راهکار هایی برای استفاده مفید از فضای آشپزخانه

راهکار هایی برای استفاده مفید از فضای آشپزخانه

آیا برایتان قابل تصور است که آشپزخانه ای بدون ریخت و پاش و مرتب داشته باشید؟ شاید برایتان غیر قابل تصور باشد که آشپزخانه ای داشته باشید، در عین سادگی و مرتب بودن، وسایل و لوازم زیادی را نیز در دل خود جای داده باشد! ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم داشتن چنین فضایی فقط مختص فیلم های ویدئویی نیست و  شما با طراحی اصولی که بر اساس قواعد طراحی و دکوراسیون داخلی منزل استوار باشد، می توانید چنین آشپزخانه ای را برای خودتان درست کنید که با وجود سادگی، مرتب و منظم هم باشد. فرقی نمی کند فضا و متراژ آشپزخانه شما چقدر است، چه فضای کوچکی داشته باشید و چه فضای بزرگی در اختیارتان باشد، اصول و قواعد طراحی مفید در آشپزخانه به کارتان خواهد آمد و آشپزخانه ای رویایی برای شما فراهم خواهد ساخت. آکس چوب قصد دارد این محتوا را به نحوه ی طراحی مفید در آشپزخانه اختصاص دهد. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا شما را با ده نکته اساسی و مهم آشنا سازیم:

نکاتی برای طراحی مفید در آشپزخانه

استفاده از سبد های مخصوص:

یکی از ابتدایی ترین راه های طراحی مفید در آشپزخانه استفاده از سبد های مخصوص رنگی برای نگهداری مواد غذایی در آشپزخانه است. می توانید از انواع سبد ها در آبدارخانه یا انبار آشپزخانه، یخچال و حتی فریزر استفاده کنید و مواد غذایی و لوازم اضافی را در درون آن ها جاسازی کنید. این سبد ها، به طور خاص برای ذخیره سازی در آشپزخانه و یخچال طراحی شده اند و به دلیل دسته ای که دارند باعث می شوند، جابجایی آن ها به طور راحت تری انجام گیرد. تعدادی ازین سبد ها را که معمولا به شکل مربع و مستطیل هستند، در رنگ های مختلف تهیه کنید و لوازم و وسایل خود را به راحتی درون آن ها قرار دهید و از کارایی آن ها در آشپزخانه خود لذت ببرید. با استفاده ازین سبد ها خواهید دید که چطور به راحتی وسایل شما در آشپزخانه جابجا می شود و باعث نظم و انضباط فضای آشپزخانه شما خواهد شد.

استفاده از سبد های مخصوص رنگی برای نگهداری مواد غذایی

برداشتن رومیزی ها از روی کابینت ها:

یکی دیگر از روش ها برای طراحی مفید در آشپزخانه و مرتب بودن آن به کار می رود، بر داشتن رومیزی ها از روی کابینت ها است. رومیزی ها و پارچه هایی را که به طور روزانه از آن ها استفاده نمی کنید را در کشو ها و یا جایی در خارج از آشپزخانه نگهدارید. می توانید این دستمال ها را به صورت مرتب و روی هم تا کنید و آن ها را در یکی از سبد هایی که راجع به آن توضیح دادیم، قرار دهید. همین دستمال ها و رومیزی های به ظاهر ساده، باعث می شوند فضای آشپزخانه شما شلوغ و نامرتب به نظر برسد و جمع آوری آن ها از سطح آشپزخانه کمک شایانی به مرتب بودن فضای عمومی و طراحی مفید در آشپزخانه خواهد کرد. اگر کابینت آشپزخانه ممبران انتخاب شماست سادگی را به شلوغی در این طرح کلاسیک نرجیح دهید.

برداشتن رومیزی ها  یکی دیگر از روش ها برای طراحی مفید در آشپزخانه و مرتب بودن

برای حبوبات ظرف های یکسان تهیه کنید:

حبوبات، قند، شکر و مواد خشکی ازین قبیل را در ظرف های یکسان نگهداری کنید و از گذاشتن آن ها با بسته بندی های مرسوم کارخانه، در کابینت آشپزخانه اجتناب کنید. سعی کنید قوطی ها یا شیشه های یکسانی را که برای حبوبات در نظر بگیرید که ظروف مخصوص انبار کردن شما، مرتب و یک شکل باشد. فرقی نمی کند که قوطی ها از چه جنسی باشند، پلاستیک، شیشه و یا حتی قوطی های فلزی می توانند گزینه ی مناسبی برای نگهداری حبوبات و خشکبار شما باشند. همیشه قسمتی را در آشپزخانه برای انبار کردن مواد خوراکی در نظر بگیرید و قوطی های حبوبات را در همان قسمت جا سازی کنید. این روش مناسبی برای طراحی مفید در آشپزخانه تان است که باعث نظم و زیبایی بیشتر آشپزخانه نیز خواهد شد.

برای حبوبات ظرف های یکسان تهیه کنید

استفاده مفید از فضاهای عمودی آشپزخانه:

سعی کنید از فضاهای عمودی آشپزخانه بیشتر استفاده کنید. لزوم این کار در آشپزخانه های کوچک بیشتر به چشم می آید. قوطی ها و سبد های عمودی تهیه کنید و بخشی از مواد خوراکی را درون آن ها جاسازی کنید. قوطی های عمودی، شکل ظاهری بسیار زیبایی دارند و علاوه بر اینکه باعث استفاده بهینه از فضاهای عمودی کابینت ها می شود، باعث می شوند لذت بیشتری هم از آشپزی ببرید. استفاده از بانکه های عمودی فضای مفیدی را در اختیار شما خواهد گذاشت و از بهم ریختگی کابینت های آشپزخانه شما جلوگیری می کند و در نهایت روشی برای طراحی مفید در آشپزخانه محسوب می شود.

انباری یا آبدارخانه آشپزخانه را قفسه بندی کنید:

با قفسه بندی کردن قسمت انباری آشپزخانه، می توانید فضای زیادی را برای خودتان ایجاد کنید و لوازم بسیاری را در لابه لای قفسه ها جا دهید. قفسه بندی آشپزخانه باعث می شود که فضای عمومی آشپزخانه شما مرتب و تمیز به نظر برسد و از شلوغ کاری اجتناب شود.

اگر قفسه بندی کردن انبار آشپزخانه برایتان مقدور نیست می توانید از یک دراور چند کشو استفاده کنید و مواد خوراکی را در آن ها نگهداری کنید. این راه حل، بخش مهمی از ساماندهی وسایل آشپزخانه ها محسوب می شود که باعث نظم دهی بسیار بالایی خواهد شد.

انباری یا آبدارخانه آشپزخانه را قفسه بندی کنید

آویزان کردن حوله از در کابینت ها:

امروزه آویز های مناسب رو کابینتی تولید شده اند و در بازار موجودند. می توانید ازین آویز ها بخرید و به در های داخلی کابینت های خود وصل کنید و حوله یا دستمال های خود را روی آن ها آویز کنید. تهیه و استفاده ازین آویز ها نقش موثری در کارایی، بهره وری و طراحی مفید در آشپزخانه خواهند داشت.

وسایل آشپزخانه را به صورت بهینه چیدمان کنید:

اگر می خواهید آشپزخانه ی مرتبی با کارایی بالا داشته باشید و به بیان دیگر طراحی مفید در آشپزخانه را به صورت درست اجرا کنید، لازم است چیدمان آشپزخانه خود را بر اساس کارایی شخص خودتان و نیاز هایتان چیدمان کنید و نه صرفا چیدمانی که به صورت مد ممکن است به شما یا سایرین تحمیل شود. سعی کنید وسایلی را که استفاده کمتری برای شما دارند را از جلوی دست خود بر دارید و صرفا جهت مد و زیبایی آن ها را بر روی کانتر آشپزخانه نچینید. وسایلی را که چندان برایتان استفاده ندارند را درون کابینت های بالایی یا پایینی جا دهید و فضای جلوی دست خود را خلوت نگه دارید. در عوض وسایلی را که بیشتر برایتان کارایی دارند و نیاز بیشتری به استفاده از آن ها دارید را، در دسترس خود قرار دهید تا فضای کار شما مفید و بهینه باشد نه صرفا فضایی برای جلب توجه. در نظر داشته باشید که آشپزخانه محلی برای آشپزی است و نیاز است که لوازم و ابزارآلات به راحتی در دسترس شما باشند.

وسایل آشپزخانه را به صورت بهینه چیدمان کنید

ساخت انباری در خارج از آشپزخانه:

یکی دیگر از روش های ساماندهی وسایل آشپزخانه ساخت انباری مواد غذایی خارج از فضای آشپزخانه است. سعی کنید انباری کوچکی برای انبار کردن وسایل اضافی و مواد خوراکی در خارج از آشپزخانه بسازید تا مجبور نشوید همه ی وسایلتان را به زور درون آشپزخانه جای دهید. سبد های بسته بندی اضافی و وسایلی که مربوط به آشپزخانه هستند اما کمتر برایتان مورد استفاده دارد را درون انباری قرار دهید. انباری خود را قفسه بندی کنید و یا دراوری درون آن جای دهید تا وسایل اضافی را به راحتی درون قفسه ها و دروار ها جای دهید و از فضای آن به صورت بهینه استفاده کنید.

تهیه لیستی از مایحتاج درونی آشپزخانه:

این آیتم شاید چندان با ساماندهی وسایل آشپزخانه هم خوانی نداشته باشد اما بدون شک برایتان بدون فایده نخواهد بود. سعی کنید لیستی از مایحتاج و مواد خوراکی مصرفی تهیه کنید و این لیست را همراه خود داشته باشید. وجود فهرست و لیست مایحتاج منزل به شما کمک می کند که زمانی که به خرید می روید، کار شما راحت تر باشد و نیاز نباشد دائما انبار خوراکی های خود را چک کنید و حتی یا به خرید بروید و مواد مورد نیازتان را فراموش کنید.

فایده ی دیگری که تهیه لیست آشپزخانه دارد، این است که از سردگمی شما در بازار و فروشگاه جلوگیری می کند و شما می توانید از وقت و زمان خود به صورت بهتری استفاده کنید. علاوه بر این باعث خواهد شد لوازم مصرفی اضافی را که بدان ها احتیاج ندارید، نخرید و پول و هزینه ی خود را در این راه اسراف نکنید.

سخن پایانی:

آشپزخانه شما هر چقدر بزرگ باشد و یا حتی خیلی کوچک باشد شما باید بتوانید با استفاده از اصول طراحی مفید در آشپزخانه از آن به بهترین نحو استفاده کنید. اگر فضای شما کوچک است دلیلی بر آن نیست که آشپزخانه ای شلوغ و پر وسیله داشته باشید و ذهن و انرژی خود را صرف گشتن و پیدا کردن لوازم آشپزخانه سازید. بلکه باید بتوانید راهی درست و منطقی پیدا کنید.

ما در این محتوا به شما ده راهکار در ارتباط با طراحی مفید در آشپزخانه ارائه دادیم که امیدواریم با انجام این کار ها، بتوانید فضای آشپزخانه خود را به بهترین نحو چیدمان و دکوراسیون کنید. ازین که همراه وب سایت آکس چوب بوده اید از شما سپاسگزاریم.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *