۱۴ روش خلاقانه برای چیدمان بالای کابینت آشپزخانه

چیدمان بالای کابینت آشپزخانه

خلاقیت، همیشه کارساز است! در بسیاری از آشپزخانه‌ها یک فضای اضافه بین سقف آشپزخانه و روی کابینت‌های ردیف بالا قرار دارد که بدون استفاده است. اما یک چیدمان خلاقانه می‌تواند علاوه بر اینکه به زیبایی آشپزخانه شما کمک کند، فضایی قابل استفاده هم در دسترس شما قرار دهد و شما را از کمبود جا برهاند! به جای اینکه اجازه دهید این فضای اضافه، محل تجمع گرد و خاک شود، با استفاده از روش‌های خلاقانه، می‌توانید استفاده‌های زیادی از این قسمت داشته باشید و به زیبایی هر چه بیشتر آشپزخانه خود، کمک کنید. در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب ، توجه شما را به ۱۴ پیشنهاد خلاقانه و البته کم‌هزینه برای چیدمان بالای کابینت آشپزخانه جلب می‌کنید. حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید:

۱۴ ایده خلاقانه برای چیدمان بالای کابینت آشپزخانه

• در بالای کابینت، چند سبد قرار دهید:

شما می‌توانید با قرار دادن چند سبد مناسب در سایز‌های مختلف یا هم اندازه و هم شکل در بالای کابینت، مقداری از خرت و پرت‌های آشپزخانه را به صورتی مرتب و سازماندهی شده در بالای کابینت قرار دهید. این کار باعث می‌شود هم از شر وسایلی که فعلا استفاده ندارد، راحت شوید و هم فضای خالی بالای کابینت را پر کنید. منظم بودن و مرتب بودن سبدها هم به زیبایی بیشتر آشپزخانه شما کمک می‌کند. پیشنهاد می‌دهیم از سبد‌های حصیری، رنگ رنگی استفاده کنید تا فضای شما را پر انرژی‌ و شاداب نشان دهد. همچنین می‌توانید از سبد‌های متناسب با رنگ کابینت آشپزخانه نیز استفاده کنید تا هارمونی بیشتری در آشپزخانه شما ایجاد شود.

در بالای کابینت، چند سبد قرار دهی

در بالای کابینت قفسه اضافه کنید:

اگر فاصله بین بالای کابینت‌ها و سقف آشپزخانه به اندازه کافی بلند است، می‌توانید با زدن یک یا چند شلف و قفسه، علاوه بر ایجاد یک فضای انباری مضاعف، جایی هم برای چیدن تعدادی وسیله تزئینی درست کنید. شاید شما ظرف‌های یا مجسمه‌های زیبایی داشته باشید که داخل کابینت خاک می‌خوردند و جایی برای قرار دادن آن‌ها نداشته باشید؛ در این صورت، این قفسه‌ها به درد شما خواهند خورد و می‌توانید تعدادی از این وسایل دکوری را در آن‌جا قرار دهید.
در عین حال می‌توانید به جای این کار از قفسه ها به عنوان کابینت اضافه استفاده کنید و مقداری از وسایل خود را بر روی ‌آن‌ها بگذارید. البته لازم است به یاد داشته باشید که نوع قفسه‌ها و تناسب آن‌ها با رنگ و متریال کابینت‌ها، در نمای آشپزخانه موثر است و اگر متناسب نباشد، باعث نازیبایی در فضای آشپزخانه خواهد شد.

• حروف نوشته، در بالای کابینت قرار دهید.

اگر نیازی به استفاده از فضای بالای کابینت‌ ندارید و صرفا قرار است به عنوان فضای تزئینی از آن استفاده کنید، یک پیشنهاد جذاب برای زیباتر شدن چیدمان بالای کابینت آشپزخانه، نوشتن یک جمله یا یک اسم در بالای کابینت‌ها، با استفاده از حروف لاتین بزرگ یا حتی فارسی است. از مقوا، کاغذ رنگی، پنل‌های گچی و یا آکاسیو برای نوشتن حروف می‌توانید استفاده کرد. البته این موضوع بستگی به سلیقه و امکانات دم دست شما دارد.

حروف نوشته، در بالای کابینت قرار دهید

• یک تخته سیاه نوستالژیک دست و پا کنید:

یکی دیگر از راه‌های خلاقانه‌ای که می‌توانید برای از بین بردن حس بلاتکلیفی فضای بالای کابینت از آن استفاده کنید، درست کردن یک تابلو سیاه و قرار دادن آن بالای کابینت آشپزخانه است. البته نیاز به صرف هزینه زیاد و خرید تخته سیاه واقعی نیست؛ بلکه شما به راحتی می‌توانید با زدن رنگ سیاه به دیوار یا یک تخته چوب، تخته مورد نظر را بسازید. فقط باید از رنگی استفاده کنید که بشود با گچ بر روی آن نوشت. حالا یک شعر یا نثر مورد علاقه خودتان را روی تابلو بنویسید و از وجود یک فضای منحصربفرد و نوستالژیک لذت ببرید.

سبد مواد خوراکی را در بالای کابینت‌ها قرار دهید:

می‌شود از مزیت فضای موجود در بالای کابینت، برای قرار دادن سبدهایی که برخی مواد خوراکی فله مثل حبوبات در آن قرار می‌گیرد، استفاده کرد. البته یادتان باشد موادی را می‌توانید در سبدها بگذارید که مناسب شرایط فضای مورد نظر در بالای کابینت باشد. چرا که معمولا گرما در بالای آشپزخانه، بیشتر از ارتفاع پایین است و ممکن است برخی مواد غذایی، خراب و فاسد شوند. نکته‌ی حائز اهمیت دیگری که برای این کار باید مد نظر قرار دهید این است که نباید، مواد و سبدهایی را در بالای کابینت قرار دهید که دائما به آن‌ها نیاز دارید، زیرا در این صورت، کار شما دشوار و سخت خواهد شد.

بیشتر بخوانید: جدید ترین مدل های کابینت آشپزخانه وکیوم

سبد مواد خوراکی را در بالای کابینت‌ها قرار دهید

• یک کانتر درست کنید:

می‌توانید با قرار دادن یک تخته یا قفسه بر روی کابینت‌های ردیف بالا، یک کانتر درست کنید و با گذاشتن چند گلدان یا چیزهای تزئینی بر روی آن، سر و صفایی به آشپزخانه خود بدهید.

یک کتابخانه کوچک برای خودتان بسازید:

اگر عادت دارید، غذا و دسرها را از روی کتاب‌های آشپزی درست کنید، بهترین پیشنهاد برای استفاده از فضای بالای کابینت، تعبیه یک کتابخانه کوچک و کاربردی است. این کار، هم به آشپزخانه، جلوه بصری زیبایی می‌دهد و هم باعث می‌شود همیشه کتابهایتان دم دست‌تان باشند. البته می‌توانید کتاب‌های دیگری را هم در این فضا قرار دهید. با این روش، از شر جابجا کردن کتاب‌هایی که جای مناسبی در کتابخانه اصلی شما ندارند هم راحت می‌شوید.
نگاهی به تصویر زیر بیندازید شاید از این پیشنهاد استقبال کنید.

• لبه یا تاج اضافه کنید:

بهتر است این کار، در زمان نصب اولیه کابینت‌ها توسط کابینت‌ساز با تجربه اتفاق بیفتد و یا خودتان اگر قصد دارید کابینت‌ها را نو نوار کنید، به کابینت‌سازتان پیشنهاد بدهید. اگر بالای کابینت، یک نوار ده یا پانزده سانتی‌متری، به صورت ابزار و تاج نصب شود، هم به شکیل بودن کابینت کمک می‌کند و هم با از بین بردن فضای معطل بالای کابینت، بر زیبایی آشپزخانه می‌افزاید.
در عکس نمونه این تاج دیده می‌شود و شما با این روش می‌توانید گامی خلاقانه در جهت چیدمان بالای کابینت آشپزخانه بردارید.

استفاده از نور پردازی مناسب

• استفاده از نور پردازی مناسب :

فضای بالای کابینت‌ها را می‌توانید با ریسه یا هر وسیله‌ی دیگری که مد نظرتان است، به صورت دلخواه نورپردازی کنید تا علاوه بر ایجاد زیبایی و جلوه در آشپزخانه، نور محیط را هم به صورت کامل‌تر، تامین کنید.
در تصویر پایین، با کمی خلاقیت از ترکیب سبزه‌ها و لامپ‌های رنگی برای کریسمس استفاده شده است.

• جایی برای نصب تابلو :

اگر فاصله بین کابینت‌ها و سقف، در دیدرس کامل است و دید خوبی دارد، می‌توانید با کمک حس و ذوق هنری‌تان، چند تابلو نقاشی کوچک قرار دهید و یا تعدادی پوستر مورد علاقه‌تان را نصب کنید. مطمئن باشید که در پایان، از نتیجه کار راضی خواهید بود. در تصویر زیر، یک آشپزخانه قبل و بعد از نصب چند تابلو دیده می‌شود و می‌توانید نتیجه کار را قضاوت کنید.

• کاغذ دیواری نصب کنید :

بدون شک نصب کاغذ دیواری در بالای کابینت، کل فضای آشپزخانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و جلوه خاصی از طراحی در آشپزخانه به وجود می‌آورد. البته ممکن است این پیشنهاد کمی هزینه در بر داشته باشد که لازم است، این اقدام را بر اساس شرایط مالی خود بسنجید و سپس به آن عمل کنید.

• گلیم آویز یا شمع‌های تزئینی بگذارید:

اگر به دکوراسیون سنتی و روستیک علاقمند هستید، فضای بالای کابینت‌های آشپزخانه می‌تواند فضای مناسبی برای نصب گلیم‌آویز‌های زیبا و سنتی از سقف تا امتداد کابینت‌ها باشد. همچنین می‌توانید شمع‌های تزئینی یا آباژورهای رنگی را در لابلای این گلیم‌آویزها یا به تنهایی قرار دهید.

• ظروف سفالی قرار دهید:

ظروف سفالی یا مسی، یکی از دیگر از لوازم و وسایلی است که می‌تواند به هر چه زیباتر شدن فضای آشپزخانه و تبدیل آن به یک فضای روستیک و سنتی، کمک کند. پیشنهاد ما این است که یک سرویس سفالی آبی یا رنگی رنگی، تهیه کنید و آن‌ها را با سلیقه در بالای کابینت‌ها قرار دهید. مزیت استفاده از ظروف سفالی یا مسی، این است که در هر موقع که نیاز باشد، می‌توانید به راحتی آن‌ها را بشورید و مجددا در بالای کابینت قرار دهید.

بالای کابینت، محلی برای قرار دادن گلدان‌های خشک کادوی

• بالای کابینت، محلی برای قرار دادن گلدان‌های خشک کادویی:

اگر در منزل‌تان تعدادی گل مصنوعی یا طبیعی خشک شده دارید که هیچ جایی را برای قرار دادن آن‌‌ها پیدا نمی‌کنید و دوست هم ندارید که آن‌ها را دور بیندازید، فضای بالای کابینت، یک گزینه‌ی ایده‌آل برای شما خواهد بود.

شما حتی گلدان‌های طبیعی که نیازی به نور زیاد ندارد را می‌توانید در فضای بالای کابینت‌ها قرار دهید و هفته‌ای یکبار با استفاده از یک چارپایه، آن‌ها را آبیاری کنید. اگر چه این کار ممکن است کمی کار شما را سخت کند، اما بدون شک ارزش آن را خواهد داشت.

نکات بسیار مهم:

در چیدمان بالای کابینت آشپزخانه، از هر ایده و وسایلی که استفاده می‌کنید، لازم است به چند نکته‌ی مهم توجه داشته باشید:

  •  فضای بالای کابینت‌ها، به دلیل ارتفاع و آشپزی کردن، فضایی گرم است، بنابراین ممکن است مواد غذایی یا حتی گل و گیاه شما، دچار آسیب شود. حتما به میزان گرمای بالای کابینت، توجه کنید و از وسایل مناسب برای این کار استفاده کنید یا سیستم تهویه‌ی مناسب نصب کنید.
  • فضای بالای کابینت، محل مناسبی است برای آنکه ذرات چربی و گرد و غبار، در آنجا جا خشک کنند و با خیال راحت به وسایلی که در آن بالا چیده‌اید، بچسبند‌! لازم است فضای بالای کابینت به طور ماهانه تمیز و گرد‌گیری شود تا ذرات چربی و گرد و غبار، بر روی وسایل شما قرار نگیرند.
  • استفاده از یک هود قوی، این امکان را برای شما ایجاد خواهد کرد تا وسایلی را که در بالای کابینت‌‌ها قرار می‌دهید کمتر در معرض ذرات غذا و چربی قرار بگیرند.

چیدمان بالای کابینت آشپزخانهسخن پایانی:

خلاقیت همیشه گره‌گشا خواهد بود! برای زیباتر شدن هر فضایی، اعم از آشپزخانه یا اتاق نشیمن و اتاق خواب، نیاز نیست هزینه‌های گزاف متحمل شوید و یا کل دکوراسیون را تعویض کنید؛ بلکه هر بار، با استفاده از کمی خلاقیت و بهره‌گیری از ذوق و هنری که در ذات هر انسانی نهفته است، می‌توانید فضایی دلنشین و زیبا برای خود و اعضای خانواده‌تان فراهم آورید و همه از وجود محیط شاد و پرانرژی و البته خلاقانه و بدیع استفاده نمایید.
همچنین، دسترسی آزاد به فضای مجازی و دنیای اینترنت، این امکان را برای شما ایجاد خواهد کرد که از ایده‌های خلاقانه و جدیدی که هر روزه در دنیای دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد، آگاه شوید و بتوانید از جدید‌ترین روش‌ها و ایده‌های موجود در سراسر دنیا، استفاده کنید.
ازین که همراه وب‌سایت آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم این مقاله که درباره‌ی چیدمان بالای کابینت آشپزخانه نگاشته شده بود، برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *