ویژگی های انواع ام‌ دی‌ اف

انواع ام دی اف

انواع ام دی اف

کابینت آشپزخانه یک گنجه و محفظه‌ی بسیار پر کاربرد است که علاوه بر ایجاد نظم و سازماندهی لوازم، در زیبایی خانه و آشپزخانه نیز موثر است. کابینت‌ها تاثیر زیادی در نمایش سبک و مدل آشپزخانه دارند و یکی از اجزای مهم در هر خانه‌ای محسوب می‌شوند.

تا سال‌های گذشته، تنها متریالی که در ساخت کابینت کاربرد داشت، چوب و فلز بود که مدل فلزی از نمونه چوبی بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی بود. کم کم با روی کار آمدن تکنولوژی و پیدایش ماشین‌آلات جدید، متریال جدید تری پا به آشپزخانه‌های ما گذاشتند.

کابینت ام دی اف، کابینت، های گلاس، کابینت PVC ، پلی گلاس، روکش چوب و انواع بسیار متنوع دیگر، از جمله همین کابینت‌های مدل جدید هستند که هر کدام از نظر زیبایی، قیمت و کیفیت با یکدیگر متفاوت هستند. در بین همه‌ی نمونه‌های جدید، کابینت ام دی اف از پر مصرف‌ترین نمونه‌هایی است که به راستی گوی سبقت را از سایر مدل‌ها و نمونه‌های کابینت آشپزخانه ربوده است.

انواع کابینت ام دی اف را می‌توان یکی از به روزترین و زیباترین نمونه‌های سبک مدرن دانست که به راستی چه از نظر زیبایی و چه کیفیت، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

کابینت ام دی اف

ام دی اف چیست؟

حروف اختصاری MDF از حروف اول کلمات  medium density fiberboard به معنی «تخته فیبر با چگالی متوسط» گرفته شده. ام دی اف از ضایعات و خرده‌های چوب طبیعی درختان به دست می‌آید و به همین دلیل، یکی از فرآورده‌های چوبی به حساب می‌آید که توسط روکش‌های مختلفی پوشانده می‌شود. هر روکشی که بر روی ام دی اف خام کشیده می‌شود، باعث می‌شود خصوصیات متمایزی به ورق ام دی اف نسبت داده شود که از نظر قیمت و ظاهر و همین طور کیفیت، با بقیه متفاوت است.

در پروسه تولید ام دی اف ، ابتدا خرده‌ها و ضایعات چوب پس از جمع‌آوری، تمیز و یکسان‌سازی شده و سپس، به صورت یکدست و خرد شده ( خمیری شکل‌)‌ در می‌آیند. پس ازین کار و پس از انجام فرایندهای مختلف دیگر، با عبور هوای گرم خشک شده و به صورت فیبر در می‌آیند.

فیبر تولید شده، در اندازه‌ی مناسب برش داده می‌شود و مجددا خشک می‌شود تا رطوبت آن گرفته شود. محصول به دست آمده، سمباده می‌خورد تا صاف و یکدست شود و پس از آن رنگ می‌شوند یا روکش می‌شوند و یا حتی به صورت خام بسته‌بندی می‌شوند.

در دهه‌ی هشتاد خورشیدی، دستگاه‌ها و تجهیزات ساخت صفحات ام دی اف وارد ایران شد و ما توانستیم در زمینه‌ی ساخت و تولید ورق‌های ام دی اف به خودکفایی برسیم. تا پیش از آن، ورق‌های ام دی اف به طور وارداتی، از سایر کشورها وارد می‌شد که طبیعتا قیمت آن از لحاظ اقتصادی بیشتر بود و به دلیل به صرفه‌ نبودن، در مصرف کابینت‌سازی مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. از ام دی اف وارداتی بیشتر در زمینه‌ی تجاری، صنعتی و ساختمانی استفاده می‌شد.

انواع کابینت ام دی اف

انواع ام دی اف

ورق های ام دی اف را از نظر ضخامت، کاربرد و روکش دسته بندی می‌کنند. چون ورق های ام دی اف با ضخامت‌های متفاوتی در بازار موجود است؛ برخی نازک و برخی ضخیم‌تر هستند که برای کاربردهای متفاوتی استفاده می‌شوند. به علاوه همواره یک روکش روی ورق ها می‌کشند تا علاوه بر زیبایی، مقاومت آن‌ها را افزایش دهند. بسته به اینکه از چه موادی به عنوان روکش استفاده می‌شود، ورق‌ها قابلیت‌های متفاوتی خواهند داشت و حتی از نظر ظاهری نیز بسیار متنوع خواهند بود.

انواع ام دی اف از نظر ضخامت

انواع ام دی اف از نظر ضخامت

با توجه به کاربرد بسیار زیاد متریال ام دی اف، ورق آن با ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود تا در مصارف مختلف خانگی و صنعتی کاربرد داشته باشد. ورق MDF خام معمولا با ضخامتی بین ۳ میلی‎متر تا ۳۸ میلی‌متر تولید می‌شود. پر مصرف‌ترین ضخامتی که از آن در کابینت آشپزخانه نیز استفاده می‌شود، ورق ۱۶ میلی‌متری است. در برخی قسمت‌ها از جمله کانتر آشپزخانه، از ورق‌های ضخیم‌تر ۳۰ میلی‌متری استفاده می‌شود. حتی ورق‌هایی با ضخامت ۳ میلی‎متر و ۱۸ میلی‌متر هم بسته به سبک و مدل کابینت‌ها در آشپزخانه کاربرد دارند.

ابعادی که ذکر شد برای ورق ام دی اف خام هستند؛ با توجه به روکش که بر روی MDF خام کشیده می‌شود، ممکن است در حد بسیار ناچیزی به ضخامت آن افزوده شود. 

ام دی اف با روکش‌های مختلف

۹ نوع ام دی اف از نظر روکش

اشاره کردیم که ام دی اف با روکش‌های مختلفی که بر روی آن کشیده یا چسبانده می‌شود، خصوصیات مختلف و نام‌های متنوعی به خود می‌گیرد. بدیهی است که MDF خام بدون نصب روکش، زیبایی خاصی ندارد و از نظر مقاومت نیز بسیار آسیب‌پذیر است؛ زیرا رطوبت، گرما، حشرات موذی و سایر عوامل مخرب محیطی می‌توانند به راحتی به بافت آن نفوذ کنند و بافت آن را خراب کنند.

 برخی نمونه‌های ورق MDF به جای روکش، رنگ می‌شوند که این نمونه‌ها نیز از نظر کیفیت و خصوصیات فیزیکی انواع مختلفی دارند و قیمت بالاتری هم دارند. لوازم ساخته شده با  ام دی اف پلی استر یا ام دی اف پلی اورتان از این نمونه‌ها است.  به طور کلی، روکش‌ها، نسبت به ورق‌های رنگ شده از نظر اقتصادی مناسب‌تر هستند و کاربرد بیشتری نیز در صنعت کابینت سازی و به طور کلی دکوراسیون منزل دارند. در ادامه، روکش‌های مختلف را بهتر می‎شناسیم:

ام دی اف با روکش‌ اکریلیک

۱.ام دی اف با روکش اکریلیک

اکریلیک یک روکش شفاف، براق و شیشه مانند است که بر روی ام دی اف خام چسبانده می‌شود. اکریلیک، نوعی ترموپلاستیک است که از رزین‌های اکریلیک و اکریلیک تری هیدرید آلومینیوم تشکیل شده است. این روکش  معمولا به روش وکیوم بر روی ام دی اف خام چسبانده می‌شود. 

روکش اکریلیک تنوع رنگ بالایی دارد و مقاوم نیز هست. نحوه‌ی تمیز کاری بسیار آسان، حتی با کشیدن یک دستمال نمدار، یکی دیگر از مزایای استفاده از این روکش است. کابینت‌های ام دی اف با روکش اکریلیک مقاومت بسیار بالایی دارند و از نظر شفافیت، بسیار درخشان و شاخص هستند.

روکش اکریلیک نسبت به روکش هایگلاس درخشنده‌تر و شفاف‌تر است و مقاومت بیشتری نیز دارد، اما قیمت آن نسبت به هایگلاس اقتصادی نیست. روکش اکریلیک در برابر خراش مقاومت متوسطی دارد و در صورت برخورد جسم سخت و نوک تیز، اگر ضربه محکم باشد، ممکن است آسیب ببیند.

ورق ام دی اف با روکش لمینت

۲.ورق ام دی اف با روکش لمینت

از متداول‌ترین روکش‌هایی که بر روی ام دی اف خام کشیده می‌شود، لمینت است. ام دی اف با روکش لمینت، کاربرد بسیاری از کابینت سازی و کمد دیواری دارد. لمینت از لایه‌های نازک کاغذی و پلاستیک رزینی تشکیل شده است.

این روکش مقاومت خوبی دارد و در صورتی که بر روی سطح روکش خراش نیفتد یا آب از درز ها وارد بافت ام دی اف نشود، در مقابل رطوبت مقاومت دارد. تنوع رنگ و طرح در روکش لمینت بسیار بالا است و باعث می‌شود شاهد طرح‌های مختلفی در کابینت و کمد دیواری‌هایی باشد که از این متریال ساخته شده است.

روکش لمینت در انواع مات و براق هم وجود دارد و از نظر قیمتی اقتصادی است. 

  • لمینت HPL

لمینت اچ پی ال، نوعی از لمینت فشار بالا است که از نظر مقاومت از لمینت معمولی بسیار باکیفیت‌تر و مقاوم‌تر است. در واقع، خصوصیات HPL با لمینت قابل قیاس نیست اما از نظر شباهت ساختاری، HPL نوعی لمینت به حساب می‌آید که دارای مقاومت و دوام بسیار بالایی است. این لایه از سلولز یا کاغذهای کرافت آغشته به رزین فنولی ساخته شده است. لایه رزین در میان و قسمت زیرین این لایه قرار دارند. 

لمینت HPL مقاومت بسیار زیادی در برابر سایش، حرارت و فشار دارد. مقاومت این متریال به حدی است که کابینت‌های ساخته شده از HPL در گروه کابینت‌های بسیار بادوام دسته بندی می‌شوند. روکش HPL از نظر تنوع رنگ و طرح هم بسیار متنوع است.

  • لمینیت فشرده یا CPL

روکش لمینت فشرده یا CPL نوعی مقاوم‌تری از لمینت است که ضخامت آن از HPL بیشتر است. لایه‌های بیشتر که تحت فشار و پرس بر روی هم انباشته می‌شوند، باعث می‌شود روکش CPL مقاومت بسیار بالایی داشته باشد. 

ام دی اف با روکش ملامینه

۳.ام دی اف با روکش ملامینه

متداول‌ترین و پرکاربردترین روکشی که بر روی ام دی اف خام کشیده می‌شود ملامینه است. با توجه به این که ملامینه بسیار پر طرفدار است، این متریال در رنگ‌ها و طرح‌های متفاوتی به بازار عرضه شده است و از نظر تنوع، بالاترین میزان تنوع را دارد. 

برای چسباندن این روکش بر روی ام دی اف خام، نیاز به چسب نیست، زیرا خود ملامینه از کاغذهای تزیینی با چسب ملامین تشکیل شده است و به همین دلیل بر روی سطح صاف ام دی اف می‌چسبد.

ملامینه مقاومت و کیفیت بالایی دارد و به دلیل قیمت اقتصادی که دارد، استفاده از آن در کمد دیواری، کابینت آشپزخانه و سایر لوازم چوبی منزل متداول است. 

ام دی اف با روکش ممبران

۴.ام دی اف با روکش ممبران

روکش ممبران از جنس PVC است که به طور یکپارچه بر روی هر قطعه از ام دی اف خام کشیده می‌شود. شیوه‌‌ی کار در روند تولید ممبران این گونه است که هر کدام از قطعات در ابتدا برش می‌خورند و به سایز مورد نظر در می‌آیند و سپس به طور یکپارچه و کامل با روکش PVC وکیوم می‌شوند. این شیوه باعث می‌شود محصولات ممبران در برابر رطوبت مقاوم باشند و تا زمانی که خط یا خراشی بر روی سطح آن ایجاد نشود، این مقاومت باقی بماند. 

در پروسه‌ی تولید قطعات ممبران، اجرا کننده کار بسیار مهم است؛ زیرا در صورتی که از مواد باکیفیت در روند وکیوم کردن استفاده نکند یا به طور یکپارچه همه‌ی سطح کار را وکیوم نکند، لایه PVC پس از مدتی از روی ورق MDF پایه جدا می‌شود. از ممبران در ساخت لوازم و وسایلی که لازم است در برابر رطوبت مقاوم باشند، کابینت آشپزخانه، کابینت حمامی، کمد دیواری و … استفاده می‌شود.

ام دی اف با روکش هایگلاس

۵.ام دی اف با روکش هایگلاس

هایگلاس یکی از زیباترین و پر جلوه‌ترین روکش‌هایی است که بر روی ام دی اف خام کشیده می‌شود. هایگلاس ظاهری شیشه مانند و به شدت براق دارد. سطح صاف و صیقلی آن باعث می‌شود ظاهر و جلوه‌ای زیبا و در عین حال آینه مانند داشته باشد. انعکاس نور بر روی کابینت هایگلاس یا هر وسیله‌ی دیگری که از آن ساخته شده باشد، بسیار زیبا است. این متریال اگرچه ظاهری شبیه شیشه دارد اما از نوعی پلاستیک فشرده براق، به نام پلکسی گلاس ساخته شده است. 

به دلیل این که روکش هایگلاس قیمت بالایی دارد، معمولا در یک طرف کار از پلکسی گلاس استفاده می‌شود و طرف دیگر روکشی معمولی دارد. در صورتی که در طراحی، هر دو سمت کار قابل رویت باشد، معمولا دو ورق را به یکدیگر می‌چسبانند.

ام دی اف با روکش پلی گلاس

۶.ام دی اف با روکش پلی گلاس

روکش پلی گلاس ظاهری شبیه به هایگلاس دارد با این تفاوت که مقاوم تر است و از کیفیت بالاتری برخوردار است. پلی گلاس  بسیار شفاف است و سطحی صاف و کاملا صیقلی دارد. برای ساخت روکش پلی گلاس، یک لایه به قطر ۷۵ میکرون از جنس پلی استر بر روی ورق ام دی اف خوان که با ورق ملامین پرس شده، کشیده می‌شود. رنگ روکش پلی گلاس با رنگ ملامینه تعیین می‌شود و روکش پلی استر نقشی در تعیین رنگ ندارد. 

ام دی اف با روکش پلی گلاس، متریالی بسیار قوی و مقاوم است و در برابر ضربه و خط و خش، آسیب نمیبیند. از نظر کلی، این روکش شبیه به هایگلاس اما بسیار مقاوم تر، شفاف تر و زیباتر از هایگلاس است. 

۷.ام دی اف با روکش لمی گلاس

روکش لمی گلاس از جنس PVC است اما ظاهر آن کاملا شبیه به کابینت هایگلاس یا پلی گلاس است.خاصیت ضد آب بودن از مهمترین ویژگی‌های این کابینت است که باعث مقاومت و کیفیت بالاتر آن نسبت به هایگلاس شده است. روکش لمی گلاس از نظر طرح و مدل بسیار متنوع است و مقاومت آن در برابر رطوبت فوق العاده بالا است. مقاومت در برابر خط و خش و مقاومت در برابر تغییر رنگی در برابر مرور زمان، یکی دیگر از مزایای استفاده از روکش لمی گلاس است.

ام دی اف با روکش چوبی 

۸.ام دی اف با روکش چوبی 

استفاده از ورقه‌های نازک چوب طبیعی بر روی ام دی اف خام، باعث می‌شود نتیجه‌ی نهایی کار بسیار طبیعی و منحصربه‌ فرد به نظر برسد. این روکش، از جنس چوب طبیعی است و به همین دلیل دارای بافتی است که در چوب دیده می‌شود و همین عامل هم بر زیبایی کار می‌افزاید.

 کابینت‌های ام دی اف با روکش چوب تقریبا مزایای کابینت چوبی را دارند تنها با این تفاوت که کمی ضعیف‌تر هستند. در واقع روکش چوب قطر نازکی از چوب طبیعی است و نیاز به مراقبت دارد تا آسیب نبیند. اما از نظر زیبایی، بسیار شاخص و شیک است و در با استفاده از دستگاه CNC در سبک کلاسیک نیز کاربرد دارد.

ام دی اف با روکش کاغذی

۹.ام دی اف با روکش کاغذی

روکش کاغذی یکی دیگر از روکش‌هایی است که بر روی ام دی اف خام کشیده می‌شود و در اصطلاح تجاری به آن لترون گفته می‌شود.  این روکش از نظر تنوع، طرح‌ها و رنگ‌های زیادی دارد و روکشی زیبا است؛ اما از نظر مقاومت، با توجه به این که نوعی کاغذ است، نمی‌توان از آن دوام و مقاومت بالایی را انتظار داشت. 

روکش کاغذی هم بر روی ام دی اف خام و هم بر روی نئوپان استفاده می‌شود و استفاده از آن برای کارهای نسبتا ضعیف و اقتصادی متداول است. این نکته را در نظر بگیرید که مغزی ام دی اف یا نئوپان که با روکش لترون پوشانده شده، ابدا مناسب کابینت نیست.

انواع ام دی اف از نظر کاربرد

انواع ام دی اف از نظر کاربرد

با پیدایش و روی کار آمدن ورق ام دی اف در سال‌های اخیر، استقبال از آن در ساخت لوازم مختلف خانگی و صنعتی بی‌نظیر بوده است. تا قبل از به وجود آمدن mdf لوازم و وسایل صنعتی از چوب طبیعی یا فلز ساخته می‌شدند اما الان محصولات جانبی متنوعی از جمله mdf  جایگزین‌های مناسبی هستند که از نظر اقتصادی و تنوع نیز گسترده‌تر هستنند. 

کابینت، کمد دیواری، لوازم چوبی منزل، مصارف ساختمانی و … از جمله کاربردهای مختلف ورق ام دی اف هستند. روکش‌های مختلف ام دی اف، بسته به نوع مقاومتی که دارند، در قسمت‌های مختلف صنعتی به کار می‌روند.

استفاده از ورق ام دی اف برای ساخت لوازم دکوری

ورق ام دی اف نه تنها در صنعت، بلکه در ساخت لوازم دکوری و چوبی منزل کاربرد دارد. از این متریال در ساخت مبلمان، بوفه، سرویس خواب، انواع کمد، لوازم کودک، انواع میز، کتابخانه به وفور استفاده می‌شود. ام دی اف متریالی است که قابلیت برش‌خوری بسیار آسانی دارد و به همین دلیل می‌توان لوازم مختلف را با طرح‌ها و مدل‌های متنوع با آن ساخت.

رنگ‌بندی بالا و متنوع، یکی دیگر از دلایلی است که استفاده از ورق ام دی اف برای ساخت لوازم دکوری به شدت متداول کرده است. تقریبا  می‌توان گفت ورق ام اف در همه رنگی وجود دارد و همین مساله باعث شده که دست طراحان در خلق لوازم دکوری شیک و زیبا باز باشد و ما هر روزه شاهد خلق لوازم منحصر بفردی در چیدمان و دکوراسیون منزل باشیم.

استفاده از ورق ام دی اف برای تحمل وزن سنگین

به طور کلی، هر چه قطر ورق ام دی اف بیشتر باشد و چگالی آن بیشتر باشد، تحمل وزن آن بالاتر است. اما به طور خاص، انواعی از ام دی اف نیز هستند که به منظور تحمل وزن بالا ساخت و طراحی می‌شوند. این مدل ام دی اف بیشتر در صنعت و لوازم ساختمانی کاربرد دارند تا بتوانند وزن اشیاء و لوازم سنگین را به خوبی تحمل کنند. در واقع، با تکنولوژی جدید می‌توان هر تخته فیبری را با تحمل وزن‌های مختلف برای مصارف خاص خانگی و صنعتی تولید کرد.

انواع ام دی اف از نظر مقاومت

در ساخت لوازم دکوری یا صنعتی که از تخته فیبر ام دی اف ساخته می‌شوند، مسئله مقاومت بسیار مهم است. معمولا هر چه تراکم و قطر ورق ام دی اف بیشتر باشد، مقاومت آن بیشتر است. برای ساخت هر وسیله‌ای که از ام دی اف ساخته می‌شود باید میزان مقاومت آن در نظر گرفته شود؛ در غیر این صورت، کار شکم می‌اندازد یا می‌شکند. 

البته مقاومت تنها در مساله تحمل وزن خلاصه نمی‌شود. بسیاری از ورق‌ها و تخته فیبرهای ام دی اف، نه تنها تحمل وزن بالایی دارند، بلکه از نظر آسیب پذیری در برابر عوامل محیطی نیز مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند. به عنوان مثال، برخی از ورق‌های ام دی اف، مانند ورق HPL ، در برابر نور خورشید، باران و باد نیز مقاوم هستند و به همین دلیل در ساختمان سازی و نمای ساختمان‌ها به کار می‌روند. 

انواع رنگ ام دی اف

انواع رنگ ام دی اف

رنگ ورق ام دی اف، بسته به رنگ روکشی است که بر روی آن کشیده می‌شود. با توجه به پر کاربرد بودن این متریال در ساخت لوازم مختلف، انواع رنگ‌های آن در بازار وجود دارد که به راستی از نظر تنوع بی‌نظیر است. MDF نه تنها از نظر رنگ، بلکه از نظر طرح و مدل نیز بسیار گسترده است.

حتی مدل‌های مات و براق آن نیز موجود است تا مشتری به خواست خود بتواند آن چه را که در ذهن دارد به مرحله‌ ساخت و انجام برساند. مدل‌ طرح چوب یکی از متداول‌ترین طرح‌هایی است که در روکش‌های مختلف ام دی اف دیده می‌شود و در نمونه‌های طرح برجسته نیز موجود است تا هر چه بیشتر شبیه چوب طبیعی باشد.

انواع نوارهای کاربردی در ام دی اف

انواع نوارهای کاربردی در ام دی اف

نوارهای ام دی اف یا نوار لبه، قسمتی است که در لبه‌ی ورق ام دی اف چسبانده می‌شود و باعث می‌شود که تخته فیبر در همه‌ی قسمت‌ها دارای روکش باشد. همانطور که روکش‌های مختلف ام دی اف متفاوت هستند، نوارهایی که در لبه‌ی آن چسبانده می‌شوند نیز متفاوت هستند و معمولا با توجه به نوع روکش و میزان مقاومت آن تعیین می‌شوند.

به عنوان مثال، در مدل ام دی اف روکش چوب، از نوار لبه چوب طبیعی استفاده می‌شود تا محصول نهایی کاملا یکپارچه باشد. نوار PVC یکی دیگر از پر کاربردترین نوارهای لبه برای متریال ام دی اف است.

انواع مغزی ام دی اف

به  طور کلی، ام دی اف از خرده‌ها و ضایعات طبیعی چوبی به دست می‌آید. این ضایعات در ابتدا یکپارچه و خرد می‌شوند تا یکسان شوند. سپس به صورت خمیری در آمده و تحت فشار و گرمای بالا، به شکل تخته فیبر در می‌آید. اگر چه متداول‌ترین نوع ام دی اف همان ضایعات خرد شده‌ی چوب طبیعی است اما در برخی مدل‌ها به دلیل افزایش کیفیت و افزایش مقاومت نهایی کار، از ماده‌های مختلفی برای خمیری کردن ماده اولیه استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، در برخی مدل‌های ام دی اف خام از موادی استفاده می‌شود که دافع حشرات است و حیوانات موذی نمی‌توانند در بافت ام دی اف نفوذ کنند. بسیاری از ورق‌های ام دی اف در برابر نفوذ آب، مواد اسیدی و … نیز مقاوم هستند که این مقاومت، مرهون موادی است که در حین ساخت تخته فیبر به آن اضافه می‌شود.

بهترین نوع ام دی اف

بهترین نوع ام دی اف کدام است؟

برای خرید تخته فیبر ام دی اف باکیفیت لازم است آن را از برندهای اصلی و شرکت‌های معتبر خرید کنید. بسیاری از شرکت‌های نامعتبر به دلیل افزایش سود، از تراکم و چگالی ماده اولیه می‌کاهند که نتیجه‌ی آن تولید تخته فیبری با مقاومت کمتر است. معمولا مغزی ام دی اف خارجی از نمونه‌های ایرانی آن باکیفیت‌تر است.

البته با توجه به پیشرفت تکنولوژی‌های اخیر در کشور، شاهد ساخت تخته فیبرهای باکیفیت داخلی نیز هستیم. معمولا تخته فیبرهایی که با روکش‌های مقاوم، ضد رطوبت و حرارت پوشانده می‌شوند از کیفیت بالاتری برخوردارند و ماندگاری بیشتری هم دارند. اگر چه مقاومت هر چیزی وابسته به شیوه‌ی مصرف آن نیز هست.

ویژگی های یک ورق ام دی اف با کیفیت چیست؟

با توجه به مورد مصرف، باید از کیفیت‌های مختلف ورق ام دی اف استفاده کرد. خیلی مقرون به صرفه و اقتصادی نیست که از عالی‌ترین نمونه‌های ام دی اف برای مصارف نالازم یا بی‌ارزش استفاده کنیم. با این وجود ساخت لوازم از تخته فیبرهای باکیفیت، نه تنها باعث زیبایی نهایی کار می‌شود بلکه باعث می‌شود دوام و ماندگاری نهایی کار نیز افزایش یابد. 

ورق ام دی اف با کیفیت، معمولا از چگالی و وزن استاندارد تخته فیبر تبعیت می‌کند. هر چه و چگالی ام دی اف بالاتر باشد، نشان از تراکم و مقاومت بالاتر آن است. بسیاری از کابینت‌سازان سودجو، از ورق نئوپان که با روکش لمینت یا لترون پوشانده شده، به جای ام دی اف استفاده می‌کنند که این مساله به شدت در کیفیت نهایی کار اثر منفی می‌گذارد و باعث خرابی زودهنگام کابینت‌ها یا هر وسیله‌ای دیگری می‌شود که از آن ساخته شده است.

به غیر از چگالی، نوع روکش هم مساله مهمی است. اساسا مقاومت ام دی اف در برابر رطوبت و آسیب‌های محیطی به وسیله‌ روکش آن تعیین می‌شود. هر چه نوع روکش و شیوه‌ چسباندن آن حرفه‌ای‌تر باشد، نتیجه‌ی نهایی بهتر خواهد بود. 

مقاومت در برابر سایش نیز آیتم مهمی است. ام دی اف انتخابی هر چقدر زیبا باشد و هر چقدر که بافت آن سالم باشد، باید مقاومت بالایی در برابر سایش و خط و خش داشته باشد که این مساله نیز به روکش انتخابی بستگی دارد.

با مشاهده‌ی ورق ام دی اف از پهنا، یعنی قسمتی که برش خورد و نوار ام دی اف بر روی آن چسبانده می‌شود، می‌توانید به کیفیت مغزی آن، تراکم، مقاومت و ماده‌ای که از آن تشکیل شده پی ببرید. این نکته را هم در نظر بگیرید که ام دی اف با کیفیت اگرچه مقاومت بالایی دارد، اما از نظر وزن خیلی سنگین نیست. در واقع ورق نئوپان از ام دی اف وزن بسیار بیشتری دارد اما میزان مقاومت آن در برابر وزن و رطوبت به شدت پایین‌تر است.

انواع مختلف ورق ام دی اف

 تفاوت قیمت در انواع مختلف ورق ام دی اف

قیمت تابعی از کیفیت است و هر چه کیفیت ورق ام دی اف بالاتر باشد، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت. متریال تشکیل دهنده، نوع روکش، روکش لبه‌ها، قطر ام دی اف و شرکت سازنده از عواملی هستند که در تعیین قیمت ورق ام دی اف موثر هستند. معمولا ورق‌هایی که برای مصارف خاص آماده می‌شوند قیمت بالاتری دارند و از تکنولوژی بالاتری هم برای ساخت آن استفاده شده است. برای تعیین قیمت ورق ام دی اف، چه به صورت خام و چه به صورت روکش‌ شده یا رنگ شده، از شما دعوت می‌کنیم با کارشناسان آکس چوب تماس بگیرید.

جمع بندی

ام دی اف یکی از بهترین متریال برای ساخت لوازم منزل، دکوری جات و مصارف صنعتی است. حضور این ماده در زندگی ما آنچنان فراگیر است که حتما ما همه‌ی ما چند وسیله‌ی ساخته شده از ام دی اف را داشته و از زیبایی آن لذت برده‌ایم. با توجه به نوع مصرف و انتظاری که از ورق ام دی اف دارید، می‌توانید انواع باکیفیت و مناسب آن را انتخاب کنید که هم دوام و کیفیت لازم را داشته باشد و هم از نظر اقتصادی، مقرون به صرفه و اقتصادی باشد. 

۳.۴/۵ - (۷ امتیاز)

Comments (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *