‌های زیبا و ساده بر روی درهای کابینت تولید می‌شود. با توجه به این که روکش کابینت ممبران معمولا از نوع روکش مات است، رنگ سفید برای بازتاب بهتر نور یکی از گزینه‌های مناسب در کابینت نئوکلاسیک به حساب می‌آید.

از مدل کابینت نئوکلاسیک سفید ممبران در انواع آشپزخانه‌های بزرگ و کوچک می‌توان استفاده کرد. همچنین می‌توانید این متریال را با چوب طبیعی یا  کابینت طرح چوب ترکیب کنید.

  • کابینت ممبران قهوه‌ای و طرح چوب

معمولا کسانی از رنگ قهوه‌ای در آشپزخانه استفاده می‌کنند که تمایل دارند حس‌ و حال کابینت‌های چوبی را در آشپزخانه ایجاد کنند. کابینت ممبران قهوه‌ای، بیشتر در سبک کابینت‌های کلاسیک دیده می‌شود. نقش و نگار و منبت‌کاری‌های این کابینت بر روی درون‌مایه قهوه‌ای، به آشپزخانه حس و حال کلاسیک و کابینت‌های چوبی را می‌بخشد.

  • کابینت نئوکلاسیک خاکستری

رنگ خاکستری به دلیل خنثی بودن یک گزینه‌ی هوشمندانه برای آشپزخانه‌های نئوکلاسیک و مدرن است. رنگ خاکستری به آسانی با سایر رنگ‌های محیط ترکیب ‌می‌شود و انتخاب را برای ما آسان می‌کند. کابینت نئوکلاسیک ممبران خاکستری با اکسسوری‌ها و دستگیره‌های مشکی، یکی از بهترین مدل‌های انواع کابینت ممبران است که به راستی چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌سازد.

  • کابینت نئوکلاسیک آبی تیره یا سبز 

در سال ۲۰۲۰ استفاده از کابینت آبی سیر ترند بود. هنوز هم طراحان و افراد بسیاری ازین رنگ در مدل‌ها و طراحی کابینت آشپزخانه استفاده می‌کنند. کابینت نئوکلاسیک در رنگ‌های آبی روشن، آبی تیره و یا طیف رنگی سبز برای افرادی که تمایل به انتخاب‌های خاص و جسورانه دارند، یک گزینه‌ی عالی و ویژه است.

انواع کابینت ممبران
مدل کابینت نئوکلاسیک آبی روشن که شما را به داشتن آشپزخانه‌ای جسورانه و ویژه تشویق می‌کند.

سخن پایانی

کابینت ممبران در عین حالی که قیمت اقتصادی و مناسبی دارد، زیبا و چشم‌نواز نیز هست. از ویژگی‌های جذاب این کابینت، می‌توان به مناسب بودن برای همه‌ی سبک‌های آشپزخانه اشاره کرد. کابینت ممبران چنانچه به درستی نگهداری شود، می‌تواند تا سال‌ها میهمان آشپزخانه شما باشد.

نکته‌ی حائز اهمیت، خرید این کابینت از فروشگاه‌ و کارگاه‌های صاحب‌نام و با تجربه است. همان طور که اشاره شد، کیفیت ساخت و استفاده از متریال باکیفیت، نقش مهمی در ماندگاری و دوام کابینت ممبران ایفا می‌کنند.

در پایان، از همراهی شما با این محتوا سپاسگزاریم. امیدواریم آنچه بیان شد برایتان مفید واقع شده باشد. پیشنهاد می‌دهیم برای دیدن مدل‌های جدید و مد روز کابینت آشپزخانه، سری به اینستاگرام آکس چوب بزنید و از مدل‌های کار شده توسط همکاران ما در آکس چوب دیدن کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (1)

  • سعید بسحاق Reply

    مجموعه تاپ دکور واقع در خوزستان بندرامام خمینی تمامی کارهای رنگ و ممبران را با شرکت اکس چوب کار میکند و از تولیدات بسیار ابن شرکت رضایت کامل دارد

    آبان ۹, ۱۴۰۱ at ۲:۵۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *